text_structure.xml
20.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MirosławCzech">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ordynacji wyborczych do Sejmu i do Senatu oraz o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Witam posłów oraz gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MirosławCzech">Proponowany porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie stanowiska Senatu w sprawie ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu RP i do Senatu RP.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MirosławCzech">Czy są wnioski lub uwagi do proponowanego porządku dziennego? Nie ma uwag. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu proponowanego porządku dziennego? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MirosławCzech">Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MirosławCzech">Zgodnie z przyjętym porządkiem dziennych Komisja będzie rozpatrywać poprawki Senatu - izby refleksji i zadumy - do ordynacji wyborczej do Sejmu i do Senatu. Senat przedłożył 157 poprawek. Intencją prezydium Komisji jest sprawne i w miarę szybkie rozpatrzenie wszystkich poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MirosławCzech">Wobec pewnych wątpliwości wyrażanych przed rozpoczęciem posiedzenia, a dotyczących statusu dokumentu, który ma być merytoryczną podstawą dzisiejszych obrad informuję, iż stanowisko Senatu zostało skierowane do naszej Komisji stosownym pismem marszałka Sejmu. Jest to zgodne z procedurą stosowaną w tego rodzaju sytuacji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MirosławCzech">Głosowania będą prowadzone przy zastosowaniu aparatury elektronicznej. W związku z tym posłowie otrzymali stosowne karty do głosowania. Proszę więc o włożenie kart do czytników i naciśnięcie jednego z przycisków. Stwierdzam, że próbne głosowanie potwierdziło prawidłowość działania aparatury do liczenia głosów. Ponadto potwierdzone zostało kworum. W posiedzeniu bierze udział 17 członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MirosławCzech">Chcę przeprosić za to, że posłowie bardzo późno otrzymali uchwałę Senatu zawierającą poprawki do ordynacji wyborczej. Wynikało to z tego, iż uchwała ta dotarła bardzo późno do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MirosławCzech">Poprawki Senatu można podzielić na kilka kategorii. Jedna z nich to poprawki o charakterze zasadniczym. Chodzi bowiem o istotę rozstrzygnięć przyjętych przez naszą Komisję, a następnie przez Sejm.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MirosławCzech">Inna kategoria poprawek odnosi się do kwestii legislacyjnych i redakcyjnych oraz do kwestii merytorycznych, ale niespornych. Są to więc poprawki nie wywołujące problemów. Należy dodać, że część poprawek tej kategorii zostało zasugerowanych przez Państwową Komisję Wyborczą.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MirosławCzech">Jeżeli natomiast chodzi o poprawki o charakterze zasadniczym i merytorycznym, to w grę wchodzą kwestie następujące.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MirosławCzech">Kwestia pierwsza - to wprowadzenie przez Senat w poprawce nr 127 - wraz z konsekwencjami w dalszych poprawkach - zasady polegającej na wybieraniu w okręgu wyborczym dwóch senatorów z wyjątkiem okręgu wyborczego nr 1 - Warszawa, w którym wybierano by czterech senatorów.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#MirosławCzech">Kwestią zasadniczą jest również poprawka nr 119 dotycząca metody podziału mandatów. Sejm przyjął zmodyfikowaną metodę Sainte-Lague. Natomiast Senat proponuje klasyczną formułę Sainte-Lague.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MirosławCzech">Trzecia kwestia zasadnicza - to poprawka nr 98 przewidująca zniesienie klauzuli 8% głosów ważnych dla koalicji wyborczych w wyborach do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#MirosławCzech">Zasadnicza kwestia czwarta - to zagadnienia finansowe. Wzbudziły one największe zainteresowanie opinii publicznej. Poprawki te powinny zostać zgrupowane w pewien blok poprawek, które powinny zostać w całości przyjęte lub odrzucone. Częściowe ich przyjęcie doprowadzi do niekonsekwencji w ustawie.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#MirosławCzech">W związku z tym proszę ministra Kazimierza Czaplickiego, prof. Stanisława Gebethnera i przedstawiciela Biura Legislacyjnego Tomasza Osińskiego o przygotowanie zbiorczego zestawienia poprawek dotyczących właśnie kwestii finansowych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MirosławCzech">Jeżeli chodzi o zbiorcze zestawienie poprawek, to kwestia ta odnosi się również do poprawek redakcyjnych. Jest to tym bardziej uzasadnione, że poprawki tego rodzaju mogą być w Sejmie głosowane łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chcemy zwrócić uwagę, że w wyniku głosowań przeprowadzonych w Senacie przyjęte zostały pewne kompleksowe rozwiązania dotyczące np. finansowania