text_structure.xml 41 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AntoniSzymański">Otwieram posiedzenie Komisji Rodziny. Witam panie i panów posłów, przedstawicieli Ministerstwa Finansów i Biura Pełnomocnika Rządu do spraw Rodziny na posiedzeniu Komisji poświęconemu zmianom stawek podatku VAT na artykuły dziecięce i budowlane. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku dziennego posiedzenia Komisji? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AntoniSzymański">Przystępujemy do omówienia tematu posiedzenia. W związku z tym, że pojawiły się sygnały o projektowanych zmianach stawek VAT na artykuły budowlane jak również artykuły dziecięce, napłynęło do Komisji bardzo wiele negatywnych opinii dotyczących proponowanych zmian. Mam przed sobą pismo krajowego konsultanta w dziedzinie pediatrii prof. Pawła Januszewicza oraz prof. Janusza Gadzinowskiego, którzy zwrócili się do pana premiera i z odpisem do Komisji Rodziny, aby nie wprowadzać tych zmian. Jestem w posiadaniu również decyzji prezydium Komisji Krajowej NSZZ Solidarność, która stwierdza, iż Prezydium Komisji Krajowej NSZZ Solidarność odrzuca planowane podwyżki stawek VAT na materiały i roboty budowlane, sprzedaż mieszkań, niektóre produkty żywieniowe, książki, towary dla dzieci, w tym pomoce szkolne, bowiem spowodują one wzrost kosztów utrzymania gospodarstw domowych i obniżenie poziomu życia rodziny. Komisja otrzymała szereg tego rodzaju opinii.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AntoniSzymański">W tej chwili znajdujemy się na etapie konstruowania budżetu państwa. Tak więc te zmiany nie są postanowione i Sejm jeszcze nie otrzymał projektu. Niemniej jednak prezydium Komisji Rodziny uznało, że należy rozmawiać także wtedy, kiedy rząd prowadzi dyskusję na ten temat, ponieważ możemy wpływać na kształt zmian, zanim projekt trafi do Sejmu. Wydaje się, że w kwestiach dotyczących produktów dla dzieci zainteresowanie Komisji jest oczywiste. Wzrost VAT na materiały i roboty budowlane oznacza podwyżkę cen mieszkań, które są podstawą dobrego funkcjonowania rodziny.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AntoniSzymański">Oddaję głos pani Hannie Majszczyk z Ministerstwa Finansów, aby poinformowała nas o aktualnych pracach i decyzjach w kwestiach interesujących Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#HannaMajszczyk">W ubiegłym tygodniu nastąpiła pewna zmiana w odniesieniu do informacji, które wcześniej były przesłane Komisji. Rada Ministrów na posiedzeniu w dniu 14 lipca nie przyjęła proponowanych podwyżek w zakresie artykułów dziecięcych. Zgodnie więc z rozstrzygnięciem, które zapadło w ubiegłym tygodniu stawka na artykuły dziecięce ma być utrzymana na obecnym poziomie. W chwili obecnej ta stawka wynosi 7% i nie przewiduje się żadnych zmian.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#HannaMajszczyk">Kwestie związane z opodatkowaniem materiałów i robót budowlano-montażowych, lokali mieszkalnych zostały również rozstrzygnięte i zakłada się stopniowe dochodzenie do wymogów Unii Europejskiej w tym zakresie poprzez podnoszenie odpowiednio stawek podatkowych począwszy od 2001 do 2003 r. Przy czym, zgodnie z decyzją Rady Ministrów z ubiegłego tygodnia, zakłada się utrzymanie stawki na niezmienionym poziomie w wysokości 7% dla robót budowlanych oraz dla lokali mieszkalnych objętych polityką społeczną państwa. Definicja lokali objętych polityką społeczną państwa jak również zakres robót będzie zdefiniowany w formie aktu wykonawczego. Przewiduje się jednak, zgodnie z unijnymi dyrektywami, utrzymanie stawki obniżonej, która w Polsce wynosi 7%. W odniesieniu do pozostałych towarów, o których mówimy, czyli lokali innych niż tych objętych polityką społeczną państwa, czy też w odniesieniu do robót innych niż te, które będą dotyczyły takiego budownictwa, zakłada się dochodzenie do podstawowej stawki podatkowej na przestrzeni lat 2001–2003 tzn. do osiągnięcia stawki w wysokości 22%. W dniu dzisiejszym wynosi ona 7%.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#HannaMajszczyk">Pozwolę sobie na słowo komentarza w odniesieniu do sygnałów, o których mówił pan przewodniczący. Podwyżki w zakresie artykułów dziecięcych, które nie będą proponowane przez Radę Ministrów, jak również w zakresie materiałów budowlanych, robót budowlano-montażowych i lokali mieszkalnych wynikają ze zobowiązań Polski z zawartych układów międzynarodowych. Najważniejszym z nich jest Układ stowarzyszeniowy z 1991 r., w którym Polska zobowiązała się do dostosowania przepisów do wymogów Unii. Podwyżki są również wynikiem przyjętego 19 października 1999 r. stanowiska negocjacyjnego Polski w obszarze podatków. Chciałabym zaznaczyć, że przepisy unijne w zakresie podatków pośrednich stawiają Polsce rygorystyczne wymogi. Wszystkie kwestie dotyczące opodatkowania grup towarowych czy też usług są ściśle tymi dyrektywami określone, które w przypadku wyrobów dziecięcych i materiałów budowlanych zakładają podstawową stawkę, i nie ma żadnych możliwości stosowania stawek obniżonych. Tak więc plany i założenia zawarte w projekcie ustawy o podatku od towarów i usług, która w najbliższych dniach zostanie przekazana do Sejmu, wynikają z tych postanowień.