text_structure.xml
27.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WłodzimierzWasiński">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Witam panie posłanki i panów posłów, witam przedstawicieli resortów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WłodzimierzWasiński">Tematem dzisiejszego posiedzenia Komisji jest podjęcie inicjatywy ustawodawczej komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Chciałem państwu przypomnieć, że decyzję o takiej inicjatywie podjęliśmy na poprzednim posiedzeniu Komisji. Dzisiaj chcielibyśmy zaprezentować projekt takiej nowelizacji. Prezentacji projektu ustawy dokona pan przewodniczący poseł Tadeusz Biliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszBiliński">Strategicznym celem społeczno - gospodarczego rozwoju kraju, jak wiemy, jest doprowadzenie do zmniejszenia energochłonności całej gospodarki, a szczególnie w zakresie gospodarki komunalno - bytowej. Drogą do rozwiązania tego istotnego problemu miała być ustawa o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszBiliński">Przypominam, że celami tej ustawy było zmniejszenie zużycia energii cieplnej na ogrzewanie budynków oraz zmniejszenie zużycia energii cieplnej na przygotowanie wody ciepłej, następnie zmniejszenie strat ciepła w źródłach jej wytwarzania, jak również w sieciach ciepłowniczych. Istotnym celem ustawy było zmniejszenie obciążenia ludności z tytułu opłat za energię cieplną.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszBiliński">Dotychczasowe efekty funkcjonowania ustawy są całkowicie niewystarczające. Kolejne sprawozdanie rządu przedyskutowane przez Komisję doprowadziło do wniosku, że efekty są stanowczo za niskie do oczekiwań.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym przypomnieć, że w momencie uchwalania ustawy spodziewaliśmy się, że roczny wolumen inwestycji termomodernizacyjnych będzie sięgał kilku miliardów złotych. Efekty te, niestety, są dużo niższe.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJankowski">Są to rzeczy powszechnie znane i nie ma powodu ich powtarzać.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszBiliński">Przepraszam państwa, chciałem jak najlepiej przedstawić komisyjną inicjatywę, dlatego uznałem za właściwe powiedzieć kilka zdań wprowadzenia. Jeśli większość państwa uzna to za niepotrzebne, to serdecznie przepraszam.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszBiliński">Wracając do oczekiwań. Były one znacznie większe. Efekty są poniżej naszych oczekiwań. Wolumen inwestycji sięga około 20 mln złotych rocznie. Zamiast kilkunastu milionów premii modernizacyjnych, przez ponad rok przyznano zaledwie 3 mln zł. Można zatem powiedzieć, że uzyskane efekty są wielokrotnie niższe od tych, których się spodziewaliśmy. Są niższe 20, a nawet 30-krotnie, w zależności od tego jak kto liczy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TadeuszBiliński">Krytyka ustaw jest dzisiaj bardzo duża, choć trzeba przyznać, że ta krytyka była również w momencie stanowienia ustawy. Wówczas uważano, że do zasadniczych mankamentów ustawy należy wysokość premii termomodernizacyjnych; uważano, że jest ona za niska. Uważano także, że termin wypłaty premii jest niewłaściwy. Były głosy, że 7-letni okres spłaty kredytu zaciągniętego na realizację zadań w zakresie termomodernizacji, jest terminem zbyt krótkim.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#TadeuszBiliński">Uważano powszechnie, że tak zwana dodatnia zdyskontowana stopa netto jest mało zrozumiała i nie zawsze obejmuje wszystkie inwestycje, których racjonalność byłaby ponad wszelką wątpliwość trafna.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#TadeuszBiliński">Stąd też dzisiaj wracamy do tych samych uwag i zastrzeżeń uważając, że najwyższy czas doprowadzić do szybkiej nowelizacji ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Takie przekonanie wyraził także rząd w poprzednim sprawozdaniu dla Sejmu. Rząd przystąpił do prac nad nowelą ustawy, ale proces uzgodnień projektu stanowczo się wydłuża, a czas szybko ucieka.