text_structure.xml 15.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekSawicki">Otwieram posiedzenie Komisji Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W porządku dziennym proponujemy zaopiniowanie dla Komisji Nadzwyczajnej - Komisji Prawa Europejskiego rządowych projektów ustaw o ochronie konkurencji i konsumentów oraz o Inspekcji Handlowej. Prezydium Komisji przygotowało projekt stosownej opinii. Mam nadzieję, że posłowie otrzymali tekst wczoraj wieczorem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekSawicki">Chcę zapytać, czy ktoś z członków Komisji chce zgłosić uwagi do projektu opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyKoralewski">Chcę zabrać głos nie tyle w kwestii opinii nr 17, ponieważ ten projekt jest znany posłom ze wspólnych prac. Jednakże podczas dalszych dyskusji nad projektem, prowadzonych dzisiejszej nocy doszliśmy do wniosku, że w opinii należałoby umieścić jeszcze inne sprawy, o których nie rozmawialiśmy wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JerzyKoralewski">Jeżeli posłowie wyrażą zgodę, wówczas zasygnalizuję sprawy wymagające uwzględnienia w opinii. W trybie roboczym uzupełnilibyśmy wtedy naszą opinię. Nie słyszę innych wniosków lub uwag w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JerzyKoralewski">Zmiany dotyczą projektu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. W art. 4 pkt 1a proponujemy skreślić wyraz „zawodowo”. Chodzi o uniknięcie ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych, dotyczących określenia działalności prowadzonej właśnie zawodowo.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JerzyKoralewski">W art. 6 proponujemy skreślić przywołanie „art. 10 ust. 3”. W tym przypadku chodzi o to, że wielkość obrotu nie jest właściwym kryterium dla określania udziału w rynku. Dlatego proponujemy wykreślenie art. 10 ust. 3 z ustawy. W konsekwencji art. 10 ust. 1 otrzymałby brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JerzyKoralewski">„Zakazu porozumień, o których mowa w art. 9, nie stosuje się do:</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JerzyKoralewski">1) porozumień zawieranych między konkurentami, których łączny udział w rynku w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienia nie przekracza 5%,</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JerzyKoralewski">2) porozumień zawieranych między przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu, których łączny udział w rynku w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienia nie przekracza 10%”.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JerzyKoralewski">Dla pełnej jasności dodam, że w stosunku do znanego posłom projektu ustawy w art. 10 ust. 1 proponujemy dodanie określenia: „w roku kalendarzowym poprzedzającym zawarcie porozumienia”. Zmiana w ust. 2 wiąże się z wprowadzeniem takiego samego określenia.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JerzyKoralewski">Kolejna propozycja zmiany do projektu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów dotyczy art. 27. Głównym celem zmiany jest zagwarantowanie pewnej niezależności prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który jako organ orzeczniczy byłby powołany na 5-letną kadencję. W konsekwencji proponujemy następujące brzmienie art. 27:</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JerzyKoralewski">„Art. 27.1. Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad działalnością Prezesa Urzędu, który jest centralnym organem administracji rządowej, właściwym w sprawach ochrony konkurencji i interesów konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JerzyKoralewski">2. Prezes Urzędu jest powoływany przez Prezesa Rady Ministrów na okres 5 lat. Ta sama osoba nie może pełnić funkcji Prezesa Urzędu dłużej niż przez dwie kolejne kadencje.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JerzyKoralewski">3. Na stanowisko Prezesa Urzędu może być powołana tylko osoba posiadająca wykształcenie wyższe, w szczególności z zakresu prawa, ekonomii lub zarządzania, wyróżniająca się wiedzą teoretyczną i doświadczeniem z zakresu gospodarki rynkowej oraz ochrony konkurencji i konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#JerzyKoralewski">4. Prezes Urzędu może zostać odwołany przez Prezesa Rady Ministrów przed upływem kadencji w przypadku:</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#JerzyKoralewski">1) nawiązania stosunku pracy, z wyjątkiem zatrudnienia na stanowisku profesora lub docenta w szkole wyższej lub w placówce naukowej,</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#JerzyKoralewski">2) podjęcia działalności gospodarczej w charakterze przedsiębiorcy lub podjęcia funkcji członka organu zarządzającego lub kontrolnego przedsiębiorcy,</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#JerzyKoralewski">3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione umyślnie,</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#JerzyKoralewski">4) rażącego naruszania swoich obowiązków,</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#JerzyKoralewski">5) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie zadań,</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#JerzyKoralewski">6) złożenia rezygnacji.