text_structure.xml
29.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TomaszWójcik">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji. W porządku obrad zostało przewidziane rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o komisyjnym projekcie ustawy o nabywaniu byłych mieszkań zakładowych przez obywateli polskich oraz o zmianie niektórych ustaw. Proszę pana posła Adama Bielę o zaprezentowanie tego sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AdamBiela">Podkomisja odbyła 7 posiedzeń, w których uczestniczyli reprezentanci centralnych instytucji państwowych, zainteresowani merytorycznie materią projektu ustawy, reprezentanci organizacji pozarządowych oraz eksperci. Oprócz bezpośrednich spotkań, prowadziliśmy korespondencję z licznymi instytucjami centralnymi, począwszy od Ministerstwa Skarbu Państwa, a skończywszy na Głównym Urzędzie Statystycznym, w sprawach szczegółowych, które pojawiały się podczas pracy podkomisji. Szczegółową dokumentację posiada Sekretariat Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AdamBiela">Chcę zwrócić uwagę jedynie na dwa momenty przełomowe w toku prac podkomisji. Pierwszy moment, to konstatacja, iż zbywanie mieszkań zakładowych, bez dania najemcom pierwszeństwa, jest sprzeczne z konstytucją. Teza ta została potwierdzona w zamówionej ekspertyzie, za pośrednictwem Biura Studiów i Ekspertyz kancelarii Sejmu, autorstwa prof. Wiesława Granata, specjalisty z zakresu prawa konstytucyjnego. Wymienię 4 zasady konstytucyjne, które - zdaniem eksperta - zostały naruszone. Są nimi: zasada godności człowieka, zasada równości wszystkich obywateli wobec prawa, zasada sprawiedliwości społecznej oraz zasada dobra wspólnego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AdamBiela">Ekspertyza to stanowiła podstawową przesłankę do dalszego ukierunkowania pracy podkomisji, której efektem jest zaprezentowany Komisji projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AdamBiela">Drugi moment przełomowy w pracy podkomisji nastąpił po otrzymaniu ekspertyzy, również za pośrednictwem Biura Studiów i Ekspertyz KS, od specjalisty z Instytutu Mieszkalnictwa na temat wielkości zasobów sprywatyzowanych mieszkań zakładowych w latach 1994–1999. Dane te stanowią przesłankę zaproponowanych rozwiązań zawartych w projekcie ustawy. Stanowiły one także podstawę do oszacowania skutków ekonomicznych dla Skarbu Państwa przedmiotowej propozycji ustawowej. Ekspertyza ta pozwoliła na skonkretyzowanie i jednocześnie na urealnienie tej propozycji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AdamBiela">Przedkładając Komisji sprawozdanie, stawiam wniosek o przyjęcie projektu ustawy w brzmieniu nadanym przez podkomisję, jako projektu Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji. Jednocześnie stawiam wniosek o procedowanie na tym projektem w trybie głos za, głos przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TomaszWójcik">Wniosek formalny zostanie rozpatrzony po zabraniu głosu przez pana ministra Krzysztofa Łaszkiewicza, jeśli zechce się wypowiedzieć na temat tego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Poprosiłem pana dyrektora Krzysztofa Pawlaka, aby ustosunkował się do sprawozdania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofPawlak">Projekt ustawy był omawiany podczas kilku posiedzeń podkomisji, na których niejednokrotnie było przedstawiane stanowisko ministra skarbu państwa w odniesieniu do tych projektowanych przepisów, które dotyczą roli i miejsca ministra w wypłacaniu swego rodzaju rekompensat aktualnym właścicielom mieszkań zakładowych za oddanie tych mieszkań najemcom. W obecnej wersji projektu ustawy, która jest przedmiotem posiedzenia Komisji, ta konwersja jest zapisana w art. 13.