text_structure.xml 35.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewKaniewski">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewKaniewski">Państwo otrzymali porządek dzienny składający się z dwóch punktów. W związku z życzeniem marszałka Sejmu, aby Komisja wybrała przedstawiciela do Rady Ochrony Pracy, proszę o uzupełnienie porządku obrad o taki punkt.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewKaniewski">Czy ktoś się temu sprzeciwia? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ZbigniewKaniewski">Przyjęliśmy porządek obrad. Przystępujemy do realizacji pkt. 1 - pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o substancjach i preparatach chemicznych. Proszę przedstawicieli rządu o wprowadzenie do tego tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#IrenaGłowaczewska">W kilku zdaniach uzasadnię potrzebę uchwalenia ustawy o substancjach i preparatach chemicznych. Podyktowana ona jest trzema przesłankami:</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#IrenaGłowaczewska">- niezadowalającym stanem ustawodawstwa polskiego w zakresie ochrony człowieka i środowiska naturalnego przed szkodliwym działaniem substancji chemicznych,</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#IrenaGłowaczewska">- celami polityki zdrowotnej i ekologicznej, które są określone w zasadach polityki ekologicznej państwa,</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#IrenaGłowaczewska">- koniecznością dostosowania ustawodawstwa polskiego do ustawodawstwa Unii Europejskiej oraz do decyzji i zaleceń Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#IrenaGłowaczewska">Ustawodawstwo polskie w dziedzinie kontroli obrotu handlowego substancjami chemicznymi jest wyraźnie niedostateczne. Kontroli podlega bowiem obrót takimi substancjami jak: środki farmaceutyczne, materiały medyczne, środki ochrony roślin, dodatki do żywności, kosmetyki, środki używane w gospodarstwie domowym, a także trucizny i środki szkodliwe, natomiast poza kontrolą pozostaje przeważająca część substancji chemicznych stosowanych w przemyśle. Także kontrola wprowadzania do obrotu substancji i preparatów stosowanych przez indywidualnych konsumentów zdecydowanie odbiega od standardów obowiązujących w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#IrenaGłowaczewska">Wprowadzenie ustawy w życie pozwoli na znaczną poprawę sytuacji w tej dziedzinie, a w szczególności umożliwi wprowadzenie systemu klasyfikacji i znakowania substancji i preparatów chemicznych, w pełni zgodnego z systemem obowiązującym w Unii Europejskiej. Ponadto możliwe będzie utworzenie rejestru substancji i preparatów wprowadzanych do obrotu w Polsce, w tym importowanych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#IrenaGłowaczewska">Ustawa umożliwi ustalenie zakresu obowiązkowych badań nowych substancji chemicznych, zgodnego z zakresem badań obowiązujących w Unii Europejskiej i w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Minister gospodarki, na wniosek ministra zdrowia i opieki społecznej, a także ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa, może zakazać lub ograniczyć stosowanie niektórych niebezpiecznych substancji chemicznych, zgodnie z wymogami obowiązującymi w krajach Unii Europejskiej. Może także wprowadzić specjalne procedury eksportu niektórych substancji chemicznych, zgodnie z porozumieniami międzynarodowymi.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#IrenaGłowaczewska">Na podstawie ustawy utworzona zostanie Agencja ds. Substancji Chemicznych, której głównym zadaniem będzie prowadzenie rejestru substancji chemicznych oraz ocena ryzyka stwarzanego przez te substancje.