text_structure.xml 50.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaŁybacka">Rozpoczynamy kolejne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Zgodnie z nadesłanym posłom projektem porządku obrad zajmiemy się dwiema inicjatywami poselskimi dotyczącymi tego samego zagadnienia. Celem dwu poselskich projektów uchwał jest powołanie - w tysięczną rocznicę Zjazdu Gnieźnieńskiego - bardzo wymiernego efektu obchodu tej rocznicy, tzn. Kolegium Europejskiego w Gnieźnie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaŁybacka">Proszę pozwolić mi przywitać naszych gości. Witam wojewodę wielkopolskiego Stanisława Tamma, rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prof. Stanisława Jurgę, prezydenta miasta Gniezna Bogdana Trepińskiego, dyrektora departamentu w Urzędzie Marszałkowskim Zygmunta Sobczyńskiego. Witam przedstawicieli rządu, chociaż nie wszyscy już są obecni, przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli oraz wszystkich zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaŁybacka">Jednocześnie proponuję, aby jeden z już obecnych przedstawicieli wnioskodawców poseł Paweł Arndt, zechciał przedstawić nam inicjatywę grupy posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PawełArndt">W miarę krótko chcę przedstawić uzasadnienie do projektu uchwały, nad którą mamy debatować. Postaram się przedstawić inicjatywę w miarę krótko, ponieważ gościmy na posiedzeniu liczne grono gości, którzy chcą zapewne powiedzieć kilka słów na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PawełArndt">Zacznę od przedstawienia powodów, które wpłynęły na powstanie uchwały. Mam nadzieję, że wszyscy - przynajmniej posłowie - mają w pamięci nasze spotkanie z Gnieźnie, uroczyste posiedzenie Sejmu RP w tym mieście w dniu 29 kwietnia 2000 r. Posiedzenie odbyło się w tysięczną rocznicę spotkania władców Polski i Niemiec w Gnieźnie. Sejm podjął wówczas uchwałę nawiązującą do wydarzenia sprzed 10 wieków.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PawełArndt">Już wtedy zrodził się pomysł, aby w treści uchwały Sejmu zawrzeć propozycję wsparcia inicjatywy wybudowania w Gnieźnie Kolegium Europejskiego. Większość posłów pracujących wówczas nad projektem uchwały uznała, że taka inicjatywa jest godna wsparcia. Jednak ze względu na uroczysty charakter tamtej uchwały zgłoszono sugestię, aby ideę budowy uczelni wesprzeć w odrębnej uchwale Sejmu. Tak też się stało. Właśnie rozpoczynamy kolejny etap prac nad uchwałą, czym jest pierwsze czytanie dwóch projektów uchwał, które posłowie otrzymali wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PawełArndt">Skąd wziął się pomysł powstania Kolegium Europejskiego w Gnieźnie? Pomysł ten zrodził się właściwie podczas dyskusji nad przyszłością szkolnictwa wyższego w Gnieźnie. Dyskusje na ten temat prowadziliśmy już dosyć dawno. Autorem pomysłu jest obecny na posiedzeniu komisji rektorów UAM w Poznaniu, prof. Stefan Jurga. Sądzę, że pan profesor uzasadni później pomysł powołania Kolegium właśnie w Gnieźnie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PawełArndt">Kolegium Europejskie ma być placówką naukowo-badawczą i dydaktyczną. Faktu, że uczelnia ma być zlokalizowana właśnie w Gnieźnie, nie ma chyba specjalnej potrzeby uzasadniać.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PawełArndt">Obecnie chcę skoncentrować uwagę obecnych na najważniejszych zadaniach, które Kolegium miałoby realizować. Przede wszystkim uczelnia powinna służyć propagowaniu idei jedności europejskiej na podstawie wspólnoty dziedzictwa kulturowego.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PawełArndt">Do najważniejszych zadań Kolegium należałoby:</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PawełArndt">- stworzenie miejsca badań, kształcenia i kontaktów europejskich, będącego trwałym upamiętnieniem idei spotkania cesarza Ottona II z Bolesławem Chrobrym u grobu św. Wojciecha w Gnieźnie w roku 1000;</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PawełArndt">- kreowanie nowej płaszczyzny współpracy międzynarodowej w dziedzinie badań nad ideami europejskiego zjednoczenia, ze szczególnym uwzględnieniem ingerującej roli kultury;</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PawełArndt">- stworzenie szerokiego dostępu międzynarodowej społeczności uczonych do dokumentów, rękopisów, inkunabułów i starodruków z biblioteki katedralnej, tworzących jeden z najcenniejszych europejskich zbiorów archiwalnych i bibliotecznych;</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PawełArndt">- kształcenie studentów z różnych krajów w zakresie szeroko pojętej problematyki i kultury europejskiej w ramach międzynarodowej wymiany akademickiej oraz systemu zaliczania przedmiotów studiów poza macierzystą uczelnią;</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PawełArndt">- wychowanie młodzieży z Polski i państw sąsiednich we wspólnotowym duchu tradycji europejskich i dialogu międzykulturowego;</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PawełArndt">- popularyzacja i upowszechnienie w społeczeństwie wiedzy o roli kultury w procesach zjednoczeniowych poprzez organizowanie wykładów otwartych, dyskusji panelowych i konferencji naukowych na tematy integracji europejskiej;</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PawełArndt">- promowanie dialogu międzykulturowego poprzez działalność edytorską, wy-stawienniczą i medialną prowadzoną przez utworzone w Kolegium Centrum Informacji Kultury Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PawełArndt">Te właśnie zadania wymieniliśmy w uzasadnieniu do projektu uchwały w druku nr 1905. Wśród tych zadań zwracam uwagę na umożliwienie naukowcom dostępu do zbiorów biblioteki katedralnej w Gnieźnie. W zbiorach biblioteki i archiwum katedralnego znajdują się nadzwyczaj ważne i ciekawe materiały. Mieści się tam jeden z najcenniejszych w Europie zbiorów opracowań i źródeł historycznych. Utworzenie Kolegium stworzy okazję do pogłębienia badań nad zgromadzonymi tam archiwalnymi materiałami bibliotecznymi.