text_structure.xml
36.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechZarzycki">Jestem przeciwny cytowanej propozycji, ponieważ w art. 3 projektu ustawy, do którego istnieje w poprawce odesłanie, zostało zapisane: „Roczną kwotę zwrotu podatku należną za jeden hektar użytków rolnych stanowi iloczyn określonej na podstawie odrębnych przepisów kwoty podatku akcyzowego, przeliczonej na 1 litr oleju napędowego o zawartości siarki powyżej 0,05% do 0,2% włącznie, obowiązującej w dniu 1 kwietnia każdego roku i liczby 75”.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechZarzycki">Widzimy więc, iż propozycja posła Wojciecha Arkuszewskiego sprzeczna jest z powyższym zapisem, w związku z czym zdecydowanie wypowiadam się przeciwko jej przyjęciu przez połączone Komisje.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechZarzycki">Proszę też pozwolić mi na przypomnienie, że w rolnictwie zarejestrowanych jest 1 mln 270 tys. 451 ciągników według stanu na 1996 r., kiedy to przeprowadzony został spis. Proszę też o wzięcie pod uwagę faktu, iż w rolnictwie oleju używa się również do pracy kombajnów, samobieżnych sieczkarni polowych, silników stacjonarnych, suszarni.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WojciechZarzycki">Mam nadzieję, że zgłoszone przeze mnie argumenty przemawiają do państwa i że zechcą państwo je wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji odnoszącej się do omawianej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#GabrielJanowskiniez">Czy jeszcze ktoś chciałby się wypowiedzieć w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#CzesławPogoda">Poseł wnioskodawca proponuje zastosowanie kryterium zarejestrowanych ciągników. Prosiłbym w związku z tym, by pan minister zechciał nas poinformować, choć w przybliżeniu - bo wiadomo, że precyzyjnych danych być w tym wypadku nie może - ile na wsi funkcjonuje ciągników niezarejestrowanych. Wiemy przecież, że rolnicy wykorzystują je do prac polowych. Wiemy też, że rolnicy używają również ciągników składanych własnoręcznie. Jakie stanowisko powinno zająć się w takich wypadkach?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#CzesławPogoda">Popieram opinię posła Wojciecha Zarzyckiego. I ja jestem zdania, że poprawka nr 1 nie powinna zostać przyjęta, tym bardziej że poza wymienionymi przez pana posła samobieżnymi maszynami rolniczymi rolnicy posługują się także maszynami stacjonarnymi - jak choćby dmuchawami do suszenia zboża - napędzanymi silnikami spalinowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#GabrielJanowskiniez">Czy pan minister może odpowiedzieć na pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#FeliksKlimczak">Według wiedzy ministra rolnictwa i rozwoju wsi ponad 90% ciągników jest zarejestrowanych, tak więc poza rejestracją funkcjonuje ok. 10% tych pojazdów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#GabrielJanowskiniez">Sądzę, że to dość optymistyczny szacunek. Czy wnioskodawca chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechArkuszewski">Niewiele mam w tej sytuacji do powiedzenia. Myślę, że wszystko jest już jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#GabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za przyjęciem poprawki nr 1 w brzmieniu zaprezentowanym w zestawieniu poprawek?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#GabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że w głosowaniu za poprawką nr 1 opowiedziało się 7 posłów, 16 posłów było przeciwnych, 3 posłów wstrzymało się od głosu, Komisje zdecydowały o oddaleniu tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#GabrielJanowskiniez">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2 o treści następującej: „W art. 2 po wyrazach podatku rolnego postawić przecinek i dodać wyrazy w gospodarstwach, których powierzchnia użytków rolnych ustalonych zgodnie z zasadami określonymi w art. 4 ust. 2 przekracza 5 hektarów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanWyrowiński">Wycofuję tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GabrielJanowskiniez">Przechodzimy zatem do poprawki nr 3, która brzmi, jak następuje: „Art. 3 nadać brzmienie: Roczną kwotę zwrotu podatku należną na jeden hektar użytków rolnych określa, w