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KrzysztofPawlak">Nad początku pewne wątpliwości rodziła jej konstrukcja. Nie jest bowiem możliwa wypłata takiej rekompensaty w pieniądzu gotówkowym, gdyż nie pozwala na to aktualne umocowanie prawne ministra skarbu państwa. Stanowi o tym ustawa o urzędzie Ministra Skarbu Państwa oraz ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KrzysztofPawlak">W którejś z wersji projektu ustawy przewidywana była zamiana wierzytelności na akcje, czyli właściciele mieszkań dostaliby od Skarbu Państwa akcje spółek Skarbu Państwa. Ta forma konwersji była już stosowana na podstawie innej ustawy, ale w tym przypadku spotkała się z naszą krytyczną opinią. Powodem była sprzeczność z ustawą z 30 czerwca 2000 r. o warunkach nadzorowania i dopuszczalności pomocy publicznej dla przedsiębiorców, która zabrania stosowania takiej formy pomocy. Wobec tego należałoby wprowadzić specjalne narzędzie prawne umożliwiające jej realizację. Takim narzędziem byłaby zmiana ustawy z 30 czerwca 2000 r., która - przypominam - została wprowadzona do naszego systemu prawnego zgodnie z unormowaniami Unii Europejskiej. Drugie rozwiązanie mogłoby polegać na wyposażeniu Ministra Skarbu Państwa w specjalną pulę akcji, ale po uprzedniej nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KrzysztofPawlak">Kwestią podstawową dla powodzenia realizacji całej projektowanej ustawy jest ocena skali rekompensat, czyli liczby mieszkań, które należałoby objąć ustawą i wielkości środków, które na ten cel powinny być zarezerwowane w budżecie państwa. Naszym zdaniem, ta kwestia nie jest dostatecznie uwzględniona w uzasadnieniu, zwłaszcza że nie został objęty cały ciąg przekształceń własnościowych, a tym samym wyprzedaż mieszkań zakładowych począwszy od 1989 r.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#KrzysztofPawlak">Nie podważamy sensu projektowanej ustawy, bowiem faktem są patologie spowodowane przeniesieniem praw własności mieszkań zakładowych, występujące szczególnie na południu Polski i na Śląsku. Od dłuższego czasu docierają do Ministerstwa Skarbu Państwa sygnały o tych patologiach i bezsprzecznie Ministerstwo popiera akt prawny, który doprowadziłby do rozwiązania tego problemu. Niemniej jednak cała operacja wymaga dokładnego policzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Na tym etapie Biuro Legislacyjne nie chce oceniać tego projektu pod względem merytorycznym, ale ponieważ przewodniczący podkomisji, pan poseł Adam Biela zaproponował procedowanie nad projektem na zasadzie głos za i głos przeciw, to chcę zauważyć, że taka procedura jest niemożliwa przynajmniej w odniesieniu do kilku projektowanych przepisów, których treść nie do końca została uzgodniona na forum podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekOlewiński">Proszę pana ministra o udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy opinia rządu w sprawie tego projektu jest negatywna, czy pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Myślę, że pan dyrektor Krzysztof Pawlak zawarł w swojej wypowiedzi jednoznaczną opinię. Rząd popiera tego typu rozwiązania, biorąc pod uwagę to, co się dzieje w południowej Polsce i różne sytuacje - można powiedzieć - kryminogenne, ale z drugiej strony rząd wskazuje na pewien element, który powinien być dopracowany. Do państwa należy decyzja czy najpierw należy przyjąć projekt ustawy, zaś minister policzy konsekwencje finansowe, czy najpierw należy je policzyć, a następnie przyjąć projekt.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Stanowisko jest jednoznaczne: popieramy projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AdamBiela">Wychodząc na przeciw głosom przedstawicieli Ministerstwa Skarbu Państwa i Biura Legislacyjnego modyfikuję swój wniosek formalny. Proponuję, aby procedura sprowadzająca się do głosu za i głosu przeciw dotyczyła tych projektowanych przepisów, które w sprawozdaniu nie zostały napisane kursywą, bo to oznacza, że Biuro Legislacyjne nie dopatrzyło się w nich nieścisłości.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarekOlewiński">Zgłaszam wniosek formalny, aby Komisja rozpatrzyła każdy kolejny artykuł. Za dużo było już takich sytuacji, w których Senat poprawiał przepisy ustaw, bo my upraszczaliśmy procedowanie, sprowadzając je do przyjmowania lub odrzucania projektowanych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AntoniMacierewicz">Zgłaszam wniosek przeciwny do wniosku pana posła Marka Olewińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TomaszWójcik">Jeśli dobrze rozumiem, to wniosek pana posła jest tożsamy z wnioskiem pana posła Adama Bieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AntoniMacierewicz">Tak. Dodam jeszcze, że wniosek pana posła Marka Olewińskiego prowadzi do tego, abyśmy tej ustawy nie uchwalili.