text_structure.xml 30.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanRejczak">Otwieram posiedzenie Komisji: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych. Pragnę powitać przedstawiciela Senatu oraz przedstawicieli rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanRejczak">Porządek dzisiejszego posiedzenia komisji został posłom doręczony. Czy są do niego uwagi i propozycje. Wobec braku uwag stwierdzam, że porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanRejczak">Przypominam, że Senat zaproponował 12 poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 1, w której Senat proponuje w art. 1 w pkt 2:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanRejczak">b) w lit. a) wyrazy „z zastrzeżeniem ust. 3” zastąpić wyrazami „z zastrzeżeniem ust. 3-5”</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanRejczak">c) b) nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanRejczak">"b) dodaje się ust. 3–5 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JanRejczak">3. Wyłącza się z terytorialnego zasięgu działania komendanta wojewódzkiego Policji właściwego dla województwa mazowieckiego obszar:</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JanRejczak">1) powiatu warszawskiego oraz powiatów: grodziskiego, legionowskiego, otwockiego, piaseczyńskiego, pruszkowskiego, warszawskiego zachodniego i wołomińskiego,</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JanRejczak">2) innych powiatów lub gmin przyłączonych do Warszawskiego Zespołu Miejskiego w trybie określonym przepisami ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy - z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. NR., poz. ...).</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JanRejczak">4. Komendant Stołeczny Policji wykonuje na obszarze, o którym mowa w ust. 3, zadania i kompetencje odpowiadające zadaniom i kompetencjom komendanta wojewódzkiego Policji w stosunku do komendantów powiatowych w powiatach, o których mowa w ust. 3.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JanRejczak">5. Komenda Stołeczna Policji stanowi aparat pomocniczy Komendanta Stołecznego Policji, wykonujący swoje zadania na obszarze, o którym mowa w ust. 3.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JanRejczak">Czy są uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyCzepułkowski">Mam pytanie do przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS. Czy Senat mógł w poprawce przywołać ustawę z dnia 8 czerwca 2001 r. o zmianie ustawy o ustroju m. st. Warszawy, która nie tylko nie weszła jeszcze w życie to jeszcze Prezydent RP odmówił jej podpisania? Czy z punktu widzenia poprawności legislacyjnej dopuszczalne jest formułowanie tego typu poprawek, a następnie ich głosowanie w Sejmie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Przypomnę, że wspomniana ustawa została już przywołana w tekście omawianej dzisiaj nowelizacji. Moim zdaniem lepszym rozwiązaniem jest przyjęcie poprawki przywołującej ustawę o zmianie ustawy o ustroju m. st. Warszawy niż pozostawienie nowelizacji w brzmieniu uchwalonym przez Sejm. Nawet, jeżeli na skutek weta Prezydenta RP ustawa o zmianie ustawy o ustroju m. st. Warszawy nie wejdzie w życie to w rozpatrywanej ustawie będziemy mieli jedynie do czynienia z martwym przepisem. Będzie jednak można wtedy stosować ust. 3 pkt. 1, w którym mowa jest o wyłączeniu z terytorialnego zasięgu działania komendanta wojewódzkiego Policji właściwego dla województwa mazowieckiego obszaru powiatu warszawskiego i otaczających go powiatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanRejczak">Proszę przedstawiciela rządu o zajęcie stanowiska w sprawie poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AntoniPodolski">Senat tak skonstruował poprawkę, że jeżeli zostanie ona przyjęta przez Sejm, to niezależnie jakie będą dalsze losy ustawy o zmianie ustawy o ustroju m. st. Warszawy, to obowiązywać będzie, zapisane w ust. 3 pkt 1, wyłączenie powiatu warszawskiego i innych sąsiednich powiatów spod zasięgu działania komendanta wojewódzkiego Policji. Natomiast w dalszej części ust. 3 zawarte jest zastrzeżenie, że jeżeli wspomniana nowelizacja ustawy tzw. warszawskiej zacznie obowiązywać, to wtedy jej przepisy będą musiały być stosowane.