text_structure.xml
29.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki oraz Komisji Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Porządek dzienny został państwu doręczony w formie pisemnej. Czy są do porządku dziennego jakieś uwagi? Nie stwierdzam, zatem porządek dzienny uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszTomaszewski">W pierwszym punkcie porządku obrad rozpatrzymy informację na temat konkurencji i ochrony konsumentów w polskiej turystyce na tle doświadczeń krajów Unii Europejskiej. Otrzymali państwo stosowne materiały do tego punktu. Uprzejmie proszę o rozpoczęcie referowania zagadnień związanych z tym punktem porządku dziennego przez przedstawiciela Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#GwidonWójcik">Za chwilę poproszę panią wicedyrektor Departamentu Gospodarki Turystycznej Elżbietę Wyrwicz o zreferowanie tych kwestii, ponieważ zajmuje się ona nimi bezpośrednio. Osobiście chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że standardy związane z ochroną konsumentów wypełnia ustawa o usługach turystycznych, która weszła w życie w dniu 1 lipca br.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#GwidonWójcik">Dzięki pracy członków Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki ustawę tę zdążyliśmy już znowelizować. Jako rząd możemy wydać już wszystkie akty wykonawcze do tej ustawy, niemniej jednak pojawiły się już inicjatywy z jednej strony poselskie, a z drugiej resortowe, dotyczące zmiany bądź całej ustawy, bądź tylko niektórych jej zapisów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#GwidonWójcik">Chciałbym stwierdzić jedynie, że zapisy, które znajdują się w tekście przyjętej ustawy, tej, która weszła w życie z dniem 1 lipca br. praktycznie rzecz biorąc w pełni realizują dyrektywy Unii Europejskiej dotyczące ochrony konsumenta usług turystycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ElżbietaWyrwicz">W przedstawionym państwu materiale zarysowaliśmy podstawowe działania naszego Urzędu dotyczące podnoszenia jakości usług turystycznych. Sądzę, że nie byłoby celowe powtarzanie w tym momencie szczegółowych danych znajdujących się w tekście tego materiału.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ElżbietaWyrwicz">Najważniejsze sprawy, które chcielibyśmy podkreślić w podsumowaniu, dotyczą między innymi tego, o czym mówił pan prezes Gwidon Wójcik, czyli że istotnym działaniem zmierzającym do podnoszenia jakości usług turystycznych jest wprowadzenie odpowiednich standardów.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ElżbietaWyrwicz">Chodzi zarówno o standardy w zakresie ochrony prawnej konsumenta, jak i te, które dotyczą kategoryzacji i klasyfikacji bazy noclegowej. Można w tym momencie rozszerzająco wspomnieć o tym, że z ustawy o usługach turystycznych wynikają zasady kategoryzacji i klasyfikacji obiektów hotelarskich. Również pod egidą naszego Urzędu jest w tej chwili wdrażany w Polsce system kategoryzacji wiejskiej bazy noclegowej. System ten jest dobrowolny i obecnie już 574 gospodarstwa agroturystyczne zgłosiły się do niego i zostały przetestowane. Pozwala nam to przygotować konkurencyjną ofertę na międzynarodowym rynku turystyki wiejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ElżbietaWyrwicz">Za najważniejsze działania w tym zakresie kierownictwo Urzędu uznało realizowanie ścisłej współpracy międzyresortowej oraz wspieranie przez samorządy terytorialne i gospodarcze, a także przez stowarzyszenia działań w tym zakresie, szczególnie na rzecz jakości tych usług. Przewidujemy w tym względzie wiele działań zmierzających do podniesienia świadomości wśród przedstawicieli nowych samorządów, zarówno gminnych i powiatowych, jak i wojewódzkich. Konieczne jest uświadomienie im wszystkich problemów związanych z rozwojem gospodarki turystycznej, poprawieniem jakości tych usług oraz ogólne podnoszenie świadomości społecznej w kwestii wymagań w zakresie jakości usług turystycznych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ElżbietaWyrwicz">Istotne jest, że jakość tę należy postrzegać również pod kątem ekoprofilaktyki i ochrony środowiska. Chodzi o wdrażanie w turystyce norm jakości międzynarodowej ISO - 9000. Istnieje kilka obiektów hotelarskich, które spełniają tę normę.