text_structure.xml
60 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#GrażynaStaniszewska">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, którego tematem jest rozpatrzenie poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty. Ze względu na ograniczony czas, chcę państwu zaproponować, by po zarekomendowaniu poprawki przez wnioskodawcę, wysłuchaliśmy jej oponenta, stanowiska rządu i przystąpili do głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#GrażynaStaniszewska">Czy ktoś się sprzeciwia tej propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DanutaGrabowska">Uważam, że w przypadku poprawek redakcyjnych nie jest potrzebna procedura zaproponowana przez panią przewodniczącą. Wystarczy, że zasięgniemy opinii przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu oraz osoby reprezentującej Ministerstwo Edukacji Narodowej, czy poprawka jest zgodna z logiką ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#GrażynaStaniszewska">Uważam, że jest to słuszna propozycja. Oddaję głos panu posłowi Kazimierzowi Marcinkiewiczowi, który jest posłem sprawozdawcą.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Przechodzimy do rozpatrywania poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 1 dotyczy zmiany drugiej wprowadzonej do art. 2. Wnioskodawca, pan poseł Krzysztof Baszczyński proponuje, by powrócić do stosowanego obecnie nazewnictwa i w tym celu nadał pkt. 2 następujące brzmienie: „szkoły podstawowe, ponadpodstawowe, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół wyższych, oraz szkoły specjalne, szkoły sportowe oraz mistrzostwa sportowego i szkoły artystyczne”. Istotą tej poprawki jest wyeliminowanie nazwy „gimnazjum” i „szkoła ponadgimnazjalna” na rzecz nazwy „szkoła ponadpodstawowa”.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Sądzę, że poprawka jest zrozumiała i możemy przystąpić do głosowania.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 1?</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nie uzyskała pozytywnej rekomendacji ze względu na wynik głosowania: 17 - za, 17 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 2 dotyczy zmiany 4 wprowadzonej do art. 3. W ramach tej poprawki mieszczą się trzy poprawki oznaczone literami a), b) i c), wniesionej przez panią poseł Danutę Grabowską. W poprawce oznaczonej lit. a) nowe brzmienie otrzymuje pkt. 4: „placówce publicznej - należy przez to rozumieć placówkę prowadzoną przez ministra lub jednostkę samorządu terytorialnego”.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#KazimierzMarcinkiewicz">W poprawce oznaczonej lit. b) nowe brzmienie otrzymuje pkt 5: „organie prowadzącym szkołę lub placówkę - należy przez to rozumieć ministra, jednostkę samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne”.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Obie poprawki nie wnoszą zmian merytorycznych i mają charakter porządkowy. Natomiast poprawka oznaczona lit. d) polega na skreśleniu pkt. 6 w brzmieniu: „nazwy ministra - należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, z wyjątkiem ministra określonego na podstawie art. 29”.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Sens poprawek oznaczonych literami a) i b) jest zrozumiały. Natomiast proszę przedstawiciela Ministerstwa Edukacji Narodowej o przedstawienie konsekwencji skreślenia pkt. 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JoannaRozwadowska">Z punktu widzenia konstrukcji ustawy, po jej nowelizacji, pkt 6 jest zbędny. Ilekroć w ustawie jest mowa o organie prowadzącym szkoły, wskazuje się na konkretnego ministra, to znaczy na ministra sprawiedliwości, ministra obrony narodowej, ministra spraw wewnętrznych i administracji, ministra edukacji narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WłodzimierzPuzyna">Chcę się upewnić, czy poprawka otwiera drogę do powiększenia liczby ministrów, jako organów prowadzących szkoły?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JoannaRozwadowska">Przeciwnie, zamyka tę drogę. W „słowniczku” wymienione są wyłącznie te organy, które faktycznie prowadzą szkoły. Skreślenie pkt. 6 służy uporządkowaniu tego systemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, poddam całą poprawkę nr 2 pod głosowanie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 2?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację pozytywną w wyniku głosowania: 31 - za, nikt nie głosował przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 3, wniesiona przez panią poseł Barbarę Hylę-Makowską, polega na skreśleniu zmiany piątej, czyli art. 4 w brzmieniu: „Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia”.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 3?</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nie uzyskała rekomendacji pozytywnej w wyniku głosowania: 17 - za, 18 - przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 4 jest zbieżna z poprzednią poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TeresaJasztal">Wycofuję tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 5 dotyczy art. 5 pkt 6a. Sądzę, że zaszła pomyłka i poprawka dotyczy art. 5 ust. 6b.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AnnaZalewska">Potwierdzam, że chodzi o art. 5 pkt 6b.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Pani poseł Anna Zalewska proponuje nadać temu ustępowi następujące brzmienie: „Powiat może zakładać w uzgodnieniu z kuratorem oświaty i prowadzić w ramach własnych publiczne placówki doskonalenia nauczycieli szkół prowadzonych odpowiednio przez powiat lub gminę”.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AnnaZalewska">Zgłosiłam tę poprawkę po to, aby ośrodki doskonalenia nauczycieli miały większy zasięg, korzystała z nich większa liczba nauczycieli, były dobrze zorganizowane, miały kontakty z wyższymi uczelniami i mogły robić własne badania. Powiat ma większy zakres działania niż gmina i dlatego zaproponowałam, by doradztwo metodyczne było organizowane przez powiat.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Na skutek przyjęcia tej poprawki wyłączony zostanie przepis, przyjęty przez Komisję, w brzmieniu: „Powiat i gmina mogą w uzgodnieniu z kuratorem oświaty zakładać i prowadzić w ramach zadań własnych publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, zakłady kształcenia nauczycieli i biblioteki pedagogiczne”.