text_structure.xml 13.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#CzesławSobierajski">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Witam serdecznie gości przybyłych na dzisiejsze posiedzenie, witam panie i panów posłów. Porządek posiedzenia przewiduje zaopiniowanie dla Komisji Prawa Europejskiego projektu ustawy o postępowaniu z substancjami zubożającymi warstwę ozonową (druk nr 2326).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#CzesławSobierajski">Czy do porządku posiedzenia są pytania. Nie widzę. Wobec tego poproszę pana ministra o zreferowanie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BernardBłaszczyk">Na posiedzenie sejmowej Komisji Prawa Europejskiego został wniesiony projekt ustawy o postępowaniu z substancjami zubażającymi warstwę ozonową. W trakcie tego postępowania, na posiedzeniu Komisji, padł wniosek, żeby projekt ustawy rozpatrzyły również Komisje Gospodarki oraz Ochrony Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BernardBłaszczyk">W dniu dzisiejszym Komisja Ochrony Środowiska nie zdążyła rozpatrzyć tego projektu. Wyniknęło to z pewnych prac organizacyjnych Komisji oraz chęci zapoznania się z opiniami osób, które obecnie uczestniczą w rozmowach poza granicami kraju. Dlatego ten temat zdjęto z porządku obrad Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BernardBłaszczyk">Celem ustawy jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instrumentów pozwalających na zrealizowanie wymagań przyjętych poprzez ratyfikowanie przez Polskę konwencji wiedeńskiej o ochronie warstwy ozonowej z 1985 r. oraz protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubażających warstwę ozonową z 1987 r., a także ratyfikowanych przez Polskę poprawek do protokołu montrealskiego. Wskazane akty prawa międzynarodowego dążą do wyeliminowania lub stopniowego ograniczania produkcji i zużycia określonych substancji uznanych za zubożające warstwę ozonową. Dla jasności co do zakresu obowiązywania ustawy substancje te zostały wymienione w załącznikach do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BernardBłaszczyk">Polskie przepisy wewnętrzne nie są w chwili obecnej w wystarczającym stopniu przygotowane do realizacji zobowiązań związanych z ochroną warstwy ozonowej. Regulacje są fragmentaryczne i nie stwarzają kompleksowego prawnego systemu działań ochronnych, związanych z tym właśnie problemem. W istniejących regulacjach, w kontekście wymagań stawianych przez prawo międzynarodowe, brak jest przede wszystkim możliwości ustalania poziomu dozwolonej produkcji określonych substancji, czy wprowadzania zakazu takiej produkcji, a tym samym i sankcji za naruszanie tego rodzaju ograniczeń. Zrealizowanie wszystkich wymagań wynikających z protokołu montrealskiego bez dokonania zmian na szczeblu ustawowym jest niemożliwe. Luki prawne zrodziły konieczność przygotowania odpowiednich zmian i uzupełnień obowiązujących przepisów w postaci aktu prawnego, kompleksowo regulującego zagadnienie i stwarzającego podstawy do dalszego wprowadzania odpowiednich zmian, zgodnych z przyszłymi wymaganiami umów międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#BernardBłaszczyk">Ustawa stwarza także podstawy do wdrożenia do naszego systemu odpowiednich zmian, zgodnych z przyszłymi wymaganiami umów międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BernardBłaszczyk">Ze względu na wymagania wynikające z umów międzynarodowych konieczne było oparcie ustawy na systemie zakazów i ograniczeń dotyczących produkcji i obrotu z zagranicą substancjami kontrolowanymi oraz wykorzystywania substancji kontrolowanych. Wprowadzono również system kontroli przestrzegania wprowadzonych ograniczeń poprzez założenie, że produkcja i obrót z zagranicą substancji kontrolowanych w zakresie i w sytuacjach, kiedy pozwalają na to przepisy prawa międzynarodowego, będą odbywały się na podstawie pozwolenia ministra właściwego do spraw gospodarki. Przestrzeganie pozwoleń będzie kontrolowane przez organy inspekcji ochrony środowiska i organy celne, a ich naruszanie zagrożone sankcjami administracyjnymi o karnymi.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#BernardBłaszczyk">Konwencja ochrony warstwy ozonowej jest realizowana we wszystkich krajach świata. To nie jest tylko problem Polski.