text_structure.xml
19.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanRokita">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie niektórych upoważnień ustawowych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanRokita">W zastępstwie posła Andrzeja Brachmańskiego sprawozdawcą Komisji w tej sprawie jest poseł Lech Nikolski. Czy ktoś ma zastrzeżenia w związku ze zmianą posła sprawozdawcy? Nie widzę. Stwierdzam, że członkowie Komisji wyrazili zgodę na zmianę osoby posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanRokita">Czy są uwagi w sprawie porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanRokita">Czy na sali jest obecny przedstawiciel Senatu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanRokita">Przystępujemy do rozpatrzenia poszczególnych poprawek. Ponieważ reprezentant Senatu jest nieobecny, będę pytał przedstawiciela rządu, na czym polegają kolejne poprawki.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanRokita">Rozpoczynamy od omówienia poprawki 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanuszNiedziela">Tytuł ustawy o tyle wymaga poprawki, że ustawa obejmuje nie tylko zmiany niektórych upoważnień ustawowych do wydawania aktów normatywnych, ale też zmiany niektórych ustaw. Z tego względu poprawka ta powinna być przyjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">To prawda, że obecny tytuł nie bardzo odpowiada treści ustawy. Jest jednak pewien kłopot. Dodanie proponowanych wyrazów sugeruje, że zmiana upoważnień nastąpiła nie w ustawach. Byłaby mowa o zmianie upoważnień ustawowych oraz niektórych innych ustaw. Upoważnienia też są zawarte w ustawach. Może powstać pewien dysonans. Wybór jednej z wersji leży w rękach Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanRokita">Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki 1? Nie widzę. Stwierdzam, że członkowie Komisji postanowili rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki 1.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanRokita">Przystępujemy do omówienia poprawki 2. Jaka jest opinia rządu w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanuszNiedziela">Opowiadamy się za przyjęciem poprawki 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanRokita">Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi? Nie widzę. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki 2? Nie widzę. Stwierdzam, że członkowie Komisji postanowili rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki 2.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanRokita">Przystępujemy do omówienia poprawki 3. Proszę o opinię rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanuszNiedziela">Opowiadamy się za przyjęciem poprawki 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanRokita">Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi? Nie widzę. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki 3? Nie widzę. Stwierdzam, że członkowie Komisji postanowili rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki 3.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanRokita">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki 4. Proszę o opinię rządu na temat poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszNiedziela">Popieramy poprawkę 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanRokita">Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi? Nie widzę. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki 4? Nie widzę. Stwierdzam, że członkowie Komisji postanowili rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki 4.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanRokita">Przechodzimy do omówienia poprawki 5.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JanRokita">Proszę o opinię rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanuszNiedziela">Rząd opowiada się za przyjęciem poprawki 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanRokita">Czy Biuro Legislacyjne bądź posłowie mają jakieś uwagi? Nie widzę. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki 5? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki 5.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanRokita">Przystępujemy do omówienia poprawki 6. Jaka jest opinia rządu na temat poprawki 6?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanuszNiedziela">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanRokita">Czy Biuro Legislacyjne lub członkowie Komisji mają jakieś uwagi? Nie widzę. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki 6? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki 6.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JanRokita">Przystępujemy do omówienia poprawki 7. Jakie jest stanowisko rządu wobec poprawki 7?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanuszNiedziela">Opowiadamy się za przyjęciem poprawki 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanRokita">Czy Biuro Legislacyjne lub posłowie mają jakieś uwagi? Nie widzę. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki 7? Nie widzę. Stwierdzam, że członkowie Komisji postanowili rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki 7.