text_structure.xml
18.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BronisławGeremek">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Wracamy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o normalizacji. Do projektu ustawy zgłoszono jedną poprawkę. Uzasadnienie poprawki przedstawił w imieniu wnioskodawców poseł Adam Wędrychowicz. Stanowisko rządu przedstawił prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. Na wczorajszym posiedzeniu Komisji odbyła się także wymiana zdań na temat tej poprawki między posłami. Pozostało nam podjęcie decyzji w sprawie zgłoszonej poprawki. Czy przedstawiciel rządu chciałby przedstawić dodatkowe argumenty?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyMarcinek">Chcę podkreślić, że wniosek o odrzucenie poprawki jest w pełni uzasadniony. Zapis zaproponowany w przedłożeniu rządowym jest zgodny z obowiązującym prawem. Mówię o tym dlatego, że przedstawiono zarzut, iż przedłożenie rządowe jest niezgodne z ustawą o języku polskim, a także z konstytucją. Zebrane w tej sprawie opinie prawne jednoznacznie wskazują, że zaproponowane rozwiązanie nie powoduje sprzeczności z obowiązującym prawem.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyMarcinek">Warto podkreślić, że polskie normy są dokumentami technicznymi do dobrowolnego stosowania. Nie są one elementem prawa. Ministrowie mogą wprowadzać normy do obowiązkowego stosowania, zgodnie z ustawą o normalizacji. Te normy muszą być przyjmowane w języku polskim. W tej chwili w zbiorze 19 tys. polskich norm do obowiązkowego stosowania przyjęto ok. 1 tys. norm. Wszystkie z nich są w języku polskim, gdyż stają się elementem prawa. Nie ma żadnej dowolności w stosowaniu norm w różnych językach. W przypadku wdrażania normy metodą okładkową, jej streszczenie jest przedstawione w języku polskim. W każdym przypadku w sprawie wdrożenia normy tą metodą musi być osiągnięty konsens wszystkich zainteresowanych środowisk. W ankiecie uwzględnione jest stanowisko wszystkich zainteresowanych ministrów. Nie ma niebezpieczeństwa związanego z naruszeniem interesu narodowego. W niektórych przypadkach wydawanie pieniędzy na tłumaczenie norm byłoby wyrzucaniem pieniędzy. Normy w dziedzinie telekomunikacji funkcjonują w języku angielskim nawet we Francji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BronisławGeremek">Czy przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#CezaryBanasiński">Mogę jedynie potwierdzić, że wypowiedź pana prezesa jest zgodna z prawdą.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BronisławGeremek">Czy przedstawiciel autorów tej poprawki chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AdamWędrychowicz">Wszystkie argumenty przedstawiłem na posiedzeniu, które odbyło się w dniu wczorajszym. Nie będę ich powtarzać. Sądzę, że w tej sprawie możliwe było osiągnięcie kompromisu. Istnieje obawa, że w rozwiązaniu tym istnieje zbyt daleko idąca dowolność w określaniu jaka norma będzie przyjmowana w języku polskim, a jaka w języku oryginału. Uważam, że rozwiązanie to będzie niekorzystne dla państwa. Przedstawiałem już państwu moją opinię na ten temat, do której przekonali mnie eksperci.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AdamWędrychowicz">Chciałbym także zabrać głos w sprawie formalnej. W dniu wczorajszym sprzeciwiałem się decyzji podjętej przez pana przewodniczącego. Sytuacja w Komisji będzie zła, jeśli przy ocenie głosowania będą stosowane różne kryteria. Tradycją jest, że kworum ustalamy na podstawie listy obecności. Wielokrotnie zdarza się, że na sali nie ma kworum. Jeśli głosowanie nie przebiega po myśli jakiejś grupy posłów, nie można go kwestionować. Jestem temu przeciwny. Wiem, że odbędzie się debata sejmowa, więc trudno przesądzać o ostatecznym rozstrzygnięciu. Obawiam się jednak, że taki sposób procedowania może podważać wzajemne zaufanie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AdamWędrychowicz">Jestem w stanie udowodnić, że inne poprawki były przyjmowane bez obecności kworum. Nie możemy postępować w ten sposób, że jedne poprawki przyjmiemy przy braku kworum, a innych nie. W tej sprawie mam bardzo duże wątpliwości. Uważam, że ustawa daje zbyt duże możliwości dowolnego działania Polskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu. Na pewno będzie czas na przetłumaczenie norm. Wczoraj miałem czas, żeby się dowiedzieć, że w innych państwach ten problem jest rozwiązywany w inny sposób. Wszystko odbywa się z większą dbałością o zachowanie języka urzędowego.