text_structure.xml
16.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełArndt">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Finansów Publicznych oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Porządek posiedzenia przewiduje przeprowadzenie pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł (druk nr 2860). Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku? Nikt się nie zgłasza. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Oddaję głos przedstawicielowi wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewWawak">Sprawa jest państwu znana. Budowa infrastruktury informatycznej jest opóźniona i są problemy z jej realizacją w terminie przez nas uchwalonym. W związku z tym zachodzi konieczność nowelizacji ustawy. Proponowana przez nas zmiana pozwoli na przygotowanie prawidłowo i sprawnie funkcjonującego systemu polegającego na zbieraniu informacji w oparciu o sieć informatyczną. W okresie od momentu podjęcia prac nad nowelizacją do czasu jej złożenia pojawiły się pewne wątpliwości, które należałoby uwzględnić. Zgłaszam więc autopoprawkę, w której art. 49 otrzymuje nieco inne brzmienie. Przyjęcie tej autopoprawki pociąga za sobą skreślenie art. 48, którego postanowienia są zawarte w art. 49. Proponuję również uwzględnić postulaty, które pojawiały się w pracach podkomisji, mówiące o ograniczeniu zakresu danych wymaganych w związku z transakcjami przy identyfikacji stron. Są to kolejno: zmiana nr 1 dotycząca art. 9 ust. 2 pkt 1 i zmiana nr 2 odnosząca się do art. 12 ust. 1 pkt 2. W przyjętej wcześniej ustawie zakres danych był bardzo daleko idący i obejmował informacje np. o imionach rodziców. Nasza propozycja jest pozytywnie oceniana przez głównych zainteresowanych, takich jak Związek Banków Polskich oraz przez instytucje państwowe mające przeciwdziałać wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PawełArndt">Czy zaproponowane przez pana zmiany dotyczą omawianego dzisiaj projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewWawak">Tak. Autopoprawka, obejmująca wymienione przeze mnie zamiany, dotyczy art. 1 projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełArndt">Bardzo proszę o jak najszybsze dostarczenie posłom tekstu propozycji posła Zbigniewa Wawaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IreneuszWilk">21 lutego tego roku zostałem powołany na stanowisko Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, rozpoczynając tym samym proces realizacji ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł. Konstrukcja prawna ustawy, a w szczególności rozwiązania i instrumenty prawne spełniają wymogi standardów Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#IreneuszWilk">Podejmując się budowania jednostki wywiadu finansowego zdawałem sobie sprawę, iż jest to bardzo trudne zadanie. Po pierwsze ustawodawca przewidział dość krótki okres na przygotowanie bazy organizacyjnej, prawnej i informatycznej. Jednak duże zaangażowanie i podjęte przez Ministerstwo Finansów działania sprawiły, iż jesteśmy w stanie zrealizować pod względem merytorycznym ustawę w aktualnym kształcie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#IreneuszWilk">Od pierwszych dni swojego urzędowania podjąłem działania mające na celu stworzenie podstaw do rozpoczęcia funkcjonowania departamentu informacji finansowej oraz przygotowania aktów wykonawczych do ustawy. W tym celu dokonano m.in. zmiany statutu Ministerstwa Finansów. Wydano odpowiednie rozporządzenie prezesa Rady Ministrów. 23 marca tego roku utworzono Departament Informacji Finansowej. Pierwsi zaś pracownicy tego departamentu zostali przyjęci 2 kwietnia. W miarę możliwości jest prowadzony nabór kolejnych osób. W ramach specjalnie powołanego zespołu prowadzono intensywne prace w celu opracowania założeń systemu informatycznego jednostki Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Został opracowany projekt rozporządzenia ministra finansów określający wzór rejestru transakcji oraz regulujący tryb przekazywania informacji o transakcjach Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej. Opracowano również projekt rozporządzenia w sprawie wzoru legitymacji kontrolera oraz zasad jej wydawania i wymiany. Przygotowano i poddano konsultacjom międzyresortowym projekty rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie szczegółowego trybu i warunków oddelegowania funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa do pracy w jednostce wyodrębnionej w Ministerstwie Finansów oraz szczegółowych zasad przyznawania uposażenia i innych świadczeń przysługujących podczas oddelegowania. Opracowano także rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie szczegółowego trybu i warunków oddelegowania funkcjonariuszy, pracowników jednostek i organów podległych ministrowi spraw wewnętrznych i administracji do pracy w jednostce organizacyjnej Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#IreneuszWilk">Przygotowano również szkolenie dla pracowników Departamentu Informacji Finansowej. Opracowywana jest metodyka rozpoznawania transakcji nietypowych.