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#IrenaGłowaczewska">Projekt, który państwu przedstawiliśmy, jest rezultatem działań prowadzonych od kilku lat w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej, mających na celu dostosowanie ustawodawstwa polskiego do ustawodawstwa Unii Europejskiej w dziedzinie kontroli obrotu substancjami chemicznymi oraz działań wiodących do umożliwienia w Polsce niektórych decyzji i zaleceń Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#IrenaGłowaczewska">Na skutek uchwały Rady Ministrów z 14 listopada 1995 r. w sprawie realizacji zobowiązań wynikających z postanowień układu europejskiego, Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej zostało zobowiązane do opracowania projektów aktów prawnych, które spowodowałyby wprowadzenie do polskiego ustawodawstwa niektórych aktów Unii Europejskiej, wymienionych w Białej Księdze Komisji Europejskiej, która dotyczy przygotowania krajów stowarzyszonych z Unią do włączenia się do Wspólnego Rynku Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#IrenaGłowaczewska">Uwzględnienia wymaga szczególnie w rozdziale VIII Białej Księgi, w którym zawarte są kwestie z zakresu ochrony środowiska naturalnego, podrozdział 3 (substancje chemiczne), a także podrozdział 4 (kontrola ryzyka stworzonego przez substancje znajdujące się w obrocie) i podrozdział 5 (eksport i import niektórych niebezpiecznych substancji). Uwzględnienia wymaga także rozdział II dotyczący wolnego przepływu i bezpieczeństwa produktów przemysłowych.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#IrenaGłowaczewska">Kończąc chciałabym podkreślić, że przedstawiony państwu projekt ustawy powstał po uwzględnieniu uwag i opinii resortów. Ponadto został on pozytywnie oceniony przez Komitet Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewKaniewski">Dysponujemy opinią przewodniczącego Komitetu Integracji Europejskiej, który pozytywnie ocenił projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewKaniewski">Dziękuję pani za wprowadzenie do pierwszego czytania projektu ustawy. Przypominam, że projekt rządowy zawiera bardzo obszerne uzasadnienie oraz projekty aktów wykonawczych, co należy przyjąć z zadowoleniem.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZbigniewKaniewski">Zawartość merytoryczna projektu ustawy nie jest łatwa i aby odbyć dyskusję będziemy musieli zapoznać się ze szczegółowymi zagadnieniami wynikającymi z jej treści. W procedurze pierwszego czytania tego projektu, Komisja Gospodarki otrzymała rolę wiodącą, zaś przedstawiciele innych komisji zostali zaproszeni na nasze posiedzenie i mogą zgłaszać uwagi oraz propozycje.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZbigniewKaniewski">Otwieram dyskusję i zapraszam do zabierania głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiesławKaczmarek">Ten projekt zawiera w sobie kilka cech, które niezupełnie są zgodne z głoszonym przez nowy rząd kierunkiem działania w sferze gospodarki. Powstać ma nowa agencja, czyli dodatkowa instytucja w strukturze administracji państwowej. Ustawa określa procedurę dopuszczania do produkcji i obrotu określonych preparatów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WiesławKaczmarek">W związku z tym chciałbym poznać opinię zespołu, który został powołany przez pana premiera Balcerowicza. Zespół ten ma dokonać przeglądu przepisów, które utrudniają działalność gospodarczą.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WiesławKaczmarek">Z jednej więc strony mamy deklarację oczyszczenia tej działalności z niepotrzebnych ograniczeń, przeniesionych z lat ubiegłych albo wprowadzonych w ostatnich latach, jak np. rozszerzenie zakresu koncesjonowania różnego typu działalności. Z drugiej strony mamy ustawę, która tworzy nową biurokratyczną strukturę i wprowadza system kontroli działalności produkcyjnej i handlowej.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#WiesławKaczmarek">Przyznaję jednak, że w tym przypadku mamy do czynienia z towarem szczególnego znaczenia, wobec którego Unia Europejska stosuje określone standardy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewKaniewski">Ten wniosek możemy przyjąć. Prezydium Komisji proponuje, aby po zakończeniu pierwszego czytania została powołana podkomisja, która zajmie się analizą projektu ustawy, zbierze niezbędne ekspertyzy oraz na życzenie posłów dodatkowe informacje. Takie życzenie wyraził przed chwilą pan poseł Kaczmarek.