text_structure.xml
38.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MirosławSekuła">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zgodnie z porządkiem dziennym rozpatrzymy sprawozdanie podkomisji o poselskim projekcie ustawy o wyścigach konnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MirosławSekuła">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MirosławSekuła">Za chwilę oddam głos przewodniczącemu podkomisji, panu posłowi Leszkowi Dziamskiemu, aby zreferował sprawozdanie podkomisji. Później rozpatrzymy te regulacje, które w sprawozdaniu zostały przedstawione w dwóch wariantach oraz inne budzące wątpliwości członków połączonych Komisji. Po rozstrzygnięciu kwestii spornych, zajmiemy się pozostałymi projektowanymi przepisami.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LeszekDziamski">Chciałbym prosić o racjonalną dyskusję nad projektem ustawy, aby zostały wybrane najlepsze rozwiązania. Mój apel wynika stąd, że projekt ustawy jest po raz drugi rozpatrywany przez połączone Komisje, gdyż poprzednio został ponownie skierowany do podkomisji. Odbyła ona kilka posiedzeń, a oprócz tego pracowały zespoły z udziałem ekspertów. Podkomisja zakończyła pracę 31 maja br. i skierowała sprawozdanie do połączonych Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LeszekDziamski">Pan przewodniczący wspomniał o artykułach, które zostały przedstawione w ujęciu wariantowym. Jest tylko jeden taki przypadek, bowiem podkomisja rozpatrując art. 26 nie doszła do porozumienia, czy wniesienie odwołania od orzeczenia komisji technicznej powoduje wstrzymanie kary wymierzonej przez tę komisje, czy nie wstrzymuje. Kontrowersje budził także art. 12, ale podkomisja nie przedstawiła dwóch wersji tego przepisu, gdyż większość jej członków uznała, że nie byłoby uzasadnione powołanie Polskiego Klubu Wyścigów Konnych i Rady Klubu, gdyby nie ona miała ustalać regulamin wyścigów konnych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#LeszekDziamski">Ustawa o wyścigach konnych należy do tych ustaw, które dostosowują prawo polskie do prawa Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MirosławSekuła">Projekt ustawy jest nam dobrze znany i mam nadzieję, że tym razem zostanie przyjęty przez połączone Komisje. W pierwszej kolejności rozpatrzymy oba warianty art. 26.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanWyrowiński">Chciałbym się dowiedzieć, kto na dzisiejszym posiedzeniu reprezentuje rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławSekuła">Pani Magdalena Falkowska z Ministerstwa Skarbu Państwa ma upoważnienie ministra skarbu państwa do reprezentowania rządu w sprawie tego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanWyrowiński">Nie zrozumiałem czy jest to upoważnienie do reprezentowania rządu, czy ministra skarbu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MirosławSekuła">Z pisma, które otrzymałem, wynika, że pani Magdalena Falkowska jest upoważniona do reprezentowania rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MieczysławCzerniawski">Czy to jest upoważnienie wydane przez ministra Emila Wąsacza, czy przez premiera Jerzego Buzka?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MirosławSekuła">Upoważnienie wydał pan minister Emil Wąsacz.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanWyrowiński">Jedną z kluczowych instytucji, która zostanie powołana na podstawie tej ustawy, to Polski Klub Wyścigów Konnych. Nadzór nad tym Klubem ma sprawować minister właściwy do spraw rolnictwa. W związku z tym byłaby wskazana obecność jego przedstawiciela.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MirosławSekuła">Oddaję głos pani Magdalenie Falkowskiej z prośbą, aby wyjaśniła sprawę upoważnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MagdalenaFalkowska">Mam upoważnienie ministra skarbu państwa, do reprezentowania jego stanowiska w sprawie projektu ustawy, rozpatrywanej na dzisiejszym posiedzeniu połączonych Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MieczysławCzerniawski">Zasadą jest, że rząd upoważnia ministra, aby reprezentował go podczas pracy komisji sejmowej, natomiast ten, jeśli z przyczyn obiektywnych nie może uczestniczyć w posiedzeniu komisji, powinien scedować upoważnienie na swojego zastępcę w randze sekretarza lub podsekretarza stanu. Podczas tego posiedzenia będziemy pytać, jakie jest stanowisko rządu w danej sprawie, a nie ministra skarbu państwa i ja nie jestem przekonany, że pani Magdalena Falkowska jest kompetentna do udzielenia odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RyszardSmolarek">Jestem w posiadaniu druku sejmowego o następującej treści : „Pan Maciej Płażyński Marszałek Sejmu RP. Szanowny Panie Marszałku, uprzejmie przesyłam stanowisko Rządu wobec poselskiego projektu ustawy o wyścigach konnych (druk nr 550). Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej do reprezentowania Rządu w toku prac parlamentarnych. Z wyrazami szacunku Jerzy Buzek”.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MirosławSekuła">Czy na sali jest przedstawiciel ministra rolnictwa i rozwoju wsi? Nie ma. W związku z tym ogłaszam przerwę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MirosławSekuła">Wznawiam posiedzenie połączonych Komisji. Rząd reprezentuje podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pan Feliks Klimczak.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MirosławSekuła">Przed przerwą została przyjęta moja propozycja, abyśmy rozpoczęli procedowanie od art. 26, ponieważ został on ujęty przez podkomisję w dwóch wariantach. Proszę, aby przewodniczący podkomisji wyjaśnił, na czym polega różnica pomiędzy wariantem I, a wariantem II.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LeszekDziamski">Artykuł 26 dotyczy odwołania od orzeczenia komisji technicznej do drugiej instancji, którą jest komisja odwoławcza. Powstaje pytanie, czy wniesienie odwołania wstrzymuje wykonanie kary, czy nie wstrzymuje. W tej sprawie nie doszliśmy do porozumienia i zdając się na mądrość połączonych Komisji, w wariancie I napisaliśmy, że wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania kary, a według wariantu II, ta sytuacja powoduje wstrzymanie kary.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MirosławSekuła">Otwieram dyskusję nad obydwoma wariantami art. 26.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WojciechZarzycki">Będąc członkiem podkomisji zgłosiłem wniosek, aby wniesienie odwołania powodowało wstrzymanie wykonania kary orzeczonej przez komisję techniczną. Jestem przekonany, że ten wniosek został przyjęty i dlatego ze zdziwieniem zauważyłem, że w sprawozdaniu podkomisji zostało zaprezentowane alternatywne rozwiązanie, jak wariant I art. 26.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MirosławSekuła">Proszę przedstawiciela rządu o zajęcie stanowiska w sprawie obu wariantów.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#FeliksKlimczak">Rząd uznaje za korzystniejsze rozwiązanie polegające na niewstrzymaniu wykonania orzeczonej kary.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MirosławSekuła">Przystępujemy do głosowania, które przeprowadzę w następujący sposób: zapytam, kto jest za wariantem I, następnie to samo pytanie powtórzę w odniesieniu do wariantu II i po tych głosowaniach zapytam, kto wstrzymał się od głosu. Uznam za przyjęty przez połączone Komisje ten wariant, który uzyska większą liczbę głosów.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MirosławSekuła">Czy są zastrzeżenia do takiego sposobu głosowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WojciechZarzycki">Powtarzam, że podkomisja przyjęła mój wniosek, a zatem art. 26 powinien być zaprezentowany w sprawozdaniu w wersji zgodnej z tym wnioskiem. Nie wiem, jak tę kwestię można rozwiązać proceduralnie, ale chciałbym, aby połączone Komisje nie brały pod uwagę wariantu I.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MirosławSekuła">Jestem związany treścią sprawozdania podkomisji, ale proszę przedstawicielkę Biura Legislacyjnego o zaproponowanie sposobu wyjścia z tej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Pan poseł Wojciech Zarzycki twierdzi, że sprawozdanie nie oddaje konkluzji, którą zakończyła się dyskusja nad art. 26, natomiast w moich materiałach, a także sekretarza obsługującego podkomisję, jest adnotacja, że podkomisja przedstawi art. 26 w dwóch wariantach.