text_structure.xml 17.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejChrzanowski">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejChrzanowski">Tematem posiedzenia Komisji jest rozpatrzenie, a następnie przyjęcie planu pracy Komisji na I półrocze 2001 r.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejChrzanowski">Pozwolę sobie przedstawić propozycję tematów posiedzeń. W styczniu br. odbyło się już posiedzenie poświęcone rozpatrzeniu sprawozdania podkomisji o rządowych projektach ustaw: o dodatkach mieszkaniowych (druk nr 1422) oraz o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (druki nr 1431 i 1431A). W dniu dzisiejszym zajmujemy się planem pracy. Ponadto w styczniu przewidujemy trzy inne tematy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejChrzanowski">I tak w kolejności chronologicznej Komisja zajmie się rozpatrzeniem:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejChrzanowski">- komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych,</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejChrzanowski">- założeń do ustawy o przygotowaniu i prowadzeniu inwestycji realizowanych ze środków publicznych,</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejChrzanowski">- sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami (druk nr 318).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#AndrzejChrzanowski">W lutym br. przewiduje się posiedzenia, podczas których planujemy rozpatrzenie następujących tematów:</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#AndrzejChrzanowski">- rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielonych na remonty budynków mieszkalnych (druk nr 1457) oraz o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielonych na własne mieszkanie (druk nr 1461),</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#AndrzejChrzanowski">- rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#AndrzejChrzanowski">Zajęcie się pierwszym tematem jest efektem zakończenia prac przez podkomisję zajmującą się tą problematyką.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#AndrzejChrzanowski">W marcu planujemy rozpatrzenie dwóch poselskich projektów ustaw, o zmianie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, ujętych w drukach nr 1919 i 1957.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#AndrzejChrzanowski">W kwietniu rozpoczniemy pracę od rozpatrzenia założeń polityki rządu wobec działu - architektura i budownictwo. Kolejne dwa posiedzenia zostaną poświęcone rozpatrzeniu:</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#AndrzejChrzanowski">- rządowego projektu ustawy o kasach oszczędnościowo-mieszkaniowych (druk nr 1449),</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#AndrzejChrzanowski">- informacji na temat funkcjonujących i planowanych instrumentów wspomagania budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury technicznej; jest to realizacja rezolucji Sejmu z dnia 28 kwietnia 2000 r. w sprawie informacji rządu o podjętych działaniach i zamierzeniach w sferze polityki mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#AndrzejChrzanowski">W maju zajmiemy się najpierw infrastrukturą inżynieryjną miast. Następne dwa posiedzenia będą poświęcone kolejno rozpatrzeniu:</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#AndrzejChrzanowski">- rządowego projektu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (druk nr 1697) oraz „Sprawozdanie z funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych”, co oznacza realizację rezolucji Sejmu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#AndrzejChrzanowski">W czerwcu przewidujemy jedno spotkanie, podczas którego rozpatrzymy:</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#AndrzejChrzanowski">- sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 2000 r. wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w przedmiotowym zakresie działania Komisji,</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#AndrzejChrzanowski">- sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2000 r. w przedmiotowym zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#AndrzejChrzanowski">Awansem na wrzesień br. zaplanowaliśmy posiedzenie poświęcone przyjęciu sprawozdania Komisji z działalności w okresie III kadencji Sejmu RP.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#AndrzejChrzanowski">Tak jak poprzednio zakładamy, że w przypadku zaistnienia szczególnych okoliczności, przedłożony plan może ulec zmianie w ciągu półrocza. Chcę zapytać, czy posłowie chcą zgłosić uwagi dotyczące wprowadzenia nowych tematów do projektu planu pracy, albo przesunięcia w czasie niektórych pozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BarbaraBlida">Chcę tylko zapytać, czy nie można skomasować w jedno trzech posiedzeń poświęconych ustawie o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych? Jeżeli uchwalimy wcześniej ustawę o ochronie lokatorów, wtedy proponowany tutaj temat stanie się bezprzedmiotowy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BarbaraBlida">Czy nie byłoby lepiej, aby zebrać i rozpatrzyć wszystkie poprawki dotyczące wspomnianej ustawy i wprowadzić je do ustawy o ochronie praw lokatorów? Można to uczynić podczas jednego posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejChrzanowski">Sądzę, że tak właśnie będzie. Co prawda w przedstawionym projekcie planu pracy, oba projekty ustaw są rozdzielone rubrykami, jednak są to dwa projekty, które rozpatrujemy razem z organizacjami samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejChrzanowski">W związku z czym nie ma absolutnie żadnych przeciwwskazań, aby tak bliskie sobie projekty rozpatrywać wspólnie. Może niekoniecznie tylko na jednym posiedzeniu, ponieważ może się to okazać niemożliwe czasowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#EwaBończakKucharczyk">Chcę zapytać o pewną sprawą. Otóż w pkt. 1 planu pracy napisano, że w dniu 10 stycznia br. planowano rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o rządowych projektach ustaw - o dodatkach mieszkaniowych oraz o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#EwaBończakKucharczyk">Wiem, że wymienionymi projektami zajmują się trzy połączone komisje sejmowe. Dlatego chciałabym dowiedzieć się, jak rozumieć ten punkt, skoro połączone komisje rozpoczęły prace nad sprawozdaniem podkomisji, ale jeszcze ich nie zakończyły. Trzy komisje będą spotykać się zapewne wielokrotnie, aby rozpatrzyć sprawozdanie do końca.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#EwaBończakKucharczyk">Zatem pojawiają się pytania natury organizacyjnej. Z jednej strony chodzi o pracę połączonych komisji, a nie o pracą tylko jednej komisji. Z drugiej strony chodzi o to, jak zorganizować prace nad dwoma projektami, które dotyczą najmu lokali.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#EwaBończakKucharczyk">Moje zapytanie wynika m.in. stąd, że wczoraj uczestniczyłam w posiedzeniu poświęconym tylko jednemu z dwóch projektów poselskich o najmie lokali. Sprawa wymaga chyba pewnej koordynacji działań techniczno-organizacyjnych i oto właśnie chciałam zapytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszBiliński">Przyjęło się już, że za wiążącą uważa się datę pierwszego posiedzenia, na którym zaczyna się rozpatrywanie sprawozdania. Wiemy, że w przypadku wielu projektów ustaw należy zorganizować kilka posiedzeń, a później prace mogą trwać przez wiele miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszBiliński">Zatem data, o której była mowa, dotyczy początku rozpatrywania sprawozdania podkomisji, co wcale nie oznacza, że szybko uda nam się zakończyć prace nad ustawą o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz nad ustawą o dodatkach mieszkaniowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JacekSzczot">Mam prośbę o pewne zmodyfikowanie tematów posiedzeń oraz o przesunięcie niektórych terminów przede wszystkim dlatego, że został już przyjęty harmonogram rozpatrywania przez Radę Ministrów konkretnych tematów.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JacekSzczot">Dlatego już dzisiaj wiadomo, że niektóre informacje rządu nie będą mogły trafić ani do Sejmu, ani na posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej, zanim nie zostaną przyjęte przez Radę Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JacekSzczot">Pierwsza moja prośba dotyczy pkt. 4. Posiedzenie zaplanowano na styczeń, a jego tematem ma być rozpatrzenie założeń do ustawy o przygotowaniu i prowadzeniu inwestycji realizowanych ze środków publicznych. Do tej pory nie mówiono w Sejmie o założeniach do ustawy. W związku z tym zwracam się z prośbą o modyfikację tematu i proponuję, aby Komisja rozpatrzyła informację na temat stanu prac nad projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JacekSzczot">W takiej informacji będzie także mowa o większości założeń do projektowanej ustawy. Ponadto chodzi o przesunięcie terminu tego posiedzenia na luty. Ta prośba wynika zaś z kalendarza prac sejmowych. Po najbliższym posiedzeniu nastąpi pewna przerwa, a na przełomie stycznia i lutego br. będziemy zajmować się budżetem. Dlatego rozpatrzenie informacji, o której mowa, proponuję przełożyć na następny miesiąc, to znaczy na luty br.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JacekSzczot">Druga uwaga dotyczy pkt. 7. Planuje się w nim rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane. Zgodnie z harmonogramem prac Rady Ministrów, zmiana wyżej wymienionej ustawy będzie omawiana podczas posiedzenia w dniu 27 marca br.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#JacekSzczot">Chodzi o kwestię dostosowania ustawy do prawa Unii Europejskiej oraz przepływ towarów. Dlatego zgłaszam propozycję, aby ten temat był rozpatrywany po dniu 27 marca br. Jeżeli Rada Ministrów przyjmie materiał naszego ministerstwa, wtedy realny staje się termin kwietniowy.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#JacekSzczot">Ostatnia uwaga dotyczy pkt. 10, w którym przewidziano rozpatrzenie założeń polityki rządu wobec działu architektura i budownictwo. Ta tematyka wymaga wielu koniecznych uzgodnień i zmian. Dlatego proponujemy, aby przesunąć posiedzenie poświęcone temu tematowi na maj br.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#JacekSzczot">Ponadto zwracamy się z prośbą o pewną modyfikację tematu, proponując jego następujące brzmienie - rozpatrzenie założeń polityki rządu w dziale administracji rządowej - architektura i budownictwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#EwaBończakKucharczyk">Chcę przedstawić jeszcze dwie uwagi do planu, dotyczącego późniejszych terminów. Pierwsza uwaga dotyczy projektu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zwracam uwagę, że terminy obowiązywania dawnych planów są dokładnie określone. Niedługo utracą one moc. Gdyby udało się trochę przyspieszyć termin posiedzenia, to byłoby to korzystne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejChrzanowski">W tej sprawie musielibyśmy zapytać posła Kazimierza Szczygielskiego, czy zdąży przygotować sprawozdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#EwaBończakKucharczyk">Zdaję sobie z tego sprawę i dlatego nie proponuję sama konkretnych terminów lecz zwracam uwagę na fakt, że w miarę upływu czasu, ten temat staje się coraz bardziej pilny. Oprócz tego chcę zapytać o termin rozpatrzenia odpowiedzi na rezolucję Sejmu w sprawie informacji rządu o podjętych działaniach i zamierzeniach w sferze polityki mieszkaniowej. Rozpatrzenie tego tematu przewidziano na kwiecień br. Chcę zwrócić uwagę, że Sejm uchwalił rezolucję w kwietniu 2000 r. Może korzystnie byłoby zająć się tematem rocznicowo, ale chcę poinformować Komisję, że odpowiedź na rezolucję wpłynie do Sejmu w najbliższym czasie. Dlatego sugeruję przyspieszenie terminu rozpatrzenia informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyJankowski">Proponuję zakończyć dyskusję i przejść do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejChrzanowski">Proszę trochę poczekać, mówmy po kolei. Sam też miałem taki zamiar, ale zgłoszę go w pewnym porządku. Uważam, że uwzględnienie zgłoszonych uwag będzie możliwe. Musimy tylko ustalić, czy podkomisja zajmująca się projektem ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zdąży przygotować sprawozdanie dla Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszBiliński">Poprzedni plan pracy Komisji na II półrocze 2000 r. został przygotowany w uzgodnieniu ze stroną rządową. Każdorazowo po wprowadzeniu jakiejkolwiek propozycji ustalaliśmy, czy termin jest realny. Przygotowując przedstawiony obecnie plan także przeprowadziłem rozmowy ze wszystkimi osobami ze strony rządowej, które mogły być zainteresowane tematyką lub terminami.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszBiliński">Moim zamiarem było zakończenie w obecnej kadencji jak największej liczby rozpoczętych prac. Dlatego są to - być może - terminy mobilizujące. Koniec kadencji zbliża się bardzo szybko. Jeżeli nie uda nam się zakończyć wielu spraw do kwietnia, to zakończenie dalszej drogi legislacyjnej nie będzie możliwe ze względu na terminy rozpatrywania ustaw przez Senat i przez Prezydenta RP. W ten sposób cała dotychczasowa praca Komisji może pójść na marne.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#TadeuszBiliński">Dlatego akceptując propozycje uzgodnione z zespołem rządowym, chcę prosić, aby dołożyć wszelkich starań, żeby przyspieszyć prace związane ze składaniem sprawozdań przez stronę rządową. Wtedy będziemy w stanie zakończyć prace szybko i efektywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KazimierzSzczygielski">W sprawie projektu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jestem umówiony jutro z prezesem Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Piotrem Myncem. Będziemy dyskutować o rozwiązaniach, które powinny usunąć zatory powstałe podczas prac nad ustawą. Mam na myśli m.in. wnioski, które w dramatyczny sposób zgłaszał poseł Czesław Bielecki.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#KazimierzSzczygielski">Zastrzeżenia pana posła mają charakter strategiczny, a dotyczą kształtu i kosztów omawianej ustawy. Zatem bez usunięcia tego rodzaju problemów, dalszy postęp prac nad projektem wydaje się nieco zagrożony, tym bardziej że poseł Czesław Bielecki ma też sporo racji, zgłaszając wspomniane uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PawełBryłowski">Zacznę od przeproszenia obecnych za spóźnienie. Ponieważ mogłem przyjść na posiedzenie dopiero teraz, nie wiem, czy była już mowa o listach zastawnych i bankach hipotecznych. Jeżeli tak się stało, to pozwolę sobie przypomnieć, że w lasce marszałkowskiej oczekuje na rozpatrzenie projekt, który idzie znacznie dalej, niż projekt, który będzie rozpatrywany podczas obecnego posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PawełBryłowski">W projekcie znajdującym się w lasce marszałkowskiej dopuszcza się wykorzystanie środków finansowych z różnych źródeł. Mówiąc w skrócie są to nowoczesne formy finansowania budownictwa, wykorzystywane już na Zachodzie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PawełBryłowski">Przedstawiciele Ministerstwa Finansów twierdzą, że niektóre tego rodzaju rozwiązania są zawarte w innych ustawach. Niemniej jednak istnieje potrzeba wprowadzenia nowych rozwiązań, umożliwiających finansowanie budownictwa. Obecnie brak rozwiązań, które są zawarte we wspomnianym projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PawełBryłowski">Zakres obecnie obowiązujących przepisów nie dotyczy np. zawartego w tym projekcie przepisu, dotyczącego możliwości współdziałania na rynku finansowym jednostek samorządu terytorialnego, to znaczy gmin oraz bogatych funduszy, np. funduszy emerytalnych. W każdym razie chodzi o uwolnienie rynku finansowego.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PawełBryłowski">Dlatego zwracam się z uprzejmą prośbą do prezydium Komisji, aby zwrócić się do marszałka Sejmu o nadanie sprawie biegu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejChrzanowski">Chcę zapytać, czy Komisja zechce zaakceptować zgłoszone zmiany i przyjąć plan pracy na I półrocze 2001 r.?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejChrzanowski">Stwierdzam, że Komisja 11 głosami za, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się, przyjęła plan pracy Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej na I półrocze 2001 r.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejChrzanowski">Zatem plan pracy został przyjęty jednogłośnie. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>