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka wprowadza więcej ograniczeń niż wynika to z wyjaśnienia pani poseł, bowiem według dotychczasowego brzmienia ust. 6b powiat będzie mógł prowadzić także zakłady kształcenia nauczycieli i biblioteki pedagogiczne. Te dwie instytucje zostały pominięte.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AnnaZalewska">O tych dwóch instytucjach jest mowa w innym artykule.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Czy mogę prosić przedstawiciela Ministerstwa Edukacji Narodowej o zajęcie stanowiska?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AnnaRadziwiłł">Zrozumiałam, że pani poseł zaproponowała poprawkę do art. 5 ust. 6b. Komisja ustaliła, że zarówno powiat jak i gmina mogą, w uzgodnieniu z kuratorem oświaty, zakładać publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, zakłady kształcenia nauczycieli i biblioteki pedagogiczne. Ministerstwo popiera to przedłożenie z tego względu, że gminy mają różną wagę. Czym innym jest gmina licząca kilka czy kilkanaście tysięcy mieszkańców, a czym innym np. gmina Mokotów.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AnnaRadziwiłł">Dlatego prosimy, aby Komisja opowiedziała się za art. 5 ust. 6b w brzmieniu takim, jakie jest w sprawozdaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AnnaZalewska">Pani minister mnie przekonała i dlatego wycofuję poprawkę. Nie wzięłam pod uwagę dużych gmin.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Uważam, że formuła „w uzgodnieniu z kuratorem” jest właściwym zabezpieczeniem.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 6 dotyczy zmiany szóstej, wniesionej do art. 5. Poprawka oznaczona lit. a) nadaje nowe brzmienie ustępom 2 i 3.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Proszę, aby przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu wyjaśnił sens tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W Sprawozdaniu Komisji zmiana oznaczona lit. a) dotycząca ust. 2 polega na nadaniu pkt. 2 brzmienia: „jednostkę samorządu terytorialnego”, czyli zgodnie z przyjętymi ustawami o samorządzie powiatowym i samorządzie województwa. Teraz posługujemy się taką terminologią. Poprawka niczego w tym względzie nie zmienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Celem tej poprawki jest uporządkowanie treści ust. 2 i ust. 3 po dokonanych przez Komisję zmianach, czyli porządkuje to co zrobiliśmy.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka oznaczona lit. b) polega na dodaniu nowych ustępów 3a i 3b w brzmieniu: „3a. Ministrowie właściwi do spraw: wewnętrznych, obrony narodowej i sprawiedliwości mogą zakładać i prowadzić publiczne szkoły i placówki, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 29”. Jest to przepis, którego brakowało ze względu na wprowadzenie art. 29.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">„3b. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zakłada i prowadzi szkoły dla dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, w tym szkoły i szkolne punkty konsultacyjne przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zespoły tych szkół, publiczne placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym oraz może zakładać i prowadzić szkoły o charakterze eksperymentalnym”.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#DanutaGrabowska">W tym przepisie jest zawarta merytoryczna zmiana. Celem poprawki jest umożliwienie ministrowi zakładania szkół o charakterze eksperymentalnym. W nich prowadzone byłyby warsztatowe badania, a udane pomysły zostałyby przeniesione do całego systemu. Pozostałe poprawki porządkują przepisy zgodnie z logiką ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Mam pytanie do legislatorów, czy proponowany ust. 3b nie zastępuje dotychczasowego ust. 6a? Innymi słowy, czy nie jest to poprawka nadająca nowe brzmienie ust. 6a?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Nie, proszę popatrzeć na ust. 6c w sprawozdaniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Następna poprawka, w ramach poprawki nr 6, oznaczona literą f) polega na nadaniu nowego brzmienia ustępom 6a-6c.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">„6a. Powiat i gmina mogą w uzgodnieniu z kuratorem oświaty zakładać i prowadzić w ramach zadań własnych publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, zakłady kształcenia nauczycieli i biblioteki pedagogiczne.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">6b. Gmina może zakładać i prowadzić publiczne placówki wymienione w art. 2 pkt 3–5 o zasięgu gminnym.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">6c. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wykaz szkół i placówek o znaczeniu regionalnym, uwzględniając w działalności ogólnokrajowy lub ponadpowiatowy zasięg ich działania, których prowadzenie należy do samorządu województwa”.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WłodzimierzPuzyna">Zwracam się do pani poseł Danuty Grabowskiej z pytaniem, czy celowo pominęła początek ust. 6a, czyli „Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zakłada i prowadzi publiczne placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym”? Czy intencją pani poseł jest pozbawienie prawa prowadzenia i zakładania tych publicznych placówek.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">O publicznych placówkach doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym jest mowa w ust. 3b. Poprawki przede wszystkim polegają na uporządkowaniu przepisów zawartych w sprawozdaniu Komisji, a ponadto została wprowadzona jedna zmiana merytoryczna, którą pani poseł Danuta Grabowska już wyjaśniła.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JoannaRozwadowska">Sądzę, że zaszło nieporozumienie, gdyż poprawki oznaczone literą f) mają takie samo brzmienie jak ustępy: 6b, 6c i 6d w sprawozdaniu Komisji. Sądzę, że wnioskodawcy chodzi o to, aby tym przepisom nadać inne oznaczenie, bowiem zaakceptowanie poprawki nadającej nową treść ust. 3b powoduje, iż usunięty musi być ust. 6a zawarty w sprawozdaniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Tak właśnie rozumiem sens tych poprawek i dlatego chcę je łącznie poddać pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia zmiany nr 6?