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MirosławSekuła">Nie mam innego wyjścia z tej sytuacji, niż poddać pod głosowanie oba warianty przedstawione w sprawozdaniu, natomiast panu posłowi Wojciechowi Zarzyckiemu mogę zaproponować, aby tę sporną kwestię rozstrzygnął w ramach podkomisji, lub wniósł zastrzeżenia do prezydiów połączonych Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StanisławKopeć">W wariancie I art. 26 jest zamieszczony ust. 3, który stanowi, że komisja odwoławcza rozpatruje odwołanie w terminie 5 dni od dnia jego wniesienia. Uważam, że taka sama regulacja powinna być zamieszczona w wariancie II. Dlaczego w tym przypadku z niej zrezygnowano, a tym samym komisja odwoławcza będzie mogła w dowolnym czasie rozpatrzeć odwołanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MirosławSekuła">Proszę, aby pan poseł Leszek Dziamski odpowiedział na to pytanie, bowiem jeśli podkomisja podtrzymuje obecną wersję wariantu II, to poddam ją pod głosowanie, a jeśli nie, to przed głosowaniem wprowadzimy do art. 26 w wariancie II poprawkę zgodną z sugestią pana posła Stanisława Kopcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LeszekDziamski">Przyznaję, że przez niedopatrzenie w wersji II art. 26 nie został zamieszczony przepis o treści takiej samej, jak została nadana ust. 3 w pierwszej wersji tego artykułu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MirosławSekuła">Z wyjaśnienia pana posła wynika, że wariant II nie jest przygotowany do głosowania i dlatego proponuję, abyśmy najpierw zdecydowali o ostatecznej jego treści. Proszę więc zgłaszać poprawki do treści art. 26 w wariancie II.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#RomualdAjchler">Proponuję, aby dotychczasowy ust. 3 w wariancie drugim oznaczyć numerem 4 i wprowadzić nowy ust. 3 w brzmieniu: „Komisja odwoławcza rozpatruje odwołanie w terminie 5 dni od dnia jego wniesienia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MirosławSekuła">Wówczas wariant drugi składałby się z czterech ustępów, zaś treść ust. 3 byłaby taka sama, jak ust. 3 w wariancie pierwszym.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#MirosławSekuła">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu takiej poprawki? Nie ma sprzeciwu i teraz możemy przystąpić do głosowania wariantów.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WojciechZarzycki">Proszę o sprawdzenie kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MirosławSekuła">Już zarządziłem głosowanie i dopiero po jego przeprowadzeniu zrealizuję pana wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#WojciechZarzycki">Będzie to już po dokonaniu rozstrzygnięcia, a mnie chodzi o to, aby w głosowaniu nad wariantami wzięła udział wymagana liczba posłów w obu Komisjach.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MirosławSekuła">Zarządziłem już głosowanie i dlatego nie mam możliwości, aby od niego odstąpić. W związku z tym wniosek o sprawdzenie kworum rozstrzygniemy po zakończeniu głosowania.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#MirosławSekuła">Kto jest za wariantem pierwszym? Głosowało 6 posłów.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#MirosławSekuła">Kto jest za wariantem drugim? Głosowało 6 posłów.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#MirosławSekuła">Kto wstrzymał się od głosu? 5 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#MirosławSekuła">Stwierdzam, że w tym głosowaniu nie rozstrzygnęliśmy, który z wariantów zamieścimy w sprawozdaniu połączonych Komisji, a wobec tego przeprowadzimy dodatkową dyskusję, po której zarządzę ponowne głosowanie nad wariantami art. 26.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#MirosławSekuła">W związku z wnioskiem pana posła Wojciecha Zarzyckiego chcę poinformować, że część członków Komisji Finansów Publicznych uczestniczy w posiedzeniach innych Komisji sejmowych i w takiej sytuacji jest zwyczaj ogłaszania przerwy przed sprawdzeniem kworum. Zgodnie z tym zwyczajem zarządzam piętnastominutową przerwę, aby posłowie mogli przyjść na to posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#RomualdAjchler">Jeśli nawet po przerwie będzie kworum, to zaraz potem powtórzy się obecna sytuacja, gdyż posłowie z Komisji Finansów wrócą na Komisje, w których teraz uczestniczą. Proponuję, aby pan przewodniczący teraz sprawdził kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MirosławSekuła">Załóżmy, że tak zrobię, ale przecież po sprawdzeniu kworum mogę ogłosić przerwę, a po jej zakończeniu ponownie sprawdzić kworum. Zarządzam przerwę.