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekOlewiński">Mam prawo zgłosić wniosek, a pana posła Antoniego Macierewicza nie prosiłem o komentarz. Poza tym, skoro pan poseł stwierdził, że zgłasza wniosek przeciwny do mojego wniosku, to proszę powiedzieć, jaki to jest wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AntoniMacierewicz">Najpierw chcę prosić pana posła, aby wypowiadał się w innym tonie. Mój wniosek zmierza do tego, abyśmy głosowali nad całym projektem ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TomaszWójcik">Jest to więc wniosek najdalej idący.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#komentarz">(Poseł Antoni Macierewicz: Nie dodałem, że uwzględniając propozycję przewodniczącego podkomisji, wnoszę, aby pod głosowanie został poddany projekt ustawy z wyjątkiem tych projektowanych przepisów, które zostały napisane w sprawozdaniu kursywą.)</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#TomaszWójcik">Powtórzę zgłoszone wnioski. Pierwszy wniosek jest o poddanie pod głosowanie całego projektu ustawy po uprzednim rozpatrzeniu projektowanych przepisów napisanych w sprawozdaniu kursywą. Tak zrozumiałem wniosek pana posła Antoniego Macierewicza.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#komentarz">(Poseł Antoni Macierewicz: Zaszło nieporozumienie. Mój wniosek, przeciwny do wniosku pana posła Marka Olewińskiego, zmierza do tego, abyśmy głosowali nad całym projektem ustawy z wyjątkiem projektowanych przepisów zawieszonych czy wycofanych przez przewodniczącego podkomisji.)</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#TomaszWójcik">Jednak wniosek pana posła pokrywa się z wnioskiem pana posła Adama Bieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StanisławSzwed">Chciałem się upewnić, że został nam przedłożony projekt podkomisji, który przyjmujemy jako projekt komisyjny. Następnie zostanie on poddany takiej samej procedurze, jak każdy inny projekt ustawy, który trafił do laski marszałkowskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TomaszWójcik">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StanisławSzwed">Jeśli dobrze zrozumiałem wniosek pana posła Antoniego Macierewicza, to pan poseł zaproponował, aby Komisja przyjęła sprawozdanie podkomisji w całości.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AntoniMacierewicz">Oprócz fragmentów zaznaczonych kursywą.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TomaszWójcik">Jeżeli Komisja przyjmie sprawozdanie podkomisji, to będzie to komisyjny projekt ustawy, który zostanie skierowany do laski marszałkowskiej. Jeśli chodzi o procedowanie nad sprawozdaniem podkomisji, to pan poseł Antoni Macierewicz i pan poseł Adam Biela zgłosili takie same wnioski o procedowanie na zasadzie za i przeciw, oprócz zaznaczonych kursywą fragmentów projektu, gdyż są do nich uwagi legislacyjne. Natomiast pan poseł Marek Olewiński wnosi o procedowanie nad każdym projektowanym przepisem.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#TomaszWójcik">Przystępujemy do głosowania nad tymi wnioskami. Kto jest za przyjęciem wniosku przewodniczącego podkomisji, pana posła Adama Bieli? Za wnioskiem głosowało 14 posłów.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#TomaszWójcik">Kto jest za przyjęciem wniosku pana posła Marka Olewińskiego? Za wnioskiem głosowało 8 posłów.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#TomaszWójcik">Kto wstrzymał się od głosu? Brak głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#TomaszWójcik">Będziemy procedowali zgodnie z wnioskiem przewodniczącego podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JanWyrowiński">Oprócz regulacji dotyczących sprawy mieszkań zakładowych, będącej przedmiotem szczególnej troski pana posła Adama Bieli i innych posłów, którzy złożyli projekt tej ustawy, w art. 15, 16, 17 i 18 są zawarte propozycje zmian w innych ustawach, które nie wiążą się bezpośrednio z zasadniczym przedmiotem przedłożenia podkomisji. Chciałbym poznać stanowisko rządu w sprawie tych zmian.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JanWyrowiński">Poza tym chciałbym uzyskać odpowiedź na następujące pytanie. Skoro rząd popiera to, co przedłożył pan poseł Adam Biela wraz z grupą posłów, to dlaczego nie wystąpił z własną inicjatywą ustawodawczą? Cały czas zdajemy się na „radosną twórczość” posłów w sprawach tak istotnych i wymagających dużej precyzji legislacyjnej, natomiast rząd nie uczynił w tym kierunku żadnego kroku.