</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację pozytywną w wyniku głosowania: 29 - za, 1 - przeciw, 6 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 7 dotyczy zmiany szóstej wprowadzonej do art. 5. Pan poseł Krzysztof Baszczyński zaproponował nowe brzmienie ust. 5a: „Zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli i szkół specjalnych, szkół ponadpodstawowych, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół artystycznych i sportowych, mistrzostwa sportowego oraz placówek wymienionych w art. 2 pkt 3–5 i 7, z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym, należy do zadań własnych powiatu z zastrzeżeniem ust. 6d.”</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Jest to kolejna poprawka terminologiczna, w której nazwy „gimnazjum” i „szkoła ponadgimnazjalna” zastąpione zostały nazwą „szkoła ponadpodstawowa”. Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, czy nie powinny być głosowane łącznie wszystkie tego rodzaju poprawki, aby nie doszło do pomyłki?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Komisja odrzucając poprawkę nr 1 już zdecydowała, że podtrzymuje nazwy „gimnazjum” i „szkoła ponadgimnazjalna”.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Musimy to zrobić z pełną świadomością, dlatego proszę, aby pan wyselekcjonował takie poprawki, a następnie poddam je pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KrystynaŁybacka">W zmianie jedenastej, która jest zawarta w sprawozdaniu Komisji, została nadana nowa treść art. 9, który to przepis stanowi o ustroju szkół publicznych i niepublicznych. Przepis ten wejdzie w życie w terminie i na zasadach określonych w odrębnej ustawie. Czy w związku z tym nie należałoby wyłączyć artykuły, które powodują wprowadzenie nowego ustroju szkół?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Przypomnę treść art. 3 według przedłożenia Komisji. „Do nowo utworzonych i istniejących w dniu wejścia w życie ustawy szkół podstawowych i ponadpodstawowych stosuje się przepisy dotychczasowe”.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#UrszulaWachowska">Nie rozumiem pytania pani poseł, bowiem poprawka nr 1 nie uzyskała większości głosów, na co wskazuje wynik głosowania 17 do 17, a zatem nadal stosowane są nazwy „gimnazjum” i „szkoła ponadgimnazjalna”.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#KrystynaŁybacka">Chodzi tylko o uściślenie interpretacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Jeszcze raz proszę, aby przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu zgrupował poprawki, które dotyczą zmiany nazewnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Pozwolę sobie zasugerować następujące rozwiązanie. Ponieważ poprawka nr 13 polega na skreśleniu art. 9, to wynik głosowania nad tą poprawką przesądzi, jakie będzie stosowane nazewnictwo, czy „gimnazjum” i „szkoła ponadgimnazjalna”, czy „szkoła ponadpodstawowa”.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Wolę jednak, abyśmy wiedzieli, jakimi numerami zostały oznaczone poprawki ze zmianą nazewnictwa i zdecydowali o ich przyjęciu lub odrzuceniu w drodze głosowania. Proszę więc, aby pan zebrał je razem. Łączne głosowanie nad tymi poprawkami usprawni pracę Komisji.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 8 dotyczy zmiany szóstej wprowadzonej do art. 5. Pan poseł Baszczyński proponuje nadać ust. 5 następujące brzmienie: „Zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem przedszkoli i szkół specjalnych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich należy do zadań własnych gmin”.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Jest to poprawka, która znajdzie się w grupie poprawek dotyczących zmiany nazewnictwa.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 9 dotyczy zmiany szóstej wprowadzonej do art. 5. Pan poseł Juliusz Braun zaproponował, aby w ust. 5 po wyrazach: „z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych” dodać wyrazy: „oraz szkół podstawowych artystycznych i gimnazjów artystycznych”. Tym samym do zadań własnych gmin, oprócz zakładania i prowadzenia publicznych przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów, należałoby także zakładanie i prowadzenie szkół podstawowych artystycznych i gimnazjów artystycznych.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Przypominam, że w art. 9, zawartym w sprawozdaniu Komisji, nie zostały wyspecyfikowane takie kategorie szkół, a zatem przyjęcie poprawki powodowałoby, iż przepis art. 5 byłby niespójny z przepisem art. 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejSmirnow">Sądzę, że poprawka związana jest z tym, że szkoły artystyczne przekazaliśmy do powiatu, jako zadanie własne i wnioskodawcy chodzi o wyszczególnienie ich w katalogu, o którym mowa w art. 5 ust. 5a, natomiast w art. 9 szkoły zostały podzielone na podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Nie poddam tej poprawki pod głosowanie, a jednocześnie zwracam się do przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, czy można ją poddać pod głosowanie podczas trzeciego czytanie projektu ustawy, ponieważ jest ona niespójna z brzmieniem art. 9.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 10 dotyczy art. 6 i polega na dodaniu ust. 6d w brzmieniu: „Zakładanie, prowadzenie oraz nadzór pedagogiczny nad placówką doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej o ogólnopolskim zasięgu działania należy do ministra właściwego do spraw rolnictwa.”</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#StanisławKopeć">Wkradł się błąd, bowiem chodzi o dodanie w art. 5 ust. 6d.