text_structure.xml 23.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#CzesławŚleziak">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i przybyłych gości. Wszystkim obecnym chciałbym życzyć w Nowym Roku wszystkiego co dobre i piękne oraz efektywnej pracy w Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#CzesławŚleziak">W porządku dziennym obrad przewidziane jest przyjęcie planu pracy Komisji na I półrocze 2000 r. oraz rozpatrzenie spraw bieżących. Jeśli nie usłyszę uwag, uznam, że porządek został przyjęty. Ponieważ nikt nie zgłasza uwag, przystępujemy do realizacji porządku obrad. Otrzymaliście państwo propozycje tematów do planu pracy Komisji w I półroczu 2000 r. Będę prosił o zgłaszanie się posłów chętnych do pełnienia roli referentów ustalonych tematów, a jeśli będą jakieś problemy prezydium Komisji rozważy ich przydział pod kątem zainteresowań. Propozycje, które przedkłada prezydium Komisji, są wynikiem analizy wykonania planów pracy w I i II półroczu 1999 r. Otrzymaliście państwo zbiorcze zestawienie posiedzeń Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w 1999 r. Przedłożone propozycje opierają się przede wszystkim na naszych priorytetach. Zawsze podkreślamy, że w obecnej kadencji Sejmu kierujemy się trzema priorytetami - strategią zrównoważonego rozwoju, w tym kontekście potrzebom dostosowania prawa do wymogów Unii Europejskiej i w każdym półroczu śledzimy postęp prac nad nowymi mechanizmami finansowania ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#CzesławŚleziak">Uznaliśmy, że jest potrzeba podjęcia tematów ważnych, stosunkowo rzadko podejmowanych w ostatnich latach, jak: zagrożenia hałasem i wibracjami, zagrożenia promieniowaniem niejonizującym, czy realizacja programu wycofywania azbestu i wyrobów zawierających azbest. Część tematów wynika z ustaw, mam na myśli informację o stanie lasów - realizacji programu zwiększania lesistości kraju. Są tematy wynikające z kontroli przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli. Staraliśmy się również uwzględnić tematy zgłoszone przez posłów, np. przez posłankę Zofię Krasicką-Domkę i posła Władysława Stępnia. Zasięgaliśmy również rady Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu i przeglądaliśmy tematy zgłoszone przez naszych ekspertów. Trzeba było sprawdzić nasze możliwości czasowe w tym półroczu. Przy tej okazji zapoznaliśmy się z planem pracy Ministerstwa Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#CzesławŚleziak">Projekt planu pracy nie uwzględnia prac legislacyjnych, co jest oczywiste. Obecnie pracują podkomisje, m.in. nad nowelizacją Prawa geologicznego i górniczego, ustawy o ochronie przyrody, nad koncepcją polityki przestrzennego zagospodarowania kraju, czy - wspólnie z Komisją Rolnictwa i Rozwoju Wsi - nad tematem zamiany gruntów rolnych na leśne i projektem ustawy o nawozach i nawożeniu. Spodziewamy się, że w najbliższych dniach powinien wpłynąć do Sejmu projekt ustawy o ocenach oddziaływania na środowisko, czy kolejne z kilkunastu zapowiadanych, które są ważne zarówno z punktu widzenia naszego kraju, jak i ze względu na potrzebę dostosowania do wymagań Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#CzesławŚleziak">Muszę powiedzieć, że ze zgłoszonych propozycji prezydium wybrało te, które państwu przedkłada, z dwiema zasadniczymi i kilkoma szczegółowymi autopoprawkami. Autopoprawka nr 1 dotyczy pkt. 9 - Ocena założeń polityki energetycznej do 2020 r. Proponujemy przełożyć ten temat na II półrocze 2000 r. Autopoprawka nr 2 dotyczy pkt. 18 - Główne bariery rekultywacji i zagospodarowania terenów poprzemysłowych. Ten punkt również proponujemy przenieść na II półrocze 2000 r.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#CzesławŚleziak">Ze spraw szczegółowych, pkt. 7 - Informacja na temat aktualnego przebiegu negocjacji z Unią Europejską w dziedzinie ochrony środowiska przełożylibyśmy na styczeń. Zagadnieniem tym zajęlibyśmy się za 2 tygodnie podczas najbliższego posiedzenia Komisji. W pkt 15 proponuję zmianę z informacji o realizacji rezolucji Sejmu, bo była to deklaracja Sejmu, na informację o realizacji porozumienia w sprawie obszaru „Zielone Płuca Polski” - posiedzenie wyjazdowe.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#CzesławŚleziak">Prezydium Komisji wnosi o przyjęcie planu pracy Komisji w I półroczu 2000 r. w zaproponowanym kształcie. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzSzczygielski">Jesteśmy zobowiązani do przygotowania opinii Sejmu na temat koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju. Ponieważ mam przewodniczyć podkomisji, która ma dla Sejmu przygotować opinię, deklaruję, że w tym półroczu chciałbym ją przygotować. Zanim jednak stanie się ona przedmiotem obrad Sejmu jest oczywiste, że powinna się z nią zapoznać Komisja. W związku z tym powstaje pytanie, czy pod koniec półrocza nie należałoby przewidzieć możliwości dyskusji połączonych Komisji na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#CzesławŚleziak">Mówiłem państwu, że w propozycjach tematów nie są uwzględnione zagadnienia legislacyjne - wymieniłem je. Mówiłem również o tym problemie. Zostanie to uwzględnione. Powtarzam, że w tej chwili prowadzone są prace nad pięcioma ustawami lub nowelizacjami ustaw, w tym m.in. nad koncepcją polityki przestrzennego zagospodarowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WładysławStępień">Po mojej wizycie w Lubaczowie i w byłej kopalni siarki Basznia, która nie jest zlikwidowana i zagraża uzdrowisku Horyniec wyziewami siarkowodoru i pyleniem siarki, chciałbym zaproponować, żeby w pkt. 2, przy okazji rozpatrywania informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli realizacji opłat i kar za zasolenie wód powierzchniowych i emisji dwutlenku siarki oraz tlenków azotu i ich wykorzystania, Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła krótką informację o stanie zagrożeń tej kopalni. Taka informacja jest przygotowana. Również minister skarbu powinien poinformować członków Komisji, kiedy wreszcie zostanie przerwana 5-letnia niemoc, żeby zlikwidować tę kopalnię, by nie zagrażała środowisku i pięknym rejonom woj. podkarpackiego. Nie zabrałoby to wiele czasu, a Komisja mogłaby wysłuchać, co rząd i Najwyższa Izba Kontroli mają w tej sprawie do powiedzenia. Jest to interesująca sprawa na granicy łamania prawa i wielu przepisów finansowych państwa polskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#CzesławŚleziak">Zwracam się do dyrektora Andrzeja Głowackiego, czy rzeczywiście, Najwyższa Izba Kontroli dysponuje taką informacją?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejGłowacki">Tak, panie przewodniczący, informacja ta została nawet przekazana w liczbie 45 egzemplarzy do państwa Komisji. Możemy tę informację uaktualnić o bieżący stan wiedzy - co dzieje się po rozesłaniu informacji, o to wzbogacilibyśmy swoje wystąpienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WaldemarWiązowski">Na jednym z posiedzeń Komisji zgłaszałem zapotrzebowanie, aby z różnych konferencji dotyczących ochrony środowiska, w których uczestniczą polscy przedstawiciele, zdawać sprawę na posiedzeniu Komisji. Zgłaszałem również propozycję, żeby w jednym z punktów planu pracy uwzględnić informację o konwencji klimatycznej, której przewodniczy minister Jan Szyszko. Mogą z tego wypływać dla Polski korzyści gospodarcze. Istotne jest, żebyśmy na ten temat coś wiedzieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#CzesławŚleziak">Przedstawiciele naszej Komisji - posłanka Zofia Krasicka-Domka oraz poseł Jerzy Madej - brali udział w tej konferencji. Czekamy na sprawozdanie z tego wyjazdu, taki jest wymóg. Wiązałaby się z tym prośba o zaproszenie ministra Jana Szyszki i przedstawienie szerszej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PiotrKrutul">Mam propozycję do pkt. 7. Czy można byłoby połączyć informację na temat aktualnego przebiegu negocjacji z Unią Europejską w dziedzinie ochrony środowiska z informacją na temat funduszy preakcesyjnych? Mam na myśli fundusze ISPA i SAPARD. SAPARD dotyczy leśnictwa, ale obejmuje również zalesianie. Myślę, że nasza Komisja powinna być poinformowana w tej sprawie, bo jest przygotowany projekt operacyjny, który w styczniu ma być zatwierdzony przez Radę Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#CzesławŚleziak">Proszę państwa o uwzględnianie naszych możliwości. Przypominam, że czeka nas w tym półroczu poważna praca legislacyjna. Proszę o dalsze zgłoszenia do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JózefGórny">Generalnie nie mam uwag do proponowanego planu pracy. Jestem członkiem prezydium Komisji, miałem więc okazję o tym dyskutować. Chciałbym natomiast przypomnieć, że w ramach Komisji pracują zespoły problemowe. Jestem przewodniczącym zespołu zajmującego się zagadnieniem gospodarki odpadami. Członkom zespołu i