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#HannaMajszczyk">Chcę jeszcze dodać, że informacja o konsekwencjach przyjętego stanowiska była przekazywana również w zakresie konieczności podwyższania stawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AldonaMiązaRawska">Chciałam tylko powiedzieć, że 18 maja br. Komisja Finansów Publicznych przedłożyła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym przewiduje się wprowadzenie ulgi o charakterze prorodzinnym na drugie i kolejne dzieci oraz w pewien sposób rozszerza zakres obowiązujących ulg podatkowych dotyczących kształcenia dzieci. Rada Ministrów na posiedzeniu w dniu 30 maja pozytywnie zaopiniowała komisyjny projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AntoniSzymański">Dziękuję bardzo. Z radością przyjmujemy wiadomość o wycofaniu się rządu ze wstępnych projektów podwyższenia VAT na artykuły dziecięce. Pozostają inne kwestie do omówienia. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanRulewski">Jakie będą stawki podatku VAT na materiały budowlane w latach 2001–2003? Ponadto, zapytuję, czy, w sytuacji kiedy Unia odsuwa termin przyjęcia nas, rząd rozważa możliwość przedłużenia okresu dochodzenia do podstawowej stawki podatku VAT na materiały budowlane.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JanRulewski">Chciałbym również dowiedzieć się, czy rząd przewiduje formy powrotu pieniędzy uzyskanych z tego podatku do budownictwa pod różnymi postaciami takimi jak fundusze celowe, kredyty czy też podatki od osób fizycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AntoniSzymański">Poproszę o odpowiedź na pańskie pytania, kiedy wszystkie chętne osoby przedstawią swoje.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AntoniSzymański">Pozwolę sobie rozszerzyć pytanie posła Jana Rulewskiego i powiedzieć, że jest jasne jakie prace oraz materiały budowlane zostaną objęte podwyższonym podatkiem VAT, a jakie pozostaną na obecnym poziomie, ponieważ te kwestie będą regulowane aktem wykonawczym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BarbaraFrączek">Chciałam zapytać jak kształtuje się obciążenie podatkiem pośrednim książek i prasy. Chciałam również dowiedzieć się, czy okres dostosowawczy dla artykułów dziecięcych będzie wynosił 5 lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#EwaTomaszewska">Chciałam dowiedzieć się, czy termin budownictwo socjalne obejmie całe budownictwo mieszkaniowe czy też będą grupy o określonym standardzie. Nie byłoby rzeczą właściwą, gdybyśmy obniżając stawki VAT tylko dla pewnego rodzaju lokali, doprowadzili do powstawania slumsów bądź do budowy luksusowych apartamentów przeznaczonych na wynajem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#CzesławRyszka">Termin przystąpienia do Unii jest nieznany i zapowiada się, że będzie znacznie przesunięty. W związku z tym, czy nie można by wprowadzić uregulowania dostosowujące nasze prawo do prawa UE, kiedy będzie znany ten termin. Proponowałbym, aby nasza Komisja wystosowała dezyderat do rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanRulewski">W odniesieniu do wypowiedzi pani poseł Ewy Tomaszewskiej, chciałbym zapytać się, dlaczego rząd nie objął polityką społeczną także budowę i remonty szpitali, szkół, żłobków, domów kultury, domów pomocy społecznej, internatów. Moim zdaniem, one również mieszczą się w kategorii cele mieszkalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JolantaBanach">W ekspertyzie Biura Studiów i Ekspertyz przygotowanej na zamówienie pana przewodniczącego zawarta jest informacja, że kilka krajów Unii Europejskiej posiada niższe stawki podatku VAT na ubrania i obuwia dla dzieci. Chciałam zapytać się, czy Unia elastycznie traktuje odstępstwa od katalogu dyrektywy nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AntoniSzymański">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Nie widzę. W takim razie bardzo proszę panią dyrektor o ustosunkowanie się do tych pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#HannaMajszczyk">Część pytań nie może być kierowana do mnie w tym zwłaszcza dotyczące renegocjacji stanowiska negocjacyjnego. Jedynie rząd mógłby stwierdzić, czy jest to możliwe. Wszyscy bowiem zdajemy sobie sprawę, że odstępstwa czy też walka o pewne punkty będzie zależała od tego, co możemy uzyskać w innych obszarach i co będzie bardziej nam się opłacało. Nie mogę więc odnieść się do pytania w sprawie możliwości zmiany stanowiska w obszarze podatki.