text_structure.xml
28 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanKról">Działając na podstawie art. 21 ust. 2 regulaminu Sejmu, otwieram pierwsze posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy o zamówieniach publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanKról">Na podstawie listy obecności członków Komisji stwierdzam kworum. Jednocześnie przypominam, że zgodnie z art. 84 ust. 2 uchwały Komisji zapadają większością głosów w obecności co najmniej 1/3 liczby członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanKról">Porządek obecnego posiedzenia przewiduje wybór przewodniczącego oraz zastępców przewodniczącego Komisji. Przypominam, że zgodnie z art. 21 ust. 3 regulaminu Sejmu, Komisja powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym większością głosów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanKról">Przystępujemy do wyboru przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej. Później ustalimy liczbę zastępców przewodniczącego oraz dokonamy ich wyboru. Wybory zastępców poprowadzi wybrany w pierwszej kolejności przewodniczący Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanKról">Proszę o zgłaszanie kandydatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławSzwed">Zgłaszam kandydaturę pana posła Henryka Dyktego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZygmuntRatman">Chcę zgłosić kandydaturę pana posła Zdzisława Kałamagi. Poseł Zdzisław Kałamaga jest doktorem nauk ekonomicznych. Przez wiele lat był prezydentem Ostrowca Świętokrzyskiego. Ma duże doświadczenie praktyczne oraz wiedzę teoretyczną w zakresie ekonomii. Z tych powodów może przewodniczyć komisji zajmującej się ważną, ale też trudną ustawą, którą należałoby szybko, ale też dokładnie opracować, a następnie wprowadzić w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanKról">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanKról">Czy zgłoszeni posłowie wyrażają zgodę na kandydowanie na funkcję przewodniczącego Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#HenrykDykty">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZdzisławKałamaga">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanKról">W związku ze zgłoszeniem dwóch kandydatów proponuję głosowanie tylko za jedną lub drugą kandydaturą. Głosować będziemy w kolejności alfabetycznej zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanKról">Kto jest za wyborem na przewodniczącego Komisji pana posła Henryka Dyktego?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzKomisji">Osiem głosów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanKról">Poseł Henryk Dykty uzyskał poparcie ośmiu członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanKról">Kto jest za wyborem na przewodniczącego Komisji pana posła Zdzisława Kałamagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzKomisji">Pięć głosów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanKról">Poseł Zdzisław Kałamaga uzyskał poparcie pięciu członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanKról">Stwierdzam, że przewodniczącym Komisji Nadzwyczajnej został wybrany pan poseł Henryk Dykty. Gratuluję. Proszę o objęcie przewodnictwa obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#HenrykDykty">Na wstępie chcę podziękować za wybór na przewodniczącego Komisji. Może dodam, że zamówieniami publicznymi zajmuję się od samego ich pojawienia się w Polsce. W 1994 r., kiedy weszła w życie ustawa o zamówieniach publicznych, jako dyrektor Urzędu Wojewódzkiego w Ostrołęce, byłem odpowiedzialny za wdrażanie tej ustawy w ówczesnym województwie ostrołęckim. Wtedy poznałem temat „od podszewki”.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#HenrykDykty">Od 1995 r. jestem arbitrem zamówień publicznych. Zatem mogę powiedzieć, że na co dzień zajmuję się tym tematem. Poza tym skończyłem wydział prawa i administracji. Sądzę, że w trakcie prac ustawodawczych moje wykształcenie będzie pomocne.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#HenrykDykty">Dziękuję za wybór. Mam nadzieję, że wspólnie uda nam się szybko opracować tę trudną, ale bardzo potrzebną dla Polski ustawę oraz przedstawić ją do drugiego czytania.