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#MirosławSekuła">Wznawiam posiedzenie połączonych Komisji. Czy pan poseł Wojciech Zarzycki podtrzymuje wniosek o sprawdzenie kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WojciechZarzycki">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MirosławSekuła">Proszę, aby sekretarze obu Komisji sprawdzili, ilu posłów jest obecnych na posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MirosławSekuła">Na podstawie otrzymanych informacji stwierdzam, że kworum jest zarówno w Komisji Finansów Publicznych, jak i w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Kontynuujemy dyskusję nad dwoma wariantami art. 26.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejWielowieyski">Próbowałem przemyśleć propozycję pana posła Wojciecha Zarzyckiego, która została wyrażona w wariancie drugim i wydaje mi się, że jeśli przyjmiemy ten wariant, to każda decyzja pierwszej instancji nie będzie miała żadnego znaczenia. Nikt nie będzie się przejmował karą dyscyplinarną, orzeczoną przez komisję techniczną, do czasu aż potwierdzi ją komisja odwoławcza. Jeżeli chcemy, aby komisja techniczna miała prestiż, a komisja odwoławcza pracowała rzetelnie, to powinniśmy przyjąć wariant pierwszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WojciechZarzycki">Proszę sobie wyobrazić, że jeżeli jeździec zostanie ukarany w sobotę, to właściciel konia nie będzie mógł go wystawić do niedzielnej gonitwy, choć za kilka dni kara zostanie uchylona przez komisję odwoławczą. Kto w takiej sytuacji pokryje straty właściciela konia?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#FeliksKlimczak">Jeszcze raz opowiadam się za wariantem pierwszym, gdyż zawarte w nim regulacje są adekwatne do specyfiki wyścigów konnych. Posłużę się przykładem meczu piłkarskiego. Zawodnik, który od sędziego otrzyma czerwoną kartkę, musi natychmiast opuścić boisko. Tak samo kara, którą otrzyma jeździec, aby mogła być skuteczna, musi być natychmiast wykonana. Odkładanie kary za to, że jeździec nieprawidłowo rozegrał gonitwę, wypacza sens istnienia kar dyscyplinarnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MirosławSekuła">Wysłuchaliśmy głosu za i przeciw wariantowi drugiemu oraz opinię stanowiska rządu, a zatem możemy przystąpić do głosowania w takim samym trybie, jak poprzednio.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#MirosławSekuła">Kto jest za przyjęciem wariantu pierwszego? Głosowało 24 posłów.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#MirosławSekuła">Kto jest za przyjęciem wariantu drugiego? Głosowało 5 posłów.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#MirosławSekuła">Kto wstrzymał się od głosu? Żaden poseł nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#MirosławSekuła">Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły wariant pierwszy.</u>
<u xml:id="u-43.5" who="#MirosławSekuła">Czy są propozycje wprowadzenia zmian do pozostałych artykułów projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejUmiński">Czy panu przewodniczącemu znana jest opinia Biura Legislacyjnego, które sformułowało wiele krytycznych uwag pod adresem poselskiego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MirosławSekuła">Ta opinia była znana już wówczas, gdy połączone Komisje ponownie odesłały projekt ustawy do podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Opinię, o której mówił pan poseł Andrzej Umiński, została sporządzona przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Najpoważniejszy zarzut dotyczy postanowienia, że regulamin wyścigów konnych uchwala Rada Klubu. Przychylam się do opinii eksperta, że regulamin powinien zostać określony w drodze rozporządzenia. Takie stanowisko prezentowałam najpierw na posiedzeniu połączonych Komisji, a następnie na posiedzeniu podkomisji, ale jej członkowie, wychodząc z założenia, że jednym z głównych zadań Rady jest uchwalanie regulaminu wyścigów konnych, uznali, że