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#TadeuszBiliński">W związku z tym Komisja na swoim poprzednim posiedzeniu w dniu 14 grudnia br. podjęła uchwałę zmierzającą do przygotowania projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym krótko przedstawić ten projekt i zasadnicze zmiany w odniesieniu do obecnego tekstu ustawy. Wykorzystaliśmy w nim cały dorobek Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, a także w części Banku Gospodarstwa Krajowego. Do zasadniczych zmian należy odmienny sposób wyznaczania wysokości premii termomodernizacyjnych, jak i czasu ich wypłacania.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#TadeuszBiliński">Do tej pory uważaliśmy, że wypłata premii jest zbyt niska. Jest to szczególnie trafne w przypadku bardzo wysokiego oprocentowania kredytu. Powinno być znacznie niższe, a więc w granicach 15%. Podniesienie do 25% mogłoby uczynić ustawę bardziej atrakcyjną.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#TadeuszBiliński">Próbowano ustalić wysokość premii w zależności od zmiennej stopy oprocentowania kredytów. Chodzi o to, aby atrakcyjność premii była równa, niezależnie od poziomu inflacji oraz od poziomu oprocentowania kredytu. Wiąże się z tym termin wypłacania premii. Kwestia ta była zawsze dosyć sporna. Ostatecznie przyjęto w projekcie komisyjnym rozwiązanie, że po zakończeniu spłaty kredytu w wysokości 75% wraz z przynależnymi odsetkami, w następnym dniu następuje wypłata premii termomodernizacyjnej.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#TadeuszBiliński">Rozwiązanie to okazało się za mało atrakcyjne i jest propozycja, aby wypłata premii termomodernizacyjnej następowała nazajutrz po zakończeniu zadania inwestycyjnego. Jest to nie tylko korzystne z punktu widzenia samego inwestora, ale także z punktu widzenia całej gospodarki. Takie rozwiązanie będzie dopingowało do szybkiego zakończenia działań termomodernizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#TadeuszBiliński">Na jedną rzecz chciałbym zwrócić uwagę - obciążenia z tytułu obsługi kredytu byłyby znacznie mniejsze.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#TadeuszBiliński">W projekcie przewiduje się wydłużenie okresu spłaty zaciągniętego kredytu z siedmiu do dziesięciu lat. Uważaliśmy, że tym samym rozszerzy się krąg inwestycji, które zasługują na wspieranie przez państwo, bo przynoszą dosyć znaczące efekty w postaci zaoszczędzonej energii cieplnej i zmniejszenia obciążenie przyszłych użytkowników budynków z tytułu opłat za energię cieplną. Sytuacja będzie jakby bardziej spokojna.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#TadeuszBiliński">Wprowadza się do ustawy nowe rozwiązanie - poszerza się zakres przedmiotowy ustawy. Do tej pory zadania, które były już w części podjęte, np. zmodernizowane źródło ciepła, nie mogło być uwzględnione w pomocy państwa przy dalszej modernizacji. Osiąganie efektów w wysokości 25% było niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#TadeuszBiliński">W znowelizowanej ustawie proponujemy, że jeśli zadanie nie zostało zakończone wcześniej, niż 10 lat temu, to te inwestycje także mogą być objęte dobrodziejstwem tej ustawy, a inwestorzy otrzymywać premie termomodernizacyjne, mimo że efekty będą mniejsze niż 25%.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#TadeuszBiliński">Zwrócono uwagę na jeden problem, który dotychczas nie został uwzględniony - chodzi o obiekty zbiorowego zakwaterowania. Obiekty te są w bardzo niekorzystnym stanie, zużycie energii cieplnej w tych obiektach jest przeogromne. W związku z tym wydaje się celowe, aby doprowadzić do uwzględnienia tych obiektów w ustawie. Chodzi o to, aby w ramach tej ustawy mogły być realizowane inwestycje, a inwestorzy lub zarządcy uzyskiwali premie termomodernizacyjne.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#TadeuszBiliński">Do ustawy wprowadza się drobne zmiany wynikające z ustawy o działach w administracji rządowej. Cześć zmian dotyczy zwiększenia kontroli nad procesem wydatkowania środków publicznych. W ustawie wprowadzono także drobne zmiany legislacyjne, które pozwalają na zwiększoną czytelność zawartych w ustawie przepisów.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#TadeuszBiliński">Przedstawiłem krótko zasadnicze najistotniejsze zmiany zawarte w projekcie ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WłodzimierzWasiński">Po tym wprowadzeniu pana przewodniczącego proszę o zadawanie pytań, od których zaczniemy debatę. Myślę, że zasadnicza kwestia - czy w ogóle mamy podjąć tę inicjatywę legislacyjną - została już przesądzona na poprzednim posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyJankowski">Czy ja dobrze zrozumiałem, że tylko trzy podmioty skorzystały z premii?