text_structure.xml
55.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#GrażynaStaniszewska">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Porządek obrad obejmuje trzy punkty: pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie pożyczek i kredytów studenckich oraz rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderat w sprawie finansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli. Witam serdecznie wszystkich przybyłych na posiedzenie. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#GrażynaStaniszewska">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu pierwszego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#GrażynaStaniszewska">Projekt ustawy, który jest przedmiotem naszej pracy, jest projektem poselskim i w imieniu wnioskodawców zbierze głos pan poseł Tadeusz Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszZieliński">Pozwalam sobie przedstawić w ramach pierwszego czytania poselski projekt ustawy o Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie. Postaram się zaprezentować ten projekt możliwie krótko. Pomysł przedstawienia Sejmowi tego projektu zrodził się wówczas, gdy Sejm rozpatrywał projekt ustawy o utworzeniu Uniwersytetu im. kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, która to uczelnia powstała na bazie poprzednio działającej Akademii Teologii Katolickiej, a jeszcze wcześniej stanowiła w ramach Uniwersytetu Warszawskiego wydział teologii katolickiej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszZieliński">Wydziałem bliźniaczym wydziału teologii katolickiej był przez wiele lat, począwszy od roku 1921, wydział teologii ewangelickiej, który w roku 1954 na mocy sekretnej uchwały Rady Ministrów został przekształcony w Chrześcijańską Akademię Teologiczną. Od roku 1954 Chrześcijańska Akademia Teologiczna jest uczelnią państwową, działającą na takich samych zasadach jak wspomniana Akademia Teologii Katolickiej. Wraz z przekształceniem Akademii Teologii Katolickiej w Uniwersytet grupa posłów postanowiła wystąpić o uregulowanie statusu prawnego Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej i zaproponować uchwalenie ustawowej podstawy działalności tej uczelni - z pewną różnicą w stosunku do Akademii Teologii Katolickiej. Mianowicie nie proponuje się rozszerzenia zakresu działalności Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej, a jedynie ustawowe usankcjonowanie jej statusu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszZieliński">Już w trakcie prac nad ustawą o Uniwersytecie im. kardynała Stefana Wyszyńskiego spotkaliśmy się ze zrozumieniem ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej i mamy nadzieję, że takie zrozumienie naszych intencji będzie towarzyszyło dalszym pracom nad przedkładaną obecnie ustawą. Znalazło to już wyraz w stanowisku rządu w sprawie inicjatywy poselskiej uregulowania statusu prawnego Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej. Chrześcijańska Akademia Teologiczna jest uczelnią państwową, a jednocześnie międzywyznaniową, kształcącą studentów w ramach trzech sekcji, tj. w zakresie teologii ewangelickiej, prawosławnej i starokatolickiej. Uczelnia ta kształci kadry kościołów chrześcijańskich w Polsce. Wraz ze zmianą ustroju w naszym państwie odnotowujemy ewidentny wzrost aktywności i potencjału tej uczelni.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszZieliński">Przedkładany przez nas projekt jest bardzo krótki i ma na celu stworzenie podwaliny ustawowej dla funkcjonowania tej uczelni. Zważywszy, że jest to uczelnia państwowa, wszystkie kwestie szczegółowe są określone w prawie dotyczącym szkolnictwa wyższego i mając na względzie to, że m.in. kwestia uprawnień do nadawania stopni naukowych jest uregulowana w powszechnym prawie o szkolnictwie wyższym, jako przedstawiciel wnioskodawców deklaruję gotowość określenia tej materii łącznie z ewentualnym wykreśleniem art. 3 z projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszZieliński">W imieniu wnioskodawców chciałbym wprowadzić niewielką zmianę w art. 1 projektu, gdzie jest mowa o rodowodzie tej uczelni. W celu oddania sprawiedliwości prawdzie trzeba stwierdzić, że Chrześcijańska Akademia Teologiczna, poza związkami z wydziałem teologii ewangelickiej, na którego bazie powstała, nawiązuje jednocześnie do tradycji istniejącego w okresie międzywojennym Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Warszawskiego. Proponujemy, aby to zostało uwzględnione w projekcie ustawy. W związku z tym wnoszę, aby w art. 1 po ust. 1 został dodany nowy ust. 2 w następującym brzmieniu: „Akademia kontynuuje działalność Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Warszawskiego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#GrażynaStaniszewska">Dziękuję. Proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu wobec przedłożonego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyZdrada">Rząd podtrzymuje to, co zostało zapowiedziane podczas posiedzenia Sejmu, kiedy debatowaliśmy nad ustawą o Uniwersytecie im. kardynała Stefana Wyszyńskiego, że możliwe jest ustawowe określenie faktu istnienia Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, chociaż rząd uważa, że dotychczasowa regulacja nie podważa prawnego istnienia tej uczelni. Wszelkie prawne podstawy funkcjonowania uczelni istnieją aktualnie, jakkolwiek są one oparte na moralnie nie najlepszej rekomendacji, jaką jest uchwała Rady Ministrów z 1954 roku, wydana w okresie, kiedy odbierano uniwersytetom prawo prowadzenia studiów teologicznych i przenoszono te studia do innych uczelni - takich jak Chrześcijańska Akademia Teologiczna.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyZdrada">Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, rząd uważa, że można podjąć prace legislacyjne nad nową ustawą regulującą status Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej - z tym że, tak jak już powiedział pan poseł sprawozdawca, zbędny jest naszym zdaniem art. 3 mówiący o tym, że Akademia posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego. To reguluje inna ustawa, która obowiązuje wszystkie szkoły wyższe. Mamy też pewne zastrzeżenia do zapisów w art. 5 i art. 6, które w brzmieniu proponowanym przez wnioskodawców odnoszą się raczej do tworzenia lub przekształcania uczelni, a nie do podkreślenia jej statusu prawnego, o co chodzi inicjatorom tego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JerzyZdrada">Proponowane uzupełnienie jest możliwe do wprowadzenia, jeśli to pozwala bliżej określić genealogię Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej. Nie ma żadnych formalnych