text_structure.xml 17.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszBiliński">Witam wszystkich przybyłych na ostatnie w tym roku posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Witam wszystkich posłów, gości w osobach prezesa Urzędu Zamówień Publicznych Mariana Lemke oraz dyrektora departamentu ochrony środowiska i budownictwa Najwyższej Izby Kontroli pana Andrzeja Głowackiego. Serdecznie witam przedstawicieli pozostałych urzędów i resortów. W programie dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie tylko jednego punktu, a mianowicie inicjatywy ustawodawczej Komisji dotyczącej wniesienia ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych. Czy ze strony posłów jest akceptacja tego porządku dziennego Komisji? Nie słyszę uwag krytycznych, a zatem jest akceptacja.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszBiliński">Przystępujemy do rozpatrzenia komisyjnego projektu. W ramach krótkiego wprowadzenia chciałbym przypomnieć, że 16 grudnia br. Komisja Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej rozpatrzyła stanowisko specjalnie powołanej podkomisji w sprawie ewentualnego podjęcia inicjatywy wystąpienia z projektem ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych. Wysłuchaliśmy przewodniczącego podkomisji pana posła Wiesława Szczepańskiego oraz prezesa Urzędu Zamówień Publicznych pana Mariana Lemke.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszBiliński">Komisja przychyliła się do propozycji podziału inicjatywy na dwa etapy. Zgodziliśmy się ze stanowiskiem, aby nasza Komisja wystąpiła z mini-inicjatywą dokonania najistotniejszych poprawek w ustawie o zamówieniach publicznych. Chodziło o zmiany dotyczące zgodności tej ustawy z regulacjami prawnymi konstytucji oraz zmiany drobne, wynikające z ewidentnych błędów zawartych w tym akcie prawnym.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszBiliński">Druga nowelizacja miała mieć bardziej głęboki charakter i ze względu na swój charakter mogła być dokonana dopiero w terminie późniejszym. Odpowiednie propozycje przygotował Urząd Zamówień Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszBiliński">Komisja wyraziła pogląd, że z pierwszą inicjatywą powinniśmy wystąpić jak najszybciej. W wyniku głosowania zwróciliśmy się do przewodniczącego podkomisji, pana posła Wiesława Szczepańskiego, aby zechciał przygotować ostateczną wersję projektu ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych. Projekt jest już gotowy, za co serdecznie dziękuję członkom podkomisji, i został przesłany wszystkim członkom Komisji. Na dzisiejszym posiedzeniu chcemy dokonać prezentacji projektu i ewentualnie go przyjąć, jako inicjatywę komisyjną.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszBiliński">Proszę pana posła Wiesława Szczepańskiego o zaprezentowanie projektu małej nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiesławSzczepański">Projekt ustawy, który pozwoliłem sobie państwu przedstawić, wcześniej konsultowałem z prezesem Urzędu Zamówień Publicznych, panem Marianem Lemke. Projekt nowelizuje sześć artykułów, przy czym dwa pierwsze odnoszą się do pojawiających się od nowego roku nowych jednostek organizacyjnych wynikających z reformy administracji terytorialnej i reformy służby zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WiesławSzczepański">Natomiast pozostałe cztery zmiany dotyczą kwestii, o których mówiliśmy już kilkakrotnie począwszy od posiedzenia Komisji, które odbyło się w lutym br. Dokonane zmiany usuwają merytoryczne błędy legislacyjne, które powstały w trakcie uchwalania ustawy w roku 1997 i mają służyć prawidłowemu funkcjonowaniu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WiesławSzczepański">Jeśli chodzi o dwa pierwsze artykuły, to nowelizacja obejmuje art.2 pkt. 7 lit. a. Zapis ten otrzymuje następujące nowe brzmienie „Publiczne środki w rozumieniu ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych”. Chodzi o dokładne powiedzenie, że środkami publicznymi są te środki, które zostały zdefiniowane w niedawno uchwalonej ustawie o finansach publicznych. Ustawa ta została już opublikowana w Dzienniku Ustaw.