text_structure.xml
22.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy do porządku obrad, który został państwu dostarczony na piśmie, są uwagi? Skoro nikt się nie zgłasza porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyJaskiernia">W punkcie pierwszym mamy pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JerzyJaskiernia">Proszę pana posła Majewskiego o syntetyczne zaprezentowanie projektu przy założeniu, że mamy uzasadnienie na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WitMajewski">Uzasadnienie do zmiany ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej państwo otrzymali na piśmie. Sprawa w tej kadencji jest podnoszona po raz drugi. Wynika to z faktu, że przy tamtej nowelizacji wielu posłów rozstrzygających sprawę mogło sugerować się informacją rządu o tym, że do połowy 1996 r. wpłynie projekt nowej ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, pod zmienionym tytułem ustawy o ochronie zdrowia publicznego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WitMajewski">W związku z tym termin dwuletni, który wówczas przewidywaliśmy dla prolongaty uprawnień kwalifikacyjnych, mógł być odłożony do rozpatrzenia w ramach kompleksowego projektu nowelizacji ustawy. Dzisiaj mamy początek 1997 r. i nie dość, że tego projektu w Sejmie nie ma, to jeszcze jakby horyzont się oddala. Z moich informacji uzyskanych z resortu zdrowia wynika, że projekt ten nie jest nawet na etapie uzgodnień resortowych, a wiadomo, że musiałby jeszcze być przedłożony do akceptacji rządu. Wiemy również, że teczka tych projektów, które w tym miesiącu mają być rozpatrywane przez rząd jest już zamknięta i jest raczej problem, co z niej wyrzucić, a nie co do niej wprowadzić.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WitMajewski">Tak więc w tej kadencji nowa ustawa światła dziennego nie ujrzy. Wobec tego stajemy przed tym samym dylematem, który był wówczas, to znaczy z chwilą wygaśnięcia terminu prolongaty, czyli z końcem września 1997 r. znów wielu doświadczonych inspektorów, którzy od lat skutecznie pełnią swoje funkcje - gdyż tak są oceniani przez ministra, który ich na tych stanowiskach utrzymuje - straci byt ustawowy do tego, aby swoje funkcje wypełniać.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WitMajewski">W związku z tym wnieśliśmy ustawę, sugerując się nie tylko kwestią upływu czasu, ale również pewnymi faktami, które zaszły po uchwaleniu ustawy po 1985 r., jak i pewnymi zmianami w służbie zdrowia. Dzisiaj mamy praktycznie taką sytuację, że nie lekarz może być dyrektorem szpitala. Natomiast okazuje się, że lekarz nie może być inspektorem sanitarnym, który ma szersze zadania nie tylko medyczne, ale również związane z funkcjonowaniem sanitarnym przedsiębiorstw, środowiska i wielu innych aspektów życia publicznego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WitMajewski">Poza tym trzeba jeszcze uwzględniać fakt, że dzisiaj w Państwowej Inspekcji Sanitarnej lekarze nie są zatrudniani na tych stanowiskach, na których powinni. Rozumiem, że to ze względu na słabą atrakcyjność pracy w Państwowej Inspekcji Sanitarnej lekarze nie zajmują stanowisk kierowniczych - tam gdzie powinni, nie są szefami komórek epidemiologicznych i innych. Na tych stanowiskach, po prostu brak jest lekarzy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WitMajewski">Według danych z 1994 r. na ok. 20 tys. osób zatrudnionych w Państwowej Inspekcji Sanitarnej lekarze stanowili niecałe 2%, a osoby z innym wykształceniem ok. 30%.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WitMajewski">Ustawa przewiduje, że 2% osób tam zatrudnionych miało być wyłącznie inspektorami, podczas gdy funkcja inspektora wymaga kwalifikacji nie tylko medycznych, ale również menedżerskich i organizatorskich. Jest to bowiem jednocześnie dyrektor zakładu pracy.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WitMajewski">Te wszystkie względy powodują, że trzeba na sprawę spojrzeć w sposób szerszy. Poza tym resort otworzył możliwość dokształcania medycznego. Osoby z wyższym wykształceniem mogły ukończyć specjalizację I stopnia z epidemiologii, a II stopnia z higieny. Sam mam takich inspektorów terenowych, którzy odpowiadają tym wszystkim warunkom, a dzisiaj mówi im się, że nie spełniają medycznych wymogów, żeby pełnić te funkcje.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WitMajewski">Z tych względów ustawa powinna być w tej części znowelizowana i taka jest intencja posłów, którzy pod tym projektem podpisali się.