text_structure.xml
62.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławSzwed">Witam państwa na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej. W porządku obrad mamy rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych oraz o zmianie niektórych ustaw - druk nr 2021 - oraz poselskim projekcie ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych oraz o zmianie niektórych ustaw - druk nr 2020.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławSzwed">Sprawa ciągnie się dość długo. Odbyło się na ten temat kilka posiedzeń podkomisji. Chciałbym, abyśmy dziś sprawnie przeprowadzili rozpatrzenie sprawozdania podkomisji, zwłaszcza że o godzinie 20.00 Sejm będzie rozpatrywał sprawozdanie dotyczące pomocy społecznej i część posłów Komisji będzie przedstawiała wystąpienia klubowe.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławSzwed">Proponuję, zatem, aby przewodniczący podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 2021) oraz poselskiego projektu ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 2020), pan poseł Maciej Manicki omówił sprawozdanie podkomisji ogólnie, a następnie - gdyby nie było spraw spornych - przyjmowalibyśmy po kolei poszczególne artykuły. Proponuję taką formułę procedowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zaakceptowała tę propozycję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do procedowania. Bardzo proszę pana posła Macieja Manickiego o przedstawienie sprawozdania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MaciejManicki">Sadzę, że wszystko, co jest przedmiotem proponowanej ustawy, jest bardzo silnie zakorzenione w projektach ustaw przedłożonych w drukach sejmowych zawierających projekt rządowy oraz projekt poselski. Uważam, że nie są to sprawy kontrowersyjne, budzące wątpliwości i możemy omawianie sprawozdania kontynuować w trakcie omawiania kolejnych artykułów ustawy. Podzielam pogląd, że powinniśmy przyjmować je kolejno, artykuł po artykule.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MaciejManicki">Praca nad ustawą kosztowała nas wiele wysiłku. Chcę złożyć podziękowania pod adresem Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, dzięki któremu projekt ustawy jest dopieszczony legislacyjnie, a zatem, jak sądzę, mogę pozwolić sobie na sugestię, że nie należy starać się jej poprawiać pod tym względem. Wszystko zostało precyzyjnie przemyślane i poprawki, na pierwszy rzut oka sensowne - mogą w efekcie tylko utrudnić potem rozumienie tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MaciejManicki">Oczywiście, każdy ma prawo zgłaszać wszelkie poprawki. Proponuję przejść do omawiania poszczególnych artykułów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do rozpatrzenia rozdziału 1 - cel i zadania Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych. Art. 1:</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławSzwed">„1. Trójstronna Komisja do Spraw Społeczno-Gospodarczych, zwana dalej „Komisją”, stanowi forum dialogu społecznego, prowadzonego dla godzenia interesów pracowników, interesów pracodawców oraz dobra publicznego.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#StanisławSzwed">2. Celem działalności Komisji jest dążenie do osiągnięcia i zachowania pokoju społecznego.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#StanisławSzwed">3. Do kompetencji Komisji należy prowadzenie dialogu społecznego w sprawach wynagrodzeń i świadczeń społecznych oraz w innych sprawach społecznych lub gospodarczych, a także realizacja zadań określonych w odrębnych ustawach”.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#StanisławSzwed">Czy do art. 1 są zastrzeżenia lub uwagi? Nie ma uwag. Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja art. 1 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#StanisławSzwed">Art. 2: „1. Każdej ze stron Komisji przysługuje prawo wniesienia pod obrady Komisji sprawy o dużym znaczeniu społecznym lub gospodarczym, jeżeli uzna, że jej rozwiązanie jest istotne dla zachowania pokoju społecznego.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#StanisławSzwed">2. Każda ze stron Komisji, również wspólnie z inną stroną Komisji, może zająć stanowisko w każdej sprawie dotyczącej polityki społecznej lub gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#StanisławSzwed">3. Każda ze stron Komisji może wezwać inną stronę Komisji do zajęcia stanowiska w sprawie, którą uzna za mającą duże znaczenie społeczne lub gospodarcze.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#StanisławSzwed">4. Strona pracowników i strona pracodawców Komisji mogą zawierać ponadzakładowe układy zbiorowe pracy obejmujące ogół pracodawców zrzeszonych w organizacjach, o których mowa w art. 7 ust. 1, lub grupę tych pracodawców oraz pracowników zatrudnionych przez tych pracodawców, a także porozumienia określające wzajemne zobowiązania tych stron.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#StanisławSzwed">5. Do układów, o których mowa w ust. 4, stosuje się przepisy art. 239–241 Kodeksu pracy”.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#StanisławSzwed">Czy są zastrzeżenia lub uwagi do art. 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanRulewski">W tej ustawie jest sporo zapisów retorycznych, ale także dużo merytorycznych. W art. 2 w ust. 1 określa się, że przysługuje prawo wniesienia pod obrady różnych spraw, jeżeli mają one związek z zachowaniem pokoju społecznego. Czy komisja nie ma wyższych aspiracji niż tylko gaszenie niepokojów?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanRulewski">A rozwój, a zadania stojące przed gospodarką, na przykład konkurencyjność czy poprawa jakości i różne inne sprawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#EwaTomaszewska">Otóż dokładnie tak, komisja ma większe ambicje. Wszystkie te sprawy, które pan poseł Jan Rulewski wymienił, mają związek z zachowaniem pokoju społecznego. Tak więc, ten zapis obejmuje nie tylko gaszenie ognisk konfliktu, co jest rozumiane jako dbanie o pokój społeczny, ale przede wszystkim chodzi o zapobieganie konfliktom, a więc także obejmuje takie działania jak rozwój gospodarczy, konkurencyjność itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MaciejManicki">Mówimy o zachowaniu pokoju społecznego, a nie o gaszeniu konfliktów społecznych. Ten przepis trzeba czytać w korespondencji z art. 1 ust. 2. Chodzi o to, aby osiągnąć i zachować pokój społeczny. Bardzo istotne problemy, o których mówił pan poseł Jan Rulewski, związane na przykład z konkurencyjnością, są to bardzo ważkie sprawy gospodarcze wymienione właśnie w tym drugim przepisie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławSzwed">Sądzę, że ta kwestia została wyjaśniona. Czy są jeszcze jakieś wątpliwości lub uwagi do art. 2? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#StanisławSzwed">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#StanisławSzwed">Art. 3 ma aż 14 ustępów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MaciejManicki">Art. 3 budził kontrowersje prawie cały czas, jeśli chodzi o tok pracy w podkomisji. Podkomisja i partnerzy społeczni, którzy byli zapraszani na posiedzenia podkomisji, różnili się w poglądach w stosunku do strony rządowej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MaciejManicki">Strona rządowa uważa, że tak precyzyjnie napisany harmonogram prac jest zbędny. Wczoraj, w toku prac podkomisji, przyjęliśmy rozwiązanie mówiące o tym, że na wniosek strony rządowej Komisja może zmienić terminy, o których mowa w ustawie. Uznaliśmy, bowiem, że jeżeli nie będzie terminów, oczywiście instruktażowych, bo przecież nie ma żadnych sankcji za niedotrzymanie tych terminów, to w Komisji odbędzie się najpierw walka o ustalenie odpowiedniego harmonogramu. Potem natomiast może się okazać, że zabrakło czasu na dyskusję merytoryczną. I dlatego przyjęliśmy zapis, że ustawa określa harmonogram, ale Komisja, na wniosek strony rządowej, może zawsze odstąpić od regulaminowego harmonogramu. Wydaje mi się, że w tym momencie nie ma już pola sporu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanRulewski">Moim zdaniem, jest to kluczowy artykuł ustawy. W tym brzmieniu stwarza on podejrzenie, że związek zawodowy staje się poważną siłą polityczną, ponieważ istnieje tam zapis obowiązku uzgadniania w istotnych kwestiach działalności rządu ze związkami. Jestem temu przeciwny.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanRulewski">Uważam, że w ten sposób związek wkracza w domenę parlamentu, ponieważ rząd powinien uzgadniać budżet z parlamentem, a nie ze związkami. Gdyby tu był zapis, że „informuje”, a nie „uzgadnia”, „zbiera opinie” w ramach Komisji Trójstronnej, i to nie we wszystkich sprawach, mógłbym to zaakceptować. W obecnym zapisie, uważam, że jest to dublowanie parlamentu, a zatem niebezpieczeństwo dwuwładzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławSzwed">Czy pan poseł składa jakiś wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanRulewski">Tak, zgłaszam sprzeciw wobec tego zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#EwaTomaszewska">Po pierwsze - jest to Komisja Trójstronna, a więc w jej skład wchodzą przedstawiciele rządu, związków zawodowych i pracodawców.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#EwaTomaszewska">Po drugie - jest to wypracowanie stanowiska, które później przedstawiane jest parlamentowi. To stanowisko ułatwia parlamentowi decyzję, ponieważ parlament rozpatrując budżet zna stanowisko stron dialogu społecznego i środowisk pracowniczych, a także środowisk reprezentujących pracodawców. Znając je - może bardziej świadomie kreować własną opinię o budżecie i podejmować właściwe decyzje.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#EwaTomaszewska">Nie oznacza to jednak, że decyzja dotycząca budżetu została odebrana parlamentowi. Ustawa budżetowa wpłynie do parlamentu wraz z uwzględnionymi bądź też nieuwzględnionymi opiniami stron, z pewnością będzie materiałem bogatszym i mniej konfliktogennym, nad którym będzie pracował parlament.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanRulewski">Argument, że zbiorą się poza parlamentem choćby najwięksi tego kraju, nie jest argumentem za tym, żeby pozbawiać parlament władzy nad budżetem. Pani posłanka Ewa Tomaszewska powiedziała, że jeśli w Komisji Trójstronnej są związki zawodowe, pracodawcy i rząd, to już właściwie jest wszystko w porządku. Uważam, że jest to szkodliwe dla związków zawodowych, ponieważ siłą związku zawodowego, jak mówi sama nazwa, jest obrona zawodu. W obronie zawodu mniej się liczy spojrzenie makro - a więc rozumienie budżetu - niż ochrona wynagrodzeń, warunków bhp, warunków i uprawnień podejmowania pracy, a więc sprawy zawodowe. Natomiast w ten sposób, moim zdaniem, związki tylko pozornie rozszerzają swoje zainteresowania i w rzeczywistości tracą na znaczeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MaciejManicki">Jeśli pan poseł Jan Rulewski będzie konsekwentny, to wycofa swój sprzeciw. Problem polega na tym, że jest to nieporozumienie. W tym zapisie chodzi tylko i wyłącznie o wyrażenie opinii.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MaciejManicki">Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na to, że ustawa ta zmienia obecną sytuację, a mianowicie że Komisja Trójstronna przedstawia jednolite stanowisko. Dziś jest to sytuacja klasyczna. W tej ustawie natomiast nie ma w ogóle stanowiska Komisji Trójstronnej. Na tym etapie nie ma w ogóle czegoś takiego jak wspólne stanowisko trzech stron. Jest natomiast powiedziane, że strona rządowa przedstawia projekt budżetu, a strony pracodawców i związków zawodowych - w pierwszym etapie - wypracowują opinię. Rząd w tym nie uczestniczy, ponieważ jego zadaniem było tylko przedstawić budżet. Rząd więc referuje i komentuje swoje propozycje, natomiast strony - pracodawcy i związki - starają się uzgodnić wspólne stanowisko wobec projektu ustawy budżetowej. Nie jest to jednak stanowisko Komisji Trójstronnej.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MaciejManicki">Pracodawcy i związki zawodowe, którzy mają sprzeczne w istocie interesy, starają się wypracować wspólne stanowisko wobec wskaźników wzrostu wynagrodzenia i emerytur, potem wobec budżetu, natomiast rząd w ogóle nie bierze w tym udziału. Jest to tylko uzgodnienie opinii.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MaciejManicki">Jeśli strony nie uzgodnią wspólnej opinii, jako pracodawcy i jako związki, to wtedy uzgadniają swoje stanowisko jako każda ze stron osobno, a więc jako pracodawcy i jako związki zawodowe. Każda z organizacji przedstawia wtedy swoją odrębną opinię.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#MaciejManicki">Chcę także zwrócić uwagę, że opiniowanie budżetu wynika dziś z art. 19 ustawy o związkach zawodowych. Jest to także tylko opiniowanie, a więc przedstawienie stanowiska.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#MaciejManicki">Przyjęliśmy nazewnictwo według następujących kryteriów: jeśli Komisja Trójstronna podejmuje jakąkolwiek decyzję lub wyraża swoje zdanie - ma to formę uchwały. Jeśli dotyczy to stron lub strony - to ma to formę stanowiska, jeśli organizacja w Trójstronnej Komisji - ma to formę opinii, ponieważ stanowisko jest niczym innym jak właśnie opinią. Zostało to tylko inaczej nazwane.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#MaciejManicki">Chcę też zwrócić uwagę, że w dalszych przepisach skreślamy prawo opiniowania budżetu przez organizacje związków zawodowych z ustawy o związkach zawodowych. I przez organizacje pracodawców z ustawy o organizacjach pracodawców, ponieważ prawo opiniowania budżetu mają tylko organizacje reprezentatywne.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#MaciejManicki">Tak więc, jest to tylko i wyłącznie opinia.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławSzwed">Dziękuję, czy po tych wyjaśnieniach pan poseł Jan Rulewski wycofuje swój sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanRulewski">Jeśli pan poseł Maciej Manicki zmieni słowo „uzgodnienie” na „podejmie opinię”, to chętnie zmienię zdanie. Chodzi mi zwłaszcza o ust. 12 art. 3: „W przypadku, gdy w terminie, o którym mowa w ust. 11 strona nie uzgodni stanowiska w sprawie założeń projektu budżetu państwa na rok następny, opinię w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok następny może przedstawić w ciągu następnych 2 dni roboczych, każda z organizacji, której przedstawiciele reprezentują stronę w komisji”.