text_structure.xml 10.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PawełŁączkowski">Otwieram krótkie, nadzwyczajne posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich z jednym tylko punktem porządku obrad. Proszę o wybaczenie, że czynię to w tym trybie i dzisiaj, ale wydaje mi się, iż rzecz jest na tyle prosta, że może być załatwiona od ręki. W przeciwnym przypadku musielibyśmy zwoływać się jutro w trybie nadzwyczajnym.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PawełŁączkowski">Wpłynął do nas wniosek o wydanie opinii dotyczącej powołania Parlamentarnego Zespołu Odlewników. Ze względu na nasz pozytywny stosunek do tej profesji, zdecydowałem się poddać to tak nadzwyczaj szybkiej procedurze. Rzecz wiąże się z pewnymi kontaktami o charakterze międzynarodowym i w trakcie tych kontaktów Zespół chciałby wystąpić już pod własnym szyldem. Wydaje się, że nic nie nakazuje nam utrudniać działania naszych kolegów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PawełŁączkowski">Projekt regulaminu przedstawia się w sposób zadowalający. Macie go państwo przed sobą. Uchybień, tych z którymi mieliśmy do czynienia wcześniej, ja przynajmniej nie wyłapałem. W Zespole pragnie w tej chwili uczestniczyć 8 członków, kolegów odlewników, o zróżnicowanej przynależności klubowej. Przedstawiono też tymczasowe władze, które reprezentują kolegów w tych wszystkich procedurach.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PawełŁączkowski">W imieniu państwa pozwoliłem sobie powiedzieć, iż jeżeli będziemy potrzebowali dodatkowych wyjaśnień, to wtedy kolegów poprosimy. Jeśli Komisja nie będzie widzieć potrzeby uzyskiwania dodatkowych wyjaśnień, to wówczas bez ich udziału, ze względu na nieznaną wcześniej godzinę procedowania, decyzję podejmiemy sami.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PawełŁączkowski">Jeszcze raz przepraszam za nagłość działania, ale myślę, że jeżeli możemy wyjść naprzeciw takim potrzebom i oczekiwaniom, to dobrze byłoby to uczynić.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PawełŁączkowski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie, poczynając w ogóle od zakwestionowania trybu rozpatrywania tego wniosku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DanutaCiborowska">Panie przewodniczący, nie będę kwestionowała trybu, bo myślę, że warto tylko podkreślić, iż sprawa wpłynęła do sekretariatu Marszałka Sejmu 2 grudnia 1998 r, a więc było sporo czasu na jej rozpatrzenie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DanutaCiborowska">Chcę zwrócić uwagę na następującą kwestię, bardzo pobieżnie przeglądając przed-stawiony regulamin. Otóż, zmieniłabym nieco art. 13, który brzmi: „Zespół może przekazywać prasie, radiu i telewizji informacje dotyczące działalności parlamentarnej jego członków oraz Zespołu”. Nie mam nic przeciwko temu, bo wszyscy mamy takie prawo i w związku z tym nie należy go ograniczać, ale lepiej byłoby napisać na przykład „dotyczące działalności parlamentarnej Zespołu”, a nie jego poszczególnych członków. Stoję tu na straży, by nie doszło do niepotrzebnych kolizji między członkami tego Zespołu. Uważam, że tylko Zespół powinien być wymieniony.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DanutaCiborowska">W art. 12 - co się rzadko zdarza, podkreślam, w tego typu regulaminach - jest napisane: „Zespół sporządza roczne sprawozdania wraz z wnioskami do dalszej pracy”. Jest to więc chwalebny zapis. Tak jak powiedziałam, rzadko się zdarza, by w regulaminach był tego typu zapis i w związku z tym nie mam nic więcej do zakwestionowania w tym względzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PawełŁączkowski">Bardzo dziękuję pani poseł za uwagi. Bardzo dziękuję również za wyrozumiałość. Rzeczywiście jest to taka sprawa, która leżała, po to, żeby wystąpić w otoczeniu paru innych. Okazało się jednak, iż ze względu właśnie na te wizyty jest ona dosyć pilna, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PawełJaros">Akurat w art. 13 nie widzę takiego zagrożenia, o jakim wspomniała pani poseł D. Ciborowska, dlatego, że tu Zespół może przekazywać te informacje. Gdyby to robił jeden z członków tego zespołu i sam mówił coś o sobie, czy o innym, to jest rzeczywiście zagrożenie. Jednak w wypadku, kiedy zespół decyduje, czy powiadomić o czymś, czy nie, bo działalność jednego z członków - być może nawet zlecona przez Zespół - zasługuje na taką uwagę, by poinformować o tym szersze grono poprzez prasę, radio czy telewizję, to nie należy im tego utrudniać, niech sobie tak robią. Decyzja jest kolektywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PawełŁączkowski">Proszę państwa, jeżeli chodzi o tę kwestię, to