text_structure.xml
18.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanMariaJackowski">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Witam gości oraz państwa posłów. Porządek naszego dzisiejszego posiedzenia przewiduje dwa punkty. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanMariaJackowski">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu pierwszego. Chciałbym, by obrady Komisji przebiegły sprawnie, gdyż dzisiaj jest pogrzeb ś.p. Andrzeja Szczypiorskiego i wiem, że część osób chce wziąć w nim udział.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanMariaJackowski">Proszę o zabranie głosu panią minister Barbarę Tuge-Erecińską.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BarbaraTugeErecińska">Wychodzę z założenia, że odpowiedź Rady Ministrów na dezyderat nr 2 Komisji jest państwu znana. Pragnę serdecznie przeprosić za opóźnienie z jakim ta odpowiedź została udzielona.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BarbaraTugeErecińska">Nie wchodząc w skomplikowane szczegóły relacji międzyresortowych, mogę jedynie stwierdzić, że sformułowanie odpowiedzi, którą rząd uznał za satysfakcjonującą Komisję, stało się możliwe dopiero po wejściu w życie ustawy o działach administracji rządowej, a przede wszystkim dzięki rozwinięciu, począwszy od lata 1999 roku, bardzo bliskiej współpracy między Ministerstwem Spraw Zagranicznych a resortem kultury.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BarbaraTugeErecińska">Istotnym przejawem tej współpracy stał się m.in. List Intencyjny, który został podpisany w październiku przez obu ministrów. Stanowi to o zupełnie nową jakość naszej współpracy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BarbaraTugeErecińska">Odpowiedź Rady Ministrów została sformułowana późno także i dlatego, że dezyderat nr 2 Komisji był bardzo rozbudowanym programem głębokich zmian, których Komisja oczekiwała zarówno w sprawach finansowych, jak i organizacyjnych, strukturalnych i prawnych rządu. Głównie Komisji oczekiwała tych zmian od Ministerstwa Spraw Zagranicznych w dziedzinie promocji kultury i nauki za granicą.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BarbaraTugeErecińska">W efekcie odpowiedź rządu przedstawia nie tylko plany i zamierzenia, które byłyby nieraz trudne do zweryfikowania, natomiast mówi o faktycznych dokonaniach, jakie zostały poczynione w ciągu ostatnich dwóch lat.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BarbaraTugeErecińska">Chciałabym szczególnie podkreślić fakt uruchomienia 5 nowych instytutów polskich, co nie ma precedensu we wcześniejszej historii. Nadanie kilkudziesięciu placówkom zupełnie nowych funkcji promocyjnych, sformułowanie nowych zadań, a także przyznanie środków na te cele to kolejny krok.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BarbaraTugeErecińska">Ministerstwo Spraw Zagranicznych wespół z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego sformułowało projekt rządowego dokumentu pt. „Zagraniczna polityka kulturalna Polski i priorytety na lata 2000–2003”. Projekt założeń polityki kulturalnej trafi pod obrady Komitetu Społecznego Rady Ministrów w czerwcu br. Został on obecnie rozesłany do szerokiej konsultacji z ekspertami.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BarbaraTugeErecińska">Rada Ministrów odnotowała, że w okresie 1998–2000 Ministerstwo Spraw Zagranicznych podwoiło środki przeznaczone na działalność programową dyplomacji kulturalnej.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#BarbaraTugeErecińska">Chciałabym też powiedzieć, że zalecenia, które znalazły się w dezyderacie nr 2 Komisji, były dla naszego resortu bardzo istotną wskazówką, w jaki sposób realizować program nowego modelu polskiej dyplomacji kulturalnej. Jesteśmy za to bardzo wdzięczni Komisji. Chciałabym też prosić członków Komisji o dalsze zainteresowanie i wsparcie w sprawach, które m. in. zostały zasygnalizowane w stanowisku Rady Ministrów. Chodzi głównie o uczynienie z Instytutu im. Adama Mickiewicza rzeczywistego zaplecza programowego i koncepcyjnego systemu promocji kultury polskiej w świecie, ale także o wspieranie naszych ambicji dalszej rozbudowy strukturalnej przedstawicielstw Ministerstwa Spraw Zagranicznych w świecie. Myślimy głównie o Instytucie Polskim w Brukseli, Madrycie, Monachium, a także o jego filiach w Kijowie, Charkowie oraz ataszatach, w tym w przynajmniej jednym państwie afrykańskim i południowo-amerykańskim. Prosimy też o wsparcie tych instytucji inicjatyw krajowych, które mają olbrzymie znaczenie dla promocji kultury polskiej za granicą.