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#JerzyKoralewski">5. Prezes Urzędu wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanej dalej „Urzędem”.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#JerzyKoralewski">Następną zmianę proponujemy w art. 30 ust. 2 i 3. Zmiana umożliwia upowszechnianie nie tylko decyzji, ale także innych orzeczeń prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Mam na myśli postanowienia, a także ważne z punktu widzenia ochrony konkurencji orzeczenia Sądu Antymonopolowego i Sądu Najwyższego. Dlatego proponujemy następujące brzmienie art. 30 ust. 2 i 3:</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#JerzyKoralewski">„Ust. 2. Orzeczenia Prezesa Urzędu, Sądu Antymonopolowego oraz Sądu Najwyższego w sprawach dotyczących kasacji od wyroków Sądu Antymonopolowego, lub ich sentencji, z pominięciem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, jak również inne tajemnice podlegające ochronie na podstawie odrębnych przepisów, mogą być w całości lub częściowo publikowane w Dzienniku Urzędowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#JerzyKoralewski">Ust. 3. W Dzienniku Urzędowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamieszcza się również informacje, komunikaty, ogłoszenia, wyjaśnienia i interpretacje mające istotne znaczenie w stosowaniu przepisów objętych zakresem działania Prezesa Urzędu”.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#JerzyKoralewski">Zwracam uwagę, że proponowana zmiana w ust. 2 wiąże się z wprowadzeniem początkowej części przepisu do zwrotu „wyroków Sądu Antymonopolowego”. Natomiast w ust. 3 proponujemy dodanie określeń „informacje, komunikaty, ogłoszenia”.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#JerzyKoralewski">W art. 33 ust. 4 proponujemy sprecyzowanie dotychczasowego przepisu. I tak zamiast wyrazów „organom Inspekcji Handlowej”, proponujemy określenie „Głównemu Inspektorowi Inspekcji Handlowej”.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#JerzyKoralewski">W tym miejscu dodam, że tryb procedowania będzie polegał na tym, iż prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie zwracał się bezpośrednio do Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej, a ten z kolei do inspektorów wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#JerzyKoralewski">Porządkujący charakter ma także kolejna zmiana, dotycząca art. 62 ust. 3. Proponujemy następujące nowe brzmienie przepisu:</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#JerzyKoralewski">„3. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli, o której mowa w ust. 1, wydaje prezes Urzędu, a na wniosek Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej wojewódzcy inspektorzy Inspekcji handlowej”.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#JerzyKoralewski">Ostatnia propozycja zmiany dotyczy dodania nowego przepisu, np. jako art. 115a. Celem zmiany jest wzmocnienie skuteczności działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poprzez wyposażenie go w dodatkowe środki finansowe. Proponujemy następujące brzmienie przepisu:</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#JerzyKoralewski">„1. Środki finansowe uzyskane przez Urząd z tytułu opłat, o których mowa w art. 83, oraz kar pieniężnych, o których mowa w art. 106–108, gromadzone są na rachunku bankowym środka specjalnego Urzędu w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#JerzyKoralewski">2. Środki finansowe, o których mowa w ust. 1, przeznacza się na:</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#JerzyKoralewski">1) usprawnienie funkcjonowania Urzędu, a w szczególności na dofinansowanie:</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#JerzyKoralewski">a) wydawania Dziennika Urzędowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#JerzyKoralewski">b) premie dla pracowników Urzędu.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#JerzyKoralewski">3. Podziału środków, o których mowa w ust. 2, dokonuje Prezes Urzędu”.</u>
          <u xml:id="u-2.35" who="#JerzyKoralewski">Sprawa środka specjalnego, o którym mowa w przepisie jest posłom znana. Na ten temat dyskutowaliśmy w minionych latach, podczas omawiania budżetu państwa. Obecnie mamy okazję wyjść poza fazę dyskusji na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-2.36" who="#JerzyKoralewski">Chcę zwrócić uwagę, że nasze propozycje zostaną zawarte w opinii dla Komisji Nadzwyczajnej - Komisji Prawa Europejskiego. Jeżeli owa Komisja uwzględni zgłoszone tutaj propozycje, wtedy wszystko będzie w porządku. Jeżeli tak się nie stanie, zorganizujemy dyskusję wewnątrzkomisyjną i zastanowimy się, w jakim trybie zgłosimy nasze propozycje w trakcie drugiego czytania projektu ustawy. W takim przypadku nasze propozycje będą musiały być rozpatrzone przez Sejm.</u>