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#IreneuszWilk">Generalny Inspektor Informacji Finansowej wykonując obowiązki ustawowe rozpoczął intensywne działania w celu nawiązania współpracy w zakresie wymiany informacji z instytucjami z innych krajów zajmującymi się zwalczaniem procederu prania brudnych pieniędzy. W pierwszych dniach kwietnia tego roku zostały wystosowane zaproszenia do rozpoczęcia współpracy w tym zakresie do ponad 40 jednostek wywiadu finansowego oraz organizacji międzynarodowych. W związku z powyższym przygotowano, stosownie do zapisu art. 33 ust. 5, projekt umowy międzynarodowej, na podstawie której będzie realizowana współpraca. Podpisanie umów z zagranicznymi instytucjami i jednostkami wywiadu finansowego w krótkim czasie spowoduje włączenie polskiej jednostki wywiadu finansowego do globalnego kanału przepływu informacji i umożliwi zwalczanie procederu prania brudnych pieniędzy przy wykorzystaniu danych posiadanych przez właściwe służby innych krajów. Jak dotychczas propozycja podjęcia współpracy została wstępnie zaakceptowana przez jednostki wywiadu finansowego Czech, Słowenii, Łotwy, Litwy, Stanów Zjednoczonych oraz Belgii. Trwają negocjacje dotyczące zawarcia dwustronnego porozumienia z jednostką litewską. Kolejne wizyty międzynarodowe zostały zaplanowane na maj i czerwiec. 22 maja polska delegacja zaprezentowała polski system prawny przed europejską grupą oceniającą. 23 czerwca raport tej grupy będzie zaprezentowany władzom państw należących do grupy G-7. Dzięki tym działaniom możemy powiedzieć, że polska jednostka wywiadu finansowego już istnieje na arenie międzynarodowej. Ponadto, należy wskazać, iż minister finansów w ramach działań mających na celu m.in. stworzenie dobrej atmosfery wokół Generalnego Inspektora Informacji Finansowej powołał Radę ds. Informacji Finansowej, w której znaleźli się przedstawiciele wszystkich środowisk związanych z problematyką prania brudnych pieniędzy. Dzięki ich funkcjonowaniu mamy możliwość na bieżąco konsultować planowane przedsięwzięcia z ciałem, w którym zasiadają specjaliści w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#IreneuszWilk">Odnosząc się do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz do autopoprawki posła Zbigniewa Wawaka, stwierdzam, że ten projekt zasługuje na aprobatę. Bowiem zaproponowane rozwiązania, ze względu na instytucje obowiązane, są jak najbardziej korzystne i powinny w całości zostać uwzględnione. Nowelizacja ustawy zapewni prawidłowe funkcjonowanie systemu przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł. Ponadto, powinna zapewnić przestrzeganie przepisów ustawy przez instytucje obowiązane. Dotychczasowy okres vacatio legis, który instytucje obowiązane mają na dostosowanie się do nowych przepisów, okazuje się całkowicie niewystarczający. Z informacji posiadanych przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej wynika, iż mimo podjęcia starań związanych z wypełnieniem ustawowego obowiązku, instytucje obowiązane nie są w stanie dokonać tego w dotychczas obowiązującym czasie, tzn. w okresie 6 miesięcy. Dostosowanie systemu do prawidłowego realizowania stawianych w ustawie zadań okazało się bardziej kosztowne i skomplikowane niż to się na początku nam wszystkim wydawało. Wydłużenie vacatio legis pozwoli także na właściwe przygotowanie baz danych i baz danych informatycznych będących w dyspozycji Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Umożliwi przetestowanie tego systemu i zapewni jego prawidłowe funkcjonowanie oraz stworzy warunki do przeprowadzenia niezbędnych konsultacji. Z drugiej strony nie należy się obawiać, iż wydłużenie vacatio legis spowoduje zatrzymanie przekazywania danych przez instytucje obowiązane. Stosownie do przedstawionej propozycji instytucje obowiązane będą identyfikowały klienta transakcji i będą rejestrowały transakcje. Dlatego też proponuję uwzględnienie zmian zawartych w poselskim projekcie wymienionej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PawełArndt">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Chciałem podziękować państwu za to, że wróciliście do tej ustawy. Pragnę potwierdzić, iż podmioty obowiązane będą, tak jak do tej pory, natychmiast przekazywać informacje o podejrzanych transakcjach. Natomiast sukcesywnie, w ustawowym trybie, będą udostępniać dalsze informacje.