innym osobom tym zainteresowanym, proponuję posiedzenie zespołu na temat: Gospodarka odpadami w strategii zrównoważonego rozwoju - przewidywane zmiany legislacyjne. Posiedzenie to odbyłoby się w Kielcach na zakończenie Targów EKOTECH, które trwają od 2 do 4 marca. Niestety, jest to tydzień sejmowy, ale 4 marca jest sobota, ale również najważniejszy dzień na targach, bo nastąpi rozdanie nagród. Gdyby kilku członków Komisji pojechało na targi odbylibyśmy spotkanie, na które zaprosilibyśmy przedstawicieli ministerstwa, w celu przedstawienia stanu prac w tym zakresie. Zapoznalibyśmy się również z innymi referatami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejGłowacki">Mam uwagę porządkową. W pkt. 19 przewidziane jest rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 1999 r. Proponuję w tym miejscu dopisać „i działalności Najwyższej Izby Kontroli za 1999 r.”, gdyż jest to zadanie konstytucyjne, którym Komisja i tak by się zajęła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#CzesławŚleziak">Oczywiście, przy tej okazji będziemy rozpatrywali również sprawozdanie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszMaćkała">Proponuję punkt, który może mieć duże znaczenie w związku z pracą podkomisji dotyczącą zmiany prawa geologicznego i górniczego. O tym swego czasu była w naszej Komisji mowa. Jednak zaledwie dotknęliśmy tego problemu. Chodzi mi o przedstawienie informacji o sposobie pobierania, wymiaru oraz wysokości pobranych opłat eksploatacyjnych, a także - co jest szczególnie istotne - kontroli przez resort prawidłowości pobierania opłat eksploatacyjnych oraz wielkości ulg udzielonych w opłatach eksploatacyjnych w 1999 r. Ma to bezpośredni wpływ na poziom dochodów Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a tym samym wojewódzkich funduszy. Jest to istotne, zwłaszcza w kontekście zmiany ustawy, gdzie wielkość i sposób ustalania opłat eksploatacyjnych niewątpliwie będzie przedmiotem sporu w podkomisji, a następnie w trzech Komisjach, które zostały wyznaczone do rozpatrzenia projektu nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze. Myślę, że informacja rządu na ten temat byłaby bardzo przydatna nie tylko naszej Komisji, ale i w pracach podkomisji, a następnie trzech połączonych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#CzesławŚleziak">Przy okazji zapytam, czy Najwyższa Izba Kontroli nie monitoruje tego problemu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejGłowacki">Była szeroka i długotrwała kontrola. Wszystko to, co powiedział poseł Tadeusz Maćkała, pokrywa się - niestety - ze smutną prawdą. Nasze dane - z tego, co pamiętam - kończą się na 1998 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszMaćkała">Ad vocem. Pamiętam naszą dyskusję na posiedzeniu Komisji. Szczególnie chodziło mi o kontrolę KGHM „Polska Miedź” SA. Było to jedno z tych przedsiębiorstw, które uiszczają wysokie opłaty, a resort w ogóle nie kontroluje prawidłowości ustalania opłat. Wysokość opłat jest ustalana przez samego przedsiębiorcę górniczego. Resort nad tym nie panuje. Prezes Najwyższej Izby Kontroli na jednym z posiedzeń Komisji obiecał, że skontroluje tę sytuację, ale na razie nie ma informacji na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#CzesławŚleziak">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji? Nie ma chętnych. Będę prosił państwa o upoważnienie prezydium Komisji do wprowadzenia zmian redakcyjnych w proponowanym planie pracy. Rozumiem, że po autopoprawkach prezydium Komisji z 19 propozycji rezygnujemy z pkt. 9 - Ocena założeń polityki energetycznej do 2020 r., przekładając go na II półrocze 2000 r., a także pkt. 18 - Główne bariery rekultywacji i zagospodarowania terenów poprzemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#CzesławŚleziak">Jednocześnie zgłoszono kilka propozycji. Niektóre z nich w całości mieszczą się w przedstawionych propozycjach tematów. Rzeczywiście, przy okazji rozpatrywania informacji na temat aktualnego przebiegu negocjacji z Unią Europejską można rozważyć aspekt finansowy - fundusze ISPA i SAPARD. Jest to do uzupełnienia. Ponadto zaproponowano temat dotyczący konwencji klimatycznej - informacja o przebiegu konferencji i jej konsekwencji dla Polski. Jest również propozycja, żebyśmy wysłuchali informacji na temat wymiaru oraz wysokości opłat eksploatacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowości ustalania opłat. Została zgłoszona