drodze rozporządzenia, Rada Ministrów, wydając rozporządzenie, uwzględnia:</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#GabrielJanowskiniez">1) założenia ustawy budżetowej, w szczególności dotyczące dochodów z tytułu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego,</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#GabrielJanowskiniez">2) przebieg realizacji budżetu państwa,</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#GabrielJanowskiniez">3) sytuację gospodarczą państwa oraz poszczególnych grup będących podatnikami podatku rolnego,</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#GabrielJanowskiniez">4) sytuację rynkową w obrocie wyrobami akcyzowymi,</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#GabrielJanowskiniez">5) obowiązującą stawkę podatku akcyzowego od oleju napędowego o zawartości siarki powyżej 0,05% do 0,2% włącznie”.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#GabrielJanowskiniez">Czy ktoś chciałby się wypowiedzieć w sprawie tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechArkuszewski">Proszę o sprawdzenie kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#GabrielJanowskiniez">Jak wykazało sprawdzenie przez sekretariaty Komisji, brak kworum w Komisji Finansów Publicznych. Przerwiemy więc posiedzenie na kilka minut, przeznaczając ten czas na zmobilizowanie członków Komisji Finansów Publicznych. Mam nadzieję, że kworum niebawem uda się zebrać, tak byśmy mogli przystąpić do rozpatrywania poprawek i głosowania, ponieważ nie ma powodu do przekładania rozstrzygnięcia w dyskutowanych sprawach na inny termin.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#GabrielJanowskiniez">Ogłaszam 10 minut przerwy.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#GabrielJanowskiniez">Mamy już kworum, w związku z czym możemy kontynuować rozpatrywanie poprawek. Czy w kwestii poprawki nr 3 ktoś chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławStec">Jestem przeciwny przyjęciu tej poprawki, ponieważ intencją jej autora jest ograniczenie praktycznie do minimum pomocy rolnikom, jeśli chodzi o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#StanisławStec">Chciałbym też zwrócić uwagę na fakt, że od 1 września wprowadzono podwyżkę akcyzy, mimo że minister finansów czy też premier Jerzy Buzek mogli poczekać na rozstrzygnięcia niniejszej ustawy. A pamiętać trzeba, iż to z winy rządu ustawa ta tak długo jest rozpatrywana. Rząd obiecał przecież do końca marca wprowadzenie bonów paliwowych, jeśli będzie stawka 3-procentowa VAT. Stawkę tę przyjęto, ale bonów paliwowych wciąż brak, a zwrot podatku akcyzowego ogranicza się o minimum.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#StanisławStec">Obawiam się, że minister Marek Biernacki utrzymujący, iż nie grozi nam blokada rafinerii, przejawia nadmierny optymizm. W woj. wielkopolskim bowiem cena oleju napędowego wynosi 2 zł 81 gr za litr, co stanowi w przybliżeniu równowartość ceny 4 litrów mleka. Dalsze podwyżki cen paliwa to już dramat dla gospodarstw rolnych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#StanisławStec">Biorąc to wszystko pod uwagę, stanowczo jestem przeciwny przyjęciu poprawki nr 3, tym bardziej że poprę w głosowaniu wniosek mniejszości nr 1 odnoszący się do tejże ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#GabrielJanowskiniez">Czy ktoś chciałby się opowiedzieć za przyjęciem poprawki nr 3?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WojciechArkuszewski">Muszę przypomnieć, że przyszłoroczny budżet będzie bardzo trudny, a prace nad nim są już na ukończeniu. Prosiłbym, by wzięli to państwo pod uwagę, jak również fakt, że poprawka, którą proponuję, czyni projekt ustawy realistycznym. Można się - naturalnie - z nim nie zgadzać, ale nie należy przecież uchwalać ustaw oderwanych od rzeczywistości.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#GabrielJanowskiniez">Panie pośle, chciałbym przypomnieć, że prace nad budżetem wciąż trwają, a jestem zdania, że intencje wyrażane przez komisje sejmowe za pomoc przyjmowanych ustaw powinny być w nich w jakiś sposób uwzględniane. Myślę, że nie jest więc wykluczone życzliwe spojrzenie rządu na dyskutowaną kwestię.