text_structure.xml
21 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszBiliński">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Serdecznie witam panie posłanki i panów posłów. Miło mi powitać przedstawiciela rządu, panią minister Halinę Wasilewską-Trenkner.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszBiliński">Na dzisiejszym posiedzeniu mamy rozpatrzyć sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za rok 2000 wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie zbiorczego budżetu wojewodów obejmującym dział 74 - Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne oraz dotacji celowych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie tego samego działu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszBiliński">Czy są uwagi do zaproponowanego porządku dziennego posiedzenia? Nie widzę; rozumiem, że panie posłanki i panowie posłowie akceptują porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszBiliński">W imieniu prezydiów obydwu Komisji proponuję w pierwszej kolejności wysłuchanie stanowiska rządu; przedstawi je pani minister Halina Wasilewska-Trenkner. Następnie zabiorą głos posłowie, którzy zaprezentują koreferaty do sprawozdania. W dalszej części przewidujemy ewentualne pytania i wypowiedzi, po czym nastąpi ostateczne przyjęcie stanowiska obu Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszBiliński">Czy jest akceptacja takiego trybu obradowania? Jest aprobata.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszBiliński">Dodatkowo chciałbym prosić o dużą dyscyplinę obrad, bowiem o godz. 9 rozpoczynają się plenarne obrady Sejmu, a na początku posiedzenia odbędą się głosowania, w których powinniśmy uczestniczyć. Nie jest zatem możliwe przedłużenie obrad Komisji poza godzinę 9. Mam nadzieję, że państwo akceptujecie moją prośbę.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#TadeuszBiliński">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę o zabranie głosu panią minister i zaprezentowanie stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">W dziale 74 - Gospodarka mieszkaniowa i niematerialne usługi komunalne w budżetach wojewodów zrealizowano dochody w wysokości 419,8 mln zł, tj. o 36 mln zł powyżej planu; stanowi to wykonanie o 9,4% wyższe. Natomiast wydatki w tym dziale wynosiły łącznie prawie 68 mln zł, czyli zrealizowano 95,2% planu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Zarówno dochody, jak i wydatki w tym dziale są realizowane w pewnym nieznacznym stopniu bezpośrednio przez urzędy wojewódzkie. Tak naprawdę gros tych działań polega na współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Główne zadania tego działu, to gospodarka gruntami i nieruchomościami wraz z innymi elementami majątku Skarbu Państwa powierzonego w użytkowanie różnego rodzaju organizacjom i samorządom, przede wszystkim szczebla powiatowego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Wydatki działu 74 - Gospodarka mieszkaniowa i niematerialne usługi komunalne, były ustalone w budżetach wojewodów w wysokości 57.873 tys. zł, ale w trakcie wykonywania budżetu zostały zwiększone do ponad 71 mln zł. Było to związane z uruchomieniem kwot z rezerw celowych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Środki te były przede wszystkim przeznaczone na podwyżki wynagrodzeń wraz z pochodnymi dla pracowników cywilnych Zarządu Rewaloryzacji Zespołów Zabytkowych Miasta Krakowa, uruchomienie kredytów przewidzianych kontraktami z Bankiem Światowym na usuwanie skutków powodzi w gminach dotkniętych klęską powodzi w województwach dolnośląskim i śląskim.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Osobną pozycję tych dodatkowych wydatków stanowiły odszkodowania wypłacane osobom fizycznym i prawnym z tytułu zaskarżonych postępowań Skarbu Państwa lub jego organów z nieruchomościami.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Jeśli chodzi o wydatki majątkowe, to podobnie jak w wydatkach bieżących, wydatki te zostały zwiększone w trakcie wykonywania budżetu o 5.954 tys. zł, to jest do wysokości 6.970 tys. zł. Zwiększenie wydatków wynikało z rozdysponowania rezerw celowych na usuwanie skutków powodzi, rozbudowę Białowieskiego Parku Narodowego oraz wypłatę odszkodowań osobom fizycznych z tytułu wyroków sądowych za nieruchomości nabyte na rzecz Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Jeżeli popatrzymy na układ, który dotyczy finansowania zadań samorządów terytorialnych, to wyglądał on następująco. Z ogólnej kwoty dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zlecone ustawami 37,5 mln zł gros przeznaczono na realizację zadań bieżących oraz na dotowanie zadań inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Z kwoty tej aż ponad 36.820 tys. otrzymały powiaty, natomiast samorządy województw 682 tys. zł. Środki te przeznaczone zostały na dotacje na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej, czyli właśnie gospodarkę mieniem.