text_structure.xml 25.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BronisławGeremek">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam przedstawicieli rządu i wszystkich gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BronisławGeremek">Czy mają państwo uwagi do przedłożonego porządku dziennego? Nie słyszę. Uznaję, że porządek dzienny został przez Komisję zaakceptowany.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BronisławGeremek">Przystępujemy do rozpatrzenia uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy - Prawo o miarach. Przewodniczący podkomisji, pan poseł Ryszard Czarnecki, zaprezentuje nam stanowisko podkomisji wobec poszczególnych propozycji Senatu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BronisławGeremek">Senat nie jest reprezentowany na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#BronisławGeremek">Pierwsza zmiana dotyczy skreślenia pkt 18 w art. 4 ustawy. Jaka jest opinia podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RyszardCzarnecki">Na wstępie zaznaczę, że poprawki Senatu nie burzą konstrukcji ustawy. Zmiana ta polega na skreśleniu w artykule, będącym słowniczkiem ustawy, punktu w brzmieniu „nadzór — ogół zadań i czynności polegających na ocenie stanu wykonywania przepisów ustawy oraz stosowaniu właściwych środków prawnych w celu usunięcia naruszeń obowiązujących przepisów lub wyegzekwowaniu obowiązków ustawowych”. Zmiana nie ma wpływu na kształt ustawy. Proponujemy ją przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BronisławGeremek">Jakie jest stanowisko rządu w tej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofMordziński">Rząd akceptuje propozycję Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BronisławGeremek">Czy członkowie Komisji wyrażają zastrzeżenia wobec propozycji przyjęcia zmiany 1? Nie słyszę uwag. Uznaję, że Komisja zaakceptowała tę propozycję Senatu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BronisławGeremek">Zmiana 2 dotyczy art. 8 ust. 1. Senat proponuje nowe brzmienie pkt. 4: „przy pobieraniu opłat, podatków i niepodatkowych należności budżetowych oraz ustalaniu opustów, kar umownych, wynagrodzeń i odszkodowań, a także przy pobieraniu i ustalaniu podobnych należności i świadczeń”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RyszardCzarnecki">Jest to propozycja rozszerzenia wersji sejmowej. Dotyczy to kontroli przyrządów pomiarowych stosowanych przy pobieraniu świadczeń. Poprawka została poparta przez podkomisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofMordziński">Poprawka 2 ma charakter redakcyjny. Rząd akceptuje tę zmianę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BronisławGeremek">Czy mają państwo uwagi lub zastrzeżenia do zmiany 2? Nie słyszę. Komisja zaakceptowała zmianę w art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy. Proszę o prezentację zmiany 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardCzarnecki">Poprawka dotyczy jednego z punktów, w których opisano zakres działania Prezesa Głównego Urzędu Miar. W pkt. 14 mowa jest o wydawaniu Dziennika Urzędowego GUM. Senat proponuje dalszą część zdania, a więc słowa: „w którym ogłaszane są zarządzenia wewnętrzne, wytyczne, decyzje, informacje, komunikaty, obwieszczenia i ogłoszenia Prezesa”, wychodząc z założenia, że w ustawie nie trzeba tłumaczyć, co jest zawartością dziennika urzędowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BronisławGeremek">Czy Biuro Legislacyjne nie wnosi zastrzeżeń do tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Biuro popiera poprawkę Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofMordziński">Stanowisko rządu jest takie samo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BronisławGeremek">Jeśli nie usłyszę zastrzeżeń, uznam, że Komisja zaakceptowała zmianę 3. Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#BronisławGeremek">Następna propozycja Senatu dotyczy art. 21 ust. 1 pkt. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RyszardCzarnecki">Senat proponuje zamienić słowo „rozstrzygającego” słowem „orzekającego”. Dotyczy to organu, do którego kierowane są wnioski o ukaranie w sprawach o wykroczenia. Sądzę, że poprawkę można przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofMordziński">Rząd nie ma zastrzeżeń do tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BronisławGeremek">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała zmianę 4. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#BronisławGeremek">Przechodzimy do zmiany 5, dotyczącej art. 21 ust. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RyszardCzarnecki">Senat proponuje, aby w ust. 3 brzmiącym: „Kontroli, o której mowa w ust. 2, w zakresie stosowania legalnych jednostek miar lub przyrządów pomiarowych, o których mowa w art. 6 i art. 8 ust. 1, podlegają przedsiębiorcy, osoby fizyczne lub osoby prawne, zwani dalej «kontrolowanymi»”, wykreślić słowo „przedsiębiorcy” i zastąpić je słowami „jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej”. Sądzę, że ta poprawka jest także do przyjęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BronisławGeremek">Proszę mieć świadomość, że jest to jednak rozszerzenie zakresu kontroli. Czy mają państwo uwagi do tej zmiany? Nie słyszę. Rząd także nie zgłasza zastrzeżeń. Uznaję, że Komisja zaakceptowała zmianę 5.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#BronisławGeremek">Przechodzimy do zmiany 6, dotyczącej art. 21 ust. 4 pkt. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#RyszardCzarnecki">W ust. 4 mowa jest o uprawnieniach kontrolowanych. W pkt. 3, brzmiącym „podpisania protokołu kontroli albo podania w ciągu 7 dni pisemnego uzasadnienia przyczyny odmowy jego podpisania”, Senat proponuje dodać po słowach „7 dni” słowa „od dnia doręczenia protokołu”. Propozycja nie budzi zastrzeżeń podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrzysztofMordziński">Rząd popiera poprawkę Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BronisławGeremek">Jeżeli nie ma zastrzeżeń, Komisja przyjmuje zmianę 6.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#BronisławGeremek">Przechodzimy do zmiany 7, dotyczącej art. 34.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RyszardCzarnecki">Senat proponuje zmienić termin wejścia w życie ustawy. Sejm zapisał dzień 1 stycznia 2003 roku, zaś Senat proponuje zapis „uzyskania przez Rzeczypospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej”.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#RyszardCzarnecki">W świetle ostatnich, rewolucyjnych wypowiedzi ministra spraw zagranicznych poprawkę należy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BronisławGeremek">Komisja Prawa Europejskiego przyjmuje nadal podany przez rząd termin 1 stycznia 2003 roku jako termin osiągnięcia gotowości Polski do członkostwa w Unii Europejskiej. Sejm nie został dotąd poinformowany o zmianie tego stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BronisławGeremek">Przypominam, że Komisja stosowała już wielokrotnie termin „w dniu uzyskania przez Rzeczypospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej”. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofMordziński">W przedłożeniu rządowym przyjęto zasadę, zgodnie z którą ustawa wejdzie w życie w dniu uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii. Rząd pozostawia decyzję w tej kwestii parlamentowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#EwaFreyberg">W uzasadnieniu do ustawy - Prawo o miarach rząd wymienił szereg korzyści wynikających z wejścia w życie i stosowania zapisów tej ustawy w obrocie międzynarodowym. Stosowanie tych samych standardów ułatwi wymianę i obniży jej koszty. Wskazano także korzyści budżetowe związane z przyspieszeniem możliwości handlu przyrządami pomiarowymi. Jeżeli polskie przyrządy będą odpowiadać standardom europejskim, będą konkurencyjne na rynkach europejskich.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#EwaFreyberg">Rząd uzasadniał niemożność szybszego wprowadzenia w życie ustawy koniecznością przygotowania się do wejścia w życie nowych zasad, koniecznością wydania rozporządzeń itp. Możemy oczywiście domniemywać, że termin 1 stycznia 2003 roku nie będzie datą wejścia Polski do Unii Europejskiej. Być może jednak korzyści, wynikające z przyspieszenia obrotu przyrządami pomiarowymi, jeśli rząd będzie gotowy do wprowadzenia ustawy w życie w dniu 1 stycznia 2003 roku, przeważą i warto będzie zachować tę datę w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#BronisławGeremek">Przyłączam się do pytania pani posłanki Ewy Freyberg, dodając kolejne. Czy wejście w życie ustawy pociąga za sobą pewne koszty dla budżetu państwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KrzysztofMordziński">Koszty wejścia w życie omawianej ustawy są minimalne. Nie szacujemy ich w złotówkach, ponieważ będą one pokrywane w toku normalnych czynności urzędu w kolejnych latach budżetowych. Ustawa nie pociąga za sobą rewolucyjnych zmian w zakresie organizacji pracy urzędu i jego struktury, czy zmiany siedzib urzędów. Przyznaję rację pani posłance, że istnieją korzyści związane z wcześniejszym wprowadzeniem w życie przepisów nowej