text_structure.xml 68 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#GrażynaStaniszewska">Otwieram posiedzenie, którego porządek dzienny obejmuje dwa punkty: pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o nadaniu Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie nazwy Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie oraz pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o utworzeniu uniwersytetu w Olsztynie. Witam wszystkich przybyłych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#GrażynaStaniszewska">Przystępujemy do obrad. Proszę pana posła Stanisława Kracika o zaprezentowanie w imieniu posłów-wnioskodawców projektu ustawy dotyczącego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławKracik">Nie jest chyba konieczne, abym przytaczał w całości uzasadnienie projektu ustawy, ponieważ wszyscy z państwa mają ten tekst. Projekt składa się z dwóch artykułów. Art. 1 wyraża to, co jest zawarte w tytule projektu, tzn. nadanie nowej nazwy Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie. Wyrażam życzenie, aby art. 2 projektu nie uległ zmianie i aby ustawa weszła w życie z dniem 1 października 1999 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławKracik">Nie chciałbym podnosić spraw oczywistych. Uważam, że uczelnia, która już przez 52 lata przygotowuje nauczycieli, która kształci 12 tys. studentów, która wybitnym osobistościom nadaje godność doktora honoris causa, ze wszech miar zasługuje na miano akademii. Powodowany tym, że pod wnioskiem podpisały się posłanki i posłowie ze wszystkich klubów reprezentowanych w Sejmie, pozwalam sobie zakończyć na tym prezentację projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#GrażynaStaniszewska">Proszę teraz pana ministra Jerzego Zdradę o przedstawienie opinii rządu o poselskim projekcie ustawy, a następnie odbędziemy dyskusję. Jeżeli nie będzie wniosków do projektu albo będzie ich niewiele, to możemy już dzisiaj przyjąć projekt ustawy i wyznaczyć sprawozdawcę, a wówczas projekt ma szansę, iż zostanie skierowany jeszcze przed wakacjami do drugiego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JerzyZdrada">W stanowisku przyjętym na posiedzeniu w czerwcu rząd wyraża pogląd, iż zmiana nazwy Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie jest w pełni uzasadniona i oczekiwana przez środowisko akademickie uczelni. Rząd zwraca jednak uwagę, że poselski projekt ustawy dotyczy nadania nazwy: Akademia Pedagogiczna. Informuję, że rząd przygotował projekt ustawy, który został przyjęty przez Radę Ministrów, ale niestety nie został na czas skierowany do Komisji przed dzisiejszym posiedzeniem, w którym mowa jest nie o nadaniu, ale o zmianie nazwy Wyższej Szkoły Pedagogicznej na Akademię Pedagogiczną. Uważamy, że takie sformułowanie w tytule nazwy ma swoje uzasadnienie, zmieniamy bowiem nazwę tylko w części, tj. z Wyższej Szkoły Pedagogicznej na Akademię Pedagogiczną tego samego imienia, a więc nie nadajemy tej uczelni zupełnie nowej nazwy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JerzyZdrada">Wszystkie argumenty merytoryczne zawarte są w uzasadnieniu do projektu ustawy i truizmem byłoby chyba przytaczanie dorobku edukacyjnego Wyższej Szkoły Pedagogicznej, podkreślanie jej roli wśród wyższych szkół pedagogicznych w kraju, a także jej znaczenia w krakowskim środowisku naukowym, czy też dorobku dydaktycznego w kształceniu nauczycieli, w tym dorobku naukowego, które wyraża się w liczbie blisko 800 doktoratów i ponad 90 habilitacji, jakie w czasie istnienia tej uczelni uzyskali jej pracownicy naukowi.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JerzyZdrada">Rząd uważa, że zmiana nazwy uczelni jest uzasadniona, i wnosi jedynie o to, aby w tytule ustawy fakt zmiany nazwy został uwzględniony w taki sposób, jak to przedstawiłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GrażynaStaniszewska">Chcę dodać, że również Rada Główna Szkolnictwa Wyższego wyraziła pozytywną opinię o tym poselskim projekcie ustawy. Czy pan rektor chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#FeliksKiryk">Sądzę, że powinienem podać kilka informacji. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Krakowie działa od 1946 r. Została powołana wraz z pięcioma czy sześcioma innymi podobnymi uczelniami, z których większość jest już od dawna uniwersytetami. Oznaczałoby to, że wśród tych szkół nasza uczelnia była słabsza pod względem kadrowym. Nic oczywiście bardziej błędnego. Nasza uczelnia w zespole tych uczelni była uczelnią wiodącą. W Krakowie jednak trudno było przebić się i powołać nowy uniwersytet, zresztą nie mieliśmy aż takich ambicji. Ta uczelnia powstała na bazie i dzięki profesorom Uniwersytetu Jagiellońskiego i w tym względzie nie uważaliśmy za stosowne, aby kierować się ku nazwie - uniwersytet, choćby to był nawet Uniwersytet Pedagogiczny.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#FeliksKiryk">Uczelnia od 1967 r. posiada pełne prawa akademickie, tzn. prawa habilitowania. Nie dotyczy to wprawdzie wszystkich jej wydziałów, ale w czterech kierunkach te habilitacje przeprowadza się na uczelni. Uczelnia nasza matkowała innym wyższym szkołom pedagogicznym, mianowicie w tym sensie, że naszymi filiami była filia w Rzeszowie i filia w Kielcach. Nasi pracownicy naukowi w dużym stopniu przyczynili się do powstania i istnienia Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Zielonej Górze. Wystarczy może podać, że spośród 100 osób habilitowanych 12 osób, które uzyskały habilitację z naszej uczelni, pracuje w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Rzeszowie. Podobnie jest w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#FeliksKiryk">Dorobek naszej uczelni jest niewątpliwie duży, jeżeli weźmie się pod uwagę liczbę 54 tys. absolwentów tutaj wykształconych. Sądzę, że dystynkcja akademii ma znaczenie wobec faktu, że dzisiaj powstają jak grzyby po deszczu wyższe szkoły, tylko odróżnia je od siebie dodawany przymiotnik. Nawet z tego formalnego, chociaż nie najważniejszego uzasadnienia warto byłoby się nad tym zastanowić.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#FeliksKiryk">Dla pracowników naukowych uczelni, którzy od roku dobijają się o przekształcanie czy zmianę nazwy na Akademię Pedagogiczną, jest to niezwykle ważne i w naszym przekonaniu całkowicie słuszne. Przypomnę, że 23 października na plenarnym posiedzeniu Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego usłyszałem, że Rada Główna na posiedzeniu sekcji, na posiedzeniu prezydium i na posiedzeniu plenarnym jednomyślnie poparła nasze starania. Natomiast od 23 października niewiele się w tej mierze zrobiło. Myśmy starali się o uzyskanie zmiany nazwy uczelni, występując o to do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Ministerstwo jednak do tej pory nie uczyniło wiele i dopiero ostatnio coś się zmieniło i zainteresowano się naszymi argumentami. Nie będę ukrywał, że 11 maja br., a jest to dzień święta uczelni, kiedy mijała także druga moja kadencja, było mi bardzo przykro, że nie uzyskaliśmy tej zmiany nazwy, ponieważ wydawało się, że to się nam w pełni należy. Nadanie nowej nazwy byłoby ogromną satysfakcją dla pracowników uczelni, dla wszystkich, którzy w niej przepracowali wiele lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#GrażynaStaniszewska">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanZaciura">Zanim ewentualnie sformułuję wniosek, chciałem postawić pytanie panu ministrowi. Ze zdziwieniem wysłuchałem informacji, że rząd intensywnie pracował nad projektem ustawy o przekształceniu Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie, ale na dzisiejsze posiedzenie Komisji nie zdążył z tym opracowaniem. W związku z tym pan minister w imieniu rządu wnosi, abyśmy zmienili wniosek poselski na zupełnie inny. To nie są procedury jednakowe - zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku - propozycji rozwiązania sprawy, o którą występują posłowie-wnioskodawcy. Być może, powinien to powiedzieć pan poseł Stanisław Kracik, ale ja też jestem podpisany pod tą inicjatywą poselską i w związku z tym mam śmiałość postawić dwa pytania panu ministrowi. Dlaczego rząd tak długo