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Ponadto część dotacji wydatkowano na opracowania geodezyjne i kartograficzne w województwach lubuskim, łódzkim, mazowieckim, opolskim, pomorskim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim. Pewne kwoty przeznaczono także na gospodarkę gruntami i nieruchomościami w województwach łódzkim, mazowieckim i podlaskim.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">To były trzy podstawowe zadania i z ogólnej kwoty wydatków prawie 36 mln zł zostało wydanych na realizację zadań związanych z gospodarowaniem mieniem, 20,3 mln zł na opracowania geodezyjne i kartograficzne i 16,3 mln zł na gospodarkę gruntami i nieruchomościami.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Ponieważ państwo posłowie otrzymali obszerny materiał Ministerstwa Finansów ze sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa w części 85 - Budżety wojewodów w zakresie działów budownictwo oraz gospodarka mieszkaniowa i niematerialne usługi komunalne, a także w części dotyczącej rezerw celowych w pozycji 30, pozwoliłam sobie jedynie zwrócić uwagę na kluczowe punkty. Jeśli zajdzie potrzeba udzielenia państwu wyjaśnień dodatkowych, to jesteśmy do państwa dyspozycji. Biorąc jednak pod uwagę oszczędność czasu nie chciałabym referować naszego sprawozdania bardziej szczegółowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszBiliński">Tak właśnie sobie wyobrażaliśmy przebieg debaty. Ponieważ posiadamy wszyscy niezbędne materiały sprawozdawcze, prezentacja powinna mieć ogólny charakter i w zależności od zainteresowania pań i panów posłów będą stawiane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WiesławWoda">Dopiero dzisiaj otrzymałem materiały sprawozdawcze, ale jest ich taka mnogość, że trudno w nich się połapać. Pani minister poinformowała o głównych pozycjach wydatków i wykorzystaniu dodatkowych środków na usuwanie skutków powodzi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WiesławWoda">Gdyby pani minister była uprzejma przybliżyć te pozycje wydatków, ich wysokość oraz stopień wykorzystania środków. Czy znana jest pani minister ocena Najwyższej Izby Kontroli w zakresie gospodarowania tymi środkami? O ile wiem, kontrola wykazała istotne, rażące nieprawidłowości.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Jeśli pan przewodniczący pozwoli...</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszBiliński">Przepraszam bardzo panią minister, ale musimy uzgodnić sposób procedowania. Zakładałem, że jeszcze wystąpi przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli, pan dyrektor Andrzej Trosiński, następnie wysłuchamy posłów koreferentów reprezentujących obydwie Komisje, a dopiero potem można będzie zadawać pytania i udzielać na nie odpowiedzi. Sądzę, że to będzie jednak bardziej sprawny sposób debatowania nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa w roku ubiegłym.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszBiliński">Jeśli państwo aprobujecie taki tryb omawiania budżetu, to poproszę teraz pana dyrektora o zaprezentowanie stanowiska Najwyższej Izby Kontroli odnośnie części budżetu będących w sferze zainteresowania obu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejTrosiński">W roku 2000 Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła odrębną kontrolę w zakresie realizacji należności z tytułu sprzedaży i odpłatnego udostępnienia nieruchomości Skarbu Państwa. Skontrolowano 48 starostw powiatowych realizujących zadania w tym zakresie i stwierdzono wiele nieprawidłowości związanych z pozyskiwaniem dochodów z tytułu gospodarowania nieruchomościami.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejTrosiński">Dotyczyły one w szczególności nieterminowego podejmowania działań windykacyjnych w odniesieniu do należności z tytułu opłat od użytkowników mienia Skarbu Państwa oraz nieprzestrzegania procedur związanych z pozyskiwaniem tych dochodów. Inne nieprawidłowości, to brak aktualizacji stawek opłat za korzystanie z nieruchomości Skarbu Państwa, nieterminowe odprowadzanie dochodów do budżetu wojewodów z pozyskanych tytułów gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz nieprzestrzeganie zasad prowadzenia ewidencji tych nieruchomości i należności z tytułu gospodarowania nieruchomościami.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejTrosiński">Ostatnia rzecz, którą stwierdziliśmy, to nierzetelne planowanie dochodów, jak również nierzetelna informacja o zaległościach w tych dochodach. Kontrola została przeprowadzona w wyniku ubiegłorocznej dyskusji na posiedzeniu Komisji. Powstał wówczas problem, dlaczego w jednych województwach zaległości są znaczne, natomiast w innych ich nie ma.