partii politycznych. Równocześnie jednak uchwała Senatu w sensie formalnym nie przesądza, które poprawki powinny być głosowane łącznie, a które oddzielnie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W związku z tym w kwestii ewentualnego głosowania łącznego powinna wypowiedzieć się Komisja. Chodzi zwłaszcza o łączne głosowanie poprawek dotyczących kwestii węzłowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MirosławCzech">Rozumiem problem podniesiony przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego i dlatego przed chwilą zwróciłem się o przygotowanie propozycji dotyczących tej kwestii. Propozycje te zostaną rozpatrzone przez Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wydaje się jednak, że jest to kwestia merytoryczna, która jest zlecana Biuru Legislacyjnemu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Ponadto w kwestii tej nie bez znaczenia jest stanowisko Senatu. Ważne jest, czy Senat przyjmował określone poprawki traktując je jako poprawki łączne, czy też jako oddzielne. Dobrze byłoby więc, aby zostało zaprezentowane stanowisko Senatu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chcę również zwrócić uwagę na to, że Biuro Legislacyjne poprawki Senatu otrzymało 1,5 godziny temu. W związku z tym nie jesteśmy w stanie merytorycznie odnieść się do wszystkich poprawek. Nasze uwagi mogą więc nie być do końca dopracowane. Na pełne odniesienie się do poprawek Senatu było bowiem za mało czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławCzech">Przyjmuję przedstawione wyjaśnienia, ale wszyscy jesteśmy w tej samej sytuacji. Materia rozpatrywanej ustawy jest jednak bardzo dobrze znana. Mam więc nadzieję, że unikniemy większych problemów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MirosławCzech">Za chwilę przejdziemy do merytorycznego rozpatrywania poprawek Senatu. Przedtem jednak oddaję głos przedstawicielowi Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AgnieszkaGrzelas">Przedmiot poprawek Senatu do ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu i do Senatu nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MirosławCzech">Przystępujemy do rozpatrywania poszczególnych poprawek Senatu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MirosławCzech">Kwestia pierwsza to poprawka nr 127 oraz związane z nią poprawki nr 128, 129 i 137.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MirosławCzech">Poprawka nr 127 dotyczy art. 190 przyjętego przez Sejm w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MirosławCzech">„Art. 190.1. W celu przeprowadzenia wyborów do Senatu tworzy się na obszarze poszczególnych województw okręgi wyborcze.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MirosławCzech">2. W okręgu wyborczym wybiera się od 2 do 4 senatorów.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#MirosławCzech">3. Okręg wyborczy obejmuje obszar województwa lub jego części. Granice okręgu wyborczego nie mogą naruszać granic okręgów wyborczych utworzonych dla wyborów do Sejmu”.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#MirosławCzech">W poprawce nr 127 Senat proponuje następujące brzmienie art. 190:</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#MirosławCzech">„Art. 190.1. Do Senatu wybiera się 100 senatorów, według zasady większości, w okręgach wyborczych.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#MirosławCzech">2. Okręgiem wyborczym do Senatu jest obszar województwa lub jego części.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#MirosławCzech">3. W okręgu wyborczym wybiera się 2 senatorów, z zastrzeżeniem ust. 4.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#MirosławCzech">4. W okręgu wyborczym nr 1 wybiera się 4 senatorów”.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#MirosławCzech">Poprawka nr 128 dotyczy art. 191 przyjętego przez Sejm w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#MirosławCzech">„Art. 191.1. W poszczególnych województwach wybiera się:</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#MirosławCzech">1) w województwie dolnośląskim — 8 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#MirosławCzech">2) w województwie kujawsko-pomorskim — 5 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#MirosławCzech">3) w województwie lubelskim — 6 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#MirosławCzech">4) w województwie lubuskim — 3 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#MirosławCzech">5) w województwie łódzkim — 7 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.18" who="#MirosławCzech">6) w województwie małopolskim — 8 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.19" who="#MirosławCzech">7) w województwie mazowieckim — 13 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.20" who="#MirosławCzech">8) w województwie opolskim — 3 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.21" who="#MirosławCzech">9) w województwie podkarpackim — 5 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.22" who="#MirosławCzech">10) w województwie podlaskim — 3 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.23" who="#MirosławCzech">11) w województwie pomorskim — 6 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.24" who="#MirosławCzech">12) w województwie śląskim — 13 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.25" who="#MirosławCzech">13) w województwie świętokrzyskim — 3 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.26" who="#MirosławCzech">14) w województwie warmińsko-mazurskim — 4 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.27" who="#MirosławCzech">15) w województwie wielkopolskim — 9 senatorów,</u>
