text_structure.xml 55 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewKaniewski">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. W zawiadomieniu o dzisiejszych obradach został przewidziany jeden punkt porządku dziennego. Ponieważ na następnym posiedzeniu zajmiemy się projektem ustawy dotyczącej górnictwa, w imieniu prezydium Komisji proponuję rozszerzyć porządek dzienny o rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie polityki wobec sektora motoryzacyjnego. Prace nad tym projektem podjęliśmy na poprzednim posiedzeniu Komisji. Ustaliliśmy wówczas, że skoryguje-my jego treść na podstawie zgłoszonych uwag i nowych propozycji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewKaniewski">Czy ktoś się sprzeciwia temu, abyśmy dzisiaj przyjęli nową wersję projektu dezyderatu? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewKaniewski">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Przypominam, że w lutym bieżącego roku obradowaliśmy na temat polityki eksportowej i importowej oraz zastanawialiśmy się, co zrobić, aby zmniejszyć deficyt w handlu zagranicznym. W dezyderacie, który wystosowaliśmy do rządu, a który był podsumowaniem tej dyskusji, zwróciliśmy uwagę na rolę, jaką powinna odegrać Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA we wspomaganiu polskiego eksportu. Podczas dyskusji wyrażony został pogląd, iż KUKE w małym stopniu przyczynia się do rozwiązywania problemów polskich eksporterów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ZbigniewKaniewski">Niezależnie od wystosowania dezyderatu do rządu, postanowiliśmy, iż odbędziemy odrębne posiedzenie na temat działalności KUKE. Ten temat podejmiemy na dzisiejszym posiedzeniu i proszę, aby pan prezes przedstawił najważniejsze informacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofJasiński">Dzię-kuję za zaproszenie do wzięcia udziału w posiedzeniu Komisji. Ponieważ państwo otrzymaliście materiał zawierający podstawowe informacje o działalności KUKE, postaram się ten sam temat przedstawić w innym ujęciu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KrzysztofJasiński">Jaka jest rola KUKE w zwiększaniu potencjału eksportowego Polski? Niektórzy politycy traktują tę instytucję jako panaceum na wszystko. Uważają, iż ma ona rozwiązać wszystkie problemy i ma być „kurą znoszącą złote jaja” w postaci większego eksportu. Tymczasem na eksport wpływa wiele różnorodnych czynników. Oprócz krajowych czynników strukturalnych występują także inne, związane z międzynarodową konkurencyjnością, zaś kredyt eksportowy nie jest lekiem na wszystkie dolegliwości.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KrzysztofJasiński">Dlaczego o tym mówię? Uważam bowiem, że przy ocenie znaczenia Korporacji Ubez-pieczeń Kredytów Eksportowych SA potrzebne jest wyczucie proporcji. Na początku chcę zastrzec, że kredyt eksportowy jest tylko jednym z wielu czynników wpływających na wzrost eksportu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KrzysztofJasiński">Mając na uwadze ten fakt, odpowiem na pytanie, co robi KUKE, aby zwiększyć polski eksport. Dlaczego KUKE nie spowodowała cudu, choć niektórzy tego się spodziewali? Od razu muszę zaznaczyć, że eksport części towarów został dokonany wyłącznie dzięki udzieleniu wsparcia przez KUKE. Odnosi się to do ubezpieczenia kredytów średnio- i długoterminowych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KrzysztofJasiński">W naszym statucie mamy zapisane, iż misja KUKE polega na tworzeniu warunków sprzyjających promocji polskiego eksportu na warunkach kredytowych i na wzmocnieniu pozycji eksporterów oraz ich towarów i usług na rynku międzynarodowym. Misję tę rozumiemy w ten sposób, iż zadaniem KUKE jest przygotowanie produktów ubezpieczeniowych, które spotkają się z uznaniem polskich eksporterów i będą oni chcieli je kupić.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KrzysztofJasiński">Drugie zadanie polega na poprawieniu konkurencyjności polskich eksporterów na rynkach zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KrzysztofJasiński">Głównym celem naszego działania jest strategia, która opiera się na dwóch filarach. Podobnie, jak w innych gospodarkach, znajdujących się w fazie przejściowej, występuje potrzeba edukacji eksporterów i banków w zakresie przydatności kredytowania eksportu i ubezpieczania kredytów eksportowych, aby eksporterzy mogli skutecznie konkurować na rynkach międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KrzysztofJasiński">Korporacja Ubezpieczeń Kredytowych SA zaangażowała się w tego rodzaju działalność i traktuje ją jako pierwszy element swojej strategii. Drugim elementem jest portfel produktów ubezpieczeniowych, budowany w taki sposób, aby były one odpowiedzią na obecne i potencjalne potrzeby naszych eksporterów oraz banków.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#KrzysztofJasiński">Skomentuję oba elementy, zanim przejdę do centralnego punktu prezentacji, w którym wskażę na wyniki polskich eksporterów w ciągu ostatnich pięciu lat oraz na rolę, jaką w tym zakresie odegrała KUKE.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#KrzysztofJasiński">Edukacja eksporterów i banków nie jest zadaniem krótkoterminowym. Realizacja tego zadania wymaga stosunkowo dużo czasu. W ciągu ostatnich trzech lat zorganizowaliśmy 80 seminariów, w których wzięło udział kilka tysięcy eksporterów i szereg banków. W tym roku zorganizujemy także kilkadziesiąt konferencji i seminariów, wspólnie z Krajową Izbą Gospodarczą, bankami i niektórymi urzędami wojewódzkimi.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#KrzysztofJasiński">Organizujemy też bezpośrednie spotkania z eksporterami i bankami, które przede wszystkim dotyczą kredytów średnio- i długoterminowych. Ponadto publikujemy różnego rodzaju informatory, w których prezentujemy korzyści wynikające z kredytu eksportowego i jego ubezpieczenia.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#KrzysztofJasiński">Jakie są efekty działalności edukacyjnej? Otóż w 1993 r. rozpoczęliśmy działalność od zawarcia 11 umów, w roku ubiegłym było ich 203, a do 31 sierpnia 1998 r. zawarliśmy 357 umów. Jeśli chodzi o procent ubezpieczonego eksportu, to w kolejnych latach rósł on w sposób następujący: 1993 r. - 0,1%, 1994 r. - 0,4%, 1995 r. - 1,1%, 1996 r. - 1,4%, 1997 r. - 1,4%, zaś do 31 sierpnia 1998 r. - 1,6%.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#KrzysztofJasiński">Dane dotyczące lat 1993–1997 otrzymaliśmy od Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie dokumentów SAD, natomiast dane dotyczące tego roku pochodzą od Narodowego Banku Polskiego. Informacje zebrane z tych dwóch źródeł nie są jednorodne. Z reguły GUS podaje niższą wielkość eksportu niż NBP.