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#AdamWędrychowicz">Najbardziej niepokoi mnie sposób postępowania. W państwie prawa nie można stosować podwójnych kryteriów. Inne poprawki były przyjęte bez obecności kworum. Nic się nie stanie, jeśli moja poprawka zostanie przyjęta. Nie twierdzę, że jestem nieomylny. Ta poprawka może zostać odrzucona przez Sejm. Jednak Komisja może mieć w tej sprawie inne zdanie. Sprzeciwiam się takiemu sposobowi procedowania. Uważam, że naruszone zostało prawo zwyczajowe. Ta sytuacja budzi moje zaniepokojenie, chociaż wydarzenie to nie ma wpływu na interesy państwa.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#AdamWędrychowicz">Jestem przekonany, że taki sposób działania jest zły. Nie mogę go zaakceptować.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BronisławGeremek">Zwyczajem przyjętym w parlamencie jest liczenie kworum według liczby złożonych podpisów. Zawsze jest taka możliwość, że posłowie nie chcą uczestniczyć w głosowaniu, chociaż są obecni. Zwyczajem jest także, że każdy z członków Komisji może zapytać o kworum niezbędne do podejmowania decyzji. Jeśli Komisja nie ma kworum, głosowania nie przeprowadza się lub nie uznaje się go za ważne. Właśnie taka sytuacja zdarzyła się w dniu wczorajszym.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BronisławGeremek">Każdy z posłów, który uzna, że przy podejmowaniu decyzji nie ma kworum, może skorzystać z tego bardzo starego zwyczaju parlamentarnego. Uważam, że w ważnych sprawach decyzje powinny być podejmowane w sposób przewidziany regulaminem, w obecności wymaganej liczby posłów. Chciałbym, żebyśmy przystąpili do podjęcia decyzji. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefOleksy">Z wypowiedzi pana prezesa zrozumiałem, że z 19 tys. norm 1 tys. norm zostanie przetłumaczone. Czy dobrze zrozumiałem pana wypowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyMarcinek">W chwili obecnej mamy 19 tys. polskich norm. Z tej liczby 1 tys. norm podlega obowiązkowemu stosowaniu. Wszystkie normy są napisane w języku polskim. Ministrowie wprowadzili do obowiązkowego stosowania 1 tys. norm.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JerzyMarcinek">Do końca 2002 r. będziemy musieli wprowadzić do naszego zbioru norm 80 proc. norm europejskich. Jest to jeden z dziewięciu warunków koniecznych, które należy spełnić, żeby uzyskać członkostwo europejskich organizacji normalizacyjnych. W chwili obecnej jest ok. 9 tys. norm europejskich. Zbiór tych norm zwiększa się o ponad 1 tys. norm rocznie. Należy przypuszczać, że w końcu 2002 r. będzie obowiązywać ok. 11 tys. norm. W tym czasie mamy być gotowi do członkostwa w CEN i CENELEC.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JerzyMarcinek">Czeka nas ogromna praca, związana z wdrażaniem norm europejskich, gdyż w chwili obecnej w naszym zbiorze mamy ok. 3 tys. norm europejskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanMariaJackowski">Mam pewną sugestię w sprawie sposobu procedowania. W związku z różnego rodzaju wątpliwościami Komisja Kultury i Środków Przekazu przyjęła, że przed każdym głosowaniem sprawdzane jest kworum. Później nie ma już żadnych wątpliwości. Sądzę, że nasza Komisja także może przyjąć ten zwyczaj. Pozwoli to na uniknięcie takich sytuacji w przyszłości.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BronisławGeremek">Rozumiem, że jest to wniosek o sprawdzenie liczby posłów uczestniczących w posiedzeniu Komisji przed każdym głosowaniem przez pracowników sekretariatu Komisji. Chcę poinformować, że w tej sytuacji będę informował marszałka Sejmu o nieobecności posłów na posiedzeniu Komisji. Dotyczy to także nieobecności w trakcie głosowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AntoniMacierewicz">Popieram tę propozycję. Chcę zwrócić uwagę, że znaleźliśmy się w dość niezręcznej sytuacji. Pan przewodniczący nie powiedział o tym, że na wczorajszym posiedzeniu Komisji przeprowadziliśmy głosowanie nad poprawką zgłoszoną przez posła Adama Wędrychowicza. Za poprawką głosowało 5 posłów, 1 poseł był przeciwny, a 1 wstrzymał się od głosu. To głosowanie zostało zakwestionowane.