przeszkód, aby wprowadzić w art. 1 ust. 2 w brzmieniu przedstawionym przez pana posła wnioskodawcę. Rząd uważa, że projekt można skierować do dalszych prac legislacyjnych w celu ostatecznego przygotowania tekstu ustawy do uchwalenia przez Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GrażynaStaniszewska">Dziękuję. Rada Główna Szkolnictwa Wyższego, akceptując cały projekt ustawy, zgłosiła również warunek, aby jednak dokonać skreślenia art. 3, o co występuje w imieniu rządu pan minister Jerzy Zdrada. Chciałabym w tej chwili udzielić głosu rektorowi Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej księdzu arcybiskupowi profesorowi Jeremiaszowi Achimiukowi, otwierając tym samym dyskusję nad projektem ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JeremiaszAchimiuk">Chciałbym wyrazić w imieniu Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej i kościołów, dla których kształci się studentów na naszej uczelni, radość z faktu, że ten projekt ustawy jest w tej chwili przedmiotem obrad sejmowej Komisji. Pan poseł Tadeusz Zieliński wyraził dokładnie opinię również kierownictwa Akademii i sądzę, że całej naszej społeczności akademickiej. Mogę dodać, że regulacja ustawowa bytu naszej uczelni jest dla nas nie tylko sprawą prestiżu, ale - jak sądzę - wymaga tego również sytuacja prawna. Ustawa jest aktem wyższego rzędu i ma inny charakter niż uchwała Rady Ministrów z 1954 roku. Dlatego bardzo proszę w imieniu Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej i kościołów, które kształcą swoich przyszłych duchownych i innych pracowników w naszej uczelni, o przeprowadzenie prac legislacyjnych nad projektem ustawy i wyrażam nadzieję, że Sejm zechce uchwalić tę ustawę. Może należałoby dodać i to, o czym wspomniał pan poseł Tadeusz Zieliński, że nasza Akademia powiększyła się liczbowo. Do roku 1989 mieliśmy około 140–160 słuchaczy, obecnie mamy ich ponad 1000. Zmienia się również nieco profil kształcenia. Wprowadziliśmy kierunki specjalistyczne w zakresie pedagogiki. To wszystko oczywiście mieści się w ramach teologii, ale jednak jest to uczelnia, która jest już ważna nie tylko dla kościołów członkowskich i Polskiej Rady Ekumenicznej, ale również dla życia naukowego i życia kulturalnego naszego kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#GrażynaStaniszewska">Dziękuję. Zapraszam do zabierania głosu w dyskusji nad projektem. Powinniśmy podjąć decyzję, czy od razu podejmujemy pracę nad tekstem tej krótkiej ustawy, czy też powołamy podkomisję do jej rozpatrzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DanutaGrabowska">Wydaje się, że sprawa jest oczywista. Powoływanie podkomisji byłoby przedłużaniem w czasie prac nad tym projektem ustawy. Jeżeli Biuro Legislacyjne nie zgłasza żadnych uwag, powinniśmy rozpatrzyć projekt na tym posiedzeniu i przyjąć ostateczny tekst projektu ustawy w celu zarekomendowania go Sejmowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZachariaszŁyko">Chciałbym przyłączyć się do wypowiedzi Jego Magnificencji rektora Jeremiasza Achimiuka i oświadczyć, że Chrześcijańska Akademia Teologiczna jest dla naszych kościołów wielkim dobrodziejstwem, w tym również dla Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego. Jesteśmy bardzo wdzięczni za to, że w poszczególnych ustawach dotyczących kościołów są także gwarancje udziału w studiach Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej odrębnych jednostek naukowo-dydaktycznych w zakresie teologii. Jest to ogromne osiągnięcie i chciałbym w imieniu Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego przyłączyć się do oświadczenia Jego Magnificencji. Projekt ustawy jest bardzo krótki, lapidarny, ale jednocześnie zawiera wszystkie najistotniejsze elementy związane z funkcjonowaniem Akademii. Będziemy bardzo wdzięczni Komisji i Sejmowi, jeżeli ustawa ta zostanie uchwalona i stanie się prawem, ponieważ dla Akademii ma ona ogromne znaczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrażynaStaniszewska">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Czy ktoś jest przeciwny temu, abyśmy już teraz przystąpili do pracy nad tekstem projektu? Nie ma sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyZdrada">Zgłaszam wniosek o skreślenie art. 3, o czym już mówiliśmy. Chciałbym również wnieść pewną korektę do zgłoszonej autopoprawki, która może nieco lepiej odda istotę rzeczy. Mianowicie pan poseł sprawozdawca zaproponował tekst dodatkowego ustępu w art. 1 stwierdzającego, że Akademia kontynuuje działalność Studium Teologii Prawosławnej. Proponuję, aby sformułowanie to brzmiało: „Akademia nawiązuje do tradycji Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Warszawskiego”. Użycie słowa „kontynuuje” ma inne znaczenie prawne niż to, które chcielibyśmy tu wyrazić.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#GrażynaStaniszewska">Czy pan minister podtrzymuje zastrzeżenia do art. 5 i art. 6?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyZdrada">Wycofuję te zastrzeżenia. Uważamy, że to nie szkodzi całości tekstu projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#GrażynaStaniszewska">A więc skreślamy art. 3, ponieważ Rada Główna Szkolnictwa Wyższego i rząd zwróciły uwagę, iż kwestia nadawania stopni naukowych jest uregulowana w ustawie o tytule i stopniach naukowych. Nie ma potrzeby powtarzania takiego zapisu w proponowanej obecnie ustawie o Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej. Są więc dwa wnioski pana ministra i nie wiem, czy pan poseł wnioskodawca je przejmuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszZieliński">W tej sprawie pozostajemy w pełnej zgodzie ze stanowiskiem i propozycjami rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#GrażynaStaniszewska">Wobec tego wprowadzamy poprawkę, że w art. 1 ust. 2 staje się ustępem 3, a dodany zostaje nowy ust. 2 w brzmieniu: „Akademia nawiązuje do tradycji Studium Teologii Prawosławnej Uniwersytetu Warszawskiego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#EwaSikorskaTrela">Mam pytanie w związku z proponowaną treścią art. 2, że „podstawowym kierunkiem działalności Akademii jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk teologicznych i humanistycznych”. Czy to znaczy, że przy takim zapisie byłaby możliwość kształcenia np. w zakresie kierunków nauk ścisłych i powoływania wydziałów nauk ścisłych? Czy prowadzenie kształcenia i badań w zakresie nauk teologicznych i humanistycznych jako kierunku podstawowego nie wyklucza podejmowania kształcenia i badań w innych kierunkach i o innym profilu?