zwlekał z wystąpieniem z własną inicjatywą ustawodawczą właśnie o przekształcenie Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie w Akademię Pedagogiczną? Czy pan minister w toku dalszego postępowania w Sejmie będzie obstawał przy tym, abyśmy zmienili tytuł ustawy, żeby dać wyraz, że chodzi nie o nadanie czy zmianę nazwy, tylko przekształcenie uczelni, bo są to inne procedury i w sensie pracy nad projektem ustawy, i obowiązku uczelni, która będzie przekształcana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#GrażynaStaniszewska">Chcę zauważyć, że w myśl art. 42 regulaminu Sejmu prawo do wnoszenia poprawek do wszystkich projektów ustaw, bez względu na to, czy jest to projekt rządowy, czy projekt poselski, w trakcie rozpatrywania ich przez Sejm przysługuje wnioskodawcy, posłom i Radzie Ministrów. Pan minister, reprezentując w tej chwili rząd, może wnieść poprawkę do projektu ustawy, który omawiamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławKracik">Chciałbym, nawiązując do pytania posła Jana Zaciury, zapytać pana ministra, czy dostrzega różnicę między tym, gdy komuś zmienia się imię, a tym, że komuś nadaje się tytuł. Przedłożenie poselskie dotyczy nadania nazwy Akademia Pedagogiczna. Gdy komuś zmienia się nazwę, to dokonuje się swego rodzaju przechrzczenia. Czy to odbywa się w tym samym statucie? Nie rozumiem intencji Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwłaszcza w świetle tego, że Rada Główna Szkolnictwa Wyższego i wszyscy zainteresowani wypowiedzieli się w tej sprawie jednoznacznie. Chodziło nam cały czas o podniesienie rangi uczelni, o nadanie nazwy, a nie o zmianę nazwy. Prosiłbym, aby pan minister rozwinął część tego swojego wystąpienia sprzed 10 minut.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AnnaJankowska">Żadnego projektu o przekształceniu tej uczelni nie widzieliśmy i nie opiniowaliśmy. Opiniowaliśmy projekt rządowy o zmianie nazwy uczelni. Czy to będzie w tym przypadku zmiana nazwy, czy nadanie nazwy, jest to kwestia tego, czego sobie życzy ta uczelnia. Jest to kwestia bardziej emocjonalna niż merytoryczna. Nie powoduje żadnych konsekwencji formalnych ani jedna, ani druga formuła. Państwo muszą to przesądzić, ale raczej z punktu widzenia bardziej emocjonalnego czy historycznego, bo to żadnych konsekwencji nie powoduje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyZdrada">Nie było i nie ma wniosku o przekształcenie. Takiej idei nie było. Szkoła pozostaje w tym kształcie organizacyjnym, jaki jest obecnie, a kwestia dotyczy wyłącznie nazwy tej szkoły. Skoro nie nadajemy żadnego nowego kształtu, a zmieniamy jedynie pewien fragment nazwy obecnie obowiązującej, użyliśmy w naszej propozycji sformułowania „zmiana nazwy”. Konsekwentnie używamy takiego sformułowania w tych sytuacjach, kiedy nie dochodzi do zmian strukturalnych uczelni. Broniliśmy takiego stanowiska przy rozpatrywaniu sprawy Wyższej Szkoły Pedagogiczno-Rolniczej w Siedlcach, która - jak państwo wiecie - będzie od 1 października nosiła nazwę Akademii Podlaskiej. Tłumaczyliśmy wówczas, że nie chodzi o przekształcenie, ale o zmianę nazwy. Przekształcenie pociąga za sobą konsekwencje, które nie wszyscy sobie wtedy uświadamiali.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JerzyZdrada">Podaję to tytułem przykładu, ale ten przykład siedlecki jest tu potrzebny, aby raz jeszcze przypomnieć, jaka była droga m.in. do dzisiejszego posiedzenia. Otóż pierwotny wniosek, który trafił do Ministerstwa Edukacji Narodowej, postulował, aby wszystkim wyższym szkołom pedagogicznym nadać status akademii pedagogicznych. Takie było stanowisko rektorów wyższych szkół pedagogicznych. Po rozmowach stwierdziliśmy, że nie dokona się takiego gremialnego i powszechnego przekształcenia. Uznaliśmy, że z tych wszystkich wyższych szkół pedagogicznych na takie uhonorowanie nazwą Akademia Pedagogiczna zasługuje Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Krakowie, która jest uczelnią akademicką i spełnia z naddatkiem kryteria, które zostały przyjęte i obowiązują.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JerzyZdrada">Procedura dokonania tej zmiany rozpoczęła się jesienią ub. roku i właśnie dlatego, że rząd podjął tę procedurę, Rada Główna Szkolnictwa Wyższego mogła się wypowiedzieć jesienią ub. roku w sprawie zmiany nazwy Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. Natomiast, o czym informowałem i pana rektora, i konferencję kolegów rektorów na kilku posiedzeniach, właśnie sprawa Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Siedlcach zaważyła na terminie rozpatrzenia kolejnej sprawy. W sprawie zmiany nazwy uczelni pedagogicznej siedleckiej stanowisko rządu było negatywne, a w sprawie uczelni pedagogicznej krakowskiej stanowisko rządu i Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego było pozytywne. Z tego względu wcześniej była rozpatrywana sprawa uczelni w Siedlcach, od której zależało nasze postępowanie wobec całego zespołu wyższych szkół pedagogicznych.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JerzyZdrada">Po zakończeniu procedury w sprawie Wyższej Szkoły Rolniczo-Pedagogicznej w Siedlcach rozpoczęliśmy uzgodnienia rządowe dotyczące Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. I to jest jedyny powód, który legł u podstaw tej przedłużającej się procedury. I nic więcej. Natomiast żadne inne względy nie były tutaj brane pod uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#GrażynaStaniszewska">Nie było wniosku o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Nie było też wniosku o powołanie podkomisji dla szczegółowego rozpatrzenia tej sprawy. Możemy więc przejść do zgłaszania ewentualnych poprawek. Czy ktoś z państwa wnosi poprawki do projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyZdrada">Chciałbym powtórzyć mój wniosek, bo to wynika z logiki przyjętej w różnego rodzaju aktach prawnych w poprzedniej kadencji i obecnie. Otóż zawsze używaliśmy dotychczas sformułowania „zmiana nazwy”, z wyjątkiem sprawy uczelni w Siedlcach. To dotyczyło swego czasu zmian nazw politechnik, zmian nazw uczelni artystycznych i teraz tylko z tego względu proponujemy dla zachowania porządku stwierdzenie w tytule omawianego projektu ustawy, że jest to ustawa o zmianie nazwy itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#GrażynaStaniszewska">W takim razie tytuł powinien brzmieć: „O zmianie nazwy Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie na Akademię Pedagogiczną...”.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#GrażynaStaniszewska">Chciałabym zapytać przedstawicielkę Biura Legislacyjnego, czy jest istotna różnica między jedną a drugą wersją tytułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chciałabym przypomnieć, że do tej pory była taka moda, że zawsze nadawaliśmy nazwę konkretnym szkołom. W 1996 r., kiedy hurtowo zmienialiśmy nazwy państwowym wyższym szkołom sztuk plastycznych, wówczas w tytule było sformułowanie „O zmianie nazwy”. Moim zdaniem, nie warto o to kruszyć kopii i można przyjąć wniosek pana ministra. Wówczas tytuł ustawy brzmiałby następująco: „O zmianie nazwy Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie...”