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MaciejManicki">Odpowiem w ten sposób: wymagałoby to przeredagowania całego projektu ustawy. Proszę zwrócić uwagę, że już w art. 2 jest zapisane, że strona ma prawo zająć stanowisko sama albo wspólnie z inną stroną.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MaciejManicki">Konstrukcja jest następująca: tam gdzie jest konsensus i wynikające z niego obowiązki dla rządu lub dla całej Komisji Trójstronnej i jej stron - ma to formę uchwały. Uchwała musi być przyjęta w pełnej zgodności stron i za zgodą rządu.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MaciejManicki">Tam gdzie mamy do czynienia ze stroną i jej stanowiskiem - nazywamy to właśnie stanowiskiem. Ale jest to tylko opinia nazwana stanowiskiem, dla odróżnienia od opinii. W tekście ustawy mamy, bowiem uchwały, stanowiska i opinie. Ta konstrukcja nie budziła wątpliwości nawet strony rządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do rozstrzygania. Czy pan poseł Jan Rulewski ma konkretną propozycję zmiany zapisu? Nie ma, rozumiem, że wycofał pan swój sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Minister finansów, który reprezentował swój pogląd wobec zapisów art. 3, proponował odejście od zapisów szczegółowych. Proponowaliśmy, aby szczegółowy harmonogram został zastąpiony zapisem, który daje szansę na porozumienie stron w toku dyskusji, a mianowicie, aby komisja przyjmowała co roku propozycje strony rządowej odnośnie do harmonogramu prac nad ustawą budżetową. Wychodzimy z założenia, że bywają różne okoliczności i sytuacje, które mają wpływ na prace związane z budżetem. Obecny zapis jest bardzo wiążący.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">W trakcie prac podkomisji udało się przekonać państwa posłów i w ten sposób powstał zapis ust. 13 w art. 3, że: „terminy, o których mowa w ust. 1–8, Komisja może zmieniać na wniosek strony rządowej”. Oznacza to, że strona rządowa będzie mogła składać wniosek o zmianę terminu.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Podobnie jak pan poseł Jan Rulewski, podczas prac w podkomisji mówiłam, że podejrzewam, że wkraczamy zbyt daleko w regulacje, które konstytucyjnie są zastrzeżone dla władzy ustawodawczej i dla władzy wykonawczej. Państwo posłowie nie podzielili mojego punktu widzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 3? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#StanisławSzwed">Stwierdzam, że Komisja 12 głosami, przy 1 głosie przeciwnym i braku wstrzymujących się, przyjęła art. 3.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#StanisławSzwed">Przechodzimy do art. 4:</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#StanisławSzwed">„1. W skład Komisji wchodzą przedstawiciele strony rządowej, strony pracowników oraz strony pracodawców.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#StanisławSzwed">2. W pracach Komisji biorą udział przedstawiciele samorządu terytorialnego, z głosem doradczym w zakresie dotyczącym wykonywania zadań publicznych przez samorząd terytorialny.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#StanisławSzwed">3. W pracach Komisji biorą udział, z głosem doradczym, przedstawiciele Prezesa Narodowego Banku Polskiego oraz przedstawiciel Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego”.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#StanisławSzwed">Czy są uwagi lub wątpliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanRulewski">Zacznę od pochwały, podoba mi się zwłaszcza ust. 3 w art. 4 i doradcza rola prezesów Narodowego Banku Polskiego i Głównego Urzędu Statystycznego. Natomiast chciałbym uzyskać informację, ponieważ jest to bardzo ważna ustawa ustrojowa, jaka jest funkcja samorządu?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JanRulewski">Samorząd ma tu głos doradczy, a więc jego rola została oceniona dość nisko. Trzeba pamiętać, że jest to obecnie jeden z największych pracodawców. Czy zatem samorząd nie powinien wchodzić w skład władzy - bo przecież jest to władza, albo w skład organizacji pracodawców?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MaciejManicki">Samorząd, w pracach Komisji, może brać udział w dwojaki sposób. Po pierwsze - jako pracodawca. Zgodnie z dziś obowiązującymi ustawami, szczególnie dotyczącą układów zbiorowych pracy, strona samorządowa staje się pracodawcą w pełnym tego słowa rozumieniu i może być członkiem konfederacji pracodawców. Uczestnicząc w konfederacjach może stworzyć własną organizację pracodawców i nawet własną konfederację pracodawców. Wówczas będzie stroną jako pracodawca, wewnątrz organizacji pracodawców.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MaciejManicki">Oprócz tego, samorząd może uczestniczyć - i właśnie po to był ten przepis - z głosem doradczym, ale w zakresie dotyczącym wykonywania zadań publicznych przez samorząd. Samorząd jest nie tylko pracodawcą, ale także wykonuje zadania publiczne, na przykład w zakresie pomocy społecznej, oświaty itd. Dziś już wiele elementów zostało oddane w gestie samorządów. Tak więc, samorząd jawi się w Komisji w podwójnej roli: raz jako pracodawca, a raz jako wykonawca zadań publicznych, bo w tym przypadku, wykonując zadania publiczne, nie jest pracodawcą.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MaciejManicki">Oczywiście, wszystko to - czy jest to uzgadniane z Radą Ministrów, czy z częścią samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, było przedmiotem dyskusji z tymi organizacjami, które wchodzą w Komisję Wspólną Rządu i Samorządu. Jest 8 związków ogólnokrajowych jednostek samorządu terytorialnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanRulewski">Otrzymałem 75% odpowiedzi, bo nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie dotyczące faktu, że samorząd jest władzą, i to bardzo konkretną, wobec pracowników i wobec obywateli. Samorząd może na przykład siłą wyprowadzić nauczycieli ze szkoły jako władza, ponieważ dysponuje siłami porządkowymi. Ma też inne środki, jakie posiada władza. Stąd moje pytanie: czy samorząd nie powinien wchodzić w skład władzy?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JanRulewski">Na szczeblu krajowym uznaliśmy rząd i ogólnokrajowe organizacje pracodawców, jako reprezentatywne. Oczywiście, samorząd może mieć głos doradczy. Ale w rozdziale 3 - Wojewódzkie komisje dialogu społecznego - samorząd jest już w składzie komisji. Jest tam wojewoda, marszałek, organizacja pracodawców, organizacja związków zawodowych, ponieważ marszałek ma kompetencje władcze, stanowiące. Na szczeblu powiatu i gminy natomiast nie ma komisji. Uznaliśmy, że byłoby to absurdalne. Na poziomie województwa jest oczywiście samorząd województwa i dopraszamy jeszcze samorząd powiatowy i gminny.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławSzwed">Czy teraz jest już wszystko jasne?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#StanisławSzwed">Przechodzimy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja art. 4 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 4 w całości.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#StanisławSzwed">Art. 5: „1. Stronę rządową w Komisji reprezentują przedstawiciele Rady Ministrów, wskazani przez Prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#StanisławSzwed">2. Strona rządowa może zapraszać do udziału w pracach komisji z głosem doradczym przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej oraz przedstawicieli organizacji społecznych i zawodowych”.