text_structure.xml
10.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławSzwed">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich członków Komisji i przybyłych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławSzwed">W porządku posiedzenia znalazły się dwa punkty. Czy mają państwo do niego uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławSzwed">Rozpoczniemy od omówienia odpowiedzi na dezyderat Komisji w sprawie sytuacji płacowej w Ochotniczych Hufcach Pracy. Proszę pana ministra Piotra Kołodziejczyka o zreferowanie odpowiedzi na dezyderat.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PiotrKołodziejczyk">Dezyderat został skierowany przez Komisję w dniu 30 czerwca br. Zwraca się w nim uwagę na wynagrodzenia pracowników Ochotniczych Hufców Pracy. Zestawia się je z wynagrodzeniami szeroko pojętej edukacji, a także z obowiązkami OHP. Wskazano, że Ochotnicze Hufce Pracy wykonują zadania związane z wychowaniem młodych ludzi ze szczególnych grup ryzyka.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PiotrKołodziejczyk">Podkreślono w dezyderacie, że średni etat kalkulacyjny w OHP wynosi w tym roku 1221,42 zł. Dla przypomnienia informuję, że Komisja przyjęła dezyderat po dokonaniu analizy budżetu państwa za 2000 rok.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PiotrKołodziejczyk">Minister pracy przygotował i uzgodnił międzyresortowo treść odpowiedzi, która została państwu dostarczona. W odpowiedzi przypominamy obecny stan prawny. Pracownicy Ochotniczych Hufców Pracy nie są w pełni objęci postanowieniami Karty Nauczyciela. Wynika to z ich usytuowania w systemie prawnym Rzeczpospolitej Polskiej. Wynagrodzenia pracowników hufców są kształtowane na podstawie przepisów ustawy z 23 grudnia 1999 roku o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. Stan prawny i dostępne w budżecie ministra pracy środki finansowe uniemożliwiają dokonanie zalecanej przez Komisję korekty płac pracowników OHP w 2001 roku.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PiotrKołodziejczyk">W trakcie uzgadniania odpowiedzi na dezyderat rząd stwierdził, że sytuacja Ochotniczych Hufców Pracy jest poważna i należy znaleźć systemowe rozwiązanie. Jednak obecnie rząd nie jest w stanie z przyczyn formalnych i finansowych dokonać takich zmian. Pewne kroki zostaną podjęte podczas prac nad ustawą budżetową na 2002 rok. Trudno jest powiedzieć, na ile możliwe będą takie zmiany, ponieważ nie określono jeszcze limitów wydatków dla poszczególnych dysponentów. Uniemożliwia to mi przedstawienie oficjalnego stanowiska rządu o korekcie wynagrodzeń. Drugą przeszkodą jest brak limitu wydatków dla dysponenta części 31 budżetu, a więc ministra pracy. Nie mogę na razie odpowiedzieć jednoznacznie na słuszny dezyderat Komisji. Naszą odpowiedź przesłaliśmy w dniu 10 sierpnia br.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JacekKasprzyk">Czy ministerstwo nie rozważało możliwości objęcia Kartą Nauczyciela merytorycznych pracowników Ochotniczych Hufców Pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PiotrKołodziejczyk">Jest to jedna z rozważanych koncepcji, która - jak każde rozwiązanie trudnego problemu - nie jest rozwiązaniem, które będzie neutralne i posiadać będzie same plusy. Objęcie pracowników OHP w pełni dobrodziejstwami Karty Nauczyciela wiązałoby się z poważnymi problemami technicznymi. Chodzi m.in. o wysokość pensum, określenie nadgodzin, konieczność zwiększania etatów itp. Myślę, że bardziej realne jest obecnie znalezienie drogi dojścia do takiego rozwiązania etapami. Wyrównywano by najpierw poziom płac, a potem zastosowano by inne przywileje, jakie daje pracownikom Karta Nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PiotrKołodziejczyk">Najpierw powinniśmy skupić się na wyrównaniu dysproporcji płacowych. Opiekunowie młodzieży ze środowisk zagrożonych zarabiają znacznie mniej niż nauczyciele w szkole, którzy uczą na podobnym poziomie. W dalszej kolejności doszlibyśmy do proponowanego rozwiązania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JacekKasprzyk">Rozumiem ograniczenia ekonomiczne. Patrzę na problem przez pryzmat wykonywanego zawodu. Grupa pracowników merytorycznych OHP wychowuje trudną młodzież i powiela zadania szkoły. Zatraca się ekonomiczna motywacja do wykonywania tego zawodu. Sądzę, że Karta Nauczyciela powinna objąć pracowników bezpośrednio zajmujących się młodzieżą. Sądzę, że trzeba dążyć do rozszerzenia podmiotowego zakresu Karty Nauczyciela. Nie chodzi tylko o pensum, lecz inne uprawnienia, w tym taką samą płacę za taką samą płacę. To zasada konstytucyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EwaTomaszewska">Zgadzając się z panem posłem, że kierunek na Kartę Nauczyciela jest właściwym rozwiązaniem, myślę, że warto byłoby przyjrzeć się, jak wygląda system wynagradzania w państwowych ośrodkach wychowawczych. Tam również z młodzieżą trudną pracują nauczyciele. Przeanalizowanie tamtego systemu może być pomocne podczas konstruowania systemu płacowego w Ochotniczych Hufcach Pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanChmielewski">Czy panu ministrowi znane są wyniki jakichś badań efektywności systemu Ochotniczych Hufców Pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PiotrKołodziejczyk">Podzielam sugestię pani poseł Ewy Tomaszewskiej. Ochotnicze Hufce Pracy wypełniają funkcję uzupełniającą, nie są częścią systemu oświaty w klasycznym rozumieniu. OHP zajmują się młodzieżą, która z różnych przyczyn „wypadła” z normalnego systemu oświaty. Zdarza się np., że lekarz leczący lekkie przypadki zarabia więcej niż lekarz zajmujący się ciężkimi przypadkami. To anomalia.