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WiesławSzczepański">Ze zmianą tą wiąże się skreślenie liter „b”, „d”oraz „e” w tym samym punkcie 7 art.2, natomiast litera „c” otrzymuje brzmienie: „kredytowe, na które skarb państwa jednostka samorządu terytorialnego lub samorządowa jednostka organizacyjna, udzieliły gwarancji, poręczeń oraz dofinansowały koszty udzielenia kredytu”. Jednocześnie po literze „e” dodajemy następną literę „g” o brzmieniu „pochodzące ze składek na ubezpieczenia zdrowotne”. Zapis ten wiąże się z powstaniem Kas Chorych, rozpoczynających funkcjonowanie od nowego roku.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WiesławSzczepański">Kolejna proponowana zmiana dotyczy art. 4 ust. 1 pkt. 3. Punkt ten otrzymuje brzmienie: „jednostki samorządu terytorialnego i samorządowe jednostki organizacyjne”. W tym określeniu chodzi zarówno o gminy, powiaty oraz sejmiki samorządowe, jak również jednostki, które mogą w przyszłości tworzyć zarówno powiaty, gminy jak i sejmiki.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WiesławSzczepański">W art. 4 ust. 1 proponujemy dodanie nowego punktu 9 mówiącego, że „ustawą to objęte są również jednostki organizacyjne ubezpieczenia zdrowotnego oraz Krajowy Związek Kas Chorych w zakresie nie uregulowanym odrębnymi przepisami”.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WiesławSzczepański">Kolejna zmiana trzecia proponowana przez podkomisję dotyczy art. 33 ust.5 i zmierza do tego, aby ogłaszać w Biuletynie Zamówień Publicznych zaproszenia do ogłaszania zainteresowanych udziałem w przetargu zamówień, których wartość przekracza kwotę 30 tys. ecu, a nie jak zapisano dotychczas w ustawie 3 tys. ecu. Wielkość ta wydaje się nieuzasadniona.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WiesławSzczepański">Inna zmiana odnosi się do art. 50 ust. 4 i prowadzi do skreślenia zapisu upoważniającego prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do wydania zarządzeń odnośnie wzorów ogłoszenia oferty oraz dodatkowych informacji, które muszą być zawarte w ogłoszeniu. Wydaje się, że ten zakres obowiązków został określony w art. 9 niniejszej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WiesławSzczepański">Zmiana piąta dotyczy art. 51 ust. 1. Zmierza ona do skreślenia błędnego zapisu. Błąd polegał na odniesieniu się w ustawie do artykułu, który w ogóle nie znalazł się w ustawie, bowiem w trakcie prac podkomisji został skreślony.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#WiesławSzczepański">Ostatnia zmiana mówi, aby powierzyć Radzie Ministrów, a nie jak dotychczas prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych, obowiązek wydawania zezwoleń rozporządzeń związanych z funkcjonowaniem arbitrażu oraz arbitrów. Nowy przepis jest zgodny z przepisami konstytucji. Art. 2 mówi, że „Dotychczasowe przepisy wykonawcze zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych, jeśli nie są sprzeczne z niniejszą ustawą. Ustawa wchodzi w życie w terminie 14 dni od daty ogłoszenia, z tym że przepis art.1 pkt. 1 punkty „a, b, d i e” wchodzą nie wcześniej, niż w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych”. To wszystkie proponowane zmiany w ustawie o zamówieniach publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję panu posłowi za przedstawienie inicjatywy ustawodawczej komisyjnej. Proszę o ewentualne wypowiedzi bądź pytania. Czy najpierw pan prezes Marian Lemke chciałby się wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarianLemke">Tak jak powiedział pan poseł Wiesław Szczepański na wstępie swojej prezentacji, wszystkie proponowane zmiany były uzgadniane z naszym urzędem i zyskały całkowite poparcie z naszej strony. Jak państwo mogliście się zorientować, są to raczej zmiany o charakterze technicznym zmierzające do zgodności ustawy o zamówieniach publicznych z nowa konstytucją. Ponadto proponuje się usunięcie usterek legislacyjnych oraz dopasowania przepisów ustawy do nowo uchwalonej ustawy o finansach publicznych. Nie są to zatem zmiany o charakterze merytorycznym, nie wprowadza się do ustawy nowych pomysłów i nowych instytucji, a tylko i włącznie są to zmiany zmierzające do poprawienia przepisów i dostosowania do nowego stanu prawnego, który będzie obowiązywać od 1 stycznia 1999 r.