text_structure.xml 11.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofJanik">Chciałbym rozpocząć posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej Sejmu. Witam wszystkich, którzy przybyli na to posiedzenie, posłów, przedstawicieli kierownictwa Najwyższej Izby Kontroli z panią dyrektor Szajdakowską, przedstawicieli Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i wszystkich, którzy zechcieli wziąć dziś udział w naszych pracach.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofJanik">Zgodnie z zapowiedzią, głównym tematem dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie sprawozdania Najwyższej Izby Kontroli z działalności w 1998 roku. Rozumiem, że jako pierwsza zechce zabrać głos pani dyrektor Szajdakowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrytynaSzajdakowska">Zacznę nietypowo jak na sprawozdanie, bowiem nie od tego, co było, tylko od tego, co będzie. Jestem jednak przekonana, że to właśnie najbardziej Komisję interesuje, wręcz, że Komisja się ucieszy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KrytynaSzajdakowska">Otóż w Najwyższej Izbie Kontroli zostanie utworzony w najbliższym czasie specjalny Departament do spraw Samorządu Terytorialnego. Projekt statutu został już uchwalony przez Kolegium NIK, przesłany do Marszałka Sejmu i w momencie gdy pan marszałek podpisze go, ta zmiana wejdzie w życie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KrytynaSzajdakowska">Nie oznacza to jednak, że ja się żegnam z państwem dzisiaj, jako Departament Administracji Publicznej, ponieważ nadal będziemy się zajmować administracją rządową, a zatem również nadzorem nad samorządem. Ponadto, jeszcze w tym roku, nasz departament przeprowadzi dwie zasadnicze kontrole na wniosek Sejmu. Są to dwa tematy: likwidacja dotychczasowych i utworzenie nowych struktur wojewódzkich administracji publicznej oraz likwidacja urzędów terenowych, rejonowych i utworzenia administracji samorządowej w powiatach.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KrytynaSzajdakowska">Nie rozwijam tego wątku, jest to dopiero zapowiedź, ale chciałam wskazać, że będziemy nadal współpracować z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KrytynaSzajdakowska">Jeżeli chodzi o sprawozdanie, nie będę państwu opowiadać sprawozdania, które dostarczyliśmy na piśmie i które wszyscy państwo z pewnością znają. Skoncentruję się na kilku punktach, które dotyczą Departamentu Administracji Publicznej. U nas jest bardzo trudno podzielić według lat to, co się robiło, ponieważ kontrolę robi się w jednym roku, a wyniki kontroli są publikowane dopiero w roku następnym. Przedstawię zatem parę tematów, które były w roku ubiegłym albo ostatecznie opracowane, albo też nad którymi pracowaliśmy, a wyniki zostały przedstawione w tym roku.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KrytynaSzajdakowska">W zeszłym roku, z punktu widzenia dat, którymi opatrzone są informacje, robiliśmy takie tematy: po pierwsze - działania prewencyjne policji w zakresie nadzoru nad nieletnimi w Radomiu. Zapewne wszyscy państwo pamiętają tę sprawę, ponieważ ona bardzo wszystkich interesowała.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KrytynaSzajdakowska">Stwierdziliśmy, najogólniej rzecz biorąc, że godziny policyjnej w Radomiu nie było, a policja rzeczywiście podejmowała bardzo interesujące zadania w zakresie kontroli i opieki nad nieletnimi.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KrytynaSzajdakowska">Następny temat, a przypomnę, że informacja w tej sprawie była przekazana Komisji, to było udzielanie zamówień publicznych przez największe miasta oraz jednostki organizacyjne. Ponieważ wszyscy państwo dostali ten tekst, nie będę się wypowiadała na ten temat w ogóle.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#KrytynaSzajdakowska">Inny problem - to realizacja wybranych zadań merytorycznych oraz dochodów i wydatków budżetowych służby konsularnej, bo sprawy zagraniczne również należą do Departamentu Administracji Publicznej oraz działalność prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w zakresie funkcji centralnego organu administracji państwowej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#KrytynaSzajdakowska">W zeszłym roku prowadziliśmy kontrolę, której wyniki były przedstawiane w następującym zakresie. Po pierwsze - działalność administracji rządowej w zakresie ustawowego nadzoru nad stowarzyszeniami. Po drugie - tworzenie i funkcjonowanie związków komunalnych. Informację o wynikach tej kontroli przedstawialiśmy państwu również.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#KrytynaSzajdakowska">Następny temat - to działania administracji publicznej w celu minimalizacji skutków tzw. efektu roku 2000 na funkcjonowanie sfery publicznej w Polsce. Badaliśmy także wykonywanie dochodów i wydatków przez powszechne jednostki organizacyjne Prokuratury i wreszcie gospodarowanie majątkiem w resorcie spraw zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofJanik">Dziękuję bardzo pani dyrektor. Ponieważ Komisja zobowiązała mnie do przedstawienia uwag w tej sprawie, więc jeśli państwo pozwolą, przedstawię je teraz.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KrzysztofJanik">Generalnie, uwagi, które chciałbym sformułować mają charakter korzystny dla pracy Najwyższej Izby Kontroli. Ze sprawozdania wynika, że organy samorządu terytorialnego były przedmiotem dosyć wnikliwego zainteresowania Izby.