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejTrosiński">Wyniki kontroli wykazały, że stan ewidencyjny przedstawiony w sprawozdaniach, jest nieprawdziwy, ponieważ wielu wojewodów w ogóle nie wykazywało w swoich sprawozdaniach zaległości z tytułu dochodów. Jako uzasadnienie podawano, że zgodnie z obowiązującymi w ubiegłym roku przepisami powiaty miały przekazywać wojewodom informacje na drukach sprawozdań. Wojewodowie twierdzili, że ponieważ nie jest to sprawozdanie sensu strice, w związku z tym nie mogą zaległości w dochodach wykazywać w swojej sprawozdawczości.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#AndrzejTrosiński">Nie było także przepisów regulujących zasad odprowadzania dochodów przez starostwa powiatowe. Obowiązujące przepisy dotyczące przekazywania środków obejmowały jednostki gminne i powiaty nie miały obowiązku ich stosować. W związku z tym stosowano różne formy odprowadzania środków. Albo stosowano zasady obowiązujące gminy, albo odprowadzano środki transzami dwa razy w ciągu roku, a nawet tylko raz w roku.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#AndrzejTrosiński">W ocenie Najwyższej Izby Kontroli nienależyty był również nadzór Urzędów Wojewódzkich nad działaniami starostw w tym zakresie. Urzędy nie miały wiarogodnych danych dotyczących nieruchomości Skarbu Państwa, nadzór nad realizacją zadań przez starostwa był nienależyty. Dane te zostały przez Najwyższą Izbę Kontroli opublikowane w informacji o wynikach kontroli, która na początku bieżącego tygodnia została przesłana do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#AndrzejTrosiński">Jeśli państwo chcielibyście poznać szczegóły dotyczące skali skontrolowanych przez nas instytucji, jak i skali ujawnionych nieprawidłowości, to służę szczegółową informacją.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję panu dyrektorowi za przedstawienie stanowiska Najwyższej Izby Kontroli. Poproszę pana posła Jerzego Barzowskiego o przedstawienie stanowiska Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyBarzowski">Zaszło chyba jakieś nieporozumienie. Nie jestem przygotowany do takiego wystąpienia i nie wiem skąd wzięła się taka propozycja.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszBiliński">Sądzę, że w ramach dyskusji uda nam się wypracować wspólne stanowisko z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszBiliński">Drugim koreferentem jest pan poseł Mariusz Kukliński, który wystąpi w imieniu Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MirosławKukliński">W Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej działa stała podkomisja, która zajmuje się budżetem, oceną jego wykonania jak również przygotowaniem nowego budżetu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MirosławKukliński">Odbyły się dwa posiedzenia podkomisji, podczas których szczegółowo rozpatrywaliśmy sprawozdania z wykonania budżetu państwa w zakresie zainteresowania naszej Komisji. Posłowie dysponują bardzo dokładnym sprawozdaniem przedstawionym przez Ministerstwo Finansów, które dodatkowo omówiła pani minister koncentrując się na najważniejszych jego pozycjach. Głęboką analizę wykonania budżetu, tak po stronie dochodów, jak wydatków przygotowała jak zwykle Najwyższa Izba Kontroli.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MirosławKukliński">Z tych też powodów nie ma sensu ponownie prezentować tych wszystkich informacji ilustrowanych dodatkowo bardzo dokładnymi danym liczbowymi. Z przedstawionych danych tabelarycznych wynika, że wykonanie budżetu kształtowało się zwykle w granicach 100% bądź powyżej 90%. Jeśli występowały jakieś przekroczenia, to w materiałach podaje się uzasadnienie tego przyczyn.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MirosławKukliński">Podkomisja pozytywnie ocenia wykonanie budżetu państwa w roku 2000 w zakresie zbiorczego budżetu wojewodów oraz dotacji celowych na sfinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Chodzi o zadania w dziale 74 - Gospodarka mieszkaniowa i niematerialne usługi komunalne. Nieprawidłowości wykazane przez Najwyższą Izbę Kontroli, zdaniem podkomisji, nie miały znaczącego wpływu na realizację budżetu w tym dziale.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#MirosławKukliński">Podkomisja pozytywnie rekomenduje Komisjom sprawozdanie rządu i wnosi o jego przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję panu posłowi i proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi panu posłowi Wiesławowi Wodzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Usuwanie skutków powodzi jest finansowane ze środków znajdujących się w różnych działach budżetu państwa, także w dziale dziś przez nas ocenianym. W dziale 74 - Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne, na usuwanie skutków powodzi wydatkowano łącznie kwotę 8,9 mln zł.