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#KrzysztofJasiński">W zakresie szkolenia eksporterów i banków jest jeszcze dużo do zrobienia i nie można oczekiwać, iż w krótkim czasie osiągnięte zostaną znaczne rezultaty w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#KrzysztofJasiński">Drugim filarem działalności KUKE są produkty ubezpieczeniowe. Oferujemy obecnie ubezpieczenie krótkoterminowych kredytów od ryzyka handlowego oraz od ryzyka niehandlowego. W pierwszym przypadku ubezpieczamy na własny rachunek, opierając się na kapitale KUKE. Natomiast krótkoterminowe kredyty ubezpieczamy od ryzyka niehandlowego na podstawie ustawy o gwarantowanych przez skarb państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#KrzysztofJasiński">Banki, które podpisały z nami umowy o współpracy - jest takich banków około 20 - akceptują cesję z naszej polisy, jako zabezpieczenie kredytów, co oznacza, że eksporterzy uzyskują dostęp do finansowania krótkoterminowego. Takich transakcji mamy coraz więcej i obecnie blisko 100 kredytów ma zabezpieczenie w naszych polisach.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#KrzysztofJasiński">Sądzę, że w tym zakresie osiągnęliśmy znaczny postęp. W pierwszym półroczu 1998 r. ubezpieczyliśmy od ryzyka handlowego krótkoterminowe kredyty w wysokości 247 mln USD. Ze wstępnych danych wynika, że do końca tego roku ubezpieczymy 460 mln USD.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#KrzysztofJasiński">Znaczny postęp, w stosunku do ubiegłego roku, odnotowaliśmy także w zakresie ubezpieczenia kredytów od ryzyka niehandlowego. Chodzi głównie o ryzyka ponoszone przez eksporterów w Rosji i na Ukrainie. Trudno jest przewidzieć, jaki będzie dalszy ciąg tego typu ubezpieczeń. Będzie to zależało od sytuacji, która ukształtuje się w tych krajach.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#KrzysztofJasiński">W zakresie kredytów średnio- i długoterminowych oferujemy ubezpieczenie kredytu dostawcy oraz ubezpieczenie kredytu dla nabywcy. W pierwszym przypadku chodzi o ubezpieczenie kredytu, który eksporter udzielił swojemu importerowi w postaci odroczonego terminu płatności. Natomiast kredyt dla nabywcy, jest to kredyt bankowy.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#KrzysztofJasiński">Naszym głównym zadaniem jest ubezpieczenie szerszego zakresu tego rodzaju kredytów. W tym celu podpisaliśmy porozumienia z innymi agencjami ubezpieczeń kredytów, takimi jak: Eximbank z USA, EDC z Kanady, Coface z Francji, ECGD z Wielkiej Brytanii, ECGC z Indii, OKB z Austrii, OND z Belgii, IFTRIC z Izraela, a we wrześniu 1998 r. zostanie podpisane porozumienie z EGAP z Republiki Czeskiej oraz EKN z Danii.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#KrzysztofJasiński">Porozumienia te umożliwiają polskim eksporterom wzięcie udziału w realizacji międzynarodowych kontraktów. Obecnie jest dyskutowany projekt, który ma być wykonywany na Białorusi, z udziałem KUKE, OKB z Austrii oraz Hermesa. Drugi projekt dotyczy Azerbejdżanu, z udziałem KUKE, agencji ubezpieczeniowej ze Szwajcarii i być może IFTRIC z Izraela. Kredyty średnio- i długoterminowe zaczęliśmy ubezpieczać w 1995 r., kiedy ukazały się wszystkie niezbędne akty wykonawcze do ustawy o gwarantowanych przez skarb państwa ubezpieczenia kredytów eksportowych. Rozpoczęliśmy od kwoty 45 mln USD. W 1996 r. wartość kontraktów objętych ubezpieczeniem wyniosła 44 mln USD. W 1997 r. osiągnęliśmy gorszy wynik, w porównaniu do roku ubiegłego. Spodziewamy się, że w tym roku znacznie wzrośnie wartość kontraktów eksportowych średnio- i długoterminowych ubezpieczonych przez KUKE.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#KrzysztofJasiński">Mając na celu dostosowanie naszej oferty do potrzeb eksporterów, wprowadzamy nowe produkty ubezpieczeniowe. Takim produktem jest Europolisa, adresowana do małych i średnich eksporterów. Zostanie ona wprowadzona już w tym miesiącu, wspólnie z Krajową Izbą Gospodarczą. O jej przyznanie mogą się ubiegać eksporterzy, którzy legitymują się obrotem nie mniejszym niż 1 mln USD. Europolisa różni się od innych polis tym, iż eksporterzy mają możliwość zakupienia pojedynczych limitów kredytowych.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#KrzysztofJasiński">Pojedynczy limit kredytowy ma określoną cenę. Eksporter może kupić np. 10 tys. DM lub 20 tys. USD, stosunkowo blisko jego miejsca zamieszkania. W tym celu wykorzystamy całą sieć Krajowej Izby Gospodarczej, która będzie oferowała tego typu produkt.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#KrzysztofJasiński">Sondaż popytu na ten produkt przeprowadziliśmy w województwie katowickim, gdzie wspólnie z Urzędem Wojewódzkim i Bankiem Śląskim próbowaliśmy dowiedzieć się, czego potrzebują mali eksporterzy. Na podstawie tych doświadczeń została opracowana Europolisa.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#KrzysztofJasiński">Przygotowujemy także tak zwaną polisę globalną, która jest opracowana w formie modułu. Adresowana jest ona do większych eksporterów. Za pomocą tej polisy, we współpracy z siecią agencji ubezpieczeń kredytów, której głównym filarem jest baza danych Coface, można będzie ubezpieczyć sprzedaż do wszystkich finalnych odbiorców na terenie Czech, Niemiec i innych krajów.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#KrzysztofJasiński">W naszej strategii, która obecnie jest przedmiotem dyskusji w Ministerstwie Finansów i w Ministerstwie Gospodarki, przewidzieliśmy gwarancje dla banku, który udzieli kredytu dostawcy na produkcję towarów przeznaczonych na eksport. Obecnie występuje duży problem z uzyskaniem długoterminowego kredytu. Gwarancje dla banków umożliwią eksporterom zaciąganie tańszych, od oferowanych obecnie, kredytów.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#KrzysztofJasiński">Oferować będziemy także gwarancje dla banków w przypadku kredytów krótko-terminowych, zaciągniętych na produkcję wyrobów przeznaczonych na eksport. Będzie to oferta dla małych eksporterów. Chodzi o różnego rodzaju towary produkowane na zamówienie odbiorcy zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#KrzysztofJasiński">Coraz częściej pytani jesteśmy o to, czy mamy zamiar ubezpieczać inwestycje, które z reguły są długoterminowe, 20–30-letnie. Chodzi przede wszystkim o inwestycje kapitałowe za granicą. Także ten produkt przewidzieliśmy w naszej strategii i być może, zostanie on wprowadzony w przyszłym roku.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#KrzysztofJasiński">Gdyby nie działalność ubezpieczeniowa KUKE, nie doszłoby do sfinalizowania transakcji eksportowych z odbiorcami na Ukrainie, w Rosji, w Wenezueli i Argentynie, na kwotę 114 mln USD. Wszystkie te transakcje nie mają gwarancji rządowej, z wyjątkiem transakcji do Wenezueli i nie doszłyby do skutku bez wsparcia KUKE.