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#GrażynaStaniszewska">Chcę zwrócić uwagę na to, co powiedziała pani dr Anna Jankowska, że czasami sformułowanie jest ważne dla szkoły, dla konkretnego środowiska, że ma to określone zabarwienie emocjonalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszIwiński">Jeżeli pojęcie „zmiana” jest szersze niż pojęcie „nadanie nazwy”, to można sobie wyobrazić teoretycznie taką sytuację, że jakaś uczelnia czy szkoła nie ma nazwy, i można jej wówczas tylko nadać nazwę. Skoro jednak uczelnia ma nazwę, to tę nazwę trzeba zmienić, aby uzyskała nową. W związku z tym popieram to, o czym mówi pan minister Jerzy Zdrada, i przetniemy wszelkie spekulacje na temat przekształceń, bo tu nie ma żadnych przekształceń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AnnaJankowska">Chciałabym poprzeć pana posła, bo to zachowuje pewien porządek. Jeżeli uczelnia dojrzała do jakiejś kategorii, nie wymaga to żadnych dodatkowych zabiegów organizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AnnaJankowska">Ponieważ stosowana była już taka procedura, to lepiej, gdy ustawy dotyczące tego samego, brzmią nawet podobnie, bo jest to sytuacja prostsza dla kogoś, kto za ileś tam lat będzie tym się zajmował. Wydaje mi się, że nie byłoby dobrze, gdyby ktoś miał kiedyś ustalić, że uczelnia po 50 latach funkcjonowania nie miała nazwy. Nadawanie nazwy takiej starej uczelni niedobrze brzmi, gdy to się oceni w oderwaniu od innych okoliczności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#GrażynaStaniszewska">Czy pan rektor chciałby coś dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#FeliksKiryk">Chcielibyśmy stąd wyjść już z decyzją Komisji o nadaniu uczelni nazwy Akademia Pedagogiczna. Nie będę mówił o swoim emocjonalnym stosunku do tej kwestii. Występowaliśmy o przekształcenie uczelni, ale przekształcenia nie ma, bo przekształcenie to jest coś innego. Tutaj nam wytłumaczono, że nadania nazwy nie ma, bo nazwa była. W związku z tym nie kruszymy kopii o sprawy formalne. Sądzę, że za dwa-trzy lata nastąpi przekształcenie w połączeniu z inną uczelnią w Krakowie i wtedy będzie inna sytuacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanZaciura">Nie podzielam poglądu, że propozycja pana ministra może odnosić się tylko do tytułu ustawy. Proszę zwrócić uwagę, że obecnie w przedłożeniu poselskim jest jakaś logika między tytułem ustawy a treścią ustawy.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JanZaciura">Wyraźnie mówi się, że nadaje się nazwę. Jeżeli w tytule napiszemy, że jest to ustawa „o zmianie nazwy”, a w treści ustawy piszemy, że „nadaje się nazwę”, uznać to trzeba za dziwne, chociaż jest to ustawa bardzo krótka. W związku z tym składam wniosek, aby nie uwzględnić propozycji rządowej w sprawie zmiany tytułu ustawy i przyjąć tekst proponowany przez posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StanisławKracik">Przysłuchuję się z zainteresowaniem tej egzegezie bardzo krótkiego tekstu. W języku polskim funkcjonuje pojęcie nadawania imienia i ta szkoła ma swoje imię, nadane jej kiedyś tam. Natomiast ma nazwę, a teraz, nadając jej nową nazwę, czyniąc ją akademią, podnosimy na wyższy poziom jej rangę, zwłaszcza że pojęcie wyższej szkoły zmienia się, np. w świetle ustawy o wyższych szkołach zawodowych. Potrzebne jest zaakcentowanie tej różnicy i rekomenduję panu ministrowi Jerzemu Zdradzie kilka ważniejszych spraw do rozważenia, związanych ze szkołami wyższymi, niż spór o to, czy nadawać, czy zmieniać nazwę uczelni. Popieram wniosek pana posła Jana Zaciury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#GrażynaStaniszewska">Panie ministrze, czy pan podtrzymuje swój wniosek w takim znaczeniu, że dotyczy tylko tytułu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JerzyZdrada">Chodzi o wprowadzenie tej zmiany, którą przedstawiłem, do tytułu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#GrażynaStaniszewska">Zgłoszony wniosek sprowadza się więc do tytułu poselskiego projektu ustawy, który brzmiałby: „o zmianie nazwy Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie na Akademię Pedagogiczną im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie”. Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#GrażynaStaniszewska">W głosowaniu nikt nie poparł wniosku, 16 posłów było przeciwnych, 2 posłów wstrzymało się od głosu. Wniosek nie został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#GrażynaStaniszewska">Kto z państwa jest za przyjęciem brzmienia ustawy według projektu poselskiego, tzn. tytułu i obu artykułów ustawy? Wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#GrażynaStaniszewska">Wybierzemy teraz posła sprawozdawcę. W głosowaniu zdecydowano o powierzeniu funkcji sprawozdawcy panu posłowi Kazimierzowi Sasowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#FeliksKiryk">Jest mi bardzo miło i bardzo się cieszę i nie będę już mówił, że czekaliśmy na to rok. Nie będę szukał nikogo, kto spowodował, że ten rok uznaliśmy za stracony. Nie będę biadał nad tym, że nie stało się to 11 maja, skoro stanie się to 1 października br. Chciałbym zaprosić wszystkich państwa już teraz na inaugurację roku akademickiego w Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Chciałbym podziękować wszystkim państwu, ale przede wszystkim panu posłowi Stanisławowi Kracikowi, z którym znaleźliśmy kogoś, kto nas bardzo wspierał w naszych staraniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#GrażynaStaniszewska">Chcę panu rektorowi przekazać najlepsze życzenia od Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#GrażynaStaniszewska">Przechodzimy do drugiego punktu porządku obrad - pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o utworzeniu uniwersytetu w Olsztynie. Jest to bardzo ważna ustawa dla rządu, ale i dla nas. Jest to pierwszy krok w nowym kierunku rozwoju szkolnictwa wyższego. Bardzo cieszymy się, że możemy się tą ustawą zająć jeszcze przed wakacjami. Chcemy ją szybko rozpatrzyć, aby ta niezwykła inicjatywa, jaka powstała w Olsztynie, mogła się jak najszybciej zmaterializować i aby była pewnym wzorem i przykładem dla innych ośrodków akademickich.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#GrażynaStaniszewska">Oddaję głos panu ministrowi, który w imieniu rządu przedstawi projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JerzyZdrada">Z ogromną radością przedkładam projekt ustawy o utworzeniu uniwersytetu w Olsztynie. Podczas uzasadniania projektu będę miał okazję podkreślić, dlaczego nam na tym zależy. Sala, w której obradujemy, jest szczęśliwa dla podejmowania tego rodzaju decyzji integracyjnych. Tutaj w 1993 r. włączyliśmy znowu Akademię Medyczną do Uniwersytetu Jagiellońskiego, tutaj odbyło się kilka innych posiedzeń, na których decydowaliśmy np. o zmianach dotyczących politechnik. Teraz mamy rozpatrzyć projekt ustawy o utworzeniu uniwersytetu w Olsztynie, i to utworzeniu w sposób, który może być istotnie wzorem i przykładem dla wielu ośrodków akademickich w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#JerzyZdrada">Uniwersytet w Olsztynie powstaje z inicjatywy miejscowego środowiska naukowego i z inicjatywy władz regionu Warmii i Mazur. Pierwsze projekty utworzenia uniwersytetu w Olsztynie zgłaszane były przed kilku laty. W kolejnych dyskusjach rodziła się koncepcja powołania tego uniwersytetu. Od początku mówiono o konieczności integracji olsztyńskiego środowiska akademickiego.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#JerzyZdrada">Uniwersytet, który utworzymy na mocy tej ustawy, z całą pewnością będzie służył rozwojowi nauki i ułatwi wszechstronną edukację młodzieży tego rozległego regionu. Materialna integracja naukowego środowiska olsztyńskiego w strukturze uniwersytetu stworzy lepsze, nowe warunki organizacyjne do prowadzenia dydaktyki i badań naukowych.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#JerzyZdrada">Uniwersytet w Olsztynie będzie dużą uczelnią; będzie liczył w chwili jego utworzenia ponad 20 tys. studentów i stanie się ważnym ośrodkiem nauki, kultury, sztuki. Uniwersytet ma powstać w dniu 1 września 1999 roku, a więc za niespełna dwa miesiące, i powstanie z połączenia potencjałów naukowych i dydaktycznych Akademii Techniczno-Rolniczej im. Michała Oczapowskiego w Olsztynie oraz Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie - za zgodą władz i organów tych uczelni.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#JerzyZdrada">W skład uniwersytetu wejdzie również - jako wydział teologii - Warmiński Instytut Teologiczny. Uniwersytet ten będzie trzecim uniwersytetem w Polsce - po Uniwersytecie Opolskim i po Uniwersytecie Poznańskim - który będzie miał w swojej strukturze wydział teologii.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#JerzyZdrada">Podstawowe jednostki organizacyjne na wymienionych uczelniach, które będą tworzyć uniwersytet, z dniem jego utworzenia stają się jednostkami tegoż uniwersytetu. Chciałbym jednak podkreślić, że nie dokonujemy tutaj mechanicznego połączenia struktur istniejących. W ciągu ponad roku przygotowań do dnia dzisiejszego były przeprowadzane prace, mające na celu stworzenie najbardziej optymalnej struktury nowego uniwersytetu w dniu jego powołania. Efekt tych prac jest taki, że w chwili obecnej - a nie jest to jeszcze zakończony proces zmian strukturalnych i uzyskiwania uprawnień, przedkładamy ustawę o utworzeniu uniwersytetu, który będzie miał 10 wydziałów - wszystkie z prawem doktoryzowania, w tym 5 wydziałów z prawem habilitowania. Będzie to więc od samego początku uniwersytet w pełni autonomiczny.