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#GabrielJanowskiniez">Czy możemy już przystąpić do głosowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RomualdAjchler">Do autora poprawki pragnę zaapelować o jej wycofanie, gdyż ewentualne przyjęcie jego propozycji uniemożliwi wprowadzenie ustawy. A jeśli nawet zostanie wdrożona, będzie to ustawa martwa, bo trudno uwierzyć, że w najbliższych latach sytuacja budżetowa okaże się tak pomyślna, iż możliwe stanie się zrealizowanie zawartych w niej przepisów. Niezależnie od tego, jaki będzie rząd, jaki będzie minister finansów, nie da się z ustawy takiej wywiązać.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#RomualdAjchler">Sprawa następna wiąże się z wypowiedzią posła Stanisława Steca, do wypowiedzi którego chciałbym dodać swoje spostrzeżenie. Podobnie jak większość członków Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, mam dobre rozeznanie w tym, co dzieje się na wsi. Wiadomo mi więc, że rolnicy z trudem już hamują niecierpliwość, a w związku z tym obawiam się, iż minister Marek Biernacki znacznie wcześniej niż się spodziewa, powinien liczyć się z niepokojami.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#GabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto opowiada się za przyjęciem poprawki nr 3?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#GabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że w głosowaniu za poprawką nr 3 opowiedziało się 9 posłów, 19 posłów było przeciwnych, 2 posłów wstrzymało się od głosu. Komisje podjęły decyzję o oddaleniu tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#GabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki nr 4, zgłoszonej również przez posła Wojciecha Arkuszewskiego: W art. 5 dodać ust. 5 w brzmieniu: „Minister właściwy do spraw rolnictwa określi zasady wydawania decyzji, o której mowa w ust. 1-4”.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#GabrielJanowskiniez">Czy są chętni do zabrania głosu na temat tej proceduralnej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Mamy do wnioskodawcy prośbę o zmodyfikowanie treści poprawki, co polegałoby na dodaniu w zapisie wyrazów „w drodze rozporządzenia”, przez co stosowny fragment przybrałby kształt następujący: „Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, zasady (...).</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WojciechArkuszewski">Przywołane w poprawce ust. 1–4 mogą być interpretowane niejednoznacznie, dlatego też intencją mojej poprawki jest doprecyzowanie zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chodzi o możliwość wydawania przepisów powszechnie obowiązujących, a konstytucja przewiduje, iż mogą być one wydawane jedynie w drodze rozporządzenia. W cytowanej propozycji brak słów o tym informujących, dlatego też sugeruję, by poseł wnioskodawca przystał na dopisanie formuły gwarantującej moc obowiązującą zasad, o których w przepisie mowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojciechArkuszewski">Wyrażam zgodę na sugestię Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#GabrielJanowskiniez">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa opowiada się za przyjęciem poprawki nr 4 uzupełnionej wyrazami „w drodze rozporządzenia”?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#GabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że w głosowaniu za poprawką nr 4 opowiedziało się 22 posłów, 3 posłów było przeciwnych, 3 posłów wstrzymało się od głosu. Poprawka nr 4 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#GabrielJanowskiniez">Przechodzimy do poprawki nr 5, która ma treść następującą: W art. 7 po ust. 3 dodać ust. 3a w brzmieniu: „Gminy zobowiązane są złożyć wojewodom plan finansowy na środki potrzebne do wykonania zadania zleconego, o którym mowa w ust. 1, najpóźniej do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego rok, na który przyznane są dotacje”.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#GabrielJanowskiniez">Mamy tu do czynienia z propozycją zmiany terminu. Czy w tej sprawie ktoś ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#RomualdAjchler">Mam do posła sprawozdawcy pytanie. Chciałbym się dowiedzieć, co pan poseł zamierzał osiągnąć za pomocą przedstawionej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WojciechArkuszewski">Chodziło mi o doprowadzenie do sytuacji, w której wojewodowie umieściliby w budżetach związane z zapisem kwoty.