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#HenrykDykty">Obecnie chcę zapytać posłów o opinię w sprawie liczby zastępców przewodniczącego. Uważam, że w prezydium powinni być jeszcze reprezentowani przedstawiciele klubów parlamentarnych: Unii Wolności, Sojuszu Lewicy Demokratycznej oraz Polskiego Stronnictwa Ludowego, dlatego prezydium Komisji składałoby się z czterech osób.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#HenrykDykty">Czy są inne propozycje w sprawie liczebności prezydium Komisji Nadzwyczajnej? Komisja liczy 20 osób. Dlatego prezydium złożone z czterech osób będzie wystarczające.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZygmuntRatman">Chcę zgłosić propozycję, aby prezydium składało się z trzech wiceprzewodniczących.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#HenrykDykty">Czy w tej sprawie są inne propozycje? Jeżeli nie ma innych propozycji, przechodzimy do głosowania. Chcąc uniknąć dalszych wątpliwości, głosujemy nad prezydium złożonych z czterech osób, włączając w tę liczbę również przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#HenrykDykty">Kto z członków Komisji opowiada się za tym, aby w skład prezydium wchodziły cztery osoby?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZygmuntRatman">Przepraszam, ale mamy głosować tylko nad liczbą zastępców przewodniczącego. Formalności powinno stać się zadość.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#HenrykDykty">Jeszcze raz proszę o podniesienie ręki, aby w protokole jednoznacznie określić liczbę członków prezydium Komisji Nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#HenrykDykty">Za prezydium złożonym z czterech osób głosowało 9 posłów, nikt nie był przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#HenrykDykty">Stwierdzam, że Komisja postanowiła, iż prezydium będzie składać się z czterech członków.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#HenrykDykty">Obecnie proszę o zgłaszanie kandydatów na zastępców przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZygmuntRatman">Zgłaszam kandydaturę pana posła Zdzisława Kałamagi na funkcję zastępcy przewodniczącego. Uzasadnienie przedstawiałem poprzednio.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#HenrykDykty">Czy pan poseł Zdzisław Kałamaga wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZdzisławKałamaga">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#HenrykDykty">Proszę o dalsze zgłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JózefLassota">Zgłaszam kandydaturę pana posła Stanisława Kracika.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#HenrykDykty">Czy poseł Stanisław Kracik wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławKracik">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#HenrykDykty">Proszę o dalsze zgłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MichałJaniszewski">Zgłaszam kandydaturę pana posła Mirosława Pawlaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#HenrykDykty">Czy poseł Mirosław Pawlak wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MirosławPawlak">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#HenrykDykty">Czy są jeszcze inne zgłoszenia? Nie stwierdzam.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#HenrykDykty">Zostało zgłoszonych trzech kandydatów na trzy ustalone przez Komisję miejsca. Jeżeli posłowie wyrażą zgodę, głosowalibyśmy jednocześnie nad wszystkimi kandydatami.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ZygmuntRatman">Nie można głosować blokowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#HenrykDykty">W takim razie będziemy głosować zgodnie z kolejnością zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#HenrykDykty">Kto jest za wyborem posła Zdzisława Kałamagi na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej?</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#HenrykDykty">Za kandydaturą pana posła Zdzisława Kałamagi głosowało 13 posłów, nikt nie był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#HenrykDykty">Stwierdzam, że poseł Zdzisław Kałamaga został wybrany zastępcą przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#HenrykDykty">Kto jest za wyborem posła Stanisława Kracika na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej?</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#HenrykDykty">Za kandydaturą posła Stanisława Kracika na funkcję zastępcy przewodniczącego głosowało 12 posłów, nikt nie był przeciwny, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#HenrykDykty">Stwierdzam, że poseł Stanisław Kracik został wybrany zastępcą przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#HenrykDykty">Przechodzimy do głosowania nad kandydaturą posła Mirosława Pawlaka.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#HenrykDykty">Kto jest za wyborem posła Mirosława Pawlaka na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej?</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#HenrykDykty">Za kandydaturą posła Mirosława Pawlaka głosowało 13 posłów, nikt nie był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#HenrykDykty">Stwierdzam, że poseł Mirosław Pawlak został wybrany zastępcą przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#HenrykDykty">Gratuluję wszystkim panom, którzy zgodzili się objąć funkcję zastępców przewodniczącego. Mam nadzieję, że wspólnie uda nam się sprawnie prowadzić prace naszej Komisji. W gronie prezydium ustalimy harmonogram dalszych prac Komisji. Sądzę, że obecne posiedzenie zakończymy wnioskami, co do dalszej pracy naszej Komisji. Bardzo proszę o zgłaszanie sugestii lub wniosków w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanKról">Ze względu na inne obowiązki muszę opuścić posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#HenrykDykty">Dziękujemy panu marszałkowi za udział w posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WojciechArkuszewski">Jeżeli ktoś z posłów proponuje zlecenie jakiejś ekspertyzy dotyczącej projektu ustawy, chciałbym, aby takie zapotrzebowanie zgłosić jeszcze dzisiaj do Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Chodzi o to, aby dopilnować tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ZygmuntRatman">Rozumiem, że zgłoszenia można będzie kierować także później.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WojciechArkuszewski">Tak, ale chodzi mi o nazwiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#WiesławSzczepański">Chcę zapytać prezydium, czy będzie można zgłaszać swoich przedstawicieli do pracy w Komisji? Mam na myśli np. rzeczoznawców w zakresie zamówień publicznych. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#WiesławSzczepański">Po drugie, chcę zapytać, czy w Komisji będziemy debatowali nad projektami aktów wykonawczych do ustawy? Mam obawy, czy rozporządzenia nie wypaczą treści ustawy. Jako jeden z druków sejmowych został nam doręczony projekt rozporządzeń, które stanowią integralną część projektu ustawy. Dlatego właśnie zapytałem członków prezydium Komisji, czy będziemy debatowali również nad treścią proponowanych rozporządzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#HenrykDykty">Uważam, że problem jest rzeczywiście ważny. O zabranie głosu proszę posła Wojciecha Arkuszewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WojciechArkuszewski">Jest to rzeczywiście poważny problem. Jednak zgodnie z regulaminem Sejmu, rząd musi przesyłać projekty rozporządzeń do przedkładanej ustawy. Powiem może nieco brutalnie: rząd przysyła takie materiały, jakimi dysponuje w danym momencie. Ostateczna wersja często bardzo różni się od projektów aktów wykonawczych, przysyłanych na początku prac ustawodawczych. Dlatego nie wiem, czy warto tracić czas na dyskusje nad czymś, co - po prostu - nie jest tego warte.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WiesławSzczepański">Sądzę, że nasze uwagi byłyby istotnie właśnie na tym etapie, kiedy rozporządzenia nie zostały jeszcze wydane. Może jakieś uwagi Komisji mogłyby spowodować, że rząd wydając jakieś rozporządzenie uwzględni wnioski posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#ZygmuntRatman">Dlatego chodzi o to, abyśmy w miarę dokładnie za-poznali się z proponowaną treścią rozporządzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ZdzisławKałamaga">To, o czym mówił pan poseł Wiesław Szczepański, jest rzeczą oczywistą. Komisja powinna kompleksowo analizować całą ustawę, łącznie z aktami wykonawczymi. Jeżeli pojawią się jakieś wątpliwości, wówczas Komisja powinna mieć takie prawo, aby sugerować zmianę rozporządzenia wykonawczego. Zmiana powinna