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszZieliński">Treść tego artykułu jest klasyczną formułą przyjętą w tego typu ustawach. Podobna znalazła się w ustawie o Uniwersytecie im. kardynała Stefana Wyszyńskiego. Oznacza ona tyle, że poza wymienionymi tu zakresami można też kształcić na zasadach określonych w ustawie o szkolnictwie wyższym przy spełnieniu podanych tam kryteriów.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#GrażynaStaniszewska">Rozumiem, że pan poseł wnioskodawca przyjmuje także wniosek o skreślenie art. 3. Czy są jeszcze inne wnioski do tekstu projektu ustawy?Jeżeli nie ma, to możemy obecnie przegłosować tekst projektu ustawy łącznie z wniesionymi poprawkami. Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy z wniesionymi dwoma poprawkami?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#GrażynaStaniszewska">W głosowaniu projekt ustawy przyjęto jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#GrażynaStaniszewska">Na posła sprawozdawcę wybrano posła Włodzimierza Puzynę. Ustalono tygodniowy termin na wniesienie uwag do projektu ustawy przez Komitet Integracji Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JeremiaszAchimiuk">Chciałbym serdecznie podziękować panu posłowi sprawozdawcy, panu ministrowi i wszystkim członkom Komisji za życzliwość i poparcie projektu ustawy. Życzę, aby i inne sprawy były w ten sam sposób rozstrzygane i przyjmowane w tej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#GrażynaStaniszewska">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do rozpatrzenia projektu dezyderatu w sprawie pożyczek i kredytów studenckich. Głos ma pani posłanka Krystyna Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrystynaŁybacka">Jak państwo pamiętacie, odbyliśmy posiedzenie poświęcone realizacji ustawy umożliwiającej udzielanie pożyczek i kredytów studenckich. Zapoznaliśmy się wówczas ze sprawozdaniem, które przedstawił nam w tej sprawie pan minister Jerzy Zdrada. Po wysłuchaniu tego sprawozdania Komisja, poza wyrażeniem pozytywnej opinii pod adresem resortu w związku z uruchomieniem systemu kredytów i pożyczek studenckich, co było od dawna postulowane i oczekiwane przez środowisko studenckie, sformułowała także kilka uwag. I te uwagi są zasadniczą treścią pozytywnego dezyderatu, który po jego rozpatrzeniu, zgodnie z życzeniem członków Komisji, wyślemy bądź do Ministra Edukacji Narodowej, bądź też do Prezesa Rady Ministrów. Moim zdaniem, właściwym adresatem jest Minister Edukacji, ponieważ to on odpowiada za realizację tej ustawy i wynikających z niej rozporządzeń.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#KrystynaŁybacka">Dwa główne postulaty, formułowane na wspomnianym posiedzeniu Komisji, dotyczyły: po pierwsze - zwiększenia możliwości stosowania poręczeń w przypadku osób, które nie spełniają warunków określonych przez banki celem uzyskania kredytu, zwiększenia poręczeń stosowanych przez inne podmioty, w tym przypadku przede wszystkim przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych. Postulowaliśmy również, aby zwiększyć liczbę podmiotów stosujących te poręczenia. Stwierdziliśmy, że takim podmiotem mogłaby być np. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która mogłaby specjalizować się w poręczaniu kredytów dla osób wywodzących się ze środowisk wiejskich i małomiasteczkowych.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#KrystynaŁybacka">Postulowaliśmy także, aby nie różnicować wysokości udzielanego kredytu, tak jak to miało miejsce w roku ubiegłym, że kredyt poręczany przez inne podmioty aniżeli sam student wynosił 300 zł, podczas gdy kredyt poręczany przez studenta i jego rodzinę wynosił 400 zł. Uznaliśmy to za błędne, ponieważ faktycznie właśnie ci studenci, którzy nie spełniają warunków kredytobiorcy wobec banku, potrzebują pomocy i nie można stosować zmniejszania wysokości udzielanego im kredytu. Zauważyliśmy również nierównomierny rozkład kredytobiorców w środowisku studenckim. Najwięcej kredytobiorców przypadało na grupę, która bardzo swobodnie od pierwszych dni studiów porusza się w obszarze praw bankowo-kredytowych, tzn. grupę studentów wszystkich kierunków studiów związanych z bankowością, ekonomią, organizacją i zarządzaniem. W związku z tym postulowaliśmy, aby wydać odpowiednie materiały informacyjne i rozpocząć akcję popularyzującą możliwość pobierania kredytu przez studentów, tak aby także studenci innych kierunków, w szczególności humanistycznych, bez trudu mogli korzystać z tych kredytów. Te propozycje i postulaty stanowią treść naszego dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#GrażynaStaniszewska">Otwieram dyskusję nad projektem dezyderatu, którego tekst otrzymali wszyscy członkowie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanKulas">Sprawa kredytów studenckich była przedmiotem dyskusji na wielu naszych spotkaniach. To, co do mnie dociera w tej kwestii, dotyczy młodzieży wiejskiej i ten aspekt słusznie podkreśla się w dezyderacie, gdzie mowa jest, iż pożądane byłoby, aby swoje możliwości gwaranta spłaty kredytów wykorzystała Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, szczególnie wobec studentów ze środowiska wiejskiego. Potwierdzam z pewnym żalem, że ten dobry system udzielania pożyczek i kredytów studentom, który przynosi już dobre skutki w odniesieniu do młodzieży wiejskiej, jest niedoskonały. Są tu zgłaszane liczne uwagi i postulaty. Nie wiem, na ile Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa podjęła jakieś działania w zakresie włączania się do tego systemu. Chodzi o to, aby studenci pochodzący ze środowisk wiejskich mogli skorzystać z tych kredytów.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#EwaSikorskaTrela">Ile w tym roku złożono wniosków o udzielenie takich kredytów i pożyczek i w jakim procencie zostały zaspokojone potrzeby w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#GrażynaStaniszewska">Proszę pana ministra o odpowiedź na pytanie i o opinię rządu w sprawie dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JerzyZdrada">W roku ubiegłym udzieliliśmy 98.600 kredytów i około 98.300 jest kontynuowanych w roku bieżącym, bo tylko niewielka liczba studentów zrezygnowała z pobierania kredytu albo już spłaciła kredyt. W roku bieżącym do tych ponad 98 tysięcy kredytów dojdzie około 33 tysięcy nowych kredytów. W chwili obecnej jest już około 24 tysięcy umów zawartych z kredytobiorcami. Sądzimy, że do końca lutego zawarte zostaną dalsze umowy i cała pula środków zostanie zagospodarowana. W tym roku będzie więc około 130 tysięcy kredytobiorców. Jeżeli uwzględnimy fakt, że system stypendiów obejmuje w sumie około 180 tysięcy