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StanisławPawlak">Ja również chciałabym prosić posła wnioskodawcę o wyjaśnienie, co rozumie pod pojęciem planu finansowego, które to pojęcie wprowadzone jest do poprawki nr 5. Pytam o tę sprawę, ponieważ wiadomo, że pojęcie to jest ściśle określone w ustawie o finansach, przy czym dotyczy ono jednostek budżetowych, które sporządzają właśnie plan finansowy. Mówiąc szczerze, nie spotkałem się dotychczas z koniecznością sporządzenia planu finansowego na środki potrzebne do wykonania jakiegoś zadania.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#StanisławPawlak">Mam też zastrzeżenia co do samego terminu proponowanego przez wnioskodawcę, czyli do 31 sierpnia roku poprzedzającego rok, na który przyznane są dotacje. To niedobry termin, ponieważ w grę wchodzą wypłaty czerwcowe. Co więc będzie, jeśli między 31 sierpnia a czerwcem sytuacja w danej gminie zmieni się w sposób diametralny? Co wówczas?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#GabrielJanowskiniez">Proszę posła wnioskodawcę o udzielenie wyjaśnień.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WojciechArkuszewski">Chodzi przede wszystkim o zaplanowanie środków, które mają zostać wydane. Jeśli moi przedmówcy uważają, że podany termin nie jest odpowiednim rozwiązaniem, skłonny jestem do zmiany zapisu w tym fragmencie, choć proponując 31 sierpnia kierowałem się harmonogramem przygotowywania budżetu. Jeśli bowiem rząd ma zakończyć pracę nad budżetem do końca września, to muszą do niego wpłynąć przed tym terminem stosowne informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#GabrielJanowskiniez">Czy są jeszcze chętni do zabrania głosu w omawianej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WojciechZarzycki">Myślę, że rozwiązanie, z którym mamy właśnie do czynienia, nie jest rozwiązaniem dobrym, choćby z tego względu, iż w projekcie ustawy mowa jest o tym, do kiedy owe dotacje będą wypłacane - to znaczy do 1 czerwca. Żeby więc uniknąć dowolności interpretacyjnych, powinniśmy - moim zdaniem - uniknąć zawierania w przepisie różnych dat.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#WojciechZarzycki">Wiemy przecież, że po podjęciu decyzji budżetowej pieniądze, o których mowa, przekazane zostaną do województw na podstawie danych dotyczących liczby użytkowanych hektarów, a przekazywane będą do gmin przez wojewodów.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#WojciechZarzycki">Nie widzę w tej sytuacji potrzeby wprowadzenia proponowanej przez posła Wojciecha Arkuszewskiego regulacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#GabrielJanowskiniez">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#StanisławPawlak">Nie satysfakcjonuje mnie wyjaśnienie wnioskodawcy, w związku z czym proponuję, byśmy poprawki nr 5 nie przyjęli. Pamiętajmy bowiem, że jeśli chodzi o inne zadanie zlecone realizowane przez gminę, to w żadnej ustawie nie jest zapisane, że w jakimś terminie należy składać zapotrzebowanie.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#StanisławPawlak">Konstruowanie budżetu rozpoczyna się w określonym terminie i wiadomo, że wszystkie wskaźniki niezbędne do stworzenia budżetu gminy w zakresie zadań zleconych należy zgłosić do wojewody również w określonym terminie, bo inaczej nie uzyska się potrzebnych środków.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#StanisławPawlak">Proszę o zwrócenie uwagi na fakt, iż przyjęcie omawianej poprawki może spowodować sytuację, w której gminy mogłyby nie otrzymać wspomnianych środków, a to z bardzo prostego powodu: 31 sierpnia minął już ponad tydzień temu. Tym bardziej więc proszę o negatywne zaopiniowanie poprawki nr 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#RyszardSmolarek">Popieram stanowisko posła Stanisława Pawlaka. Ja również jestem zdania, że poprawki tej nie powinniśmy przyjmować. Mój przedmówca uprzedził moje pytanie na temat roku przyszłego; jak bowiem w 2001 r. wyglądałaby sprawa wypłat, skoro wyznaczony ustawowo - według propozycji posła Wojciecha Arkuszewskiego - termin na składanie planów finansowych już minął.