opowiedziałbym się jednak za uwagą pani poseł D. Ciborowskiej. Jest zrozumiałe, że jeżeli coś dotyczy Zespołu, to również dotyczy to członków. Natomiast ten zaproponowany zapis sugeruje jakby zindywidualizowane działania - może niepotrzebnie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PawełŁączkowski">Jeśli można, to zaproponowałbym Zespołowi wykreślenie słów: „jego członków oraz”, pozostawiając działalność parlamentarną Zespołu, jeżeli pan poseł nie ma nic przeciwko temu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PawełJaros">Nie upieram się, wstrzymuję się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełŁączkowski">Czy są jeszcze jakieś inne uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyMadej">W regulaminie tym nie ma nic na temat, jak uzyskuje się członkostwo i jak się członkostwo traci. Normalnie jest zasada, że członkostwo związane jest m.in. z podpisaniem deklaracji. W art. 1 jest napisane, że parlamentarny Zespół Odlewników składa się z senatorów i posłów na Sejm RP związanych z odlewnictwem, czyli rozumiem, że jest to jakieś ograniczenie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JerzyMadej">W regulaminach poszczególnych zespołów pilnowaliśmy sprawy nabycia i utraty członkostwa. Czy może jest to Zespół otwarty? Może ktoś, kto nie jest koniecznie odlewnikiem, chciałby zostać członkiem? To jest sprawa pierwsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełŁączkowski">Przepraszam, panie pośle, droga otwarta, jeżeli tylko będzie pan wykazywał zainteresowanie odlewnictwem, jest o tym w art. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyMadej">Czy każdy kto przyjdzie z ulicy - mówię oczywiście o ulicy Wiejskiej, czyli o posłach i senatorach - może stać się członkiem tego Zespołu? To jest pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JerzyMadej">To samo dotyczy utraty członkostwa. Czy można wystąpić z Zespołu, czy trzeba być wyrzuconym? To jest druga sprawa.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JerzyMadej">Jest tu wprawdzie zapisane, w art. 9 ust. 2: „Decyzje Zespołu podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Zespołu”, czyli sprawa wyboru organów tego Zespołu, a więc prezydium, w składzie: przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz odbywa się również na podstawie uchwały podejmowanej zwykłą większością głosów. Tak to rozumiem, iż odnosi się to generalnie do wszystkich uchwał.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JerzyMadej">A więc mam tylko tę jedną uwagę, dotyczącą członkostwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PawełŁączkowski">Czy są jeszcze jakieś dalsze uwagi?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PawełŁączkowski">Skoro nie ma, to poddam pod państwa osąd opinię następującą, iż Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich akceptuje regulamin Parlamentarnego Zespołu Odlewników, oczekując uzupełnienia regulaminu o warunkach nabycia i utraty członkostwa oraz sugerując w art. 13 konieczność wykreślenia słów: „jego członków oraz”. Czy tej treści opinia, z grubsza rzecz biorąc, satysfakcjonuje państwa? Czy ktoś zgłasza do niej zastrzeżenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyMadej">Mam jeszcze wątpliwości do art. 11: „Zespół może przeprowadzić w wyznaczonym przez siebie składzie spotkania i wizytacje poselskie”. Ze spotkaniami się zgadzam, natomiast wizytacje - jeżeli Zespół zorganizuje sobie na przykład wizytację w odlewni w W. Brytanii, czy w Korei Południowej, to może sobie również zorganizować ją na koszt Kancelarii Sejmu, czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PawełŁączkowski">Panie pośle, nie ma tutaj żadnych warunków określających, na jakich zasadach może się odbyć ta wycieczka.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PawełŁączkowski">Natomiast przy okazji sygnalizuję państwu, iż niebawem, zdaje się, staniemy przed poważnym problemem, być może wymagającym aktywności legislacyjnej i nowelizacji ustawy o warunkach wykonywaniu mandatu, bo coraz więcej jest sygnałów, iż różnego rodzaju podmioty zaczynają wzbraniać posłom dostępu. Pojawiają się, jak sygnalizują tutaj koledzy, próby wykorzystywania na przykład przepisów o ochronie danych osobowych do unikania po prostu udzielania posłom informacji. Jeżeli na przykład dyrekcja częściowo sprywatyzowanego zakładu odmawia udzielenia informacji na temat przyznawanych sobie apanaży, odwołując się do ochrony danych osobowych, to wydaje mi się to lekkim nadużyciem. Jest to jeden z problemów, który może się niebawem pojawić.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PawełŁączkowski">Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>