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JanRokita">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki 8. Proszę o opinię rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanuszNiedziela">Rząd opowiada się przeciw poprawce 8. Chodzi tutaj o kwestię tzw. wód zrzutowych z elektrowni, które posiadają wysoką temperaturę. Propozycje resortu środowiska zmierzały do tego, aby decyzję w zakresie maksymalnej potencjalnej kary za zrzuty tego typu wód pozostawić w rękach Rady Ministrów. Senat uznał, że tak ważkiej kwestii nie można pozostawić w rękach Rady Ministrów, co wydaje się być stanowiskiem niezasadnym. Gdyby poprawka 8 została odrzucona, to rząd posiadałby możliwość kształtowania wysokości kar do określonego pułapu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AntoniTyczka">Omawiana propozycja to nic innego jak narzucenie dodatkowych opłat na elektrownie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanRokita">Czy poseł Antoni Tyczka zgadza się ze stanowiskiem rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AntoniTyczka">Nie. Swoje stanowisko chciałbym potwierdzić tym, że na dzień dzisiejszy elektrownia za korzystanie ze środowiska płaci 68 mln zł. Po wprowadzeniu proponowanych rozwiązań opłaty za korzystanie między innymi z wody znacznie by wzrosły.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanRokita">Rząd proponuje odrzucenie omawianej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AntoniTyczka">Mówiłem o obecnym rozwiązaniu. Poprawka Senatu rozwiązuje problem. Opowiadam się za jej przyjęciem. Jeśli ją odrzucimy, to wprowadzimy rozstrzygnięcie, które może doprowadzić do tego, że elektrownie musiałyby uiszczać wspomniane opłaty nawet w wysokości 840 mln złotych rocznie, podczas gdy za zakup węgla płacą one sześćset kilkadziesiąt mln. Byłaby to sytuacja nieco paranoiczna. Nie ukrywam, że dotyczyłoby to jednej trzeciej elektrowni w Polsce. Jeśli nie przyjęlibyśmy poprawki Senatu, to doszłoby do tego, że energia ze wspomnianych elektrowni musiałaby wzrosnąć o 60–70%. Jakie pociągałoby to za sobą konsekwencje? Otóż w skali kraju energia elektryczna musiałaby wzrosnąć o 20% tylko z tytułu wspomnianych kar. Taka jest prawda. Jeśli członkowie Komisji życzą sobie szerszego uargumentowania, służę stosownymi materiałami.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanRokita">Czy minister Janusz Niedziela zechce odnieść się do przedstawionej argumentacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanuszNiedziela">Pragnę przypomnieć, że chodzi tutaj o maksymalną wysokość kar. To wcale nie oznacza, że opłata ta będzie ustalana przez Radę Ministrów w maksymalnej wysokości.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanuszZemke">Proponuję, abyśmy wzięli do ręki tekst ustawy, gdyż wydaje mi się, że zaczynamy się nieco gubić. Stosowny przepis znajduje się na str. 21. Przypominam, że chodzi o art. 56 ust. 11 pkt 2 ustawy - Prawo wodne. Czytamy tutaj, że maksymalna opłata za wprowadzanie 1 m3 wód chłodniczych do wód lub ziemi nie może być wyższa niż 0,2% najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników. Natomiast Senat proponuje, aby opłata ta nie mogła być wyższa niż 0,5%, a więc proponuje ją podnieść. Wobec tego uważam, że minister Janusz Niedziela ma rację.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AntoniTyczka">Ale Senat proponuje stawkę 0,5% za 1 dm3, a w ustawie mamy stawkę 0,2% za 1 m3.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanuszZemke">Rozumiem. Wobec tego wycofuję swoją uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanRokita">Czy rząd podtrzymuje swoje stanowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanuszNiedziela">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AntoniTyczka">Muszę odnieść się do całej sprawy w szerszym zakresie. Proponuje się tu rozwiązania, które w znaczny sposób podwyższają i tak wysokie koszty. Ktoś, kto w Warszawie będzie podejmował decyzję, może „rozłożyć na łopatki” energetykę i poszczególne elektrownie. Prawda jest taka, że płacąc na dzień dzisiejszy sześćdziesiąt kilka mln zł kar, w przyszłości elektrownie będą musiały płacić osiemset mln, jeśli ktoś tak zdecyduje jakimś rozporządzeniem. Jest to nie do przyjęcia.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AntoniTyczka">Przytoczę jeszcze jeden argument. Nie oszukujmy się. Dlaczego rząd upiera się przy tak znacznej wysokości kar? Chodzi tutaj o wody, które są zrzucane do jeziora. Są to wody, które nie są zanieczyszczane w elektrowni. Wody te nie są poddawane żadnej obróbce chemicznej. W wyniku przejścia przez określony ciąg technologiczny ich temperatura jest podnoszona o 6–8 stopni. Do środowiska nie są wprowadzane żadne zanieczyszczenia. Nieprzyjęcie poprawki Senatu postawi energetykę w trudnej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanRokita">Rząd proponuje odrzucenie poprawki Senatu. Cały czas to powtarzam.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AntoniTyczka">Osobiście opowiadam się za przyjęciem owej poprawki. Jej nieprzyjęcie będzie stanowiło określony sygnał dla potencjalnych inwestorów strategicznych, którzy mają zamiar inwestować w sektorze energetycznym. Skłoni ich to do odstąpienia od czynionych starań.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanRokita">Poszczególne stanowiska są jasne. Zwracam jedynie uwagę, że nie ktoś będzie coś ustalał, tylko Rada Ministrów wysokość kar w drodze rozporządzenia. Po drugie, cały czas mówimy o poziomie maksymalnym, a nie realnym. Mamy do czynienia z pewnym polem manewru, na którym rząd będzie mógł podjąć decyzję.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JanuszNiedziela">Pozwalam sobie zwrócić uwagę, że dyskutowany standard polegający na określeniu omawianych stawek jest stosowany w krajach Unii Europejskiej. Jest on zaczerpnięty właśnie stamtąd. Gdybyśmy chcieli identyfikować inwestorów strategicznych pod względem pochodzenia kapitału, to okazałoby się, że w większości wywodzą się oni właśnie z krajów Unii Europejskiej. Są oni przyzwyczajeni do właśnie takich standardów oraz do wysokich opłat. U nas opłaty te będą bez wątpienia niższe.