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#RyszardSmolarek">Jestem przeciwny proponowanemu zapisowi i z innych względów. Przecież w ustawie o samorządzie gmin jest wyraźnie powiedziane, w jakim czasie należy składać zapotrzebowanie na środki związane z zadaniami kompetencyjnymi zleconymi. Nie istnieje zatem żadna potrzeba ponownego regulowania tej kwestii, zwłaszcza za pomocą tak bardzo nieprecyzyjnego zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#GabrielJanowskiniez">Myślę, że możemy przystąpić do głosowania. Kto opowiada się za przyjęciem poprawki nr 5?</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#GabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że w głosowaniu za poprawką nr 5 opowiedziało się 4 posłów, 19 posłów było przeciwnych, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#GabrielJanowskiniez">Zakończyliśmy w ten sposób rozpatrywanie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania poselskich projektów ustawa: o zryczałtowanym zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego zużywanego w produkcji rolnej oraz o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego zużywanego w produkcji rolnej.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#GabrielJanowskiniez">Pozostało nam jeszcze ustalenie terminu dla Komitetu Integracji Europejskiej. Czy mają państwo jakieś propozycje w tej kwestii? Zgodnie z sugestiami członków obydwu Komisji ustalamy ów termin na poniedziałek 11 września.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#GabrielJanowskiniez">Jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#GabrielJanowskiniez">Stwierdzam, że postanowili państwo powierzyć tę funkcję dotychczasowemu sprawozdawcy, posłowi Wojciechowi Zarzyckiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#StanisławPawlak">Do przewodniczącego naszej Komisji bądź też do prezydium obydwu połączonych Komisji chciałbym się zwrócić o skierowanie wniosku mającego na celu wprowadzenie niniejszego projektu ustawy pod obrady Sejmu w następnym tygodniu. To ważna sprawa, przy której powinniśmy pamiętać, że przed ustawą jeszcze dość długa droga legislacyjna, a prace nad budżetem dobiegają końca. Może szybkie wprowadzenie projektu pozwoli na uwzględnienie przez rząd w budżecie na rok przyszły kosztów z ustawy wynikających.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#GabrielJanowskiniez">Wystąpimy z takim wnioskiem. Oddaję głos przedstawicielowi Krajowej Rady Izb Rolniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JanArdanowski">Sprawa, którą pragnę poruszyć, jest bardzo ważna, dlatego też pozwalam sobie na zwrócenie się do członków Komisji. Chodzi o społeczny projekt ustawy o zwrocie paliwa akcyzowego.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JanArdanowski">Ze względu na brak jakichkolwiek rozwiązań regulujących problem paliwa rolniczego i akcyzy, jak też na brak bonów paliwowych, zapowiedzianych przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi, zawiązał się społeczny komitet inicjatywy obywatelskiej, który po uzyskaniu zgody marszałka Sejmu Macieja Płażyńskiego przeprowadził w trybie ustawowym zbieranie podpisów pod projektem obywatelskim. Jestem pełnomocnikiem tego komitetu.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#JanArdanowski">Chciałbym poinformować państwa, iż zebraliśmy 114.500 podpisów pod projektem, który następnie złożono w Sejmie. Po bardzo dokładnym przeliczeniu głosów przez Państwową Komisję Wyborczą zakwestionowanych zostało ok. 16 tys. podpisów - ze względu na brak numeru domu w adresie osoby składającej podpis. Zaznaczam, że nie zostały zakwestionowane nazwiska tych ludzi ani autentyczność ich podpisu. Wyłącznie brak numeru domu był przyczyną nieuwzględnienia podpisów tych osób. Ze względów prawnych podpisy te są nieskuteczne.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#JanArdanowski">Muszę jednak poinformować państwa, że determinacja mieszkańców wsi jest ogromna, w związku z czym należy przyspieszyć prace nad niniejszą ustawą.