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZbigniewKaniewski">Uważam jego propozycję za uzasadnioną. Wczoraj rozmawiałem z ministrem Steinhoffem o zasadach współpracy między Ministerstwem Gospodarki a naszą Komisją. Pan minister zarządził przegląd, w ramach Ministerstwa Gospodarki, wszystkich zarządzeń, które mogą utrudniać przedsiębiorstwom funkcjonowanie. Sądzę, że chciałby wyrazić pogląd także w sprawie tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KonstantyChmielewski">Eksperci wywodzący się z placówek badawczych przemysłu, wysoko oceniają ten projekt ustawy. Niemniej jednak zauważyli oni, że i tym razem nie uniknęliśmy pewnej przesady, bowiem rygoryzm tej ustawy wykracza poza rygoryzm dyrektyw Unii Europejskiej. Dysponuję wykazem uwag, które tego dotyczą. Nie będę ich teraz przedstawiał, natomiast pozwolę sobie wręczyć panu przewodniczącemu ten materiał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewKaniewski">Dziękuję panu za tę informację. Będziemy wdzięczni, jeśli weźmie pan udział w pracach podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ZbigniewKaniewski">Zwracam się do pani inspektor w następującej sprawie. Nasze ubrania są produkowane z różnych substancji, w tym także z substancji chemicznych szkodliwych dla zdrowia. Wiem, że środowisko przemysłu lekkiego pracuje nad określonymi rozwiązaniami, by z obrotu wyeliminowane zostały wyroby tekstylne szkodliwe dla zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#ZbigniewKaniewski">Czy ta ustawa rozwiąże ten problem, czy może potrzebne są inne regulacje ustawowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyMajka">W niektórych przypadkach ta ustawa będzie skuteczna, ponieważ art. 37 upoważnia ministra gospodarki do wprowadzenia zakazu stosowania szkodliwej substancji lub preparatu chemicznego.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JerzyMajka">Będziemy musieli wprowadzić pakiet dyrektyw Unii Europejskiej, tzw. dyrektyw jednolitego rynku. Część tych dyrektyw reguluje stosowanie substancji chemicznych w tego typu wyrobach, ale nie we wszystkich. Będzie musiało istnieć inne ustawodawstwo. W Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej jest opracowywany projekt ustawy o przedmiotach użytku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JaninaKraus">Moje pytanie dotyczy skutków finansowych wprowadzenia ustawy. W uzasadnieniu do projektu ustawy przeczytałam, że będą one występowały w dwóch obszarach. Oszacowane zostały skutki finansowe dla budżetu państwa, natomiast nie wiemy, jakie one będą dla podmiotów gospodarczych. W uzasadnieniu ta kwestia została pominięta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewKaniewski">Czy ktoś jeszcze chciałby zadać pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#GrzegorzWalendzik">W ustawie przewidziane jest utworzenie rejestru substancji, kart charakterystyki nowych substancji itp. W Unii Europejskiej w grę wchodzi ok. 100 tys. pozycji. W Polsce jest ich najprawdopodobniej mniej, niemniej jednak przedsiębiorstwa produkujące chemikalia, preparaty i substancje chemiczne muszą mieć czas na uzupełnienie niezbędnych danych do zaprowadzenia rejestru.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#GrzegorzWalendzik">W związku z tym chcę zapytać, jaki czas upłynie od uchwalenia ustawy do wprowadzenia jej w życie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewKaniewski">Dodam jeszcze jedno pytanie. W jaki sposób ustawa ta przyczyni się do ochrony rynku wewnętrznego?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewKaniewski">Mam na myśli wyeliminowanie różnego rodzaju dziwnych dróg, którymi wprowadzane są substancje szkodliwe dla zdrowia naszych obywateli bądź dla środowiska naturalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyMajka">Jeżeli mamy mówić o skutkach finansowych dla przemysłu, to należy przypomnieć, że już obowiązuje część pakietu przepisów dotyczących wprowadzania substancji chemicznych do obrotu. W tej sprawie zostało wydane rozporządzenie z 21 sierpnia 1997 r. o substancjach chemicznych stwarzających zagrożenie dla zdrowia lub życia, na podstawie art. 221 par. 5 Kodeksu Pracy.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JerzyMajka">Innymi słowy, został nałożony obowiązek klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych na te osoby, które wprowadzają je do obrotu. Największym obciążeniem dla przemysłu, wynikającym z tej ustawy, będzie pozyskiwanie informacji na ten temat, przy czym niewiele się zmieni, gdyż zostały do niej przeniesione przepisy zawarte w Kodeksie Pracy.