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#StanisławSzwed">Czy są wątpliwości odnośnie do tego artykułu? Nie ma wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 5. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 5. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 5.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#StanisławSzwed">Art. 6 chyba także nie budzi wątpliwości ani zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 6. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 6. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 6.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#StanisławSzwed">Art. 7. Czy są uwagi do art. 7? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 7. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja art. 7 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 7.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#StanisławSzwed">Art.8: „1. Wnioski organizacji związkowych, o których mowa w art. 6 ust. 3, o stwierdzenie ich reprezentatywności rozpatruje Sąd Okręgowy w Warszawie, który wydaje w tej sprawie orzeczenie w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku, w trybie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym.</u>
<u xml:id="u-24.11" who="#StanisławSzwed">2. Wnioski organizacji pracodawców, o których mowa w art. 7 ust. 3, o stwierdzenie ich reprezentatywności rozpatruje Sąd Okręgowy w Warszawie, który wydaje w tej sprawie orzeczenie w ciągu 30 ni od dnia złożenia wniosku, w trybie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego w postępowaniu nieprocesowym”.</u>
<u xml:id="u-24.12" who="#StanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 8? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-24.13" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 8. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 8. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 8.</u>
<u xml:id="u-24.14" who="#StanisławSzwed">Art. 9: „1. Każda z organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1, ma równą liczbę przedstawicieli w składzie Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.15" who="#StanisławSzwed">2. Liczbę przedstawicieli, o której mowa w ust. 1, określa Komisja w drodze uchwały.</u>
<u xml:id="u-24.16" who="#StanisławSzwed">3. Liczbę przedstawicieli Rady Ministrów w składzie Komisji oraz liczbę przedstawicieli samorządu terytorialnego biorących udział w pracach Komisji określa Prezes Rady Ministrów zasięgając - w zakresie liczby przedstawicieli samorządu terytorialnego - opinii strony samorządowej w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-24.17" who="#StanisławSzwed">4. Prezes Rady Ministrów powołuje do składu Komisji i odwołuje ze składu Komisji przedstawicieli:</u>
<u xml:id="u-24.18" who="#StanisławSzwed">1) Rady Ministrów,</u>
<u xml:id="u-24.19" who="#StanisławSzwed">2) organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1, na wniosek każdej z tych organizacji,</u>
<u xml:id="u-24.20" who="#StanisławSzwed">3) organizacji, o których mowa w art. 7 ust. 1, na wniosek każdej z tych organizacji.</u>
<u xml:id="u-24.21" who="#StanisławSzwed">5. Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje do udziału w pracach Komisji przedstawicieli:</u>
<u xml:id="u-24.22" who="#StanisławSzwed">1) samorządu terytorialnego na wniosek strony samorządowej w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,</u>
<u xml:id="u-24.23" who="#StanisławSzwed">2) Prezesa Narodowego Banku Polskiego na jego wniosek,</u>
<u xml:id="u-24.24" who="#StanisławSzwed">3) Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na jego wniosek.</u>
<u xml:id="u-24.25" who="#StanisławSzwed">6. Osoby powołane do składu Komisji albo do udziału w jej pracach uczestniczą osobiście w pracach Komisji”.</u>
<u xml:id="u-24.26" who="#StanisławSzwed">Czy są zastrzeżenia do art. 9? Nie ma zastrzeżeń, nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-24.27" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 9. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja art. 9 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-24.28" who="#StanisławSzwed">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 9.</u>
<u xml:id="u-24.29" who="#StanisławSzwed">Art. 10: „1. Komisja obraduje na posiedzeniach plenarnych,</u>
<u xml:id="u-24.30" who="#StanisławSzwed">2. Komisja może podejmować uchwały, jeżeli w głosowaniu bierze udział przedstawiciel:</u>
<u xml:id="u-24.31" who="#StanisławSzwed">1) Rady Ministrów,</u>
<u xml:id="u-24.32" who="#StanisławSzwed">2) co najmniej jednej z organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1,</u>
<u xml:id="u-24.33" who="#StanisławSzwed">3) co najmniej jednej z organizacji, o których mowa w art. 7 ust. 1.</u>
<u xml:id="u-24.34" who="#StanisławSzwed">3. Podjęcie uchwały przez Komisję wymaga zgody wszystkich biorących udział w głosowaniu, o których mowa w ust. 2.</u>
<u xml:id="u-24.35" who="#StanisławSzwed">4. Posiedzenia Komisji odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące”.</u>
<u xml:id="u-24.36" who="#StanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 10? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-24.37" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 10. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 10. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 10.</u>
<u xml:id="u-24.38" who="#StanisławSzwed">Art. 11: „1. Komisja może, w drodze uchwały, powoływać stałe i doraźne zespoły problemowe.</u>
<u xml:id="u-24.39" who="#StanisławSzwed">2. Uchwała o powołaniu zespołu określa zadania zespołu oraz jego skład albo sposób ustalania tego składu”.</u>
<u xml:id="u-24.40" who="#StanisławSzwed">Czy są zastrzeżenia do art. 11? Nie ma zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-24.41" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 11. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja art. 11 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że komisja przyjęła art. 11.</u>
<u xml:id="u-24.42" who="#StanisławSzwed">Art. 12 w dwóch wariantach: „1. Pracami Komisji kieruje Prezydium Komisji, w skład którego wchodzą przewodniczący Komisji i wiceprzewodniczący Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.43" who="#StanisławSzwed">Wariant I</u>
<u xml:id="u-24.44" who="#StanisławSzwed">2. Przewodniczącym Komisji jest Prezes Rady Ministrów, który do bieżącego pełnienia obowiązków przewodniczącego Komisji może wyznaczyć innego członka Rady Ministrów będącego przedstawicielem Rady Ministrów w składzie Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.45" who="#StanisławSzwed">Wariant II</u>
<u xml:id="u-24.46" who="#StanisławSzwed">2. Przewodniczącym Komisji jest minister właściwy do spraw pracy.</u>