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AntoniPodolski">Reasumując, jeżeli poprawka Senatu nie zostanie przyjęta, to przepisy nowelizacji ustawy o Policji będą w całości odwoływać się do nieistniejącej ustawy o zmianie ustawy o ustroju m. st. Warszawy. Z punktu widzenia praktycznego, ale także legislacyjnego, znacznie korzystniejsze jest więc przyjęcie przez Sejm poprawki Senatu. Dlatego rząd popiera poprawkę nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarianMarczewski">W związku z tym, że posłowie SLD byli i są przeciwni rozwiązaniom zawartym w omawianej ustawie składam formalny wniosek o sprawdzenie kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanRejczak">Proszę sekretariaty komisji o sprawdzenie kworum.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanRejczak">Stwierdzam, że nie ma kworum w Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. W związku z tym zarządzam 10 minutową przerwę w posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JanRejczak">Wznawiam posiedzenie komisji. Ponownie proszę sekretariaty komisji o sprawdzenie kworum.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JanRejczak">Stwierdzam, że jest kworum we wszystkich komisjach i możemy kontynuować prace nad poprawkami Senatu.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#JanRejczak">Jeśli chodzi o posła Stanisława Iwanickiego, to powołania go w skład rządu oznacza konieczność formalnego odwołania go z funkcji przewodniczącego i ze składu Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Trudno jednak wymagać, aby w tym momencie uczestniczył on w jej pracach, a tym samym liczyć na jego obecność na dzisiejszym posiedzeniu i od tego uzależniać czy jest kworum, czy też nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyBarzowski">Moim zdaniem, jeżeli któryś z członków komisji sejmowej zostaje członkiem rządu to automatycznie nie powinien wchodzić w jej skład. Dlatego kwestionowanie w tej sytuacji kworum w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka wydaje mi się nieuzasadnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyCzepułkowski">Uważam, że dopóki Sejm nie odwoła posła Stanisława Iwanickiego ze składu Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka to formalnie pozostaje on nadal jej członkiem. Dlatego należy do tego momentu, przy liczeniu kworum, brać pod uwagę jego obecność na posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewWawak">Nie rozumiem po co uciekać się do takich wybiegów, jak sprawdzanie kworum, aby storpedować rozpatrywanie poprawek Senatu do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZbigniewWawak">Przypominam, że w tej chwili toczą się obrady Sejmu i uczestniczą w nim członkowie naszych komisji w tym Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Zapewniam, że za chwilę przybędą oni na posiedzenie połączonych komisji i nie będzie już formalnych przeszkód, aby je kontynuować.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#ZbigniewWawak">Nie mogę się także zgodzić z opinią, że poseł Stanisław Iwanicki nie jest jeszcze ministrem sprawiedliwości, gdyż nie odebrał z rąk prezydenta nominacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewSobotka">Z punktu widzenia formalnego poseł Stanisław Iwanicki nadal jest posłem, nawet jeżeli otrzymał nominację na ministra sprawiedliwości. Kwestią obyczaju, a nie zasadą regulaminową jest zwalnianie ministrów z ich niektórych obowiązków poselskich np. z udziału w pracach komisji sejmowych. Może jednak dokonać tego wyłącznie Sejm w drodze uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#CzesławFiedorowicz">Jest mi niewymownie przykro, że szefostwo Policji musi przyglądać się temu żenującemu spektaklowi, którego celem jest uniemożliwienie rozpatrzenia niezwykle istotnych, z jej punktu widzenia, poprawek Senatu do ustawy. Apeluję do członków komisji, zwłaszcza do członków Klubu SLD, aby nie stosowali takich metod, godzących w autorytet Sejmu, tym bardziej że wielu ich kolegów także nie zechciało przyjść na posiedzenie komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarianMarczewski">Mój przedmówca od wielu lat jest parlamentarzystą i powinien doskonale orientować się w jaki sposób opozycja, wykorzystując przepisy regulaminowe, może prowadzić różnego rodzaju gry parlamentarne. Jest to jej niezbywalne prawo i nikt nie powinien się temu dziwić i oburzać. Rolą SLD, będącego w opozycji, nie jest popieranie niechcianej i krytykowanej przez niego ustawy i dlatego wykorzystuje sytuację, gdy rząd nie jest w stanie zorganizować poparcia dla swoich przedłożeń.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MarianMarczewski">SLD wie dobrze jakie działania należy podjąć, aby usprawnić pracę Policji i nie będzie pomagał we wprowadzeniu złych, mogących tylko szkodzić, rozwiązań ustawowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewWawak">Prosiłbym o potwierdzenie ze strony Biura Legislacyjnego KS, czy prawdą jest, że tylko obyczaj nakazuje, zwalniać posłów, powoływanych w skład rządu, z obowiązku pracy w komisjach sejmowych oraz że może dokonać tego wyłącznie Sejm w drodze uchwały.