studentów, ilustruje to skalę, jaką osiągnęliśmy w ciągu półtora roku funkcjonowania tego systemu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JerzyZdrada">Mówiono o możliwości uzyskania środków na kredyty np. z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Minister edukacji popiera tego rodzaju rozwiązanie, ale Ministerstwo Finansów opowiada się za rozwiązaniem kwestii poręczeń kredytowych przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Propozycja poselska wykorzystania środków Agencji jest rozważana i w pewnym momencie zostanie przekazana do decyzji całego Sejmu. Wykorzystanie tej możliwości jest możliwe, ale stanowisko naszego resortu w tej sprawie nie zostało zaakceptowane przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#JerzyZdrada">Akcja promująca system kredytów studenckich jest prowadzona na uczelniach i chyba jest ona skuteczna, ponieważ w tym roku zgłosiło się blisko 60 tysięcy chętnych do zaciągnięcia kredytu. My także życzylibyśmy sobie, aby realna wartość tego kredytu była zrównana i większa, ale niestety ograniczają nas możliwości budżetowe, a ponadto jesienią ubiegłego roku nastąpiła niespodziewana zwyżka stóp procentowych, która o blisko 30% zmniejszyła możliwości kredytowania. Od wysokości stóp procentowych zależy nie tylko to, czym dysponujemy w tym roku, ale cała obsługa blisko 130 tysięcy kredytobiorców.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaŁybacka">Proponowałabym po tej wymianie zdań i wyjaśnieniach pana ministra, aby skierować ten dezyderat jednak nie do Ministra Edukacji, a do Prezesa Rady Ministrów, ponieważ pewne nasze propozycje MEN akceptuje, ale nie może uzyskać zgody na ich wdrożenie ze strony Ministerstwa Finansów czy też decyzji KERM, np. w sprawie zrównania wysokości kredytów czy wprowadzenia do systemu nowych podmiotów poręczających. Proponuję też uściślić liczbę osób, którym udzielono kredytów, ponieważ okazuje się, że kredyty studenckie uzyskało ponad 98 tysięcy osób. Uważam, że w tym fragmencie dezyderatu, gdzie mowa jest o wykorzystaniu możliwości gwaranta spłaty kredytów przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, należy zapisać, że dotyczyć to powinno w szczególności studentów wywodzących się ze środowisk wiejskich i małomiasteczkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JerzyZdrada">W związku z propozycją skierowania dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów chciałbym przekazać jeszcze jedną informację. Otóż podczas prac nad określeniem zasad ustalania wysokości kredytów na rok bieżący kontaktowaliśmy się z Ministerstwem Finansów i uzyskaliśmy obietnicę, iż w roku przyszłym środki na Fundusz Pożyczek i Kredytów Studenckich wzrosną o ponad 19% realnie, aby utrzymać możliwość udzielania nowych kredytów na poziomie około 40 tysięcy rocznie. Taką obietnicę złożyło Ministerstwo Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KrystynaŁybacka">Jesteśmy wszyscy przekonani, że jeżeli tę obietnicę Ministerstwa Finansów ujrzymy w formie pisemnego zapewnienia, potwierdzonego przez Prezesa Rady Ministrów, to ta obietnica stanie się tym bardziej realna.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanKulas">Ja bym się nieco inaczej odniósł do tej kwestii niż pani posłanka Krystyna Łybacka. Mnie interesuje nie tylko ile kredytów udzieliliśmy w tym roku, a ile w roku następnym, ale żeby była pewna wizja, pewna strategia rozwoju Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich na okres kilku najbliższych lat. Informacja, którą usłyszeliśmy, jest co najmniej dobra, ale chodzi o to, żeby resort zechciał opracować i przedstawić prognozę na kilka najbliższych lat i aby minister finansów czuł się zobligowany w jakimś sensie taką prognozą. System pożyczek i kredytów studenckich sprawdza się, jest dobrze oceniany, chociaż trzeba go na pewno jeszcze poprawić, ale trzeba zapewnić mu kilkuletnią wizję rozwoju. Nie wnoszę żadnych konkretnych poprawek do tekstu dezyderatu, tylko kieruję swoją uwagę do pana ministra. Mówię tu o intencjach i jest to mój postulat niepisany, a kieruję go do ministra edukacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#GrażynaStaniszewska">Mamy kilka poprawek do tekstu dezyderatu. Jedna jest oczywista, której nie będziemy głosować, tj. ile tych kredytów faktycznie udzielono w roku ubiegłym. Propozycja, aby skierować dezyderat do Prezesa Rady Ministrów wymaga rozstrzygnięcia. Czy jest sprzeciw wobec tego wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#EwaSikorskaTrela">Czy pan minister uważa, że skierowanie dezyderatu nie do Ministra Edukacji, a do premiera jest zasadne i czy pan podziela opinię, że dezyderat należałoby skierować do premiera? Ja osobiście uważam, że ten dezyderat trzeba skierować do Ministra Edukacji Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#GrażynaStaniszewska">To jest, pani posłanko, nasza decyzja. Minister jest podległy premierowi i trudno wymagać od pana ministra, aby rekomendował, do kogo trzeba skierować nasz dezyderat.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JerzyZdrada">To jest decyzja Komisji. Mogę tylko stwierdzić, że praktyka jest taka, iż dezyderat skierowany do Prezesa Rady Ministrów zostaje przesłany do właściwego resortu, w tym przypadku do Ministra Edukacji Narodowej, z prośbą o przygotowanie wyczerpujących informacji. Dopiero po uzyskaniu takich informacji Prezes Rady Ministrów akceptuje treść odpowiedzi na dezyderat.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#GrażynaStaniszewska">Punkt ciężkości przy udzielaniu odpowiedzi i podjęciu decyzji przesuwa się jednak na Prezesa Rady Ministrów. Jeżeli chcemy zaangażować do gwarantowania kredytów studenckich Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, trudno angażować ministra edukacji, aby wydawał jakieś dyspozycje w tej sprawie. Takich możliwości minister edukacji nie ma. Rozumiem, że pani posłanka zgłasza sprzeciw. Głosujemy. Kto z państwa jest za wnioskiem, aby dezyderat skierować do Prezesa Rady Ministrów?