również propozycja rozszerzenia pkt. 2. Proszę posła Władysława Stępnia o precyzyjne sformułowanie tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WładysławStępień">Informacja Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli realizacji opłat i kar za zasolenie wód powierzchniowych i emisji dwutlenku siarki oraz tlenków azotu i ich wykorzystania, a także zagrożeń skażenia środowiska w wyniku nie zlikwidowania kopalni siarki Basznia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#CzesławŚleziak">Przyjmujemy ten temat z propozycją, że prezydium Komisji zastanowi się nad jego precyzyjnym zapisem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejGłowacki">Panie przewodniczący, proszę również o dodanie wyrazów „z udziałem strony rządowej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JózefGórny">Ponieważ w wyniku zmian zostały uwzględnione nowe tematy, proponuję upoważnić prezydium Komisji do ewentualnych zmian miesięcy, na które przewidziane są określone tematy, żeby nie było to traktowane obligatoryjnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#CzesławŚleziak">Proponuję przegłosować projekt planu pracy Komisji w I półroczu 2000 r. po zmianach w zaproponowanym kształcie. Kto jest za przyjęciem planu pracy? Stwierdzam, że plan pracy został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#CzesławŚleziak">Informuję, że poprawiony plan pracy otrzymacie państwo w najbliższych dniach. W ten sposób zakończyliśmy rozpatrywanie pierwszego punktu porządku dzisiejszych obrad. W sprawach różnych głos zabierze poseł Leszek Szewc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LeszekSzewc">Mam prośbę do członków Komisji, by docenili trud kilku parlamentarzystów, którzy uczestniczyli w wizytacji w woj. dolnośląskim na temat stanu ochrony środowiska naturalnego na obszarach dotkniętych powodzią. Ta grupa posłów przygotowała projekt dezyderatu, nad którym teraz pracuje prezydium Komisji. Prosiłbym, żeby rozpatrzenie projektu dezyderatu odbyło się w styczniu lub w lutym br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#CzesławŚleziak">Panie pośle, mówiliśmy o tym na dzisiejszym posiedzeniu prezydium Komisji. Tak się złożyło, że nie jest dziś obecny jeden z wiceprzewodniczących odpowiedzialny za doprecyzowanie tekstu. Mam nadzieję, że będzie obecny na następnym posiedzeniu i wkrótce będziemy mogli zająć się tą sprawą na forum Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MaciejStanisławJankowski">Jest pewna sprawa, którą Komisja praktycznie nie zajmowała się. Jest to w Polsce problem znaczący i rosnący - kłusownictwo. Myślę, że nie teraz, nie w tym półroczu, ale Komisja powinna zapoznać się z tą sytuacją. Będę miał przygotowany raport o kłusownictwie w Polsce. Udokumentowanych przypadków kłusownictwa łowieckiego jest ponad 200 tys. rocznie. W liczbie tej nie uwzględnia się kłusownictwa rybackiego.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MaciejStanisławJankowski">Istotne są przyczyny tego zjawiska. To, co się mówi, że kłusownictwo jest wynikiem biedy popegeerowskiej, jest bzdurą. Owszem, to występuje, ale nie jest ani masowe, ani najgroźniejsze. Największym zagrożeniem dla stanu zwierzyny w Polsce jest resort sprawiedliwości. Po pierwsze dlatego, że nawet poważne kłusownictwo z użyciem narzędzi niebezpiecznych dla ludzkiego życia jest wciąż traktowane jako wykroczenie o małej szkodliwości społecznej czynu. Dopóki nie przełamie się takiego traktowania sprawy, kłusownictwo w Polsce będzie się rozwijać i będzie coraz większe zagrożenie dla życia.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MaciejStanisławJankowski">Będąc ostatnio w Biebrzańskim Parku Narodowym spotkałem się z faktem ostrzelania strażników przez kłusowników. W efekcie w łodzi było 36 dziur, bo strzelano śrutem. Zaczyna to być niebezpieczne. Po drugie, w nielegalne pozyskiwanie zwierzyny bardzo często zaangażowani są ludzie ze „świecznika społecznego” - prokuratorzy, adwokaci, Policja, władze miejscowe. Wszystko jest traktowane jako czyny mało szkodliwe społecznie. Zdarza się coraz więcej takich przypadków, jak ten, że „ochroniarz” prokuratury kłusuje razem z prokuratorem.