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PawełArndt">Na tym chciałbym zakończyć moje zwięzłe uzasadnienie projektu uchwały. Jeżeli pani przewodnicząca wyrazi zgodę, w dalszej części naszego spotkania mógłby zabrać głos rektor UAM, a takie wojewoda wielkopolski i prezydent Gniezna. Obecność wojewody wskazuje, iż inicjatywa znajduje silne wsparcie władz województwa wielkopolskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaŁybacka">Na posiedzeniu witamy pana ministra Jerzego Zdradę. Natomiast pana posła proszę o przedstawienie drugiego punktu w kolejności projektu uchwały. Dodajmy, projektu bardzo podobnego w treści.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszTomaszewski">Posłowie Sojuszu Lewicy Demokratycznej złożyli rzeczywiście - podobny do omówionego poprzednio - projekt uchwały w sprawie utworzenia Kolegium Europejskiego w Gnieźnie. Nasza uchwała różni się zasadniczo w jednym elemencie z uchwałą przedstawioną przez posła Pawła Arndta. Chodzi o termin zapewnienia pomocy finansowej dla tego przedsięwzięcia ze strony budżetu państwa. Składając projekt mieliśmy świadomość, że możliwość pojawienia się środków finansowych powstanie dopiero w budżecie roku 2001. Chyba że w przypadku jednoznacznie pozytywnego stanowiska rządu, można będzie uruchomić środki w ramach rezerwy ogólnej. W takim przypadku pomoc finansowa państwa byłaby możliwa już w roku bieżącym. Niemniej jednak, znając sytuację finansową państwa, zaproponowaliśmy rozwiązanie, które prezentujemy posłom w druku nr 1942.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszTomaszewski">Do argumentów przedstawionych przez posła Pawła Arndta, chciałbym dodać następne. W Gnieźnie uczelnie wyższe pojawiły się na początku lat 90. Z inicjatywy władz samorządowych oraz posłanki Krystyny Łybackiej, rozpoczęły działalność file UAM i Politechniki Poznańskiej. Będą chyba o tym mówić przedstawiciele władz województwa, ale chcę zwrócić uwagę, że ogromny wysiłek utrzymania tych placówek podjęły przede wszystkim władze samorządowe. Co roku przeznaczają one z budżetu samorządu ponad 1 mln nowych zł na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#TadeuszTomaszewski">Gniezno i powiat gnieźnieński znajdują się na liście powiatów zagrożonych strukturalną recesją i degradacją społeczną. Dlatego funkcjonowanie lokalnego rynku pracy to podstawowe wyzwanie dla miejscowych władz i całej społeczności. W przypadku powołania Kolegium i uruchomienia pomocy z budżetu państwa, środki samorządów powiatowego i gminnego mogłyby zostać przeznaczone m.in. na aktywizację lokalnego rynku pracy. Wiąże się to z przyszłością ludzi młodych i z szansami zaistnienia na tymże rynku pracy dla absolwentów filii oraz Kolegium.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#TadeuszTomaszewski">Ponadto chcę dodać, że projekt przewiduje kształcenie na studiach licencjackich kolegium językowego. Stanowi to wielką szansę dla młodych ludzi z oddalonych od wielkich centrów powiatach wrześnieńskim i słupeckim. Położenie Gniezna na szlaku komunikacyjnym między Bydgoszczą a Toruniem również ma ważne znaczenie. W Gnieźnie mogą być organizowane np. konferencje naukowe, poświęcone problematyce europejskiej. Łatwość dotarcia do Gniezna jest jednym z tych walorów.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#TadeuszTomaszewski">Omawiana inicjatywa spotkała się z dużym zainteresowaniem wszystkich ugrupowań parlamentarnych. Chcę tylko przypomnieć, że podczas uroczystego posiedzenia Sejmu w Gnieźnie, przewodniczący Klubów Parlamentarnych AWS, SLD i UW poparli inicjatywę budowy Kolegium Europejskiego w tym mieście. Sądzę, że ta inicjatywa ma szansę wsparcia środkami Unii Europejskiej. Oczywiście wtedy, kiedy rząd polski oraz Sejm i Senat udzielą wsparcia tejże inicjatywie.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#TadeuszTomaszewski">Warto także dodać, że w ubiegłym tygodniu sejmik województwa wielkopolskiego przyjął strategię rozwoju województwa. W ramach tej strategii określił Gniezno, jako miejsce funkcjonowania wyższych uczelni. Poza Poznaniem, ośrodkami funkcjonowania szkół wyższych są byłe miasta wojewódzkie oraz dwa miasta, które nie były siedzibami województw. Te dwa miasta to właśnie Gniezno i Ostrów Wlkp. Umieszczenie Gniezna w takiej roli w strategii rozwoju województwa wielkopolskiego, dodatkowo wspiera starania rektora o środki zewnętrzne, które byłyby uzupełnieniem dla środków budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#TadeuszTomaszewski">W związku z przedstawionym uzasadnieniem składam wniosek, aby na podstawie dwóch projektów przyjąć jeden projekt uchwały, popierającej utworzenie Kolegium Europejskiego w Gnieźnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaŁybacka">Zanim udzielę głosu naszym gościom, proszę pana ministra o wypowiedź na ten temat w imieniu rządu. Panie ministrze, ma pan do czynienia z wyjątkową inicjatywą, wychodzącą od dwóch różnych ugrupowań politycznych, ale dotyczącą realizacji jednego, szczytnego celu. Inicjatywa jest niewątpliwie zgodna w swojej wymowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JerzyZdrada">Na razie mogą przedstawić tylko projekt stanowiska rządu w sprawie utworzenia Kolegium Europejskiego w Gnieźnie. Projekt ten jest obecnie na etapie uzgodnień międzyresortowych. Jako stanowisko rządu będzie przyjmowany - jak przypuszczam - za kilkanaście dni. Jak sądzę, projekt zostanie przyjęty w proponowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wersji. Opóźnienie wynika stąd, że jeszcze do wczoraj omawialiśmy z inicjatorami, jaki zakres ma mieć to przedsięwzięcie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JerzyZdrada">Generalnie rzecz ujmując, projekt stanowiska rządu, dotyczy dwóch druków sejmowych, co jest zgodne z przyjętymi procedurami. Idea projektów jest ta sama. Różnice dotyczą tylko szczegółów. Dlatego stanowisko rządu jest stanowiskiem generalnym. Jest ono zbieżne w obu przypadkach. Idea projektu została zarysowana bardzo szeroko. Dlatego rząd może ocenić ją jedynie wstępnie, jako cenną i znaczącą. Upamiętnia ona i podkreśla historyczne znaczenie Gniezna.