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JerzyMajka">Kodeks Pracy ma regulować stosunki między pracodawcą a pracownikiem. Zatem usunięcie z niego przepisów dotyczących wprowadzania produktów do obrotu, jest jak najbardziej słuszne.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#JerzyMajka">Jeszcze raz powtórzę, że uchwalenie tej ustawy nie zwiększy obciążenia przedsiębiorstw kosztami.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#JerzyMajka">Odpowiadając na drugie pytanie informuję, że ustawa przewiduje roczne vacatio legis. W tym czasie producenci i importerzy będą mogli uzupełnić dane, które z kolei nam posłużą do uzupełnienia rejestru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejMalina">Ta ustawa jest potrzebna przemysłowi chemicznemu, ponieważ porządkuje pewne sprawy, które dotąd nie były regulowane. Opowiadamy się za wprowadzeniem jej w życie, ale też podzielamy opinię, że zakres uregulowań wykracza poza dyrektywę Komisji Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewKaniewski">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#ZbigniewKaniewski">Zamykam dyskusję. Zgodnie z ustaleniem prezydium Komisji, przedkładam propozycję powołania podkomisji. Kto z państwa zechciałby wziąć udział w jej pracach?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#ZbigniewKaniewski">Zgłosili się panowie posłowie: Grzegorz Walendzik, Bogdan Żurek, Jan Chojnacki, a także ja zgłaszam swój akces. Wprawdzie pan poseł Stępień jest nieobecny na posiedzeniu, ale proponuję włączyć go do składu podkomisji, ponieważ interesuje się zagadnieniami, które stanowią materię tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#ZbigniewKaniewski">Kto jest za przyjęciem 5-osobowego składu podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#ZbigniewKaniewski">Wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#ZbigniewKaniewski">Jesteśmy zobowiązani do przyjęcia planu pracy na pierwsze półrocze br. Prezydium Komisji opracowało tematy posiedzeń na podstawie państwa propozycji. Niektóre tematy zaproponowali członkowie prezydium.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#ZbigniewKaniewski">Plan pracy nie zawiera żadnych tematów legislacyjnych, ponieważ nie mamy informacji, jakie rząd ma zamiar przedstawić projekty ustaw i w jakich terminach. Wobec tego na razie proponujemy tylko tematy, które państwo zgłosili, kierując się własnymi doświadczeniami oraz mając na uwadze zachodzące procesy gospodarcze, które powinny zostać poddane analizie. Poza tym środowiska gospodarcze zgłosiły pod naszym adresem prośbę, abyśmy na posiedzeniu Komisji omówili nurtujące je problemy.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#ZbigniewKaniewski">Czy ktoś z państwa chce zgłosić uwagi do planu pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekWójcik">Proponuję wcześniej podjąć temat restrukturyzacji przemysłu hutniczego. Unia Europejska odrzuciła wstępne porozumienia w sprawie ceł na stal i najpóźniej do kwietnia rząd musi przedstawić program restrukturyzacji polskiego hutnictwa.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MarekWójcik">W związku z tym uważam, że Komisja powinna zapoznać się z informacjami w tej sprawie pod koniec lutego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewKaniewski">Terminy, które są zawarte w planie pracy proszę traktować jako orientacyjne. Wtedy podejmiemy temat, gdy rząd będzie w stanie przedstawić nam dojrzały projekt lub kompletne informacje. Jeśli będziemy dysponowali odpowiednimi materiałami z pewnym wyprzedzeniem wobec terminu danego tematu, to podejmiemy go wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZbigniewKaniewski">Po rozmowach z niektórymi wiceministrami gospodarki już wiem, że terminy, które myśmy zaproponowali w odniesieniu do niektórych tematów, oni uważają za zbyt krótkie, gdyż nie będą w stanie przygotować materiałów w czasie, na którym nam zależy.