<u xml:id="u-24.47" who="#StanisławSzwed">3. Przedstawiciele każdej z organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1, wybierają po jednym wiceprzewodniczącym Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.48" who="#StanisławSzwed">4. Prezydium Komisji ustala program działania i harmonogram prac Komisji oraz porządek posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.49" who="#StanisławSzwed">5. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący Komisji”.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MaciejManicki">Warianty dotyczą równolegle art. 12 i art. 15, ponieważ art. 15 jest konsekwencją art. 12 i trzeba je rozstrzygać łącznie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MaciejManicki">Generalnie, partnerzy społeczni, wszyscy uznali, że przewodniczącym Komisji Trójstronnej powinien być prezes Rady Ministrów. Zastrzegli jednocześnie, że do bieżącego kierowania premier może wyznaczyć ministra - członka Rady Ministrów. Chodzi o właściwą rangę Komisji Trójstronnej, wzorem na przykład Austrii, gdzie przewodniczącym takiego ciała jest kanclerz.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#MaciejManicki">Uzgodniłem z panem przewodniczącym NSZZ „Solidarność” Marianem Krzaklewskim i mam na to odpowiednie pismo z podpisem pana Mariana Krzaklewskiego, że związki popierają wariant I. Natomiast rząd uważa, że bardziej odpowiednie jest rozwiązanie zawarte w wariancie II.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ElżbietaSobótka">Chcę przedstawić kilka argumentów przemawiających za pozostawieniem komisji przy ministrze pracy jako tym, który odpowiada w skali całego kraju za dialog społeczny. Przepis ten umożliwia i tak powierzenie kierownictwa komisji ministrowi, ale nie gwarantuje, że byłby to ten sam minister. Ponadto partnerzy społeczni czuliby się zawiedzeni, że rozmowy podejmuje minister, a nie premier.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ElżbietaSobótka">Otóż z racji spraw, które ta komisja ma rozstrzygać, z racji częstotliwości posiedzeń, z racji tego, że ta komisja ma urealnić rozwiązanie wielu spraw, czego się od niej oczekuje, to wszystko przemawia za pozostawieniem komisji przy ministrze pracy, jako ministrze, który będzie gwarantował czas, kompetencje i sprawi, że komisja będzie rzeczywiście bardzo ważnym ciałem dla rządu, a nie jeszcze jedną ważną instytucją w kancelarii premiera.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#ElżbietaSobótka">Wydaje się też, że obsługa komisji powinna pozostać przy ministrze pracy, w urzędzie obsługującym ministra pracy, ponieważ tam są osoby doświadczone w tego typu pracy, gwarantujące właściwe funkcjonowanie tej komisji.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#ElżbietaSobótka">Przedstawiłam państwu argumenty przemawiające za pozostawieniem komisji w gestii ministra pracy nie tylko z upoważnienia tego ministra, ale także z upoważnienia kancelarii premiera. Również rząd uważa, że komisja powinna pozostać przy ministrze pracy, ponieważ jest to wystarczająca ranga dla tej komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MaciejManicki">Chcę poinformować, że wariant I jest wariantem proponowanym przez podkomisję i przyjętym przez nią jednomyślnie, natomiast wariant II został przygotowany, ponieważ wiedzieliśmy, że zostanie zgłoszony sprzeciw, aby uniknąć procedur o charakterze legislacyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 12. Będziemy głosować alternatywnie. Poddaję pod głosowanie wariant I art. 12. Kto z państwa jest za przyjęciem wariantu I art. 12?</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#StanisławSzwed">Kto jest za przyjęciem wariantu II art. 12?</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#StanisławSzwed">Stwierdzam, że za wariantem I głosowało 5 osób, natomiast za wariantem II - 7 osób. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 12 w wariancie II.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#StanisławSzwed">Przechodzimy do art. 13: „Komisja uchwala regulamin Komisji, który określa szczegółowe zasady i tryb pracy Komisji, Prezydium Komisji oraz zespołów, o których mowa w art. 11, a także uprawnienia członków Komisji związane z udziałem w jej pracach”.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#StanisławSzwed">Art. 13 należy rozpatrywać jednocześnie z art. 15, który jest konsekwencją art. 13. Zależnie od tego, czy przyjmiemy art. 13, jednocześnie przyjmiemy odpowiedni wariant art. 15.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#StanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 13? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 13. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 13. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art.13 oraz, jako konsekwencję, art. 15 w wariancie II.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#StanisławSzwed">Art. 14: „1. Z posiedzenia Komisji sporządza się komunikat, którego formę i sposób udostępnienia określa regulamin Komisji.</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#StanisławSzwed">2. Komunikat, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności uchwały Komisji i stanowiska stron Komisji”.</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#StanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 14? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-28.10" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 14. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 14. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 14.</u>
<u xml:id="u-28.11" who="#StanisławSzwed">Art. 15 został już przyjęty.</u>
<u xml:id="u-28.12" who="#StanisławSzwed">Rozdział 3 - Wojewódzkie komisje dialogu społecznego. Art. 16: „1. W województwach mogą być tworzone wojewódzkie komisje dialogu społecznego.</u>
<u xml:id="u-28.13" who="#StanisławSzwed">2. O utworzeniu wojewódzkiej komisji dialogu społecznego postanawia wojewoda na wspólny wniosek, co najmniej jednej z organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1, oraz co najmniej jednej z organizacji, o których mowa w art. 7 ust. 1.</u>
<u xml:id="u-28.14" who="#StanisławSzwed">3. Wojewoda postanawia o likwidacji wojewódzkiej komisji dialogu społecznego, jeżeli o odwołanie swoich przedstawicieli z jej składu wystąpią wszystkie z organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1, lub wszystkie z organizacji, o których mowa w art. 7 ust. 1”.</u>
<u xml:id="u-28.15" who="#StanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 16? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-28.16" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 16. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 16. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 16.</u>
<u xml:id="u-28.17" who="#StanisławSzwed">Art. 17: „1. Do właściwości wojewódzkiej komisji dialogu społecznego należy wyrażanie opinii w sprawach objętych zakresem zadań związków zawodowych lub organizacji pracodawców będących w kompetencji administracji rządowej i samorządowej z terenu województwa.</u>
<u xml:id="u-28.18" who="#StanisławSzwed">2. Przyjęcie opinii, o której mowa w ust. 1, wymaga zgody przedstawicieli wszystkich stron wojewódzkiej komisji dialogu społecznego; jeżeli wojewódzka komisja dialogu społecznego nie uzgodni wspólnej opinii każdej ze stron, wojewódzkiej komisji dialogu społecznego przysługuje prawo wyrażania stanowiska w sprawie podlegającej opiniowaniu”.</u>