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#KrzysztofJasiński">Istnieje duże zainteresowanie działalnością KUKE, czego odzwierciedleniem są sumaryczne kwoty zawarte we wnioskach, skierowanych do tej instytucji. W 1995 r. wnioski opiewały na kwotę 834.370 tys. USD, w 1996 r. - 613.300 tys. USD, w 1997 r. - 1.580.700 tys. USD i do końca pierwszego półrocza bieżącego roku - 653.800 tys. USD.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#KrzysztofJasiński">Porównując liczbę wniosków z liczbą zawartych umów ubezpieczenia można dostrzec, iż każdy projekt, którego okres realizacji przekracza dwa lata, jest stosunkowo długo opracowywany i do końca nie wiadomo, czy będzie on wdrożony. Jest to spowodowane tym, iż przy opracowywaniu takich projektów uczestniczą różne przedsiębiorstwa i banki, a także rządy państw, w których mają one być realizowane.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#KrzysztofJasiński">W 1995 r. zaangażowaliśmy w ubezpieczenie kredytów 27 mln USD, w 1996 r. - 210 mln USD, w 1997 r. - 287 mln USD oraz w pierwszym półroczu 1998 r. - 269 mln USD. Nie są to duże kwoty. Często porównuje się KUKE do Hermesa - moim zdaniem - niesłusznie. Jeśli jednak porównamy działalność Hermesa w tych samych ramach, jakie wyznacza nasza ustawa o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych, to okaże się, że w 1997 r. ubezpieczył on eksport o wartości 4,1% całego niemieckiego eksportu, zaś wynik KUKE nie odbiega znacznie od tego wyniku, uzyskanego przecież przez największą na świecie agencję.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#KrzysztofJasiński">Nie sposób mówić o ubezpieczeniu kredytów eksportowych, abstrahując od sytuacji ekonomicznej Polski. Skupię się na najważniejszych czynnikach mających wpływ na rozmiar eksportu.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#KrzysztofJasiński">Nawet w dzisiejszym wydaniu „Rzeczpospolitej” ukazał się artykuł, którego autor upatruje sposób na zwiększenie eksportu w zwiększeniu skali ubezpieczeń kredytów eksportowych. Już Flamandowie, jedni z najlepszych handlowców na świecie, kierowali się maksymą, iż handel przyciąga finanse, a nie odwrotnie. Tam, gdzie jest handel, tam pojawiają się banki i instytucje ubezpieczeniowe.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#KrzysztofJasiński">Jakie - naszym zdaniem - czynniki oddziaływują na rozmiar polskiego eksportu? Przede wszystkim wysoki popyt wewnętrzny na dobra konsumpcyjne i inwestycyjne hamuje rozwój eksportu. Biorąc pod uwagę fakt, że eksport jest trudniejszy niż handel na rynku wewnętrznym, powstaje pytanie, co może motywować producentów do podjęcia działalności eksportowej?</u>
          <u xml:id="u-2.35" who="#KrzysztofJasiński">Wzrost eksportu nastąpił na skutek decentralizacji. Handlem zagranicznym zajmowało się kilka central handlu zagranicznego i Bank Handlowy. Obecnie jest ponad 10 tys. samodzielnych eksporterów, zaś transakcje handlowe z kontrahentami zagranicznymi obsługuje kilka banków.</u>
          <u xml:id="u-2.36" who="#KrzysztofJasiński">Znacznie zmniejszył się eksport do krajów byłego Związku Radzieckiego na rzecz eksportu do krajów Europy Zachodniej, a w szczególności rozwinął się eksport na rynek niemiecki. Obecnie obserwujemy ożywienie handlu z Rosją, Ukrainą, Białorusią, Węgrami i Czechami. Powstaje pytanie, co będzie się działo dalej w związku z kryzysem w Rosji.</u>
          <u xml:id="u-2.37" who="#KrzysztofJasiński">Jednym z ważnych czynników eksportu jest poprawa konkurencyjności polskich eksporterów. Umocnienie polskiego złotego spowodowało podrożenie eksportu. W wielu przypadkach wymaga poprawy jakość towarów, mamy skutecznie konkurować na rynkach zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.38" who="#KrzysztofJasiński">Konieczne jest również poprawienie warunków finansowania w taki sposób, aby eksporterzy mieli dostęp do kredytów średnio- i długoterminowych oprocentowanych według stałych stóp procentowych. Ten temat jest opracowywany przez Ministerstwo Finansów i prawdopodobnie wkrótce przedsiębiorcy będą mogli otrzymywać kredyty oprocentowane według stałych stóp procentowych.</u>
          <u xml:id="u-2.39" who="#KrzysztofJasiński">Jedną z istotnych spraw jest ukształtowanie świadomości, iż eksport jest niezbędnym elementem dobrze ukształtowanych procesów gospodarczych. Uważamy, że w Polsce nie jest dobrze ugruntowana społeczna świadomość znaczenia eksportu. W Wielkiej Brytanii propagowane jest hasło „Jesteśmy otwarci na interesy”. Uważamy, że w Polsce też powinny być podjęte działania, które polegałyby na promowaniu eksportu wśród naszych producentów.</u>
          <u xml:id="u-2.40" who="#KrzysztofJasiński">Jakie - naszym zdaniem - KUKE powinna podejmować działania w przyszłości? Uważamy, że ta instytucja powinna być zaangażowana w tworzenie i wdrażanie wszelkich strategii eksportowych oraz powinna współpracować w tym zakresie z odpowiednimi ministerstwami, organizacjami przemysłowymi, bankami itd. Celowo użyłem określenia „wszelkich strategii eksportowych”, gdyż niektóre ministerstwa opracowują własne takie strategie. Byłoby lepiej, gdyby powstała jedna strategia albo przynajmniej strategie zostały ze sobą skorygowane.</u>
          <u xml:id="u-2.41" who="#KrzysztofJasiński">Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA będzie kontynuowała działania informacyjne na temat korzyści wynikających z kredytowania eksportu i ubezpieczania kredytów eksportowych dla poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych. W tym celu będzie szkolić przedsiębiorców i banki w zakresie stosowania kredytu eksportowego.</u>
          <u xml:id="u-2.42" who="#KrzysztofJasiński">Nadal będziemy rozwijać produkty ubezpieczeniowe. Chcemy udostępnić naszym klientom możliwie szeroki zakres instrumentów w celu wspierania importerów i banków. Musimy więcej wagi przywiązywać do obsługi klientów.</u>
          <u xml:id="u-2.43" who="#KrzysztofJasiński">Będziemy dążyć do rozwoju warunków finansowania tak, aby zapewnić eksporterom dostęp do finansowania średnio- i długoterminowego na bazie stałej stopy procentowej CIRR, zgodnie z Consensusem OECD - finansowania w fazie produkcji oraz do zapewnienia dostępu eksporterów do finansowania krótkoterminowego. Chodzi o to, aby finansowanie było mniej więcej na takim poziomie, z jakiego korzystają konkurenci z krajów OECD.</u>