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#HannaMajszczyk">W kwestii przewidywanego harmonogramu podnoszenia stawki podatku VAT na materiały budowlane przewiduje się dostosowanie do podstawowej stawki 22%, ponieważ wynika ona z dyrektyw Unii Europejskiej. Obecnie obowiązuje siedmioprocentowa stawka. W 2001 r. zgodnie z założeniami powinna wynosić 12%, w 2002 r. 17% i w 2003 r. 22%.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#HannaMajszczyk">W kwestii lokali i domów nieobjętych polityką społeczną przewiduje się w 2001 r. stawkę 7%, w 2002 r. stawkę 17% i 2003 r. stawkę 22%. W odpowiedzi na pytania dotyczące sprecyzowania definicji lokalu mieszkalnego i budownictwa objętego polityką społeczną oraz w kontekście pytania pani poseł Ewy Tomaszewskiej informuję, że definicja zasobu mieszkaniowego objętego polityką społeczną będzie precyzowana. W założeniach przyjmuje się, że będą to lokale i działalność remontowa oraz budownictwo wielomieszkaniowe, które nie będzie kształtowane przez kryterium budownictwa pod wynajem czyli dla każdego chętnego. Z dyskusji Ministerstwa Finansów z Urzędem Mieszkalnictwa wynika, że pomoc ma być kierowana do osób, które jej naprawdę potrzebują. Zastrzegam, że są to wstępne i niewiążące informacje. Dodam jeszcze, że były rozmowy, aby objąć taką definicją lokale, które będą miały regulowane czynsze. Nie będę jednak wdawała się w szczegóły, ponieważ nie znam się na tym i nie jestem specjalistą z tego zakresu.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#HannaMajszczyk">Chciałabym zwrócić państwu uwagę, że w obecnej chwili mamy również preferencje podatkowe w zakresie budownictwa mieszkaniowego i towarzyszącej jemu infrastruktury. Stosowana jest w tym przypadku zasada, iż budowany obiekt lub infrastruktura co najmniej w 60% dotyczy budownictwa mieszkaniowego. Stosując takie kryteria będziemy czuwać nad tym, aby roboty korzystające z preferencyjnej stawki dotyczyły właściwych lokali.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#HannaMajszczyk">Odnośnie pytania o kształtowanie się obciążeń podatku VAT na książki, informuję, że obecnie jest to stawka 0% dla wszystkich książek objętych symbolem ISBN i wszystkich czasopism objętych symbolem ISSN jak również usługi związane z produkcją książek i prasy. Z przepisów unijnych wynika, że wszystkie te towary i usługi, o których wspomniałam, powinny być objęte obniżoną stawką, która w warunkach polskich wynosi 7%. W stanowisku negocjacyjnym w ubiegłym roku w obszarze podatki Polska wystąpiła o zastosowanie wobec nas pięcioletniego okresu przejściowego na dostosowanie się do wymogów Unii i możliwość stosowania stawki 0% na książki i czasopisma specjalistyczne. W odpowiedzi na prośbę Unii Europejskiej o sprecyzowanie pojęcia książki oraz czasopisma specjalistyczne, rząd poinformował, że to pojęcie dotyczy książek objętych symbolem ISBN i pism specjalistycznych, których definicja została przygotowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, uznająca wszelkiego rodzaju czasopisma zajmujące szeroko pojętą działalność kulturalną, specjalistyczną, techniczną i ukazujące się nie częściej niż raz w tygodniu i o nakładzie nie wyższym niż 15 tys. egzemplarzy. Ta definicja zostanie również uwzględniona w projekcie ustawy, który w najbliższym czasie wpłynie do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#HannaMajszczyk">Odnośnie pytania pani poseł Barbary Frączek, informuję, iż Polska nie występowała o żadne okresy przejściowe w zakresie stawek podatku na artykuły dziecięce. Deklaracje naszego kraju o wstąpieniu do Unii w 2003 r. oznaczałaby zastosowanie podstawowej stawki 22% na artykuły dziecięce z chwilą wejścia do tej organizacji. Stanowisko negocjacyjne nie przewiduje żadnych okresów przejściowych.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#HannaMajszczyk">Odnosząc się do pytania dotyczącego uzależnienia terminów podwyżek stawek podatku VAT od daty wejścia Polski do Unii, chciałabym zaznaczyć, że zgodnie z deklaracjami, z których strona polska nie wycofała się, obowiązuje 2003 rok. Jesteśmy więc zobowiązani do prezentowania swojego dostosowania w odniesieniu do tej daty. W związku z tym, chciałabym wyjaśnić, że zmiany zawarte w projekcie ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, które przewidują już od 2001 r. podnoszenie stawek na niektóre towary, mimo że zakładane przystąpienie do Unii ma nastąpić w 2003 r., wynikają z faktu, aby w miarę bezboleśnie dostosować się do stawki podstawowej, ponieważ większość towarów wymagających zmiany opodatkowania ma na dzień dzisiejszy stawkę 7%, która w żadnej mierze nie jest zgodna z wymogami Unii Europejskiej. Jeżeli stopniowe podwyższanie stawek nie rozpocznie się odpowiednio wcześniej, będzie oznaczać, że grupy towarów i usług ważnych z punktu widzenia rodziny będą musiały mieć podwyższone stawki w tzw. godzinie zero z 7 na 22%.