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WitMajewski">Chcę jeszcze dodać, że za sprawą pana przewodniczącego Komisja Ustawodawcza jest w posiadaniu dwóch opinii do projektu. Jedna z opinii jest opinią prof. Wiesława Magdzika, głównego specjalisty krajowego ds. higieny i epidemiologii, której nie można odmówić konsekwencji medycznej. Generalnie opinia ta jest zgodna z intencją wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WitMajewski">Mamy również opinię prawną dr. Piotra Kucharskiego z Departamentu Prawnego Najwyższej Izby Kontroli, który nie dość, że potwierdza zasadność tej nowelizacji z punktu widzenia prawnego, to jeszcze sygnalizuje 11 kolejnych zmian, które powinno się w tej ustawie przeprowadzić. Ale intencją wnioskodawców nie jest, aby na tę ustawę tak szeroko spojrzeć. Należy jednak odnotować, że ta ustawa rzeczywiście wymaga nowelizacji, ale - jak rozumiem - rząd w tej kadencji takiej nowelizacji nie przedłoży.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WitMajewski">Z tych wszystkich względów wnioskuję, aby połączone Komisje zechciały przyjąć proponowaną przez posłów nowelizację jako niezbędną do prawidłowego funkcjonowania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są pytania do pana posła Majewskiego? Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SewerynJurgielaniec">W kwestii formalnej. Chciałbym wycofać swój podpis, który złożyłem pod tym projektem ustawy. Po przemyśleniu zmieniłem stanowisko i zwracam się z prośbą o wycofanie mojego podpisu pod propozycją zmiany ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyJaskiernia">Muszę pana posła poinformować, że o decyzji powinien pan zawiadomić Prezydium Sejmu, które musi o tym fakcie poinformować cały Sejm, ponieważ fakt ten nie dotyczy tylko członków Komisji, bo druki cyrkulują w całej Izbie. Proszę więc zastosować odpowiednią drogę, a my przyjmujemy tylko do wiadomości fakt intencji pana posła stosownego zwrócenia się do Prezydium Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiesławJaszczyński">Chciałbym odczytać stanowisko rządu w tej sprawie. Otóż rząd wnosi o odrzucenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, w którym proponuje się bezterminową możliwość powoływania na stanowiska państwowych inspektorów sanitarnych, osób nie będących lekarzami.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WiesławJaszczyński">Uchwalona dnia 14 marca 1985 r. ustawa o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, jako podstawowe zadanie inspekcji zakreśliła sprawowanie nadzoru nad warunkami życia i pracy ludzi, w celu ochrony zdrowia tych ludzi przed wpływem czynników szkodliwych lub uciążliwych, a w szczególności w celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych i zawodowych.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WiesławJaszczyński">Dla realizacji tego zadania ustawa powołuje kadrę państwowych inspektorów sanitarnych oraz stacje sanitarno-epidemiologiczne, jako ich aparat pracy. Z uwagi na położenie nacisku na ochronę zdrowia ludzkiego oraz zapobieganie chorobom ustawa określiła, iż państwowym inspektorem sanitarnym może być tylko lekarz, posiadający kierunkową specjalizację. Jednak trudności z pozyskaniem lekarzy na te stanowiska spowodowały, że w przepisach końcowych ustawy przesunięto datę wejścia w życie wymogu posiadania dyplomu lekarza o 5 lat.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#WiesławJaszczyński">Wymóg ten był jeszcze kilkakrotnie przesuwany. Ostatnio 13 października 1995 r. Sejm zajął stanowisko, iż do 31 sierpnia 1997 r. minister zdrowia i opieki społecznej dokona wymiany na stanowiskach państwowych inspektorów sanitarnych i powoła na te stanowiska osoby będące lekarzami.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#WiesławJaszczyński">Należy zwrócić uwagę na fakt zakreślenia przez Sejm terminu oraz że był to termin krótki. Jak się wydaje przyczyną tego stanowiska było uznanie przez Sejm, iż państwowy inspektor sanitarny to osoba, której kompetencje w głównej mierze dotyczą rozstrzygnięć wpływu różnych czynników na życie i zdrowie człowieka lub społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#WiesławJaszczyński">O istnieniu bądź ocenie stopnia zagrożenia życia i zdrowia człowieka, w tym chorobą zakaźną, o istnieniu choroby zawodowej u pracownika, o ocenie efektów ubocznych szczepień ochronnych oraz o ocenie przyczyn zakażeń szpitalnych - może decydować tylko lekarz.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#WiesławJaszczyński">Gruntownej wiedzy medycznej nie zastąpią nawet najbardziej specjalistyczne szkolenia podyplomowe. Wymagana jest bowiem znajomość biochemii, immunologii, fizjologii i patofizjologii, czy przebiegu chorób zakaźnych u człowieka. Stosowną wiedzę w tym zakresie daje program kształcenia lekarzy.