          <u xml:id="u-2.44" who="#KrzysztofJasiński">Przyszłość KUKE nie będzie łatwa. Wierzę, że ta instytucja będzie przyczyniać się do poprawy wyników polskiego eksportu, jako element szeroko pojętej strategii eksportowej. Jeżeli polski eksporter jest w stanie znaleźć się na rynku, to możemy mu pomóc dzięki zaoferowaniu takich samych warunków finansowania, w jakich działa konkurencja, a jako zabezpieczenie eksportu może posiadać skuteczną polisę ubezpieczenia kredytu eksportowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewKaniewski">Dziękuję panu prezesowi za wystąpienie. Podzielę się z państwem swoim doświadczeniem. Byłem w Paryżu na spotkaniu z przedsiębiorcami francuskimi, podczas którego przedstawiciele KUKE prezentowali jej działalność oraz możliwości w odniesieniu do francuskich i polskich przedsiębiorców. Muszę stwierdzić, że było to wykonane profesjonalnie i spotkało się z dużym zainteresowaniem przedsiębiorców francuskich.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewKaniewski">Z pewnością pan prezes wie, że w odczuciu polskich eksporterów, wspomaganie ich przez KUKE, nie do końca jest satysfakcjonujące. Stąd zrodziła się potrzeba poznania działalności tej instytucji.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZbigniewKaniewski">Przypominam, że minister gospodarki udzielił odpowiedzi na dezyderat Komisji w sprawie polityki eksportowej, której jednym z instrumentów powinna być działalność KUKE. W tym dezyderacie zawarliśmy propozycję, zgłoszoną podczas dyskusji, zmiany usytuowania KUKE. Chodziło nam o to, aby minister gospodarki, realizując politykę eksportową, mógł mieć odpowiednie narzędzia.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZbigniewKaniewski">Chcę zapytać, czy ten postulat będzie realizowany? Pytanie to kieruję pod adresem przedstawiciela rządu.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ZbigniewKaniewski">To, co powiedziałem, proszę traktować jako zagajenie do dyskusji. Czy ktoś z posłów chciałby zadać pytanie lub zgłosić uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZygmuntMachnik">Chcę zapytać pana prezesa, kto jest klientem KUKE, gdyż nie wynika to jednoznacznie z materiału, który otrzymaliśmy na dzisiejsze posiedzenie Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Moje pytanie dotyczy realizacji postanowień zawartych w ustawie, dotyczących ryzyka niehandlowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#HenrykUsakowski">Chcę się dowiedzieć, jaki jest procentowy udział działalności KUKE na rynkach wschodnich i na rynkach zachodnich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewKaniewski">Czy ktoś jeszcze chce zadać pytanie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ZbigniewKaniewski">Proszę, aby pan prezes udzielił odpowiedzi na pytania posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofJasiński">Modelowym klientem jest eksporter, którego obroty wynoszą około 2,5 mln USD. Przede wszystkim są to mali i średni eksporterzy. Stanowią oni 90% naszych klientów. Biorąc pod uwagę składkę płaconą na rzecz KUKE, to sytuacja przedstawia się odwrotnie. Pozostałe 10% klientów płaci składki przynoszące 90% dochodów KUKE.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofJasiński">Na str. 8 naszego materiału zamieściliśmy dane dotyczące struktury geograficznej za-angażowania KUKE w ubezpieczenie kredytów krótkoterminowych w 1997 r. Zgodnie z zacytowaną wcześniej maksymą, podążamy za polskimi eksporterami. W dalszym ciągu głównym rynkiem dla nich jest rynek niemiecki. Także w naszym portfelu dominują umowy ubezpieczenia zawarte z eksporterami, którzy sprzedają swoje towary na tym rynku.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofJasiński">Eksport do Rosji stanowi 2,7% naszego zaangażowania, podczas gdy do Niemiec - 34%. Ubezpieczamy eksport do ponad 100 kontrahentów w Rosji i podobnie wygląda sytuacja na Ukrainie, podczas gdy w naszym kręgu zainteresowania jest ponad 4 tys. firm z 80 krajów.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#KrzysztofJasiński">Naszymi klientami są firmy prywatne, które od początku miały taki status, albo dawne firmy państwowe, które zostały sprywatyzowane. Wśród naszych klientów są takie potęgi jak: „Elektrim”, „Polimex-Cekop”, „Coopex” itd. Najwięcej klientów wywodzi się z województw: katowickiego, warszawskiego, poznańskiego, gorzowskiego. Po zachodniej stronie Wisły jest usytuowanych 90% naszych klientów, natomiast stosunkowo niewiele klientów jest po wschodniej stronie Wisły, przy czym eksportują oni na Ukrainę, do Rosji i do krajów nadbałtyckich.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#KrzysztofJasiński">Jak wygląda realizacja ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych? Rozumiem, że nie udała się prezentacja informacji, bowiem miała ona na celu wyjaśnić tę kwestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Pytałam o ubezpieczenia kredytów od ryzyka niehandlowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofJasiński">Tego dotyczyły informacje o kredytach długo- i średnio-kredytowych, przy czym ubezpieczenie tych kredytów jest naszym głównym zadaniem. Do tej pory ubezpieczyliśmy projekty na kwotę 109 mln USD. Trwają dyskusje w sprawie dalszych projektów na kwotę 260 mln USD, które mają być realizowane na Białorusi, w Azerbejdżanie, Chile i na Ukrainie. Do KUKE wpłynęło wniosków na kwotę około 600 mln USD.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofJasiński">Nie wiemy, które projekty zostaną zrealizowane. Proces negocjacji kontraktów jest bardzo długi. Najczęściej zdarza się, że po roku lub dwóch latach otrzymujemy informację, że dany projekt już jest nieaktualny. Przykładem może być rynek turecki, który nasi eksporterzy próbują zdobyć. Mamy bardzo dużo wniosków w sprawie eksportu na ten rynek, ale na razie naszym eksporterom nie udało się podpisać kontraktów, a tym samym nam nie udało się ich ubezpieczyć. Wszystko wskazuje na to, że jeden z projektów dojdzie do skutku i być może będziemy w stanie go ubezpieczyć.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KrzysztofJasiński">Jak już wspomniałem, Ministerstwo Finansów rozważa możliwość stosowania dopłat do stóp procentowych. Uważamy, że wówczas, kiedy nasze firmy uzyskają taki sam dostęp do finansowania, jaki mają ich konkurenci - mam na myśli stałe stopy procentowe, które są ustalane przez Consensus OECD - będą mogli bardziej skutecznie konkurować na rynkach zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KrzysztofJasiński">Prasa szeroko donosiła o kontrakcie z Chinami na kwotę ponad 300 mln USD. Negocjacje w sprawie tego kontraktu trwają już prawie cztery lata. Cały czas czekamy na podpisanie kontraktu na dostawę podwozi na kwotę 108 mln USD.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KrzysztofJasiński">Kiedy mówimy o umowie ubezpieczenia i strukturze tych umów pod względem geograficznym, musimy rozróżniać zabezpieczenia kredytów eksportowych krótkoterminowych oraz zabezpieczenia kredytów średnio- i długoterminowych. Kredytu krótkoterminowego, do 180 dni, udziela eksporter swojemu importerowi w postaci odroczonej płatności za dostarczony towar. W dalszym ciągu kredyty takie udzielane są odbiorcom w krajach zachodnich. Na pierwszym miejscu są Niemcy, a na drugim - Czechy, czyli nasi najbliżsi sąsiedzi.