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ZbigniewWawak">Jeśli chodzi o SLD to pragnę zauważyć, że to ugrupowanie, pomimo że jest w opozycji, często wspierało inicjatywy rządowe. Mieliśmy możliwość doświadczyć tego nawet w dniu dzisiejszym, w trakcie posiedzenia Sejmu. Dlatego nie widzę powodu, żeby również w przypadku omawianej teraz ustawy Sojusz Lewicy Demokratycznej, nie mógł wykazać podobnego zaangażowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanRejczak">Aby nie było niedomówień i żeby można spokojnie kontynuować pracę zarządzam ponowne sprawdzenie kworum przez sekretariaty komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JanRejczak">Stwierdzam, że jest kworum we wszystkich trzech komisjach.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JanRejczak">Powracamy do rozpatrywania poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JanRejczak">Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyCzepułkowski">W związku z tym, że w poprawce Senatu przywołana jest ustawa, która nie weszła w życie i Prezydent RP odmówił jej podpisania, zgłaszam wniosek o odroczenie rozpatrywania poprawek Senatu do czasu rozpatrzenia przez Sejm weta Prezydenta RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofKozłowski">Poprawka, jak już było wspomniane, dotyczy rozgraniczenia zasięgu działania Komendanta Stołecznego Policji i komendanta wojewódzkiego Policji właściwego dla województwa mazowieckiego. Pojawia się tu jednak problem, iż nie do końca jest jasne czy obszar miasta stołecznego Warszawy pokrywa się obecnie z obszarem powiatu warszawskiego. Chodzi o to, że w myśl rozporządzenia Rady Ministrów do powiatu warszawskiego zostały przydzielone gminy Sulejówek i Wesoła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanRejczak">Przystępujemy do głosowania wniosku posła Jerzego Czepułkowskiego o odroczenie rozpatrywania poprawek Senatu do czasu rozpatrzenia przez Sejm weta Prezydenta RP. Kto jest za przyjęciem wniosku?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JanRejczak">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 11 posłów, 20 było przeciwnych, 1 wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JanRejczak">Stwierdzam, że wniosek nie został przyjęty przez komisje.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JanRejczak">Powracamy do rozpatrzenia poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyCzepułkowski">Czy nie ma możliwości, za zgodą przedstawiciela Senatu, głosować odrębnie poszczególnych ustępów, o których mowa w tej poprawce. Może dzięki temu uda się odrzucić nonsensowny przepis, w którym jest powołanie na nieistniejącą ustawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanRejczak">Zgodnie z opinią Biura Legislacyjnego KS konieczne jest głosowanie nad całą poprawką Senatu i nie ma możliwości przyjęcia bądź odrzucenia jej części.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JanRejczak">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki Senatu nr 1.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JanRejczak">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 20 posłów, 11 było przeciwnych, 1 wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#JanRejczak">Stwierdzam, że komisje opowiedziały się za przyjęciem poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#JanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2, w której Senat proponuje, aby w art. 1 w pkt 9, pkt 5a otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#JanRejczak">„5a) obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych, a w przypadku czynności operacyjno-rozpoznawczych i administracyjno-porządkowych podejmowanych na podstawie ustawy - także dźwięku towarzyszącego tym zdarzeniom,”.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#JanRejczak">Czy przedstawiciel Senatu chce omówić tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofKozłowski">Sądzę, że nie ma potrzeby prezentacji tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanRejczak">Jakie jest stanowisko rządu wobec tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AntoniPodolski">Rząd popiera poprawkę nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanRejczak">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki Senatu nr 2.