<u xml:id="u-28.19" who="#StanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 17? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-28.20" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 17. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 17. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 17.</u>
<u xml:id="u-28.21" who="#StanisławSzwed">Art. 18: „1. W skład wojewódzkiej komisji dialogu społecznego wchodzą przedstawiciele:</u>
<u xml:id="u-28.22" who="#StanisławSzwed">1) wojewody - jako strona rządowa.</u>
<u xml:id="u-28.23" who="#StanisławSzwed">2) organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1 - jako strona pracowników,</u>
<u xml:id="u-28.24" who="#StanisławSzwed">3) organizacji, o których mowa w art. 7 ust. 1 - jako strona pracodawców,</u>
<u xml:id="u-28.25" who="#StanisławSzwed">4) marszałka województwa - jako strona samorządowa.</u>
<u xml:id="u-28.26" who="#StanisławSzwed">2. Wojewódzka komisja dialogu społecznego może zapraszać do udziału w posiedzeniach przedstawicieli powiatów i gmin z terenu województwa.</u>
<u xml:id="u-28.27" who="#StanisławSzwed">3. Członków wojewódzkiej komisji dialogu społecznego powołuje wojewoda, który wchodzi w skład tej komisji jako jej przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-28.28" who="#StanisławSzwed">4. Szczegółowe zasady i tryb działania wojewódzkich komisji dialogu społecznego, a także ustalenia ich składu, w tym powoływania i odwoływania członków tych komisji oraz ich uprawnienia związane z pracą w komisji, określa, w drodze rozporządzenia, Prezes Rady Ministrów po zasięgnięciu opinii organizacji, o których mowa w art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1, oraz strony samorządowej w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-28.29" who="#StanisławSzwed">5. Obsługę wojewódzkiej komisji dialogu społecznego zapewnia biuro wojewódzkiej komisji dialogu społecznego będące komórką organizacyjną urzędu wojewódzkiego”.</u>
<u xml:id="u-28.30" who="#StanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 18?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanRulewski">Do art. 18, a także do art. 17, ponieważ one się zazębiają, z troską, aby ten dialog na poziomie województwa był skuteczny.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JanRulewski">Uważam, że zagrożeniem dla skuteczności tego dialogu będzie udział w tej komisji przedstawiciela rządu, czyli wojewody. Po prostu - sprawa się upolityczni. Wszyscy pozostali partnerzy będą składali postulaty i prowadzili dialog w atmosferze życzeń kierowanych do rządu.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#JanRulewski">Natomiast bardzo zależałoby mi, aby przynajmniej na poziomie lokalnym, dialog był prowadzony bez udziału wojewody, ale z marszałkiem województwa. Stąd moja chęć wykreślenia z tego składu wojewody.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MaciejManicki">Chcę wyjaśnić, że przedstawiciele wojewody znaleźli się w komisji - po pierwsze - jako przedstawiciele strony rządowej, bo wojewoda funkcjonuje w ramach administracji rządowej, oraz ze względu na związek tego przepisu z art. 17 ust. 1, który mówi o tym, że zakres obejmuje sprawy będące w gestii związków zawodowych lub organizacji pracodawców, czyli nie może wychodzić poza zakres ich kompetencji.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MaciejManicki">Po drugie - będących w kompetencji administracji rządowej, czyli właśnie wojewody.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MaciejManicki">Tak więc udział wojewody w komisji wynika z faktu, że jest określony zakres zadań administracji rządowej wykonywanej na terenie województwa, który jest także przedmiotem zainteresowania zarówno związków zawodowych, jak i pracodawców. Stąd ten czworokąt. I nie jest ważne, czy osoby te nazwiemy przedstawicielami wojewody, czy też administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#MaciejManicki">Kiedy państwo zostanie całkowicie wyłączone z zadań realizowanych w układzie wojewódzkim, będzie można zrezygnować z wojewody. Dobrym przykładem są programy regionalne, w realizacji których uczestniczą wojewodowie. Nawet w kwestiach związanych z przeciwdziałaniem bezrobociu, nie można powiedzieć, że rząd może czuć się zwolniony od troski o bezrobocie na poziomie lokalnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanRulewski">Najwyraźniej zachodzi tutaj dublowanie działań. Na przykład w pomocy społecznej, w niektórych fragmentach tej dziedziny dysponentem jest wojewoda, ale politykę społeczną prowadzi rząd na szczeblu centralnym.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JanRulewski">Może wystąpić takie zjawisko, że będą prowadzone negocjacje na poziomie wojewódzkim w sprawach, dla których wojewoda jest tylko administratorem, natomiast nie jest kompetentny, aby podejmować dialog. A państwo zapisali w tym przepisie, że ma to być dialog. Wojewoda nie występuje tu tylko w roli listonosza.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MaciejManicki">Chcę zwrócić uwagę, że tu nie ma mowy o negocjacjach. Tu chodzi tylko o przedstawienie opinii. Albo cztery strony uzgodnią wspólną opinię, albo też każda ze stron wyrazi swoją opinię osobno lub też niektóre strony będą wyrażały opinię wspólną.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanRulewski">Ale wojewoda nie może - nawet w opinii - wychodzić poza politykę rządu. Może najwyżej powtórzyć stanowisko rządu. Poza nią nie wyjdzie, ponieważ jest reprezentantem polityki rządu i jej administratorem. W tej sytuacji nie może być dialogu.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JanRulewski">Chodzi o takie sytuacje, w których komisja uzna, że jest w interesie wszystkich zainteresowanych podjecie takich i takich działań, zmierzających w tym, czy w innym kierunku. Ale jest to tylko opinia.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#StanisławSzwed">Czy pan poseł Jan Rulewski składa jakiś wniosek? Nie składa.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 18. Kto z państwa jest za przyjęciem art. 18? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#StanisławSzwed">Stwierdzam, że Komisja 10 głosami, przy braku głosu sprzeciwu i 1 głosie wstrzymującym się, przyjęła art. 18.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#StanisławSzwed">Przechodzimy do rozdziału 4 - Przepisy zmieniające i przejściowe. Art. 19. To nie są kontrowersyjne przepisy, ponieważ one tylko porządkują pewne sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MaciejManicki">Wiele przepisów, a między innymi właśnie przepisy artykułów 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 i art. 28, są to przepisy dotyczące udziału przedstawicieli organizacji pracodawców, związków zawodowych, od wejścia w życie tej ustawy nazywanych reprezentatywnymi, w różnego rodzaju gremiach.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#MaciejManicki">Do tej pory ten udział był określany na podstawie innych przepisów. W jednych przepisach mówiło się o ogólnokrajowych organizacjach związkowych, w innych o reprezentatywnych dla większości zakładów pracy, a w jeszcze innych - jeszcze inaczej. W przepisach tej ustawy postanawiamy, że wszystkie te organizacje, mające status organizacji reprezentatywnej, wykreowanej ta ustawą, czy to związkowe, czy pracodawców, w tych samych parytetach, wchodzą do tej komisji. Nie będzie więc problemu, że w komisji jest tylko Konfederacja Pracodawców Polskich, bo każda z tych organizacji będzie miała swoich przedstawicieli.