text_structure.xml
8.73 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#GrzegorzSchreiber">Otwieram posiedzenie Komisji Etyki Poselskiej. Porządek dzienny posiedzenia został państwu dostarczony. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę. Przystępujemy zatem do realizacji pierwszego punktu - podsumowanie wyników pracy nad analizą oświadczeń majątkowych posłów za 1998 i 1999 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#GrzegorzSchreiber">„Komisja Etyki Poselskiej zgodnie z dyspozycją art. 35 ust. 3 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora przeanalizowała oświadczenia majątkowe posłów za 1998 i 1999 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#GrzegorzSchreiber">Komisja analizując oświadczenia majątkowe porównywała głównie dwa oświadczenia, uwzględniając także oświadczenia z 1997 r.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#GrzegorzSchreiber">Komisja przeglądając oświadczenia brała pod uwagę nie tylko poprawność wypełniania przez posłów oświadczeń, to jest wypełnianie oświadczeń zgodnie z zaleceniami Prezydium Sejmu, ale także analizowane oświadczenia porównywała z Rejestrem Korzyści.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#GrzegorzSchreiber">Po szczegółowej analizie Komisja stwierdziła, że 161 posłów wypełniło oświadczenia majątkowe zgodnie z zaleceniami Prezydium Sejmu, a 289 posłów wypełniło oświadczenia majątkowe niezgodnie z tymi zaleceniami, dlatego Komisja nie jest w stanie w sposób jednoznaczny określić stanu majątkowego posłów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#GrzegorzSchreiber">Komisja analizując oświadczenia porównywała przyrost zasobów pieniężnych, mienia ruchomego i nieruchomości. Komisja uznała, że w przypadku posłów, którzy wyłącznie pobierają pełne uposażenie poselskie realną kwotą przyrostu oszczędności jest suma 100 tys. zł rocznie. Posłowie, którzy osiągali przyrost zasobów pieniężnych lub mienia przekraczający tę kwotę byli zapraszani przez Komisję na posiedzenie w celu złożenia dodatkowych wyjaśnień, dotyczących okoliczności przyrostu oszczędności lub mienia.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#GrzegorzSchreiber">Znaczny przyrost zasobów pieniężnych, mienia ruchomego i nieruchomości, który nie znalazł uzasadnienia, wystąpił u pięciu posłów. Komisja stwierdza, że liczna grupa posłów pobierająca pełne uposażenie poselskie nie wykonuje dyspozycji art. 33 ust. 1 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora podejmując dodatkowe zajęcia i nie informując o tym marszałka Sejmu. Dotyczy to głównie członkostwa w radach nadzorczych spółek prawa handlowego. Przy czym rozróżnić należy tu dwie sytuacje - posłów, którzy zasiadali w radach nadzorczych bezpłatnie i odpłatnie.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#GrzegorzSchreiber">Do grupy posłów, którzy zasiadali w radach nadzorczych i nie pobierali z tego tytułu wynagrodzenia należy sześciu posłów. Piętnastu posłów z tytułu zasiadania w radach nadzorczych pobierało diety lub inne wynagrodzenia w różnej wysokości.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#GrzegorzSchreiber">Korzyści, o których posłowie informują w oświadczeniach majątkowych, często nie ujawniają w Rejestrze Korzyści, pomimo że ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora nakłada na posła taki obowiązek, o czym Komisja posłom przypomniała.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#GrzegorzSchreiber">Do grupy posłów, którzy nie zgłosili do Rejestru Korzyści informacji na temat zajmowanych stanowisk lub pełnionych funkcji należy 11 posłów.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#GrzegorzSchreiber">Odrębnym problemem jest uzyskiwanie przez posłów znacznych kwot z tytułu wynajmowanych mieszkań zwłaszcza, jeśli jest to czynność powtarzalna i trwająca przez dłuższy czas. Ma to miejsce u trzech posłów. Zdaniem Komisji fakt ten powinien być zgłaszany przez posłów do Rejestru Korzyści, jako „inne uzyskane korzyści” nie związane z zajmowanym stanowiskiem lub wykonywanym zajęciem.