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JerzyZdrada">Wstępna ocena inicjatywy jest pozytywna. Jednakże do tej pory nie mamy konkretnego wniosku. Mam na myśli wniosek formalny, który stałby się podstawą odpowiedniego aktu prawnego i który byłby uchwalony przez Sejm. Chodzi o to, aby wniosek zawierał wszystkie, konkretne propozycje dotyczące kształcenia, kierunków studiów, formy, przewidywanej kadr, a także - co jest dla Sejmu najważniejsze - kosztów realizacji tego bardzo ciekawego i ważnego projektu.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JerzyZdrada">Wiemy, że projekt jest zarysowany bardzo szeroko. Sądzę, że także członkowie Komisji otrzymali prospekty ukazujące, jak inicjatorzy wyobrażają sobie - nawet fizyczny kształt - Kolegium Europejskiego. Projekt wygląda bardzo interesująco. Natomiast potrzebne jest - jak powiadam - wskazanie źródeł pochodzenia środków finansowych.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JerzyZdrada">Mówiąc generalnie - stanowisko rządu jest przychylne. Projekt zasługuje na rozważenie, ale wymaga doprecyzowania i uporządkowania pod względem organizacyjnym oraz finansowym. Sądzę, że takie stanowisko rządu zostanie przyjęte przy pełnej świadomości dokonanych już faktów. Chociażby tego, co stało się 29 kwietnia br. w samym Gnieźnie, jak też w świetle aktu erekcyjnego, który został dokonany oraz kilku innych działań podjętych m.in. przez środowisko akademickie i władze miejscowe.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#JerzyZdrada">W związku z omawianą sytuacją, Ministerstwo Edukacji Narodowej przesłało tego rodzaju projekt stanowiska rządu do konsultacji. Sądzę, że opinie otrzymamy w ciągu najbliższych dni, a następnie zostanie sformułowane stanowisko rządu. Przed terminem podjęcia stosownej uchwały przez Sejm, stanowisko rządu będzie znane Komisji. Jako stanowisko oficjalne będziemy mogli je prezentować zarówno na posiedzeniu Komisji, jak również na posiedzeniu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaŁybacka">Chcę jeszcze wyrazić ogromną prośbę, aby rząd zechciał przedstawić swoje stanowisko jak najszybciej. Głównie dlatego, że jak wszyscy wiemy, rozpoczęły się prace nad przyszłorocznym budżetem. Przyjęcie proponowanej uchwały, popieranej przecież przez dwa największe kluby parlamentarne, pozwoli uwzględnić w budżecie skutki pozytywnej decyzji Sejmu w sprawie utworzenia Kolegium Europejskiego. Właśnie dlatego kieruję prośbę do rządu, aby do przyszłego tygodnia zechciał przedstawić stanowisko w omawianej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AleksanderŁuczak">Czy mogę już zadać pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaŁybacka">Zanim przejdziemy do pytań, proponuję, panie przewodniczący, aby głos zabrali obecnie nasi goście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StefanJurga">Jestem bardzo zaszczycony zaproszeniem na posiedzenie Komisji. Uważam, że zajęcie się tą sprawą przez Komisję jest godne Zjazdu Gnieźnieńskiego. Kolegium, o którego powstanie wnosimy, ma być pomnikiem Zjazdu Gnieźnieńskiego z roku 1000. Ma wskazywać, że w procesie łączenia się Europy, odwołujemy się do wspólnego dziedzictwa kulturowego. To dziedzictwo ma być czynnikiem integrującym.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StefanJurga">Kolegium ma być zamiejscowym ośrodkiem Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Ma być instytucją o charakterze międzywydziałowym. Instytucją, która będzie prowadziła studia na poziomie licencjackim, magisterskim i podyplomowym. Zależy nam bardzo na tym, aby te studia wpisały się w sytuację, kiedy Polska przygotowuje się do wejścia do Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#StefanJurga">Dlatego zamierzamy prowadzić kształcenie na poziomie 3-letnim. W tym zakresie zamierzamy kształcić edukatorów problematyki Unii Europejskiej. Tego nam bardzo potrzeba. Z drugiej strony zamierzamy na tych studiach uczyć również, jak się porozumiewać z instytucjami Unii Europejskiej. I to jest pierwszy etap kształcenia licencjackiego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#StefanJurga">Kształcenie magisterskie chcemy skoncentrować na studiach międzynarodowych. Na studiach, które byłyby wspierane przez kadrę wybitnych profesorów - nie tylko z naszego uniwersytetu. Mam na myśli kadrę, która jest dobrze przygotowana, ale także kadrę z naszych partnerskich uniwersytetów europejskich. Również w tym przypadku zamierzamy postawić na czynnik komunikacji społecznej. Chodzi o to, aby przyszły nasz absolwent, tym razem po studiach magisterskich z Europy, rozumiał Polskę, ale pozwalał także nam zrozumieć kraj swojego pochodzenia. Drugi bardzo ważny kierunek magisterski, będzie koncentrował uwagę studentów na uzasadnieniu pewnych historycznych więzi kulturalnych w skali Europy. Ma to być swego rodzaju zwornik.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#StefanJurga">Dlatego - gdybym próbował odnieść się do wypowiedzi pana ministra co do szczegółowego programu studiów - powiedziałbym, że będą to studia, po pierwsze, wpisane w obecną ustawę o szkolnictwie wyższym, jako studia licencjackie. Drugim stopniem będą dwuletnie studia magisterskie, a także możliwość odbywania studiów doktoranckich oraz wszelkich kursów przygotowawczych.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#StefanJurga">Chcielibyśmy, aby było to Kolegium dla ok. 300 osób. W tym sensie spełnilibyśmy oczekiwania władz lokalnych, gdzie - tak naprawdę - występuje ogromna potrzeba kształcenia na poziomie wyższym.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#StefanJurga">Pozwoliłem sobie przekazać obecnym „kalendarium gnieźnieńskie”, w którym zebraliśmy wydarzenia, które miały miejsce dotychczas dotyczące realizacji idei Kolegium. Bardzo mi przyjemnie, że w tym miejscu gorąco podziękuję najwyższym przedstawicielom klubów parlamentarnych, którzy podczas uroczystego posiedzenia Sejmu w dniu 29 kwietnia br., wyrazili zdecydowanie poparcie dla tej idei.