jej znaczenie zostałoby znacznie zredukowane, gdy regulamin był ustalany przez ministra w drodze rozporządzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WojciechZarzycki">Ja także jestem w posiadaniu opracowania, którego autor, pan Jan Zawisza wskazał na błędy prawne popełnione przez autorów projektu ustawy. Chcę zapytać pana ministra Feliksa Klimczaka, jaki jest stosunek rządu do zarzutów postawionych przez tego autora, który opracował ekspertyzę na zamówienie Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MirosławSekuła">Opinie, które otrzymujemy od Biura Studiów i Ekspertyz, zawierają klauzulę, że wyrażone w nich zostały poglądy autorów na daną sprawę. Dla nas wiążące jest stanowisko Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, w takim zakresie, w jakim dotyczy ono spraw proceduralnych i ewentualnego naruszenia prawa lub naruszenia regulaminu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#MirosławSekuła">Proszę, aby pan minister odniósł się do wątpliwości wyrażonych w opinii autorstwa pana Jana Zawiszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#FeliksKlimczak">Rząd popiera treść art. 13, który stanowi, że minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia warunki funkcjonowania Polskiego Klubu Wyścigów Konnych. Proszę pamiętać, że regulacje zawarte w projekcie ustawy służą rozwojowi hodowli polskich koni wyścigowych i nawet jeśli występują jakieś mało istotne różnice zdań, to nie powinny one hamować prac nad tym projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JacekJaniszewski">Pełniąc funkcję ministra przekazałem projekt tej ustawy do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi na początku 1998 r., aby mógł on zostać szybciej uchwalony, jako projekt poselski. Proszę, tym razem, jako poseł, abyśmy się już nie kompromitowali, gdyż niuanse nie mają większego znaczenia wobec faktu, że ta ustawa jest bardzo potrzebna.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MirosławSekuła">Jeszcze nie kończy się proces legislacyjny i przed drugim czytaniem projektu ustawy będzie czas na zasięgnięcie dodatkowych opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#MariaStolzman">Jestem tego samego zdania. Myślę, że wiele osób zdaje sobie sprawę z niedoskonałości projektu ustawy, ale musimy ruszyć do przodu, natomiast opowiadam się za tym, aby prezydia połączonych Komisji wystąpiły do Biura Legislacyjnego o sporządzenie oficjalnej opinii oraz do Komitetu Integracji Europejskiej, bo w zasadzie nie powinniśmy przyjmować ustaw bez stanowiska tej instytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WojciechZarzycki">W opracowaniu, na które powołałem się poprzednio, została wyrażona opinia, że przepis art. 17 ust. 2 pozwala na to, aby podmiot ubiegający się o zezwolenie na zorganizowanie wyścigów konnych nie dokumentował źródeł posiadanego kapitału. Według autora opinii, brak tego wymogu może łatwo spowodować, że organizowane wyścigi konne staną się pralnią brudnych pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#WojciechZarzycki">Czy przedstawiciel rządu podziela opinię eksperta?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MirosławSekuła">Czy pan poseł zgodzi się przyjąć propozycję, abyśmy odbyli dyskusję nad tym artykułem po przeprowadzeniu głosowania, którego przedmiotem będą przepisy nie budzące wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WojciechZarzycki">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MirosławSekuła">Poddaję pod głosowanie art. 1–16 i 18–33. Kto jest za przyjęciem tych artykułów?</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#MirosławSekuła">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 20 za, 4 przeciw, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#MarianDembiński">Chcę wyjaśnić, że wstrzymałem się od głosu z tego powodu, że pan przewodniczący nie udzielił głosu panu posłowi Jackowi Tworkowskiemu, który zgłaszał się przed rozpoczęciem głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MirosławSekuła">Pozostaje mi tylko przeprosić pana posła Jacka Tworkowskiego i obiecać, że z większą uwagą będę patrzył, kto wyraża chęć zabrania głosu w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JacekTworkowski">Skoro nie udało mi się przed głosowaniem, to teraz zapytam, jak długo zachowują moc uprawnienia do trenowania lub dosiadania koni wyścigowych, nabyte na podstawie dotychczasowych prawideł wyścigów konnych?