text_structure.xml 7.89 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanRokita">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. W porządku dziennym przewidziano pierwsze czytanie projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz ustawy o działalności gospodarczej (druk nr 460). Czy ktoś z członków Komisji chce zabrać głos w sprawie porządku dziennego? Nie słyszę zgłoszeń. Stwierdzam, że porządek obrad Komisji został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanRokita">Art. 26 Regulaminu Sejmu RP obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawców, zadanie pytań i dyskusję na temat ogólnych problemów związanych z projektem.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanRokita">Proszę o omówienie projektu ustawy przez przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JarosławMojsiejuk">Projektowana i przedłożona przez rząd zmiana ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz ustawy o działalności gospodarczej dotyczy w istocie rzeczy - tej pierwszej ustawy, tzn. zmiany ustawy o dowodach osobistych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JarosławMojsiejuk">Przypomnę, że 27 sierpnia 1997 roku Sejm przyjął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o działalności gospodarczej. W nowelizacji chodziło głównie o umożliwienie wprowadzenia w Polsce specjalnej karty zamiast dotychczasowych dowodów w formie książkowej. Plastikowa karta jest bowiem rozwiązaniem nowoczesnym, stosowanym w większości państw europejskich, a przede wszystkim - we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Zasadniczą przeszkodą wprowadzenia owych kart stał się fakt, że w budżecie państwa nie zabezpieczono środków finansowych na przeprowadzenie tej operacji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JarosławMojsiejuk">Projekt obecnie proponowanej zmiany składa się z trzech artykułów. W istocie rzeczy, zmiana polega na przedłużeniu terminów w uchwalonej przez Sejm ustawie z 27 sierpnia 1997 roku. Ustawa ta wprowadzała bowiem od dnia 1 stycznia 1999 roku nowy wzór dowodu osobistego w postaci karty identyfikacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JarosławMojsiejuk">W proponowanej nowelizacji chodzi - po pierwsze, o przesunięcie granicznego terminu wymiany obecnie używanych dowodów osobistych na plastikowe karty identyfikacyjne. Dotychczasowy przepis określa też termin na koniec roku 2005.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JarosławMojsiejuk">Proponowana zmiana zakłada określenie tego terminu na koniec roku 2006. Zakładamy bowiem, że rocznie będziemy wydawali około 6 milionów dowodów osobistych. Na przeprowadzenie takiej operacji w bezpieczny sposób, potrzeba 5 lat. Skoro nie możemy wprowadzić kart identyfikacyjnych od 1999 roku, jak to zostało zapisane w obecnie obowiązującej ustawie i proponujemy przesunięcie tego terminu na rok 2000, wówczas uzasadnione jest przesunięcie także daty zakończenia wymiany dowodów o rok.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JarosławMojsiejuk">Druga zmiana polega na tym, aby obowiązek ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy przesunąć na jakiś termin po uchwaleniu proponowanych obecnie zmian. W gruncie rzeczy chodzi w tym przypadku o zawarcie wszystkich przepisów związanych ze sprawą w jednym akcie prawnym. W przeciwnym razie przepisy umieszczone byłyby w tekście jednolitym oraz w nowelizacji proponowanej obecnie.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JarosławMojsiejuk">Należy wymienić jeszcze jeden element uzasadnienia obecnych zmian. Wiąże się on z przeprowadzoną reformą ustrojową państwa. Co prawda karty identyfikacyjne nadal będą wydawane przez gminy - tak zakładają projekty ustaw kompetencyjnych - ale ważnym składnikiem budowanego systemu będzie wojewoda. Województwo będzie tym miejscem, z którego będą przekazywane dane do jednego centralnego miejsca - Centrum Personalizacji Dokumentów, będącego swego rodzaju fabryką produkującą i wydającą karty identyfikacyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JarosławMojsiejuk">Karty identyfikacyjne będą miały postać plastikowej, zafoliowanej karty. Obecnie jesteśmy na etapie rozpisana postępowania w trybie udzielenia zamówienia publicznego. Wygląd dokumentu będzie zbliżony do nowego wzoru dokumentu dla cudzoziemców, który powstał w wyniku realizacji ustawy o cudzoziemcach. Nie chciałbym na posiedzeniu Komisji pokazywać gadżetów, ale dla zobrazowania wyglądu przyszłego dowodu osobistego, odstąpię od tej zasady i pozwolę sobie zademonstrować wzór owego dokumentu dla cudzoziemców. Co prawda forma obu dokumentów nie będzie tożsama, ale ich wygląd i forma danych będą zbliżone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanRokita">Czy ktoś z członków Komisji chce zadać pytanie lub wystąpić w sprawach ogólnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiesławWoda">Chcę zapytać pana dyrektora, czy podczas przygotowywania nowelizacji ustawy rozważano, aby wprowadzany dowód osobisty był jednocześnie prawem jazdy? Zapytuję dlatego, że pamiętam, iż podczas wcześniejszych prac nad ustawą rozważano taką możliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanMojsiejuk">Taką możliwość rozważano, ale obowiązuje nas w tej materii ustawa. Ustawa stanowi zaś, że chodzi o dwa różne dokumenty; zarówno ze względu na ich formę, ale również ze względu na treść. Chcę stwierdzić, że dowód osobisty pozostanie dokumentem obowiązkowym. Oznacza to m.in., że dzieci będą mogły otrzymać dowód, natomiast wszyscy dorośli będą musieli posiadać taki dokument. Jeżeli zaś chodzi o prawo jazdy, jest to tylko dokument stwierdzający pewną umiejętność. Zatem nie każdy obywatel musi i może posiadać taki dokument.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanRokita">Czy ktoś z posłów zgłasza sprzeciw wobec propozycji łącznego rozpatrzenia projektu ustawy w Komisji w pierwszym czytaniu? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanRokita">Czy w ramach rozpatrzenia projektu ustawy, ktoś z członków Komisji chce zgłosić poprawki albo zabrać głos w związku z projektem ustawy? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JanRokita">Czy ktoś z posłów zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia projektu ustawy w wersji przedstawionej przez rząd? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JanRokita">Stwierdzam, że projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz ustawy o działalności gospodarczej został przyjęty przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JanRokita">Proponuję, aby sprawozdawcą ustawy był poseł Mirosław Pawlak (PSL). Czy ktoś z posłów zgłosi inną kandydaturę? Nie słyszę zgłoszenia. Czy pan poseł zgadza się na przedłożoną propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MirosławPawlak">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanRokita">Stwierdzam, że Komisja powołała posła M. Pawlaka jako sprawozdawcę projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanRokita">Czy ktoś z członków Komisji chce zabrać głos w sprawach różnych? Nie słyszę zgłoszeń. Dziękuję panu dyrektorowi za przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>