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#StefanJurga">Dziękuję przewodniczącemu Klubu Parlamentarnego AWS, posłowi Marianowi Krzaklewskiemu. Dziękuję przewodniczącemu Klubu Parlamentarnego SLD, posłowi Leszkowi Millerowi. Dziękuję przedstawicielowi Klubu Parlamentarnego UW, posłowi Tadeszowi Mazowieckiemu. Muszę stwierdzić, że mnie, jako rektora, ten fakt bardzo cieszy. Ten fakt wpisuje się bowiem w trwający obecnie proces powołania wielkiej komisji sejmowej do spraw integracji Polski z Europą, do spraw kształcenia europejskiego itp. Dla realizacji takich celów można zatem działać ponad oczywistymi podziałami politycznymi. To właśnie cieszy najbardziej.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#StefanJurga">Chcę poinformować Komisję, że także sprawy techniczne są już dość zaawansowane. Na sali posiedzeń jest obecny prezydent Gniezna Bogdan Trepiński. Pan prezydent ze swej inicjatywy, ale też za sprawą działań władz lokalnych, przekazał odpowiedni teren pod budowę Kolegium Europejskiego. Nastąpiły też inne ważne wydarzenia. Podczas spotkania prezydentów Europy Środkowej w Gnieźnie w dniu 12 marca br. został wmurowany kamień węgielny pod przyszłe kolegium. Wcześniej Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski podpisał akt erekcyjny, pod którym podpisali się także prezydent Gniezna Bogdan Trepiński oraz ja, jako rektor UAM.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#StefanJurga">W dniu 29 marca br. zostałem przyjęty przez prezesa Rady Ministrów prof. Jerzego Buzka, który następnie zwiedził teren przyszłego kolegium. Premier wyraził poparcie dla tej idei. W zwiedzaniu miejsca przyszłej lokalizacji kolegium uczestniczył także poseł Bronisław Geremek - minister spraw zagranicznych. Jest mi bardzo miło, że idea budowy kolegium spotyka się z jednoznacznym poparciem sił politycznych w Polsce, w tym najbardziej znaczących ich przedstawicieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławTamm">Pragnę, w krótkich słowach, stwierdzić, że będzie to pomnik niezwykle ważny i niezwykle żywy. Nie tylko dla społeczności Gniezna i Wielkopolan, ale także dla mieszkańców Polski i Europy. Jest to piękne uczczenie 1000-lecia Zjazdu Gnieźnieńskiego, ale również próba stworzenia podstaw do sprostania wyzwaniom trzeciego tysiąclecia. Uważam, że będzie to pomnik, który dzięki wysokiemu profesjonalizmowi, wysokiemu poziomowi naukowemu, badawczemu, dydaktycznemu naukowców z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu gwarantuje, że kolegium będzie chlubą naszej ojczyzny.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#StanisławTamm">Pragnę zadeklarować pełne wsparcie administracji rządowej w woj. wielkopolskim dla realizacji tej idei.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaŁybacka">Dziękuję za przychylność wojewody dla inicjatywy poselskiej. Dziękuję za wysoką ocenę uczelni, którą Wielkopolska szczyci się nie bez powodu. Mówię o Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BogdanTrepiński">Nie ukrywam, że z dużym zadowoleniem przyjąłem zaproszenie do udziału w posiedzeniu Komisji. Za zaproszenie dziękuję. Jestem tutaj po raz pierwszy. Razem ze mną została zaproszona delegacja miasta Gniezna. Jest to skromna rewizyta za ten cudowny pobyt...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaŁybacka">Przepraszam, panie prezydencie. Witamy pana oraz całą delegację miasta Gniezna na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BogdanTrepiński">Jest to zatem nasza skromna rewizyta za ten fantastyczny udział posłów w uroczystym posiedzeniu Sejmu w Gnieźnie z okazji millenium Zjazdu Gnieźnieńskiego. Przy tej okazji bardzo serdecznie za to dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#BogdanTrepiński">Wydaje mi się, że są w Europie i w Polsce miejsca, które z racji np. położenia lub ze względu na wydarzenia historyczne są miejscami wyjątkowymi. O czymś takim można mówić w odniesieniu do Gniezna. Istnieje jakieś genius loci tego miejsca. Nie jest to oczywiście nasza zasługa; zasługa ludzi, którzy żyją w końcu XX wieku. Tak się jednak zdarzyło, że przed tysiącem lat właśnie w Gnieźnie wrosły w naszą ziemię korzenie naszej państwowości i chrześcijaństwa.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#BogdanTrepiński">W 1000 rocznicę Zjazdu Gnieźnieńskiego w naszym mieście odbyło się wiele ważnych uroczystości. Myślę tutaj o zjeździe prezydentów państw Europy Środkowej i Wschodniej w dniu 12 marca br. Myślę o niedawnym zjeździe premierów. Mam na myśli również uroczyste posiedzenie Sejmu w naszym mieście. Dlatego warto było pomyśleć, co w tej sprawie można zrobić dalej. Dlatego też od samego początku obchodów, staraniem władz samorządowych było dążenie, aby po obchodach zostało w mieście coś trwałego. Chodziło o to, żeby przyjechali do nas wielcy tego świata, którzy wygłaszają uroczyste deklaracje, wydają dokumenty - oczywiście ważne - ale później deklaracje nie przekładają się na konkrety.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#BogdanTrepiński">W związku z tym, z wielką radością przyjąłem inicjatywę rektora UAM, profesora Stefana Jurgi, aby w Gnieźnie powstało Kolegium Europejskie. Władze miasta Gniezna są tej inicjatywie bardzo przychylne. Co więcej, nastąpiły już pewne fakty dokonane. Mam na myśli darowiznę, przekazanie rzecz uniwersytetu działki pod budowę Kolegium Europejskiego. Działka jest dość spora, prawie dwuhektarowa, przy czym jest ona położona w reprezentacyjnej części miasta. Znajduje się obok Muzeum Początków Państwa Polskiego, w którym zebrał się Sejm RP. Jest to wkład miasta na rzecz kolegium, które miałoby u nas powstać.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#BogdanTrepiński">Co więcej, władze miasta Gniezna widzą wielką rolę edukacji. Zatem darowizna działki nie jest gestem jednorazowym. Pracujemy nad tym, aby edukacja była nośnikiem postępu, elementem rozwoju naszego miasta i regionu. Jak już to zauważył poseł Tadeusz Tomaszewski, od 1994 r. mamy w naszym mieście do czynienia z różnymi formami szkolnictwa wyższego. Zwrócę uwagę, że to głównie przy udziale finansowym władz samorządowych. Oświatę i naukę traktujemy bowiem jako czynniki stymulujące rozwój naszego regionu.