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#MaciejManicki">Jest też jeden wyjątek. Zgodnie z dotychczasową praktyką przewaga pracodawców występuje w Radzie Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Tu pracodawcy mają przewagę i nadal ją utrzymują.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#MaciejManicki">Tyle, jeśli chodzi o uwagę ogólną dotyczącą tej serii przepisów zmieniających.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#StanisławSzwed">Sadzę, że sytuacja jest jasna. Art. 19. Czy są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 19 Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja art. 19 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 19.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#StanisławSzwed">Art. 20.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MaciejManicki">Art. 20 dotyczy tylko zmiany nazwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#StanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 20? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 20. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 20. Sprzeciwu nie słyszę, Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 20.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#StanisławSzwed">Art. 21 - również przepisy dostosowujące.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MaciejManicki">Tu zawarte są przepisy, o których wcześniej mówiłem, a mianowicie odebranie związkom zawodowym, a w następnym artykule także organizacjom pracodawców, opiniowania budżetu w związku z innym trybem ustalonym na komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#EwaTomaszewska">Między tymi dwoma ustaleniami musi być iunctim, dlatego, że jeżeli nie przejdzie zapis lub byłaby jakakolwiek poprawka, która eliminowałaby zapis mówiący o trybie prac nad budżetem w Komisji Trójstronnej, to musi to oznaczać jednocześnie, że ten artykuł również nie znajdzie się w ustawie. Te dwa artykuły musza występować razem.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#StanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 21? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 21. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 21. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 21.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#StanisławSzwed">Art. 22. przystępujemy do głosowania art. 22 Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 22. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 22.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#StanisławSzwed">Art. 23. Czy są uwagi do art. 23? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 23. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 23. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 23.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#StanisławSzwed">Art. 24. Również nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 24. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że komisja przyjęła art. 24. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 24.</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#StanisławSzwed">Art. 25. Są to przepisy wprowadzające niezbędne zmiany w innych ustawach, dostosowując je do omawianej ustawy. Czy są uwagi do art. 25? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-41.8" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 25. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 25. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 25.</u>
<u xml:id="u-41.9" who="#StanisławSzwed">Art. 26. Czy są uwagi do art. 26? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-41.10" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 26. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 26. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 26.</u>
<u xml:id="u-41.11" who="#StanisławSzwed">Art. 27 - ostatni z serii artykułów zmieniających. Czy są uwagi do art. 27? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-41.12" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 27. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 27.</u>
<u xml:id="u-41.13" who="#StanisławSzwed">Art. 28 zawiera dwa warianty zmian w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-41.14" who="#StanisławSzwed">Wariant I: „1. Rada Nadzorcza Zakładu jest powoływana przez Prezesa Rady Ministrów na pięcioletnią kadencję, przy czym:</u>
<u xml:id="u-41.15" who="#StanisławSzwed">1) 6 członków, w tym przewodniczący Rady, powoływanych jest na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, złożony w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych,</u>
<u xml:id="u-41.16" who="#StanisławSzwed">2) po 2 członków jest powoływanych na wniosek organizacji pracodawców, reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia... o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz.U. Nr...poz...) zwanej dalej „ustawą o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych”,</u>
<u xml:id="u-41.17" who="#StanisławSzwed">3) po 2 członków jest powoływanych na wniosek każdej z organizacji związkowych, reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych,</u>
<u xml:id="u-41.18" who="#StanisławSzwed">4) 2 członków jest powoływanych na wniosek ogólnokrajowych organizacji emerytów i rencistów”.</u>
<u xml:id="u-41.19" who="#StanisławSzwed">Wariant II: „1. Rada Nadzorcza Zakładu jest powoływana przez Prezesa Rady Ministrów na pięcioletnią kadencję, przy czym:</u>
<u xml:id="u-41.20" who="#StanisławSzwed">1) 3 członków, w tym przewodniczący Rady, powoływanych jest na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, złożony w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych,</u>
<u xml:id="u-41.21" who="#StanisławSzwed">2) po 1 członku jest powoływanych na wniosek organizacji pracodawców, reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia... o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz.U. Nr...poz...) zwanej dalej „ustawą o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych”</u>
<u xml:id="u-41.22" who="#StanisławSzwed">3) po 1 członku jest powoływanych na wniosek każdej z organizacji związkowych, reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych,</u>
<u xml:id="u-41.23" who="#StanisławSzwed">4) 1 członek jest powoływany na wniosek ogólnokrajowych organizacji emerytów i rencistów”.</u>