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#JerzyZdrada">Podstawowym kierunkiem działalności uniwersytetu, tak jak wszystkich innych uniwersytetów, będzie kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych, i to w zakresie znacznie szerszym, niż to ma miejsce w uniwersytetach dotychczasowych, a mianowicie w zakresie nauk humanistycznych, teologicznych, prawnych, weterynaryjnych, rolniczych, technicznych, biologicznych, fizycznych, chemicznych, ekonomicznych i matematycznych. To świadczy o tym, że tworzymy uniwersytet o zupełnie nowej strukturze, w rozmiarach nie notowanych dotychczas w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#JerzyZdrada">Dzięki temu uniwersytet zwiększy znacznie swoją ofertę edukacyjną w stosunku do tego, co proponują obecnie te trzy wymienione uczelnie olsztyńskie. Uniwersytet będzie otwarty na kształcenie osób niepełnosprawnych i na prowadzenie różnych form dokształcania i uzupełniania wiedzy na różnego rodzaju studiach podyplomowych. Pracownicy zatrudnieni w tych trzech uczelniach w dniu utworzenia uniwersytetu stają się pracownikami uniwersytetu, a jest to korpus liczący ponad 2700 osób, w tym ponad 1600 osób to nauczyciele akademiccy, a wśród nich ponad 400 osób z tytułem naukowym profesora lub ze stopniem naukowym doktora habilitowanego. Stopień naukowy doktora posiada 620 pracowników - nauczycieli akademickich tych trzech uczelni.</u>
          <u xml:id="u-29.8" who="#JerzyZdrada">Studenci tych uczelni z chwilą utworzenia uniwersytetu stają się studentami uniwersytetu, a zatem obecna rekrutacja do tych trzech uczelni praktycznie jest rekrutacją do przyszłego Uniwersytetu Olsztyńskiego.</u>
          <u xml:id="u-29.9" who="#JerzyZdrada">Przewidujemy, że koszty utrzymania uniwersytetu po jego utworzeniu, przez te cztery miesiące w 1999 r. wyniosą 101 tys. zł i wymagać to będzie dodatkowych środków w wysokości 711 tys. zł, w tym na limit wynagrodzeń - ponad 470 tys. zł. Ministerstwo Edukacji Narodowej dysponuje takimi środkami, ponieważ liczyliśmy się przy tworzeniu budżetu na rok bieżący, że dojdzie w tym roku do utworzenia uniwersytetu w Olsztynie. Nie będą potrzebne żadne dodatkowe środki z budżetu państwa ponad to, czym w chwili obecnej dysponuje szkolnictwo wyższe.</u>
          <u xml:id="u-29.10" who="#JerzyZdrada">Kształt tego uniwersytetu określony został w projekcie ustawy. Rada Główna Szkolnictwa Wyższego 25 marca br. biorąc pod uwagę opinię trzech uniwersytetów polskich, jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy o utworzeniu uniwersytetu w Olsztynie.</u>
          <u xml:id="u-29.11" who="#JerzyZdrada">Chcielibyśmy, aby to, co następuje w Olsztynie, było dobrym wzorem i przykładem dla innych ośrodków, w których istnieją wyższe szkoły pedagogiczne i uczelnie techniczne. Mam na myśli takie ośrodki, jak Rzeszów, Kielce czy Bydgoszcz, których łączny potencjał, przy odpowiednim jego ukształtowaniu w nowej strukturze akademickiej, dawałby szanse na utworzenie uczelni znacznie lepiej przystosowanej do zadań, jakie szkoły wyższe powinny pełnić w nadchodzącym stuleciu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#GrażynaStaniszewska">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#DanutaCiborowska">Pragnę powiedzieć, że dzień dzisiejszy w Sejmie na posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży jest dniem niezwykłym dla mieszkańców regionu Warmii i Mazur, dla tych wszystkich, którzy od wielu lat dążyli do tego, aby Olsztyn - stolica tego regionu - stał się siedzibą uniwersytetu. W dniu dzisiejszym następuje spełnienie wieloletnich dążeń trzech olsztyńskich uczelni mających długoletni dorobek naukowy.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#DanutaCiborowska">Składa się na to 50 lat dorobku Akademii Rolniczo-Technicznej, 30 lat dorobku Wyższej Szkoły Pedagogicznej, wieloletnie, nawiązujące do tradycji Akademii Braniewskiej, osiągnięcia Warmińskiego Instytutu Teologicznego. To jest potencjał, który w dniu dzisiejszym ma szansę, dzięki naszej woli stać się wspólnym potencjałem jednej uczelni o wysokiej randze, która ma powstać 1 września br.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#DanutaCiborowska">Pragnę również powiedzieć, że jest to wielka zasługa władz administracyjnych naszego regionu, które od wielu lat starały się o stworzenie możliwości i warunków do tego, aby mógł powstać uniwersytet w Olsztynie. Można na ten temat mówić bardzo wiele, ponieważ wszyscy tutaj, a szczególnie nasi goście z Olsztyna, doskonale znają wszystkie szczegóły zabiegania o tę sprawę. Najważniejsze jest to, że w dniu 1 września br., jeżeli taka będzie wola Komisji i Sejmu, a mam nadzieję, że tak to będzie, powstanie uniwersytet w Olsztynie i uniwersytet ten w stolicy regionu Warmii i Mazur stanie się faktem.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#DanutaCiborowska">Chciałabym podziękować za starania tym wszystkim naukowcom i politykom naszego regionu, wszystkim ludziom dobrej woli, którzy dążyli do utworzenia tego uniwersytetu.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#DanutaCiborowska">Zgłaszam wniosek, żeby, jeżeli nie będzie przeszkód legislacyjnych - a chyba takich nie będzie - pani przewodnicząca pilnie przekazała projekt ustawy do drugiego czytania w Sejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#KazimierzJaniak">Pani posłanka Danuta Ciborowska powiedziała, że wniesienie tego projektu ustawy pod obrady Sejmu jest wielkim wydarzeniem. Jest to dzień wielkiej radości, że możemy rozpocząć debatę nad tym projektem ustawy, która powołuje do życia nową uczelnię - uniwersytet w Olsztynie, w stolicy regionu Warmii i Mazur. Region ten zawsze był związany z Polską i zawsze służył Polsce i Polsce zawsze był wierny. Ta radość dla mnie jest radością także osobistą, gdyż jestem jeszcze adiunktem Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie i doskonale pamiętam wszystkie działania i prace, które były podejmowane przez środowisko nie tylko mojej uczelni, ale także całej społeczności akademickiej w Olsztynie na rzecz utworzenia uniwersytetu.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#KazimierzJaniak">Chciałbym podziękować za te wszystkie działania społeczności lokalnej, społeczności akademickiej, władzom administracyjnym, a także podziękować za to, że rząd te starania poparł i uwieńczył poprzez przygotowanie i przyjęcie projektu tej ustawy. Jest to ogromna szansa przede wszystkim dla tych, którzy będą tam studiować i zdobywać wiedzę. Jest to także szansa dla regionu, któremu ten Uniwersytet Warmińsko-Mazurski będzie służyć swoją myślą naukową, swoim działaniem dydaktycznym i działaniem wychowawczym.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#KazimierzJaniak">Jeżeli Komisja zaaprobuje projekt ustawy w pierwszym czytaniu i przyjmie wniosek pani posłanki Danuty Ciborowskiej, będę zabiegał o to, aby jutro podczas obrad plenarnych Sejmu, jeśli zostanie przygotowane sprawozdanie naszej Komisji, rozpoczęło się drugie czytanie i aby Sejm mógł przyjąć jednolity tekst ustawy powołującej do życia Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#KazimierzJaniak">Zdajemy sobie sprawę z tego - mam nadzieję, że wszyscy - iż nagli nas pragnienie, chociaż nie będą to pośpieszne, lecz rozważne działania, aby z dniem 1 września br. zaczął funkcjonować i żyć dla dobra studentów, dla dobra społeczności Warmii i Mazur Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Dlatego też w imieniu własnym i w imieniu klubu AWS popieram przyjęcie tego projektu ustawy przez Komisję, a ewentualne poprawki do tego projektu będziemy zgłaszać w czasie, który wyznaczy pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym poprzeć wszystko to, co było zawarte w dwóch poprzednich głosach. Pragnę przywołać stare, ironiczne powiedzenie, którego czasem używa się w Polsce, że zwycięstwo ma wielu ojców, a porażka jest sierotą. To powiedzenie jest prawdziwe, ale ono powinno być czasem potraktowane poważnie i pozytywnie. Sądzę, iż fakt, że dochodzi do powołania tego uniwersytetu, jest rzeczywiście zasługą wielu ludzi, wielu środowisk społecznych i naukowych, także władz administracyjnych oraz środowisk politycznych działających ponad podziałami. Można o tym mówić bardzo długo.