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarianLemke">Jedyna moja uwaga redakcyjna do projektu przedstawionego przez pana posła Wiesława Szczepańskiego dotyczy art. 3. Wobec opublikowania już w Dzienniku Ustaw tekstu ustawy o finansach publicznych i posiadania w dniu dzisiejszym pewności, że ustawa ta wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 1999, której to pewności jeszcze przedwczoraj nie było, można chyba zrezygnować z kilku wyrazów dotyczących szczególnego trybu wejścia w życie tych przepisów. Sprawa już się ostatecznie wyjaśniła, więc można skreślić część zdania po przecinku. Tak więc art. 3 brzmiałby, że „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszBiliński">Czy po wypowiedzi pana prezesa ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Mam kilka drobnych uwag redakcyjnych do tekstu nowelizowanych przepisów, które przekażę już po posiedzeniu panu posłowi Wiesławowi Szczepańskiemu. Są to poprawki natury techniczno-legislacyjnej, nie istotne dla treści przepisów.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zgadzam się z wypowiedzią pana prezesa Mariana Lemke dotyczącą art.3. Z pewnością trzeba wziąć pod uwagę fakt ogłoszenia tekstu ustawy w Dzienniku Ustaw. W związku z tym nie ma już powodu, aby zapisywać w ustawie, że wchodzi ona w życie w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy o finansach publicznych, albowiem to już się stało. Ustawa o finansach publicznych została opublikowana w Dzienniku Ustaw nr 155 i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Jeśli Komisja podejmie inicjatywę ustawodawczą, to aby przyspieszyć bieg prac nad ustawą, wydaje się celowe, aby w uzasadnieniu powinny znaleźć się wszystkie elementy zgodne z regulaminem Sejmu. O tym pan poseł Wiesław Szczepański nie mówił.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Prosiłbym o zwrócenie uwagi, aby w uzasadnieniu znalazło się stwierdzenie, że ustawa jest zgodna z przepisami Unii Europejskiej. Ale aby móc to napisać, trzeba się najpierw zwrócić do Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Zgodnie z regulaminem Sejmu taka procedura obowiązuje wszystkie poselskie i komisyjne projekty ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszBiliński">Prosiłbym o ustosunkowanie się pana posła Wiesława Szczepańskiego do tych uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WiesławSzczepański">Dwie pierwsze poprawki odnoszą się do ewidentnych błędów legislacyjnych. Dlatego nie wiem, czy jest potrzebna ekspertyza ich zgodności z przepisami Unii Europejskiej. Z pewnością jest to uzasadnione w przypadku art. 2 i 4.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WiesławSzczepański">Jest jednak pewna sprawa wątpliwa. Jak wiadomo Kasy Chorych zaczynają działać już od 1 stycznia 1999r, a niebawem mogą się także pojawić jednostki samorządowe. Jednostki te mogą wchodzić w pewne związki, zawierać porozumienia w sprawie wspólnych działań. Dlatego może prezydium naszej Komisji zwróci się do Marszałka Sejmu, aby projekt nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych został rozpatrzony jak najszybciej. Może się bowiem okazać, że przez pewien czas niektóre jednostki samorządowe będą funkcjonowały na zasadzie wolnego rynku bez kontroli finansowej. Tylko poprzez ustawę możemy je zmusić do tego, aby środki publiczne wydawane przez te jednostki, były kontrolowane.