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#JanArdanowski">Całą dokumentację związaną z projektem obywatelskim przekazuję przewodniczącemu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wraz z bardzo szczegółowymi propozycjami rozwiązań wypłaty akcyzy. Jeśli więc zechcieliby się państwo posłużyć tym naszym projektem, może przyspieszyłoby to podjęcie decyzji w kwestii zwrotu podatku akcyzowego? Jeśli jednak nie wykorzystają państwo zawartych w projekcie rozwiązań, to i tak należy jak najszybciej doprowadzić do wdrożenia ustawy, ponieważ sytuacja staje się coraz bardziej napięta.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#GabrielJanowskiniez">Kilku posłów chciałoby się wypowiedzieć. Oddaję im więc głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#StanisławStec">Do przewodniczącego naszej Komisji kieruję pytanie, czy minister finansów, a następnie Komisja Finansów Publicznych zasięgała opinii Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dysponując 56 mln zł ze środków na aktywizację obszarów wiejskich z przeznaczeniem na realizację reformy oświaty w 2000 r.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#StanisławStec">Pamiętajmy, że owa dyspozycja z 29 sierpnia w praktyce powoduje, iż oczekiwane od ubiegłego roku wsparcie z rezerwy celowej na nowe miejsca pracy na wsi nie będzie zrealizowane w roku bieżącym, podobnie zresztą jak i w roku ubiegłym.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#StanisławStec">Proszę o informację, czy decyzja, o której mowa była z prezydium Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi konsultowana, czy też Komisja Finansów Publicznych podjęła decyzję samodzielną.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#RomualdAjchler">Mam wniosek do prezydium Komisji, by w trybie pilnym na najbliższym posiedzeniu Sejmu - jeśli to tylko możliwe - zajęto się zbadaniem sprawy udzielania kredytów pomocowych, konkretnie zaś przeznaczonych na skutki zwalczania suszy.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#RomualdAjchler">Na przykładzie powiatu złotowskiego stwierdzam, iż brak pieniędzy na wspomniany cel. Pokrycie środków na potwierdzone przez Urząd Wojewody Wielkopolskiego wnioski wznosi ok. 20%.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#RomualdAjchler">Jestem w kontakcie z szefem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, prezesem Mielniczukiem, który obiecał mi zajęcie się tą sprawą, niemniej jednak kwestia ta dotyczy nie tylko jednego wymienionego przed chwilą powiatu. Proponuję zatem, by prezydium Komisji zajęło się tą sprawą kompleksowo, tym bardziej że mamy do czynienia z decyzjami odnoszącymi się do środków z budżetu ministra rolnictwa i rozwoju wsi, przekazywanych na rzec ministra edukacji narodowej. Niepokoi mnie ta sytuacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#GabrielJanowskiniez">Panie pośle, podnosił pan tę kwestię na wczorajszym posiedzeniu Komisji, podczas którego poruszane były także inne sprawy. Przygotowaliśmy pismo kierowane do ministra finansów oraz ministra rolnictwa i rozwoju wsi, w którym prosimy o złożenie pisemnych wyjaśnień odnoszących się i do kredytów na zwalczanie skutków suszy, i do przeznaczenia środków przewidzianych pierwotnie na aktywizację obszarów wiejskich, i do zagadnień związanych z paliwami.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#GabrielJanowskiniez">Ustaliliśmy, iż powyższymi zagadnieniami zajęliśmy się na najbliższym posiedzeniu, lecz wydaje się, że byłoby to trudne ze względu na zbyt krótki czas na przygotowanie informacji, o którą się zwróciliśmy. Tak więc poświęcimy temu posiedzenie w przyszłym tygodniu, przy czym mam nadzieję, że w obradach naszych weźmie udział przedstawiciel ministra rolnictwa i rozwoju wsi, jak i ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#GabrielJanowskiniez">Może wyjaśnię, dlaczego tak nalegam na podjęcie sprawy w trybie pilnym. Otóż mijają terminy składania wniosków i rozpatrywania tychże wniosków przez banki. Jeżeli zaś wszystkie terminy nam uciekną, to niewykluczone, że znajdziemy się w sytuacji, w której usłyszymy od rządu, że wnioski nie zostały w terminie złożone.