          <u xml:id="u-2.37" who="#JerzyKoralewski">Wydaje mi się, że nie ma potrzeby dalszego rozwijania mojego omówienia. Dlatego na tym zakończę uwagi wstępne dotyczące proponowanych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekSawicki">Chcę zapytać, czy posłowie zamierzają zgłosić jakieś uwagi lub opinie w omawianej sprawie? Nie zgłoszono uwag. Może głos chce zabrać ktoś z zaproszonych gości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszAziewicz">Urząd przedstawia stanowisko rządu w takim kształcie i zakresie, w jakim zostało to przyjęte przez Radę Ministrów. Wydaje się jednak, że poprawki, które usłyszeliśmy podczas obecnego posiedzenia Komisji prowadzą do udoskonalenia dotychczasowego ujęcia projektu ustawy, przyjętego przez rząd.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszAziewicz">Ponadto nie zmieniają one istoty ustawy. Tego rodzaju opinię mogę przedstawić teraz. Gdyby Komisja chciała uzyskać bardziej szczegółową opinię, pozostajemy oczywiście do dyspozycji w trakcie kolejnych prac nad ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekSawicki">W związku z tym, że nie ma już chętnych do zabrania głosu proponuję, aby jeszcze dzisiaj, bezpośrednio po głosowaniach, zwołać prezydium Komisji. Podczas proponowanego posiedzenia uzupełnimy naszą opinię o dodatkowe uwagi, zgłoszone przez posła Jerzego Koralewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KatarzynaPiekarska">W czasie pierwszego czytania poddałam pod rozwagę posłów propozycję, aby prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydawał przegląd orzecznictwa antymonopolowego. Wtedy pani prezes Elżbieta Ostrowska zgodziła się ze mną. Nawiązując do tamtej wypowiedzi, chciałabym, aby ta kwestia została obecnie uwzględniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekSawicki">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń. Uważam, że podczas redakcji ostatecznej wersji opinii zastanowimy się nad ujęciem propozycji pani posłanki. Zresztą tak samo jak w przypadku propozycji zmian zgłoszonych przez posła Jerzego Koralewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyKoralewski">Chcę jednak zapytać panią posłankę, czy podniesiona kwestia musi być zawarta w akcie prawnym rangi ustawy? Przecież współpraca między Komisją a Urzędem jest bardzo dobra. Dlatego sądzę, że tego rodzaju materiały będziemy otrzymywać nawet nie na życzenie posłów, lecz na zasadzie utrwalonego zwyczaju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KatarzynaPiekarska">Wydaje mi się, że nie stanie się nic złego, jeżeli stosowny przepis znajdzie się w ustawie. Przyznam przy tym, że obecnie nasza współpraca układa się bardzo dobrze. Jednak ustawę tworzymy na wiele lat, a nie wiadomo jak będzie wyglądać współpraca w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#KatarzynaPiekarska">Pozostaje tylko wszystkim życzyć, aby tak jak obecnie, współpraca między Komisją i kierownictwem Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów układała się równie pomyślnie. Właśnie dlatego wydaje mi się, że dla swego rodzaju popularyzacji wiedzy w interesującym nas zakresie, dobrze się stanie, jeżeli oprócz życzeń, znajdzie się stosowny przepis w ustawie. Przypomnę, że w przeszłości pani prezes przychyliła się do mojej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekSawicki">W omawianej sprawie wypowiedziano się za i przeciw umieszczeniu omawianego przepisu w ustawie. W związku z tym zapytuję, kto z posłów opowiada się za umieszczeniem propozycji posłanki Katarzyny Piekarskiej w opracowanej obecnie opinii dla Komisji Nadzwyczajnej - Komisji Prawa Europejskiego?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarekSawicki">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 5 posłów, 2 było przeciwnych, 1 wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MarekSawicki">Stwierdzam, że Komisja przyjęła propozycję posłanki Katarzyny Piekarskiej. Propozycja zostanie uwzględniona w opinii Komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MarekSawicki">Proszę członków prezydium Komisji o zebranie się bezpośrednio po głosowaniach. Opracujemy wówczas ostateczne brzmienie opinii naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MarekSawicki">Zamykam dyskusję nad pierwszym punktem porządku posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#MarekSawicki">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawach różnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyKoralewski">Jeżeli posłanka Katarzyna Piekarska stwierdziła, że jest tak dobrze, że może być tylko gorzej, to chcę oświadczyć, że zgadzam się z taką opinią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekSawicki">Dziękuję obecnym za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>