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszBiliński">Kwota przyznanych, ale nie wypłaconych, premii termomodernizacyjnych wyniosła 3 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyJankowski">Nazwijmy zatem rzecz po imieniu: ustawa zbankrutowała. Do roku 1997 wydawaliśmy na roboty termomodernizacyjne około 100 mln dolarów rocznie. Ponadto proszę pamiętać, że tą ustawą nie obniżymy energochłonności gospodarki. Ja nie jestem przeciwnikiem zmiany ustawy, ale nowelizacja ustawy nie sprawi, że ludzie będą płacić mniej za energię cieplną. Już teraz firmy ciepłownicze narzekają, że nie ma prawdziwej zimy i nie mogą zarobić.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzyJankowski">Przez działania termomodernizacyjne doprowadzimy do uszczelnienia budynków i zmniejszenia strat ciepła, ale wtedy wzrośnie cena jednostkowa energii cieplnej. Bo dzisiaj firmy ciepłownicze są w miastach naturalnymi monopolistami.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Uważam, że działanie motywacyjne komisyjnego projektu ustawy będzie znikome z tego powodu, o którym wspomniał pan poseł Jerzy Jankowski. Rzeczywiście, ceny energii cieplnej generalnie kreują producenci i dystrybutorzy energii. Nie ma żadnych działań zmierzających nie tylko do obniżki kosztów, ale także ograniczenia strat ciepła spowodowanych wadami funkcjonowania systemów cieplnych. Przypuszczam, że zjawisku temu też trzeba by się przyjrzeć.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Przedsiębiorstwa produkcyjne są dzisiaj przedsiębiorstwami socjalnymi, gdzie są za duże koszty produkcji wynikające m.in. z rozbuchanego wciąż zatrudnienia, niechęci do restrukturyzacji, do jakichkolwiek zmian zmierzających do zracjonalizowania funkcjonowania tych przedsiębiorstw. Są to wciąż przedsiębiorstwa państwowe, na funkcjonowanie których nie ma wpływu ani rynek, ani samorządy, ani odbiorcy energii cieplnej. W tych przedsiębiorstwach rządzą związki zawodowe i one, praktycznie rzecz biorąc, kreują ceny energii cieplnej i elektrycznej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Podobnie rzecz się ma z sieciami przesyłowymi, które generalnie są sieciami przestarzałymi, nie podlegają modernizacji, bo na to nie ma pieniędzy. Koszty modernizacji są zbyt wysokie i nie stać na to właścicieli. A są to przede wszystkim przedsiębiorstwa komunalne. Każdy dodatkowy wydatek może spowodować wzrost ceny.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Przedsiębiorstwa komunalne liczą się ze wzrostem cen i nie chcą podnosić cen energii cieplnej, co z kolei nie interesuje na ogół przedsiębiorstw produkcyjnych. Myślę, że tu jest „pies pogrzebany”, a nie w działalności termomodernizacyjnej u samych odbiorców ciepła.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WłodzimierzWasiński">Myślę, że większość z nas zgadza się z uwagami, które pan poseł wyraził, ale chyba tą ustawą tego zjawiska nie naprawimy. Nie możemy przy pomocy tej ustawy wyeliminować mankamentów naszej gospodarki. Ale spostrzeżenia pana posła są słuszne, stanowią dla nas cenną informację, jednak nie możemy ich spożytkować w trakcie tej debaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PawełBryłowski">Chcę zadać stronie rządowej pytanie dotyczące kosztów audytu energetycznego, o co obawialiśmy się uchwalając ustawę. Czy na ten temat ktoś z państwa ma informację? Czy to nie jest hamulec funkcjonowania ustawy?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PawełBryłowski">Nawiążę krótko do wypowiedzi pana posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego na temat źródeł energii cieplnej. Rzeczywiście zmiany w ustawach poszły w tym kierunku, że mamy do czynienia z działaniami przeciwnymi do tych, które miały na celu zmniejszenie energochłonności. Powodem tego jest straszne zużycie techniczne obiektów energetycznych, które jednocześnie stanowią największe zagrożenie dla środowiska naturalnego. Stąd konieczność modernizacji tych obiektów.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PawełBryłowski">Mamy wyznaczony termin, i to chyba niezbyt długi, kiedy wszystkie obiekty energetyczne, a więc elektrownie i ciepłownie, mają być zmodernizowane pod groźbą zamknięcia. Wystarczy jedna sroga zima i może się okazać, że w wielu miastach brakuje energii.