</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#JacekTworkowski">Wyjaśniam, że pytanie dotyczy art. 30 ust. 1. W następnym ustępie jest podany termin, ale tylko dla podmiotów, które organizowały wyścigi konne przed wejściem w życie tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#MirosławSekuła">Proszę przedstawicielkę Biura Legislacyjnego o udzielenie panu posłowi wyjaśnienia i o to samo proszę pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Trenerzy oraz jeźdźcy, którzy nabyli uprawnienia zachowają je bezterminowo po wejściu w życie ustawy, natomiast organizatorzy po 6 miesiącach będą musieli ponownie ubiegać się o prawo do organizowania wyścigów konnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#FeliksKlimczak">Chodziło o to, aby licencje dla trenerów i jeźdźców, wydane według określonej procedury, nie straciły mocy po wejściu w życie ustawy, natomiast na jej podstawie mogą być cofnięte.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MirosławSekuła">Chciałbym, aby pan poseł Wojciech Zarzycki jeszcze raz wyjaśnił, jaki problem wynika z dotychczasowej treści art. 17.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#WojciechZarzycki">Chodzi o ust. 2, w którym autorzy projektu ustawy wymienili w pięciu punktach, co powinien zawierać wniosek o udzielenie zezwolenia na organizowanie wyścigów konnych. Głównie chodzi o dane osobowe podmiotu ubiegającego się o zezwolenie i dane techniczno-organizacyjne, takie jak: wskazanie planowanej lokalizacji toru wyścigowego, opis projektowanych urządzeń technicznych toru, określenie rodzaju gonitw oraz planowanej ich liczby w ciągu roku, planowany termin rozpoczęcia działalności. Natomiast nie wymaga się od wnioskodawcy, aby przedstawił wysokość posiadanego kapitału i źródła jego pochodzenia. Brak tego wymogu może spowodować, że organizowanie wyścigów konnych stanie się pralnią brudnych pieniędzy, a także może powstać zagrożenie, iż organizator wyścigów nie będzie w stanie wypłacić nagród regulaminowych.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#WojciechZarzycki">Dlatego uważam, że należałoby zamieścić przepis, który obligowałby wnioskodawcę do przedstawienia swojej sytuacji finansowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MirosławSekuła">Proszę przewodniczącego podkomisji o ustosunkowanie się do zastrzeżeń zgłoszonych przez pana posła Wojciecha Zarzyckiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#LeszekDziamski">Pan poseł miałby całkowitą rację gdyby nie to, że prezes klubu może zobowiązać wnioskodawcę do przedstawienia dodatkowych informacji i dokumentów, a czym mowa jest w ust. 3. Zatem może zażądać od wnioskodawcy udokumentowania posiadanej ilości środków finansowych oraz wykazania, że pochodzą one z legalnych źródeł.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#WojciechZarzycki">Uważam, że zagrożenie jest tak duże, iż nie można zdawać się na to, co postanowi prezes klubu. Dlatego opowiadam się za nałożeniem na podmiot ubiegający się o zezwolenie na organizowanie wyścigów konnych ustawowego obowiązku wykazania we wniosku, jaka jest jego sytuacja finansowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#MirosławSekuła">Czy pan poseł jest gotów teraz zaproponować stosowną poprawkę, czy zgłosi ją pan podczas drugiego czytania projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Proponuję wprowadzić do art. 17 ust. 2 nowy punkt w brzmieniu: „przedstawienie sytuacji finansowej wnioskodawcy gwarantującej wypłacalność nagród w gonitwach oraz podanie źródeł pochodzenia posiadanego kapitału”.