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#HannaMajszczyk">Padło również pytanie, dlaczego nie objęto polityką społeczną budowę i remonty szpitali, szkół i innych budynków użyteczności publicznej. Odpowiedź jest podobna do poprzednich. Przepisy Unii nie przewidują obniżonych stawek dla tych usług jak również obrotu tymi budynkami. Polskie stanowisko negocjacyjne nie zawierało żadnych derogacyjnych wniosków w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#HannaMajszczyk">Odpowiedziałam chyba na wszystkie pytania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AntoniSzymański">Pozostało jeszcze pytanie pani poseł Jolanty Banach odnoszące się do krajów członków Unii Europejskiej, którzy nie wypełniają unijnych dyrektyw.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AntoniSzymański">Udzielę jeszcze głosu pani poseł Ewie Tomaszewskiej, które chce zadać pytanie pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#EwaTomaszewska">Chciałam odnieść się do kwestii podnoszenia stawek na wyroby dla dzieci. Mam przed sobą ekspertyzę, w której jest zapisane, że nie ma preferencyjnych stawek na produkty dla dzieci. Niemniej w tej grupie wyrobów są ubrania i obuwie dziecinne, na które w niektórych krajach Unii obowiązują obniżone stawki. W Irlandii dla ubrań dziecięcych obowiązuje stawka 0%, w Luksemburgu 3%, w Wielkiej Brytanii 0%. W tych samych krajach są również niższe stawki na obuwie. Chciałabym więc dowiedzieć się, czy istnieje możliwość, mimo wcześniejszego zgłoszenia stanowiska negocjacyjnego, dokonania w nim korekt, ponieważ jest cała grupa państwa w Unii, które nie wypełniają dyrektyw w kwestii ubrań i obuwia dla dzieci i stosują niższe stawki na te produkty.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#EwaTomaszewska">Moim zdaniem, wprowadzanie stawki podstawowej na tę grupę towarów jest dyskryminujące kraje akcesyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#HannaMajszczyk">Nigdy Ministerstwo Finansów nie twierdziło, że w krajach członkowskich nie ma żadnych odstępstw od tych wymogów. Wiele krajów ma różne odstępstwa od wymogów Unii Europejskiej w tym na artykuły dziecięce, książki i inne usługi, które nie były istotne dla Polski, ponieważ nie mają znaczenia w naszej gospodarce. Każde państwo, które nie stosuje się do postanowień podstawowej dyrektywy nr 6 Rady Unii Europejskiej w zakresie podatków pośrednich, ma odrębne decyzje Komisji Europejskiej, dające mu prawo do stosowania obniżonych stawek w drodze wyjątku. Polska wystąpiła o prawo do odstępstwa w zakresie podatków pośrednich w pięciu punktach.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#HannaMajszczyk">Chciałabym również podkreślić, że kraje, które wstąpiły w ostatnim okresie do Unii uzyskały nieliczne odstępstwa. Ponadto, mamy sygnały ze strony Unii Europejskiej, że prawdopodobnie nie wszystkie nasze propozycje derogacji zostaną zaakceptowane. W sprawie książek przedstawiciele Unii chcą wiedzieć, dlaczego występujemy o derogację i czy podniesienie stawki będzie istotnie rzutować na rozwój czytelnictwa czy inne aspekty związane z książkami i czasopismami. Zadawanie dodatkowych pytań świadczy, iż nasze prośby o prawo do odstępstwa będą szczegółowo i wnikliwie rozpatrywane. Jednak zdarzają się wyjątki i jeżeli dane państwa wcześniej wystąpiły o derogację i uzyskały zgodę Rady Unii Europejskiej, to w świetle zgodności z prawem takie odstępstwa stosują. Polska zaś nie składała prośby o derogację w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#UrszulaWachowska">Czy, mimo iż nie składaliśmy, być może z powodu przeoczenia, wniosku o derogację w zakresie ubrań i obuwia dziecięcego, nie można postawić dodatkowego warunku w tej sprawie, skoro Unia piętrzy przed nami trudności?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#UrszulaWachowska">Ponadto, chciałam zapytać się, na jakie czasopisma obowiązuje stawka 0%. Czy ta stawka obejmuje również pisma rodzaju Popcorn'u, Bravo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AntoniSzymański">Chciałem dowiedzieć się, czy transakcja sprzedaży mieszkania będzie również objęta wyższą stawką podatku VAT.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#HannaMajszczyk">W przyszłym roku przewiduje się stawkę 7% dla wszystkich rodzajów mieszkań. Dopiero w 2002 r. stawka wzrośnie do 17% w stosunku do lokali mieszkalnych nieobjętych polityką społeczną.