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#ZbigniewKaniewski">Spróbujemy jednak zaproponować ministrowi gospodarki, aby temat restrukturyzacji przemysłu hutniczego został omówiony na posiedzeniu Komisji wcześniej niż wynika to z planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarekWójcik">Niektórzy z nas otrzymali zaproszenie na posiedzenie Komisji Integracji Europejskiej, gdzie omówiona zostanie sprawa polskiego hutnictwa. Nie wiem jakie problemy będą podjęte na zapowiedzianym posiedzeniu i czy mamy wziąć w nim udział jako członkowie Komisji Gospodarki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewKaniewski">Prezydium Komisji uzgodniło, że spotka się z kierownictwem tych komisji, które zajmować się będą zagadnieniami z zakresu szeroko rozumianej gospodarki narodowej. Chodzi o to, abyśmy uzgodnili zasady współdziałania, gdy Komisja Gospodarki i inna komisja sejmowa zajmować się będą zbieżnymi tematami.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#ZbigniewKaniewski">Komisja Integracji Europejskiej podjęła temat hutnictwa z własnej inicjatywy. Zaprosiła na swoje posiedzenie wszystkich członków Komisji Gospodarki i każdy z państwa będzie mógł wziąć udział w tym posiedzeniu. Sądzę, że temat zostanie zawężony do kontaktów na styku Polska - Unia Europejska, której chodzi o to, abyśmy szybko obniżyli cła. Natomiast Komisję Gospodarki interesuje jak zrestrukturyzować hutnictwo, aby funkcjonowało ono wówczas, gdy nasz rynek zostanie otwarty na wyroby hutnicze, produkowane w krajach Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#ZbigniewKaniewski">Tak sądzę, niemniej jednak dowiemy się, czy Komisja Integracji Europejskiej będzie wnikała w problematykę restrukturyzacji przemysłu hutniczego, czy tylko interesują ją ogólne zalecenia, które Unia Europejska kieruje pod naszym adresem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZdzisławTuszyński">Nie zgłaszam uwag do planu pracy Komisji, ponieważ nie przyczyniłem się swoimi propozycjami do jego skonstruowania. Jednak dzisiaj pozwolę sobie zgłosić dwa tematy - moim zdaniem - bardzo istotne.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#ZdzisławTuszyński">Pierwszy temat dotyczy przemysłu obrabiarkowego, który od dłuższego czasu przeżywa głęboki regres. Temat jest istotny i warto byłoby, żeby stał się on przedmiotem zainteresowania Komisji w stosownym momencie, to znaczy kiedy prezydium Komisji uzna, że można go wprowadzić do planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#ZdzisławTuszyński">Drugi temat to przemysł stoczniowy. Problemy tego sektora nie zostały rozwiązane. Stocznia Gdańska ma nadal fatalną sytuację finansową. Wprawdzie zrodziły się pomysły utworzenia holdingu lub grupy kapitałowej, ale decyzja w tej sprawie nie została podjęta.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#ZdzisławTuszyński">Problem jest istotny, gdyż przemysł ten obejmuje dużą grupę producentów na rzecz stoczni. Uważam, że Komisja powinna domagać się jego rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#ZdzisławTuszyński">Proponuję, aby prezydium Komisji uwzględniło te tematy wtedy, kiedy będzie to możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZbigniewKaniewski">Rozumiem, że pan poseł nie proponuje, aby te tematy już teraz wprowadzić do planu pracy Komisji. Podejmiemy je wówczas, gdy będziemy dysponowali odpowiednimi materiałami źródłowymi.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#ZbigniewKaniewski">Chcę uprzedzić, że ze względu na liczbę tematów, będziemy musieli odpowiednio często odbywać posiedzenia. Wychodzimy z założenia, że będą one zwoływane w tych tygodniach, w których odbywać się będą posiedzenia plenarne Sejmu. Być może, że w ciągu jednego tygodnia odbędziemy dwa posiedzenia, a jeśli okaże się to niewystarczające, to będziemy musieli wykroczyć poza harmonogram posiedzeń Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławJanas">Proponuję program posiedzeń przewidziany na kwiecień br. rozszerzyć o ocenę realizacji programu restrukturyzacji przemysłu obronnego. Program taki został przyjęty przez rząd w maju ub.r. Moim zdaniem, nie jest on w pełni realizowany i dlatego powinniśmy przeanalizować tę