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AntoniMacierewicz">Abstrahuję od poprawności działania ex post. Jednak w podobnym składzie kilka minut wcześniej odbywały się głosowania w sprawie innych poprawek. Te głosowania nie zostały zakwestionowane. Wydaje się, że sytuacja jest niezręczna. Trzeba tę sprawę w jakiś sposób wyjaśnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyOsiatyński">Sami próbujemy sobie założyć gorset, w którym trudno będzie się nam poruszać. Żadna uchwała podejmowana przez Komisję nie ma mocy wiążącej, jeśli nie jest podejmowana w obecności kworum. Obecność kworum można stwierdzić na podstawie liczby osób, które uczestniczyły w głosowaniu. Jeśli liczba głosów wskazuje na to, że nie ma kworum, uchwała nie jest ważna. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego tylko zaproponowanie powrotu do tej procedury w innym momencie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JerzyOsiatyński">Zaproponowane rozwiązanie może doprowadzić do tego, że nie będziemy w stanie pracować. W dniu wczorajszym nie mogłem uczestniczyć w posiedzeniu Komisji, gdyż w tym czasie odbywało się posiedzenie Komisji Integracji Europejskiej. Czasami posłowie nie mogą uczestniczyć w posiedzeniach z przyczyn obiektywnych. Uważam, że powinniśmy zachować pewną elastyczność. Jeśli w trakcie głosowania nie ma kworum, będziemy musieli do tego głosowania wrócić. Nie możemy jednak przyjąć takich rozwiązań, które nie pozwolą nam na efektywną pracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RomanJagieliński">Poseł Antoni Macierewicz prosił, żeby wyjaśnić sprawę. Przypomnę, że dyskusja nad poprawką posła Adama Wędrychowicza trwała bardzo długo. Jestem przekonany, że trwała ona ponad 20 minut. W tym czasie niektórzy posłowie wyszli z sali. Wcześniejsze głosowania odbywały się w obecności kworum. Natomiast w momencie przystąpienia do głosowania nad tą poprawką nie było kworum. Po podaniu wyniku głosowania pan przewodniczący stwierdził, że nie ma kworum, w związku z czym głosowanie zostało unieważnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanMariaJackowski">W dniu wczorajszym na posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu zdarzył się następujący przypadek. W skład Komisji wchodzi 30 posłów. Kworum wynosi 10 posłów. Kilku posłów zbojkotowało niewygodny wniosek, nie uczestnicząc w głosowaniu. Prowadzący obrady wpisał do protokołu, że posłowie uczestniczyli w posiedzeniu, ale nie wzięli udziału w głosowaniu. W takich sytuacjach prace Komisji mogą zostać sparaliżowane. Dlatego uważam, że potrzebne jest sprawdzanie kworum. Jeśli ktoś nie uczestniczy w głosowaniu, należy zapisać to w protokole. Może to rozwiązać problem, o którym dyskutujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BronisławGeremek">Dodam, że po sprawdzeniu kworum będę podawał marszałkowi Sejmu nazwiska posłów, którzy nie uczestniczyli w posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">W tej sprawie decyzję powinno podjąć prezydium Komisji. Jestem przekonany, że kworum nie ma związku z liczbą posłów biorących udział w danym głosowaniu. Do tej pory sprawdzała się zasada przyjęta przez pana przewodniczącego. Nie widzę powodu, żeby ją zmieniać. Proszę, żeby wziąć moją wypowiedź pod uwagę przed przyjęciem nowego sposobu postępowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BronisławGeremek">Zapowiadam, że sprawę przedstawię prezydium Komisji. Ostateczną decyzję podejmie Komisja. Ponieważ są w tej sprawie różnice zdań, będziemy musieli do niej powrócić.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JoannaFabisiak">Proszę, żeby prace Komisji planować w taki sposób, żeby posiedzenia Komisji nie odbywały się w tym samym czasie co posiedzenia innych komisji. Często zdarzało się tak, że w tym samym czasie odbywały się posiedzenia trzech komisji. Co mają robić posłowie w takiej sytuacji? Jaką decyzję mamy podjąć?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JoannaFabisiak">Jestem przewodniczącą podkomisji. Posiedzenie podkomisji zostało zaplanowane na godzinę 10. Później okazało się, że odbędzie się posiedzenie Komisji. Co mam robić w tej sytuacji? Prowadzę obrady podkomisji. Powinnam uczestniczyć w posiedzeniu Komisji, co słusznie zauważył pan przewodniczący. Jak rozstrzygnąć taki problem?