text_structure.xml
15 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławZając">Otwieram pierwsze posiedzenie Komisji Nad-zwyczajnej, powołanej przez Sejm do rozpatrzenia rządowych projektów ustaw o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej. Witam wszystkich obecnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławZając">Stwierdzam kworum, co oznacza, że możemy prawomocnie obradować. Proponowany porządek dzienny obejmuje wybór przewodniczącego oraz zastępców przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej. Czy są wnioski lub uwagi do zaproponowanego porządku dziennego? Nie ma. Stwierdzam zatem przyjęcie porządku dziennego. Przystępujemy do realizacji przyjętego porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławZając">Chcę przypomnieć, że zgodnie z regulaminem Sejmu przewodniczącego i zastępców przewodniczącego, czyli prezydium Komisja powołuje i odwołuje w głosowaniu jawnym, większością głosów. Ponadto Komisja powinna ustalić również liczbę zastępców przewodniczącego. Proponuję jednak, aby rozpocząć od wyboru przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Na stanowisko przewodniczącego Komisji zgłaszam kandydaturę posła Rokity.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Zgłaszając tę kandydaturę chcę zwrócić uwagę, że nasza Komisja przygotowywała rozstrzygnięcia polegające na wypełnianiu treścią ustaw ustrojowych. Potrzebna jest więc pewna koordynacja prac naszej Komisji z pracami nad ustawami ustrojowymi, które zbliżają się do końca, nad którymi pracował poseł Rokita. Chodzi właśnie o połączenie tych dwóch kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławZając">Czy są dalsze kandydatury? Nie ma. Stwierdzam zgłoszenie jednej kandydatury.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławZając">Zapytuję zatem posła Rokitę, czy wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanRokita">Poseł Marcinkiewicz w swoim uzasadnieniu mojej kandydatury zapomniał dodać, że poseł Rokita ma bardzo mało zajęć w Sejmie i w związku z tym należy mu dołożyć zajęć. Jest to kluczowy argument w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławZając">Kluczową sprawą jest odpowiedź na pytanie, czy poseł Rokita wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanRokita">Tak, wyrażam zgodę na kandydowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławZając">Czy przed głosowaniem ktoś chciałby zgłosić wniosek lub zadać pytanie? Nie ma. Przystępujemy zatem do głosowania.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławZając">Poddaję pod głosowanie wniosek o wybranie posła Rokity przewodniczącym Komisji Nadzwyczajnej. Kto opowiada się za tym wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#StanisławZając">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 28 posłów, głosów przeciwnych nie było, a 3 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że poseł Rokita został wybrany przewodniczącym Komisji Nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#StanisławZając">Serdecznie gratuluję wyboru, choć przed Komisją jest ogrom pracy. Zapraszam posła Rokitę, aby zajął miejsce obok mnie i prowadził dalszą część posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanRokita">Dziękuję serdecznie członkom Komisji za zaufanie wyrażone w głosowaniu. Obiecuję, że na pewno będę się starał dobrze wypełniać funkcję przewodniczącego. Przechodzimy zatem do kwestii wyboru zastępców przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanRokita">W pierwszej kolejności musimy jednak ustalić liczbę zastępców przewodniczącego. Proszę o zgłaszanie propozycji dotyczących zastępców przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanChmielewski">Proponuję, aby Komisja miała 3 zastępców przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanRokita">Czy są inne propozycje? Nie ma. Przystępujemy zatem do głosowania.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanRokita">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie, iż Komisja będzie miała 3 zastępców przewodniczącego. Kto jest za tym wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JanRokita">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 29 posłów, 2 było przeciwnych i 2 wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że Komisja zdecydowała, że będzie 3 zastępców przewodniczącego Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JanRokita">Przystępujemy do wyboru zastępców przewodniczącego. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AdamŁoziński">Zgłaszam kandydaturę posła Marcinkiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanRokita">Czy poseł Marcinkiewicz wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanRokita">Czy są dalsze kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławKracik">Na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji zgłaszam kandydaturę poseł Imiołczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanRokita">Czy poseł Imiołczyk zgadza się kandydować?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BarbaraImiołczyk">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanRokita">Czy są dalsze kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#LechNikolski">Zgłaszam kandydaturę posła Gintowt-Dziewałtowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanRokita">Czy poseł Gintowt-Dziewałtowski wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Zgadzam się kandydować.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JanRokita">Czy są dalsze kandydatury? Nie ma. Uznaję więc, że lista kandydatów została zamknięta.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JanRokita">Czy są wnioski lub uwagi przed głosowaniem? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JanRokita">Proponuję, aby głosowanie przeprowadzić łącznie nad wszystkimi zgłoszonymi kandydaturami. Czy ktoś jest przeciwny łącznemu głosowaniu? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#JanRokita">Poddaję pod głosowanie wniosek o wybranie na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej posłów: Barbarę Imiołczyk, Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego i Kazimierza Marcinkiewicza. Kto jest za tym wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#JanRokita">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 30 posłów, głosów przeciwnych nie było, a 2 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#JanRokita">Stwierdzam, że zastępcami Komisji Nadzwyczajnej zostali posłowie: Barbara Imiołczyk, Witold Gintowt-Dziewałtowski i Kazimierz Marcinkiewicz. Serdecznie gratuluję wybranym.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#JanRokita">Nasza Komisja będzie rozpatrywać problemy o wysokim stopniu komplikacji merytorycznej, co ma istotne znaczenie dla kwestii organizacyjnych. Nie jest tak, że Komisja na posiedzeniach będzie mogła zająć się wszystkimi problemami. Początek prac Komisji będzie więc musiał być poświęcony kwestii trybu pracy, co będzie najtrudniejszym problemem dla naszej Komisji. Istota problemu to odpowiedź na pytanie, jak obradować szybko i sprawnie nad kilkudziesięcioma ustawami.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#JanRokita">W związku z tym proponuję, aby w najbliższą środę, w godzinach południowych zebrało się prezydium Komisji. Prezydium zaproponuje tryb prac i swoją propozycję przedłoży Komisji. Po ustaleniu trybu Komisja przystąpi do prac merytorycznych.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#JanRokita">Czy ktoś jest przeciwny przedłożonej propozycji? Nie ma. Czy ktoś chciałby zabrać głos w kwestiach dotyczących prac Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#FranciszekPotulski">Mam trzy uwagi. Pierwsza z nich to prośba o podanie numeru telefonu i siedziby sekretariatu Komisji, gdyż może to być przydatne.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#FranciszekPotulski">Kwestia druga to sugestia, aby przeprowadzić w Komisji dyskusję na temat kierunkowych założeń prac nad ustawami kompetencyjnymi. Chodzi mi zwłaszcza o kwestie finansowe. Uważam więc, że prezydium Komisji powinno rozważyć, czy jedno z posiedzeń Komisji - w całości lub w części - nie powinno być poświęcone właśnie ogólnym kwestiom, zwłaszcza jeżeli chodzi o finansowe aspekty zmian konstytucyjnych. Przykładem może być problem subwencji.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#FranciszekPotulski">Kwestia trzecia ma aspekt formalny, gdyż proszę o jej realizację. Podczas wczorajszej debaty poseł Kracik zwrócił uwagę, że materia ustaw kompetencyjnych jest dla szeregowego posła dość trudna. Za takiego posła uważam się - w odróżnieniu od posła Kracika. W związku z tym sugeruję sporządzenie dokumentu, w którym byłoby zestawienie wszystkich kompetencji łącznie z kompetencjami, które obecnie ma rząd.