sytuację, zwłaszcza, że krytycznie jest oceniane dostosowanie wyrobów przemysłu zbrojeniowego w kontekście przystąpienia Polski do NATO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewKaniewski">Za takim rozwiązaniem opowiedział się także pan poseł Sobierajski. Myślę, że moglibyśmy zaplanować dodatkowe posiedzenie w kwietniu, aby zająć się tym tematem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PawełNowok">Proszę, abyśmy jeszcze w marcu omówili restrukturyzację górnictwa. Minister Steinhoff i wiceminister Szlązak obiecywali, że ten program otrzymamy na początku lutego. Trzeba na ten temat porozmawiać w marcu, zwłaszcza że już podejmowane są pewne ruchy restrukturyzacyjne w spółkach górniczych, nie przewidziane w programie restrukturyzacji i np. kierownicy kopalń przechodzą na umowy menadżerskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewKaniewski">Wczoraj rozmawiałem z ministrem Steinhoffem, który sugeruje, aby zająć się tą problematyką wówczas, gdy rząd przygotuje odpowiednie materiały, zwłaszcza przedstawi propozycję ustawowego rozwiązania problemu restrukturyzacji sektora górnictwa. Nasza Komisja zajęłaby się tym tematem bezzwłocznie po przekazaniu tych dokumentów do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#ZbigniewKaniewski">Czy pan poseł przyjmuje to wyjaśnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PawełNowok">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanChojnacki">Poddaję pod rozwagę Komisji - czy nie należałoby powołać stałej podkomisji, która zajęłaby się sektorem paliwowym. Proszę zauważyć, że zaplanowaliśmy podjęcie tematów dotyczących prawa energetycznego, sektora górnictwa i gazu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ZbigniewKaniewski">Przypominam, że na pierwszym posiedzeniu, podczas którego zostało ukonstytuowane prezydium Komisji, zwróciłem się do państwa z propozycją, by ci z posłów, którzy są zainteresowani funkcjonowaniem takiej podkomisji i aktywnym uczestnictwem w jej pracach, zechcieli się zgłosić. Po zorientowaniu się ilu posłów wyraziło gotowość uczestniczenia w pracach podkomisji, podejmiemy stosowną decyzję.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#ZbigniewKaniewski">Chcę jednak zaznaczyć, że biorąc pod uwagę zakres pracy rządu nad tą problematyką, cała Komisja Gospodarki będzie musiała uczestniczyć w ocenie gotowego produktu tych prac. Myślę, że możemy rozważyć propozycję pana posła, ale nie namawiam do natychmiastowego podjęcia decyzji w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#ZbigniewKaniewski">Czy pan poseł Chojnacki przyjmuje takie rozwiązanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanChojnacki">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JerzyZając">Przesłałem na ręce pana przewodniczącego faxem propozycję przeanalizowania wyników ekonomicznych sektora elektroenergetycznego w świetle dwóch zjawisk: podniesienia cen energii elektrycznej w tzw. obrocie o 17 proc. i podniesienia cen energii elektrycznej dla odbiorców finalnych o 14 proc. Obie te ceny zawierają VAT.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JerzyZając">Według oceny niektórych ekspertów, sektor ten będzie generował straty. Zaproponowałem ocenę jego sytuacji ekonomicznej pod wpływem wypowiedzi pana ministra Szlązaka, który zbagatelizował skutki tych dwóch rozwiązań dla sytuacji finansowej sektora elektroenergetycznego.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#JerzyZając">Te dwa rozwiązania mają także inny wymiar. Jeśli jest to działanie przypadkowe - nie chcę sugerować, iż jest to działanie zamierzone, to może się zdarzyć, że elektroenergetyka nie będzie w stanie zrealizować postanowień ustawy - Prawo energetyczne z braku pieniędzy. Prowadzi to do potanienia zakładów, które poddane zostaną procesowi prywatyzacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ZbigniewKaniewski">Nie miałem zamiaru zlekceważyć pana propozycji, zwłaszcza że jest ona trafna. Uważam natomiast, że należy ją rozważyć w kontekście tematów związanych z sektorem elektroenergetycznym, które podejmiemy w drugiej połowie marca. Nie ulega wątpliwości, że przy omawianiu tych tematów nieodzowna okaże się analiza stanu finansowego sektora elektroenergetycznego.