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#KrzysztofJanik">Warto powiedzieć, że w 1998 roku, skontrolowano 540 organów samorządu terytorialnego, 107 komunalnych osób prawnych bądź też komunalnych jednostek organizacyjnych, że Najwyższa Izba Kontroli wykorzystała materiały Regionalnych Izb Obrachunkowych, chociaż w tym przypadku można się spierać, czy trzy razy to jest dużo, czy też akurat, ale jest faktem, że NIK nie zamyka się w swoim własnym tylko ogródku.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#KrzysztofJanik">Sądzę, że trzeba też powiedzieć o tym, że w wyniku kontroli Najwyższej Izby Kontroli odzyskano na rzecz budżetów samorządowych prawie 8 mln zł. Można więc powiedzieć, że także i na tym odcinku samorządy zyskały.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#KrzysztofJanik">Jeśli miałbym sformułować jakąś opinię, to pokrywałaby się ona z propozycją Prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, którą za chwilę państwu przedstawię. Jest to propozycja pozytywnego zaopiniowania sprawozdania Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#KrzysztofJanik">Chciałbym zarazem przedłożyć, zarówno pod naszym adresem, jak i pod adresem Najwyższej Izby Kontroli, dwie propozycje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodadresemNajwyższejIzbyKontroli">Niewątpliwie rok przyszły - 1999 - będzie rokiem, w którym niezbędne okaże się przygotowanie szerokiego raportu na temat pierwszego roku funkcjonowania samorządu terytorialnego. Mamy stanowisko Sejmu oraz przepis w ustawie, który nas zobowiązuje, abyśmy w roku 2000 dokonali takiej oceny.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodadresemNajwyższejIzbyKontroli">Nie wyobrażam sobie takiej oceny bez aktywnego udziału Najwyższej Izby Kontroli i nie wyobrażam sobie, abyśmy nie mogli - tu apeluję do pani dyrektor, a przez panią także do kierownictwa Izby - spróbować w uzgodnieniu czy w porozumieniu opracować plan działań Izby w tej mierze, obejmujący nie tylko departament do spraw samorządu, jeśli taki powstanie, ale także Departament Administracji Publicznej, ponieważ styk tutaj iskrzy, oraz departamenty merytoryczne. Chodzi o to, abyśmy w drugiej połowie przyszłego roku mogli dysponować materiałem w miarę wszechstronnym.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodadresemNajwyższejIzbyKontroli">Jeżeli mamy, z naszej inicjatywy, dokonywać korekt, poczynając od kompetencyjnych, a kończąc na geograficznych, to nie sposób bez takiego materiału decydować się na jakiekolwiek korekty. Jeśli wolno o to panią prosić, byłbym bardzo zobowiązany.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodadresemNajwyższejIzbyKontroli">Natomiast pod naszym adresem, sądzę że razem z Komisją ds. Kontroli Państwowej, trzeba będzie rozważyć kwestie pewnych korekt w ustawie o Najwyższej Izbie Kontroli. Nie ma w niej na przykład odzwierciedlenia nowego ustroju samorządu terytorialnego. NIK ma obowiązek przedkładać wyniki kontroli sejmikom samorządowym, których już nie ma, nie ma tam natomiast nic o władzach powiatów i o sejmikach wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodadresemNajwyższejIzbyKontroli">Byłaby to korekta oczywista i sądzę, że powinniśmy jej dokonać przy okazji którejś z ustaw tzw. zsypowych. Podejrzewać można bowiem, że ta sprawa nie dotyczy tylko NIK-u. Uważam, że trzeba o tym pamiętać.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodadresemNajwyższejIzbyKontroli">Te dwa wnioski chciałem państwu przedstawić. Chciałem też złożyć wyrazy szacunku i podziękowania na ręce pani dyrektor Krystyny Szajdakowskiej - szefowej Departamentu Administracji Publicznej, z przekonaniem, że nawet jeśli powstanie nowy departament, to nie straci pani z nami kontaktu, a ponadto będziemy jeszcze nie raz i niejedną kontrolę wspólnie przeprowadzać. Może zepsujemy, a może też uda nam się coś naprawić. Tyle z mojej strony. Czy są pytania do pani dyrektor Szajdakowskiej?</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodadresemNajwyższejIzbyKontroli">Jeśli nie ma pytań ani wątpliwości, zaproponuję państwu teraz treść opinii nr 28 Komisji Samorządu Terytorialnego o sprawozdaniu z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1998 roku w zakresie działania Komisji. Jest to opinia, którą wyrażamy dla Komisji do spraw Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PodadresemNajwyższejIzbyKontroli">„Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, na posiedzeniu w dniu 1 lipca 1999 roku, rozpatrzyła sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1998 roku (druk nr 1175) w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PodadresemNajwyższejIzbyKontroli">W wyniku analizy przedłożonego materiału, jak również po wysłuchaniu przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, Komisja opiniuje powyższe sprawozdanie pozytywnie.”</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PodadresemNajwyższejIzbyKontroli">Czy jest zgoda na taką treść opinii? Czy są do niej uwagi? Nie ma uwag, a zatem czy możemy przyjąć, że bez głosowania Komisja jednomyślnie zaakceptowała treść tej opinii?</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PodadresemNajwyższejIzbyKontroli">Nie widzę sprzeciwu, a zatem uznaję, że Komisja zaakceptowała treść opinii jednomyślnie. Dziękuję bardzo. W ten sposób porządek dzisiejszego posiedzenia Komisji został wyczerpany. Dla porządku zapytam jednak, czy w sprawach różnych ktoś chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PodadresemNajwyższejIzbyKontroli">Nie ma chętnych. Dziękuję państwu jeszcze raz, dziękuję zaproszonym gościom. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>