iść w tym kierunku, który byłby pożądany ze względu na wyniki prac i decyzje Komisji. Przecież przedstawiciel rządu będzie obecny na posiedzeniach Komisji i - na pewno - weźmie pod uwagę sugestie członków Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#StanisławKracik">Uważam, że w omawianym przypadku mamy do czynienia z nieco dziwną sytuacją. Wymogiem konstytucyjnym jest, aby dyrektywy do rozporządzeń były tak sformułowane w ustawie, żeby rozporządzeniami nie można było niweczyć ducha i litery ustawy. Dlatego główną uwagę musimy skoncentrować na treści ustawy. Musimy zadbać, aby ustawa zawierała precyzyjnie ujęte dyspozycje dotyczące aktów wykonawczych. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#StanisławKracik">Po drugie - odniosę się do wypowiedzi pana posła Wojciecha Arkuszewskiego. Sądzę, że nie jest możliwe, abyśmy już dzisiaj, niejako z marszu, mogli podać nazwiska ekspertów, których opracowaniami chcielibyśmy się posłużyć. W związku z tym chcę przedstawić pewną propozycję, którą kieruję głównie do prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#StanisławKracik">Mam na myśli zorganizowanie merytorycznego spotkania Komisji, podczas którego przewodniczący - albo inna osoba - przedstawi ogólne założenia i cele ustawy. Znając te najogólniejsze założenia i podniesione wątpliwości, łatwiej będzie ocenić, jakie ekspertyzy należy zamówić. Chodzi o podobny tryb pracy, jak w przypadku ustawy o bankach spółdzielczych, kiedy ustaliliśmy, że nazwiska ekspertów oraz zgłoszenia potrzebnych ekspertyz możemy składać nie później niż do drugiego merytorycznego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JerzyBarzowski">Uważam, że są to cenne propozycje, ale najpierw trzeba zadać sobie pytanie, ile mamy czasu na opracowanie ustawy, czy raczej do kiedy musimy rozpatrzyć przedstawiony projekt ustawy. Jeżeli ten czas byłby z pewnych względów ograniczony, wówczas powinniśmy przyspieszyć tempo prac. Natomiast wtedy, kiedy będziemy mieć więcej czasu, możemy spokojnie rozplanować sobie prace.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#JerzyBarzowski">W takim przypadku można zorganizować nawet kilka spotkań w poszerzonym gronie, zapraszając własnych ekspertów. Mówię o tym dlatego, że sposób powołania „oficjalnych” ekspertów Komisji, tych, którzy za swoje opinie otrzymują jakieś gratyfikacje, został szczegółowo określony. W tym zakresie nie mamy zbyt szerokich możliwości. Zatem wcześniej należałoby wiedzieć, ile mamy czasu na rozpatrzenie projektu ustawy? Czy jakiś termin został zakreślony?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#WiesławSzczepański">Po pierwsze, nie powinniśmy ograniczać czasu pracy Komisji. Ustawa już od dwóch lat zalegała w Urzędzie Zamówień Publicznych. Te dwa lata zostały zmarnowane. O tym, że ustawa będzie nowelizowana była mowa już w dniu 5 lutego 1998 r. Dwa lata przeminęło, zanim ustawa dotarła do Komisji. Pracowano nad nią w Urzędzie Zamówień Publicznych przez te dwa lata. Dlatego trudno, abyśmy obecnie mieli uchwalić ją w trzy-cztery miesiące.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#WiesławSzczepański">Uważam, że projekt musimy rozważyć punkt po punkcie. W efekcie musimy opracować taką ustawę, aby co kilka miesięcy nie należało jej nowelizować. Uchwalona w pośpiechu ustawa może zawierać błędy. Tak właśnie stało się - na nieszczęście - z pewną ustawą, kiedy byłem przewodniczącym podkomisji w poprzedniej kadencji. Uchwalona ustawa zawierała pięć błędów, które od razu wymagały nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#WiesławSzczepański">Dlatego właśnie uważam, że nie powinniśmy ograniczać się czasem. Tempo prac będzie zależne także od tego, jak często przewodniczący będzie zwoływał posiedzenia. Powinniśmy pracować w taki sposób, aby ustawę uchwalić jak najszybciej. Nie należy przy tym zawężać horyzontu czasowego. Jeżeli nie zdążymy zakończyć w takim terminie, aby ustawa weszła w życie przed dniem 1 stycznia 2000 r., to nic się nie stanie. Nic się nie stanie, jeżeli wejdzie ona w życie z datą np. 1 marca 2001 r.