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WiesławSzczepański">Gotowy jestem oczywiście zwrócić się z takim pytaniem do Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu w sprawie zgodności przepisów tej ustawy z przepisami Unii Europejskiej. Nie wiem tylko kiedy otrzymamy odpowiedź i czy nie będzie to trwało zbyt długo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SiergiejPlewa">Myślę, że obecnie nie jest konieczne występowanie o dokonanie ekspertyzy. Przecież z powodzeniem można to zrobić w trakcie dalszych prac nad projektem nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych. Wystąpić z prośbą można teraz, ale wynik ekspertyzy dołączyć dopiero później do nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WłodzimierzWasiński">To co powiedział pan poseł Wiesław Szczepański na temat potrzeby nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych znajduje pełne uzasadnienie. Wydaje się, że należałoby dzisiaj przyjąć zgłoszone przez niego poprawki do ustawy i jednocześnie prezydium Komisji powinno zwrócić się o opinię do Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, czy nasze przepisy są zgodne z przepisami Unii Europejskiej. Jedno drugiemu nie przeszkadza.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WłodzimierzWasiński">Należy chyba spróbować nadać pracom nad projektem nowelizacji charakter projektu pilnego. Z takim wnioskiem trzeba wystąpić do Marszałka Sejmu o coś w rodzaju zielonego światła dla ustawy. Może dzięki temu uda się możliwie szybko wprowadzić zmienione przepisy w życie. Nasza prośba do Marszałka byłaby w pełni uzasadniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszBiliński">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos na temat projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszKościuk">Wydaje mi się, że dokonując nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych należałoby pomyśleć o zmianie waluty w krajach Unii Europejskiej, które od 1 stycznia 1999 roku z ecu przechodzą na euro. Według wyjaśnień Narodowego Banku Polskiego, które mam przed sobą, od 1 stycznia wchodzi w obieg nowa waluta, którą jest właśnie euro. Warto o tym pomyśleć przy nowelizacji tej ważnej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję za tę uwagę. Jakoś nie braliśmy dotąd tego aspektu pod uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnego">Taka zmiana ecu na euro nie jest chyba jeszcze potrzebna, ponieważ ecu jako pieniądz rozliczeniowy w krajach Unii Europejskiej, nadal obowiązuje, będzie obowiązywał jeszcze przez trzy lata. Natomiast waluta euro obejmuje tylko część krajów Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszBiliński">Czy wyczerpaliśmy już dostatecznie temat? Czy są chętni do wypowiedzi? Nie widzę. Dyskusja wykazała, że posłowie są za podjęciem komisyjnej inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszBiliński">Dla zgodności z regulaminem celowe wydaje się wystąpienie z prośbą o opinię Biura Studiów i Ekspertyz w sprawie zgodności przepisów tej ustawy z przepisami Unii Europejskiej. Pan poseł Włodzimierz Wasiński zaproponował także wystąpienie do pana Marszałka Sejmu o jak najszybsze dalsze rozpatrzenie tej inicjatywy ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#TadeuszBiliński">Czy po tak krótkim podsumowaniu możemy już przystąpić do głosowania?</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#TadeuszBiliński">Kto zatem z pań i panów posłów jest za podjęciem inicjatywy komisyjnej, aby wystąpić z wnioskiem o zmianę ustawy o zamówieniach publicznych?</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#TadeuszBiliński">Za wnioskiem głosowało 11 posłów. Nikt nie był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#TadeuszBiliński">Sądzę, że będę wyrazicielem opinii obecnych pań i panów posłów, jeśli stwierdzę, że prezydium Komisji powinno jak najszybciej wystąpić z prośbą o opinię o zgodności inicjatywy poselskiej z ustawodawstwem Unii Europejskiej, jak również z uzasadnieniem naszej inicjatywy do pana Marszałka Sejmu. We wniosku zawarta zostanie sentencja o jak najszybsze wprowadzeniu projektu pod obrady plenarne Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#TadeuszBiliński">Serdecznie dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu. Ponieważ jest to ostatnie posiedzenie Komisji przed Nowym Rokiem, pozwolę sobie złożyć wszystkim obecnym życzenia noworoczne. Życzę wszystkim dużo szczęścia, pomyślności, zdrowia i pełnej satysfakcji z pracy poselskiej, szczególnie w Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Posiedzenie Komisji uważam za zakończone.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>