<u xml:id="u-7.28" who="#MirosławCzech">16) w województwie zachodniopomorskim — 4 senatorów.</u>
<u xml:id="u-7.29" who="#MirosławCzech">2. Jeśli województwo nie jest jednym okręgiem wyborczym do Sejmu, to liczbę senatorów wybieranych w okręgu wyborczym ustala się, uwzględniając jednolitą wojewódzką normę przedstawicielstwa.</u>
<u xml:id="u-7.30" who="#MirosławCzech">3. Jednolitą wojewódzką normę przedstawicielstwa, o której mowa w ust. 2, określa się, dzieląc liczbę mieszkańców województwa przez liczbę senatorów wybieranych w danym województwie.</u>
<u xml:id="u-7.31" who="#MirosławCzech">4. Liczbę senatorów wybieranych w poszczególnych okręgach wyborczych, ich numery i granice, a także siedziby okręgowych komisji wyborczych określa załącznik nr 2 do ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.32" who="#MirosławCzech">5. Informację o okręgu wyborczym podaje się do wiadomości wyborcom danego okręgu wyborczego w formie obwieszczenia Państwowej Komisji Wyborczej najpóźniej w 52 dniu przed dniem wyborów. Druk i rozplakatowanie obwieszczeń zapewnia Krajowe Biuro Wyborcze”.</u>
<u xml:id="u-7.33" who="#MirosławCzech">W poprawce nr 128 Senat proponuje następujące brzmienie art. 191:</u>
<u xml:id="u-7.34" who="#MirosławCzech">„Art. 191.1. Okręgi wyborcze, które stanowią część tego samego województwa, tworzą powiaty i miasta na prawach powiatu w zwartych obszarach terytorialnych zamieszkałych przez możliwie równą ilość mieszkańców.</u>
<u xml:id="u-7.35" who="#MirosławCzech">2. Granice okręgów wyborczych wytycza się według zasad określonych w ust. 1 przy uwzględnieniu, w miarę możliwości, istniejących więzi lokalnych.</u>
<u xml:id="u-7.36" who="#MirosławCzech">3. Granice okręgów wyborczych nie mogą naruszać granic powiatów i miast na prawach powiatu”.</u>
<u xml:id="u-7.37" who="#MirosławCzech">W poprawce nr 129 Senat proponuje dodanie art. 191a i art. 191b w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-7.38" who="#MirosławCzech">„Art. 191a.1. Podział na okręgi wyborcze, ich numery i granice, a także siedziby okręgowych komisji wyborczych określa załącznik nr 2 do ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.39" who="#MirosławCzech">2. Informację o okręgu wyborczym podaje się do wiadomości wyborcom danego okręgu wyborczego w formie obwieszczenia Państwowej Komisji Wyborczej najpóźniej w 52 dniu przed dniem wyborów. Druk i rozplakatowanie obwieszczeń zapewnia Krajowe Biuro Wyborcze.</u>
<u xml:id="u-7.40" who="#MirosławCzech">Art. 191b. Państwowa Komisja Wyborcza przedkłada Senatowi wnioski w sprawie zmiany granic okręgów wyborczych, jeżeli konieczność taka wynika ze zmian w zasadniczym podziale terytorialnym państwa lub zmiany liczby mieszkańców”.</u>
<u xml:id="u-7.41" who="#MirosławCzech">Poprawka nr 137 dotyczy art. 205 przyjętego przez Sejm w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-7.42" who="#MirosławCzech">„Art. 205.1. Za wybranych na senatorów w danym okręgu wyborczym uważa się tych kandydatów, którzy otrzymali kolejno najwięcej oddanych głosów ważnych.</u>
<u xml:id="u-7.43" who="#MirosławCzech">2. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą liczbę głosów uprawniającą do uzyskania mandatu i kandydatów tych jest więcej niż mandatów do uzyskania, o pierwszeństwie rozstrzyga większa liczba obwodów głosowania, w których jeden z kandydatów uzyskał więcej głosów, a jeżeli liczba tych obwodów byłaby równa, o pierwszeństwie rozstrzyga losowanie przeprowadzone przez przewodniczącego okręgowej komisji wyborczej w obecności członków komisji oraz zainteresowanych pełnomocników wyborczych; nieobecność pełnomocnika nie wstrzymuje losowania. Przebieg losowania uwzględnia się w protokole wyników wyborów.</u>
<u xml:id="u-7.44" who="#MirosławCzech">3. Tryb przeprowadzania losowania, o którym mowa w ust. 2, określi Państwowa Komisja Wyborcza”.</u>
<u xml:id="u-7.45" who="#MirosławCzech">W poprawce nr 137 Senat proponuje, aby w art. 205:</u>
<u xml:id="u-7.46" who="#MirosławCzech">a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-7.47" who="#MirosławCzech">„1. Za wybranych do Senatu w dwumandatowym okręgu wyborczym uważa się dwóch kandydatów, którzy otrzymali kolejno najwięcej ważnie oddanych głosów”,</u>
