text_structure.xml 7.52 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanMariaJackowski">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Porządek dzienny przewiduje 1 pkt. Uzgodniliśmy na wczorajszym posiedzeniu, że wystosujemy opinię do prezesa Rady Ministrów w sprawie zerowej stawki VAT na książki i prasę. Poseł Lech Nikolski przygotował tekst projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LechNikolski">Proponuję, by opinia miała następującą treść: „Komisja Kultury i Środków Przekazu Sejmu RP udziela pełnego poparcia inicjatywom zmierzającym do utrzymania zerowej stawki VAT na książki i prasę. Wprawdzie przekazane Sejmowi projekty ustaw podatkowych przewidują utrzymanie tej stawki w roku 2000, to jednocześnie towarzyszy im zapowiedź podwyższenia stawki VAT na książki i prasę w latach następnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LechNikolski">W trakcie sejmowej dyskusji nad podatkami przywoływana jest często konieczność dostosowania polskich rozwiązań podatkowych w zakresie VAT do rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej. Jednocześnie poddawana jest w wątpliwość konieczność podporządkowania się tym regułom w sprawie książek i prasy. Kwestionowane jest nawet istnienie jakiejkolwiek jednoznacznej dyrektywy Unii Europejskiej odnoszącej się do tej materii.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#LechNikolski">Komisja wnosi o rozstrzygnięcie przez Komitet Integracji Europejskiej wszystkich wątpliwości związanych z interpretacjami zaleceń Unii. Komisja uważa za wskazane podjęcie przez rząd RP zespołu działań, w tym — jeśli okaże się to niezbędne — także w ramach negocjacji z Unią Europejską, które doprowadzą do utrzymania obecnej stawki także w latach następnych, zgodnie z zasadą tzw. wyjątku kulturalnego stosowanego w niektórych krajach Unii Europejskiej np. w Wielkiej Brytanii i Portugalii”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanMariaJackowski">Dodałbym jeszcze zapis, że Komisja Kultury i Środków przekazu oczekuje na odpowiedź w trybie regulaminowym. Inaczej nie otrzymamy żadnej odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarcinLibicki">Proponuję zamienić sformułowanie, że „udzielamy poparcia inicjatywom” na sformułowanie „jesteśmy zdania, że”. Autorytet Komisji jest tak duży, że nie musimy się odnosić w opinii do bliżej niesprecyzowanych inicjatyw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanMariaJackowski">Czy ktoś jeszcze pragnąłby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZdzisławPodkański">Chciałbym przypomnieć, że rozpatrywaliśmy dwie kwestie: sprawę zerowej stawki VAT na książki i prasę oraz sprawę zwolnienia z płacenia podatku VAT wyrobów rękodzieła ludowego. Myślę, że należy być konsekwentnym i napisać w opinii o obu kwestiach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanMariaJackowski">Na wczorajszym posiedzeniu Komisji przyjęliśmy opinię, która jest skierowana do Komisji Finansów Publicznych. Teraz dyskutujemy o opinii, która jest skierowana do prezesa Rady Ministrów i dotyczy tylko utrzymania zerowej stawki VAT na książki i prasę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZdzisławPodkański">Chciałbym wiedzieć, dlaczego jedna kwestia jest ważniejsza od drugiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanMariaJackowski">Pierwsza opinia dotyczy merytorycznych prac Komisji Finansów Publicznych, natomiast druga reprezentuje stanowisko uniwersalne i ponadczasowe w kwestii utrzymania zerowej stawki VAT na prasę i książki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZdzisławPodkański">Nie jestem o tym przekonany. Komisja Kultury i Środków Przekazu odpowiada za obie kwestie. Skoro chcemy zwrócić uwagę pana prezesa na problem tej regulacji prawnej, to powinniśmy to zrobić we wszystkich sprawach, a nie w wybranych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#LechNikolski">Zgadzam się z propozycją pana przewodniczącego, by dopisać, że oczekujemy odpowiedzi w trybie regulaminowym. Co do sugestii posła Marcina Libickiego, upierałbym się jednak przy obecnym zapisie. Dobrze jest, gdy posłowie sygnalizują, że wsłuchują się w głosy różnych środowisk. I na koniec chciałbym powiedzieć, że opinia w sprawie wyrobów rękodzieła ludowego została wystosowana do Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanMariaJackowski">W związku z uwagami pana posła Zdzisława Podkańskiego mam taką propozycję, by w toku prac nad kształtem ordynacji podatkowej przyjąć opinię czy dezyderat w kwestii opracowywanej ordynacji. Być może wtedy pojawi się okazja, by Komisja Kultury i Środków Przekazu mogła się ustosunkować do całego systemu podatkowego sekującego bądź nie obszar kultury. Pozostałbym przy tym tekście, chyba że pan poseł Zdzisław Podkański składa wniosek formalny, by nie przyjąć tej opinii czy też ją zmodyfikować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZdzisławPodkański">Na wstępie powiedziałem, że nie neguję tej opinii. Intencją mojej wypowiedzi było to, by projekt opinii poszerzyć o kwestię wyrobów rękodzieła ludowego. Na wczorajszym posiedzeniu dyskutowaliśmy nad dwiema sprawami. W związku z tym myślałem, że pan prezes zostanie poinformowany o obu kwestiach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AleksandraJakubowska">Proponuję, by opinię skierowaną do Komisji Finansów Publicznych przesłać panu premierowi z listem przewodnim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanMariaJackowski">Jest tylko tego typu problem, że przewodniczący Komisji nie może wysłać listu do premiera. Każdy poseł tak, ale ja nie. Jako przewodniczący Komisji, muszę się zwrócić najpierw do marszałka Sejmu, któremu w tej sytuacji musiałbym przesłać list do premiera, do którego załączona byłaby opinia skierowana do Komisji Finansów Publicznych. Byłoby to zawiłe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZdzisławPodkański">W związku z tym mam następujące rozwiązanie: przyjmujemy projekt opinii, który zaproponował nam pan poseł Lech Nikolski. Jednakże gdyby opinia skierowana do Komisji Finansów Publicznych nie uzyskała akceptacji, to Komisja Kultury i Środków Przekazu wróci do tej sprawy i zajmie stosowne stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanMariaJackowski">Myślę, że jest to bardzo rozsądne wyjście. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że przyjęliśmy projekt opinii skierowanej do prezesa Rady Ministrów. Stwierdzam, że opinia została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JanMariaJackowski">Zamykam posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>