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#HannaMajszczyk">W sprawie odstępstw w zakresie produktów dziecięcych muszę z całą stanowczością stwierdzić, iż rząd na pewno nie przeoczył wystąpienia o derogację w stosunku do tej grupy towarów, ponieważ była to świadoma decyzja. Opodatkowanie obniżoną stawką obuwia i ubrań dziecięcych, biorąc pod uwagę różnorodny rozwój dziecka, stwarzałoby możliwość korzystania z tych preferencji osobom dorosłym. Nie mówię oczywiście o dziecięcych wózkach, niemowlęcych buteleczkach, ale w przypadku ubrań i obuwia nikt nie zapyta w sklepie, czy dana rzecz będzie noszona przez dziecko do lat 7 czy 17 i może zdarzyć się, że dorosła osoba będzie mogła skorzystać z tej preferencji. Był to jeden z argumentów, jaki zaważył na decyzji Rady Ministrów, która nie widziała konieczności utrzymywania takiej preferencji.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#HannaMajszczyk">Ciągle powraca pytanie, czy można zmienić stanowisko negocjacyjne Polski. Nie mogę odpowiedzieć na nie, ponieważ decyzja należy do rządu. Możliwość renegocjacji stanowiska negocjacyjnego oczywiście istnieje. Natomiast, nie wiem, czy zespół negocjacyjny uzna zasadność renegocjacji stanowiska negocjacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#HannaMajszczyk">Odnosząc się do kwestii czasopism, informuję, że wykaz specjalistycznych czasopism będzie przygotowywany przy współudziale przedstawicieli środowiska oraz resortów, które z merytorycznych względów, są najwłaściwsze. Założenia nie przewidują umieszczania w wykazie czasopism, o których mówiła pani poseł Urszula Wachowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AntoniSzymański">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Nie widzę. Zatem, zachęcam do formułowania wniosków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanRulewski">Zadałem pytanie, na które nie otrzymałem odpowiedzi. Pozwalam więc sobie ponownie zwrócić uwagę na tę kwestię. Zdaję sobie sprawę, iż nie ma odwrotu od integracji z Unią Europejską również w kwestii podatków pośrednich. Niemniej jednak wnioskowałbym, aby rząd wziął pod uwagę, że obowiązek podatkowy znacznie zwiększający ceny towarów i usług o podstawowym znaczeniu rodzi pozytywne skutki budżetowe, i przeznaczył wygospodarowane w ten sposób środki w ramach konwersji finansowej na zasilenie funduszy lub instytucji społecznych także za pośrednictwem kredytu, funduszu celowego, systemu podatkowego dla osób fizycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AntoniSzymański">Chciałem zapytać się pana posła, czy jest to ustny wniosek skierowany pod rozwagę ministra finansów czy też propozycja, aby Komisja Rodziny przygotowała opinię, w której będzie zawarty m.in. ten wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#EwaTomaszewska">Sądzę, że Komisja powinna zwrócić się do rządu o rozważenie zmiany stanowiska negocjacyjnego w zakresie stawek podatku VAT na produkty dziecięce. Jeżeli zaś są wątpliwości, czy osoby dorosłe używają artykułów dziecięcych, można ograniczyć stosowanie stawki preferencyjnej do odzieży niemowlęcej i dla małych dzieci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AntoniSzymański">Rozumiem, że zgłasza pani poseł wniosek do opinii. Musimy bardziej wyraziście sformułować go, ponieważ za chwilę będziemy głosować nad nim. Proponuję zatem, aby rząd rozpatrzył możliwość przedłużenia okresu dostosowawczego w obszarze stawek podatku VAT na artykuły dziecięce.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#AntoniSzymański">Były wcześniej zgłoszone propozycje wynikające z treści pytania, aby wystąpić o nie podwyższanie stawek podatku VAT na artykuły dziecięce również w przyszłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BarbaraFrączek">Chciałabym, aby dodać do wniosku, że okres dostosowawczy na artykuły dziecięce powinien być znacznie dłuższy ze względu na ujemny wskaźnik przyrostu naturalnego, jaki po raz pierwszy został odnotowany w naszym kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#UrszulaWachowska">Miałabym jeszcze jedną prośbę, aby przyjąć taką politykę wobec czasopism, która powstrzymałaby zalewanie polskiego rynku magazynami, które w opinii psychologów i socjologów mają zły wpływ na rozwój i postawy młodzieży.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#TadeuszCymański">W sprawie artykułów dziecięcych chciałem zapytać się, czy istnieje możliwość określenia kryteriów. Jest grupa dorosłych osób, które mają rozmiary dziecięce. Jednak nie widziałem nikogo z dorosłych w śpioszkach, dziecięcej wanience i ze smoczkiem. Buciki, w tym zwłaszcza damskie, są typowym przykładem. Chodziłem ze swoimi dziećmi, szukając dziecięcych butów. W sklepach tłumaczono mi, że producenci nie są zainteresowani produkcją butów dla starszych dzieci. W materiałach znalazłem przykłady stosowania preferencyjnej stawki VAT na ściśle określone towary dla dzieci jak np. narty do jednego metra dwudziestu centymetrów. Są to więc narty dziecięco-młodzieżowe i większe deski mają wyższą stawkę podatku VAT. Warto więc może pokusić się o precyzyjne określenie kryteriów.