ustawy. Moglibyśmy „przećwiczyć” te przepisy przed wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Należy jednak pamiętać, że np. zasada wzajemnego uznawania świadectw, dowodów kontroli metrologicznej nastąpi dopiero w momencie uzyskania członkostwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#BronisławGeremek">Powstaje więc sugestia, aby odrzucić poprawkę Senatu. Skoro utrzymanie propozycji z przedłożenia rządowego przyniesie krajowi korzyści, a nie wiąże się ze znacznymi kosztami, warto utrzymać termin 1 stycznia 2003 roku. Jaka jest państwa opinia w tej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#RyszardCzarnecki">Jeżeli rząd zagwarantuje jednoznacznie, że przyjęcie poprawki Senatu może oznaczać dla Polski brak korzyści, zaproponuję jej odrzucenie. Do tej pory naszą intencją, kiedy przyjmowaliśmy zapis o terminie wejścia w życie w dniem uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej, było uniknięcie zbędnych obciążeń. Nie chcieliśmy występować przed szereg i przyjmować zbyt wcześnie pewnych rozwiązań. Swoje stanowisko w tej kwestii uzależniam od opinii rządu. Jeśli stwierdzono, że ustawa niesie ze sobą korzyści dla kraju, sądzę, że nie należy czekać z jej wdrożeniem w życie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AntoniMacierewicz">Mam odmienne zdanie, choć nie kwestionuję stanowiska rządu w sprawie korzyści i obciążeń kosztami. Trzeba jednak wziąć pod uwagę sytuację i obecne wydarzenia na linii Komisja Europejska - Polska. Przyjęcie tej ustawy w proponowanym trybie, a więc z terminem wejścia w życie 1 stycznia 2003 roku, otwiera drogę do zamknięcia Polsce odwrotu, jest jednym z dodatkowych elementów przesądzających konieczność wejścia Polski do Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AntoniMacierewicz">Zdaję sobie sprawę z faktu, że obecny rząd i środki masowego przekazu oraz dominująca część establishmentu politycznego zajmuje takie właśnie stanowisko. Przyjmuję ten fakt do wiadomości. Jednak to nie znaczy, że z prawnego punktu widzenia powinniśmy przyczynić się do sytuacji, w której Polacy w referendum zostaną w istocie postawieni wobec fikcji prawnej. Teoretycznie będzie się im zadawać pytanie, czy przyjmują, czy też odrzucają akcesję, a faktycznie struktura systemu prawnego będzie wymuszać wybór jednego tylko rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#AntoniMacierewicz">Ten fakt jest elementem związania obywateli w przyszłości z jednym tylko kierunkiem myślenia. Opowiadam się za zapisaniem w ustawie formuły „Ustawa wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczypospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BronisławGeremek">Przyjmując stanowisko pana posła, uznając generalnie racjonalność takiego poglądu, muszę podkreślić, że czytając ustawę, nie zauważam w niej żadnego elementu ograniczenia drogi do integracji europejskiej. Zasadnicze znaczenie ma dla mnie oświadczenie pana prezesa Krzysztofa Mordzińskiego, że ustawa przynosi korzyści, a nie pociąga za sobą dodatkowych kosztów. Ustawa realizuje więc polski interes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AntoniMacierewicz">Być może wypowiedziałem się niedostatecznie precyzyjnie. Być może jestem w błędzie. Moją intencją było stwierdzenie, że przyjęcie tej ustawy otworzy drogę do dokonywania zmian prawnych przed przyjęciem Polski do Unii Europejskiej, które będą zmianami nieodwracalnymi. Stworzą one dla Polaków biorących udział w referendum sytuację fikcyjnego wyboru. Struktura prawna będzie już bowiem determinować jednostronną konieczność wejścia do Unii. Istotą referendum jest tymczasem dokonanie wyboru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#EwaFreyberg">Z ekonomicznego punktu widzenia trzeba dostrzec, że Polska będzie nadal częścią Europy, bez względu na fakt, czy będzie członkiem Unii, czy też nie będzie, nadal prowadzić będzie handel z innymi krajami. Jeśli będzie stosować te same zasady metrologiczne, co inne kraje Europy, jeśli będziemy prowadzić kontrolę na tych samych zasadach, przyniesie to Polsce korzyści. Nie widzę w tym przypadku zagrożeń, o których mówi pan poseł Antoni Macierewicz. W innych ustawach mogą się one pojawiać i wówczas możemy szczegółowo dyskutować na ten temat. Tutaj chodzi tylko o ujednolicenie standardów, co sprzyja ułatwieniu wymiany, zmniejszeniu kosztów, a przyrządy produkowane w Polsce będą odpowiadać normom europejskim. Nasi producenci będą mogli konkurować na rynkach Europy. Im wcześniej zostaną wprowadzone w życie nowe zasady, tym szybciej będziemy mogli zapewnić producentom równorzędną pozycję na rynku europejskim, nawet jeśli przyjąć skrajnie pesymistyczny wariant pana posła Antoniego Macierewicza, że społeczeństwo w referendum odrzuci członkostwo Polski w Unii. Ponosimy teraz pewne koszty wynikające z przygotowań do akcesji, więc być może warto zapewnić sobie także korzyści.