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#ElżbietaWyrwicz">Konieczne jest również doskonalenie współdziałania ze Światową Organizacją Turystyki (WTO). Problem jakości jest bardzo mocno podkreślany w naszych kontaktach z tym gremium. Temat ten będzie omawiany podczas zaplanowanego w dniach 8–10 października br. kongresu, który odbędzie się w Krakowie i będzie dotyczył przede wszystkim strategii doskonalenia produktu poprzez podnoszenie jakości.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#ElżbietaWyrwicz">Bardzo ważnym elementem jest rozwój badań dotyczących turystyki. Jeżeli chodzi o kwestie jakości usług, to niezwykle istotnym zagadnieniem jest szkolenie i doskonalenie odpowiednich kadr mających pracować w turystyce. Tyle wprowadzenia. Jeżeli ktoś z państwa będzie miał jakieś pytania lub uwagi, to chętnie na nie odpowiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaModzelewska">Na wstępie chciałabym zaznaczyć, że Urząd nasz w swoich działaniach skupia się na zagadnieniach o charakterze systemowym, ponieważ to one przede wszystkim są podstawą gwarancji zabezpieczenia interesów konsumentów we wszystkich sferach, w tym w sferze świadczonych usług turystycznych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ElżbietaModzelewska">Z dużym zadowoleniem przyjęliśmy wejście w życie ustawy o usługach turystycznych. Wprawdzie weszła ona w życie z pewnym poślizgiem, ale dobrze, że już funkcjonuje. W naszej ocenie przesunięcie wejścia w życie tej ustawy spowodowało, że nie była ona w stanie zafunkcjonować w pełnym zakresie w tegorocznym sezonie letnim i w związku z tym, jeżeli chodzi o efekty działania ustawy, to pierwszych ocen możemy się spodziewać dopiero po kolejnym sezonie turystycznym.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ElżbietaModzelewska">Chciałabym zwrócić uwagę na dwa aspekty związane z zagadnieniami systemowymi. Pierwszy aspekt dotyczy koncesjonowania usług turystycznych. W obecnej chwili świadczenie usług turystycznych podlega takiemu koncesjonowaniu. Regulacja ta ma ulec zmianie, ponieważ trwają prace nad nową ustawą o działalności gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#ElżbietaModzelewska">Trwają dyskusje na temat środków, które powinny być zastosowane w praktyce w celu zapewnienia usługobiorcom usług turystycznych pełnych gwarancji wypłacalności firm turystycznych w najbardziej drastycznych przypadkach. Mieliśmy z nimi do czynienia w praktyce i dotyczyło to zwłaszcza usług turystyki zagranicznej. Rozważane są w tym względzie dwie opcje. Jedna z nich to zezwolenia, a druga to gwarancje finansowe.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#ElżbietaModzelewska">Jak już mówiłam, kwestia ta jest w tej chwili przedmiotem dyskusji. Projekt ustawy o działalności gospodarczej będzie rozpatrywany przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów. W naszej ocenie zezwolenia gwarantują pewne minimum ochrony praw konsumentów. Gwarancje bankowe również, w zależności od formuły mogą gwarantować to minimum. Niemniej jednak, razem z Urzędem Kultury Fizycznej i Turystyki będziemy trzymać rękę na pulsie po to, żeby standardy ochrony konsumentów nie uległy pogorszeniu.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#ElżbietaModzelewska">W związku z powyższym z dużym niepokojem przyglądamy się inicjatywom poselskim związanym z dziedziną usług turystycznych. Nasi eksperci, którzy przeanalizowali nowy projekt ustawy o usługach turystycznych, znaleźli tam wiele uregulowań, które obniżają standardy ochrony konsumentów w tej dziedzinie. W związku z tym jesteśmy gotowi przedstawić naszą opinię na piśmie, o ile Komisja wyrazi takie życzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo. Sądzę, że obawy zgłaszane pod adresem projektu poselskiego powinny zostać wzięte pod uwagę. Chciałbym poinformować, że odbywają się również prace Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki podjęte wraz z Urzędem Kultury Fizycznej i Turystyki. Zmierzają one w tym kierunku, o którym wspominała pani prezes, czyli zamiany koncesji na zezwolenia. Jest to zgodne z tym, co ma miejsce podczas prac nad innymi ustawami, o których pani wspomniała.