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#TadeuszCymański">Myślę, że trzeba pamiętać o jeszcze jednym aspekcie. W Unii Europejskiej nawet kraje mniej zamożne mają inny system pomocy socjalnej dla rodzin. W Polsce wszystkie elementy, o które walczy Komisja, mają charakter pośredniej pomocy dla konkretnych rodzin. Tańsze artykuły dziecięce są dla nich ważne, ponieważ wszystko sprowadza się do sytuacji finansowej rodzin.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#TadeuszCymański">Chciałbym jeszcze przypomnieć nasze długie i ciekawe dyskusje na temat funkcjonowania ulg podatkowych w tym zwłaszcza dużej ulgi mieszkaniowej. Chciałem dowiedzieć się, jakie będą kryteria objęcia lokali i budynków polityką społeczną, ponieważ zamierzenia ustawodawców w przypadku dużej ulgi budowlanej pomyślanej jako impuls do budowy większej ilości mieszkań i domków dla średniej warstwy, znacznie rozminęły się z rzeczywistością. Dzisiaj, budowa domku jest nadal zadaniem znacznie przewyższającym możliwości finansowe ogromnej części społeczeństwa. Udział w Towarzystwie Budownictwa Społecznego, jedynej skutecznie działającej formy, powoduje znaczne obciążenia dla dwojga pracujących małżonków. Wielka rzesza naprawdę ubogich osób znajduje się poza tym systemem. Należy to zmienić. Jednak nie jest to łatwa sprawa w sytuacji, kiedy połowa środków przeznaczona na budownictwo przekazywana jest na obsługę starych kredytów mieszkaniowych. Mówię to na podstawie doświadczeń z pracy w Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#TadeuszCymański">Podzielam również pogląd posła Jana Rulewskiego, aby zwiększyć środki na konkretne formy budownictwa. Pomocny obok TBS byłby zwłaszcza preferencyjny kredyt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AntoniSzymański">Zanim poproszę o odpowiedź na pytanie posła Tadeusza Cymańskiego, proszę o zakończenie formułowania wniosków, ponieważ mamy już zarys opinii Komisji. Zaproponowałbym następujący wniosek, aby rząd ponownie rozważył celowość podniesienia stawek podatku VAT na roboty budowlane i sprzedaż mieszkań z oczywistych względów, ponieważ takie posunięcie zwiększy koszty utrzymania rodziny i zmniejszy możliwości rodziny dostępu do mieszkania. Nie jest to sprzeczne z wnioskiem posła Jana Rulewskiego, ponieważ w drugim zdaniu można zapisać, iż w sytuacji, kiedy taka propozycja nastąpi, należałoby spowodować, aby pieniądze z wpływów z tego podatku wracały do budownictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanRulewski">Nie wiem, jak funkcjonuje podatek VAT w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Obłożenie podatkiem VAT budynków użyteczności publicznej spowoduje wzrost ich ceny o 22%, ponieważ województwa, powiaty i gminy nie otrzymują zwrotu podatku VAT. Przyczyni się również do obciążenia budżetów gmin. Jeżeli jednostki samorządu np. w Niemczech otrzymują zwrot podatku, to nasze stanowisko byłoby kapitulanckie. W związku z tym, nie mając pewności, boję się formułować wniosek w tej sprawie. Chciałbym jednak, aby rząd sprawdził, jaki jest system rozliczeń w przypadku budowy i remontów obiektów realizowanych na rzecz jednostek budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AntoniSzymański">Panie pośle, proponowałbym, ponieważ jest to bardzo istotny temat, aby Komisja zwróciła się w tej sprawie o ekspertyzę, która będzie pomocna w dalszych pracach.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AntoniSzymański">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Nie widzę. Udzielam głosu pani dyrektor Hannie Majszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#HannaMajszczyk">Wszyscy państwo powołujecie się na mój przykład dotyczący trudności rozgraniczenia wielkości ubiorów czy obuwia. Nie był to jednak jedyny argument, jaki przeważył za nie wystąpieniem z wnioskiem o utrzymanie obniżonej stawki. W tej kwestii mamy do czynienia ze ściśle określonymi wymogami Unii i należałoby zastanowić się nad sposobami rzeczywistej i bezpośredniej pomocy dla osób faktycznie potrzebujących, czyli rodzin wielodzietnych i najniżej uposażonych. Argumenty przy rozpatrywaniu stawek VAT dla artykułów dziecięcych są o wiele szersze. Szansę na otrzymanie derogacji, na podstawie doświadczeń państw, które wchodziły do Unii w 1995 r., oceniamy jako minimalne. Gdybyśmy wystąpili z propozycją większej ilości derogacji, opóźnilibyśmy znacznie prace akcesyjne, wiedząc, że i tak nie uzyskamy zgody na nie. Chciałabym dodać, że przedstawiciele rodzin wielodzietnych wypowiadali się, że preferencyjne stawki w minimalnym zakresie dotyczą rodzin najniżej uposażonych i wielodzietnych, ponieważ dzieci w tych rodzinach noszą ubrania po sobie i rzadko kupują nowe. W dużej więc mierze ta pomoc nie trafia do osób i rodzin, do których państwo, jak myślę, chcieliby ją