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#KrzysztofJasiński">Natomiast w kredycie krótkoterminowym nieobecne są rynki krajów po wschodniej stronie granicy polskiej. Formy płatności na tych rynkach są zupełnie inne niż na rynkach zachodnich. Zachodni kontrahent wymaga od polskiego eksportera odroczonego terminu płatności w granicach 60–180 dni. Eksport na Wschód odbywa się za gotówkę. Mało kto decyduje się na kredytowe warunki zapłaty za towar. Na takie warunki godzą się tylko ci eksporterzy, którzy od dłuższego czasu prowadzą handel z odbiorcami na rynkach wschodnich - rosyjskimi bądź ukraińskimi. Dotyczy to zwłaszcza eksportu farmaceutyków, przy czym tak zwany kredyt kupiecki jest udzielany co najwyżej na 60 dni z uwagi na ogromne ryzyko.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#KrzysztofJasiński">Ryzyko to niekoniecznie musi wynikać z niewypłacalności kontrahenta. W wyniku restrykcji wprowadzonych w Rosji, klienci naszych eksporterów, którzy są z kolei klientami KUKE, wpłacają do banków odpowiednie kwoty, ale te nie realizują ich zleceń. Dzieje się tak pomimo tego, że rząd rosyjski nie wprowadził oficjalnie żadnego moratorium na płatności z tytułu zawartych transakcji. Obecnie wszyscy eksporterzy, nie tylko polscy, czekają na to, co się stanie w Rosji, to znaczy w jaki sposób z tego kraju będą wpływały płatności na ich rachunki.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#KrzysztofJasiński">Zupełnie inaczej przedstawia się kwestia kredytów średnio- i długoterminowych. W tym zakresie występuje olbrzymie ryzyko. Nasze zaangażowanie w Rosji wynosi 40 mln USD, natomiast na Ukrainie - 20 mln USD. Krajami wysokiego ryzyka są także Wenezuela i Chile. Mówiąc inaczej, jeśli chodzi o kredyty średnio- i długoterminowe, dominują kraje wysokiego ryzyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewKaniewski">Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki w lutym bieżącego roku, pojawił się postulat, aby KUKE była instytucją non profit. Postulat ten został pozytywnie zaopiniowany na szczeblu departamentu Ministerstwa Gospodarki, natomiast swojego poglądu nie wyraziło Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZbigniewKaniewski">Na dzisiejszym posiedzeniu gościmy przedstawiciela Ministerstwa Finansów, którego także chcę zapytać o zaawansowanie prac nad doskonaleniem instrumentów obsługi finansowej eksporterów. Jak dalece są zaawansowane prace nad CIRR?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofNers">Kierownictwo Ministerstwa Finansów dwukrotnie już rozważało, czy jest możliwe i jak należy od strony technicznej wprowadzić system dopłat do stałych stóp procentowych, zgodnie z Consensusem OECD. Chcemy na tę kwestię spojrzeć w kontekście strategii wspierania eksportu, która została przygotowana przez Ministerstwo Gospodarki oraz w kontekście pakietu zobowiązań dotyczących liberalizacji handlu, które rząd polski podjął dwa lata temu wstępując do OECD.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KrzysztofNers">Mogę zapewnić państwa, że trwają prace, które prowadzimy dwutorowo. Chcemy określić skutki budżetowe decyzji w sprawie dopłat do kredytów, aby można było utrzymać stałe stopy procentowe. Równolegle trwają prace techniczne dotyczące sposobu wprowadzenia tego systemu.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#KrzysztofNers">Zbieramy doświadczenia we wspieraniu eksportu w różnych krajach. Informacje te dostarczają nam biura radców handlowych oraz analogiczne do KUKE agencje ubezpieczenia kredytów. Materiały otrzymaliśmy w ciągu ostatnich tygodni. Okazało się, że zbieranie tych informacji jest dość długim procesem. Obecnie opracowujemy otrzymane materiały, konsultujemy się z ekspertami i rozważamy, czy wykorzystamy program PHARE dla rozwoju instytucjonalnego przy wprowadzaniu tego systemu.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#KrzysztofNers">Nie mam dla państwa jednoznacznej odpowiedzi. Mogę tylko poinformować, że tydzień temu odbyło się posiedzenie kierownictwa Ministerstwa Finansów w sprawie CIRR, mimo natłoku spraw, związanych z reformą podatkową. Do tej sprawy wrócimy w ciągu najbliższych tygodni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewKaniewski">Uważam, że prace powinny być maksymalnie przyspieszone. Reprezentowałem Komisję na ostatnich Targach Mody w Poznaniu. To, co zaobserwowałem wzbudza duży niepokój, również u kadry kierowniczej przedsiębiorstw, sprzedających swoje wyroby na rynku tekstyliów i obuwia. Wystawcy z krajów azjatyckich zaprezentowali wyroby, na podobnym poziomie, jak wyroby polskie, ale oferowali ceny kilkadziesiąt procent niższe niż polscy producenci.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#ZbigniewKaniewski">Rozmawiałem z najlepszymi polskimi producentami, którzy zainwestowali w nowoczesny park maszynowy. Stwierdzili oni, że nie wytrzymają tej konkurencji.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#ZbigniewKaniewski">Uważam, że należy się zastanowić nad zasadami postępowania państwa polskiego nie tylko wobec producentów tekstyliów i obuwia, ale także wobec producentów innych wyrobów. Wydaje się, że w obecnej sytuacji część polskich podmiotów zostanie wyeliminowana z rynku.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#ZbigniewKaniewski">Nie bez przyczyny na początku bieżącego roku zajęliśmy się warunkami polskiego eksportu i importu towarów na nasz rynek. Podczas dyskusji reprezentanci eksporterów bili na alarm. Dzisiaj gościmy jednego z tych dyskutantów - pana Henryka Usakowskiego, który milczy tak, jak gdyby „wyszła z niego cała para”.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#ZbigniewKaniewski">Biorąc pod uwagę opinie wyrażane podczas Targów Poznańskich, chcę wyraźnie powiedzieć, że wzbudzają one ogromny niepokój. Eksportuje się, dopłacając do eksportu kosztem polskiego klienta, między innymi dlatego, żeby utrzymać miejsca pracy. Zwolnienia grupowe są bardzo źle odbierane przez społeczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#ZbigniewKaniewski">Eksporterzy dopominali się zmniejszenia kosztów funkcjonowania KUKE, by mogli oni płacić niższe stawki, a tym samym sami ponosiliby niższe koszty eksportu. Stąd pojawiła się propozycja, by instytucja ta funkcjonowała na zasadzie non profit. Każdy producent szuka dzisiaj możliwości obniżenia kosztów, jeśli chce przetrwać przez najbliższe lata na konkurencyjnym rynku.