</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#GrażynaStaniszewska">W głosowaniu poparto wniosek przy jednym głosie sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#GrażynaStaniszewska">Wniosek o uzupełnienie tekstu w sprawie rozszerzenia możliwości udzielania kredytów dla studentów wywodzących się ze środowisk wiejskich i małomiasteczkowych jest chyba oczywisty, czy ktoś zgłasza sprzeciw? Nikt nie zgłasza sprzeciwu. Tę zmianę wprowadzamy do tekstu dezyderatu. Przystępujemy do głosowania nad całością dezyderatu wraz z wniesionymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#GrażynaStaniszewska">W głosowaniu przyjęto tekst dezyderatu jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#GrażynaStaniszewska">Przystępujemy do rozpatrzenia odpowiedzi ministra edukacji narodowej na dezyderat w sprawie finansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#GrażynaStaniszewska">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Edukacji Narodowej o przedstawienie treści odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejPeryt">W imieniu pani minister Ireny Dzierzgowskiej chciałbym przedstawić treść odpowiedzi na dezyderat Komisji w sprawie finansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Pani minister podpisała tę odpowiedź w połowie grudnia, kiedy trwały jeszcze prace nad budżetem na rok 2000, i podane w odpowiedzi liczby dotyczące doskonalenia i dokształcania nauczycieli odpowiadają tym, które ujęte były w projekcie budżetu. Większość tych liczb została potwierdzona i budżet przewiduje odpowiednie kwoty na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli. Do podanych kwot można by dodać jeszcze dwie: mianowicie w rezerwie przeznaczonej na wspomaganie obszarów wiejskich kwota 10 mln zł przewidziana jest na pomoc nauczycielom pracującym w trudnych warunkach. Dużą część środków z tej rezerwy MEN planuje przeznaczyć na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli. W tym roku zostanie uruchomiona jeszcze jedna kwota: około 6 mln zł z pożyczki Banku Światowego. Oznacza to, że do kwoty około 251 mln zł dodać należy jeszcze 16 mln zł, co wynika z decyzji Sejmu o dysponowaniu tymi środkami.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#AndrzejPeryt">Do odpowiedzi na dezyderat został załączony projekt rozporządzenia w sprawie form realizacji zadań w zakresie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz trybu podziału środków wyodrębnionych na ten cel w związku z art. 70a Karty nauczyciela. Ten projekt ma obecnie już nieco inną treść, chociaż jest to nadal projekt nie uzgodniony w MEN. Prace nad tym rozporządzeniem trwają i zapewne w początkach marca uzyska ono taki kształt, że będzie je można przekazać do uzgodnień międzyresortowych i uzgodnień związkowych. Jednocześnie wydane zostanie nowe rozporządzenie dotyczące placówek doskonalenia nauczycieli i w ogóle systemu doskonalenia nauczycieli. Oba te rozporządzenia są w takiej samej fazie przygotowania. Oba te rozporządzenia traktowane są jako bardzo ważne i pilne w związku z ustaleniem nowej ustawy - Karta nauczyciela. Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje, że wraz z podpisaniem ustawy - Karta nauczyciela przez prezydenta te rozporządzenia będą już gotowe do uzgodnień. Taki jest aktualny stan prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#GrażynaStaniszewska">Jeżeli są zmiany w tych rozporządzeniach, to chcielibyśmy wiedzieć, w jakim zmierzają kierunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejPeryt">Zmiany w rozporządzeniu zmierzają tylko w kierunku uściślenia pewnych zadań ministra i kuratora w zakresie dokształcania i doskonalenia nauczycieli. Wymaga to jeszcze pewnego dopracowania. Ponadto zadania dla publicznych wojewódzkich placówek doskonalenia nauczycieli powinny być określone dla województw samorządowych i dlatego potrzebne jest wprowadzenie innych zapisów uściślających zadania w tym zakresie na poziomie województwa. Są to zadania wykonywane w ramach środków z otrzymanej subwencji oświatowej. Chcemy wydać takie rozporządzenie dotyczące placówek doskonalenia nauczycieli. Dlatego pewne zapisy zawarte w projekcie rozporządzenia, a odnoszące się do określenia roli i statusów doradców metodycznych chcemy przenieść do tego rozporządzenia o placówkach doskonalenia nauczycieli. I w rozporządzeniu o formach realizacji zadań w zakresie dokształcania i doskonalenia nauczycieli będą zawarte tylko ogólne zapisy dotyczące organów prowadzących i zadań dyrektorów szkół. Korelując te dwa rozporządzenia chcemy pewne kwestie uściślić i sformułować po nowemu. Szczególnie rozporządzenie o placówkach doskonalenia ma zupełnie inną konstrukcję.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#AndrzejPeryt">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KrystynaŁybacka">Nasz dezyderat był uchwalony w dniu 23 września ubiegłego roku. W dezyderacie zwracaliśmy uwagę na potrzebę pilnego rozwiązania kwestii odpowiedniego finansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Państwo udzielili nam odpowiedzi w dniu 13 grudnia ubiegłego roku, załączając jednocześnie projekt rozporządzenia. Rozumiem, że ten projekt był wadliwy, ponieważ nie znaleźliście państwo ostatecznych rozstrzygnięć podejmowanych w ramach nowelizacji Karty nauczyciela. Obecnie te rozstrzygnięcia dotyczące art. 70a są jasne i nie uległy zmianie. Pozostaje zapis o przeznaczeniu 2,5% funduszu płac nauczycieli na ich dokształcanie i doskonalenie.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#KrystynaŁybacka">Pan dyrektor dobrze wie, że budził wielki niepokój członków Komisji fakt, iż od lat nie wydzielano z tego funduszu odpowiednich środków na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli, jak wskazał na to ustawodawca, a więc w wysokości 2,5%. Obecnie rzeczywiście pilne staje się przedstawienie projektu, który uwzględni to, co postulowała Komisja w dezyderacie. Jeżeli pan dyrektor stwierdza, że poprawiony projekt rozporządzenia niewiele faktycznie zmienia, oznacza to, że jest to zły projekt.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#KrystynaŁybacka">Moim zdaniem, za dwa tygodnie powinniśmy otrzymać ten nowy projekt rozporządzenia, ale uwzględniający rzeczywiście to, co postulowała Komisja w dezyderacie, bo projekt, który nam przedstawiono jako załącznik do odpowiedzi na dezyderat, tego nie uwzględnia. Dlatego proponuję, abyśmy przerwali dyskusję nad tekstem odpowiedzi ministra na nasz dezyderat, ponieważ nie mamy projektu rozporządzenia, nad którym moglibyśmy dyskutować. Wznowimy dyskusję, gdy otrzymamy taki projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#DanutaGrabowska">Popieram wniosek formalny, abyśmy dzisiaj przerwali tę dyskusję, bo musimy się jako Komisja szanować. Powinniśmy dostać przynajmniej wstępny i dopracowany projekt rozporządzenia, aby móc się do niego ustosunkować. Nie wystarcza nam zapewnienie, że chcemy zapisać to czy tamto, ale musimy wiedzieć, jaka jest propozycja konkretnych zapisów. Z wypowiedzi pana dyrektora wynika, że zaawansowanie prac nad projektem rozporządzenia, uwzględniającym dokonaną nowelizację Karty nauczyciela, nie jest zadowalające. Od chciejstwa do sformułowania