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#TadeuszIwiński">Chcę uzupełnić to kilkoma uwagami o innym charakterze. Po pierwsze, województwo obejmujące Warmię i Mazury jest jednym z największych województw w Polsce, czwartym pod względem powierzchni. Ma to znaczenie także i takie, że jest to region, gdzie występuje największe bezrobocie w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#TadeuszIwiński">Na forum tej Komisji nie trzeba nikomu tłumaczyć, że najlepszą drogą do tworzenia nowych miejsc pracy, do tego, żeby dać ludziom szansę zatrudnienia, jest inwestowanie w edukację. Młodzież, która znajdzie się na Uniwersytecie Olsztyńskim, uzyska nowe szanse i to może przyczynić się również do poprawy sytuacji na rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#TadeuszIwiński">Po drugie, uniwersytet w Olsztynie będzie uczelnią z krwi i kości. Nie wypowiadając się o innych uczelniach tworzonych w ostatnich latach w Polsce, chcę przywołać tu przykład uniwersytetu w Opolu, który powstał z Wyższej Szkoły Pedagogicznej i Opolskiego „Hosianum”, jeśli mogę użyć tej nazwy. Tu, w Olsztynie, mamy dołączenie do tej dwójki - analogicznie, jak to miało miejsce w Opolu - dołączenie jako lokomotywy Akademii Rolniczo-Technicznej, która jest jedną z najlepszych tego typu uczelni w Polsce, a i olsztyńska Wyższa Szkoła Pedagogiczna należy do dobrych wśród tego typu szkół. Mówię o tym jako profesor jednej z tych uczelni, mam nadzieję, że profesor przyszłego uniwersytetu.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#TadeuszIwiński">Droga do powołania tego uniwersytetu była bardzo długa i nie mogę nie wspomnieć, bo byłoby to nieuczciwe, i jeżeli będę występował na forum sejmowym w imieniu klubu SLD, to także to powiem, nazwiska prof. Tadeusza Krzymowskiego. To on był twórcą w 1991 r. i prezesem Olsztyńskiego Forum Naukowego, które działając ponad podziałami wypracowało po długich dyskusjach pierwszą koncepcję uniwersytetu. Ta koncepcja ulegała potem zmianom, chociaż mnie odpowiadała ta pierwsza, ale to dzisiaj nie ma znaczenia, bo sądzę, że przyszły uniwersytet będzie mógł nadal w perspektywie najbliższych kilku czy może kilkunastu lat doskonalić swoją strukturę. Proponuje się teraz powołanie 10 wydziałów. W przyszłości niektóre z nich mogą być łączone, inne mogą być rozdzielane. Jeszcze nie tak dawno podejmowane były próby wyłączenia z tej triady jednej z uczelni, ale one się nie udały, bo były błędne metodologicznie. Cieszę się, że teraz panuje pełna zgoda co do kształtu uniwersytetu.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#TadeuszIwiński">Podzielam opinię pana ministra Jerzego Zdrady, że to będzie duży uniwersytet, i dodam, że mam nadzieję, iż ten uniwersytet nie będzie tylko prostą sumą tych trzech uczelni, ale że tu w wyniku połączenia tych uczelni może wystąpić zjawisko nowej jakości. Poseł Kazimierz Janiak słusznie zauważył, że nie czas teraz na poprawki do ustawy, ale chciałbym wspomnieć o jednej tylko kwestii, która nie dotyczy treści ustawy, a uzasadnienia. Jak rozumiem, przez pomyłkę, a jeżeli nie, trzeba to będzie poprawić, stwierdza się, że „zamierzeniem zwolenników idei uniwersytetu jest, aby stanowił on także pomost między Polską a Republikami Rosyjską i Łotewską”.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#TadeuszIwiński">Pomost między Polską a Republiką Rosyjską - to nie podlega dyskusji, ponieważ cała granica Polski z Rosją to granica woj. warmińsko-mazurskiego z jednym z 89 obwodów Rosji, czyli z obwodem kaliningradzkim. Nie graniczymy natomiast z Łotwą, więc albo tu chodzi o Litwę, albo i o Litwę, i o Łotwę. Traktuję to jako błąd drukarsko-korektorski i popieram wniosek, aby pierwsze czytanie projektu ustawy zakończyć dzisiaj i jak najszybciej ustawę przekazać do drugiego i trzeciego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JanZaciura">Wiem, że na uroczystości przyjdzie pora, kiedy odbywać się będzie inauguracja roku akademickiego na uniwersytecie w Olsztynie. Jest to jednak pierwsze czytanie i poza tymi deklaracjami, trzeba byłoby uzyskać dodatkowe informacje czy wyjaśnienia pewnych kwestii, których może Ministerstwo Edukacji Narodowej nie dopowiedziało w swoim promowaniu tej ustawy, ale mogą udzielić odpowiedzi zaproszeni goście; w przeciwnym razie czulibyśmy się niedowartościowani. W związku z tym takie pytania skieruję, bo myślę, że podczas drugiego czytania będziemy mogli wiele powiedzieć publicznie i podczas inauguracji uniwersytetu.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JanZaciura">Chciałbym powiedzieć, że nie jest to nowa inicjatywa. W poprzedniej kadencji Sejmu Komisja Edukacji dwukrotnie dyskutowała te problemy na swoich wyjazdowych posiedzeniach i środowisko olsztyńskie było faktycznie gotowe do takiej inicjatywy.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#JanZaciura">Podkreślaliśmy, że to była jedyna inicjatywa, przy której nie odegrały roli ambicje poszczególnych uczelni. Wtedy były już decyzje Senatu, aby zmierzać w tym kierunku, żeby stworzyć silne środowisko wspierające tę inicjatywę. Jak państwo wiecie, w Opolu tamtejsza politechnika wcale nie chciała przyłączyć się do tworzonego tam uniwersytetu, uważając, że na takiej zmianie uczelnia nie zyska, a straci. Trzeba podkreślić, że wieloletnie starania uczelni olsztyńskich zmierzały wyraźnie do integracji. Nie wiem, kto zaniedbał to, że jeszcze dotychczas nie ma uniwersytetu w Olsztynie. Nie szukajmy jednak winnych, bo to nie ma dzisiaj żadnego sensu.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#JanZaciura">Zmieniła się niewątpliwie sytuacja, jeśli chodzi o rozwiązania prawne.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#JanZaciura">Po pierwsze, mówiono dużo o tym, aby była to inicjatywa poselska. Tymczasem jest to inicjatywa rządowa, a jest to pierwsza inicjatywa rządowa powołania uczelni wyższej o takim statucie. Uważam, że jest to ważne wydarzenie.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#JanZaciura">Po drugie, w tej inicjatywie pojawił się Warmiński Instytut Teologiczny, co jest częściowo powtórzeniem tego, co miało miejsce przy tworzeniu uniwersytetu w Opolu. Proszę jednak zwrócić uwagę, że w projekcie ustawy są zapisy odwołujące się do przyszłego porozumienia rządu z Episkopatem w tej sprawie. Nie wiem, czy takie porozumienie jest wystarczające, bo w przypadku Uniwersytetu Opolskiego potrzebna była aż decyzja Stolicy Apostolskiej. W związku z tym mam wątpliwości, czy ta procedura wejścia czy utworzenia wydziału teologicznego spełnia wszystkie warunki formalnoprawne, poza powołaniem się na konkordat.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#JanZaciura">Mam jeszcze dwa pytania. Pierwsze kieruję do wojewody warmińsko-mazurskiego. Bywa tak, że powołuje się uczelnię przy dużych zapowiedziach i deklaracjach władz terenowych, a później powołana uczelnia żyje własnym życiem i staje się sierotą w lokalnym środowisku. Uważa się, że uczelnia ma być na garnuszku resortu edukacji czy rządu, a władze terenowe usiłują stać z boku i przyglądać się, jak rozwija się ta inicjatywa czy to przedsięwzięcie. Byłoby z naszej strony niedobrym objawem, gdybyśmy w czasie pierwszego czytania projektu ustawy nie zapytali wojewody, jak władze wojewódzkie przyjmują tę inicjatywę - nie w sensie ideologicznym, tylko jak władze wojewódzkie pojmują swoją funkcję pomocy tejże uczelni, łącznie z pomocą materialną i finansową.