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#WiesławSzczepański">Jednak powinniśmy założyć, żeby znowelizować ustawę jeszcze w bieżącej kadencji oraz w takim kształcie, aby nie musiała ona być natychmiast i często nowelizowana. Byłoby to ośmieszeniem Sejmu, że już kilkakrotnie ustawa była znowelizowana, a ciągle są wysuwane kolejne uwagi do przepisów w niej zawartych.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#WiesławSzczepański">Uważam także, że powinniśmy zaprosić na posiedzenia Komisji osoby, które naprawdę znają się na omawianej ustawie. Od woli prezydium będzie zależało, ile osób może zaproponować każdy z nas. Prezydium mogłoby także ustalić, czy osoby znajdujące się wśród naszych propozycji, spełniają wymogi dotyczące ekspertów. Rzeczywiście czym innym jest zlecanie ekspertyz, a czym innym będzie zapraszanie osób, które bezpośrednio mogą uczestniczyć w pracach Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#StanisławKracik">Mam jeszcze jedną, już ostatnią dzisiaj uwagę natury ogólnej, będąc zainspirowany trochę wypowiedzią pana posła Wojciecha Arkuszewskiego. Wydaje mi się, że jednym z celów, które stoją przed Komisją jest opracowanie europejskiej ustawy o zamówieniach publicznych, ale w wersji polskiej. Powinniśmy chyba poprosić o porównawczą analizę rozwiązań krajowych oraz tych, które obowiązują w komisji europejskiej.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#StanisławKracik">W uzasadnieniu do projektu znajduje się już mnóstwo odniesień tego rodzaju. Chodzi tylko o to, jaki jest poziom zgodności różnych rozwiązań w interesującym nas zakresie. Może być tak, jak mówił pan poseł Wojciech Arkuszewski, że jakieś rozwiązanie może być uznane za powód do nowelizacji. Natomiast inną przyczyną zmian może być próba odreagowania na obecną sytuację w Polsce.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#StanisławKracik">Dlatego też dobierając ekspertów, musimy wciąż mieć na uwadze, czy jest to osoba będąca arbitrem zamówień publicznych, czy może jest to osoba, która stosuje tę ustawę, a może chodzi o osobę, która jest podmiotem operacji tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#StanisławKracik">W poprzedniej kadencji staraliśmy się, aby mieć do dyspozycji trzech partnerów. Dla przykładu ci, którzy są wykonawcami, byli obecni podczas prac w Komisji i mogli mówić, jak ta ustawa działa na nich. Czy podczas przetargów komisje „puszczają oko”, czy też nie ma tam korupcji? Takich pytań rodzi się wiele. Może w procesie tworzenia ustawy nie jest rzeczą najlepszą zwracanie zbytniej uwagi na zjawiska patologiczne.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#StanisławKracik">Jednakże za kluczową sprawę uważam konieczność odniesienia się do rozwiązań w Unii Europejskiej. Mam na myśli ową analizę porównawczą. Takie podejście pozwoli nam „uśrednić” naszą ustawę w relacji do tamtejszych rozwiązań.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WojciechArkuszewski">Mam pewną sugestię do pana przewodniczącego, aby zwrócił się do Urzędu Zamówień Publicznych z prośbą o przekazanie wszystkim członkom Komisji syntetycznej informacji na temat zamówień publicznych. Taka in-formacja jest zawarta w wydaniu książkowym. Zamieszczono tam m.in. wiadomości dotyczące ustawodawstwa europejskiego oraz praktyczne informacje dotyczące funkcjonowania interesującej nas ustawy w ostatnich latach. Znajdowały się tam różne, interesujące informacje, np. raporty Najwyższej Izby Kontroli. Zebranie tego rodzaju opracowań do użytku Komisji będzie bardzo wskazane. Chodzi o to, żebyśmy nie musieli - każdy z osobna - szukać potrzebnej dokumentacji na własną rękę.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#HenrykDykty">Z dyskusji wyłania się pewien obraz naszych dalszych działań. Uważam, że słuszna jest np. propozycja pana posła Stanisława Kracika, aby nasze drugie spotkanie poświęcić dogłębnemu zapoznaniu się z tematem. Poza tym określilibyśmy wówczas dokładniej nasze potrzeby w zakresie koniecznej dokumentacji, potrzeby związane z ekspertyzami oraz liczbę i specjalności ekspertów.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#HenrykDykty">Mam na myśli uwzględnienie ekspertów o różnej specjalności i różnym doświadczeniu, o czym także mówił pan poseł Stanisław Kracik, wymieniając arbitrów zamówień publicznych, wykonawców lub zamawiających.