konkretnych zapisów jest daleka droga. Nim podejmiemy decyzję, czy będziemy dzisiaj debatować dalej nad odpowiedzią na nasz dezyderat, czy też przerwiemy tę dyskusję, chcę zwrócić uwagę na bardzo niebezpieczny trend, jaki się tu pojawia. Z wypowiedzi pana dyrektora jasno wynika - jeżeli się mylę, to proszę mnie sprostować - że o dezyderacie w ogóle nie będzie mowy w rozporządzeniu. Samorządy nie będą chciały płacić, bo nie mają na to pieniędzy, i praktycznie znika nam doradztwo, a jest to niezwykle ważny element w doskonaleniu nauczycieli. Zastanówcie się państwo nad tym, zanim przyjdziecie na posiedzenie Komisji z gotowym projektem rozporządzenia. Jest oczywiste, że instytucje doskonalenia nauczycieli na szczeblu wojewódzkim zgodnie z ustawą, z zapisami kompetencyjnymi nie otrzymają właściwego wsparcia czynników samorządowych. Tymczasem państwo jak gdyby o tym zapomnieli. Proszę te dwa elementy uwzględnić przy dzieleniu pieniędzy, aby było za co te instytucje prowadzić na właściwym poziomie.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#FranciszekPotulski">Sądzę, że warto rozszerzyć zakres naszej rozmowy chociażby o pytanie, jaka ma być w sprawie dokształcania i doskonalenia nauczycieli rola wojewódzkich ośrodków metodycznych - centrów edukacji nauczycielskiej. Powstaje pytanie, czy te centra w ogóle mają istnieć. Jeśli tak, to trzeba zagwarantować środki na ich funkcjonowanie i określić, czy one uzyskają pierwszeństwo w korzystaniu z grantów na doskonalenie nauczycieli. Proponuję poprosić tych, którzy zajmują się już od lat edukacją nauczycielską, aby przedstawili nam swoje propozycje, żebyśmy mogli coś więcej wiedzieć na ten temat.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#FranciszekPotulski">Z listu pani minister Ireny Dzierzgowskiej wynika, że 50% kwoty przeznaczonej na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli mieści się w subwencji oświatowej dla samorządów. Uważam, że adresaci tej subwencji w ogóle o tym nie wiedzą, bo to jest ujęte w ogólnej subwencji i nie wskazano tam kwot na dokształcanie nauczycieli. W ubiegłym roku była kwota subwencji w wysokości 16,5 mld zł. Teraz okazuje się, że jest nowa propozycja, którą trzeba dodać do ubiegłorocznej subwencji przed jej waloryzacją. Z naszych wyliczeń wynikało, że na wdrożenie Karty nauczyciela przeznaczy się 300 mln zł, a okazuje się, że ta kwota jest mniejsza o 123 mln zł. Te pieniądze należy wyłączyć z subwencji, bo one są przeznaczone na inne cele, a nie na realizację konsekwencji płacowych wynikających z Karty nauczyciela. Wnosiliśmy o zwiększenie subwencji o 300 mln zł, ale tego Sejm nie uwzględnił.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#FranciszekPotulski">Chciałbym, aby resort przygotował się do rozmowy na temat sposobu doskonalenia nauczycieli. W odpowiedzi pani minister Dzierzgowskiej na nasz dezyderat w części dotyczącej przygotowania projektu systemu zapewniania jakości w edukacji oraz wspierania jego rozwoju stwierdza się, że efektem tych prac nad jakością ma być m.in. „przygotowanie projektu systemu akredytacji doskonalenia nauczycieli w państwowych i niepaństwowych palcówkach doskonalenia, gwarantującego szkolenie zgodne z zatwierdzonymi przez MEN standardami”. Czy to ma oznaczać, że cały system szkolenia był niezgodny z zatwierdzonymi przez MEN standardami, i czy to oznacza, że wszystkie kwity, które nauczyciele otrzymali w ramach szkoleń dotychczas realizowanych, będą honorowane? Czy nie będzie takiej sytuacji, jak kilka lat temu, że nauczycieli rosyjskiego przygotowywało się ponownie na różnych kursach, a potem okazało się, że świadectwo ukończenia kursu nie jest dokumentem upoważniającym do uznania, iż dany nauczyciel ma kwalifikacje do nauczania języka? Czy prowadzone w roku ubiegłym szkolenia były potrzebne, skoro teraz mówi się, że powstanie nowy projekt takiego systemu szkolenia, który będzie zgodny z przyjętymi standardami.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#GrażynaStaniszewska">Zgłoszono wniosek formalny o odroczenie naszej dyskusji nad odpowiedzią na dezyderat, ale przed jego zgłoszeniem zapisanych było do głosu jeszcze dwóch dyskutantów. Proponuję, aby udzielić im głosu, następnie pan dyrektor ustosunkuje się do zgłoszonych uwag i podejmiemy decyzję.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#BarbaraHylaMakowska">Popieram zgłoszone wcześniej wnioski i chciałam się podzielić pewnymi informacjami. Wczoraj uczestniczyłam w podsumowaniu dyskusji w jednym z wojewódzkich ośrodków metodycznych doskonalenia nauczycieli woj. kujawsko-pomorskiego. okazało się, że wszystkie formy doskonalenia zawodowego są opłacane przez nauczycieli. Jeden z nauczycieli powiedział mi: „Gdy Kuberski wprowadzał reformę, to wszystkich nauczycieli kształcono za darmo, a dzisiaj to my płacimy za dokształcanie”. Ponadto wątpliwe jest, czy kwity ukończenia kursów zostaną zaliczone kształcącym się, czy nie. Może okazać się, że dana palcówka nie ma odpowiednich uprawnień. Granty na szkolenie nauczycieli dostają ci, którzy są silniejsi. Podobnie jest z kandydatami na określony kurs: dostaną się ci bardziej ustosunkowani i mający odpowiednie „dojścia”.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#BarbaraHylaMakowska">Pieniądze na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli nie są wydzielone w subwencji oświatowej. Kto w takiej sytuacji zatrudni w powiatach doradców metodycznych skoro nie wiadomo, kto ma ich opłacić, a resort nie jest do tego przygotowany? Na pytanie, kto zatrudni tych doradców, nie umiał odpowiedzieć wicemarszałek sejmiku wojewódzkiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanKulas">Niewątpliwie nasz dezyderat dotyczy najistotniejszego problemu rozwoju edukacji. W zasadzie na każdym większym spotkaniu samorządowym kwestia dokształcania i doskonalenia nauczycieli jest podejmowana. Na tę sprawę trzeba jednak spojrzeć z różnych punktów widzenia. Trzeba to docenić, że nauczyciele w pewnym zakresie inwestują we własną wiedzę i zdobywanie nowych kwalifikacji. Robią to z własnych pieniędzy i należy im się za to szacunek, a Komisja powinna o tym pamiętać. Drugie źródło finansowania, które też trzeba docenić, to duży wysiłek finansowy samorządów terytorialnych, często samorządów gminnych. Te możliwości są ograniczone, ale taka pomoc udzielana nauczycielom ma miejsce.