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#StanisławKopeć">Minister rolnictwa, oprócz ministra edukacji narodowej, jako jedyny prowadzi placówkę doskonalenia i dokształcania nauczycieli o zasięgu ogólnopolskim. Placówka ta ma 50-letnią tradycję i w związku z tym składam wniosek, by ta tradycja była kontynuowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#AnnaRadziwiłł">Wiem, że Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej ma także ogólnopolski ośrodek doskonalenia nauczycieli. Ministerstwa między sobą ustalały - tak jest w przedłożeniu rządowym - że powierzają ministrowi edukacji narodowej prowadzenie ośrodków doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym. Równocześnie przepis art. 23 gwarantuje udział ministrów danych resortów w ustalaniu programów kształcenia w poszczególnych szkołach. W przedłożeniu rządowym jest zawarta zasada, że nadzór pedagogiczny jest w ręku kuratora, wobec wszystkich placówek i szkół.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WłodzimierzPuzyna">Sądzę, że ta poprawka jest niezgodna z ustawą o działach administracji rządowej, gdyż minister rolnictwa nie ma takich kompetencji, o których jest mowa w tej poprawce. W związku z tym ta poprawka nie powinna być poddana pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Mamy więc problem, czy zapis, iż minister właściwy do spraw rolnictwa, zakłada i prowadzi nadzór pedagogiczny nad placówką doskonalenia nauczycieli o ogólnopolskim zasięgu, jest zgodny z ustawą o działach administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Czy problem ten może pomóc nam rozwiązać przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W przepisach końcowych ustawy o działach administracji rządowej likwiduje się z dniem 1 stycznia 1999 r. urząd Ministra Edukacji Narodowej i sprawy dotyczące oświaty oraz wychowania przechodzą z tym dniem do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a sprawy dotyczące szkolnictwa wyższego - ministra do spraw szkolnictwa wyższego.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chąc być w zgodzie z tym przepisem, poprawka powinna zostać odrzucona.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#StanisławKopeć">Zwracam się do pani minister Radziwiłł, by wyraziła swoje stanowisko. Skoro zgodnie z ustawą o działach administracji rządowej, minister edukacji narodowej jest właściwy do prowadzenia placówek doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, to dlaczego w załączniku ta placówka znalazła się w grupie instytucji, które zostały skierowane do województw?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AnnaRadziwiłł">Ponieważ przepisom wykonawczym zostanie nadany ostateczny kształt wówczas, gdy parlament określi dla nich podstawy ustawowe. Obecnie przepisy wykonawcze są tylko wstępnym projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Nie poddam pod głosowanie poprawki nr 10, jako niezgodnej z ustawą o działach administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Wracamy do poprawki nr 7. Proszę, aby przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu przedstawił wszystkie poprawki, które dotyczą zmiany nazw „gimnazjum” i „szkoła ponadgimnazjalna”, a w te miejsca została wprowadzona nazwa „szkoła ponad-podstawowa”.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Po gruntownej analizie poprawek mogę stwierdzić, że poprawki polegające na wprowadzeniu nazwy „szkoła ponadpodstawowa” bądź polegające na skreśleniu wyrazu „gimnazja” są oznaczone numerami 7, 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Pominął pan poprawkę nr 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Poprawka nr 8 dotyczy zadań własnych gmin, ale ponieważ w tym przypadku chodzi o 8-letnią szkołę podstawową, czyli tę poprawkę należy uwzględnić.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Wymienię dalsze numery poprawek: 13, 15, 16, 21 lit. b) i c), 22 lit. a), b) i c), 24, 25, 27, 38, 40 lit. b), 42, 43, 44 i 45.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Czy pan poseł Krzysztof Baszczyński jako wnioskodawca, może potwierdzić, że zostały wymienione właściwe poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#KrzysztofBaszczyński">Tak, ale chciałbym prosić Komisję o inne potraktowanie poprawki nr 11, ponieważ dotyczy ona spraw finansowych, w tym wynagradzania nauczycieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#IrenaDzierzgowska">W poprawce nr 20 jest mowa o obowiązku szkolnym i aczkolwiek nie ma w niej wyrazów „szkoła ponadpodstawowa”, ale poprawka powoduje wyeliminowanie z obowiązku szkolnego ukończenia gimnazjum.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Faktycznie ta poprawka także kwalifikuje się do umieszczenia w grupie poprawek, które za chwilę poddam pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poddaję pod głosowanie łączne poprawki 7, 8, 13, 15, 16, 20, 21 lit. b) i c), 22, 24, 25, 27, 38, 40 lit. b), 42, 43, 44 i 45.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia wymienionych przeze mnie poprawek?</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawki nie uzyskały rekomendacji pozytywnej w wyniku głosowania: 18 - za, 19 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-55.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poddam pod głosowanie poprawkę nr 11, która dotyczy zmiany siódmej, wniesionej do art. 5a. Wnioskodawca proponuje, aby ust. 3 nadać brzmienie: „Zapewnienie na utrzymanie prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego szkół podstawowych, ponadpodstawowych i placówek, w tym na wynagrodzenia nauczycieli należy do obowiązków państwa. Środki te zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego poprzez subwencje i dotacje, których sposób naliczania określony jest w odrębnych ustawach.”</u>
<u xml:id="u-55.5" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Zwracam uwagę na to, że w proponowanym przepisie zostało użyte określenie „szkół ponadpodstawowych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#FranciszekPotulski">Nie ma to znaczenia ze względu na to, że w tej poprawce jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego, a nie o gminach i powiatach, gdyż wówczas trzeba byłoby rozróżniać szkoły podstawowe i szkoły ponadpodstawowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 11.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w wyniku głosowania: 16 - za, 19 - przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 12 dotyczy zmiany ósmej wprowadzonej do art. 5b. Pan poseł Bogumił Borowski proponuje, by ust. 2 nadać brzmienie: „Jednostka samorządu terytorialnego powinna zwiększać, w miarę możliwości wynagrodzenia nauczycieli.”</u>