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#BogdanTrepiński">Przed dwoma tygodniami, sejmik województwa wielkopolskiego podjął uchwałę o przyjęciu strategii naszego województwa. W ramach tej strategii zostały zaznaczone miasta subregionalne, do których zaliczono Gniezno. W tej strategii nasze miasto ma pełnić ważne funkcje edukacyjne.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#BogdanTrepiński">Przytoczone wyżej przykłady zaangażowania samorządów i władz miejscowych w promowanie oświaty i nauki świadczą, że poparcie idei budowy Kolegium Europejskiego nie jest aktem jednorazowym. Nie chodzi także o porywanie się na coś, o czym nie wiemy, co z tym zrobić. Dlatego też bardzo gorąco proszę o przychylność Sejmu i rządu dla idei budowy kolegium. Wydaje się być wskazane, żeby z tego właśnie wyjątkowego miejsca w Europie wyszedł jakiś pozytywny sygnał w momencie, kiedy Polska stara się zająć godne miejsce wśród narodów Europy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZygmuntSobczyński">W imieniu samorządu wojewódzkiego, w imieniu sejmiku wielkopolskiego, wypowiedział się już poseł Tadeusz Tomaszewski, którego chcę przedstawić jako radnego sejmiku wojewódzkiego. Ja natomiast, w imieniu i z upoważnienia marszałka województwa wielkopolskiego Stefana Mikołajczaka, chcę również gorąco poprzeć omawiany projekt. Chcę również poprosić o to samo wszystkich posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaŁybacka">W ten sposób możemy przejść do kolejnego etapu posiedzenia, do zapytań i wypowiedzi posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AleksanderŁuczak">Także chcę wyrazić swoje poparcie dla idei Kolegium Europejskiego oraz przedstawić poparcie Klubu Parlamentarnego PSL dla tego zamierzenia.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AleksanderŁuczak">Natomiast na tle wymiany zdań, która miała już miejsce, chciałbym doprecyzować pewną sprawę. Otóż minister Jerzy Zdrada sugerował, że sprecyzowanie stanowiska rządu w tej sprawie wymaga określenia wkładu finansowego, przedstawienia kilku różnego rodzaju programów itd. Następnie pani przewodnicząca zwróciła się ze słuszną prośbą, aby wszystko zrobić jak najszybciej. W tej sytuacji muszę zapytać: kto ma zrobić te założenia do omawianego projektu?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#AleksanderŁuczak">Mam na myśli głównie założenia organizacyjne i finansowe, na podstawie których rząd ma podjąć decyzje. Z tego, co usłyszeliśmy, nawet dzisiaj od strony naukowej, merytorycznej istnieje jakiś plan, który da się przełożyć na decyzje. Brakuje mi natomiast autora części finansowo-organizacyjnej, a to ściśle wiąże się z utworzeniem kolegium. Zatem chciałbym się dowiedzieć, kto ma to zrobić, aby rząd otrzymał takie materiały jutro lub pojutrze, ponieważ za tydzień ma podjąć decyzję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaŁybacka">Przepraszam, że wypowiadam się w tej chwili trochę w imieniu pana rektora, ale sądzę, że pan rektor dostarczy panu ministrowi odpowiedzi na postawione pytania. Tym bardziej że - jak wiem - minister Jerzy Zdrada pozostaje w ciągłych i dobrych kontaktach z uczelniami, w tym także z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza. Między obu panami nie będzie problemu, aby na roboczo ustalić wszystko, co wiąże się z realizacją projektu i rozwiać wszelkie wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#RyszardHayn">Chciałem zapytać o to, o czym mówił mój przedmówca. Dlatego pozwolę sobie powiedzieć, że wywodzę się z Gniezna, gdzie nadal mam wielu znajomych i krewnych. Dlatego też dobrze znam opinię społeczną. Wiem, że istnieją ogromne oczekiwania na pozytywną decyzję w tej sprawie. Idea budowy Kolegium Europejskiego nie jest w Gnieźnie tylko własnością elit politycznych czy samorządowych, ale jest to bardzo pożądane i oczekiwane przedsięwzięcie przez społeczność lokalną. Dlatego też pozytywna reakcja rządu jest oczekiwana także wśród szerokich kręgów społeczności lokalnej, mieszkańców miasta i subregionu gnieźnieńskiego.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#RyszardHayn">W moim przypadku może być mowa o określonym lobbingu. To chyba jednak naturalne, że jestem emocjonalnie związany z omawianą ideą i chciałbym, aby zamierzenie zostało zrealizowane. W związku z tym chciałbym, aby oczekiwana obecnie decyzja rządu była pozytywna. Uważam, że umieszczenie tego rodzaju uczelni właśnie na terenie Gniezna jest bardzo potrzebne i celowe. Mówił o tym wcześniej poseł Tadeusz Tomaszewski, kiedy zwracał uwagę na fakt, iż jest to region obciążony wysokim bezrobociem. Występują tutaj różnego rodzaju problemy społeczne, zwłaszcza jeżeli chodzi o młodzież. Mam na myśli różnego rodzaju patologie.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#RyszardHayn">Uważam, że stworzenie takiego ośrodka będzie promieniowało kulturą, ale też będzie miejscem, gdzie można będzie zainteresować pewne grupy młodzieży, pewne sfery społeczne problemami integracji europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Dotychczas wypowiadali się Wielkopolanie, zwłaszcza mieszkańcy Gniezna. Wszystko przebiega więc bardzo elegancko i ładnie, ale jak na Wielkopolskę troszkę za mało konkretnie - przynajmniej w moim odczuciu. Bardzo przepraszam za te słowa. Sam pochodzę z Gorzowa Wielkopolskiego, czyli z województwa lubuskiego. Otóż wydaje się, że jeżeli ten bardzo ciekawy projekt ma tak wielu zwolenników, to jednak warto trochę powiedzieć o pieniądzach. Miasto już wypowiedziało się w kwestii nakładów finansowych, przydzielając blisko dwuhektarową działkę w centrum Gniezna pod przyszłe kolegium. To już znaczny kawałek grosza. Jednak sądzę, że Gniezno stać na jeszcze trochę.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Chodzi jednak o to, żeby także inni zwolennicy projektu zareagowali tak konkretnie. Sejmik wojewódzki reprezentowali na obecnym posiedzeniu dwaj mówcy, ale obaj wypowiedzieli się zbyt uroczyście. Warto głośno powiedzieć, czy i w jakim zakresie samorząd wojewódzki będzie mógł uczestniczyć w finansowaniu przedsięwzięcia. Mówię o tym dlatego, że bardzo wysoko sobie cenię Uniwersytet im. Adama Mickiewicza i mogę stwierdzić, że jeżeli ideę będzie realizował właśnie uniwersytet i w dodatku pod kierownictwem obecnego rektora - wówczas wszystko zostanie zrobione bardzo dobrze. Mogę tak stwierdzić, ponieważ tak sprawnie i prawidłowo jest tworzone Collegium Polonicum w Słubicach.