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PawełBryłowski">Jeśli jednak chodzi o samą nowelizację ustawę, to uważam, że projekt komisyjny powinien być przyjęty przez Komisję i skierowany do dalszych prac legislacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyJankowski">Rozumiem, że projekt jest tylko propozycją, która będzie przedmiotem prac podkomisji lub Komisji, w zależności od tego jak zdecydujemy. Z tego wynika, że zakres przedmiotowy ustawy nie jest jeszcze zamknięty. Jeżeli podczas prac nad projektem nowelizacji dojdziemy do wniosku, że np. trzeba zmienić zapisy o audytorach, bo obecne rozwiązanie zawarte w ustawie nie ma wiele wspólnego z wolnym rynkiem, to dokonamy uzupełnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WłodzimierzWasiński">Oczywiście, że zmiany są możliwe. Teraz dopiero zgłaszamy naszą komisyjną inicjatywę, a prace nad ustawą rozpoczniemy, jak projekt przejdzie przez Prezydium Sejmu i pana marszałka i wróci do Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BarbaraBlida">Mam wątpliwą satysfakcję, że stało się to, co przewidywałam w momencie uchwalania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Wtedy zgłosiłam wniosek mniejszości, który przepadł w głosowaniu, a w kierunku którego zmierza nowelizacja ustawy, może nie całkiem, ale w dość dużym zakresie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#BarbaraBlida">Myślę, że ustawa jest potrzebna, bo musimy prowadzić procesy termomodernizacyjne. Poza funkcją termomodernizacyjną powodują one również poprawę wyglądu estetycznego budynków i wyższy standard zamieszkania. Byłoby dobrze, byśmy mogli modernizować budynki mieszkalne, tak jak to było robione jeszcze do roku 1997. Było to przede wszystkim ocieplanie budynków w dużych zespołach mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#BarbaraBlida">Przy okazji procesów termomodernizacyjnych poprawił się znacznie wygląd wielu spółdzielczych osiedli mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#BarbaraBlida">Uważam, że musimy popierać tę ustawę i powinniśmy spowodować jak najszybsze jej uchwalenie. Zapewne posłowie będą do niej jeszcze zgłaszać wiele uwag, kiedy się dokładnie zapoznają z projektem i jak wysłuchamy opinii ekspertów.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#BarbaraBlida">Prosiłoby się, żebyśmy na temat projektu ustawy dyskutowali w szerszym gronie, na przykład odbyli wspólne posiedzenie z Komisją Gospodarki. W trakcie wspólnego posiedzenia można by przeprowadzić dyskusje choćby na tematy poruszone w dzisiejszej dyskusji. Chodzi o źródła energii cieplnej i ceny energii. Można podjąć próbę zahamowania wzrostu cen energii cieplnej, który jest procesem niekontrolowanym i nie hamowanym.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#BarbaraBlida">Jest to bardzo ważna sprawa dotykająca każdego z nas, jako że 70% kosztów utrzymania mieszkania stanowią koszty energii cieplnej. I procent ten się nie zmienia, ciągle jest na wysokim poziomie. Dlatego należałoby coś zrobić w tym kierunku, aby nastąpił spadek cen energii. Ale do tego potrzebne jest już szersze grono posłów, a cały problem wymaga przedyskutowania niezależnie od naszego komisyjnego projektu nowelizacji ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszBiliński">Dwa lata temu Komisja odbyła specjalne posiedzenie poświęcone zmniejszeniu obciążenia obywateli kosztami energii cieplnej w związku z uwolnieniem cen. Komisja dopracowała się pewnego stanowiska w tej kwestii i w efekcie zostały nawet przewidziane specjalne środki w budżecie w wysokości 75 mln zł, które miały złagodzić konsekwencje podwyżki cen energii. Można zatem powiedzieć, że działania Komisji były wówczas skuteczne.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszBiliński">Podobne działania Komisja mogłaby podjąć obecnie. Zgodnie z sugestią pani posłanki Barbary Blidy byłoby celowe zorganizowanie specjalnego posiedzenia Komisji poświęconego w ogóle kosztom utrzymania zasobów mieszkaniowych. Jakkolwiek nadal koszty energii cieplnej i elektrycznej odgrywają dominującą pozycję w kosztach utrzymania mieszkań, to jednak inne opłaty także szybko rosną, szczególnie opłaty komunalne. Wielu lokatorów mieszkań ma problemy z uiszczaniem wszystkich opłat za mieszkanie.