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#JanZaciura">Czy władze wojewódzkie nie mogłyby znaleźć dodatkowych środków na te 71 etatów na cztery miesiące bieżącego roku, aby nie naruszać kruchego budżetu ministra edukacji, który był przezorny i zabezpieczył pewne środki na ten cel? Zawsze o to pytaliśmy włodarzy województwa, a nawet więcej: prosiliśmy prezydentów miast o pomoc dla nowej uczelni. Pytam pana wojewodę: jak pan widzi uniwersytet nie tylko jako uczelnię, która pomoże panu realizować pewną koncepcję polityki na terenie tego województwa, współpracy między sąsiadującymi regionami czy współpracy transgranicznej, ale jednocześnie, czy pan wraz ze swoim urzędem samorządowym i urzędem marszałkowskim będzie wspierał uczelnię w różnych potrzebach, a takich potrzeb każda uczelnia ma dużo?</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#JanZaciura">Drugie pytanie kieruję do przedstawiciela Warmińskiego Instytutu Teologicznego. Przepraszam, ale mam lukę w wiedzy i nie wiem, czym zajmuje się Warmiński Instytut Teologiczny, jakie ma prawa akademickie, jaką ma kadrę. Samo stwierdzenie o 71 etatach przeliczeniowych nic mi jeszcze nie mówi o potencjale naukowym samego instytutu. Chciałbym prosić o przedstawienie tego trzeciego pionu, który ma tworzyć ważną uczelnię i współtworzyć uniwersytet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#GrażynaLangowska">Pan poseł Jan Zaciura, gdyby zabrał głos po mnie, zapewne nie zadałby niektórych pytań. Czuję się bardzo mocno związana z tym regionem i zdawałam sobie sprawę z tego, że część obecnych na tej sali będzie chciała usłyszeć informację, zwłaszcza o tym naszym Warmińskim Instytucie Teologicznym, bo nie jest to takie częste, aby uczelnie świeckie łączyły się z uczelnią związaną z Kościołem. Dobrze byłoby, aby stało się to tradycją i aby te potencjały naukowe ze sobą współpracowały.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#GrażynaLangowska">W związku z tym, że prosiłam o informacje obecnego tu biskupa Jezierskiego i takie informacje uzyskałam, mogę przekazać część tej wiedzy. Otóż Warmiński Instytut Teologiczny jest znany na terenie naszej diecezji. Osoby spoza tego regionu niewiele zapewne o nim słyszały. Podkreślając, że jest to ważna uczelnia, chciałabym przypomnieć nieco historię tej uczelni. W 1979 r. powstało w Olsztynie Studium Teologii dla Świeckich przy Instytucie Kultury Chrześcijańskiej Jana Pawła II. Wkrótce okazało się, że jest to uczelnia bardzo potrzebna: religia wróciła do szkół, a więc uczelnia przygotowywała nauczycieli, którzy - fachowo wykształceni - uzupełniali kadrę pedagogiczną w szkołach naszego regionu.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#GrażynaLangowska">Wyższe Seminarium Duchowne, nazywane popularnie „Hosianum”, oraz Warmińskie Wyższe Studium Katechetyczne w Gierzwałdzie pod Olsztynem i Studium Teologii dla Świeckich w Olsztynie tworzą właśnie Warmiński Instytut Teologiczny. Fuzja tych uczelni nastąpiła w 1980 r.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#GrażynaLangowska">Te struktury Warmińskiego Instytutu Teologicznego związane są ze sobą także umową o współpracy z wydziałem teologicznym Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Oznacza to, że absolwenci Warmińskiego Instytutu Teologicznego uzyskują stopnie zawodowe magistra teologii. To prawo, wynikające ze związków z Papieską Akademią Teologiczną, jest uznane przez państwo i jest to stwierdzone w ustawie z 17 maja 1989 r. wraz z aktami wykonawczymi.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#GrażynaLangowska">W tym roku stopień magistra teologii uzyskało ponad 100 absolwentów tej uczelni. Zaawansowane są także starania o erygowanie wydziału teologii przez Stolicę Apostolską. Z informacji, które podał ksiądz biskup, wynika, że Stolica Apostolska skłania się do erygowania wydziałów teologii na uniwersytetach państwowych, gdyż daje to gwarancję odpowiedniego poziomu nauczania, integruje poszczególne środowiska.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#GrażynaLangowska">Utworzenie wydziału teologii w Uniwersytecie Olsztyńskim umożliwi podjęcie studiów na tej uczelni większej liczbie zainteresowanych osób, a odpowiednio wykształconej kadry ciągle brakuje. Ponieważ jesteśmy regionem biednym, wyjazdy na studia do Warszawy czy do Lublina nie są częste, bo nie każdego na to stać. Wielu absolwentów olsztyńskich szkół średnich i z całego regionu ucieszy wiadomość, że w Olsztynie powstanie uniwersytet.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#GrażynaLangowska">Wyższe Seminarium Duchowne dysponuje dobrą bazą, odpowiednimi pomieszczeniami dydaktycznymi, które udostępni powstającemu wydziałowi. Seminarium ma także zasobną bibliotekę z cennym księgozbiorem, głównie ksiąg historycznych opisujących dzieje regionu i naturalnie teologicznych.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#GrażynaLangowska">Nasza archidiecezja posiada także swoje archiwum o dużym znaczeniu dla całego środowiska naukowego regionu. Seminarium od 1964 r. wydaje własny rocznik naukowy - Studia Warmińskie. Ukazało się już 35 tomów. Rozwijane są kontakty z innymi środowiskami i współpraca naukowa, zwłaszcza w dziedzinie humanistyki. Mam nadzieję, że te informacje nieco przybliżyły zainteresowanym wiedzę o Warmińskim Instytucie Teologicznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JanKulas">W pełni popieram tę inicjatywę i zachęcam do podjęcia decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejSmirnow">Chciałbym zwrócić uwagę na kilka - moim zdaniem - bardzo istotnych elementów tej sprawy. Mamy do czynienia chyba z pierwszym przykładem utworzenia uniwersytetu, którego jednym z najważniejszych składników i największą jego częścią jest Akademia Rolniczo-Techniczna. To tworzy pewną nową jakość i przełamuje pewne tradycyjne podziały, które występowały w naszym szkolnictwie wyższym, i dzieje się to chyba z korzyścią dla tego szkolnictwa, a przede wszystkim z korzyścią dla regionu, który uzyskuje jeden z największych uniwersytetów w Polsce. Olsztyn stanie się tym samym miastem uniwersyteckim, bo dotychczas był miastem akademickim, ale działające tam znane trzy uczelnie nie miały tego charakteru i tej uniwersalnej rangi.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#AndrzejSmirnow">Chciałbym przyłączyć się do wniosku pana posła Kazimierza Janiaka. Cały długi i trudny proces tworzenia tego uniwersytetu poprzedził tę debatę w Komisji. Przyjęcie projektu ustawy jest ostatnim elementem tego procesu. W tym przypadku pośpiech jest ze wszech miar wskazany, bo szkoda byłoby, gdyby następny rok akademicki upłynął jeszcze na tworzeniu uniwersytetu. Gdybyśmy przyjęli wniosek, aby przeprowadzić tę końcową procedurę legislacyjną w takim trybie, który zaproponował pan poseł Kazimierz Janiak, powstałaby szansa, że ten uniwersytet zacznie funkcjonować od 1 września br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MirosławPawlak">Ja też w pełni popieram tę inicjatywę oraz wnioski zgłoszone przez panią posłankę Danutę Ciborowską i pana posła Kazimierza Janiaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#GrażynaStaniszewska">Chciałabym teraz poprosić o zabranie głosu naszych gości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JacekJezierski">Droga do utworzenia wydziału teologii w powstającym państwowym uniwersytecie w Olsztynie powtarza jak gdyby rozwiązanie przyjęte przy tworzeniu Uniwersytetu Opolskiego. Dlatego właściwie wszystkie elementy tamtego rozwiązania są teraz powtarzane.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#JacekJezierski">Chodzi tu o umowę między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Kościołem, a także o erygowanie wydziału teologii przez Stolicę Apostolską. Jest już przygotowany tekst umowy pomiędzy rządem a Kościołem i w tej umowie jest zapis, że Archidiecezja Warmińska wnosi jako swoje wiano w uniwersytet wzgórze zabudowane, tzw. Wzgórze św. Andrzeja w Ornecie, na którym mieści się kompleks budynków. Przed wojną był to duży szpital prowadzony przez Caritas; po II wojnie światowej mieściły się tu koszary. Od trzech lat wojsko przeniosło się z Ornety gdzie indziej i zwróciło ten obiekt właścicielowi. Archidiecezja przekazuje teraz ten obiekt uniwersytetowi.