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#BronisławGeremek">Mogę powiedzieć jedynie tyle, że na mocy decyzji podjętej przez Sejm posiedzenia Komisji Prawa Europejskiego mają pierwszeństwo. Jeśli uda nam się szybko przeprowadzić głosowanie, posłowie będą mogli uczestniczyć w posiedzeniach innych komisji. Jednak w tej chwili mamy jeszcze zgłoszenia do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejPęczak">Powinniśmy przyjmować rozsądne zasady działania. Równolegle z naszym posiedzeniem odbywa się posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, na którym także będą głosowania. Jeśli pan przewodniczący będzie sprawdzał obecność posłów przy każdym głosowaniu, powinien pan także wystawiać zwolnienia z posiedzeń innych komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#HannaSuchocka">Wszyscy mamy doświadczenie parlamentarne i wiemy jak trzeba postępować w takich sytuacjach. Postępowanie w Sejmie wygląda inaczej niż w Senacie. W Senacie przed każdym głosowaniem sprawdza się obecność. W Sejmie nie obowiązuje ta zasada. Nie sprawdza się obecności posłów przed głosowaniem. Obecność sprawdza się na podstawie głosowania. Dopiero wtedy można stwierdzić czy było kworum. Proponuję, żebyśmy trzymali się tej zasady. Nie unikniemy tego, że w jednym czasie odbywać się będą posiedzenia różnych komisji. Nie ma na to wpływu przewodniczący Komisji ani jej prezydium. Decyduje o tym marszałek Sejmu. Powinniśmy przyjąć racjonalne rozwiązanie. Posłowie, którzy są członkami innych komisji powinni informować pracowników sekretariatu, gdzie znajdują się w danym momencie. Wtedy w trakcie głosowania można poinformować posłów o potrzebie przybycia na posiedzenie Komisji. Tak właśnie postępowaliśmy w toku prac Komisji Konstytucyjnej. Takie rozwiązanie było stosowane od wielu lat. Sądzę, że w tym zakresie nic nowego nie wymyślimy. Musimy przyjąć takie rozwiązania, dzięki którym nie zablokujemy prac Komisji. W dniu wczorajszym posłowie wyszli w trakcie dyskusji z posiedzenia. Ja także nie byłam obecna, gdyż za chwilę miałam poprowadzić posiedzenie podkomisji i musiałam zabrać potrzebne materiały. Gdybym została poinformowana o głosowaniu, wróciłabym na salę. Jestem przeciwna temu, żeby przed każdym głosowaniem sprawdzać kworum. Takiej reguły nie stosuje się w Sejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BronisławGeremek">Obowiązuje reguła, zgodnie z którą każdy z posłów może domagać się sprawdzenia kworum w każdym momencie głosowania. Ta reguła należy do obyczaju parlamentarnego.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#BronisławGeremek">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki do ustawy o zmianie ustawy o normalizacji? Poprawka polega na skreśleniu wyrazów „w tym wprowadzania tych norm w języku oryginału”. Przyjęcie poprawki oznaczać będzie nałożenie na Polski Komitet Normalizacyjny obowiązku tłumaczenia wszystkich norm.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#BronisławGeremek">Za przyjęciem poprawki głosowało 12 posłów, 16 było przeciwnych, 1 wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#BronisławGeremek">Stwierdzam, że Komisja nie będzie rekomendować Sejmowi przyjęcia tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#BronisławGeremek">Sprawozdawcą projektu ustawy był poseł Ryszard Czarnecki. Czy ktoś z państwa jest przeciwny temu, żeby pan poseł nadal pełnił obowiązki sprawozdawcy? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że poseł Ryszard Czarnecki został sprawozdawcą Komisji.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#BronisławGeremek">Proszę przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o przedstawienie opinii na temat zgodności przyjętego przez Komisję rozwiązania z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#CezaryBanasiński">Przyjęta formuła jest w pełni zgodna z prawem europejskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BronisławGeremek">Proszę o odnotowanie tej wypowiedzi w protokole.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#BronisławGeremek">Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>