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#FranciszekPotulski">W tym kontekście chcę dodać, że z pobieżnej lektury projektów ustaw kompetencyjnych odnoszę wrażenie, że rząd ma nadal zbyt dużo kompetencji. Być może w trakcie prac, Komisji uda się uszczknąć rządowi część jego kompetencji. Tak więc chodzi o zestawienie wszystkich kompetencji w ich stanie obecnym wraz z propozycją zmian w związku z reformą.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanRokita">Jeżeli chodzi o sprawą pierwszą, to Kancelaria Sejmu - Biuro Komisji Sejmowych - jeszcze nie ustaliło stałego sekretariatu naszej Komisji. Dlatego też proponuję aby przyjąć, że do czasu następnego posiedzenia Komisji, na zasadzie dżentelmeńskiej umowy, funkcje sekretariatu Komisji Nadzwyczajnej będzie pełnił sekretariat Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JanRokita">Jeżeli chodzi o drugą kwestię, to wydaje mi się niemożliwe dyskutowanie przez naszą Komisję finansowych założeń projektów ustaw. Nie jest to bowiem zakres pracy naszej Komisji. Sejm nie zlecił naszej Komisji tego rodzaju zadania.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JanRokita">Jeżeli chodzi o trzecią sprawę, to zwrócę się do rządu, aby zechciał przedłożyć naszej Komisji całościową „mapę” kompetencji, oczywiście jeżeli rząd będzie w stanie to uczynić, czyli jeżeli ma tego typu „mapę”. Jeszcze dzisiaj zwrócę się do rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#FranciszekPotulski">Jeżeli chodzi o odpowiedź pana przewodniczącego na moją drugą kwestię, to chcę lojalnie uprzedzić, że po zakończeniu dyskusji nad każdą kompetencją i po ustaleniu kto ją utrzymuje, będę pytał o koszty realizacji danej kompetencji i o źródło jej finansowania, czyli kto za to płaci.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanRokita">Rozumiem więc, iż należy wystąpić o to, aby w posiedzeniach naszej Komisji uczestniczył przedstawiciel Ministerstwa Finansów i udzielał odpowiedzi na tego rodzaju pytania, zwłaszcza w przypadku kwestii kluczowych.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JanRokita">Ponadto chcę jednak prosić o to, abyśmy nie rościli sobie pretensji do rozpatrywania kwestii, których Sejm nie zlecił naszej Komisji. Należy bowiem przyjąć, że w pewnym momencie Sejm zleci rozpatrzenie finansowych aspektów reformy, komu to zleci, tego dzisiaj nie wiadomo. Przypuszczam jednak, że nie będzie to nasza Komisja.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#FranciszekCegielski">Chcę jednak poprzeć opinię posła Potulskiego z takim uzupełnieniem, aby wraz z przepisem o przekazaniu kompetencji przedkładana była informacja o kosztach realizacji przekazywanych zadań. Samorządowcy wiedzą, że tego typu informacja jest bardzo istotna.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanRokita">Zrobię wszystko, aby tak było, ale proszę przyjąć, że sam tego typu materiałów nie przygotuję. Wszystko co mogę zrobić to nalegać na rząd, aby zrobił to, czego posłowie sobie życzą.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StanisławKracik">Wolno nam marzyć, choć jest południe, a marzy się zwykle wieczorem. Wiemy bowiem dobrze, że na poziomie województwa, wojewodowie nie mają wycenionych zadań kiedy prowadzone są negocjacje o przyjęcie tych zadań jako zadań zleconych. Nie należy więc łudzić się, że rząd ma swego rodzaju „mapę” kosztów i wycenę określonych kompetencji i procedur.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#StanisławKracik">Tego rodzaju ustaleń nie ma. Konieczne więc będzie dokonywanie łącznych szacunków po ustaleniu sumy kompetencji dla poszczególnych podmiotów. Nie ma innej możliwości, ale oczywiście można sobie marzyć. Będzie to jednak marzenie o bycie, który nie istnieje.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JanRokita">Postaram się uzyskać od rządu wszystkie informacje jakie są tylko możliwe do uzyskania. Proponuję nie prowadzić dalszej dyskusji na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#FranciszekPotulski">Jeżeli po określeniu ustalonej kompetencji i jej przyznaniu określonemu podmiotowi zadam pytanie o koszty realizacji tej kompetencji i otrzymam odpowiedź, iż nie wiadomo, czy też odpowiedź, iż wyliczenie nie jest możliwe, to będzie to również odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JanRokita">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos przed zamknięciem posiedzenia? Nie ma. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>