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#EwaFreyberg">Jeżeli rząd uważa, że termin 1 stycznia 2003 roku jest datą realną i zdąży przygotować się do wdrożenia ustawy, to proponuję utrzymać tę datę w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#RyszardCzarnecki">Proszę jeszcze raz o jasną deklarację ze strony rządu w sprawie zaproponowanej przez Senat zmiany 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrzysztofMordziński">Racje ekonomiczne, przedstawione przez panią posłankę Ewę Freybegr, są oczywiste. Podkreślam jeszcze raz, że rząd w tej kwestii oddaje parlamentowi decyzję o charakterze politycznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#BronisławGeremek">Podejmiemy decyzję w tej sprawie w głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#BronisławGeremek">Kto z państwa posłów opowiada się za odrzuceniem zmiany 7 do art. 34 ustawy - Prawo o miarach zaproponowanej przez Senat?</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#BronisławGeremek">Stwierdzam, że w głosowaniu za odrzuceniem zmiany 7 opowiedziało się 12 posłów, 2 posłów było przeciwnego zdania, zaś 2 posłów wstrzymało się od głosu. Komisja odrzuciła zmianę 7 Senatu.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#BronisławGeremek">Wszystkie propozycje Senatu do ustawy - Prawo o miarach zostały przez Komisję rozpatrzone. Proponuję, aby stanowisko w tej kwestii przedstawił Sejmowi pan poseł Ryszard Czarnecki. Czy mają państwo zastrzeżenia? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#BronisławGeremek">Czy po wprowadzonych zmianach ustawa jest zgodna z legislacją europejską?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#CezaryBanasiński">Nie wnoszę żadnych uwag do sprawozdania Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#BronisławGeremek">W ten sposób zrealizowaliśmy pierwszy punkt porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#BronisławGeremek">Przechodzimy do omówienia drugiego punktu porządku, rozpatrzenia uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw, ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Propozycję Senatu przedstawi pani poseł Helena Góralska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#HelenaGóralska">Senat zaproponował tylko jedną poprawkę do wymienionych ustaw. Dotyczy ona art. 4 ust. 1. Senat proponuje zastąpienie używanych tam słów „objęcie” słowami „nabycie”. To zmiana kosmetyczna. Jestem za przyjęciem poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#BronisławGeremek">Czy rząd wnosi zastrzeżenie? Nie słyszę. Czy państwo posłowie wnoszą uwagi do propozycji Senatu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#BronisławGeremek">Komisja przyjęła zmianę zgłoszoną przez Senat.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#BronisławGeremek">Czy w zmienionej wersji ustawy są zgodne z legislacją europejską?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#CezaryBanasiński">Zmiana nie jest objęta zakresem prawa europejskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#BronisławGeremek">Proponuję w imieniu prezydium Komisji, aby pani posłanka Helena Góralska była sprawozdawcą Komisji w tej kwestii. Nie słyszę sprzeciwu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#BronisławGeremek">Czy mają państwo inne uwagi w sprawach różnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#HelenaGóralska">Mam prośbę do prezydium Komisji o interwencję. Niektóre z opracowywanych przez nas ustaw są ważne, niektóre mniej ważne. Jednak zdarza się już kolejny raz, że ważna ustawa, która ma znaczenie dla każdego Polaka, jak np. ustawa o kredycie konsumenckim, zostaje umieszczona w porządku dziennym Sejmu w ostatnim punkcie, który rozpocznie się o 23.30. To nie jest marginalna ustawa. Kwestią jawności informacji o kredytach zajmuje się dzisiaj Związek Banków Polskich. Bardzo proszę o interwencję u marszałka Sejmu, aby takich ważnych kwestii nie spychać na nocne godziny obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#RyszardCzarnecki">Stałą praktyką Prezydium Sejmu stało się, że prawie wszystkie projekty ustaw dotyczące harmonizacji prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej odkłada na nocne godziny. To niedobre działanie, a pokazuje hierarchię ważności spraw w oczach pana marszałka Sejmu. Telewizja spełnia rolę edukacyjną i temu służyć ma emisja obrad Sejmu. Dlatego też sprawy związane z integracją powinny znaleźć się w porannej części posiedzenia plenarnego. Wówczas ludzie mogą dowiedzieć się coś więcej o naszych przygotowaniach do integracji. Obserwując dyskusję na te tematy ludzie podnoszą poziom wiedzy o Unii Europejskiej. Teraz ok. 80% polskich obywateli uważa, że wie za mało na temat Unii i integracji. Projekty europejskie nie zawierają chyba niedozwolonych scen i nie trzeba zajmować się nimi po 23.00.