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JanRejczak">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 20 posłów, 11 było przeciwnych, 2 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#JanRejczak">Stwierdzam, że komisje opowiedziały się za przyjęciem poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#JanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3, w której Senat proponuje, aby w art. 1 w pkt 11, w art. 19 w ust. 9 wyrazy „lub komendanta wojewódzkiego Policji, złożony po uzyskaniu pisemnej zgody właściwego prokuratora” zastępuje się wyrazami „, złożony po uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora Generalnego”.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#JanRejczak">Czy są uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JózefKorpak">Opowiadam się za odrzuceniem tej poprawki. Moim zdaniem nie jest zasadne, aby zgodę na przedłużenie stosowania kontroli operacyjnej mógł wydawać jedynie Prokurator Generalny, a nie jak dotychczas prokurator okręgowy. Przyjęcie poprawki może bardzo utrudnić pracę Policji, w przypadku gdy prowadzonych będzie bardzo wiele dochodzeń z zastosowaniem kontroli operacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofKozłowski">Zwracam uwagę, że zgoda Prokuratora Generalnego będzie wymagana jedynie w przypadku przedłużenia kontroli operacyjnej ponad czas wyznaczony ustawowo. Chodzi więc o przypadki szczególne i dlatego Senat postanowił zaostrzyć procedurę wydawania tego typu zezwoleń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanRejczak">Jakie jest stanowisko rządu wobec tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AntoniPodolski">Rząd nie zgłasza zastrzeżeń do poprawki nr.3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanRejczak">Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#JanRejczak">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki Senatu nr 3.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#JanRejczak">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 28 posłów, 3 było przeciwnych, 5 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#JanRejczak">Stwierdzam, że komisje opowiedziały się za przyjęciem poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#JanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4, w której Senat proponuje, aby w art. 1 pkt. 11, w art. 19 dodać ust. 22 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#JanRejczak">"22. Prokurator Generalny przedstawia corocznie Sejmowi i Senatowi informację o działalności określonej w ust. 1–21, w tym informacje i dane, o których mowa w art. 20 ust. 4”.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#JanRejczak">Czy są uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AntoniPodolski">Rząd nie ma zastrzeżeń do samej zasady corocznego przedstawiania przez Prokuratora Generalnego Sejmowi i Senatowi informacji o swej działalności. Wątpliwości nasze budzi jedynie lakoniczność przepisu, który nie precyzuje jaki zakres mają mieć te informacje i w jakim trybie powinny być prezentowane w parlamencie. Jednak resort, jako strona, której dotyczy ta poprawka, nie powinien na ten temat zabierać głosu i zdać się na decyzję komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JózefKorpak">Sprzeciwiam się przyjęciu tej poprawki przez komisje. Uważam, że wprowadza ona kolejną, zbędną sprawozdawczość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarianMarczewski">Pragnę wyrazić pogląd odmienny od mojego przedmówcy. Zdaniem Klubu Sejm i Senat powinny być przez Prokuratora Generalnego okresowo informowane o podejmowanych przez niego działaniach w tym m. in. w zakresie kontroli operacyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofKozłowski">Ta poprawka ma spowodować, że posłowie i senatorowie będą mogli corocznie dowiedzieć się ile np. podsłuchów zakładanych jest w Polsce i co z tego wynika. Senat wychodzi z założenia, że dzięki temu parlament będzie mógł kontrolować stosowanie przez Policję technik operacyjnych w naszym kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JanRejczak">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki Senatu nr 4.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JanRejczak">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 23 posłów, 9 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#JanRejczak">Stwierdzam, że komisje opowiedziały się za przyjęciem poprawki nr 4.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#JanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 5, w której Senat proponuje, aby w art. 1 pkt 12, w art. 20 ust. 2 w zdaniu wstępnym wyrazy „oraz osobach o nieustalonej tożsamości lub usiłujących ukryć tożsamość” zastąpić wyrazami”, nieletnich dopuszczających się czynów zabronionych przez ustawę jako przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego, osobach o nieustalonej tożsamości lub usiłujących ukryć swą tożsamość oraz osobach poszukiwanych”.