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#ZbigniewKaniewski">Często przychodzi naszym producentom działać w nieuczciwych warunkach konkurencji na rynku - w warunkach mafijnych. Dzieje się tak dlatego, że dopuszcza się na nasz rynek importerów, którzy oferują ceny poniżej kosztów produkcji. Ponadto na nasz rynek trafiają towary, które są przepuszczane przez granicę bez cła.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#ZbigniewKaniewski">Praktycznie rzecz biorąc, w walce z tymi praktykami jesteśmy bezsilni i rodzimy przemysł skazujemy na zagładę. Ten krąg bezsilności musi być kiedyś przerwany, gdyż wyborcy powiedzą, że jesteśmy nieodpowiedzialni i nieudolni, skoro nie potrafiliśmy zahamować tego procesu. Na posiedzeniu Komisji Gospodarki wracamy do tego samego problemu, ale z dość miernymi skutkami.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#ZbigniewKaniewski">Całe odium spłynęło na pana prezesa Krzysztofa Jasińskiego, aczkolwiek niesłusznie, gdyż KUKE jest jednym z ogniw funkcjonowania systemu. Generalnie, polscy eksporterzy są niezadowoleni z sytuacji, która obecnie ma miejsce w naszym kraju. Ministerstwo Gospodarki, odpowiadając na dezyderat Komisji, podzieliło wiele wniosków, które się w nim znalazły. Problem polega na tym, że przyznanie racji to jedna sprawa, a drugą sprawą są decyzje, jako element realizacji zawartych w dezyderacie wniosków. Oczekujemy więc na przyspieszenie pewnych decyzji, ze względu na atmosferę, z jaką mamy do czynienia. Jest to apel pod adresem ministra gospodarki, ministra finansów, a przede wszystkim pod adresem rządu.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#ZbigniewKaniewski">Przy okazji chcę poinformować, że zgodnie z planem pracy Komisji, jesienią bieżącego roku zajmiemy się oceną wdrażania Kodeksu celnego i tak zwanych ustaw okołocelnych. Ma to kluczowe znaczenie dla polskich przedsiębiorstw, bowiem ustawy te stwarzają szansę na uczciwą konkurencję. Chodzi o to, aby zbadać, czy ta szansa jest urzeczywistniana.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#ZbigniewKaniewski">Taki przegląd ma również znaczenie z punktu widzenia przyspieszenia wdrożenia instrumentacji, którą przygotowuje rząd. Przedsiębiorstwa czekają na informacje w jaki sposób mają ustawiać swoją działalność na przestrzeni najbliższych lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofNers">Tytułem uzupełnienia chcę powiedzieć, iż nie przypadkiem wspomniałem o pracach nad reformą podatkową. Obniżenie stawki podatkowej jest jednym z elementów wspierania eksportu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KrzysztofNers">Chcę także państwa poinformować, że reforma systemu podatkowego będzie związana z reformą administracji skarbowej, podatkowej i celnej. Oczekujemy na przyjazd misji Banku Światowego i IMF, która pomoże nam w dokonaniu swoistej rewolucji w zakresie tych administracji, co doprowadzi do uszczelnienia granic. Walka z nieuczciwą konkurencją jest też jednym z elementów tej reformy.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KrzysztofNers">Dlatego nie chcieliśmy podejmować wycinkowej decyzji dotyczącej CIRR, zwłaszcza że jest to dość nośny temat. Uważamy, iż należy umieścić go w szerszym kontekście różnych mechanizmów wspierania eksportu, a raczej należałoby powiedzieć: różnych mechanizmów wspierania wzrostu konkurencyjności polskich eksporterów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewKaniewski">Musimy pamiętać o tym, że polscy eksporterzy często konkurują z nieuczciwymi importerami i w tej grze przegrywają. Okazuje się, że działania są mało skuteczne, bowiem ciągle na polskim rynku jest dużo towarów sprzedawanych po cenach dumpingowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#HenrykUsakowski">Zawsze występuję bez emocji, aczkolwiek z „lwim pazurem”. Stanowisko Konfederacji Pracodawców Polskich i Związku Pracodawców Handlu Zagranicznego jest znane począwszy od premiera, a skończywszy na członkach różnych komisji sejmowych. Powtórzę je w skrócie. Należy bezwzględnie zmienić podporządkowanie Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA. Na całym świecie, instytucje, które współdziałają z eksporterami poprzez ubezpieczanie kredytów eksportowych, należą do różnych resortów, a w szczególności do tego, który odpowiada za eksport. W polskich warunkach powinno to być Ministerstwo Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#HenrykUsakowski">Obecny minister gospodarki ma do wykonania określone zadania w zakresie eksportu, jest z tego rozliczany, natomiast nie ma żadnego instrumentu, którego mógłby użyć do realizacji tych zadań. Ważny instrument jest w rękach ministra finansów, dla którego nie jest najważniejsza kwestia wzrostu eksportu.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#HenrykUsakowski">Chcę państwa poinformować, że zamówiliśmy wizytę u pana premiera Leszka Balcerowicza, bowiem chcemy porozmawiać o polskim eksporcie, a także o tym, że świat kroczy ku kryzysowi i należy się zabezpieczyć przed skutkami tego zjawiska. Tymczasem nikt tego nie dostrzega i nic się nie robi w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#HenrykUsakowski">Wbrew prasowym doniesieniom, eksport upada i rozwierają się nożyce pomiędzy eksportem i importem ze wszystkimi tego skutkami dla bilansu płatniczego.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#HenrykUsakowski">Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA boi się ryzykownych przedsięwzięć. Biorąc pod uwagę środki finansowe, które zostały postawione do jej dyspozycji, powinna ubezpieczać kredyty eksportowe nie na kwotę 500 czy 600 mln USD, lecz na kwoty w granicach 1,5–2 mld USD. Obliczyliśmy to w sposób precyzyjny.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#HenrykUsakowski">2 lipca bieżącego roku odbyło się spotkanie Związku Pracodawców Handlu Zagranicznego z panem ministrem Sameckim, w obecności pana prezesa Krzysztofa Jasińskiego. Ani jeden podmiot gospodarczy nie pochwalił KUKE. Natomiast podczas dyskusji zwracano uwagę na pewien niedowład tej instytucji i na jej niereformowalność.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#HenrykUsakowski">Nie mamy pretensji o to, że pracownicy KUKE dużo zarabiają, natomiast nasze pretensje wynikają stąd, że ta instytucja w zbyt małym stopniu angażuje się we wspomaganiu eksporterów, którzy działają na trudnych rynkach, na których ponoszą duże ryzyko. Pan prezes poinformował, że 34,2% wartości eksportu do Niemiec jest ubezpieczone przez KUKE. Na tym rynku ryzyko jest minimalne, natomiast największe występuje na rynkach wschodnich, a tymczasem KUKE legitymuje się ubezpieczeniem 2,7% wartości eksportu do Rosji.