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Część tej kwoty, bo 3.752 tys. zł, stanowiły wydatki bieżące skierowane na dofinansowanie zadań wykonywanych w dwóch województwach: dolnośląskim i śląskim. Środki te zostały przeznaczone na dofinansowanie bieżących zadań własnych gmin z przeznaczeniem między innymi na remonty i osuszanie budynków mieszkalnych uszkodzonych w czasie powodzi oraz remonty kotłowni w osiedlach mieszkaniowych, które ucierpiały podczas powodzi.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Większa była natomiast kwota środków dodatkowo skierowana na usuwanie skutków powodzi z pozycji wydatków majątkowych. Łącznie była to kwota 8,2 mln zł. Środki te były przeznaczone na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych gmin związanych z usuwaniem skutków powodzi, głównie na budowę mieszkalnych pomieszczeń komunalnych dla powodzian oraz naprawę kotłowni c.o. Pieniądze te otrzymały gminy w województwach dolnośląskim, lubuskim, małopolskim, opolskim i śląskim.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Pan poseł Wiesław Woda powołał się na materiały Najwyższej Izby Kontroli, które my otrzymaliśmy w tym samym czasie co posłowie. Z tego co mogliśmy odczytać w tych przebogatych materiałach, to nie było zastrzeżeń do wykorzystania środków na usuwanie skutków powodzi w omawianym przez nas dziale 74.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Wiemy, że bardzo różnie dzieje się ze środkami przeznaczonymi na usuwanie skutków powodzi. Na przykład w ub. roku zostało zwróconych 52 tys. zł poprzednio przyznanej dotacji, jako wykorzystane w sposób niewłaściwy. Pieniądze te pobrano nieco nadmiernie w stosunku do realizowanych zadań.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Nie mieliśmy sygnałów, aby dodatkowe środki na usuwanie skutków powodzi w dziale 74 były wykorzystywane niewłaściwie.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">W roku 2000 - doszło owe zadanie specjalne w tym dziale, a mianowicie środki na dofinansowanie bieżących zadań gmin na przygotowanie lokali mieszkalnych dla osób dotkniętych klęską osuwisk w województwie podkarpackim. Zadanie to zaowocowało zmianą w zapisach dotyczących rezerw celowych w budżecie roku 2000. Te dodatkowe środki wykorzystane zostały na usuwanie skutków osuwisk, badanie ich przyczyn oraz na pomoc osobom, których lokale mieszkalne bądź część majątku, zostały zniszczone przez osuwiska. Pewne drobne kwoty na ten cel przeznaczone zostały już w roku 2000. Tyle tytułem wyjaśnienia, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszBiliński">Czy odpowiedź pani minister jest wystarczająca, panie pośle?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WiesławWoda">Żałuję bardzo, ale odpowiedź mnie nie satysfakcjonuje. Znane mi są bowiem przykłady, że po ujawnieniu nieprawidłowości przez Najwyższą Izbę Kontroli, prokuratura wszczęła postępowanie, choćby w sprawie pełnomocnika do usuwaniu skutków powodzi w Krakowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#HalinaWasilewskaTrenkner">Ale to nie ma związku z omawianym dzisiaj działem 74.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WiesławWoda">Możliwe. Istnieją ogromne nieprawidłowości w zakresie usuwania skutków powodzi i wykorzystania środków na ten cel.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WiesławWoda">Niestety, nie mogę kontynuować tej wymiany poglądów, bowiem zostałem wezwany na posiedzenie innej Komisji. Dlatego przepraszam, ale muszę opuścić nasze posiedzenie. Nie chcę zasłużyć na miano nieroba.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszBiliński">Rozumiemy to i dziękujemy za udział w posiedzeniu. Czy ktoś z posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Czy są pytania do pani minister bądź do koreferenta? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszBiliński">W świetle dotychczasowej dyskusji najistotniejszy jest wniosek postawiony przez pana posła Mirosława Kuklińskiego w imieniu podkomisji do spraw finansowania budownictwa. We wniosku tym pan poseł zawarł intencję pozytywnego zaopiniowania sprawozdania rządu z wykonania budżetu państwa w roku 2000 w zakresie zbiorczego budżetu wojewodów i rezerw celowych w dziale 74.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#TadeuszBiliński">Czy do tego wniosku są uwagi? Nie widzę. Rozumiem, że Komisje akceptują pozytywną opinię dotycząca sprawozdania zreferowanego przez panią minister Halinę Wasilewską-Trenkner. Jest akceptacja Komisji, za co dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#TadeuszBiliński">Dziękuje także wszystkim za udział w obradach. Wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej uważam za zakończone.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>