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#MirosławSekuła">Czy pan poseł akceptuje taką poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#WojciechZarzycki">Tak, gdyż zawiera wszystkie potrzebne elementy. Przejmuję tę poprawkę i zgłaszam ją, jako własny wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#FeliksKlimczak">Zastrzeżenia, które zgłosił pan poseł, nie powinny budzić emocji. Rada Polskiego Klubu Wyścigów Konnych będzie się składała z przedstawicieli hodowców koni, których zdaniem będzie zapewnienie takiej organizacji wyścigów konnych, aby dokonana została właściwa selekcja koni najszlachetniejszych ras. Członkowie rady nie będą mieli żadnej motywacji do tego, aby wyścigi stały się pralnią brudnych pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#FeliksKlimczak">Organizator wyścigów konnych z reguły pozyskuje środki finansowe na nagrody od sponsorów. Jeżeli nie będzie miał zatwierdzonego planu gonitw, to nie uzyska od nich pieniędzy. Gdyby podmiot ubiegający się o zezwolenie na organizowanie wyścigów wzbudzał w przedstawicielach hodowców, zasiadających w radzie, jakieś podejrzenia, to mogą oni skorzystać z przepisu ust. 3 i zarządzić od niego dodatkowych dokumentów. Natomiast proponowana poprawka w znacznym stopniu ograniczy możliwości organizatora wyścigów konnych, bo jeśli nie zapadnie decyzja o liczbie i rodzaju gonitw, o które występował on we wniosku, to nie będzie mógł prowadzić rozmów ze sponsorami.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#SewerynKaczmarek">Proponuję inne rozwiązanie problemu, a mianowicie przez nadanie ust, 3 następującego brzmienia: „Prezes może zobowiązać wnioskodawcę do przedstawienia w wyznaczonym terminie dodatkowych informacji i dokumentów dotyczących również zabezpieczenia finansowego przez organizatora wyścigów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#StanisławKalemba">Jestem niemile zaskoczony wypowiedzią pana ministra. W Polsce szerzy się korupcja, co nawet zostało zauważone przez organizacje międzynarodowe. Uważam, że tylko naiwnością może być podyktowane przeświadczenie, że sami hodowcy koni wyeliminują tych, którzy chcą prowadzić nieczystą grę. Wyścigi konne są dobrą okazją do legalizowania dochodów z różnego rodzaju działalności przestępczej i temu może tylko zapobiec wyraźnie określony w ustawie wymóg wykazania przez organizatora wyścigów źródeł posiadanych środków finansowych. Taka regulacja chroni interes państw i to pan minister powinien był ją zaproponować.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#MirosławSekuła">Rozumiem, że pan poseł poparł poprawkę pana posła Wojciech Zarzyckiego.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#MirosławSekuła">Proszę przedstawicielkę Biura Legislacyjnego, aby przypomniała treść poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">"Art. 17 ust. 2 Wniosek o udzielenie zezwolenia powinien zawierać: 2a) przedstawienie sytuacji finansowej wnioskodawcy, gwarantującej wypłacalność nagród w gonitwach oraz podanie źródeł pochodzenia posiadanego kapitału”.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#SewerynKaczmarek">Ta poprawka ma za wąski zakres, gdyż nie chodzi tylko o gwarancję wypłacalności nagród, ponieważ organizacja wyścigów konnych wiąże się z innymi kosztami, na które też musi być pokrycie finansowe. Uważam, że należy użyć określenia „zabezpieczenie finansowe”.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#WojciechZarzycki">Przyjmuję tę propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#StanisławKalemba">Chciałbym się dowiedzieć, jak w prawie europejskim jest rozstrzygnięta kwestia zabezpieczenia finansowego posiadanego przez podmiot ubiegający się o zezwolenie na organizowanie wyścigów konnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#TeofilPodgórski">Komitet Integracji Europejskiej nie zgłasza zastrzeżeń do stanowiska rządu wobec poselskiego projektu ustawy, które ogólnie rzecz biorąc jest pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#MirosławSekuła">Czy pan poseł Wojciech Zarzycki uzgodnił już z Biurem Legislacyjnym, jak ma brzmieć jego poprawka?</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zmienione zostało brzmienie pkt 2a w następujący sposób: „przedstawienie sytuacji finansowej wnioskodawcy oraz podanie źródeł pochodzenia posiadanego kapitału”.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#ElżbietaBarys">Pierwsza część tego punktu jest niejasna, gdyż nie wiem, czy chodzi o wynik finansowy firmy, stan konta, czy jeszcze o coś innego. Określenie „sytuacja finansowa” jest tak ogólnikowe, że nic z niego nie wynika.