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Jednocześnie należy wyraźnie stwierdzić, że na UAM są już przekazywane pewne środki. Wiedzą o tym członkowie Komisji. Mam na myśli np. środki na inwestycje w Kolegium w Słubicach i na nowe inwestycje w UAM, w samym Poznaniu. Chodzi o to, aby nie uszczuplić skali dotychczasowego wsparcia UAM z budżetu państwa. Głównie dlatego, aby dotychczasowe inwestycje były finansowane w normalnym tempie. Natomiast należy zadbać, aby na tę nową inicjatywę przewidziano nowe środki w budżecie państwa, w części pozostającej w gestii Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wydaje mi się to ważne także dla samego uniwersytetu, dla jego rozwoju i jego odbudowy. Aby jednak tak mogło być - co jeszcze raz powtórzę - środowiska, które wspierają tę ważną inicjatywę, zwłaszcza samorządy, powinny mieć pewien udział finansowy w tym przedsięwzięciu.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Przepraszam, że moim wystąpieniem zburzyłem tę uroczystość, która odbywa się na obecnym posiedzeniu Komisji, ale mogłem to zrobić, ponieważ ja z Gniezna nie jestem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KrystynaŁybacka">Rzeczywiście, pan poseł nie jest z Gniezna; jest pan z ziemi lubuskiej, sąsiadującej przecież z Wielkopolską. Dlatego mam nadzieję, że pan poseł nie odmówi, aby uczynić zadość sugestii prezydium i wejść w skład podkomisji. W podkomisji będzie pan poseł mógł dopilnować również konkretów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AleksanderŁuczak">Przepraszam, ale chcę wyjaśnić jeszcze jedną wątpliwość, która pojawia się w związku z wypowiedzią posła Kazimierza Marcinkiewicza. Chcę zapytać, jaki będzie status Kolegium? Czy to będzie filia uniwersytetu, czy może samodzielna uczelnia, a może będzie jeszcze inaczej? Status uczelni należy określić już obecnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#EwaSikorskaTrela">Takie samo pytanie i ja chciałam zadać. Skoro zostało zadane, przejdę do następnych. Inicjatorzy wydali wspaniałą reklamówkę Kolegium Europejskiego; folder na miarę XXI wieku. Czytam tutaj, że ma to być placówka naukowo-badawcza i dydaktyczna. Czego będzie więcej? Czy będzie to raczej placówka naukowo-dydaktyczna, czy może bardziej dydaktyczna? Na co zostanie położony nacisk; gdzie będzie leżał punkt ciężkości?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#EwaSikorskaTrela">Nie bardzo też mogę zgodzić się ze sformułowaniem, które znalazłam również w tym folderze. Napisano tutaj, że „Kolegium ma służyć rozwojowi współpracy polsko-niemieckiej w duch pojednania i dobrego sąsiedztwa”. Chcę zapytać, czy takie stwierdzenie nie jest jakimś zawężeniem celów, dla których zostanie powołane Kolegium Europejskie? Czy współpraca polsko-niemiecka ma być głównym zadaniem naukowo-badawczym i dydaktycznym uczelni? Może chodziłoby raczej o to, że będzie to współpraca ze wszystkimi krajami europejskimi? Przecież wynika to już z samej nazwy, jest to Kolegium Europejskie. Tak właśnie rozumiem ten cel. Być może użyte w reklamówce sformułowanie nie oddaje zamierzonego sensu powołania tego kolegium.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#EwaSikorskaTrela">W folderze czytałam również, że będzie prowadzona specjalizacja w zakresie europeistyki kulturalnej dla studentów studiów dziennych. Chciałabym uzyskać więcej informacji na ten temat, mimo że w podpunktach precyzuje się trochę to pojęcie. Chciałabym dowiedzieć się, co byłoby przedmiotem dydaktyki w ramach tej specjalizacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#TadeuszTomaszewski">Chcę skierować zapytanie do pana ministra. W swoim wystąpieniu wspomniał pan, że nie może pan wyrazić w pełni stanowiska rządu dlatego, że brakuje wniosku formalnego. Co pan minister miał na myśli? Czy złożony wniosek nie zwiera w ogóle kwestii finansowych, czy chodzi o jakiś inny wniosek formalny?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#TadeuszTomaszewski">Po drugie, chcę oświadczyć, że bardzo się cieszę, iż Klub Parlamentarny PSL poprze tę inicjatywę, co stwierdził poseł Aleksander Łuczak. Mówię o sprawie dlatego, że podczas prac nad projektem uchwały gnieźnieńskiej Sejmu, uczestniczący w tych pracach poseł Zdzisław Podkański niedwuznacznie dawał do zrozumienia, że to nie jest inicjatywa, która zasługuje na poparcie Sejmu. Skoro jednak sprawa znalazła się we właściwych rękach, jestem przekonany, że finał będzie właśnie taki, jak zapowiedział poseł Aleksander Łuczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PawełArndt">Prawdę mówiąc, zostałem trochę wywołany do wypowiedzi w związku ze stwierdzeniami posła Tadeusza Tomaszewskiego. Jeżeli dobrze pamiętam przebieg prac w naszej grupie, pracującej nad projektem uchwały Sejmu, poseł Zdzisław Podkański nie był jedynie zwolennikiem wprowadzenia tych elementów do uroczystej uchwały przyjętej następnie przez Sejm. Poseł Zdzisław Podkański nie był natomiast przeciwnikiem idei powołania Kolegium Europejskiego w Gnieźnie. Takie było przynajmniej moje odczucie i dlatego chciałem o tym powiedzieć teraz na tej sali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KrystynaŁybacka">Czy ktoś z posłów pragnie jeszcze zabrać głos? Zanim poprosimy pana ministra o udzielenie odpowiedzi na zapytania, o zabranie głosu poproszę pana rektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StefanJurga">Jeżeli chodzi o status prawny kolegium, wiemy dzisiaj, że lepiej tworzyć nowe jednostki, korzystając ze wsparcia instytucji już istniejących. Taka instytucja ma niezbędne doświadczenia i nie dopatruje się w tym żadnych korzyści. Uważa też, że jest to jej misją, jej powołaniem, aby tworzyć tego rodzaju nowe jednostki. Tak to pojmujemy w naszym uniwersytecie.