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#JacekJezierski">Następna sprawa - to erygowanie wydziału teologii przez Stolicę Apostolską. Starania o podjęcie tej decyzji są zaawansowane. Aktualnie arcybiskup nuncjusz jest w Watykanie, także w tej sprawie. Jak mówiła pani posłanka, Stolica Apostolska eryguje chętniej wydziały teologii w uniwersytetach państwowych, ponieważ uniwersytety gwarantują wysoki poziom naukowy. W określonym środowisku uniwersyteckim wydział teologii musi dostosować się do rygorów prawa państwowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ZbigniewBabalski">Zanim odpowiem na pytanie, chciałbym stwierdzić, że jest to chyba oczywiste, że jako wojewoda zabiegam i bardzo pragnę, aby ten region rozwijał się w sposób dynamiczny pod każdym względem i na każdej płaszczyźnie. Szanse, czy też inwestycje czasami się otrzymuje po to, aby je dobrze wykorzystać. Tę szansę edukacyjną region Warmii i Mazur może otrzymać za państwa przyzwoleniem na tej sali, a następnie za przyzwoleniem Sejmu. I sądzę, że tak się stanie, o czym wnioskuję z państwa głosów.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#ZbigniewBabalski">Dyskusja na temat powołania uniwersytetu w Olsztynie toczyła się w środowisku naukowym i na łamach prasy od wielu lat. Racje przemawiające za tym, aby powstał uniwersytet, zjednoczyły wszystkie kręgi społeczne, naukowe i - co ważne - także polityczne. Nie było tu żadnych podziałów. Racje te znalazły zrozumienie w Ministerstwie Edukacji Narodowej i chciałbym wyrazić gorące podziękowanie, szczególnie dla przewodniczącego zespołu pracującego na rzecz utworzenia uniwersytetu, pana ministra Jerzego Zdrady.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#ZbigniewBabalski">Powstanie uniwersytetu w Olsztynie jest ogromnym awansem i ogromną szansą dla naszego regionu. Jest to także zasłużony awans dla całego środowiska naukowego, a przede wszystkim jest to szansą dla młodzieży, szczególnie wiejskiej i małomiasteczkowej, pochodzącej z biedniejszej i mniej może intelektualnie rozbudzonej grupy społecznej w naszym regionie. Powołaniu uniwersytetu towarzyszy także troska o to, aby nie gubić talentów, aby wykorzystać je dla dobra kraju. W tym kierunku będzie zmierzać działalność uniwersytetu.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#ZbigniewBabalski">To powinno nam pomóc w integracji tego dużego regionu. Tworzenie takiej wspólnoty regionalnej może odbywać się, gdy w regionie są szanse rozwoju intelektualnego. Z tym wiąże się także rozwój społeczny.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#ZbigniewBabalski">Chciałbym z tego miejsca podziękować wszystkim, którzy choćby w małym stopniu przyczynili się do tego, aby powstał uniwersytet w Olsztynie, czy też Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, chociaż nazwa jest w tym przypadku trochę wtórna, ale ta szersza może bardziej integrować region. Bardzo proszę i apeluję, abyście państwo wybrali tę krótką ścieżkę legislacyjną i aby wniosek akceptujący projekt ustawy został przyjęty. Wtedy już w tym tygodniu będziemy mogli powiedzieć mieszkańcom regionu Warmii i Mazur, że za przyzwoleniem Sejmu mamy uniwersytet w Olsztynie.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#ZbigniewBabalski">Odpowiadam teraz na pytanie. Gdybym nawet nie chciał, to bym nie mógł, ale chcę wspierać i pomagać uniwersytetowi i odpowiadam tutaj wprost. Jeżeli państwo dacie wojewodom tytuł do tego, że mogą kierować pieniądze na etaty, zrobię to, ale ja nie mam w budżecie takiego tytułu. Mam jednak w budżecie inne możliwości i kontynuuję to, co mój poprzedni wojewoda rozpoczął, a mianowicie pomoc w bazie i pomoc materialną. Czynimy to skutecznie, czego dowodem jest, że prawie 40 mieszkań zostało wybudowanych i przekazanych na potrzeby kadry profesorskiej, która rozpocznie pracę w uniwersytecie. Takiej pomocy będę udzielał dla rozbudowy akademickiej bazy sportowej, co już jest robione. Jeszcze raz dziękuję i proszę o przychylność dla zgłoszonego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JerzySzmit">Chciałbym dodać kilka słów do tego, co powiedział pan wojewoda, szczególnie podkreślając ten fakt, że utworzenie uniwersytetu w Olsztynie znacznie rozszerzy dostęp do wiedzy w naszym województwie. Jest to czwarte co do wielkości województwo w kraju, a jednocześnie jest najbardziej zaludnione. Dostępność do szkół średnich i do szkół wyższych jest u nas utrudniona.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#JerzySzmit">Zdajemy sobie doskonale sprawę z tego, że wysyłanie dzieci na studia do odległych ośrodków łączy się z ogromnymi kosztami, na co niestety stać coraz mniejszą część społeczeństwa. Skrócenie dystansu od miejsca zamieszkania do szkoły i uczelni ma szczególnie ważne znaczenie w naszym regionie, zwiększa możliwości zdobywania wiedzy. Trudno deklarować mi coś w imieniu samorządu województwa, bo jest to struktura, która dopiero się tworzy, ale na pewno możemy dopomóc w nawiązywaniu kontaktów międzynarodowych, które nawiązały już w tej chwili władze samorządowe, a także w uzyskaniu pewnych środków zagranicznych z funduszów pomocowych. Będziemy starali się jak najściślej współpracować z uniwersytetem w zakresie tych spraw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#RyszardGórecki">Szczyt zainteresowania i oczekiwania na utworzenie uniwersytetu w Olsztynie osiągnął już apogeum. Wszyscy w uczelniach i w regionie oczekują tego. W nawiązaniu do tego, co państwo powiedzieli wcześniej, a co w moim pojęciu jest warte podkreślenia, chcę dodać, że przede wszystkim powstaje uczelnia autonomiczna, a więc nie jest to powtórzenie sytuacji z Opola, Szczecina czy Białegostoku. Uniwersytet w Olsztynie zaliczony jest do grona uczelni autonomicznych. Ta uczelnia będzie kształciła na 34 kierunkach już w chwili startu, będzie zatrudniać 1600 nauczycieli akademickich, w tym ponad 160 profesorów. Minimum dla uznania uczelni za autonomiczną stanowi liczba 65 profesorów. Uczelnia ta będzie kształciła 23–24 tys. studentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#GrażynaStaniszewska">Wyczerpaliśmy wszystkie głosy w dyskusji. Zgłoszony został tylko jeden wniosek dotyczący nazwy uniwersytetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KazimierzJaniak">Sądzę, że i nazwa nie będzie budzić żadnych kontrowersji między nami. Uwzględniając zarówno historyczne tradycje regionu Warmii i Mazur, jak też uwzględniając miejsce, w którym ten uniwersytet - wolą najpierw tej Komisji, a następnie wolą Sejmu i Senatu oraz prezydenta - zostanie powołany do życia, uważam, że w celu integracji tych ziem, które tworzą region warmińsko-mazurski, trzeba zgłosić poprawkę do nazwy ustawy powołującej uniwersytet. Proponuję, by nadać mu nazwę Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie i proszę Komisję o przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym przypomnieć poprawkę, którą zgłosiłem o usunięcie błędu w uzasadnieniu. W nawiązaniu do tego, co mówił pan poseł Kazimierz Janiak, mam dwie uwagi. To prawda, że polską tradycją uniwersytecką od wielu lat jest to, że uniwersytety noszą nazwę miast, w których działają. Jednak bywają takie sytuacje, w których mogą być wyjątki od tej reguły. Uważam, że z różnych powodów - i tych, o których mówiono, i innych - ten wyjątek w tym przypadku można zrobić, i popieram tę propozycję zmiany i wprowadzenie do projektu ustawy: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski z siedzibą w Olsztynie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JerzyZdrada">Resort nie zajmuje w tej sprawie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JanZaciura">Mam wątpliwości, czy termin 1 września wymieniony w art. 1 jest realny. Gdybyśmy mieli dzisiaj o tym decydować, to wnosiłbym, aby zmienić termin z 1 września na 1 października.