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#MaciejStanisławJankowski">Tą sprawą trzeba się zająć i wymyślić jakiś sposób współpracy z resortem sprawiedliwości i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, bo trzecim aspektem sprawy jest bezsensowny system ochrony przyrody. Mamy służby ochrony przyrody, ale np. strażnik wodny nie zajmuje się wyrębem lasu, a strażnik lasu nie interesuje się kłusowaniem ryby. Moim zdaniem, jest to marnotrawstwo. Trzeba dążyć do jednolitej formacji straży ochrony przyrody. Strażników jest niewielu, nie są dobrze wyposażeni i powinni zajmować się całością sprawy ochrony przyrody.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#MaciejStanisławJankowski">Jest jeszcze jeden bardzo ważny problem - istniejące straże nie mają żadnych sankcji na kłusowników. Za nielegalne uznane zostało np. karanie mandatami przez straż ochrony przyrody. Nie ma sankcji prawnych. Tematem tym trzeba się zająć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#CzesławŚleziak">Rozumiem, że tym tematem zajmiemy się w II półroczu 2000 r. Chciałbym natomiast pana posła zainteresować trwającymi pracami nad zmianą ustawy o ochronie przyrody, bo sprawy, o których pan poseł mówił, powinny tam znaleźć odzwierciedlenie.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#CzesławŚleziak">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Jeżeli nie, pozwolę sobie przedstawić pewną sprawę. Od kilku dni zwracają się do mnie posłowie i przedstawiciele ruchów pozarządowych z pytaniem o informacje na temat przygotowywanych zmian kadrowych w parkach narodowych, a szczególnie w Tatrzańskim Parku Narodowym. Sugeruje się, że w tym tygodniu, w piątek ma być odwołany dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego pan Wojciech Gąsienica-Byrcyn.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#CzesławŚleziak">Ponieważ nie umiem na to pytanie odpowiedzieć, a z różnych stron docierają do mnie takie informacje, zwracam się do ministra Marka Michalika z nadzieją, że zaprzeczy lub potwierdzi te informacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekMichalik">Na początku chciałbym wyjaśnić, że nie znam pisma, które pan przewodniczący podpisał. Przybyłem dziś na posiedzenie Komisji, ponieważ w drugiej części - na posiedzeniu połączonych Komisji - będę prezentował stanowisko wobec projektu nieszawskiego.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MarekMichalik">Potwierdzam część informacji, że w dniu jutrzejszym odbędzie się spotkanie ministra Antoniego Tokarczuka z dyrektorem Wojciechem Gąsienicą-Byrcynem. Nie ma w tej chwili żadnych decyzji w tej sprawie. Wiem, że w trakcie tej rozmowy pewne decyzje mogą zapaść, ale jest to zależne od przebiegu rozmowy i następujących wyjaśnień. Zaprzeczam, że w tej chwili jest podjęta jakakolwiek decyzja w sprawie zmian kadrowych w Tatrzańskim Parku Narodowym.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#MarekMichalik">Być może więcej informacji mógłby udzielić dyrektor Marian Haliniak, który dziś kontaktował się z ministrem Antonim Tokarczukiem. Jednak informacja, którą przedstawiłem jest jedyną, którą możemy spokojnie prezentować Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarianHaliniak">Chciałbym dodać, że Główny Konserwator Przyrody, minister Janusz Radziejowski, jutro o godzinie 13 na spotkaniu w podkomisji ds. ustawy o ochronie przyrody - a więc po rozmowie ministra z dyrektorem - przekaże efekty tej rozmowy łącznie z uzasadnieniem podstawy do wezwania szefa Tatrzańskiego Parku Narodowego - Wojciecha Gąsienicy-Byrcyna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#CzesławŚleziak">Czy w tej sprawie są jeszcze jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrzysztofSzamałek">Nie wiem, co się jutro zdarzy i jaka będzie przekazana informacja, ale chciałbym powiedzieć, że pan dyrektor Wojciech Gąsienica-Byrcyn był niepokornym dyrektorem za rządów wszystkich koalicji i żadna z nich nie próbowała mu zrobić krzywdy, uznając, że obowiązkiem dyrektora parku jest obrona przyrody przed pewnymi zakusami, żeby nie została zniszczona przez niepotrzebne inwestycje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#CzesławŚleziak">Przyjmujemy informację ze strony pana ministra. Chcielibyśmy jednak prosić pana ministra i pana dyrektora o przekazanie kierownictwu resortu, że Komisja jest zainteresowana tym problemem i będzie śledzić dalszy rozwój sytuacji. Czy w sprawach różnych ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Dziękuję wszystkim za udział w obradach. Przypominam, że o godz. 16 spotykamy się ponownie na posiedzeniu połączonych Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>