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PiotrKołodziejczyk">W odpowiedzi na dezyderat napisaliśmy, że kadra OHP nie w całości powinna być objęta Kartą Nauczyciela. Pracownicy państwowych ośrodków wychowawczych wykonują trudniejsze zadania i nie powinni być gorzej wynagradzani. Jednak niektórych spraw nie można załatwić z dnia na dzień. Suma 6 mln zł, a tyle byłoby potrzeba w tym roku, aby zabezpieczyć wyrównanie pewnych wynagrodzeń, nie jest specjalnie wysoka. Jednak w przyszłym roku wydatki byłyby ponoszone przez 12 miesięcy i kosztowałoby to znacznie więcej. Nie mogę jeszcze powiedzieć nic konkretnego, ponieważ prace nad budżetem na 2002 rok nie zostały zakończone.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PiotrKołodziejczyk">Podzielam pogląd państwa posłów, że trzeba ten problem uregulować. Podkreślam jednak, iż nie będzie to możliwe do zrealizowania za pomocą jednego ruchu. Proces trzeba rozłożyć w czasie.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PiotrKołodziejczyk">Odpowiadając panu posłowi Janowi Chmielewskiemu, nasze analizy wskazują, iż ponad 95% młodzieży, która trafia do OHP, z sukcesem uzupełnia tu wykształcenie i dobrze sobie radzi na rynku pracy. Osobnym problemem jest baza dydaktyczna hufców. Udało się przygotować kilka ośrodków dydaktycznych, które dobrze przygotowują młodzież do pracy w nowych zawodach. Jednak w tym przypadku również nie uda się usunąć problem jednym posunięciem. Trudno było przecież wyposażyć wszystkie szkoły w pracownie komputerowe w jednym terminie.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PiotrKołodziejczyk">Na zakończenie chcę poinformować państwa, że Ochotnicze Hufce Pracy były pierwszą organizacją z szeroko rozumianego sektora finansów publicznych, która samodzielnie odpowiedziała na potrzeby związane z powodzią w kraju. Większość dzieci znalazło schronienie i pomoc w ośrodkach dydaktycznych OHP, które są wolne w czasie wakacji. Odbywają się tam kolonie, zajęcia z udziałem psychologów. W części działania te są finansowane ze środków własnych OHP. Pracownicy hufców przeznaczyli część środków funduszu socjalnego na pokrycie dodatkowych kosztów, jak ciepła woda, energia i „wsad do kotła”.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławSzwed">Sądzę, że poruszyliśmy ważny problem, którego jednak nie jesteśmy w stanie w tej kadencji rozwiązać. Następny rząd i parlament zajmą się tymi kwestiami jeszcze raz.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StanisławSzwed">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 13. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#StanisławSzwed">Przechodzimy do drugiego punktu porządku dziennego - rozpatrzenia uchwały Senatu w sprawie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Na sali nie ma przedstawiciela Senatu. W uchwale znalazły się tylko dwie zmiany, dotyczące Kodeksu pracy. Proszę rząd o skomentowanie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TeresaGuzelf">Jest to propozycja mająca na celu zracjonalizowanie sytuacji w zakładzie pracy, kiedy ojciec zdecyduje się na wzięcie urlopu na wychowanie dziecka. Wprowadzono tu termin udzielenia urlopu przez pracodawcę, który przypada na okres nie dłuższy niż 14 dni od złożenia wniosku. Analogiczne rozwiązania znalazły się w przepisach dotyczących urlopu wychowawczego. Na plenarnym posiedzeniu Senatu pani minister Irena Boruta w imieniu rządu zgodziła się z taką poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławSzwed">Sądzę, że po wyjaśnieniach mają państwo mniej wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StanisławSzwed">Czy są uwagi do zmiany 1? Nie słyszę. Zmiana 1 została zaakceptowana przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#StanisławSzwed">Czy mają państwo uwagi do zmiany 2? Nie słyszę. Zmiana 2 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#StanisławSzwed">Komisja będzie rekomendować uchwałę Senatu.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#StanisławSzwed">Posłem sprawozdawcą był dotychczas pan przewodniczący Jan Lityński. Sądzę, że pozostanie nim nadal.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#StanisławSzwed">Opinia Komitetu Integracji Europejskiej została już dostarczona.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#StanisławSzwed">Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>