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#ZbigniewKaniewski">Jeśli wówczas stan naszej wiedzy będzie niewystarczający, a informacje, jakie otrzymamy, będą niezadowalające, to podejmiemy decyzję o wydzieleniu tego tematu, by zająć się nim na osobnym posiedzeniu w maju, a wówczas będą znane już wyniki finansowe po pierwszym kwartale br.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#ZbigniewKaniewski">Czy pan poseł przyjmuje taką propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JerzyZając">Tak, ale z tą opcją, którą przedstawił pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ZbigniewKaniewski">Jest to oczywiste. W drugiej połowie marca zajmiemy się kompleksem spraw dotyczących elektroenergetyki. Z tej analizy wynikną szczegółowe tematy, m.in. sytuacja finansowa tego sektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ZygmuntMachnik">Temat, który zaproponuję może zostać omówiony w drugiej połowie br., ale zgłaszam go już teraz powodowany obawą, że może umknąć naszej uwadze. Sądzę, że Komisja powinna podjąć się analizy stanu ustroju gospodarczego w Polsce, także w kontekście zapowiedzianej ustawy o samorządzie gospodarczym. Po kilku latach reformowania gospodarki w Polsce, warto zastanowić się, jaką w rzeczywistości osiągnęliśmy konstrukcję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ZbigniewKaniewski">Po rozmowach, które przeprowadziłem w Ministerstwie Gospodarki, odnoszę wrażenie, że tym tematem zajmiemy się jeszcze w pierwszym półroczu br., a mianowicie wówczas, gdy rząd przedłoży projekt prawa przemysłowego.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#ZbigniewKaniewski">Jeżeli zaś chodzi o projekt ustawy o samorządzie gospodarczym, informuję, że Ministerstwo Gospodarki prowadzi rozmowy z różnymi izbami gospodarczymi w celu wypracowania wspólnego stanowiska w sprawie konstrukcji przyszłego samorządu gospodarczego. Tylko wtedy zostanie przygotowany projekt ustawy, gdy minister Steinhoff uzyska kompromis w najważniejszych sprawach.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#ZbigniewKaniewski">Proponuję więc, abyśmy nie podejmowali tego tematu. Jeśli same izby gospodarcze nie uzgodnią wspólnego stanowiska, to w parlamencie podzielimy się na zwolenników obligatoryjnej i dobrowolnej przynależności do samorządu gospodarczego. Proponuję, abyśmy na razie dali ministrowi możliwość wykazania się w tej sprawie, natomiast gdy do Sejmu zostanie skierowany projekt ustawy - Prawo przemysłowe, a sądzę, że nastąpi to w ciągu najbliższych 2 miesięcy, siłą rzeczy będziemy musieli się zająć analizą ustroju gospodarczego w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#ZbigniewKaniewski">Czy pan poseł przyjmuje to rozumowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZygmuntMachnik">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#CzesławSobierajski">Dodam tylko, że Stany Zjednoczone nie mają samorządu gospodarczego i jakoś sobie radzą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZbigniewKaniewski">W Stanach Zjednoczonych jest inny system samorządu gospodarczego, ale proponuję nie prowadzić dyskusji na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#IreneuszNiewiarowski">Poddaję pod rozwagę, aby zamknąć ten punkt porządku dziennego. Plan pracy został już wypełniony różnymi propozycjami. Ponieważ wiele tematów jest zbieżnych z pracami rządu, więc radzę poczekać na efekty tych prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AntoniTyczka">Nawiążę do tematu zakresu elektroenergetyki. Ten sektor mieć będzie problemy wynikające nie tylko z relacji cenowych. Czekają go nowe procesy, m.in. prywatyzacja i głęboka rekonstrukcja. Sądzę, że te zagadnienia też muszą być uwzględnione w dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ZbigniewKaniewski">Uważam, że moglibyśmy już przyjąć propozycję pana posła Niewiarowskiego i zamknąć listę propozycji. Jeżeli w ciągu najbliższych miesięcy wystąpią zjawiska, które powinny być poddane ocenie, to niewątpliwie zajmiemy się nimi, choć nie są zamieszczone w planie pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ZdzisławTuszyński">Pozwolę sobie zwrócić uwagę na niezwykle istotne zjawisko. Otóż upadają fabryki rowerów. Zainteresowałem się tą sprawą. Otrzymałem odpowiedź z ministerstwa, że ze względu na spadek wartości walut krajów wschodnioazjatyckich należy liczyć się z tym, że polskie zakłady nie wytrzymają konkurencji. Tego rodzaju odpowiedź, w sytuacji gdy istnieje ustawa o cenach dumpingowych i ustawa o cłach, która niedawno została przyjęta, jest wyrazem nieodpowiedzialności.