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#HenrykUsakowski">Niewątpliwie w tym zakresie trzeba działać z dużą ostrożnością, ale trzeba także pamiętać, że kto nie ryzykuje, ten nic nie ma. W eksporcie czasami trzeba ponieść stratę w rozsądnych granicach, ale przede wszystkim nie można bać się ryzyka. Mamy ciągle socjalistyczny nawyk obawy przed ryzykiem.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#HenrykUsakowski">36 potężnych organizacji, będących członkami Związku Pracodawców Handlu Za-granicznego, zrezygnowało z usług KUKE, bo nie były one w stanie porozumieć się z tą instytucją. Wybrały Bank Handlowy i Bank Rozwoju Eksportu.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#HenrykUsakowski">Proszę, aby pan prezes źle mnie nie zrozumiał. Nie mamy pretensji do was, jako do ludzi, lecz mamy pretensje w związku z wynikami. KUKE dysponuje ogromnymi środkami, a mianowicie: 3,5 mld zł gwarantowanych przez Skarb Państwa i ponad 100 mln zł funduszy własnych. Pomimo tego, tylko 1,5% kredytów eksportowych uzyskało zabezpieczenie od ryzyka. Nie ma czym się chwalić.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#HenrykUsakowski">Chcę zwrócić uwagę na to, że oprócz KUKE funkcjonuje także Międzynarodowa Korporacja Ubezpieczeń Eksportowych, utworzona przez byłego ministra Jacka Buchacza. Pytam, co robi ta instytucja? Proponuję, aby także nią zajęła się Komisja Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#HenrykUsakowski">Nie mamy nic przeciwko funkcjonowaniu wielu instytucji zajmujących się ubezpieczaniem kredytów eksportowych pod jednym warunkiem, iż będą one skuteczne. Tymczasem nie ma efektów. Wartość importu wyniosła 49 mld zł, natomiast wartość eksportu - 29 mld zł. Luka w wysokości 20 mld zł jest bardzo groźna. Za dwa lata Unia Europejska zapyta nas, jak wygląda nasz eksport, jaka jest jakość wytwarzanych w Polsce towarów, ile przedsiębiorców ma certyfikaty itp.</u>
          <u xml:id="u-16.12" who="#HenrykUsakowski">Zgadzam się z opinią pana przewodniczącego. Naród już mówi: oni są nieudolni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JerzyBarejko">Informuję członków Komisji, że Najwyższa Izba Kontroli prowadzi kontrolę w KUKE na temat realizacji zadań ustawowych w zakresie gwarantowania przez Skarb Państwa ubezpieczeń kontraktów eksportowych oraz oceny działalności KUKE. Kontrola rozpoczęta została w czerwcu br. i powinna zostać zakończona pod koniec września br. Wyniki będą znane miesiąc później.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JerzyBarejko">Kontrola została podjęta na skutek wniosku złożonego przez Komisję Finansów Publicznych, ale także w wyniku naszych ustaleń po dokonaniu kontroli wykonania budżetu państwa w 1997 r. Otóż w budżecie państwa na 1997 r. przewidziano zwiększenie skali ubezpieczeń eksportowych, w zakresie ubezpieczeń gwarantowanych przez Skarb Państwa. Na ten cel przeznaczono 3.400 mln zł. Z tej kwoty KUKE wykorzystała 1.100 mln zł, czyli 32,7%. Dla porównania podam, że wskaźnik wykorzystania w 1996 r. wyniósł 19%.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#JerzyBarejko">Kontrola została podjęta również ze względu na to, że w założeniach polityki pieniężnej, a był zawarty zapis, iż należy wypracować koncepcję wykorzystania rezerw dewizowych dla zwiększenia tempa polskiego eksportu. W tym zakresie były podejmowane próby przez ministra finansów i prezesa NBP, zaś pod koniec 1996 r. trwały prace nad uruchomieniem dewizowej linii redyskontowej na finansowanie eksportu pod weksle zabezpieczone polisą KUKE. Linia ta nie została uruchomiona.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#JerzyBarejko">Przypomnę, że rozważano, czy w ramach KUKE nie można by było utworzyć banku eksportowego, co także legło u podstaw kontroli prowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#JerzyBarejko">Gdy tylko zostaną opracowane zbiorcze informacje i zostaną zatwierdzone przez kolegium funkcjonujące w ramach Najwyższej Izby Kontroli, odpowiedni materiał przekażemy Komisji Finansów Publicznych, a także Komisji Gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewKaniewski">Nie ulega wątpliwości, że wykorzystamy ten materiał. Weźmiemy pod uwagę także sugestię, aby zająć się innymi funduszami, które mają wspierać eksport.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#ZbigniewKaniewski">Proszę, aby pan prezes Krzysztof Jasiński odniósł się do zgłoszonych uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofJasiński">Jeśli chodzi o ubezpieczenia kontraktów eksportowych, gwarantowane przez Skarb Państwa na podstawie ustawy, to w tym zakresie działamy non profit. Nie jest naszym celem zysk, ale też nie możemy generować strat. W strategii działania, która będzie przedmiotem obrad KERM, a następnie Rady Ministrów, założyliśmy, iż ubezpieczenia kredytów krótkoterminowych od ryzyk politycznych oraz ubezpieczenia kredytów średnio- i długoterminowych nie będą przynosiły zysku, czyli będzie to działalność non profit.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#KrzysztofJasiński">Zupełnie innymi zasadami musimy kierować się podejmując działalność z wykorzystaniem własnego kapitału. Zachowujemy się tak samo, jak inne agencje ubezpieczeniowe.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#KrzysztofJasiński">W związku z tym, że rozpoczęły się negocjacje z Unią Europejską, skarb państwa w najbliższym czasie będzie musiał wycofać swój udział w kapitale KUKE. Stosownie do zasad obowiązujących w Unii Europejskiej, państwo nie może konkurować z prywatnymi ubezpieczycielami na danym rynku. Problem podporządkowania KUKE zniknie w momencie, gdy rozwiną się negocjacje z Unią Europejską.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#KrzysztofJasiński">Inną sprawą jest mandat dla tej instytucji. Posłużę się przykładem Hermesa, który jest prywatną organizacją ubezpieczeniową. Uzyskała ona mandat od państwa i prowadzi działalność na zasadach ustalonych przez państwo.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#KrzysztofJasiński">Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA nie jest po to, żeby ją lubić. Mamy do wykonania określone zadania, a jedno z nich polega na niedoprowadzaniu do strat. Nie będę mówił o innych organizacjach ubezpieczania kredytów, które straciły w związku z kryzysem w Rosji. KUKE nie straciła pieniędzy z tego powodu.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#KrzysztofJasiński">Nie przypominam sobie, aby KUKE opuścili jacyś klienci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejGołębiewski">Chcę sprostować nieporozumienie, jakie się wkradło w związku z informacjami o motywach podjęcia kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli w KUKE. Limit w wysokości 0,3 mld zł, jest to kwota, którą przewidziano w budżecie na ubezpieczenia kontraktów eksportowych przez KUKE, ale na rachunek skarbu państwa. Nie oznacza to, iż ta instytucja musiała wykorzystać całą tę kwotę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejGołębiewski">Natomiast dla zabezpieczenia ewentualnych wypłat KUKE w sytuacji, gdy urzeczywistniłyby się ubezpieczenia jakich ta instytucja udzieliła, zarezerwowano w budżecie kwotę 60 mln zł w formie pożyczki.