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#TadeuszBiliński">A zatem prezydium Komisji w najbliższym czasie rozpatrzy propozycję pani posłanki Blidy i spróbuje zorganizować posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#TadeuszBiliński">Wrócę na moment do samej ustawy termomodernizacyjnej. Aczkolwiek efekty jej funkcjonowania są nieco większe, gdyż jak mi podpowiadają przedstawiciele rządu, premie przyznano już w wysokości 4,5 mln złotych, a wolumen inwestycji wynosi już blisko 50 mln zł, ale ciągle jest to absolutnie za mało. Nie o ten rząd wielkości nam chodziło przy uchwalaniu ustawy.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#TadeuszBiliński">W projekcie komisyjnym jest kilka rozwiązań, które chyba będą w pełni akceptowane przez Komisję. Dotyczą one także spółdzielczości mieszkaniowej. Wiele spółdzielczych budynków już zostało poddanych procesom termomodernizacyjnym, ale nie była to modernizacja kompleksowa. Zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą, spółdzielnie te nie mogły skorzystać z kredytów i premii termomodernizacyjnej. Znowelizowana ustawa stworzy im taką możliwość, zniesiony zostanie bowiem warunek uzyskania efektów w wysokości 25%.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#TadeuszBiliński">Jeśli chodzi o koszt audytów energetycznych, to w przypadku domów jednorodzinnych sięga on kilkuset zł, a domów wielorodzinnych kilku tysięcy. Wiele zależy od tego kto wykonuje audyt, jaki to jest budynek, w jakiej wzniesiony technologii. Nie wiem, czy Bank Gospodarstwa Krajowego posiada pełne rozeznanie tych kosztów. W każdym razie proszę o udzielenie nam szerszej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewBondarczuk">Chcę odpowiedzieć na pytanie panów posłów Piotra Bryłowskiego i Jerzego Jankowskiego - ile kosztuje audyt? Pan poseł Jerzy Jankowski stwierdził, że w przypadku audytu nie mamy do czynienia z formuła rynkową i z tego powodu jest bardzo niedobrze.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ZbigniewBondarczuk">To jest nieprawda. Trzeba rozróżnić wykonanie audytu energetycznego i jego weryfikację. Ustawa nie nakłada jakichkolwiek ograniczeń wobec wykonawców audytu. Może go wykonać każdy i to wcale nie jest trudne. Z pewnością pan poseł Jankowski dałby z tym sobie radę i zrobił audyt energetyczny. W każdym razie ja dałbym sobie z tym radę.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#ZbigniewBondarczuk">Ceny są różne. Miałem możność wielokrotnie spotykać się z audytorami, ostatnio z okazji tworzenia przez nich stowarzyszenia o charakterze zawodowym, aby dbać o profesjonalizm wykonywania audytu energetycznego. Mają oni taką samą potrzebę stworzenia środowiska zawodowego, tak jak każde środowisko ma potrzebę samoorganizacji. Audytorzy też chcą mieć swój samorząd zawodowy.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#ZbigniewBondarczuk">Przy okazji spotkań z audytorami próbowałem się zorientować, ile kosztuje audyt energetyczny. Ceny są bardzo zróżnicowane. Inaczej to wygląda w małych ośrodkach miejskich, a inaczej w Warszawie, na Śląsku, Poznaniu, czy Krakowie. Niektóre audyty energetyczne wykonywane są za 200 zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyJankowski">To niemożliwe...</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewBondarczuk">Możliwe, dam panu posłowi adresy takich audytorów. Oni mają cenniki publikowane przez Krajową lub Narodową Agencję Poszanowania Energii, tego dokładnie nie pamiętam.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ZbigniewBondarczuk">Co innego audyt, a co innego jego weryfikacja. Wymaga ona profesjonalizmu. Ale i tutaj obowiązuje formuła rynkowa. W wyniku przetargu ogłoszonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego weryfikację audytów energetycznych dla potrzeb tej ustawy wykonuje obecnie pięć podmiotów. Dlatego kategorycznie sprzeciwiam się zarzutowi, że nie działa tutaj formuła rynkowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WiesławSzczepański">Ile wobec tego kosztuje weryfikacja audytu energetycznego?