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszTomaszewski">W dniu 29 września odbędzie się posiedzenie naszej Komisji, podczas którego zostanie przyjęty komisyjny projekt ustawy o usługach turystycznych, którego treść wychodzi naprzeciw oczekiwaniom w branży turystycznej, ale także zapewnia odpowiednie standardy ochrony konsumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SławomirWymysłowski">W materiale, którym państwo dysponujecie, są zawarte podstawowe kwestie, dlatego ograniczę się do stwierdzeń najbardziej istotnych. Zatem, mimo że ustawa o usługach turystycznych funkcjonuje od niedawna, spodziewamy się, że wiele zawartych w niej rozwiązań będzie działać w sposób korzystny dla konsumenta. Mamy taką nadzieję i daliśmy temu wyraz na początku naszego wystąpienia.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#SławomirWymysłowski">W materiale wskazujemy również na pewne różnice między dyrektywą Unii Europejskiej z 1990 r. a uregulowaniami, które występują w ustawie. Podobnie jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dość dużymi obawami spoglądamy na poselski projekt zmiany tej ustawy, który w wielu aspektach wygląda zupełnie inaczej niż uregulowania obecnie obowiązujące, tych, które nie mogły jeszcze zostać zweryfikowane przez praktykę.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#SławomirWymysłowski">Chciałbym zwrócić uwagę, że w uzasadnieniu poselskiego projektu ustawy jest określone, że dobro osobiste konsumentów nie stanowi wystarczającej przesłanki ograniczenia działalności gospodarczej w tej dziedzinie. Trudno nam się zgodzić z tym stwierdzeniem, ponieważ wszyscy wiemy, że konsument jest stroną słabszą w obrocie gospodarczym. Ma to miejsce w każdej sytuacji, w tym także w wypadku kupowania usług świadczonych przez firmy turystyczne lub hotelarskie. Wiedza dotycząca dziedziny oferowanych mu usług jest w przypadku konsumenta znacznie mniejsza niż w przypadku profesjonalistów, którzy te usługi świadczą. Musimy pamiętać o tym, że na całym świecie ustawodawstwo w sposób szczególny chroni konsumenta, ponieważ niezależnie od realiów gospodarczych zawsze jest on stroną słabszą. W związku z powyższym taki, a nie inny zapis znajdujący się w projekcie poselskim przyjęliśmy nie tylko z zaskoczeniem, ale również z ogromnymi obawami.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#SławomirWymysłowski">W materiale naszym przedstawiliśmy również podstawowe kwestie, z którymi stykamy się jako ci, którzy niosą bezpłatną pomoc konsumentowi, podczas pracy w 49 należących do nas klubach terenowych oraz w Biurze Rady Krajowej. Sygnalizujemy podstawowe kwestie, które są nam zgłaszane przez konsumentów starających się uzyskać u nas bezpłatną pomoc prawną.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#SławomirWymysłowski">Na zakończenie pozwolę sobie wyrazić nadzieję, że jeżeli dojdzie do nowelizacji ustawy o usługach turystycznych, to dobro i interesy konsumenta zostaną w niej w pełni uwzględnione, oraz że sytuacja konsumenta nie ulegnie pogorszeniu w stosunku do tego, co wynika z obecnie obowiązującego, zresztą od bardzo niedawna, ustawodawstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo. Rozpoczynamy dyskusję. Proszę o skierowanie pytań lub uwag do przedstawicieli UKFiT, UOKiK względnie Federacji Konsumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#EdwardGwóźdź">Szalenie trudno jest zabierać głos po wypowiedziach traktujących wyłącznie o dobru konsumentów, jakkolwiek instytucja, którą reprezentuję, całkowicie zgadza się z argumentami państwa. Oczywiście jest tak, że zadowolony klient, to w praktyce oznacza większe dochody dla nas - branży turystycznej. Dosyć dosłownie potraktowaliśmy temat dzisiejszego posiedzenia, tzn. konkurencyjność, i zwróciliśmy uwagę na pewne zjawiska rynkowe, które obecnie występują. Chodzi m.in. o nierówność warunków działania podmiotów prawnych, która wynika z przepisów o podatku VAT. Rzecz w tym, iż część firm działających na naszym rynku jest podmiotami zagranicznymi i jako takie nie są obciążone podatkiem VAT, natomiast polscy przedsiębiorcy działający na podstawie naszych przepisów podatek VAT odprowadzają, w związku z czym ich usługa jest droższa, czyli mniej konkurencyjna.