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#BronisławGeremek">Mogę zadeklarować w imieniu prezydium Komisji, że zwrócimy się do marszałka Sejmu z prośbą, aby sprawy dotyczące integracji europejskiej miały należne miejsce w pracach Sejmu i aby były komunikowane opinii publicznej poprzez transmisję obrad Sejmu w telewizji. Chodzi często o interes ludzi. Dobrze byłoby jednak, aby dzisiaj nie występować o zdjęcie z porządku dziennego punktu dotyczącego ustawy o kredytach konsumenckich. Istnieje ryzyko, że nie zostanie ona szybko uchwalona przez Sejm. Jeśli zostanie rozpatrzona dzisiaj, jutro będzie głosowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#AntoniMacierewicz">Proszę prezydium Komisji o rozpatrzenie propozycji wprowadzenia do porządku prac Komisji posiedzenia z udziałem przedstawiciela rządu w związku z sytuacją w negocjacjach Polski z Unią Europejską. Chodzi o dokonanie na tym tle przeglądu zagadnień, jakimi będzie jeszcze zajmować się Komisja Prawa Europejskiego. Należy zastanowić się, czy Komisja powinna nadal pracować w trybie przyjętym w związku z - jak się okazało - nieuzasadnionymi nadziejami rządu, iż Polska wejdzie do Unii Europejskiej w 2003 roku.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#AntoniMacierewicz">W toku naszych prac umyka już teraz fakt, iż Komisja powstała i pracuje w szczególnym trybie, który był nawet przedmiotem kwestionowania ze względów konstytucyjnych, a wiązało się to z nadziejami na integrację europejską w 2003 roku. Z chwilą, gdy ta data przestaje być realna, należy rozważyć, czy ten tryb pracy Komisji jest nadal konieczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#BronisławGeremek">Prezydium Komisji zajmowało się tą kwestią wczoraj. Uznaliśmy, że problemy negocjacji należą do zakresu uprawnień Komisji Integracji Europejskiej. Dlatego postanowiliśmy zwrócić się do prezydium Komisji Integracji Europejskiej o wspólne wystąpienie do Prezesa Rady Ministrów i Ministra Spraw Zagranicznych, jako autora ostatniego oświadczenia, o wyjaśnienia w tej kwestii. Prezydium Komisji jest zdania, że ma to zasadnicze znaczenie dla trybu prac naszej Komisji i jej zadań w ciągu najbliższych miesięcy. W tej sprawie wystąpiliśmy dzisiaj z prośbą do Komisji Integracji Europejskiej i mamy nadzieję, że pilnie uzyskamy odpowiedź Prezesa Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#AntoniMacierewicz">Jest to jeszcze jeden dowód na to, że nasze myślenie idzie podobnymi torami. Mam nadzieję, że konsekwencją tego będzie posiedzenie Komisji, na którym uzyskamy odpowiedź rządu i przeprowadzimy dyskusję na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#BronisławGeremek">Przedstawiliśmy dwie możliwości. Pierwsza taka, jaką przedstawił pan poseł. Druga dotyczy spotkania obu prezydiów komisji sejmowych z premierem. Przedstawilibyśmy wówczas komisjom rezultaty tego spotkania. Jedyny problem, przed jakim stoimy to umocowanie prawne Komisji Prawa Europejskiego w stosunku do negocjacji. Mam nadzieję, że szybko rozwiążemy ten problem wspólnie z Komisją Integracji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#BronisławGeremek">Nie umiem jeszcze powiedzieć, w jakim terminie uda się nam zrealizować nasz zamiar. W naszym piśmie do pana premiera zaznaczyliśmy, że od jego odpowiedzi zależy dalszy tok prac Komisji. Sądzę, że jest to zgodne z duchem wniosku pana posła Antoniego Macierewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AntoniMacierewicz">Nie chciałbym nielojalności w tej sprawie. Moim zdaniem, jeżeli ze strony rządu nie pojawi się jakieś szczególne wyjaśnienie, to należy rozważyć, czy ma sens istnienie Komisji Prawa Europejskiego w tym kształcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#BronisławGeremek">Taki był ton rozmowy na posiedzeniu prezydium Komisji. Jaki będzie dalszy przebieg wydarzeń, nie umiem dzisiaj powiedzieć. Przyrzekam jednak pilnie działać w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#BronisławGeremek">Dziękuję za udział w dyskusji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>