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#GabrielJanowskiniez">Proponowałbym zatem, aby poprosić rząd o wytłumaczenie, dlaczego obowiązuje ograniczenie terminów, jeśli chodzi o występowanie o wspominane środki. Prosiłbym też o informację, dlaczego nie przekazuje się tych pieniędzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#GabrielJanowskiniez">Wystąpiliśmy już o wyjaśnienie w sprawach poruszanych przez pana posła na posiedzeniu dzisiejszym, jak też wczorajszym.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#RyszardSmolarek">Dobrze się stało, że poseł Romuald Ajchler podkreśla wagę spraw, z którymi mamy do czynienia. Dobrze też, że Komisja wystąpiła o stosowne wyjaśnienia. Proponuję jednak, aby prezydium postarało się też wyjaśnić, jakimi kryteriami rząd się kierował, weryfikując listę gmin zakwalifikowanych do przydzielania kredytów na zwalczanie skutków suszy oraz związanych z przymrozkami wiosennymi.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#RyszardSmolarek">Prosiłbym też o informację, jakie były przyczyny skorygowania wysokości strat i szkód. Oficjalne komisje dokonały bowiem wyceny, po czym na telefoniczne polecenia ministra wojewodowie weryfikują wysokość szkód, a ponadto do dzisiaj kredyty nie zostały praktycznie uruchomione.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#RyszardSmolarek">Interesowałoby nas również wyjaśnienie, skąd wzięły się pieniądze na Pakt dla wsi i rolnictwa przyjęty - ku naszemu zaskoczeniu - w trybie obiegowym. Chcielibyśmy, aby poinformowano nas o tym na piśmie. Rząd podobnie jak społeczeństwo, dowiedział się o tym od Mariana Krzaklewskiego, my zaś jako Komisja chcielibyśmy informacje na ten temat otrzymać od rządu. To wielka sprawa, nie wykluczam, że i cenna, ale uważamy, iż należy nam się pisemne wyjaśnienie, w jaki sposób uzyskane będą pieniądze na realizację tego paktu.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#GabrielJanowskiniez">Zapytamy i o to.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MarekKaczyński">Pragnę poprzeć wniosek posła Romualda Ajchlera. Informacja, o którą pan poseł się upomina, jest ważna dla nas wszystkich, dla mnie zaś ważna jest szczególnie, ponieważ w woj. podlaskim występuje ogromnie trudna sytuacja w zakresie realizacji kredytów na zwalczanie skutków suszy, czy też kredytów obrotowych. Dopłat brakuje w znacznym stopniu, a w programie „Agrobiznes” usłyszałem dzisiaj, że większość środków, o których mówię, skierowana została do woj. podlaskiego. Muszę tę wiadomość zdementować, bo to po prostu nieprawda.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#MarekKaczyński">Prosiłbym więc, aby przedstawiciele resortu wypowiedzieli się na ten temat podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jak to jest w rzeczywistości. Skąd autorzy „Agrobiznesu” zaczerpnęli taką informację, nieprzychylnie nastawiającą ponadto do nas rolników z innych województw? W programie podano nawet, któremu powiatowi ujęto pieniędzy skierowanych następnie do woj. podlaskiego. A to przecież nonsens. Środków, o których mówię, u nas nadal brakuje. Kolejna sprawa. Będziemy rozpatrywali w przyszłą środę projekt ustawy o grupach producentów, w związku z czym wnoszę, aby ustawa ta stała się przedmiotem obrad plenarnych i głosowania odbyłyby się już w przyszłym tygodniu. Ustawę tę musimy jeszcze we wrześniu uchwalić ze względu na możliwość skorzystania przez grupy producentów z jakiejkolwiek pomocy w roku przyszłym.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#GabrielJanowskiniez">Ja również jestem tego zdania. Przypomnę, że mamy jeszcze tylko 6 poprawek do rozpatrzenia, co uczynimy właśnie w środę, po czym przedłożymy marszałkowi gotowe sprawozdanie, tak by mogło ono zostać przegłosowane na najbliższym posiedzeniu plenarnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#HenrykWujec">W nawiązaniu do wypowiedzi posła Romualda Ajchlera oraz posła Stanisława Steca chciałbym poinformować, że byłem obecny na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, podczas którego rozpatrywano wniosek ministra finansów o przesunięcie różnego rodzaju rezerw po to, aby można było przeznaczyć wygospodarowane w ten sposób pieniądze na realizację zobowiązań państwa wynikających z Karty nauczyciela. Najpoważniejszą kwotą było wspomniane 56 mln zł z rezerwy celowej na program aktywizacji obszarów wiejskich - w wysokości 234 mln zł.