<u xml:id="u-57.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Komisja przyjęła przepis w brzmieniu: „Jednostka samorządu terytorialnego może zwiększyć wynagrodzenia nauczycieli.”</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JerzyPolaczek">Chcę zapytać pana posła wnioskodawcę jakimi pobudkami kierował się, proponując tę poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Problem polega na tym, że pan poseł Bogumił Borowski jest nieobecny.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 12.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w wyniku głosowania: 6 - za, 21 - przeciw, 8 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 14 dotyczy zmiany dwunastej wprowadzonej do art. 9c. Pan poseł Krzysztof Baszczyński proponuje, aby ust. 2 pkt 1 nadać brzmienie: „przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów,”.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Ponieważ zostało podtrzymane dotychczasowe brzmienie art. 9, a zatem poprawka jest bezprzedmiotowa, lecz aby formalności stało się zadość, proponuję poddać ją pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#KrzysztofBaszczyński">Wycofuję tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 17 dotyczy art. 14. Pani poseł Danuta Grabowska zaproponowała, aby w tym artykule pkt 1 otrzymał nowe brzmienie: „wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3–5 lat,”. Konsekwencją tej poprawki są kolejne zmiany polegające na:</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">- w pkt. 1a wyrazy „w wieku powyżej 6 lat” zostały zastąpione wyrazami „w wieku powyżej 5 lat”,</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">- pkt 3 otrzymał brzmienie: „dziecko w wieku 5 lat ma prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego (rok zerowy/”.</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka polega na obniżeniu wieku szkolnego z 7 do 6 lat i objęcie tak zwaną zerówką 5-letnie dzieci.</u>
<u xml:id="u-62.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia zmiany nr 17?</u>
<u xml:id="u-62.5" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w wyniku głosowania: 18 - za, 19 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#BarbaraHylaMakowska">Dlaczego pan przewodniczący pominął poprawkę nr 15?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Wyjaśniam, że poprawka ta znalazła się w grupie poprawek, które łącznie poddałem pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#KrystynaŁybacka">Zwracam się do autorów poprawek nr 15 i 16, bowiem sądzę, że głównym celem tych poprawek nie było wprowadzenie nazwy „szkoła ponadpodstawowa”, lecz chodziło o sposób wyrażenia woli uczestniczenia w lekcjach religii. Zarówno pani poseł Barbara Hyla-Makowska jak i pan poseł Krzysztof Baszczyński są właścicielami tych poprawek i mogą wnieść autopoprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#GrażynaStaniszewska">Autor jednego z wniosków mniejszości zaproponował, aby w szkołach ponadgimnazjalnych lekcje religii odbywały się na życzenie uczniów.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Pani poseł Barbara Imiołczyk złożyła wniosek mniejszości o następującej treści: „Publiczne przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja organizują naukę religii na życzenie rodziców, publiczne szkoły ponadgimnazjalne - na życzenie bądź rodziców, bądź samych uczniów, po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki religii decydują uczniowie.”</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#BarbaraHylaMakowska">Moja poprawka różni się od tego wniosku, gdyż proponuję, aby rodzice decydowali tylko w przypadku szkół podstawowych.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#BarbaraHylaMakowska">Wnoszę autopoprawkę nadając art. 12 ust. 1 następujące brzmienie: „Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci, publiczne przedszkola, szkoły podstawowe - organizują naukę religii na życzenie rodziców, pozostałe szkoły - na życzenie rodziców bądź samych uczniów, po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki religii decydują uczniowie.”</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Rozumiem, że pani poseł proponuje auto-poprawkę polegającą na tym, iż wyrazy „szkoły publiczne ponadpodstawowe” zostają zastąpione wyrazami „gimnazja oraz szkoły ponadgimnazjalne”.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#BarbaraHylaMakowska">Dziękuję za skorygowanie mojej autopoprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">W odróżnieniu od wniosku mniejszości, już w gimnazjum rodzice bądź uczniowie decydowaliby o nauce religii. Taki jest sens autopoprawki.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poddaję tę poprawkę pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-71.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 15?</u>
<u xml:id="u-71.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w wyniku głosowania: 16 - za, 19 - przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-71.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 18 dotyczy zmiany piętnastej i polega na skreśleniu art. 14a, który stanowi, iż sieć publicznych przedszkoli prowadzonych przez gminę ustala rada gminy.</u>