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#EdwardGwóźdź">W obecnie istniejącej ustawie, którą uważamy za dobrą, ale nie optymalną, funkcjonują zapisy, które - naszym zdaniem - wymagają poprawienia. Zresztą uważamy, że lepiej poprawiać obecnie obowiązującą ustawę niż wprowadzać całkiem nowe projekty.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#EdwardGwóźdź">Mamy konkretne propozycje poprawek i dotyczą one konkretnych artykułów. Pierwszy z nich to art. 5 pkt 3, a drugi to art. 9. Chodzi nam o to, że artykuły te naruszają równowagę przez to, że ich treść mówi o ingerencji czynnika rządowego w umowę cywilnoprawną i ubezpieczenia. Można to rozwiązać inaczej.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#EdwardGwóźdź">Są tam zapisy mówiące o możliwości wypowiedzenia umowy ubezpieczenia w przypadku, gdy już się taką umowę zawrze. Przekładając to na język praktyczny oznacza to, że jeżeli firma zawrze umowę z jakimkolwiek ubezpieczycielem, który nagle zacznie podnosić ceny, to nie ma możliwości wypowiedzenia tej umowy bez zgody Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, czyli czynnika rządowego.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#EdwardGwóźdź">Wystarczyłoby to znowelizować w taki sposób, że gwarancja ta byłaby konieczna, ale nie byłaby konieczna zgoda Urzędu, by ta gwarancja nastąpiła. Można by zawierać umowy z jakimkolwiek rzetelnym bankiem działającym na rynku w sposób prawidłowy.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#EdwardGwóźdź">Poprosiliśmy o ekspertyzę jednego z pięciu najlepszych ekspertów w dziedzinie prawa ubezpieczeniowego, by pomógł nam sformułować poprawki do obowiązującej ustawy. Treść tych poprawek mam przy sobie i bardzo chętnie je udostępnię, by rozpocząć dyskusję związaną z ewentualną nowelizacją ustawy.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#EdwardGwóźdź">Niektóre zapisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 maja 1998 r., które w pewien sposób tworzą sytuację, w której polskie podmioty gospodarcze będące pośrednikami turystycznymi, czyli agentami mają mniejsze szanse konkurencji z podmiotami zagranicznymi. Rzecz w tym, że pan minister finansów pisze o tym, że przez dochód rozumie się całą sumę, którą klient jest zmuszony zapłacić. Przez cztery lata walczyliśmy o to, żeby w przypadku przepisów o podatku VAT - udało nam się to uzyskać - sumą będącą dochodem pośrednika turystycznego była prowizja, którą otrzymuje, a nie cała suma. Oczywiście w takim wypadku koszty te obciążają klienta i produkt turystyczny staje się nieco droższy niż oferowany przez konkurencję.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#EdwardGwóźdź">Jest kilka tego rodzaju aspektów i sygnalnie zwracam uwagę państwa na niektóre z nich. Uprzejmie proszę o kontynuowanie dyskusji na te tematy, a także o poprawianie obowiązującego prawa, a nie tworzenie nowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszTomaszewski">Jak już wspominałem, w dniu 29 września br. odbędzie się posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki, którego celem będzie przygotowanie komisyjnego projektu zmiany ustawy o usługach turystycznych. Uprzejmie proszę o dostarczenie propozycji Polskiej Izby Turystyki w formie pisemnej, z pewnością weźmiemy ją pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie stwierdzam. W tej sytuacji pierwszy punkt porządku obrad został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#TadeuszTomaszewski">Przechodzimy do drugiego punktu, w którym rozpatrzymy informację na temat oceny funkcjonowania handlu i gastronomii w sezonie turystycznym 1998 r.