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZdzisławCybruk">W przypadku audytów domów jednorodzinnych koszt weryfikacji mieści się w granicach 250 zł i w tym przypadku występują pewne różnice cen między poszczególnymi weryfikatorami, ale to jest ten poziom cen. W przypadku domu wielorodzinnego lub źródeł ciepła cena przekracza 2 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyJankowski">Najpierw więc trzeba zapłacić 200 złotych za wykonanie audytu, potem dołożyć 2 tysiące za jego weryfikację. W ten sposób to, co zarobi się na premii, to i tak się odda. Tym bardziej że najpierw trzeba wyłożyć swoje pieniądze, a dopiero ewentualnie potem otrzymam premię po zakończeniu zadania inwestycyjnego i rozliczeniu się z bankiem z kredytu. Kredyt ma to do siebie, że trzeba go oddać i to z nawiązką.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AnnaSasMicuń">Pragnę przekazać państwu informację, że Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Budownictwa mając na względzie obecne skutki wdrażania ustawy, jak również wszystkie wady związane z tym systemem, opracowało wzorcowe audyty energetyczne dla wszystkich przykładów w ustawie. Są to zatem audyty dla typowych budynków mieszkalnych, dla źródeł ciepła i dla sieci ciepłowniczych. Ma to również służyć temu celowi, aby zmniejszyć cenę audyty na rynku żądaną przez audytorów. Przykładowe audyty energetyczne będą rozdawane wszystkim zainteresowanym. Mamy nadzieję, że zostaną sfinansowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego, do którego zwróciliśmy się w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AnnaSasMicuń">Audyty są przygotowane, ale mamy problem z zapłaceniem za ich wydrukowanie. Liczymy na pieniądze Banku Gospodarstwa Krajowego, bo trzeba wreszcie ruszyć z programem termomodernizacji i rozpropagować przykładowe audyty wykonane w dużej ilości egzemplarzy. Chcemy przez to powiedzieć potencjalnym inwestorom, że wykonanie audytów energetycznych nie jest takie trudne.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MartaSambor">Chciałam zwrócić uwagę państwa na skutki budżetowe nowelizacji ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Propozycja Komisji wprowadza bardzo szeroki zakres zmian zarówno jeśli chodzi o przedmiotowy zakres ustawy, jak i zmiany parametrów, które mają swoje konsekwencje ekonomiczne.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MartaSambor">Ponieważ na Fundusz Modernizacji przekazujemy co roku środki w ustawie budżetowej i nigdy nie są one zgodne z założeniami z roku 1999 roku, zwracam uwagę, iż należałoby liczyć się z efektem ekonomicznym. Skutki finansowe dotychczasowego funkcjonowania ustawy przedstawione państwu w sprawozdaniu przez Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, dotyczyły danych nieaktualnych założeń polityki mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MartaSambor">Chciałabym przypomnieć, że na ostatnim posiedzeniu budżetowym Komisji, Fundusz Termomodernizacji posłużył jako źródło sfinansowania innej części budżetowej. Bank Gospodarstwa Krajowego będzie miał na premie termomodernizacyjne tylko tyle pieniędzy, ile zgromadzi na funduszu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WłodzimierzWasiński">Czas nas nagli i musimy kończyć posiedzenie Komisji. Czy ktoś z państwa ma jeszcze pytania lub uwagi do komisyjnej inicjatywy? Myślę, że jeszcze będzie czas na dyskusję, kiedy projekt zostanie skierowany do Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#WłodzimierzWasiński">Tak więc Komisja podejmuje inicjatywę zgłoszenia nowelizacji ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#WłodzimierzWasiński">Proponuję, aby przedstawicielem Komisji w pracach nad projektem był pan poseł Tadeusz Biliński i żeby Komisja wystąpiła z taką inicjatywą do laski marszałkowskiej.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#WłodzimierzWasiński">Czy jest akceptacja takiego działania naszej Komisji? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyJankowski">Rok się kończy. Czy w nowym roku nie można by przyjąć zasady, aby posiedzeń Komisji nie zwoływać na tak wczesną porę?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WłodzimierzWasiński">Postaramy się uwzględnić prośbę pana posła. Dziękuję wszystkim za udział.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#WłodzimierzWasiński">Posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej uważam za zakończone.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>