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#JanZaciura">Do pana ministra mam pytanie w sprawie tego erygowania wydziałów teologicznych przez Stolicę Apostolską. O ile pamiętam, a pracowaliśmy dosyć długo nad koncepcją utworzenia Uniwersytetu Opolskiego, wówczas w czasie pierwszego czytania projektu ustawy mieliśmy decyzję o takim erygowaniu wydziału teologicznego na tamtym uniwersytecie. Czy z punktu widzenia formalnoprawnego uchwalenie tej ustawy przez Sejm bazie takiej decyzji nie spowoduje jakiejś kolizji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JerzyZdrada">Najpierw sprawa daty. Jest bardzo ważne, aby uniwersytet powstał z dniem 1 września. Chciałbym przypomnieć, że w dniu 31 sierpnia upływa kadencja władz szkół wyższych wybranych trzy lata temu. Wiosną tego roku odbyły się wybory nowych władz. Ich kadencja zaczyna się 1 września i dlatego nie przypadkiem tę datę wpisaliśmy do projektu ustawy jako datę powołania do życia uniwersytetu w Olsztynie. Proszę Komisję, aby przyjęła ten argument za rozstrzygający, bo to ma ważne znaczenie. Ze wszystkimi sprawami formalnymi zdążymy do 1 września br.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#JerzyZdrada">Jeśli proces legislacyjny, rozpoczęty dzisiaj, zostanie zgodnie z wolą państwa odpowiednio skrócony, nic nie stoi na przeszkodzie, aby jeszcze w lipcu wypowiedział się na ten temat Senat, a wówczas pan prezydent ma 21 dni na podpisanie ustawy i z całą pewnością przed 1 września cały proces legislacyjny zostanie formalnie zakończony, a mam nadzieję, że dużo wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#JerzyZdrada">Jednocześnie zapewniam państwa, że trwają różnego rodzaju prace przygotowawcze i organizacyjne, których celem jest sprawne przejście od stanu trzech oddzielnych uczelni w stan jednego wspólnego uniwersytetu w Olsztynie. Ponadto, zgodnie z prawem, mamy kilka miesięcy czasu na to, aby już w trakcie funkcjonowania uniwersytetu od 1 września br. doprowadzić do ukształtowania władz uczelnianych na okres trzyletniej kadencji. Tworzymy ustawą w uniwersytecie wydział teologii, ale ten wydział realnie powstanie, gdy będzie zgoda Stolicy Apostolskiej. Taka jest procedura. Nie może być tej zgody wcześniej, dopóki nie ma uniwersytetu. Gdyby nie było takiej zgody, nie będzie wydziału, bo nie może powstać wydział teologii bez zgody Stolicy Apostolskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#GrażynaStaniszewska">Czy pan poseł Jan Zaciura podtrzymuje poprawkę, aby w art. 1 zmienić datę z 1 września na 1 października?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JanZaciura">Wycofuję tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#GrażynaStaniszewska">Mamy więc tylko jedną poprawkę. Dotyczy ona zmiany nazwy uniwersytetu w Olsztynie na Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki, która dotyczy tytułu i art. 1?</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#GrażynaStaniszewska">W głosowaniu poprawkę przyjęto jednomyślnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym, abyśmy uznali implicite, że wprowadzona zostanie autopoprawka rządu, która w uzasadnieniu do ustawy skoryguje błąd, na który wskazałem, tzn. Łotwę zamieni na Litwę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#GrażynaStaniszewska">Jest to słuszna uwaga. Ponieważ nie głosujemy uzasadnienia, to prosimy pana ministra, aby w drugim czytaniu, prezentując z trybuny sejmowej projekt, tę sprawę wyjaśnił.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#GrażynaStaniszewska">Kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy wraz z przegłosowaną przed chwilą poprawką w sprawie nazwy?</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#GrażynaStaniszewska">W głosowaniu projekt ustawy wraz z poprawką przyjęto jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#GrażynaStaniszewska">Serdecznie gratuluję środowisku naukowemu Warmii i Mazur. Z ogromnym podziwem i zazdrością - jako mieszkanka innego regionu - podchodzę do tej inicjatywy. Gdyby w wielu innych sprawach była taka zgodność i wola budowania wspólnych przedsięwzięć zarówno w sprawach gospodarczych, jak i innych, na pewno bylibyśmy dużo dalej z wieloma naszymi polskimi sprawami. Jeszcze raz serdecznie gratuluję.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#GrażynaStaniszewska">Na wniosek posła Mirosława Gwoszowskiego na posła sprawozdawcę projektu ustawy wybrano posłankę Grażynę Langowską.</u>
          <u xml:id="u-54.5" who="#GrażynaStaniszewska">Mamy jeszcze jedną sprawę do rozstrzygnięcia. Wszyscy chcielibyśmy doprowadzić do szybkiego uchwalenia ustawy, ale regulamin Sejmu w art. 40 ust. 1 nakazuje nam dołączyć do sprawozdania Komisji opinię Komitetu Integracji Europejskiej. Powinniśmy podjąć uchwałę Komisji, w której wyznaczamy Komitetowi Integracji Europejskiej termin przekazania do Sejmu opinii o ustawie. Trzeba jeszcze doprowadzić do tego, aby projekt ustawy został skierowany przez prezydium Sejmu do drugiego czytania jeszcze na odbywającym się posiedzeniu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#KazimierzJaniak">Niczego w projekcie ustawy, poza nazwą uniwersytetu, nie zmieniliśmy. Wiem, że obowiązuje termin dostarczenia posłom sprawozdania Komisji w sprawie projektu ustawy. Tego wymaga regulamin. Jednak udaję się zaraz na posiedzenie Konwentu Seniorów i ponieważ projekt ustawy nie budzi żadnych kontrowersji między klubami, zgłoszę, że Komisja zakończyła prace nad projektem ustawy o utworzeniu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz nad projektem zmiany nazwy Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie na Akademię Pedagogiczną w Krakowie, i wystąpię do marszałka Sejmu o wprowadzenie obu projektów do porządku obrad, jeśli nie będzie sprzeciwu z sali. Sądzę, że żadnego sprzeciwu nie będzie. Nie ma więc żadnych zagrożeń, aby ta ustawa nie została uchwalona przez Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałem stwierdzić jako znający trochę prawo europejskie i sytuację uniwersytetów w Europie, że nie ma żadnych regulacji w prawie europejskim, które mogłyby wpływać na wybór takiego czy innego wariantu ustawy o utworzeniu uczelni. Można tu z całą pewnością powiedzieć, że opinia Komitetu Integracji Europejskiej o naszym stanowisku może być tylko pozytywna i potwierdzająca wcześniejszą opinię, skierowaną do rządu w czasie prac nad tym projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#GrażynaStaniszewska">Można tak argumentować w Konwencie Seniorów, ale my formalnie musimy mieć taką opinię Komitetu Integracji Europejskiej do naszego sprawozdania. Proponuję, aby dać Komitetowi termin dwudniowy na dostarczenie nam opinii. Komisja przyjęła jednomyślnie tę propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#JerzyZdrada">Chciałem bardzo serdecznie podziękować Komisji za przyjęcie tej ustawy. Dziękując państwu za pozytywną opinię, chciałbym w państwa obecności podziękować zespołowi, z którym miałem zaszczyt pracować w ciągu roku, aby tę ustawę przygotować. Dziękuję zwłaszcza panom rektorom, którzy kończą kadencję: panu rektorowi Stefanowi Smoczyńskiemu z Akademii Rolniczo-Technicznej, panu rektorowi Andrzejowi Staniszewskiemu z Wyższej Szkoły Pedagogicznej i księdzu biskupowi Jackowi Jezierskiemu, który uczestniczył w naszych pracach, a także panu wojewodzie, który pracował razem z nami w tym zespole.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#JerzyZdrada">Jednocześnie chciałbym podziękować dwóm rektorom-elektom, którzy w okresie kształtowania tego uniwersytetu wezmą na siebie ciężar pewnych obowiązków, tj. panu rektorowi Ryszardowi Góreckiemu z Akademii Rolniczo-Technicznej i panu rektorowi Józefowi Górniewiczowi z Wyższej Szkoły Pedagogicznej. Jest naszą wielką nadzieją, że to, co stało się w Olsztynie, stanie się dobrym, inspirującym przykładem dla środowisk, które aspirują do wyniesienia swoich uczelni na wyższy szczebel organizacyjny. Chcielibyśmy, aby ta „droga olsztyńska” była wskazówką dla Rzeszowa, Kielc, Bydgoszczy, a potem dla innych ośrodków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#GrażynaStaniszewska">Chciałabym się dołączyć do tych podziękowań i jeszcze raz złożyć gratulacje. Chcę powiedzieć, że również uczelnie niepubliczne zaczynają myśleć o fuzjach, np. szkoły biznesu i inne. Podpisują już wstępne porozumienia. Oznacza to, że zaczynają powstawać coraz silniejsze ośrodki integrujące środowiska. Jest to kierunek bardzo obiecujący dla polskiej nauki, dla polskiej młodzieży, w ogóle dla kraju. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>