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#TadeuszTomaszewski">Uprzejmie proszę o dokonanie wprowadzenia przez przedstawiciela Państwowej Inspekcji Handlowej. Materiał pisemny na ten temat został państwu dostarczony.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejKuligowski">Na wstępie chciałbym się zastrzec, że naszą informację określiliśmy w tytule jako informację z działalności Państwowej Inspekcji Handlowej w sezonie letnim 1998 r., ponieważ praktycznie rzecz biorąc, do dnia dzisiejszego nie byliśmy w stanie zamknąć wszystkich działań kontrolnych z uwagi na fakt, że sezon turystyczny w zasadzie jeszcze się nie skończył.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejKuligowski">W związku z powyższym informacja nasza tylko wstępnie ocenia to, co stwierdziliśmy latem bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejKuligowski">Próbowaliśmy również dokonać pewnych porównań z sytuacją w latach poprzednich. Informacja nasza generalnie zawiera jakby cztery segmenty.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#AndrzejKuligowski">Po pierwsze, jest to ocena funkcjonowania handlu i gastronomii w sezonie letnim 1998 r.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#AndrzejKuligowski">Po drugie, poruszamy problem żywienia i funkcjonowania stołówek na koloniach i obozach letnich.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#AndrzejKuligowski">Po trzecie, próbowaliśmy przedstawić państwu to, co działo się w tym sezonie - w tym również okresie wiosennym - na stacjach paliw, które były przez nas w tym roku dwukrotnie kontrolowane.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#AndrzejKuligowski">Czwartym, uzupełniającym elementem, jest to, co stwierdziliśmy w kwestii funkcjonowania tak zwanego rynku wiejskiego. Chodziło o to, co się dzieje z dala od głównych tras turystycznych.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#AndrzejKuligowski">Pragnę stwierdzić, że sezon letni 1998 r. charakteryzował się - o czym wszyscy wiemy - dosyć złą pogodą, w związku z tym był on nieco odmienny i dla handlowców, organizatorów turystyki i samych turystów, zdecydowanie gorszy niż sezon poprzedni.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#AndrzejKuligowski">Mimo to nasze działania potwierdziły, że, generalnie rzecz ujmując, funkcjonowanie placówek handlowych, usługowych i gastronomicznych nie było lepsze. Niestety, nasze kontrole stwierdziły pewne pogorszenie w tym zakresie. Stwierdzaliśmy te same rodzaje nieprawidłowości, które były przez PIH ujawnione już w latach poprzednich.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#AndrzejKuligowski">Jeżeli chodzi o te elementy, które uległy pogorszeniu, to należy stwierdzić, że była to większa liczba placówek, w których jakość surowców oraz towarów była gorsza. O 6 punktów obniżył się stan sanitarno-porządkowy placówek handlowych i gastronomicznych. Można powiedzieć, że te elementy są najbardziej niepokojące.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#AndrzejKuligowski">Okazało się, że w wielu przypadkach używano nielegalizowanych urządzeń pomiarowych, co umożliwia dokonywanie oszustw na konsumentach.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#AndrzejKuligowski">Jeżeli chodzi o drugi temat, czyli funkcjonowanie stołówek i zakładów gastronomicznych realizujących żywienie dzieci i młodzieży podczas wypoczynku letniego, to od wielu lat zajmujemy się tym tematem, kiedyś nawet w szerszym aspekcie, czyli organizacją letniego wypoczynku dzieci i młodzieży w ogóle. W roku bieżącym, z uwagi na fakt, że czekaliśmy na wejście w życie ustawy o usługach turystycznych - ona w jakimś sensie dotyczy również organizowania imprez letnich dla dzieci i młodzieży - nie dokonywaliśmy kompleksowej kontroli i sprawdziliśmy jedynie to, co dzieje się w stołówkach działających na obozach i koloniach.