<u xml:id="u-41.24" who="#StanisławSzwed">Proszę pana posła Macieja Manickiego o omówienie tych dwóch wariantów.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MaciejManicki">Te dwa warianty dotyczą Rady Nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dziś rząd ma w tej Radzie 5 przedstawicieli, pracodawcy - 5 przedstawicieli, związki zawodowe i organizacje emerytów i rencistów - 5 przedstawicieli. W nowej sytuacji nie da się tego składu utrzymać. Pozostaje zatem wybrać jedną z dwóch możliwości. Wariant I proponuje poszerzenie składu Rady z 15 osób do 18, natomiast wariant II proponuje zmniejszyć radykalnie skład Rady, w której rząd, pracodawcy i związki będą mieli po 3 przedstawicieli.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#MaciejManicki">W ten sposób parytety zostały zachowane przy kosztach mniejszych o połowę.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#MaciejManicki">Rada w obecnym składzie też ma trudności z zebraniem się. Ostatnio Rada pojechała do Nowego Sącza i wróciła, ponieważ w Nowym Sączu nie było kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejJaroszewicz">Rada była w Nowym Sączu, ponieważ ma zwyczaj spotykać się z pracownikami oddziałów ZUS. Rada chciałaby mieć po prostu nieco więcej informacji, nie tylko od zarządów. Stąd posiedzenia wyjazdowe w oddziałach. Jeśli chodzi o Nowy Sącz, tak się złożyło, że nie przyjechała w ogóle strona rządowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#StanisławSzwed">Prosiłbym, aby pan odniósł się do proponowanych wariantów art. 28.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejJaroszewicz">Uważam, że w sytuacji, w której jest to jedno gremium, skład Rady powinien być poszerzony, ponieważ i tak nie zdarza się, żeby wszyscy byli obecni.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#AndrzejJaroszewicz">Jeżeli przyjmiemy drugi wariant - dziewięcioosobowy, a na posiedzeniu zjawi się pięć osób lub cztery, trudno będzie podejmować decyzje. Są to dość poważne sprawy, ponieważ Rada Nadzorcza zatwierdza budżet ZUS, opiniuje FUS.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#TeresaGuzelf">Obiecałam, że przedstawię dziś stanowisko resortu pracy w tym względzie. Otóż resort jest za pomniejszeniem składu Rady Nadzorczej ZUS.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#StanisławSzwed">Dziękuję, sądzę, że wszystko jest jasne. Mamy dwa warianty i będziemy głosować alternatywnie.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 28. Kto jest za przyjęciem wariantu I?</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#StanisławSzwed">Za przyjęciem wariantu I głosowało 5 osób.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#StanisławSzwed">Kto jest za przyjęciem wariantu II? Za przyjęciem wariantu II głosowało 7 osób.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#StanisławSzwed">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 28 w wariancie II.</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#StanisławSzwed">Art. 29 - dostosowujący nazwę. Czy są uwagi do art. 29? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-47.6" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 29. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 29. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 29.</u>
<u xml:id="u-47.7" who="#StanisławSzwed">Art. 30, również dostosowujący inne ustawy do regulacji zawartych w tym projekcie. Czy są uwagi do art. 30? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-47.8" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 30. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 30. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 30.</u>
<u xml:id="u-47.9" who="#StanisławSzwed">Art. 31: „Kadencja Rady Ochrony Pracy, Rady Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Naczelnej Rady Zatrudnienia oraz wojewódzkich i powiatowych rad zatrudnienia, a także Rady Statystyki, Krajowej Rady Konsultacyjnej do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Rady Nadzorczej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Rady Nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych trwająca w dniu ogłoszenia ustawy upływa z dniem 30 czerwca 2002 r.”.</u>
<u xml:id="u-47.10" who="#StanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 31? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-47.11" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 31. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła art. 31. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 31.</u>
<u xml:id="u-47.12" who="#StanisławSzwed">Art. 32: „1. Do pierwszego składu Komisji Prezes Rady Ministrów powoła po pięciu przedstawicieli każdej organizacji związkowej z wymienionych w art. 6 ust. 2 oraz każdej organizacji pracodawców z wymienionych w art. 7 ust. 2.</u>
<u xml:id="u-47.13" who="#StanisławSzwed">2. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, regulamin Komisji, który będzie obowiązywał do czasu uchwalenia regulaminu, o którym mowa w art. 13”.</u>
<u xml:id="u-47.14" who="#StanisławSzwed">Czy są zastrzeżenia do art. 32? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-47.15" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 32. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja art. 32 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 32.</u>
<u xml:id="u-47.16" who="#StanisławSzwed">Art. 33: „Trójstronna Komisja do Spraw Społeczno-Gospodarczych działa do dnia powołania pierwszego składu Komisji”.</u>
<u xml:id="u-47.17" who="#StanisławSzwed">Czy są uwagi do art. 33? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-47.18" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 33. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja art. 33 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 33.</u>
<u xml:id="u-47.19" who="#StanisławSzwed">Art. 34: „Ilekroć przepisy prawa odwołują się w jakiejkolwiek formie do Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych albo Komisji Trójstronnej do Spraw Społeczno-Gospodarczych należy przez to rozumieć odesłanie do Komisji, o której mowa w niniejszej ustawie”.</u>
<u xml:id="u-47.20" who="#StanisławSzwed">Czy są zastrzeżenia do tego artykułu? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-47.21" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 34. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że art. 34 Komisja przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 34.</u>
<u xml:id="u-47.22" who="#StanisławSzwed">Art. 35 - terminy wejścia w życie ustawy. Czy są uwagi do tego artykułu? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-47.23" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania art. 35. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja art. 35 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 35.</u>
<u xml:id="u-47.24" who="#StanisławSzwed">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MaciejManicki">Zgłaszam wniosek mniejszości do art. 15 i art. 17.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#StanisławSzwed">Jest zapowiedź wniosku mniejszości. Czy są jeszcze jakieś uwagi przed ostatecznym głosowaniem całej ustawy? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#StanisławSzwed">Przystępujemy do głosowania projektu całej ustawy. Kto jest za przyjęciem w całości sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#StanisławSzwed">Stwierdzam, że Komisja 12 głosami, przy 1 głosie przeciwnym i braku wstrzymujących się od głosu, przyjęła projekt ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#StanisławSzwed">Musimy jeszcze ustalić termin dla Komitetu Integracji Europejskiej. Sądzę, że 3 dni wystarczy dla przedstawienia opinii w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#StanisławSzwed">Proponuję, aby rolę posła sprawozdawcy pełnił pan poseł Maciej Manicki. Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że Komisja zgadza się, aby posłem sprawozdawcą był pan poseł Maciej Manicki.</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#StanisławSzwed">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>