skierować. Takie aspekty również należy brać pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#HannaMajszczyk">W kwestii definicji lokali, chciałam poinformować, że podczas rozmów z przedstawicielami Urzędem Mieszkalnictwa ustaliliśmy, aby akt wykonawczy precyzujący zasób mieszkaniowy objęty polityką społeczną zmierzał do objęcia preferencją podatkową lokale i usługi, z których będą korzystały osoby najbardziej potrzebujące. Podałam przykład regulowanych czynszów, a państwo wymienili preferencyjne kredyty, o których również mówił Urząd Mieszkalnictwa. Tak więc sądzę, że definicja będzie jeszcze lepiej określona w akcie wykonawczym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszCymański">Czy będzie w nim mowa także o TBS?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#HannaMajszczyk">Mówiłam państwu o treści rozmów i nie wiem, jaki kształt zostanie nadany tej delegacji, ponieważ zostanie sprecyzowana i przyjęta, kiedy państwo zechcecie uchwalić tę ustawę. W przeciwnym razie ten akt nie będzie miał racji bytu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#KatarzynaMazela">Nie do końca podzielam argument pani dyrektor o donaszaniu ubrań dziecięcych, ponieważ ktoś musi kupić je dla pierwszego dziecka.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#KatarzynaMazela">Wspomnę o piśmie pani minister Marii Smereczyńskiej, pełnomocnika rządu do spraw rodziny, które zostało skierowane do pana ministra finansów Jarosława Bauca jeszcze przed podjęciem przez Radę Ministrów ostatecznej decyzji o utrzymaniu stawki na artykuły dziecięce. Pani minister informuje w nim, że rodziny wielodzietne stanowią 20% ogółu rodzin, w których wychowuje się blisko 40% dzieci. 90% z nich stanowią niezamożne rodziny, w których znaczną część budżetu pochłaniają koszty związane z wyżywieniem, zostawiając niewielką ilość środków na zaspokojenie innych potrzeb. Celem tego pisma było utrzymanie stawek podatku VAT na artykuły dziecięce i budowlane. Pani minister wysłała również list do Komitetu Integracji Europejskiej z pytaniem, jak te sprawy są regulowane w Unii Europejskiej. Komitet przesłał informację, z której wynika, że państwa członkowskie stosujące od 1 stycznia 1991 r. obniżoną stawkę podatku VAT dla ubrań dziecięcych i obuwia dziecięcego mogą nadal stosować tę stawkę. Istnieje także możliwość stosowania stawki niższej niż minimalna wynosząca 5% w przypadku, gdy taka była wcześniej stosowana przez państwa członkowskie. Nie ma żadnej obligatoryjności i może obowiązywać ta sama stawka, jaka była stosowana przed przystąpieniem do Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#HannaMajszczyk">Komentując wypowiedź pani dyrektor Katarzyny Mazeli, chciałabym podkreślić, że chodzi o państwa członkowskie, które stosowały obniżone stawki podatku VAT. My zaś nie rozpoczęliśmy jeszcze negocjacji i rozumiem, że stanowisko negocjacyjne rządu obowiązuje pełnomocnika rządu tak samo jak wszystkich innych jego członków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#KatarzynaMazela">Powiedziałam to w kontekście uzasadnienia, iż musimy podnosić stawkę, ponieważ obowiązuje ona w państwach członkowskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AntoniSzymański">Przystępujemy do podsumowania naszej dyskusji. Kilka wniosków zostało sformułowanych. Jeśli przyjmiemy je, proponuję, aby prezydium Komisji Rodziny, które jutro po głosowaniach zbiera się, nadało im formalny charakter.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#AntoniSzymański">Zacznę od mojego wniosku, ponieważ z niego będzie wynikał następny posła Jana Rulewskiego. Moja propozycja brzmi następująco: „Sejmowa Komisja Rodziny zwraca się o ponowne rozpatrzenie propozycji zmian podatku VAT na artykuły budowlane, prace budowlane i obrót mieszkaniami na poziomie bieżącego roku”.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#AntoniSzymański">Drugi wniosek posła Jana Rulewskiego, który stanowi, iż w przypadku podwyższania podatku VAT na wymienione przeze mnie prace i artykuły środki uzyskane z tego podatku skierować na rozmaite programy dotyczące budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#AntoniSzymański">Trzeci wniosek dotyczący artykułów dziecięcych postuluje wydłużenie okresu dostosowawczego w zakresie artykułów dziecięcych i bardzo poważne traktowanie tej sprawy podczas negocjacji. Nie wyrażamy radości, że w przyszłym roku nie będzie podwyżki stawki podatku VAT na artykuły dziecięce, ponieważ jest to oczywista dla nas sprawa.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#AntoniSzymański">Czy pominąłem jakiś wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#UrszulaWachowska">Myślę, że w ramach polityki fiskalnej dotyczącej podatków pośrednich należałoby prowadzić zdecydowane działania wobec pornograficznych czasopism, które przyczyniają się do rozkładu rodziny i demoralizacji młodzieży.