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AndrzejGołębiewski">Od połowy bieżącego roku można zaobserwować zwieranie się nożyc eksportu i importu oraz obniżenie dynamiki wzrostu ujemnego salda bilansu handlowego, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Na koniec pierwszego półrocza bieżącego roku saldo to wyniosło około 3% PKB, a więc znacznie mniej niż wynosi punkt krytyczny w wysokości 5% PKB. Te pozytywne tendencje mogą zostać zniweczone w związku z kryzysem rosyjskim, zwłaszcza jeśli rozprzestrzeni się on na Ukrainę i Białoruś.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AndrzejGołębiewski">Nawiążę do spotkania z panem ministrem Sameckim, które zostało zorganizowane przez Konfederację Pracodawców Polskich. Klimat tego spotkania odebrałem zupełnie inaczej niż pan Henryk Usakowski. Pewne konkretne uwagi, wniesione pod adresem KUKE, spotkały się z odpowiedziami. Okazało się, że zarzuty formułowane przez niektórych klientów KUKE były oparte na zasłyszanych nieprawdziwych informacjach. Pod koniec spotkania atmosfera była przyjemna zarówno dla gospodarzy, jak i dla zaproszonych gości w osobach pana ministra Sameckiego i pana prezesa Krzysztofa Jasińskiego, aczkolwiek z tego spotkania wynieśli oni pewne przesłanki na przyszłość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewKaniewski">Zamykam dyskusję. Proponuję przyjąć do wiadomości informację przekazaną przez pana prezesa Krzysztofa Jasińskiego z uwzględnieniem następującego postanowienia. Elementy tej dyskusji znajdą się w odpowiedzi, jaką Komisja udzieli rządowi pana premiera Jerzego Buzka, na jego odpowiedź na dezyderat Komisji dotyczący polityki eksportowej.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#ZbigniewKaniewski">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu dezyderatu w sprawie polityki wobec sektora motoryzacyjnego. Na poprzednim posiedzeniu Komisji zreferowałem pierwszą wersję tego dezyderatu. Od tego czasu do prezydium Komisji wpłynęły uwagi, głównie od sektora motoryzacyjnego. Staraliśmy się uwzględnić zwłaszcza te uwagi, które dotyczyły:</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#ZbigniewKaniewski">- wzmocnienia ochrony rodzimego przemysłu,</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#ZbigniewKaniewski">- włączenia polskich podmiotów gospodarczych do kooperacji z dużymi inwestorami,</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#ZbigniewKaniewski">- wprowadzenia recyklingu w związku ze złomowaniem starych samochodów, co służyć będzie zwiększeniu produkcji samochodów i zachowaniu miejsc pracy,</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#ZbigniewKaniewski">- utrzymania w ciągu 1999 r. kontyngentów na składanie samochodów w systemie SKD po to, aby inwestorzy mogli zakończyć pewien proces inwestowania w przemysł motoryzacyjny.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#ZbigniewKaniewski">Problem polega na tym, że gdyby od 1 stycznia 1999 r. obowiązywał zakaz montowania samochodów w systemie SKD, to na przykład Daewoo miałby ogromne perturbacje. Firma ta zamierza utworzyć w Polsce drugie, po Korei, centrum swojego koncernu. Jest więc szansa na to, iż firma będzie tworzyć nowe miejsca pracy. Zostałem poinformowany, że zamierza ona utworzyć w Polsce centrum badawczo-rozwojowe, w którym zatrudnionych będzie około 1000 osób.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#ZbigniewKaniewski">W sprawie podatku akcyzowego poglądy były podzielone. Propozycja, która została zawarta w dezyderacie, jest pewną pośrednią formułą, bowiem nie wskazujemy, jaka powinna być stawka podatku akcyzowego na samochody osobowe. Napisaliśmy natomiast, że celowe będzie wprowadzenie zmiany w systemie naliczania tego podatku w taki sposób, aby elementy podnoszące bezpieczeństwo eksploatacji pojazdu, na przykład ABS, poduszki powietrzne itp. mieściły się w ramach stawki podatkowej. Nie może być takiej sytuacji, że wszelkie nowości w tym zakresie są dodatkowo obciążane podatkiem i ktoś, kto kupuje samochód musi płacić za to, że chce bezpiecznie się nim poruszać po drogach.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#ZbigniewKaniewski">Treść dezyderatu jest próbą wypośrodkowania różnych interesów producentów w Polsce, z uwzględnieniem interesów polskiej gospodarki i interesów tych podmiotów, które już zainwestowały w sektor motoryzacyjny. W tym dezyderacie dajemy im sygnał, że chcemy stabilnego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. Jeśli rząd będzie chciał dokonać jakichś zmian, to powinien o tym poinformować z dużym wyprzedzeniem czasowym. Przed podjęciem decyzji powinien skonsultować zamierzenia z podmiotami sektora motoryzacyjnego. Nie powinni oni być zaskakiwani przez rząd nowymi rozwiązaniami, bo w przeciwnym razie będą inwestować w innych krajach.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#ZbigniewKaniewski">Czy ktoś chce wnieść uwagi do projektu dezyderatu? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#ZbigniewKaniewski">Czy ktoś się sprzeciwia przyjęciu projektu dezyderatu? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#CzesławSobierajski">Zabieram głos w innej sprawie, która ma związek z planowaną pracą Komisji nad projektem ustawy dotyczącej górnictwa. Być może, gdyby na posiedzeniu podkomisji obecni byli wszyscy jej członkowie, to już projekt tej ustawy mógłby być rozpatrywany przez Sejm. Niestety, w wyniku głosowań dokonane zostały pewne rozstrzygnięcia, na które przewodniczący Komisji Finansów Publicznych zareagował zbyt pospiesznie, proponując przełożenie posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#CzesławSobierajski">Chodzi o to, aby Komisja Gospodarki i Komisja Finansów Publicznych obradowały nad tym projektem w dniu 29 września, bowiem tylko w ten sposób będzie można skierować sprawozdanie Komisji pod obrady Sejmu w dniu 30 września.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Przejrzałam sprawozdanie podkomisji i mam wiele wątpliwości dotyczących procedury. Proszę więc, aby na posiedzenie połączonych Komisji znalazł się specjalista z zakresu prawa administracyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewKaniewski">Czy ktoś z państwa chce zgłosić jakąś kwestię w ramach spraw różnych? Nikt nie wyraża chęci zabrania głosu.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#ZbigniewKaniewski">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>