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanRokita">Poddaję pod głosowanie poprawkę 8. Usłyszeliśmy już głos „za” oraz głos „przeciw”. Dyskutowaliśmy bardzo długo. Kto opowiada się za przyjęciem poprawki 8?</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JanRokita">Stwierdzam, że Komisja 7 głosami, przy 2 głosach przeciwnych oraz 1 głosie wstrzymującym się, postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki 8.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JanRokita">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki 9. Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JanuszNiedziela">Rząd opowiada się za przyjęciem poprawki 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JanRokita">Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec przyjęcia poprawki 9? Nie widzę. Stwierdzam, że poprawka 9 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JanRokita">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki 10. Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JanuszNiedziela">Rząd opowiada się za przyjęciem poprawki 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JanRokita">Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec przyjęcia poprawki 10? Nie widzę. Stwierdzam, że poprawka 10 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JanRokita">Przystępujemy do omówienia poprawki 11. Jaka jest opinia rządu w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JanuszNiedziela">Rząd popiera poprawkę 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanRokita">Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec przyjęcia poprawki 11? Nie widzę. Stwierdzam, że poprawka 11 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#JanRokita">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki 12.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#JanRokita">Jakie jest stanowisko rządu w tym zakresie? Proszę spokojnie przyjrzeć się omawianej poprawce. Najważniejsze, abyśmy się nie pogubili. Materia jest bardzo skomplikowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JanuszNiedziela">Opowiadamy się za przyjęciem poprawki 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawkę 12 należy głosować łącznie z poprawką 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JanRokita">Poprawki 12 i 19 będziemy głosować razem. Rozumiem, że rząd opowiada się również za przyjęciem poprawki 19. Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec przyjęcia wspomnianych poprawek? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#JanRokita">Stwierdzam, że poprawki 12 i 19 zostały zaopiniowane pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#JanRokita">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki 13. Proszę o opinię rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanuszNiedziela">Rząd opowiada się za przyjęciem poprawki 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JanRokita">Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec przyjęcia poprawki 13? Nie widzę. Stwierdzam, że poprawka 13 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#JanRokita">Przechodzimy do omówienia poprawki 14. Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JanuszNiedziela">Rząd popiera poprawkę 14.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JanRokita">Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec przyjęcia poprawki 14? Nie widzę. Stwierdzam, że poprawka 14 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#JanRokita">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki 15. Jaka jest opinia rządu na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JanuszNiedziela">Rząd opowiada się za przyjęciem poprawki 15.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JanRokita">Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec przyjęcia poprawki 15? Nie widzę. Stwierdzam, że poprawka 15 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#JanRokita">Przystępujemy do omówienia poprawki 16. Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JanuszNiedziela">Opowiadamy się za przyjęciem poprawki 16.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JanRokita">Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec przyjęcia poprawki 16? Nie widzę. Stwierdzam, że poprawka 16 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#JanRokita">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki 17. Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JanuszNiedziela">Rząd opowiada się za przyjęciem poprawki 17.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#JanRokita">Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec przyjęcia poprawki 17? Nie widzę. Stwierdzam, że poprawka 17 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#JanRokita">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki 18. Proszę o opinię rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JanuszNiedziela">Popieramy poprawkę 18.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JanRokita">Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec przyjęcia poprawki 18? Nie widzę. Stwierdzam, że poprawka 18 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#JanRokita">Poprawka 19 została przyjęta razem z poprawką 12.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#JanRokita">Stwierdzam, że Komisja zaopiniowała pozytywnie wszystkie poprawki Senatu do ustawy o zmianie niektórych upoważnień ustawowych do wydawania aktów normatywnych.</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#JanRokita">Komitet Integracji Europejskiej doręczył nam już swoją opinię.</u>
<u xml:id="u-56.4" who="#JanRokita">Na wstępie dokonaliśmy też zmiany posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-56.5" who="#JanRokita">Zamykam posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>