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#ZdzisławTuszyński">Radzę zainteresować się problemem fabryk rowerów zanim znikną one z mapy gospodarczej Polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#ZbigniewKaniewski">Rozumiem intencje pana posła. Tym problemem zajmiemy się na następnym posiedzeniu Komisji, ponieważ wiąże się on z przewidzianym tematem.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#ZbigniewKaniewski">Informuję, że na wniosek „Rometu” wszczęte zostało postępowanie antydumpingowe. Jeżeli rozwiązanie tego problemu nie będzie satysfakcjonujące, to wrócimy do tej sprawy na jednym z kolejnych posiedzeń.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#ZbigniewKaniewski">Zamykam dyskusję nad planem pracy Komisji. Proponuję przyjąć propozycje przedłożone przez prezydium Komisji wraz z uwagami i wnioskami, które dzisiaj zostały zgłoszone.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#ZbigniewKaniewski">Kto jest za przyjęciem planu pracy Komisji na pierwsze półrocze br.?</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#ZbigniewKaniewski">Wniosek został przyjęty jednogłośnie. Jeżeli programy gospodarcze będziemy rozstrzygać w taki sam sposób, to będzie to dobry prognostyk na rok bieżący.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#ZbigniewKaniewski">Został nam jeszcze do zrealizowania trzeci punkt porządku dziennego. Przypominam, że Państwowa Inspekcja Pracy podlega parlamentowi, zaś ciałem społecznym, które nadzoruje tę instytucję jest Rada Ochrony Pracy. Zgodnie z rozdzielnikiem, który został przygotowany przez marszałka Sejmu, nasza Komisja ma wybrać jednego swojego przedstawiciela do Rady Ochrony Pracy.</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#ZbigniewKaniewski">Kto z państwa zechciałby wziąć udział w pracach tej Rady?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ZdzisławTuszyński">Zgłaszam kandydaturę pana posła Janasa, który w poprzedniej kadencji Sejmu był członkiem Rady Ochrony Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#ZbigniewKaniewski">Czy pan poseł zgadza się pełnić tę funkcję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#StanisławJanas">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#DariuszKubiak">Zgłaszam kandydaturę pana posła Mrozińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#ZbigniewKaniewski">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#ZbigniewMroziński">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#ZbigniewKaniewski">Ponieważ mamy dwóch kandydatów, wyboru jednego z nich dokonamy w drodze głosowania.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#ZbigniewKaniewski">Kto jest za powierzeniem funkcji członka Rady Ochrony Pracy panu posłowi Janasowi?</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#ZbigniewKaniewski">Za kandydaturą opowiedziało się 6 posłów.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#ZbigniewKaniewski">Kto jest za powierzeniem funkcji członka Rady Ochrony Pracy panu posłowi Mrozińskiemu?</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#ZbigniewKaniewski">Za kandydaturą opowiedziało się 16 posłów.</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#ZbigniewKaniewski">Komisja powierzyła funkcję członka Rady Ochrony Pracy panu posłowi Zbigniewowi Mrozińskiemu. Mam nadzieję, że pan poseł po jakimś czasie podzieli się z nami owocami swojej pracy na forum tej Rady.</u>
          <u xml:id="u-50.6" who="#ZbigniewKaniewski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Dziękuję wszystkim za udział w obradach.</u>
          <u xml:id="u-50.7" who="#ZbigniewKaniewski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>