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#TomaszWójcik">Pan poseł nadużył mojego zaufania, ponieważ spodziewałem się, że pana wypowiedź będzie związana z decyzją podjętą przez Komisję, a tymczasem żadna z podniesionych przez pana kwestii nie dotyczy procedowania nad sprawozdaniem podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarekOlewiński">Czy są jakieś opinie na temat tego projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AdamBiela">Sądzę, że pan poseł Jan Wyrowiński mówiąc o „radosnej twórczości” grupy posłów przekroczył pewne granice.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#TomaszWójcik">Proszę odpowiedzieć na pytanie pana posła Marka Olewińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AdamBiela">Powiedziałem już, że podkomisja dysponuje dwoma opiniami, a mianowicie ekspertyzą specjalisty z zakresu prawa konstytucyjnego oraz Instytutu Mieszkalnictwa na temat zasobów sprywatyzowanych mieszkań zakładowych. Te ekspertyzy stanowiły przesłanki ukierunkowujące prace podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarekOlewiński">Dlaczego członkowie Komisji nie otrzymali tych ekspertyz? Czy są one utajnione?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#TomaszWójcik">Nie są utajnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarekOlewiński">Wobec tego nie rozumiem, dlaczego nie zostały dołączone do sprawozdania podkomisji. Chcąc pracować rzetelnie musimy mieć pewien zasób wiedzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#TomaszWójcik">Proszę, aby sekretarze Komisji dostarczyli posłom obie ekspertyzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarekOlewiński">Zgłaszam wniosek o zarządzenie przerwy, podczas której zapoznamy się z ekspertyzami.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AdamBiela">Zgłaszam sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#StanisławSzwed">Chcę zauważyć, że sprawozdanie podkomisji nie ma statusu komisyjnego projektu ustawy i najpierw powinniśmy podjąć decyzję w tej sprawie. Jeżeli Komisja zdecyduje, że nie ma to być projekt komisyjny, to będzie mogła go złożyć do laski marszałkowskiej grupa posłów. Projekt ponownie trafi do Komisji i wówczas będzie właściwy czas na zapoznanie się ze stanowiskiem rządu i ekspertyzami.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#TomaszWójcik">Rozstrzygniemy, czy ma być ogłoszona przerwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MarekOlewiński">Wycofuję wniosek w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AntoniMacierewicz">Zgłaszam wniosek o poddanie pod głosowanie projektu ustawy, z wyjątkiem jego fragmentów napisanych kursywą, jako projektu komisyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#TomaszWójcik">Przewodniczący podkomisji uznał uwagi Biura Legislacyjnego za istotne i dlatego w swoim wniosku zaproponował inną procedurę w odniesieniu do fragmentów projektu ustawy napisanych kursywą. Być może trzeba będzie poprawić niektóre regulacje i jeśli tego nie zrobimy, to nie będziemy mogli skierować do laski marszałkowskiej pełnego tekstu projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#TomaszWójcik">Czy pan poseł podtrzymuje swój wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AntoniMacierewicz">Chciałbym, aby swoje stanowisko przedstawił przewodniczący podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AdamBiela">Proszę pana posła o wycofanie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AntoniMacierewicz">Wycofuję wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#TomaszWójcik">Przystępujemy do procedowania nad projektem ustawy. Czy są uwagi do tytułu?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WładysławFrasyniuk">Pogubiłem się w tym chaosie i nie wiem, jaką pan przewodniczący zamierza zastosować procedurę. Mam wiele pytań i uwag, ale nie będę ich zgłaszał, ponieważ nie wiem, czy sprawozdanie podkomisji będzie komisyjnym projektem ustawy. Miał rację pan poseł Stanisław Szwed mówiąc, że najpierw Komisja musi zdecydować, czy przyjmie ten projekt, jako własny.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#TomaszWójcik">Jeszcze raz wyjaśniam, że Komisja akceptując wniosek pana posła Adama Bieli podjęła decyzję, iż rozstrzyga czy przyjmuje bądź odrzuca artykuł po wysłuchaniu głosu za i przeciw, natomiast przedmiotem dyskusji będą projektowane przepisy zapisane kursywą.