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#HenrykWujec">Na pytanie, jakie jest stanowisko ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie wniosku ministra finansów, otrzymałem odpowiedź, że nie jest to wniosek ministra finansów, ale wniosek rządu i że sprawa została przyjęta na posiedzeniu rządu. Minister rolnictwa musiał więc zaakceptować wniosek o szukanie rezerw możliwych do wykorzystania w celu realizacji zobowiązań związanych z Kartą nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#HenrykWujec">Zadałem też pytanie o opinię Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie owych 56 mln zł, na co usłyszałem, że nie było to Komisji przedstawione. Ze względu zaś na konieczność jak najszybszego przekazania pieniędzy samorządom minister finansów wystąpił z wnioskiem, o którym mowa i który został pozytywnie przez Komisję Finansów Publicznych zaopiniowany.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#HenrykWujec">Jeżeli chodzi o Pakt dla wsi, to jestem zdania, że informacja, o którą występowali moi przedmówcy, powinna być pogłębiona. Nie chodzi bowiem tylko o źródło pieniędzy na ten cel. Chodzi - moim zdaniem - o sam fakt zawarcia paktu, z którego treścią nie zostaliśmy zapoznani.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#GabrielJanowskiniez">Na życzenie grupy posłów występujemy o przedstawienie tekstu Paktu dla wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#HenrykWujec">Z prasy dowiedziałem się, że pakt ma mieć charakter ustawy, a zatem powinniśmy mieć do czynienia z wniesionym przez rząd do laski marszałkowskiej projektem ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#GabrielJanowskiniez">Jak powiedziałem występujemy o wyjaśnienia i o tekst paktu. Mam nadzieję, że nas wniosek w tej sprawie zostanie szybko uwzględniony.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#StanisławStec">Chciałbym podzielić się z państwem wiadomością, że podkomisja do spraw finansowego wspierania restrukturyzacji wsi będzie w środę rozpatrywała informację ministra rolnictwa oraz prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o dopłatach do kredytów na zwalczanie skutków suszy. Zapraszam członków Komisji na to posiedzenie, tym bardziej że będzie to pierwsza informacja na ten temat. Naturalnie, nie wyklucza to możliwości pisemnego jej przedstawienia członkom Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WojciechZarzycki">Proponuję, by na przyszłym posiedzeniu Sejmu złożone zostały wyjaśnienia ministra skarbu państwa odnoszące się do realizacji uchwały sejmowej na temat powołania koncernu Polski Cukier. Prosiłbym, aby prezydium Komisji wystąpiło o to.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#GabrielJanowskiniez">Wniosek taki został zgłoszony przez grupę posłów do marszałka Sejmu, który powinien w terminie do 90 dni wprowadzić tę kwestię pod obrady Sejmu. Zdajemy sobie sprawę, iż po 3 miesiącach może to być już działanie bezprzedmiotowe, w związku z czym zarówno ja sam, jak i poseł Ryszard Stanibuła apelowaliśmy podczas posiedzeń sejmowych o wprowadzenie tego tematu do porządku obrad, na razie jednak starania nasze nie zostały uwieńczone powodzeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WojciechZarzycki">Prosiłbym, aby najpierw informacja na temat realizacji uchwały przedstawiona została na forum Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#GabrielJanowskiniez">To zmienia postać rzeczy. W poprzedniej wypowiedzi pan poseł mówił o przedstawieniu takiej informacji na forum Sejmu. Jak się jednak okazuje, chodzi o to, aby Ministerstwo Skarbu Państwa zaprezentowało podczas posiedzenia naszej Komisji stan realizacji wspomnianej uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WojciechZarzycki">Otóż chciałbym poinformować państwa, że w imieniu Komisji w sierpniu wystąpiłem o to do nowego ministra skarbu, zaznaczając, że prosimy o informację przed 1 września. Dziś jest już 8 września, dlatego też ponowimy tę prośbę.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#WojciechZarzycki">Wyczerpaliśmy już przewidziane na dziś sprawy. Dziękuję wszystkim państwu za udział w obradach. Spotykamy się w najbliższą środę.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#WojciechZarzycki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>