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#BernardBłaszczyk">Proponowany termin wejścia w życie ustawy to 1 lipca 2002 r. Wynika to z zobowiązań Polski podjętych podczas screeningu w Brukseli dla wdrożenia do krajowych przepisów prawnych regulacji w zakresie kontroli i użytkowania substancji zubażających warstwę ozonową, w terminie do końca 2002 r. W związku z faktem, że ustawa przewiduje nowe podejście wobec przedsiębiorców ubiegających się o pozwolenia na import i użytkowanie tych substancji, została zaproponowana data w połowie 2002 r. w celu zachowania ciągłości pozwoleń uzyskanych wg wniosków złożonych w 2001 r., a obowiązujących do końca 2002 r. Ta ustawa jest ustawą specyficzną i w wielu fragmentach potrzebna jest duża znajomość wiedzy technicznej, czyli jest to jakby konglomerat przepisów prawa i wiedzy politechnicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#CzesławSobierajski">Myślę, że się zgadzamy co do idei samej ustawy. Czy państwo posłowie mają pytania do pana ministra?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Nie ulega wątpliwości, że jesteśmy zgodni co do tego, aby poprzeć projekt ustawy. Ponieważ jest to specyficzna ustawa, dla specyficznej grupy, to nie chciałabym się wgłębiać w jej meritum. Natomiast nurtuje mnie jeden problem. Rozumiem, że chodzi również o to, jak zachować się w naszym życiu codziennym w stosunku do urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych, które ulegają zniszczeniu i coś trzeba z nimi zrobić. W ustawie napisane jest, że ten, kto prowadzi składowisko odpadów, ma możliwość odmowy przyjęcia złomowanego urządzenia. Czy rząd mógłby nam zaprezentować zamknięty cykl? Jak proces od pozbycia, składowania i ewentualnej utylizacji będzie funkcjonował? Jeżeli będę np. chciała pozbyć się starego klimatyzatora i nie będą chcieli go przyjąć na składowisko, to jak powinnam dalej postąpić?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Pytam dlatego, iż nie chciałabym, abyśmy coś pięknego uchwalili, a w życiu okaże się to niewykonalne.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ElżbietaPielaMielczarek">W rozdziale 6 mówi się o wydawaniu pozwoleń. Pozwolę sobie przypomnieć, że ostatnio - uchwalając nowe ustawy - mówimy o zezwoleniach, a nie pozwoleniach. W proponowanym zapisie występuje pewna odrębność. Czy jest ona czymś uzasadniona?</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Co to znaczy dostosowanie form użytkowania jak np. użytkowanie lodówki? To nie jest forma. To jest sposób wykorzystania lodówki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BernardBłaszczyk">Za materię poruszoną w pytaniach pani poseł dotyczących m.in. odpowiada minister właściwy do spraw ochrony środowiska. Wyjątkiem jest ustawa atomowa, przy okazji której ministrowi gospodarki przypisano obowiązek budowania składowiska odpadów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BernardBłaszczyk">Cały system dotyczący utylizacji, zbieractwa, itd., to jest domena ministra ochrony środowiska. Stąd nie mogę w pełni odpowiedzieć na pytanie pani poseł dotyczące zamkniętego cyklu, gdyż mogę być nieprecyzyjny.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BernardBłaszczyk">Generalnie rzecz biorąc, likwidacja odpadów niebezpiecznych, a więc i tych, które zawierają poszczególne gazy szklarniowe, będzie spoczywała nie tylko na osobach prowadzących składowiska, które nie muszą być osobami państwowymi. Ta kwestia zostanie uregulowana wydaniem odpowiedniego rozporządzenia. Nie przewidujemy, że dla tych gazów będziemy budować specjalne składowiska. Chcemy, by obowiązek polegał również na pozyskiwaniu, a więc dodatkowo poza prowadzeniem składowisk odpadów niebezpiecznych i to, co jest obecnie w ramach regulacji i nadzoru prowadzonego przez Państwową Inspekcję Ochrony Środowiska i Wojewódzkie Inspektoraty. Proszę pamiętać, że to nie jest prosta utylizacja, która będzie wymagała np. spalenia odpadów. Utylizacja tych odpadów będzie wymagała sprzętu specjalistycznego. Wspólnie z Ministerstwem Ochrony Środowiska przygotowujemy ustawę, w której będziemy chcieli wprowadzić pewien system opłat związanych z pozyskiwaniem dla jednostek prowadzących tego typu utylizację. Ten projekt ustawy jest obecnie po uzgodnieniach międzyresortowych i ten system będzie zamknięty.