text_structure.xml
8.42 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanMariaJackowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje jeden punkt: pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (druk nr 2688).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanMariaJackowski">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że porządek dzienny został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanMariaJackowski">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanMariaJackowski">Proponuję, aby najpierw zabrał głos i uzasadnił projekt pan poseł Ryszard Wawryniewicz. Następnie poproszę o przedstawienie stanowiska Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych. Mam nadzieję, że projekt nie jest kontrowersyjny i szybko uda nam się zamknąć dzisiejsze posiedzenie. O godz. 12.00 rozpoczynamy posiedzenie plenarne Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RyszardWawryniewicz">Nie będę długo rozwodził się nad projektem i jego uzasadnieniem, gdyż każdy z posłów otrzymał tekst propozycji. Od wielu lat archiwa państwowe są chronicznie niedoinwestowane i stale brakuje środków na funkcjonowanie. Te kwestie wielokrotnie omawialiśmy przy okazji ustawy budżetowej. Niestety, na mocy ustawy o finansach publicznych zostały zlikwidowane środki specjalne, które w pewien sposób ratowały budżety archiwów i Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Wydaje się zasadne przywrócenie środka specjalnego w przypadku archiwów państwowych, zwłaszcza że są już pewne precedensy - np. Urząd Zamówień Publicznych i Urząd Regulacji Telekomunikacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#RyszardWawryniewicz">Pierwotny projekt ustawy z druku nr 2688 został negatywnie zaopiniowany przez Komisję Finansów Publicznych na podstawie ekspertyzy sporządzonej przez Biuro Studiów i Ekspertyz. By nie przedłużać prac chciałbym zaproponować poprawioną wersję tego projektu, ale nie w formie autopoprawki, lecz jako sprawozdanie naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RyszardWawryniewicz">W proponowanej wersji zostały wyeliminowane błędy, wskazane w ekspertyzie Biura Studiów i Ekspertyz. Nie ma już przeszkód, które legły u podstaw negatywnej opinii Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#RyszardWawryniewicz">Pozytywna jest natomiast opinia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz opinia Ministerstwa Finansów. W opinii ministra finansów są wskazywane pewne błędy, ale zostały już poprawione.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#RyszardWawryniewicz">Stanowisko Rady Ministrów w sprawie poselskiego projektu ustawy było pozytywne. Wskazywało ono na pewne błędy, które należało usunąć i tak się stało.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#HenrykKurowski">Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych popiera w pełni proponowaną nowelizację ustawy o archiwach. Pragnę powiedzieć, że środki specjalne będziemy wykorzystywać wyłącznie dla celów archiwalnych, związanych z konserwacją, z przygotowaniem i kopiowaniem dokumentów.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#HenrykKurowski">Zadania archiwów wzrosły wielokrotnie. W tej chwili zamówienia na mikrofilmy i kopie dokumentów są prawie 300% większe niż 2–3 lata temu. Zadania te nie mogą być finansowane z budżetu, gdyż nie ma w nim środków na te cele.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#HenrykKurowski">Kolejną ważną sferą działań archiwów jest realizacja umów międzynarodowych. Do tej pory zadania te były wykonywane w ramach środków specjalnych. Zleceniodawcy chcą płacić za realizację umów dla takich instytucji, jak: Muzeum Holocaustu w Waszyngtonie, Yad Vashem w Jerozolimie, Komisja ds. Roszczeń Ubezpieczeniowych Ofiar Holocaustu, Centrum Genealogiczne w Salt Lake City, Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa, Instytut Hoovera. Niestety, nie możemy przyjąć pieniędzy i realizować zawieszonych w tej chwili umów. Jeśli nie zostaną przywrócone środki specjalne, to praktycznie nie będziemy w stanie zrealizować tych umów. Środki specjalne nie obejmują opłat. Będzie to realizowane na dotychczasowych zasadach i będzie dotyczyło wyłącznie zamówień, związanych z kopiowaniem, mikrofilmowaniem i konserwacją dokumentów, które zamawia zleceniodawca. Jeżeli nie będziemy realizować tych umów, to środki nie wpłyną ani do nas, ani do budżetu. Gorąco prosimy o pozytywne ustosunkowanie się Komisji do wniosku, który bardzo pomoże archiwom.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanMariaJackowski">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanByra">Pytanie do posła wnioskodawcy. Jaka jest gwarancja, że w nowej wersji zostały usunięte sprzeczności prawne? Czy potwierdza to jakiś dokument? Przyznam, iż nie mam odwagi, by kategorycznie stwierdzić, że nowa wersja jest już pozbawiona błędów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RyszardWawryniewicz">Twierdząc, że te błędy zostały usunięte, opieram się na opiniach: Biura Studiów i Ekspertyz, ministra finansów i Rządowego Centrum Legislacji. W ekspertyzach wskazano dokładnie te same błędy, które potem zostały wyeliminowane. Oczywiście, możemy zlecić wykonanie ekspertyzy, by stwierdzić, czy są jeszcze jakieś błędy. Wnioski z ekspertyzy można wnieść w formie poprawek w trakcie drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanMariaJackowski">Zapis, o którym mówił pan poseł Ryszard Wawryniewicz, chciałbym formalnie zgłosić jako sprawozdanie naszej Komisji. Proponuję Komisji pozytywne zarekomendowanie wersji nowelizacji w zapisie z 27 kwietnia 2001 r.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanMariaJackowski">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła sprawozdanie w zaproponowanej formie i z poprawkami Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanByra">Oczywiście, będę popierał taką formułę, ale chciałbym, abyśmy przyjęli niepisaną umowę, że poseł wnioskodawca zadba o opinie prawne.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zapis nie jest zbyt poprawny pod względem legislacyjnym, gdyż należałoby nadać inną numerację ustępom.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanMariaJackowski">Przyjmujemy merytoryczny kształt zapisu, natomiast Biuro Legislacyjne ma pełną swobodę w porządkowaniu legislacyjnym tej materii. Nie słyszę sprzeciwu wobec przyjęcia sprawozdania. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanMariaJackowski">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszWełnicki">Rozumiem, że poseł Ryszard Wawryniewicz będzie referował projekt w imieniu posłów wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RyszardWawryniewicz">W trakcie drugiego czytania nie ma już wystąpienia wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanMariaJackowski">Proponuję, by poseł Ryszard Wawryniewicz był sprawozdawcą Komisji. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JanMariaJackowski">Stwierdzam, że Komisja dokonała wyboru posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JanMariaJackowski">Przystępujemy do ustalenia terminu dla UKIE w celu sporządzenia opinii. Czy jest sprzeciw wobec terminu siedmiodniowego? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JanMariaJackowski">Stwierdzam, że Komisja ustaliła termin. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>