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#AndrzejKuligowski">Można generalnie stwierdzić, że sytuacja w tych stołówkach poprawiła się w stosunku do tego, co miało miejsce w latach poprzednich. Żywienie jest znacznie bardziej urozmaicone i lepszej jakości, mimo że stawki żywieniowe wynoszą od 7 do 17 zł, czyli bardzo są niskie. Niezależnie od tego nasi inspektorzy stwierdzali, że wyżywienie wcale nie było złe. Istniały oczywiście możliwości, czy też nie do końca przez nas potwierdzone próby - stwierdzamy stan w momencie kontroli, a nie na zakończenie danej kolonii lub obozu - dokonywania oszustw poprzez niewykorzystywanie w pełni stawki żywieniowej. Tak przynajmniej było w momencie dokonywania przez nas kontroli, jakkolwiek organizatorzy zapewniali oczywiście, że do końca wyjazdu wakacyjnego wszystko zostanie wyrównane i stawka żywieniowa zostanie zrealizowana w całości.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#AndrzejKuligowski">Temat stacji paliw jest istotny dla nas wszystkich, z uwagi na rozwój motoryzacji, jaki nastąpił w naszym kraju w ostatnich latach. Można generalnie stwierdzić, że to, co się dzieje na dużych stacjach należących do renomowanych firm, stacjach znajdujących się przy głównych trasach komunikacyjnych, należy ocenić pozytywnie. Mówię o dystrybutorach, czyli o jak gdyby części paliwowej.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#AndrzejKuligowski">Z kolei, jeżeli chodzi o funkcjonujące przy stacjach benzynowych placówki handlowe i gastronomiczne, to w praktyce ich działalność nie różni się poziomem od poziomu tego typu placówek znajdujących się w każdym innym miejscu na terenie naszego kraju. Po prostu w placówkach tych również dochodzi do różnych nieprawidłowości oraz prób oszukiwania konsumentów.</u>
<u xml:id="u-11.15" who="#AndrzejKuligowski">Podjęliśmy w tym roku próbę skontrolowania stacji paliw nieco bardziej oddalonych od głównych tras komunikacyjnych i okazało się, że jeżeli chodzi o oszustwa na ilości paliwa, możliwości są znacznie większe i, niestety, są one wykorzystywane. Praktycznie rzecz biorąc wszystkie dystrybutory znajdujące się na tych stacjach były ustawione w taki sposób, by wychylenie w ramach tolerancji były na rzecz sprzedającego, a nie konsumenta. Powodowało to, że wpływy z tej nadwyżki były dosyć pokaźne. Nie potrafię w tej chwili podać dokładnych kwot, ale były one duże.</u>
<u xml:id="u-11.16" who="#AndrzejKuligowski">Udział w tych pomiarach brali przedstawiciele Głównego Urzędu Miar, nie byliśmy zatem zdani tylko na siebie i nasze kontrole były dzięki temu bardzo fachowe.</u>
<u xml:id="u-11.17" who="#AndrzejKuligowski">W wyniku naszego wystąpienia do prezesa Głównego Urzędu Miar otrzymaliśmy kilka dni temu odpowiedź, w której wiceprezes Urzędu pani Szeląg proponuje 3 rodzaje rozwiązań. Jedno z nich jest najistotniejsze i wiąże się z postulatem zmiany zarządzenia prezesa Głównego Urzędu Miar w sprawie wprowadzenia instrukcji sprawdzania instalacji tak zwanych odmierzaczy, w taki sposób, żeby po legalizacji błąd we wskazaniach był naj najbliższy zeru. Poczekamy na realizację tej zapowiedzi. Pozostałe propozycje dotyczą zwiększenia kontroli, tyle że nie bardzo wiadomo, kto miałby to robić, ponieważ z tego co wiem, GUM nie dysponuje zbyt liczną kadrą inspektorów kontrolujących. My również nie możemy zajmować się wyłącznie kontrolowaniem 6 tys. stacji paliw na terenie Polski.</u>
<u xml:id="u-11.18" who="#AndrzejKuligowski">Ostatni segment naszej informacji dotyczy kontroli rynku wiejskiego, czyli oddalonego od głównych szlaków turystycznych oraz najważniejszych miejsc wypoczynku. Rynek ten ma charakter typowo rolniczy i właśnie tego typu gminy przede wszystkim chcieliśmy skontrolować.</u>
<u xml:id="u-11.19" who="#AndrzejKuligowski">Niestety, trzeba stwierdzić, że w tym segmencie stwierdziliśmy znacznie więcej nieprawidłowości, czyli np. sprzedaż wyrobów przeterminowanych, niedolewek itp. Należy dodać, że to, co stało się ze spółdzielczością wiejską na przełomie lat 80. i 90. - należy pamiętać, że kiedyś była ona głównym sektorem obsługującym tereny wiejskie, zwłaszcza jeżeli chodzi o usługi - spowodowało, że rynek usług typowo rolniczych jest zdecydowanie gorszy niż kiedyś.</u>