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#StanisławSzwed">Wynik głosowania nad wnioskiem pana posła Adama Bieli zrozumiem w taki sposób, że Komisja przyjęła te fragmenty sprawozdania podkomisji, które nie zostały napisane kursywą, natomiast decyzję będziemy podejmowali w odniesieniu do pozostałych artykułów po wysłuchaniu głosów za i przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JanWyrowiński">Nie ma żadnych podstaw do stosowania procedury, która jest właściwa dla projektu ustawy skierowanego przez marszałka Sejmu do komisji sejmowej. Proponuję, aby pan poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie sprawozdania podkomisji, jako komisyjnego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#TomaszWójcik">Czy pan poseł zgłasza i taki formalny wniosek, i wniosek o zmianę procedowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JanWyrowiński">Tak, ale przed głosowaniem nad tym wnioskiem chcę zadać jedno pytanie. Pamiętam, że została uchwalona ustawa, na mocy której gminom przekazywano mieszkania zakładowe. Ta ustawa była nowelizowana i przy tej okazji wprowadziliśmy do niej przepis, chcąc rozwiązać problem najemców tych mieszkań. Czy nie jest konieczne uchylenie tego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#TomaszWójcik">Proszę, aby odpowiedzi na to pytanie udzielił przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzedstawicielBiuralegislacyjnegoKS">Przepis art. 3c ustawy o zmianie ustawy o zasadach przekazywania mieszkań zakładowych został zaskarżony do Trybunału Konstytucyjnego przez Rzecznika Praw Obywatelskich i Radę Miasta Zduńska Wola.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#TomaszWójcik">Poddaję wniosek o zmianę procedowania nad sprawozdaniem podkomisji. Jeżeli wniosek zostanie przyjęty, to następnie w jednym głosowaniu będziemy przyjmowali projekt ustawy, z wyjątkiem artykułów zapisanych kursywą, bo te będziemy przyjmowali odrębnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JanWyrowiński">Chodzi mi o to, aby przedmiotem głosowania był cały projekt ustawy, łącznie z artykułami zapisanymi kursywą.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zaszło nieporozumienie, gdyż niektóre projektowane przepisy zostały zapisane kursywą ze względu na to, że nie zostały do końca uzgodnione na forum podkomisji. Biuro Legislacyjne ma zastrzeżenia do różnych artykułów, niezależnie od tego, jaką zostały wydrukowane czcionką,</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MarekOlewiński">Z wyjaśnienia pana mecenasa wynika, że podkomisja nie przedłożyła sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#TomaszWójcik">Podkomisja przedłożyła sprawozdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MarekOlewiński">Nie jest to sprawozdanie, skoro część zawartych w nim rozwiązań nie została uzgodniona na forum podkomisji. Nie wiem jaki był tego powód, ale jeśli nie wszyscy członkowie podkomisji akceptują jakieś rozwiązanie, to wówczas przedstawiają komisji sejmowej rozwiązania wariantowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#AdamBiela">Nie jest mi nic wiadomo o tym, że podkomisja prosiła Biuro Legislacyjne o zapisanie kursywą niektórych projektowanych przepisów, bo jakoby nie uzgodniła stanowiska. Sądziłem, że Biuro chciało w ten sposób zasygnalizować swoje wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#TomaszWójcik">Przypominam, że pan poseł Jan Wyrowiński zgłosił wniosek o przyjęcie sprawozdania podkomisji, jako komisyjnego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JanWyrowiński">Chodzi mi o to, aby Komisja podjęła decyzję czy cały tekst sprawozdania podkomisji będzie komisyjnym projektem ustawy, czy nie będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#BogdanPęk">Opowiadam się za rozwiązaniem problemu byłych mieszkań zakładowych, ale chcę mieć pewność, że projektowane przepisy nie zostały zapisane kursywą, dlatego że są niejasne, sprzeczne z obowiązującym prawem itp. Dlatego proszę Biuro Legislacyjne, aby się odniosło do art. 1, 3 itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#TomaszWójcik">Pierwszeństwo ma wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#BogdanPęk">Chcę tylko usłyszeć, dlaczego niektóre fragmenty sprawozdania podkomisji zostały zapisane kursywą, bo nadal tego nie wiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MarekOlewiński">A