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#JanRejczak">Czy są uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AntoniPodolski">Rząd nie ma zastrzeżeń do poprawki nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JanRejczak">Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#JanRejczak">Wobec braku głosu sprzeciwu stwierdzam, że komisje opowiedziały się za przyjęciem poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#JanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 6, w której Senat proponuje w art. 1 pkt 12, w art. 20:</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#JanRejczak">b) skreślić ust. 3,</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#JanRejczak">c) ust. 20 nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#JanRejczak">„20. Komendant Główny Policji, po zasięgnięciu opinii Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, określi, w drodze zarządzenia, sposób i warunki pobierania, przetwarzania i wykorzystywania informacji, o których mowa w ust. 2, oraz sposób zakładania i prowadzenia zbiorów tych informacji, rodzaje służb policyjnych uprawnionych do korzystania z tych zbiorów, przełożonych właściwych w tych sprawach oraz wzory dokumentów obowiązujących przy przetwarzaniu danych, uwzględniając przepisy o ochronie informacji niejawnych”.,</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#JanRejczak">f) skreślić ust. 21.</u>
          <u xml:id="u-36.7" who="#JanRejczak">Czy są uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AntoniPodolski">Rząd nie ma zastrzeżeń do poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JanRejczak">Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#JanRejczak">Wobec braku głosu sprzeciwu stwierdzam, że komisje opowiedziały się za przyjęciem poprawki nr 6.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#JanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 7, w której Senat proponuje w art. 1 pkt 12, w art. 20 ust. 12 wyrazy „albo komendanta wojewódzkiego Policji” zastąpić wyrazami „, złożony po uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora Generalnego”. Czy są uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AntoniPodolski">Rząd nie ma zastrzeżeń do poprawki nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JanRejczak">Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#JanRejczak">Wobec braku głosu sprzeciwu stwierdzam, że komisje opowiedziały się za przyjęciem poprawki nr 7.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#JanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 8, w której Senat proponuje w art. 1 pkt. 12, w art. 20 w ust. 18 po wyrazie „informacji” dodać wyrazy „usuwając dane zbędne”. Czy są uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ZbigniewSobotka">Prosiłbym senatora Krzysztofa Kozłowskiego o wyjaśnienie sensu tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KrzysztofKozłowski">W zasadzie usuwanie danych zbędnych jest obowiązkiem, ale Senat uznał, że warto to zapisać w nowelizacji ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AntoniPodolski">Rząd nie ma zastrzeżeń do poprawki nr 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JanRejczak">Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#JanRejczak">Wobec braku głosu sprzeciwu stwierdzam, że komisje opowiedziały się za przyjęciem poprawki nr 8.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#JanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 9, w której Senat proponuje w art. 1 w pkt 26:</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#JanRejczak">b) w zdaniu wstępnym skreślić wyrazy „ i 4”,</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#JanRejczak">c) skreślić ust. 3,</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#JanRejczak">d) dotychczasowy ust. 4 oznaczyć jako ust. 3.