<u xml:id="u-11.20" who="#AndrzejKuligowski">Jeżeli chodzi o handel, to nie ulega wątpliwości, że sama dostępność placówek handlowych zdecydowanie się poprawiła. Jest ich znacznie więcej i funkcjonują w takich godzinach, w których powinny, a nie od 6oo do 15oo jak to niegdyś bywało.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszTomaszewski">Otwieram dyskusję. Czy są jakieś pytania lub uwagi? Nie stwierdzam. Chciałbym zatem zapytać o drugi segment informacji PIH, czyli letni wypoczynek dzieci i młodzieży. Chodzi mi o to, czy państwo współdziałaliście przede wszystkim z przedstawicielami kuratoriów oświaty oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej? Pytam o to dlatego, że znaczna część wypoczynku dzieci i młodzieży była dofinansowana w tzw. stawce osobodnia. Wspomniał pan, że wielu organizatorów letniego wypoczynku informowało, że stawka ta nie jest w pełni wykorzystywana, a wyrównanie do planowanego poziomu ma następować na zakończenie imprezy wypoczynkowej. Wydaje mi się, że w związku z tym warto byłoby dysponować w okresie letnim wykazem organizatorów oraz miejsc odbywania się kolonii i obozów, chodziłoby o te imprezy, które odbywają się z dopłatą ze środków rządowych. W wypadku dopłat od kuratoriów były to dopłaty do stawek wyżywienia i zakwaterowania. Wówczas w szczególności należałoby przestrzegać porządku w kwestii, by organizatorzy korzystając ze środków budżetowych nie zarabiali w sposób nieuczciwy na organizacji imprez wakacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejKrólikowski">Dziękuję panu przewodniczącemu za zwrócenie uwagi na tę istotną kwestię. Współpracujemy z kuratoriami przy kontrolowaniu kolonii praktycznie od początku podjęcia tego tematu przed czterema laty. Współpraca ta przebiega w dwóch głównych aspektach.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejKrólikowski">Po pierwsze, chodzi o samą legalność tych kolonii - według obowiązujących przepisów organizowanie kolonii wymaga zgłoszenia jej do kuratorium, które musi wyrazić zgodę na odbywanie się kolonii w danym miejscu i warunkach.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#AndrzejKrólikowski">Po drugie, każda kolonia czy obóz powinny mieć pewien program edukacyjno-wychowawczy. Również na ten temat kuratoria zawsze się wypowiadały i współpracowały z nami w tym aspekcie. Z tym, że przedstawiciele kuratoriów nie zawsze uczestniczyli w naszych kontrolach, przede wszystkim z uwagi na fakt, że jest ich jeszcze mniej niż naszych inspektorów.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#AndrzejKrólikowski">Ogólnie można stwierdzić, że współpraca taka miała miejsce, zawsze uczestniczymy w podsumowaniu sezonu letniego dokonywanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Oczywiście przyjmuję uwagę pana przewodniczącego i zostanie ona w przyszłym roku wykorzystana.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszPawlus">Muszę przyznać, że pan prezes dysponuje bardzo obszernym materiałem o pogorszeniu się sytuacji w dziedzinie handlu i usług w kontrolowanych przez PIH placówkach. Sądzę, że w ogólnym odczuciu i według moich osobistych obserwacji nie jest aż tak źle i można by polemizować z oceną Państwowej Inspekcji Handlowej.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszPawlus">Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że inspektorzy PIH byli w tym roku bardzo widoczni. Zwracali na to uwagę właściciele placówek usługowych i handlowych. Oczywiście występuję z pozycji konsumenta chronionego przez PIH i pozwolę sobie podziękować, za pośrednictwem pana prezesa, za wytężoną pracę jej inspektorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejKrólikowski">Dziękuję bardzo panu posłowi. Chciałbym stwierdzić, że jesteśmy coraz lepiej wyedukowani i udajemy się tam, gdzie nas nie nabiorą, stąd pańskie odczucie jest nieco lepsze niż to wynika z naszej kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszTomaszewski">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi i pytania? Jeżeli nie, to stwierdzam, że porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został wy-czerpany. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>