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#StefanJurga">Dlatego też uważamy, że w pierwszym etapie kolegium musi być jednostką związaną z uniwersytetem. Po to, aby kadrowo stała się silną jednostką; aby proponowane kierunki studiów były nadzorowane przez rady wydziałów. W UAM akurat wszystkie rady mają uprawnienia habilitacyjne. Dzięki temu w kolegium będzie zapewniony wysoki poziom dydaktyki. Właśnie z tych powodów, kolegium - w pierwszym etapie funkcjonowania - musi być związane z uniwersytetem. Nie przesądza to przyszłości uczelni, po uzyskaniu stabilizacji.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#StefanJurga">W ten sposób odpowiadam również posłowi Kazimierzowi Marcinkiewiczowi, że bardzo nam zależy, żeby środki, które zostaną na ten cel przyznane, w żaden sposób nie uszczuplały środków, które uniwersytet już posiada. Uważamy, że misją uniwersytetów jest tworzenie takich jednostek, które mają odniesienia do sytuacji historycznych. W tym szczególnym przypadku, takie historyczne odniesienie wiąże się z obecną sytuacją Polski związaną z naszym dążeniem do Unii Europejskiej. W związku z obecną sytuacją potrzebujemy specjalistów, którzy będą nauczać, natomiast z drugiej strony przez współpracę z instytucjami, będą krzewić idee europejskie.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#StefanJurga">Zostało postawione pytanie dotyczące relacji między funkcją dydaktyczną a naukowo-badawczą. Pochodzę z takiego uniwersytetu, który jednoznacznie stawia na równi naukę i badania z dydaktyką. Uniwersytet w Poznaniu nie jest z założenia uniwersytetem dydaktycznym, nie jest też uniwersytetem naukowym. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza rozwija natomiast dydaktykę poprzez badania i także badania przez dydaktykę.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#StefanJurga">Przejdę do trzeciej, podniesionej przez panią posłankę sprawy. Rzeczywiście, z przekazanego posłom folderu można było wysuwać wniosek, że istnieje jakby tendencja do zawężenia problematyki badawczej do związków polsko-niemieckich. Chciałbym stwierdzić, że tak nie jest, a nie chciałbym, aby tak to odczytywała pani posłanka ani cała Komisja. Podkreślamy tylko ten aspekt, ponieważ mamy dobre doświadczenia we współpracy z Niemcami w budowie Collegium Polonicum w Słubicach. Ten temat podkreślamy w tym celu, aby za pomocą najbliższych sąsiadów uzyskać środki europejskie.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#StefanJurga">O jakie środki chodzi w tym przypadku? Szacujemy, że kolegium powinno kosztować ok. 4,5 mln euro. Jak to z kasą europejską bywa, sądziliśmy, że przynajmniej połowę tej kwoty uzyskamy ze środków Unii Europejskiej. Resztę musielibyśmy wygospodarować w kraju tak, aby rozkładając wydatki na kilka lat, zrealizować zamiar zbudowania kolegium. Zatem potrzeba ok. 2 mln zł rocznie w ciągu 4 lat, gdyby utrzymać taki okres realizacji tego przedsięwzięcia.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#StefanJurga">Wspomniała też pani posłanka o europeistyce kulturowej, o studiach na tym kierunku. Zadała pani pytanie, jak to ma wyglądać. Dlatego sprecyzuję, o co chodzi. Otóż wyobrażamy sobie, że będą to studia licencjackie, 3-letnie, organizowane dla dwóch kierunków. Są one uwzględnione na aktualnej liście kierunków, wpisanych przez Radę Główną na mocy ustawowego upoważnienia. Mam na myśli pedagogikę w zakresie kształcenia europejskiego. W tym zakresie mieści się wiele problemów, które będą przedmiotem badań prowadzonych w kolegium.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#StefanJurga">Drugi, także 3-letni kierunek studiów, byłby związany z komunikacją społeczną w zakresie współpracy europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#StefanJurga">O co nam chodzi, zakładając powstanie kierunku - pedagogika w zakresie edukacji europejskiej? Chodzi o taki profil kształcenia, aby absolwenci potrafili nauczać i przybliżać w środowisku szkolnym problematykę Unii Europejskiej. Bardzo zresztą ogólnie. Natomiast w przypadku komunikacji społecznej chodzi o to, aby absolwenci tego kierunku potrafili nawiązać kontakt z instytucjami Unii. Dlatego mieszczą się tutaj języki, poznanie struktur unijnych, zakresu działania tamtejszych instytucji itd. Chodzi również o to, aby absolwenci kolegium potrafili takie informacje przenosić. Zatem chodzi o proste, 3-letnie studia licencjackie.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#StefanJurga">Natomiast 2-letnie studia magisterskie miałyby charakter studiów międzynarodowych. Studia te jakby uzupełniały licencjat. Także te studia znajdują się na oficjalnej liście kierunków, uznanych przez instytucje państwowe. Nie tworzymy niczego, co byłoby sprzeczne z ustawą o szkolnictwie wyższym. I tak w ramach pedagogiki - też w zakresie edukacji europejskiej - zmieszczą się te szeroko rozumiane elementy etnolingwistyki. Trzeba bowiem uwzględnić znajomość etnologii Europy, ale także lingwistykę.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#StefanJurga">Drugim kierunkiem magisterskim będzie historia w zakresie europeistyki kulturowej. W uniwersytecie mamy doskonałych historyków. Wydział Historyczny jest jednym z najlepszych w Polsce. Podobnie Wydział Studiów Edukacyjnych. Ale są to jakby korpusy. Natomiast są też inne wydziały, które będą wspierały wszystkie kierunki studiów w przyszłym kolegium. Mam na myśli np. Wydział Nauk Społecznych i Wydział Neofilologii.