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AntoniSzymański">Czyli Komisja wyraża opinię, że pisma demoralizujące...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#TadeuszCymański">Przepraszam, ale chciałem powiedzieć, że jest to bardzo ważny wniosek. Dodam, że w wielu krajach na świecie pisma pornograficzne są bardzo drogie. Pani poseł proponuje, aby tego rodzaju pisma miały najwyższą stawkę podatku VAT i aby nie okazało się nagle, że są objęte stawką zerową. Jest to wniosek do rozważania, zwłaszcza przy formułowaniu wykazu czasopism.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AntoniSzymański">Proszę państwa, wymieniłem trzy wnioski, które mają składać się na naszą opinię. Chciałbym teraz zapytać się, czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec tych wniosków. Nie widzę. W takim razie proponuję, aby jutro prezydium Komisji Rodziny bez głosowania przyjęło je. Czy ktoś jest przeciwny mojej propozycji? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#AntoniSzymański">Przystępujemy do wniosku pani poseł Urszuli Wachowskiej, który jest następującej treści: „Sejmowa Komisja Rodziny popiera zerową stawkę VAT na książki i czasopisma specjalistyczne i jednocześnie wyraża opinię, iż stawka ta powinna być maksymalnie podniesiona na pisma o charakterze skandalizującym”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#TadeuszCymański">Jest to bezpieczniejsze słowo pozwalające objąć najwyższą stawką również takie pisma jak „NIE”, a nie tylko pornograficzne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AntoniSzymański">Proszę autora wniosku o jasne sprecyzowanie treści tego wniosku. Wpierw jednak głos zabierze pani posłanka Krystyna Cencek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#KrystynaCencek">Oczywiście bardzo podoba mi się wniosek pani poseł Urszuli Wachowskiej, jeżeli mówimy o książkach. Natomiast uważam, że skoro nie umiemy określić charakteru pism pornograficznych, nasze działanie spowoduje, iż więcej ich wpłynie do Polski z przemytu. W związku z tym uważam, że powinniśmy zająć się wyłącznie zerową stawką podatku VAT na te książki, których niższa cena rzeczywiście wpłynie na sytuację finansową nie tylko najuboższych lecz również wielodzietnych rodzin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AntoniSzymański">Została zgłoszona propozycja, iż Komisja popiera zerową stawkę podatku VAT tylko w wypadku książek i wydawnictw oraz pism naukowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#UrszulaWachowska">Przepraszam, panie przewodniczący, ale chciałam powiedzieć, że trudno jest w tej chwili sprecyzować ten wniosek, ponieważ boję się, aby nie posądzano nas o ciemnogród. Jest to jednak tylko kwestia zdefiniowania delikatnej i drażliwej rzeczy. Upierałabym się, aby mówić o tym, ponieważ zalew tego rodzaju czasopism naprawdę godzi w rodzinę i wychowanie naszego młodego pokolenia. Jeśli dzisiaj mówimy o artykułach dziecięcych, materiałach budowlanych i książkach, uważam, że tej kwestii nie należy lekceważyć. Byłabym więc za tym, aby pan przewodniczący pozwolił mi przygotować wniosek w tej sprawie na następne posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AntoniSzymański">Chciałem zgłosić taką samą propozycję. Jednak ze względu na trwającą dyskusję w rządzie, proponowałbym wcześniejsze trzy wnioski przekazać rządowi jutro zaraz po posiedzeniu prezydium Komisji Rodziny. Poza tym nie ma przeszkód, aby wniosek pani poseł Urszuli Wachowskiej został przyjęty na następnym posiedzeniu Komisji i następnie skierowany do rządu odrębnym pismem. Sądzę, że Komisja Rodziny, która omawiała problem mediów oraz różnego rodzaju nieobyczajnych pism, nie musi być przekonywana i nikt nie będzie nazywał nas ciemnogrodem. Jest to bardzo istotna kwestia i wszyscy zgadzamy się, że podatek w stosunku do tych pism powinien być jak najwyższy. Wymaga to jednak precyzyjnego sformułowania. Prosiłbym więc wnioskodawców o przygotowanie wniosku, który przyjęlibyśmy w odrębnym piśmie. Jednocześnie w dalszym toku prac legislacyjnych powinniśmy dbać, aby taka regulacja została przyjęta. Czy taka propozycja jest do przyjęcia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#UrszulaWachowska">Sądzę, że tak, jeśli spotkamy się w przyszłym tygodniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#AntoniSzymański">Wiemy, że spotykamy się w przyszłym tygodniu i będziemy mogli przyjąć ten wniosek. Czy ktoś zgłasza inne propozycje. Nie widzę. Zgodnie z naszą decyzją prezydium Komisji w dniu jutrzejszym sformułuje opinię, w sprawie zaś wniosku pani poseł Urszuli Wachowskiej zostanie przygotowane odrębne pismo. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji Rodziny.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>