<u xml:id="u-71.5" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Sądzę, że znowu zaszła pomyłka i poprawka polega na skreśleniu zmiany wprowadzonej przez Komisję do art. 14a, czyli na skreśleniu wyrazów „w uzgodnieniu z kuratorem oświaty”.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#StanisławKopeć">Dokładnie na tym polega poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poddaję tę poprawkę pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 18?</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację pozytywną w wyniku głosowania: 17 - za, 15 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#DanutaGrabowska">Wycofuję poprawkę nr 19, skoro Komisja nie zaakceptowała propozycji obniżenia wieku szkolnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 23 dotyczy zmiany osiemnastej wprowadzonej do art. 17. Pan poseł Juliusz Braun zaproponował, aby po ust. 2 dodać ust. 2a w brzmieniu: „Przepisy ust. 2 nie dotyczą szkół podstawowych artystycznych i gimnazjów artystycznych.”</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Nie poddam tej poprawki pod głosowanie ze względu na nazewnictwo sprzeczne z ustawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Pominięta została zmiana nr 21a.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Zmiana ta dotyczy art. 16 i chodzi o nadanie ust. 5 brzmienia: „Obowiązek szkolny spełnia się przez uczęszczanie do szkoły podstawowej, w tym specjalnej, publicznej albo niepublicznej posiadającej uprawnienia szkoły publicznej”. Według dotychczasowego brzmienia tego ustępu, obowiązek szkolny dotyczył także gimnazjum.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Ze względu na charakter poprawki, powinna ona była być głosowana razem z poprawkami, w których zmienione zostało nazewnictwo. W związku z tym w trzecim czytaniu projektu ustawy należy poddać pod głosowanie poprawkę nr 21 lit. a), b) i c).</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 26 dotyczy zmiany osiemnastej wprowadzonej do art. 17. Pan poseł Juliusz Braun zaproponował, aby po ust. 5 dodać ust. 6 w brzmieniu: „Ustalanie planu sieci publicznych szkół artystycznych następuje po uzyskaniu opinii ministra właściwego do spraw kultury.”</u>
<u xml:id="u-77.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 26?</u>
<u xml:id="u-77.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w wyniku głosowania: 16 - za, 16 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-77.5" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 28 dotyczy zmiany dwudziestej trzeciej. Pan poseł Marek Kaczyński, proponuje nadać art. 29 następujące brzmienie: „Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, wykaz szkół i placówek, które prowadzą ministrowie właściwi do spraw: rolnictwa, wewnętrznych, obrony narodowej i sprawiedliwości.”</u>
<u xml:id="u-77.6" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 28?</u>
<u xml:id="u-77.7" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w wyniku głosowania: 15 - za, 20 - przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-77.8" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 29 dotyczy tego samego artykułu. Pani poseł Barbara Hyla-Makowska proponuje, aby do wymienionych w tym artykule ministrów dopisać ministra transportu i gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-77.9" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 29?</u>
<u xml:id="u-77.10" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w wyniku głosowania: 18 - za, 19 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-77.11" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 30 dotyczy zmiany trzydziestej wprowadzonej do art. 35.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Poprawka nr 29, która uzyskała rekomendację negatywną łączy się z poprawkami nr 30 i 31.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 30 jest rozwinięciem poprawki nr 28, która uzyskała rekomendację negatywną. Podczas trzeciego czytania projektu ustawy, te poprawki muszą być łącznie poddane pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#StanisławKopeć">Nie mogę zgodzić się z opinią przedstawiciela Biura Legislacyjnego kancelarii Sejmu, bowiem poprawka nr 31 nie zawiera sformułowania polegającego na odwołaniu się do art. 29.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Ta sytuacja dotyczy tylko poprawki nr 30, która musi uzyskać rekomendację negatywną, bowiem taką samą rekomendację otrzymała poprawka nr 28.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 31 dotyczy zmiany trzydziestej wprowadzonej do art. 35. Chodzi o nadanie ust. 3 brzmienia: „Minister właściwy do spraw rolnictwa nadzoruje i koordynuje wykonanie nadzoru pedagogicznego, z wyjątkiem nadzoru pedagogicznego nad kształceniem ogólnym, nad szkołami i placówkami rolniczymi i gospodarki żywnościowej i w tym zakresie jest organem wyższego stopnia w stosunku do kuratorów oświaty.”</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Ten sam wnioskodawca proponuje, aby dodać ust. 3a w brzmieniu: „W odniesieniu do szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej minister właściwy do spraw rolnictwa wydaje w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania przepisy określone w art. 22 ust. 2 pkt. 1–3 i 4a”.</u>
<u xml:id="u-81.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kolejna poprawka polega na zmianach porządkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#WłodzimierzPuzyna">Poprawka ta nie jest zgodna z ustawą o działach administracji rządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Jaka jest opinia przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Pozwoliłem sobie poprzednio zarekomendować łączne głosowanie poprawek nr 30 i 31.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Według pana posła Włodzimierza Puzyny, nie można głosować poprawki nr 31, gdyż jest ona sprzeczna z ustawą o działach administracji rządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Jest to oczywiste w świetle tego, co już wcześniej zostało ustalone.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#StanisławKopeć">Czy przyjęte poprawki nr 28 i 29 są zgodne z ustawą o działach administracji rządowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 31, której celem jest przypisanie nadzoru pedagogicznego ministrowi do spraw rolnictwa i gospodarki żywnościowej.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-88.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w wyniku głosowania: 18 - za, 19 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-88.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 32 dotyczy zmiany trzydziestej wprowadzonej do art. 35. Pani poseł Danuta Grabowska proponuje nadać ust. 5a brzmienie: „Kurator oświaty oraz organy, o których mowa w ust. 5, mogą zlecać osobom posiadającym odpowiednie kwalifikacje przeprowadzanie badań i opracowywanie ekspertyz służących ocenie efektywności działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej szkół i placówek”.</u>