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#HenrykDykty">Słuszna była również uwaga o ukazaniu różnic i podobieństw między ustawodawstwem polskim a ustawodawstwem europejskim, co pozwoli nam na ocenę, w jakim miejscu jesteśmy. Znając całą konstrukcję ustawy, będziemy mogli - artykuł po artykule - pracować nad ustawą.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#HenrykDykty">Jeżeli chodzi o terminy, to również nie jestem zwolennikiem prowadzenia prac pod presją czasu. Czas opracowania całości ustawy zależy m.in. od tego, jak często będziemy się spotykać i jak efektywnie będziemy pracować. Można spotkać się raz na dwa lub trzy miesiące, a można spotykać się częściej po to, aby prace rzeczywiście posuwały się do przodu.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#HenrykDykty">Oczekiwania rządu wiązały się z wprowadzeniem ustawy w życie z dniem 1 stycznia 2001 r. Chcąc dać szansę zainteresowanym na dostosowanie się do zmienionych przepisów, należy jeszcze wziąć pod uwagę 3–4-miesięczne vacatio legis. Mając tę świadomość, obecnie nie wyznaczajmy żadnych terminów, chyba że jakieś terminy będą wynikać z dalszych naszych prac.</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#HenrykDykty">Spisałem wszystkie zgłoszone uwagi...</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#WiesławSzczepański">Przepraszam, że przerywam wypowiedź, ale chcę nawiązać do wypowiedzi pana posła Stanisława Kracika. Chodzi o to, aby zwrócić się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w jeszcze jednej sprawie.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#WiesławSzczepański">Projekt omawianej ustawy nie jest — w pewnej części — zgodny z prawem Unii Europejskiej. O ile wiem, prezes Urzędu dysponuje rozwiązaniem tego problemu. Zatem prezydium może zwrócić się do prezesa, aby przedstawił Komisji swoje uzupełnienie owej luki prawnej. Wtedy moglibyśmy ocenić, w jaki sposób „wtłoczyć” wspomniane rozwiązanie do tekstu ustawy. W ten sposób unikniemy opinii Komitetu Integracji Europejskiej, że ustawa jest niezgodna z prawem Unii Europejskiej. Wtedy będziemy mogli wstawić do ustawy przepis, że okres ochronny dla preferencji krajowych sięga np. 2004 r.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#WiesławSzczepański">Mamy przy tym nadzieję, że do tego czasu Polska zostanie włączona do Unii Europejskiej. Umieszczenie tego terminu w obecnie opracowywanej ustawie jest potrzebne, abyśmy za jakiś czas nie musieli dokonywać nowelizacji, polegającej na wykreśleniu preferencji krajowych. Ustalenie długiego okresu vacatio legis dla preferencji krajowych w obecnej ustawie jest zatem bardzo ważne.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#HenrykDykty">Jestem przekonany, że podczas pierwszego, merytorycznego posiedzenia Komisji omówimy również ten temat. Zastanowimy się, czy utrzymamy wersję rządową, czy weźmiemy pod uwagę inne rozwiązanie. Trzeba będzie rozważyć także argumenty przemawiające za wersją przedstawioną przez rząd. Uważam, że podczas prac będziemy dochodzić do uzgodnienia optymalnych rozwiązań. Wszystko zależy jednak od posłów w Komisji oraz ich postawy na posiedzeniach Sejmu.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#HenrykDykty">Tak czy inaczej proponuję, aby kolejne spotkanie Komisji miało na celu pogłębienie naszej wiedzy na temat zamówień publicznych. Podczas tego spotkania powinniśmy przyjąć konkretne kierunki dalszych działań. Powinniśmy zastanowić się, jak daleko mają iść zmiany, na ile akceptujemy propozycje rządu itd.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#HenrykDykty">Jeżeli chodzi o potrzebną posłom dokumentację - o czym mówili m.in. posłowie Wojciech Arkuszewski, Stanisław Kracik i Wiesław Szczepański - bardzo proszę sekretariat Komisji o zwrócenie się z prośbą do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o jak najszybsze przekazanie wszelkich materiałów członkom Komisji.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#HenrykDykty">Czy są jeszcze inne uwagi. Jeżeli nie ma innych propozycji, proszę członków prezydium o zatrzymanie się na sali posiedzeń. Sądzę, że poświęcimy trochę uwagi na sprawy wewnętrzne, ustalimy najważniejsze działania, terminy itp. Pozostałym członkom dziękuję za udział w posiedzeniu. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>