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#StefanJurga">Sądzę, że odpowiedziałem na zapytania w tym duchu, w jakim zostały one postawione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#EwaSikorskaTrela">Chcę poprosić o uzupełnienie przekazanej informacji. Czy planujecie prowadzić studia magisterskie we współpracy z innymi uczelniami oraz wymianę studentów? Czy możliwe będzie wysyłanie studentów piszących prace magisterskie do uczelni zachodnich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#StefanJurga">Zdecydowanie tak. Dodam. że w naszym uniwersytecie został wprowadzony system UCTS, kredytu punktów transferowych. Chcę jednak podkreślić, że przede wszystkim studia magisterskie będą prowadzone w ramach szerokiej współpracy z instytucjami partnerskimi naszego uniwersytetu. Dodam, że współpracujemy ze stu uczelniami. Co prawda z różną intensywnością, ale już obecnie zetknęliśmy się z dużym zainteresowaniem w sprawie rozszerzenia współpracy ze strony uczelni niemieckich, francuskich i czeskich. Zresztą w tym zakresie chcemy nawiązać do idei Trójkąta Weimarskiego. Dlatego odpowiadając na zapytanie pani posłanki mogę stwierdzić, że chodzi o zdecydowanie o międzynarodowe studia. Chodzi o studia wykorzystujące system UCTS, z ekwiwalencją dyplomów itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JerzyZdrada">Dyskusja ujawniła więcej szczegółów niż to było nam znane z wcześniejszych wniosków. Niektóre szczegóły są zawarte w piśmie, które wczoraj pan rektor przesłał do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Kolegium Europejskie w Gnieźnie ma być jednostką międzywydziałową Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Uniwersytet jest uczelnią w takim rozumieniu, jakie ma być zawarte w przyszłej ustawie. W konsekwencji UAM ma pełne prawo tworzenia własnej struktury wewnętrznej.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JerzyZdrada">W omawianym przypadku rzecz polega na tym, żeby ta jednostka będąca jednostką międzywydziałową, a usytuowaną w Gnieźnie, otrzymała pewną akceptację Sejmu. Sejm powinien ująć tę akceptację w uchwale. Taki dokument zabezpieczałby istnienie tej uczelni w przyszłości oraz nadawał jej pewien status ideowy. Jednocześnie uchwała wpłynęłaby na decyzje, żeby w budżecie państwa znalazły się dodatkowe środki na funkcjonowanie kolegium. Bez dodatkowych środków, uniwersytet musiałby tworzyć kolegium wyłącznie z własnych środków. W dodatku zakres studiów byłoby bardzo szeroki. Poczynając bowiem od studiów licencjackich planuje się studia magisterskie i podyplomowe, a w przyszłości także doktoranckie. Zatem jest przewidywany rozwój kolegium do takiego poziomu, kiedy uczelnia otrzyma szerokie uprawnienia akademickie.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#JerzyZdrada">Dlaczego mówiłem o wniosku formalnym. Zarówno na posiedzeniu Komitetu Społeczno-Politycznego Rady Ministrów, a także na posiedzeniu samej Rady Ministrów będziemy pytani o koszty. Jeżeli będzie w tej sprawie uchwała Sejmu - to dobrze. Jeżeli do tego ma być opinia rządu - a jak wynika z dotychczasowego stanu, będzie ona przychylna, wówczas jest to już rodzaj zobowiązania dla rządu. W dodatku podnieśliście państwo w dyskusji, żeby takie zobowiązanie znalazło stosowny wyraz w budżecie na 2001 r. Taka przecież jest idea obydwu projektów uchwał. Właśnie dlatego potrzebne nam są informacje, dotyczące wielkości finansowania przedsięwzięcia. Już z wypowiedzi pana rektora wynika, że w budżecie na 2001 r. należy przewidzieć dodatkowo przynajmniej 2 mln zł na realizację tej inicjatywy przez UAM. Do tej kwoty dojdą środki zewnętrzne oraz własne środki uniwersytetu, co umożliwi rozpoczęcie realizacji zamierzenia. Zatem ważne są wszystkie informacje. Wniosek powinien zatem zawierać informacje o wielkości środków, horyzontach czasowych itp. Chodzi o to, że przedstawiciele Ministerstwa Finansów oraz innych resortów zapytają nas nieraz: ile to będzie kosztować? Dlatego musimy to jasno określić, jeżeli chcemy bronić pozytywnej opinii rządu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#JerzyZdrada">Przy tej okazji chcę zwrócić uwagę na znaczenie szczegółowej informacji o finansach i organizacji przedsięwzięcia dla pozytywnego zakończenia starań. Chcę zwrócić uwagę w szczególności samorządowcom gnieźnieńskim. Istnieje przecież koncepcja utworzenia w Gnieźnie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej. Byłaby to druga placówka, kształcąca zawodowo, na poziomie licencjatu. Jeżeli PWSZ zostanie utworzona, będzie ona finansowana z budżetu państwa, jako uczelnia państwowa. Te dwa interesy zderzą się przede wszystkim w Ministerstwie Finansów. Ministerstwo będzie raczej wykazywało, że może nie wystarczyć środków na realizację dwóch dużych przedsięwzięć w jednym mieście i w tym samym czasie.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#JerzyZdrada">Jest to zatem sprawa, nad którą sam muszę w jakimś sensie panować. Przecież będę o to pytany, a są to pytania bardzo zasadne.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#JerzyZdrada">W nawiązaniu do wypowiedzi posła Kazimierza Marcinkiewicza odpowiem, że w uzasadnieniu jest ważne podkreślenie, na ile można ulżyć bezpośrednio budżetowi państwa poprzez inicjatywy lokalne. Nawet wtedy, kiedy będziemy chcieli realizować obydwie idee związane z rozwojem szkolnictwa wyższego na terenie Gniezna.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#JerzyZdrada">Chcę zwrócić uwagę, że proponowana uchwała jest - w gruncie rzeczy - podobna do uchwały Sejmu z maja 1997 r. dotyczącej jubileuszu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ogólny wydźwięk proponowanej obecnie uchwały ma taki właśnie charakter. Tyle że w uchwale z 1997 r. nie wskazywano tak bardzo szybkiego wprowadzenia sprawy do budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#JerzyZdrada">Rozumiem, że Poznań jest na tyle skrupulatniejszy, że idea szybciej przemieni się na konkretne kwoty w budżecie. Decyzja w tej sprawie należy już do Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#KrystynaŁybacka">Pozostało nam jeszcze powołanie podkomisji. Sądzę, że posłowie nie będą mieli nic przeciwko składowi podkomisji, który proponuje prezydium Komisji. Otóż proponujemy, aby w skład podkomisji weszli posłowie: Urszula Wachowska, Ryszard Hayn i Kazimierz Marcinkiewicz. Pozwoliłam sobie również skierować do podkomisji swoją osobę.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#KrystynaŁybacka">Chcę zapytać, czy ktoś z członków Komisji ma inne propozycje lub wnosi sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że podkomisja została wybrana w zaproponowanym składzie.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo dziękuję obecnym za niezwykły klimat dzisiejszego posiedzenia. Rozumiem, że klimat jest godny 1000-letniej tradycji Gniezna.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#KrystynaŁybacka">Dziękuję za udział, zamykam posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>