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#GrzegorzSchreiber">Komisja uważa, że sprawy posłów, którzy nie dopełnili obowiązku wynikającego z art. 33 ust. 1 w związku z art. 35a ust. 9 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora powinny być rozpatrzone w trybie art. 71a Regulaminu Sejmu przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich. Procedura powiadamiania marszałka Sejmu o zamiarze podejmowania dodatkowych zajęć była bowiem przez posłów przestrzegana, jakkolwiek nie miało to charakteru powszechnego. Wzorcowym przykładem była tutaj postawa posła Zbigniewa Janasa, który skierował do Prezydium Sejmu informację o tym, że będzie zasiadał w radzie nadzorczej i że będzie pobierał z tego tytułu wynagrodzenie. Prezydium Sejmu obniżyło o tę kwotę uposażenie posła Zbigniewa Janasa. Gdyby Komisja mogła oprócz sankcji przyznawać także nagrody, to z całą pewnością poseł Zbigniew Janas otrzymałby pochwałę. Komisja stoi na stanowisku, że posłowie, którzy zasiadają w radach nadzorczych i osiągają z tego tytułu świadczenia pieniężne lub czerpią dochody z innych źródeł - przy czym jest to czynność powtarzalna - nie powinni pobierać w Sejmie pełnego uposażenia poselskiego. Komisja w tej sprawie wyraziła już opinię w związku z rozpatrywaną sprawą posła Czesława Bieleckiego. Zdaniem Komisji szesnastu posłów powinno zwrócić nienależnie pobrane uposażenie w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#GrzegorzSchreiber">Komisja stwierdza, że dwóch posłów nie podało w oświadczeniach majątkowych pełnych danych dotyczących zasobów pieniężnych wraz z odsetkami od deklarowanych kwot. Jeden poseł nie ujawnił prowadzonej działalności gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#GrzegorzSchreiber">Oświadczenie majątkowe niepełne nie jest prawdziwe, gdyż informacje w nim zawarte nie oddają rzeczywistego stanu posiadania. Można zatem przyjąć, że zatajenie prawdy w oświadczeniu majątkowym jest równoznaczne z podaniem nieprawdy, co rodzi odpowiedzialność w trybie art. 35 ust. 5 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. W stosunku do posłów, którzy nie dopełnili obowiązku wynikającego z dyspozycji art. 35a ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, a tym samym zdaniem Komisji zachowali się nieetycznie, Komisja zachowuje sobie prawo ukarania w trybie przewidzianym w Regulaminie Sejmu”.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#GrzegorzSchreiber">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. W związku z tym, nawiązując do ostatniego stwierdzenia, przystępujemy do podjęcia decyzji dotyczącej zajęcia stanowiska przez Komisję w sprawach posłów, którzy nie dopełnili obowiązku wynikającego z art. 35a ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Mamy tutaj do czynienia z sytuacją, w której posłowie nie wpisali do Rejestru Korzyści informacji o zasiadaniu w radach nadzorczych. Posłowie zostali poproszeni na posiedzenie Komisji i pouczeni, że należy uzupełnić Rejestr Korzyści. Trzech posłów dopełniło tego obowiązku. Pozostali posłowie do dzisiaj nie uzupełnili Rejestru Korzyści. W związku z tym stawiam wniosek, aby Komisja na następnym posiedzeniu zajęła się rozpatrzeniem spraw następujących posłów: Janusz Brzeski, Grzegorz Gruszka, Aleksandra Jakubowska, Marian Jaszewski, Józef Nowicki, Grzegorz Schetyna, Włodzimierz Wasiński i Dariusz Wójcik. Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#GrzegorzSchreiber">Stwierdzam, że wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#GrzegorzSchreiber">Przystępujemy do rozpatrzenia kolejnego punktu porządku obrad - dokonanie wyboru przewodniczącego Komisji i jego zastępcy. Tę funkcję w Komisji Etyki sprawuje się rotacyjnie. Obecnie przewodniczącym Komisji będzie pan poseł Kazimierz Działocha, a jego zastępcą posłanka Olga Krzyżanowska.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#GrzegorzSchreiber">Kto z państwa jest za powołaniem nowego składu prezydium Komisji? Stwierdzam, że Komisja dokonała wyboru jednogłośnie. Przekazuję głos panu posłowi Kazimierzowi Działosze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzDziałocha">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach bieżących? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzDziałocha">Zamykam posiedzenie Komisji Etyki Poselskiej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>