</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#JanRejczak">Czy są uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AntoniPodolski">Rząd nie ma zastrzeżeń do poprawki nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JanRejczak">Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AntoniMacierewiczniez">Uważam, że ta poprawka utrwala obowiązujący jeszcze w czasach PRL przywilej dożywotniego przyznawania policjantom mieszkań służbowych. Nawet jeżeli policjant porzuca służbę np. po miesiącu lub jest z niej dyscyplinarnie zwolniony to w praktyce, dzięki tej poprawce, nie zostanie pozbawiony i nie utraci mieszkania służbowego. Sejm zdecydował się na zmianę tego przepisu, a teraz Senat proponuje go przywrócić. Moim zdaniem ten przepis narusza konstytucyjną zasadę równości praw obywateli. W obecnej sytuacji materialnej kraju przywrócenie wspomnianego przywileju określiłbym mianem skandalu. Wyrażam zdecydowany sprzeciw wobec tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#KrzysztofKozłowski">Senat formułując omawianą poprawkę doszedł do wniosku, że nie należy ludzi podwójnie karać. Przecież wydalenie dyscyplinarne policjanta ze służby jest dotkliwą karą i nie powinno się dodatkowo odbierać mu mieszkania. Dodam, że pozbawienie mieszkania jest w Polsce rodzajem szczególnie dotkliwej kary i w przypadku policjantów mogłaby być ona niewspółmiernie wysoka w stosunku do popełnionego wykroczenia, za które usunięto ich ze służby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#AntoniMacierewiczniez">Proszę jednak zwrócić uwagę, że w tym przypadku chodzi o mieszkania służbowe stanowiące własność Policji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JanRejczak">Przechodzimy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki Senatu nr 9.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#JanRejczak">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 21 posłów, 12 było przeciwnych, 3 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#JanRejczak">Stwierdzam, że komisje opowiedziały się za przyjęciem poprawki nr 9.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#JanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 10, w której Senat proponuje, aby w art. 1 dodać pkt 33a w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#JanRejczak">„33a) w art. 116 w ust. 1 wyrazy „ w art. 114 ust. 1 pkt. 2-4” zastępuje się wyrazami „w art. 114 ust. 1 pkt. 2 i 3”;”.</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#JanRejczak">Czy są uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#AntoniPodolski">Rząd nie ma zastrzeżeń do poprawki nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JanRejczak">Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#JanRejczak">Wobec braku głosu sprzeciwu stwierdzam, że komisje opowiedziały się za przyjęciem poprawki nr 10.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#JanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 11, w której Senat proponuje w art. 1 dodaje się pkt 35a w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#JanRejczak">"35a) w art. 129 wyrazy „art. 104 ust. 3, art. 105” zastępuje się wyrazami „art. 104 ust. 6, art. 105 ust. 3”;”.</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#JanRejczak">Czy są uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#AntoniPodolski">Rząd nie ma zastrzeżeń do poprawki nr 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JanRejczak">Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#JanRejczak">Wobec braku głosu sprzeciwu stwierdzam, że komisje opowiedziały się za przyjęciem poprawki nr 11.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#JanRejczak">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 12, w której Senat proponuje, aby w art. 5 pkt 1 otrzymał brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#JanRejczak">„1) użyte w ust. 1 i 2 oraz dwukrotnie w ust. 5 wyrazy „powiatu warszawskiego” zastępuje się wyrazami” o których mowa w art. 1 w pkt. 2 lit. b) ustawy z dnia ... o zmianie ustawy o Policji, ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy - Prawo bankowe, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr, poz. ....)”;”C”.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#JanRejczak">Czy są uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#AntoniPodolski">Rząd nie ma zastrzeżeń do poprawki nr 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#JanRejczak">Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#JanRejczak">Wobec braku głosu sprzeciwu stwierdzam, że komisje opowiedziały się za przyjęciem poprawki nr 12.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#JanRejczak">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą pozostał poseł Józef Korpak.</u>
          <u xml:id="u-56.3" who="#JanRejczak">Czy są inne propozycje lub głosy sprzeciwu?</u>
          <u xml:id="u-56.4" who="#JanRejczak">Wobec braku głosu sprzeciwu stwierdzam, że posłem sprawozdawcą został poseł Józef Korpak.</u>
          <u xml:id="u-56.5" who="#JanRejczak">Termin przygotowania opinii przez Komitet Integracji Europejskiej proponuję wyznaczyć na dzień 11 lipca 2001 r. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>