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#BarbaraTugeErecińska">Korzystając z okazji, chciałabym również poinformować Wysoką Komisję, że pion dyplomacji kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych razem z Instytutem im. Adama Mickiewicza zamierza opublikować w drugiej połowie tego roku pierwszy raport polskiej dyplomacji kulturalnej za rok 1999. Będzie to publikacja odpowiadająca tego typu wydawnictwom, które ukazują się w innych krajach, np. w Niemczech, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii czy w Hiszpanii. Będzie to okazja do zaprezentowania wszystkich mocnych stron systemu promocji kultury polskiej w świecie, jak i jej słabości. Mamy nadzieję, że przyczyni się to również do konstruktywnej debaty nad tym, co zostało już zrobione, a także na tym, co należy uczynić w perspektywie XXI wieku.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanMariaJackowski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Odpowiedź jest tak dobrze sformułowana, że posłowie nie maja uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaAdamskaWedler">Chciałabym się dowiedzieć, jak w propozycjach Ministerstwa Spraw Zagranicznych wygląda promocja polskiej muzyki klasycznej? Czy państwo bierzecie pod uwagę promocję polskiej muzyki klasycznej?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BarbaraTugeErecińska">Pytanie jest bardzo szczegółowe i poproszę panią minister Annę Popowicz o odpowiedź. Ja mogę powiedzieć tylko tyle, że polska muzyka klasyczna jest promowana. Rok Chopinowski był bardzo nagłośniony przez polskie placówki zagraniczne. Ten kierunek polskiej kultury jest i będzie bardzo ważny w naszym działaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanMariaJackowski">Proszę o zabranie głosu panią minister Annę Popowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AnnaPopowicz">W tej chwili wyszukuję w naszych materiałach wszystkie imprezy promujące muzykę poważną, które się odbywają bądź w Polsce, bądź za granicą. W Polsce są to:</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AnnaPopowicz">— Konkurs im. Fryderyka Chopina,</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AnnaPopowicz">— Konkurs im. Henryka Wieniawskiego,</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AnnaPopowicz">— Konkurs im. Stanisława Moniuszki.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#AnnaPopowicz">Jeżeli chodzi o wydarzenia kulturalne, które odbyły się poza granicami Polski w 1999 roku, to są to:</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#AnnaPopowicz">— prezentacja muzyki Krzysztofa Pendereckiego na przełomie marca i kwietnia w Kijowie,</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#AnnaPopowicz">— koncert Grażyny Bacewicz i Andrzeja Panufnika w Londynie.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#AnnaPopowicz">Mogłabym tak szukać dalej. Musiałabym tylko przejrzeć przygotowany materiał. Chciałabym powiedzieć, że w ramach umów bilateralnych zawieranych przez Polskę z różnymi krajami, w programie jest zawsze uwzględniona muzyka poważna. Jest to albo koncert danego pianisty, albo prezentacja danego kompozytora.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#AnnaPopowicz">Niezależnie od umów bilateralnych, placówki polskie w swoich programach przewidują prezentację muzyki poważnej. Takie nazwiska jak Penderecki czy Górecki promują w świecie polską, współczesną muzykę poważną.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ElżbietaAdamskaWedler">Moje pytanie zmierzało w innym kierunku. Polska promuje naszych kompozytorów przy pomocy polskiego przemysłu fonograficznego, ale polskie delegacje parlamentarne otrzymują na prezenty z Sejmu płytę kompaktową z kompozycjami Fryderyka Chopina, która została wydana przez niemiecki przemysł fonograficzny. Czy w związku z tym dbamy o swój przemysł fonograficzny?