<u xml:id="u-7.48" who="#MirosławCzech">b) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-7.49" who="#MirosławCzech">„1a. Za wybranych do Senatu w czteromandatowym okręgu wyborczym uważa się czterech kandydatów, którzy otrzymali kolejno najwięcej ważnie oddanych głosów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Już powstaje problem, gdyż - naszym zdaniem - z poprawką nr 127 związane są poprawki nr 26, 62, 126, 130 i 157.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Wydaje się, że poprawki te również powinny być głosowane łącznie. Dobrze byłoby jednak, aby w tej kwestii wypowiedział się przedstawiciel Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MirosławCzech">W zaistniałej sytuacji być może należy rozważyć zastosowanie procedury polegającej na rozpatrywaniu poprawek pojedynczo według kolejności przedłożonej przez Senat.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PawełAbramski">Przede wszystkim dziękuję za miłe i ciepłe powitanie. Postaramy się odwzajemnić podobnie, zwłaszcza że stosunki Senatu z Sejmem są ciepłe, żeby nie powiedzieć, że gorące.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PawełAbramski">Jeżeli chodzi o kwestie merytoryczne, to wyrażam opinię, że dwie grupy poprawek Senatu nie tylko można, ale nawet należy głosować blokowo. Przyjęcie tych poprawek wykluczy spekulacje na temat kwestii politycznych.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PawełAbramski">Analiza poprawek Senatu została rozpoczęta od poprawek dotyczących systemu wyborczego do Senatu.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PawełAbramski">Natomiast Senat systemem wyborczym do Sejmu niemal nie zajmował się. Poprawki dotyczą tylko niewielkich zmian w podziale na okręgi wyborcze i są to tylko propozycje.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PawełAbramski">Jeżeli chodzi o zmiany w systemie wyborczym do Senatu, to jest to propozycja, która uzyskała poparcie większości senatorów.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PawełAbramski">Zgadzam się z tym, co powiedział przedstawiciel Biura Legislacyjnego Tomasz Osiński. Wymienione poprawki można głosować łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MirosławCzech">Mam nadzieję, że moje powitanie przedstawiciela Senatu zostało dokonane tak jak należy, czyli z całą dystynkcją należną Senatowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PawełAbramski">Tak i dlatego podziękowałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejBrachmański">Ten tryb obradowania zaczyna ośmieszać parlament. Senator Paweł Abramski powiedział, że Senat zaproponował zmiany w podziale na okręgi wyborcze w wyborach do Sejmu. Tymczasem ja nie miałem możliwości, aby stwierdzić, o jakie okręgi chodzi.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejBrachmański">Zwracam uwagę, że Komisja nad ordynacją wyborczą do Sejmu i do Senatu pracowała ponad rok. Wysiłek ten może jednak zostać zmarnotrawiony na skutek pośpiechu w końcowej części prac parlamentarnych. Pośpiech może doprowadzić do tego, że nie będziemy wiedzieli nad czym głosujemy.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#AndrzejBrachmański">Proszę więc, aby prezydium Komisji tak pokierowało dalszymi pracami, aby posłowie mogli zapoznać się z poprawkami Senatu. Pośpiech nie jest potrzebny. Jeżeli ordynacja ta ma być uchwalona, to i tak będzie uchwalona.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PawełAbramski">Zwracam uwagę, że żaden okręg wyborczy do Sejmu nie został...</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejBrachmański">Komisja nie pracuje nad podziałem na okręgi wyborcze do Sejmu i okręgi wyborcze do Senatu, lecz pracuje nad ordynacją wyborczą do Sejmu i do Senatu. Z reguł procedury parlamentarnej wynika, że kwestia okręgów musi być przedmiotem debaty.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejBrachmański">Panie przewodniczący, zgłaszam wniosek formalny o odłożenie posiedzenia do jutra. Jutro jestem gotowy do pracy nawet o godz. 7.30, czy 8.00. Nie należy spieszyć się dzisiaj, lecz należy zapewnić posłom czas na zapoznanie się z treścią poprawek Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MirosławCzech">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie wniosku posła Andrzeja Brachmańskiego o odłożeniu posiedzenia Komisji do jutra? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MirosławCzech">Przystępujemy do głosowania. Poddaję pod głosowanie wniosek o odłożenie posiedzenia Komisji do jutra. Kto opowiada się za tym wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#MirosławCzech">Stwierdzam, że Komisja 13 głosami za, przy 11 przeciwnych i braku wstrzymujących się, przyjęła wniosek.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#MirosławCzech">Następne posiedzenie wyznaczam na jutro na godz. 7.30.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#MirosławCzech">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>