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#BernardBłaszczyk">Czy zostaną przyjęte opłaty depozytowe? Czy będzie dopłata? Czy nasza koncepcja pozyskania środków na wymienione cele uzyska poparcie? Odpowiedzi na te pytania zostaną udzielone w trakcie prac parlamentarnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaKrecińska">Ustawa - Prawo działalności gospodarczej jako formę ograniczenia działalności gospodarczej przyjęła dwie formy. Przyjęła koncesje oraz zezwolenia jako pewną specyficzną i łagodniejszą formę reglamentacji.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KrystynaKrecińska">Termin „pozwolenie” przyjęto jako bardziej zbliżony do ograniczeń towarowych. Nie odnosi się do możliwości podejmowania działalności. Pozwolenia będą towarzyszyły wykonywaniu pewnej ograniczonej działalności podmiotu w zakresie użytkowania, stosowaniu do działalności lub produkowanie specyficznego produktu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KrystynaKrecińska">Dla odróżnienia i zaakcentowania różnicy między określeniami w ustawie zamiast terminu „zezwolenie” użyto określenia „pozwolenie”. Koncesje i zezwolenia dotyczą kontroli podmiotów. Przy pozwoleniach podmiot będzie wtórnym elementem, natomiast przedmiotem pozwolenia będzie substancja, użytkowanie lub jej produkowanie. Termin „pozwolenie” jest bardziej zbliżony do ograniczeń towarowych, stąd jego zastosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BernardBłaszczyk">Przyjmujemy uwagę do zastosowanego terminu, tj. „użytkowanie lodówki”. Po przeanalizowaniu dokonamy zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzDymus">Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę realizacji zadań w zakresie ochrony powietrza przed zanieczyszczeniem, w tym kontrolę realizacji konwencji wiedeńskiej. Jeżeli chodzi o konwencję wiedeńską, stwierdziliśmy, że była ona realizowana częściowo. Resort ochrony środowiska podjął niezmiernie trudne wysiłki w tym zakresie. Od 1996 działa Fundacja Ochrony Warstwy Ozonowej, która zajęła się utworzeniem Krajowej Sieci Odzysku i Recyklingu Chłodni oraz szkoleniem i wydawaniem certyfikatów.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KazimierzDymus">W zakresie ochrony powietrza przed zanieczyszczeniem w Polsce dokonano większej pracy niż u naszych sąsiadów, tj. Czechów.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KazimierzDymus">Omawiana ustawa jest kompleksowa i jest trudna. W ustawie przewiduje się kontrolę, którą mają zająć się celne i Inspekcja Ochrony Środowiska, która pęka już dzisiaj w szwach od nadmiaru zadań.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#KazimierzDymus">W trakcie kontroli, o której wspomniałem, stwierdziliśmy również, że pozwolenia na obrót z zagranicą nie regulowały sprawy. Były olbrzymie różnice między tym, co wykazywały służby celne, Instytut Chemii Przemysłowej, który zajmuje się tymi problemami, a tym, co wykazywało Ministerstwo oraz Główny Urząd Statystyczny. Okazuje się, że jedynie w GUS były dane, ale dane bardzo różniące się od tych, które wynikały z udzielonych pozwoleń. Skąd się to wzięło? Wyjaśnienie trwało pół roku i nic nie przyniosło. Trudno jest wyjaśnić przeszłość na podstawie braku dopracowanych jednolitych norm dla celników i oznakowań stosowanych w przeszłości. Ustawa obecnie wprowadza jednolity system i na tym polega m.in. jej kompleksowość. Po kontroli pod adresem ministra gospodarki zgłosiliśmy dwa wnioski. Jeden, dotyczący wydania kompleksowej ustawy oraz drugi, wydanie wzorów oznakowania. I to wszystko znalazło się w tej ustawie. Dlatego mogę stwierdzić, że wnioski NIK są realizowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#CzesławSobierajski">Myślę, że ten głos był niezwykle ważny w świetle tego, co powiedział pan minister. Wobec braku dalszych głosów chciałbym zapytać, czy jest ktoś przeciw pozytywnej opinii Komisji Gospodarki na temat projektu ustawy dla Komisji Prawa Europejskiego? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BernardBłaszczyk">Chciałbym serdecznie podziękować paniom i panom posłom za tak szybkie rozpatrzenie i bezproblemowe przyjęcie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#CzesławSobierajski">Na zakończenie chcę państwa poinformować, że 19 grudnia o godzinie 16.00 obędzie się posiedzenie Komisji, którego tematem będzie prawo geologiczne i górnicze.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#CzesławSobierajski">Dziękuję państwu, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>