<u xml:id="u-88.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Ponadto wnioskodawca wprowadza ust. 6 w brzmieniu: „Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykaz stanowisk, o których mowa w ust. 5, kwalifikacje niezbędne do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacje osób, o których mowa w ust. 5a.”</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#DanutaGrabowska">Poprawkę zgłaszam w tym celu, aby nie naruszając zasady, iż nadzór jest sprawą kuratora, można było korzystać z wiedzy i doświadczenia instytutów naukowych, badawczych, uniwersytetów itd.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#DanutaGrabowska">Proszę, aby w tej sprawie wypowiedział się przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#AnnaRadziwiłł">Ministerstwo popiera tę poprawkę ze względu na te same argumenty, które wygłosiła pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#FranciszekPotulski">Poprawka nr 34, której jestem autorem, została zgłoszona w tym samym celu, z tym, że rozszerzyłem zakres zleceniodawców o organy wymienione w ust. 4. Inaczej mówiąc, chodzi o to, aby także dyrektorzy szkoły mogli zlecać wykonanie czynności nadzoru pedagogicznego innym osobom posiadającym odpowiednie kwalifikacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#AnnaRadziwiłł">Uważamy, na podstawie dotychczasowej praktyki, że dyrektor szkoły, bez tego umocowania ustawowego, ma możliwość zlecać wykonanie czynności nadzoru pedagogicznego innym osobom. Natomiast kurator, jako organ nadzoru pedagogicznego wyższego stopnia, nie ma takiej możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#FranciszekPotulski">Jestem przekonany, również na podstawie dotychczasowej praktyki, że kurator może, bez umocowania ustawowego, zlecić wykonanie czynności nadzoru pedagogicznego.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#FranciszekPotulski">Wycofuję swoją poprawkę. Jeżeli pani poseł Grabowska zechciałaby rozszerzyć swoją poprawkę o pkt 4a, to wówczas umocowanie ustawowe będzie dotyczyło zarówno kuratora jak i dyrektora szkoły.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 32.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-94.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację pozytywną w wyniku głosowania: 30 - za, 3 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-94.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 33 dotyczy zmiany trzydziestej wprowadzonej do art. 35. Polega ona na skreśleniu ust. 5a w dotychczasowym brzmieniu. Poprawka ta zmierza w odwrotnym kierunku, bowiem skreślenie art. 5a powoduje, że kurator oświaty nie będzie mógł zlecać innym osobom wykonania czynności związanych z nadzorem.</u>
<u xml:id="u-94.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Czy pani poseł Teresa Jasztal podtrzymuje tę poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#TeresaJasztal">Podtrzymuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 33?</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w wyniku głosowania: 16 - za, 19 - przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#FranciszekPotulski">Wycofuję zmianę nr 34.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 34 dotyczy zmiany trzydziestej trzeciej wprowadzonej do art. 48. Poseł Stanisław Kracik proponuje, aby w ust. 1 w zdaniu pierwszym wyrazy: „może powołać” zastąpić wyrazem „powołuje”.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-98.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w wyniku głosowania: 16 - za, 19 - przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-98.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 36 dotyczy zmiany trzydziestej piątej wprowadzonej do art. 59. Pan poseł Franciszek Potulski proponuje, aby ust. 1 nadać brzmienie: „Szkoła publiczna, z zastrzeżeniem ust. 2, może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący szkołę, po zapewnieniu przez ten organ uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej o tym samym albo zbliżonym profilu. Organ prowadzący jest obowiązany co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji zawiadomić rodziców uczniów, właściwego kuratora oświaty oraz właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego o zamiarze likwidacji.”</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#FranciszekPotulski">Poprawka sprowadza się do dodania na końcu zdania pierwszego wyrazów „o tym samym lub zbliżonym profilu”. Niewątpliwie przyjęcie poprawki spowoduje, że trudniej będzie rozwiązać szkołę.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 36?</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację pozytywną w wyniku głosowania: 18 - za, 17 - przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-100.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 37 dotyczy zmiany trzydziestej piątej wprowadzonej do art. 59. Wnioskodawcy, którymi są panowie posłowie Marek Kaczyński i Stanisław Kopeć, zaproponowali aby w przypadku rozwiązania szkoły artystycznej lub rolniczej i gospodarki żywnościowej, wymagane było zasięgnięcie pozytywnej opinii odpowiednio ministra do spraw kultury lub ministra właściwego do spraw rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-100.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 37?</u>
<u xml:id="u-100.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację pozytywną w wyniku głosowania: 20 - za, 16 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-100.5" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 39 dotyczy zmiany trzydziestej ósmej wprowadzonej do art. 62. Pan poseł Franciszek Potulski proponuje, aby dodać ust. 1a w brzmieniu: „Szkoła podstawowa i gimnazjum mogą być za zgodą kuratora łączone w zespół.”</u>