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#MirosławSekuła">Każdy poseł ma prawo tak sformułować poprawkę, jak uzna to za stosowne. Nie mam prawa ingerować w treść poprawki i mogę tylko poprosić przedstawicielkę Biura Legislacyjnego, aby - w miarę swoich możliwości - udzieliła pani poseł wyjaśnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Rzeczywiście z określenia „sytuacja finansowa” nic wprost nie wynika, ale można go potraktować, jako pewną wskazówkę, natomiast właściwa poprawka zostałaby zgłoszona podczas drugiego czytania projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#SewerynKaczmarek">Moim zdaniem, problem polega na tym, że przepis ust. 3 jest fakultatywny, tzn. prezes klubu może zażądać od wnioskodawcy dodatkowych informacji i dokumentów, natomiast nam chodzi o to, aby miał on obowiązek udokumentowania środków finansowych, przeznaczonych na organizowanie wyścigów konnych. W związku z tym rezygnuję ze swojej poprzedniej propozycji, polegającej na uzupełnieniu ust. 3, natomiast zgłaszam wniosek o dodanie w ust. 2 nowego punktu w brzmieniu: „zabezpieczenie finansowe dla właściwego przeprowadzenia wyścigów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#MirosławSekuła">Pytam pana posła Wojciecha Zarzyckiego, czy ta poprawka jest zgodna z pana intencją?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#WojciechZarzycki">Niecałkowicie, ponieważ pan poseł pominął kwestię dokumentowania przez wnioskodawcę źródeł pochodzenia kapitału.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#MirosławSekuła">Wobec tego proszę, aby Biuro Legislacyjne spróbowało połączyć obie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Mogę zaproponować następującą poprawkę: „zabezpieczenie finansowe dla właściwego przeprowadzenia wyścigów oraz podanie źródeł pochodzenia kapitału”.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#WojciechZarzycki">Ta poprawka jest zgodna z moją intencją.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#MirosławSekuła">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki pana posła Wojciecha Zarzyckiego?</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#MirosławSekuła">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 15 za, 3 przeciw, 5 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-92.2" who="#MirosławSekuła">Poddaję pod głosowanie art. 17 wraz z poprawką. Kto jest za przyjęciem art. 17?</u>
<u xml:id="u-92.3" who="#MirosławSekuła">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 20 za, nikt nie głosował przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-92.4" who="#MirosławSekuła">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy z wprowadzonymi zmianami.</u>
<u xml:id="u-92.5" who="#MirosławSekuła">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o wyścigach konnych?</u>
<u xml:id="u-92.6" who="#MirosławSekuła">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 20 za, 3 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-92.7" who="#MirosławSekuła">Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły treść projektu ustawy. Jest zwyczaj, że przewodniczący podkomisji zostaje posłem sprawozdawcą. Proponuję tę funkcję powierzyć panu posłowi Leszkowi Dziamskiemu. Czy ktoś się temu sprzeciwia? Nie ma sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#SewerynKaczmarek">Mam prośbę do pana ministra, aby przed drugim czytaniem projektu ustawy został przygotowany projekt rozporządzenia dotyczący regulaminu wyścigów konnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#MirosławSekuła">Proponuję wyznaczyć Komitetowi Integracji Europejskiej dwutygodniowy termin dla przedstawienia opinii. Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#WojciechZarzycki">Chcę prosić, aby także Biuro Studiów i Ekspertyz wypowiedziało się na temat sprawozdania połączonych Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#MirosławSekuła">Zrozumiałem, że prezydium Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zleci wykonanie takiej ekspertyzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#FeliksKlimczak">Dziękuję członkom połączonych Komisji za sprawne i szybkie przyjęcie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#MirosławSekuła">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>