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AnnaPopowicz">Trudno jest mi odpowiedzieć na tak postawione pytanie, gdyż prezentami wręczanymi przez parlamentarzystów zajmuje się stosowna agenda Sejmu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AnnaPopowicz">Oczywiście, ma pani poseł rację, że wręczając prezent należy dbać o to, by była to nie tylko polska muzyka, ale także polskie nagranie. Polityka naszego resortu to uwzględnia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińksa">Chciałam tylko powiedzieć, że dobrze by było, gdyby delegacje wręczały polską muzykę klasyczną nagrywaną w Polsce, ale nie należy przesadzać. To, w jakiej firmie fonograficznej nagrywa dany kompozytor, nie zależy ani do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, ani od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Domyślam się, że pani poseł Elżbiecie Adamskiej-Wedler chodziło o płytę Krystiana Zimermana, który akurat nagrywa w Niemczech. Zawsze można pojechać z płytą zespołu „Mazowsze”. Uważam, że nie można ingerować w sprawy prywatne danego wykonawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ElżbietaAdamskaWedler">Pani poseł mówiła o polityce wykonawców, a pytałam panią minister o politykę resortu kultury w tym względzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AnnaPopowicz">Tak jak już mówiłam wcześniej, nasz resort robi wszystko, by promować polską muzykę klasyczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ElżbietaAdamskaWedler">Powołując się na przykład prezentu wręczanego przez parlamentarzystów, dokonałam pewnego uproszczenia. Cały czas chodzi mi o promowanie polskiej muzyki klasycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AnnaPopowicz">Mogę tylko powtórzyć to, co powiedziałam wcześniej, że resort kultury promuje polską muzykę poważną poprzez organizowanie imprez w Polsce i za granicą. W ramach umów bilateralnych zawieranych przez Polskę z różnymi krajami, w programie jest zawsze uwzględniona muzyka poważna. Podobnie placówki w Polsce zawsze przewidują koncerty muzyki poważnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanMariaJackowski">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RafałWiśniewski">Chciałem powiedzieć, że nasze placówki rocznie organizują ponad 500 imprez muzycznych na całym świecie. Możemy państwu przedstawić wykaz kwartalny.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#RafałWiśniewski">Pytanie dotyczy innych form promocji niż organizowanie koncertów z udziałem osób, które są już wypromowane.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#RafałWiśniewski">Ministerstwo Spraw Zagranicznych kupuje dla naszych placówek kilkadziesiąt tytułów CD-ROMów z polską muzyką w ogóle, nie tylko z klasyczną. Większość jest wydawana przez firmy polskie. Te CD-ROMy są przez część naszych placówek rekomendowane, np. zagranicznym stacjom radiowym. Jeżeli z tego rodzi się bardzo tani projekt audycji zatytułowanej „Współczesna polska muzyka poważna”, bo nie trzeba płacić za orkiestrę, sławnego dyrygenta itd., to stacja radiowa, która tę audycję nadaje, uiszcza tantiemy i kontaktuje się z właścicielami praw autorskich danej płyty w Polsce. Jest to promocja pośrednia. Polega ona także na zachęcaniu zagranicznych wykonawców do wykonywania muzyki polskiej.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#RafałWiśniewski">Inną ważną kwestia jest organizowanie konkursów dla młodych wykonawców muzyki polskiej za granicą. W ubiegłym roku odbyło się wiele takich konkursów, np. w Estonii. Ostatnio próbujemy zorganizować Konkurs im. Stanisława Moniuszki.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#RafałWiśniewski">Te formy promocji polskiej muzyki są o wiele tańsze i bardziej organiczne niż promocja ograniczająca się do wielkich wykonawców i orkiestr.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanMariaJackowski">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałaby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję. Dziękuję pani minister Barbarze Tuge-Erecińskiej za udział w posiedzeniu. Stwierdzam, że Komisja Kultury i Środków Przekazu przyjęła odpowiedź Rady Ministrów na dezyderat nr 2 Komisji. Zakończyliśmy rozpatrywanie punktu 1 naszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JanMariaJackowski">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu 2. Proszę o zabranie głosu panią minister Annę Popowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AnnaPopowicz">Zostało skierowane pismo do pana marszałka Sejmu podpisane przez pana premiera Jerzego Buzka, które zawiera stanowisko pana premiera, a także pana ministra Kazimierza Ujazdowskiego, dotyczące dalszego funkcjonowania szkolnictwa artystycznego I i II stopnia.