<u xml:id="u-100.6" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-100.7" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w głosowaniu: 18 - za, 19 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-100.8" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 40a dotyczy zmiany czterdziestej drugiej wprowadzonej do art. 69.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#FranciszekPotulski">Powinna być rozpatrywana także poprawka nr 40b. Przed chwilą Komisja zdecydowała, że w tym samym budynku, w dwóch jednostkach organizacyjnych nie mogą uczyć się dzieci 12- i 14-letnie. Tymczasem w art. 69, po zmniejszeniu obowiązku szkolnego w zakresie szkoły podstawowej do 6 klas, dopuszczamy, iż w jednej klasie będzie dziecko 12-letnie i 16-letnie.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#FranciszekPotulski">Proponuję, aby Ochotnicze Hufce Pracy stworzyły młodzieży 14-letniej warunki do zdobycia kwalifikacji zawodowych i uzupełnienia wykształcenia podstawowego. To może oznaczać, że dziecko nie pracuje przed ukończeniem 15 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poddaję pod głosowanie poprawkę nr 40.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w głosowaniu: 18 - za, 18 - przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-102.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 41 dotyczy zmiany czterdziestej siódmej wprowadzonej do art. 79. Pan poseł Krzysztof Baszczyński proponuje, aby ust. 1 nadać brzmienie: „Szkoły publiczne prowadzone przez organy wymienione w art. 5 ust. 2 pkt 1 i 2 są jednostkami budżetowymi, a przedszkola i placówki publiczne jednostkami lub zakładami budżetowymi”.</u>
<u xml:id="u-102.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 41?</u>
<u xml:id="u-102.5" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w wyniku głosowania: 16 - za, 19 - przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-102.6" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 46 dotyczy zmiany pięćdziesiątej czwartej wprowadzonej do art. 90. Chodzi o nadanie nowego brzmienia ustępowi 1 i 2.</u>
<u xml:id="u-102.7" who="#KazimierzMarcinkiewicz">„1. Niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły artystyczne, szkoły ponadgimnazjalne o uprawnieniach publicznych mogą otrzymać dotację z budżetu samorządu terytorialnego na zasadach określonych w odrębnych ustawach.</u>
<u xml:id="u-102.8" who="#KazimierzMarcinkiewicz">2. Niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja specjalne otrzymują dotacje z budżetu samorządu terytorialnego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.”</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#FranciszekPotulski">Poprawka zmierza do tego, aby nie wprowadzać dwóch różnych źródeł dotacji i posłużyć się ogólnym pojęciem „budżet samorządu terytorialnego”, zaś szkoły zostały pogrupowane według innego kryterium. Dotacje mogą otrzymać niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły artystyczne, szkoły ponadgimnazjalne o uprawnieniach publicznych - podkreślam - mogą otrzymać. Natomiast dotacje otrzymują - forma obligatoryjna - niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja specjalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#JoannaRozwadowska">Opowiadamy się przeciwko tej poprawce, bowiem jej przyjęcie spowoduje radykalną zmianę sytuacji niepublicznych szkół o uprawnieniach publicznych. Obecnie otrzymują one dotacje jako obligatoryjne.</u>
<u xml:id="u-104.1" who="#JoannaRozwadowska">Chcę także zauważyć, że niepubliczne szkoły podstawowe i gimnazja specjalne, będą miały uprawnienia szkół publicznych i stanowić to będzie tytuł do otrzymania dotacji obligatoryjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 46?</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nie uzyskała rekomendacji pozytywnej w wyniku głosowania: 16 - za, 19 - przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-105.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Ostatnia poprawka dotyczy art. 6. Pan poseł Krzysztof Baszczyński zaproponował, aby art. 6 nadać brzmienie: „Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r. z wyjątkiem art. 22 ust. 2 pkt 4a ustawy, o której mowa w art. 1, który wchodzi w życie do końca 2000 r.”</u>
<u xml:id="u-105.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Czy pan poseł mógłby wyjaśnić sens tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#KrzysztofBaszczyński">Sądzę, że tej poprawki nie można było rozpatrywać łącznie z innymi poprawkami, w których nazwy „gimnazjum” i „szkoła ponadgimnazjalna” zostały zastąpione „szkoła podstawowa”. Poprawka nie obejmuje tylko fragmentu art. 6 w dotychczasowym brzmieniu, w którym mowa jest o 6-letnich szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#KrystynaŁybacka">Chcę panu posłowi zadać pytanie. Czy proponując tę poprawkę chodziło panu posłowi o to, aby również z dniem 1 stycznia 1999 r. weszły w życie przepisy dotyczące nowej struktury szkolnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#KrzysztofBaszczyński">Wycofuję tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Pouczony przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, proponuję powrócić do poprawek nr 9 i 10, których nie poddałem pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#KazimierzMarcinkiewicz">W poprawce nr 9, zgłoszonej przez pana Juliusza Brauna, chodzi o rozszerzenie przepisu art. 5 ust. 5 o szkoły podstawowe artystyczne i gimnazja artystyczne.</u>
<u xml:id="u-109.2" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-109.3" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w wyniku głosowania: 8 - za, 23 - przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-109.4" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka nr 10 polega na dodaniu w art. 5 ust. 6d w brzmieniu: „Zakładanie, pro-wadzenie oraz nadzór pedagogiczny nad placówką doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej o ogólnopolskim zasięgu działania należy do ministra właściwego do spraw rolnictwa.”</u>
<u xml:id="u-109.5" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-109.6" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Poprawka uzyskała rekomendację negatywną w wyniku głosowania: 17 - za, 19 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosowania.</u>
<u xml:id="u-109.7" who="#KazimierzMarcinkiewicz">Przekazuję pani przewodniczącej Grażynie Staniszewskiej prowadzenie dalszej części obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#GrażynaStaniszewska">Czy ktoś się sprzeciwia temu, aby pan poseł Kazimierz Marcinkiewicz nadal pełnił funkcję posła sprawozdawcy? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#GrażynaStaniszewska">Dziękuję państwu za wytężoną pracę. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>