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#JanKulas">Wiele postulatów adresowanych jest do władz centralnych, w tym głównie do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Budżet państwa został uchwalony i każdy dezyderat musi być realistyczny i pragmatyczny, a więc należy go oceniać w tym sensie, jak on się ma o ustaleń przyjętych w ustawie budżetowej. Taka szersza informacja pana ministra przygotowana na kolejne nasze posiedzenie byłaby wskazana. Podzielam głosy, że warto zainteresować się tym, co dzieje się w sejmikach samorządowych i w centralach edukacji nauczycielskiej. Potrzebna byłaby zbiorcza informacja o tym, jaki był stan dokształcania i doskonalenia nauczycieli w roku 1999, ponieważ dokonano znacznie większych wysiłków, niż nam się tutaj wydaje.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzemysławAntoch">Jestem przedstawicielem organu, który wydaje pieniądze na dokształcanie zawodowe nauczycieli. Chciałem podkreślić przede wszystkim to, że utrzymujemy doradców i nie rezygnujemy z nich. Wszędzie tam, gdzie było to możliwe, podpisujemy stosowne umowy. Nie twierdzę, że tak jest wszędzie, ale z dotychczasowych informacji wynika, że samorządy podchodzą do tego zagadnienia poważnie i odpowiedzialnie. Zgadzam się z postulatami zawartymi w dezyderacie Komisji. Wszystkie najważniejsze sprawy zostały tu przez państwa ujęte. My też widzimy te problemy. Dotyczy to np. uznawania kwalifikacji nauczycieli po odbyciu kursu czy innej formy kształcenia. Uważam, że kuratoria na podstawie stosownego zarządzenia ministra mogłyby wykonać tu bardzo pożyteczną pracę.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PrzemysławAntoch">W projekcie rozporządzenia, o którym była mowa, jest taka uwaga, że „organ prowadzący szkołę lub placówkę zapewnia nauczycielom możliwość korzystania z doradztwa programowego i metodycznego”. Ten zapis jest według mnie martwy. To wymaga zapewnienia odpowiednich środków finansowych. Powinien to gwarantować art. 70a Karty nauczyciela, na który powołano się w projekcie rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PrzemysławAntoch">W odpowiedzi ministra na dezyderat Komisji jest mowa o tym, że na „zadania w zakresie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, realizowane przez organy prowadzące szkoły i placówki, dyrektorów szkół i placówek, ujęte w standardzie A algorytmu podziału subwencji oświatowej” przeznacza się kwotę 50 mln zł. Dzieląc środki budżetowe pomiędzy poszczególne szkoły wiedzieliśmy, że obowiązuje art. 70a, i zastanawialiśmy się, co z tym zrobić. Środki te przekazane zostały do szkół i dyrektorzy przeznaczają je na dokształcanie nauczycieli. Tę sprawę należałoby jednak uregulować ustawowo, ponieważ brakuje systemu wydzielania i wykorzystania tych środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#GrażynaStaniszewska">Zmierzamy do podjęcia decyzji, ale jest następująca kwestia. Jeżeli mielibyśmy dyskutować już nad gotowym tekstem projektu rozporządzenia skierowanym do uzgodnień, to ile czasu trzeba, panie dyrektorze, aby ten projekt powstał?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejPeryt">Projekt rozporządzenia, przygotowywany od grudnia w wersji wstępnej, jest stale poprawiany dzięki uwagom zgłaszanym na różnych spotkaniach. On jednak w zasadzie teraz niewiele różni się od pierwotnego tekstu; jego struktura jest podobna. Inne są niektóre sformułowania opisujące poszczególne zadania. Ja tego projektu dokładnie nie omawiałem. Państwo macie do tekstu projektu rozporządzenia uwagi, że nie opisuje on tego, co trzeba, i w miarę możliwości weźmiemy to pod uwagę. Opieramy się na ustaleniach zawartych w ustawie budżetowej. W zasadach finansowania w zakresie poszczególnych zadań określiliśmy źródła środków przeznaczonych na ich realizację i jak one są liczone zgodnie z ustawą o finansach publicznych i w ustawie budżetowej. Nam się wydawało, że te zapisy są wystarczające. W ciągu najbliższych dwóch tygodni obecna wersja projektu rozporządzenia będzie uzgadniana w departamentach resortu, a następnie skierujemy go do uzgodnień międzyresortowych i związkowych. Może ustosunkuję się do niektórych zgłoszonych tutaj uwag. Nie omawiałem wszystkich kwestii, bo nie wiedziałem, co będzie państwa interesowało. Oczywiście, cały system doradztwa wymaga pewnych zmian i to próbujemy uregulować w tych dwóch rozporządzeniach. To drugie rozporządzenie, jak już mówiłem, dotyczy zasad pracy wszystkich placówek doskonalenia nauczycieli. Gdybym ten projekt przekazał Komisji, wówczas byłoby mniej pytań w tych sprawach. Dlatego postaram się bardzo krótko to przedstawić.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#AndrzejPeryt">Działalność doradztwa i doradców jest w tej propozycji opisana. Niektóre zapisy z projektu rozporządzenia załączonego do odpowiedzi na dezyderat Komisji przeniesione będą do nowego rozporządzenia o placówkach doskonalenia nauczycieli...</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#AndrzejPeryt">Panie dyrektorze, pańskie wyjaśnienia w tej chwili nie mają sensu. Musimy mieć odpowiedni tekst przed sobą, żeby móc dyskutować na ten temat. Sformułowania na piśmie czasem inaczej wyglądają niż to, co słyszymy w ustnych wypowiedziach. Chcielibyśmy dyskutować odpowiedzialnie.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#AndrzejPeryt">Z tego, co pan mówi, wynika, że za dwa tygodnie może być gotowy tekst tego dokumentu, uzgodniony wewnątrz resortu, ale my nie możemy przygotować w tym terminie posiedzenia na ten temat, bo mamy rozpatrywać jeszcze inne zagadnienia. Za dwa tygodnie możemy otrzymać projekt rozporządzenia, ale musimy mieć co najmniej tydzień na rozesłanie go do członków Komisji i przemyślenie treści.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#AndrzejPeryt">Gdybyśmy podjęli decyzję o przerwaniu dzisiaj dyskusji, proponuję, aby prezydium ustaliło następny termin posiedzenia na ten temat, bo dzisiaj nie możemy określić daty takiego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#KrystynaŁybacka">Proponuję uściślenie dwóch kwestii. Po pierwsze - za dwa tygodnie prezydium Komisji otrzymuje projekt rozporządzenia, aby można było zapoznać z jego treścią członków Komisji. Po drugie - podczas uzgodnień między departamentami w MEN proszę odnieść się do treści naszego dezyderatu, aby uwzględnić postulaty Komisji zawarte w tym dezyderacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#GrażynaStaniszewska">Chodzi o to, aby państwo starali się odpowiedzieć na to, co postulują posłowie, żebyśmy wiedzieli, na ile akceptujecie państwo i bierzecie to pod uwagę, a na ile z różnych powodów nie możecie przyjąć naszych postulatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JanKulas">Zgłaszane są tu różne racje i argumenty. Wypowiadam się za utrzymaniem pewnego porządku i harmonogramu działa. Formalnie znowelizowana Karta nauczyciela jeszcze nie obowiązuje, a więc bądźmy konsekwentni. Nawet jeśli rozpatrzymy w Sejmie poprawki Senatu do tej ustawy, to szanując pana prezydenta, trzeba założyć miesiąc na jego decyzję o podpisaniu tej ustawy. Dlatego dobrze byłoby, aby nasze prace związane z treścią naszego dezyderatu i odpowiedzią resortu zbiegły się z podpisaniem Karty nauczyciela przez pana prezydenta. Pan prezydent korzysta z konstytucyjnych terminów i trzeba je szanować.