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AnnaPopowicz">Generalnie pogląd wyrażony w tym piśmie jest taki, aby szkolnictwo artystyczne I i II stopnia pozostało nadal, także po dniu 1 stycznia 2001 roku, w gestii rządu i aby podlegało Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#AnnaPopowicz">Oczywiście, przy tak prezentowanym stanowisku przewiduje się możliwość porozumień pomiędzy samorządami różnych szczebli, a resortem kultury, co do przejmowania w swoją gestię określonych szkół. Z tym że intencją jest, by to przejście odbyło się na mocy porozumienia rządu i ministra. Chodzi o to, by nie zdarzyło się tak, że przychodzi 1 stycznia 2001 roku i samorządy muszą przejąć szkoły I i II stopnia, nawet wtedy, gdy nie będą tym zainteresowane lub nie będą miały na ten cel środków.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#AnnaPopowicz">Prezentowane przeze mnie stanowisko zmienia dotychczas obowiązujące stanowisko rządu w tym względzie. Ta zmiana jest podyktowana w dużej mierze powszechnymi protestami, a wręcz społeczną inicjatywą ustawodawczą nauczycieli szkół artystycznych i ludzi kultury.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#AnnaPopowicz">Szkolnictwo artystyczne jest szkolnictwem bardzo specyficznym, gdyż nie łączy programu szkolenia powszechnego z programem muzycznym. Co prawda padały kontrargumenty mówiące, że szkolnictwo medyczne jest także bardzo specyficzne. Ponadto szkolnictwo artystyczne jest szkolnictwem drogim. Dzieci i młodzież przyjeżdżają z całego kraju do określonego nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#AnnaPopowicz">Samorządy mogłyby mieć dylemat, czy należy finansować szkołę, do której chodzą dzieci nie tylko z danego terenu, ale z całej Polski. Istnieje też obawa, że inne potrzeby samorządu, takie jak m.in. drogi, mogą zadecydować o tym, że zabraknie środków dla szkół artystycznych. To przesądziło o zmianie dotychczasowego stanowiska premiera i ministra Kazimierza Ujazdowskiego. Stanowisko nie było jeszcze przedmiotem obrad Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#AnnaPopowicz">Gdyby mieli państwo szczegółowe pytania, odpowie na nie dyrektor Departamentu Szkolnictwa Artystycznego w MKiDN.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanMariaJackowski">Dziękuję. Mam pytanie do pani minister, kiedy rząd i resort kultury planuje wniesienie stosownej inicjatywy ustawodawczej. Pytam o to, ponieważ musimy rozwiązać kwestie legislacyjne, a czas nagli.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#GrażynaSołtyk">Chciałabym zapytać, czy pani minister mogłaby nam przekazać stanowisko ministra edukacji narodowej w tym względzie?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanMariaJackowski">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JanMariaJackowski">Proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AnnaPopowicz">W tej chwili trwają rozmowy pomiędzy ministrem kultury i dziedzictwa narodowego a ministrem edukacji narodowej, który na dzień dzisiejszy nie jest entuzjastycznie ustosunkowany do tego stanowiska, gdyż poprzednie stanowisko było podjęte właśnie z inicjatywy ministra.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AnnaPopowicz">Na dzień dzisiejszy jest to stanowisko ministra kultury i dziedzictwa narodowego i pana premiera. Nie ma jeszcze decyzji Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#AnnaPopowicz">Jeśli chodzi o inicjatywę ustawodawczą, o stosowny projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych ustaw, to projekt jest już przygotowany i znajduje się na etapie uzgodnień wewnątrzresortowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanMariaJackowski">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję. Stwierdzam, że Komisja Kultury i Środków Przekazu przyjęła odpowiedź prezesa Rady Ministrów na opinię nr 35. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie punktu 2.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JanMariaJackowski">Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu Komisji. Przypominam, że jutro o 12.30 nasza Komisja ma posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JanMariaJackowski">Zamykam posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>