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Chciałbym prosić państwa o przyjęcie, oprócz przedstawionych dzisiaj propozycji, jeszcze jedną, która dotyczy wyeliminowania zapisu, który jest niezgodny z konstytucją i z innymi ustawami. Mianowicie informacje, które Generalny Inspektor Informacji Finansowej pozyskuje z instytucji zaufania publicznego nie powinny być przekazywane automatycznie, lecz na pisemny i uzasadniony wniosek. Dlatego też prosimy o wprowadzenie jeszcze jednego punktu, który w naszych propozycjach był opatrzony nr 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PawełArndt">Kto z państwa przejmie poprawkę dyrektora Krzysztofa Pietraszkiewicza?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WiesławSzweda">Jestem gotowy ją przejąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PawełArndt">Mamy cztery poprawki zgłoszone przez posła Zbigniewa Wawaka i dodatkową poprawkę zgłoszoną przez dyrektora Krzysztofa Pietraszkiewicza, przejętą przez Wiesława Szweda.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chciałem wyrazić swoją wątpliwość względem poprawki nr 4, która jest zasadna, jeśli ta ustawa wejdzie w życie, przed upływem vacatio legis dotychczasowej treści ustawy matki, tzn. przed 22 czerwca 2001 r. Może się zdarzyć, iż ta ustawa wejdzie później w życie i przepisy art. 45 pkt 3 lit. b zaczną obowiązywać 22 czerwca 2001 roku. Następnie, przyjmując ten projekt ustawy, zawiesimy je i w efekcie wejdą powtórnie w życie 31 marca 2002 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PawełArndt">Sytuacja jest trudna, ponieważ można się obawiać, iż ta ustawa nie wejdzie w życie przed 22 czerwca. W takiej sytuacji, jaki inny jest sposób rozwiązania tego problemu?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W tej chwili nie mam pomysłu na rozwiązanie tego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IreneuszWilk">Proponuję, aby odłożyć na później rozpatrywanie wniosku dyrektora Krzysztofa Pietraszkiewicza. Nie jestem upoważniony przez rząd do wyrażenia swojego stanowiska wobec art. 33 ust. 1. Natomiast jestem gotowy do wyrażenia opinii w kwestii innych przepisów dotyczących m.in. nowelizacji art. 9, 12, 48 i 49. Jeśli poselski projekt ustawy zostałby przyjęty w wersji przedstawionej przez posła Zbigniewa Wawaka, może bylibyśmy w stanie dotrzymać zapisanego w nim terminu. Podzielam w pełni ocenę posła Pawła Arndta oraz Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, że poprawka dyrektora Krzysztofa Pietraszkiewicza wobec faktu, iż nie weszłaby w życie przez 22 czerwca tego roku, staje się bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PawełArndt">Chciałem zapytać posła Wiesława Szwedy, czy podtrzymuje wniosek dyrektora Krzysztofa Pietraszkiewicza?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WiesławSzweda">Nie, wycofuję, aby przyspieszyć prace nad projektem ustawy i zgłoszę ten wniosek podczas drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PawełArndt">Wnoszę, że ewentualną propozycję dyrektora Krzysztofa Pietraszkiewicza rozpatrzymy w drugim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PawełArndt">Czy są uwagi do zmian od nr 1 do nr 4? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmiany od nr 1 do nr 4. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Ust. 2 w art. 49 wymagałby zmian redakcyjnych, w efekcie których ten ustęp byłby rozwinięciem ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PawełArndt">Proszę Biuro Legislacyjne o przygotowanie właściwej redakcji tego zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#IreneuszWilk">Prosiłbym Biuro Legislacyjne o kontakt w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PawełArndt">Minister Ireneusz Wilk proponował, aby zapis art. 49 uzgodnić z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PawełArndt">Czy ktoś z państwa jest przeciwny takiemu trybowi postępowania? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PawełArndt">Czy są jeszcze uwagi do zmiany nr 4? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PawełArndt">Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 4 wraz z ewentualnymi propozycjami Biura Legislacyjnego uzgodnionymi z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PawełArndt">Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie art. 2 projektu ustawy? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły art. 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PawełArndt">Czy ktoś z państwa ma uwagi do całego tekstu projektu ustawy? Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PawełArndt">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został poseł Zbigniew Wawak. Czy są inne propozycje? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisje powierzyły posłowi Zbigniewowi Wawakowi funkcję posła sprawozdawcy. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#PawełArndt">Proponuję, aby w ciągu tygodnia Urząd Komitetu Integracji Europejskiej przedstawił opinię o zgodności projektu ustawy z prawem UE. Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły moją propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#PawełArndt">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>