ja chciałbym wiedzieć czy projekt został, czy nie został przyjęty przez podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#AdamBiela">Chcę jeszcze raz potwierdzić, że jest to projekt przyjęty przez podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Pod jednym warunkiem, że w tekście przyniesionym przez sekretarza do Biura Legislacyjnego, podyktowanym z pociągu przez telefon, są zawarte regulacje akceptowane przez członków podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#WładysławFrasyniuk">Proponuję przyjąć wniosek pana posła Jana Wyrowińskiego, interpretując ten wniosek w ten sposób, że Komisja w pierwszym głosowaniu podejmie decyzję, czy przyjmuje sprawozdanie podkomisji, jako podstawę do pracy. Jeśli wynik głosowania będzie pozytywny, to przejdziemy do tych artykułów, których treść budzi wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#TomaszWójcik">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#TomaszWójcik">Kto jest za przyjęciem wniosku pana posła Jana Wyrowińskiego? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#TomaszWójcik">Stwierdzam, że Komisja 12 głosami za, przy 5 głosach przeciwnych i 4 wstrzymujących się przyjęła sprawozdanie podkomisji, jako komisyjny projekt ustawy o nabywaniu byłych mieszkań zakładowych przez obywateli polskich oraz o zmianie niektórych ustaw. Komisja skieruje ten projekt do laski marszałkowskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#BogdanPęk">Obawiam się, że popełniamy błąd, który zdyskwalifikuje wynik pracy Komisji. Trzeba było poddać pod łączne głosowanie wszystkie artykuły, które nie zostały zapisane kursywą, a następnie przejść do rozpatrzenia pozostałych artykułów. Jeżeli jest tak, że część artykułów nie została przyjęta przez podkomisję, to wynik głosowania może zostać zakwestionowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#TomaszWójcik">Przed członkami Komisji leży tekst, który Komisja przyjęła, jako komisyjny projekt ustawy, który skieruje do laski marszałkowskiej. Komisja uznając projekt ustawy za własny nie jest związana procedurą, którą stosuje, gdy projekt ustawy został do niej skierowany przez marszałka Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#MarekOlewiński">Proszę, w związku z wypowiedzią przedstawiciela Biura Legislacyjnego, aby pan przewodniczący sprawdził, jaki był tryb przyjęcia projektu ustawy przez podkomisję i przedłożył Komisji na piśmie wyjaśnienie w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#JanWyrowiński">Tryb pracy podkomisji, która zajmuje się - można powiedzieć - autorskim projektem ustawy, jest nieco inny, niż gdy przedmiotem jej prac jest projekt ustawy, który był wniesiony do laski marszałkowskiej. W tym przypadku proponuję zastosować pewien margines łaski.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#TomaszWójcik">Nie jest potrzebny jakikolwiek margines łaski, ponieważ prace nad projektem ustawy nie przebiegały w trybie regulaminowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#FranciszekSzelwicki">Taki sam tekst otrzymaliśmy 10 kwietnia br. Nie wiem dlaczego pan mecenas powiedział, że jakieś jego fragmenty zostały podyktowane przez telefon.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#TomaszWójcik">Nie wracajmy do tej kwestii. Została ona całkowicie wyjaśniona, natomiast wracanie do niej wzbudza niepotrzebnie emocje.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#StanisławSzwed">Zgłaszam kandydaturę pana posła Adama Bieli na posła sprawozdawcę komisyjnego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#AntoniMacierewicz">Uważam za niedopuszczalne podważanie wiarygodności podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#AdamBiela">Mamy szczegółowe protokoły z posiedzeń podkomisji i są one do wglądu, jeśli ktoś jest nimi zainteresowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#TomaszWójcik">Czy ktoś chce zaproponować innego kandydata na posła sprawozdawcę? Nikt się nie zgłosił. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zaakceptowała kandydaturę pana posła Adama Bieli. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#TomaszWójcik">Stwierdzam, że Komisja powierzyła panu posłowi Adamowi Bieli funkcję posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#TomaszWójcik">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>