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#GrażynaStaniszewska">I tak będzie, jak mówi pan poseł. Przygotowanie posiedzenia komisji na ten temat zbiegnie się z terminem podpisania ustawy Karta nauczyciela.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#AndrzejPeryt">Chciałbym państwa uspokoić i powiedzieć, że myślimy o sprawie doradztwa i bardzo dokładnie to rozpatrujemy. Jak państwo wiecie, w subwencji oświatowej nie wydziela się odpowiednich kwot na każdy rodzaj działalności, także związanej z doskonaleniem nauczycieli. Ministerstwo Finansów uznaje, że około 50 mln zł przeznacza się w ramach subwencji na doradztwo, co było uzgodnione z naszym resortem. Tak liczono to w ramach poprzednich ustaleń dotyczących algorytmów. W celu wspomożenia tego doradztwa, przekazując wyraźnie te zadania organom prowadzącym i dyrektorom szkół i placówek, chcemy część rezerwy oświatowej w wysokości około 30 mln zł przekazać na wspomaganie systemów doradztwa, tworzonych na poziomie gmin i powiatów. Mamy już wiele sygnałów świadczących o tym, że władze powiatowe w porozumieniu z gminami tworzą na terenie powiatów taki system doradztwa. I takie rozwiązania będziemy wspierać wykorzystując rezerwy finansowe. W tym roku chcemy uznać to za zadanie priorytetowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#GrażynaStaniszewska">Dziękuję za wyjaśnienie. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o przerwanie dyskusji nad odpowiedzią na nasz dezyderat do czasu uzyskania możliwości dokonania analizy ostatecznego tekstu projektu rozporządzenia w sprawie kształcenia i doskonalenia nauczycieli?</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#GrażynaStaniszewska">W głosowaniu poparto wniosek przy jednym głosie wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#GrażynaStaniszewska">Odraczamy posiedzenie Komisji w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#GrażynaStaniszewska">W sprawach różnych wypowiedzieć się chce pan poseł Franciszek Potulski.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#FranciszekPotulski">Ponieważ z Kartą nauczyciela wiąże się wydanie rozporządzeń przez ministra edukacji narodowej, występuję o to, aby prezydium zwróciło się do kierownictwa resortu o przekazanie nam gotowych projektów wszystkich tych rozporządzeń przed ich wydaniem. Wydaje się, że część z nich ma istotne znaczenie, np. w sprawie skojarzenia wzrostu pensum nauczycielskiego z wysokością płacy zasadniczej. Panu posłowi Janowi Kulasowi chciałbym przypomnieć, że szanowanie prezydenta - to jedno, a szanowanie Sejmu - to drugie, bo w ogóle projekt nowelizacji Karty nauczyciela powinien trafić do Sejmu razem z projektami rozporządzeń wynikających z tej nowelizacji. I o tym tu m.in. mówimy, bo okazuje się, że projekty są nie takie lub w ogóle ich nie ma.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#FranciszekPotulski">Mam prośbę do prezydium, aby wystąpiło do MEN o przekazanie nam informacji, jak będą dzielone pieniądze pozostające w rezerwach. Poza subwencją jest jeszcze około 1 mld zł i wszyscy mówią, że z tych środków zrealizuje się wiele różnych zadań szkoleniowych, inwestycyjnych. Te środki z rezerwy są dzielone poza nami, a potem okazuje się, że dysponowanie nimi nie zawsze jest odpowiednie. Wiem, że nastąpi podwojenie środków przeznaczonych na inwestycje, ale nie wiadomo, jak będą dzielone środki na inne zadania, także środki tzw. pomocowe, przeznaczone na edukację. Powinniśmy wiedzieć, według jakich kryteriów środki te będą dzielone i do kogo mają zwracać się w tej sprawie biedne gminy. To warto byłoby wiedzieć.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#FranciszekPotulski">Pan dyrektor poinformował nas, że cześć rezerwy oświatowej przeznaczy się na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli. Chcę przypomnieć, że subwencja oświatowa i jej rezerwa zgodnie z ustawą budżetową jest własnością samorządu, a nie Ministerstwa Edukacji Narodowej. W ubiegłym roku pieniądze z tej rezerwy przeznaczono na inne cele, ale o tym będziemy mówili przy omawianiu wykonania budżetu za rok 1999. Nie może MEN decydować o tym, na co należy przeznaczyć środki z tej rezerwy. Ustawodawca określił, na co przeznaczona jest rezerwa oświatowa. Inaczej jest w przypadku rezerw celowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#GrażynaStaniszewska">Od-notowaliśmy propozycje pana posła i sądzę, że prezydium przychyli się do wniosku, aby wystąpić do resortu o przedstawienie wymienionych przez pana posła informacji. Po uzyskaniu tych informacji przekażemy je członkom Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#DanutaCiborowska">To, co chcę przedstawić, dotyczy mieszkańców, rodzin, a w tym również dzieci i uczniów miejscowości Górowo Iławeckie w woj. warmińsko-mazurskim. Wczoraj byłam na tych terenach popowodziowych. Udzielono tam wszelkiej możliwej pomocy, co odnotowuję z dużą satysfakcją i chcę za to podziękować. Był tam na wizytacji pan marszałek Płażyński, a pan minister przekazał znaczną kwotę z rezerwy budżetowej. To jest potrzebne, ale dalece niewystarczające. Zapoznałam się z sytuacją rodzin wielodzietnych i tych, których dzieci chodzą do szkoły. Korzystając z obecności pana ministra proszę o przekazanie mojej sugestii, żeby minister edukacji narodowej mógł udzielić w ramach swoich możliwości finansowych - dodatkowej pomocy, zwłaszcza dla dzieci Górowa Iławeckiego uczęszczających do okolicznych szkół, za co w imieniu mieszkańców już teraz z góry dziękuję. Prosząc o tę pomoc, liczę, że kurator oświaty otrzyma dodatkowe środki, aby móc zaspokoić najpilniejsze potrzeby tamtejszych uczniów.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JerzyZdrada">Wiem, że już następnego dnia po informacji o katastrofie w Górowie Iławeckim zostały przekazane środki na pomoc dzieciom szkolnym, na podręczniki, zeszyty i pomoce naukowe. Tę prośbę przekażę natychmiast pani minister Irenie Dzierzgowskiej, która taką pomoc wówczas uruchomiła.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#GrażynaStaniszewska">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>