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#WiesławJaszczyński">Dla zapewnienia obsady stanowisk państwowych inspektorów sanitarnych przez lekarzy - minister zdrowia i opieki społecznej dokonuje systematycznej wymiany ich kadry. Prowadzone są postępowania kwalifikacyjne, mające na celu wyłonienie kandydatów, posiadających nie tylko wykształcenie lekarskie, ale również odpowiednie specjalizacje i wykazujących rzeczywiste zainteresowanie tą dziedziną wiedzy.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#WiesławJaszczyński">Dlatego inicjatywa poselska, przedstawiona w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (druk nr 2066), nie może zostać przez rząd przyjęta.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#WiesławJaszczyński">Natomiast w kwestii nowych unormowań ustawowych, dotyczących zdrowia publicznego, należy stwierdzić, że dopiero po podjęciu przez Sejm ostatecznych decyzji w kwestii ewentualnych zmian w podziale administracyjnym kraju - będzie możliwe zakończenie prac nad nową ustawą o Państwowej Inspekcji Zdrowia Publicznego.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#WiesławJaszczyński">Obecnie Państwowa Inspekcja Sanitarna funkcjonuje wystarczająco skutecznie na podstawie obowiązującej ustawy, modyfikując zadania w zależności od potrzeb.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#WiesławJaszczyński">Podkreślona ponadto w uzasadnieniu projektu poselskiego konieczność rozdzielenia funkcji inspektorów sanitarnych od funkcji menedżera zarządzającego stacją sanitarno-epidemiologiczną - została już zrealizowana w zarządzeniu ministra zdrowia i opieki społecznej z 1 października 1996 r., w sprawie organizacji i zasad działania stacji sanitarno-epidemiologicznych oraz kwalifikacji wymaganych od pracowników tych stacji.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#WiesławJaszczyński">Zarządzenie wprowadza stanowisko zastępcy dyrektora ds. organizacyjno-administracyjnych. Umożliwi to zatrudnianie osób posiadających kwalifikacje niezbędne do sprawnego organizowania pracy w stacjach.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#WiesławJaszczyński">Pozwolę sobie teraz ten dokument przekazać na ręce pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanPieniądz">Przysłuchując się wystąpieniu pana ministra, przedstawiającego stanowisko rządu można mieć kontrowersyjne odczucia co do treści meritum uzasadnienia. Sam problem nowelizacji - patrząc z punktu widzenia różnych zawodów - jest również polemiczny.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanPieniądz">Dokładnie przeglądałem informacje Głównego Inspektora Sanitarnego o stanie zdrowotnym kraju, której zakres jest bardzo obszerny i różnorodny. Sądzę, że zbyt pochopne podjęcie tematu w jedną czy drugą stronę nie byłoby odzwierciedleniem tego, co wzajemnie chcemy osiągnąć.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JanPieniądz">W związku z tym stawiam wniosek, aby połączone Komisje powołały podkomisję i dokonały wyboru członków. Sądzę też, że podkomisja w podsumowaniu będzie mogła przedstawić niezbyt obszerne, ale równocześnie kontrowersyjne stanowisko i propozycje pod obrady Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyJaskiernia">Mam dalsze zgłoszenia, ale mamy też jeszcze drugi punkt do rozpatrzenia, a obrady musimy zakończyć do godz. 15. Uważam, że sprawa jest klarowna, bo mamy wniosek o odrzucenie. Jeżeli ten wniosek zostanie poparty, to wówczas przerywamy bieg ustawodawczy i dajemy sprawozdanie, a jeśli zostanie odrzucony, to wówczas powołujemy podkomisję, co jest naturalną procedurą sejmową.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy nie uważacie państwo, że można by już na tym etapie - skoro wysłuchaliśmy argumentów za i przeciw - poddać pod głosowanie wniosku o odrzucenie? Jak państwo uważacie, jeśli ktoś nie wyraził jeszcze stanowiska, to możemy kontynuować dyskusję, ale obawiam się, że i tak nie wyjdziemy poza dylemat, że albo odrzucamy, albo powołujemy podkomisję. Czy pani poseł Sienkiewicz w tej sytuacji wycofuje się z dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Oczywiście tak, bo w zależności od tego, który wniosek przyjmiemy, to moje pytanie byłoby bezzasadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyJaskiernia">Poddaję pod głosowanie wniosek o odrzucenie projektu ustawy z druku nr 2066. Podkreślam, że jeżeli wniosek zostanie przyjęty, wówczas dajemy sprawozdanie o odrzuceniu, a jeśli nie zostanie przyjęty powołujemy podkomisję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za odrzuceniem projektu ustawy?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JerzyJaskiernia">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 6 posłów, 7 było przeciwnych i nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JerzyJaskiernia">Stwierdzam, że wniosek o odrzucenie projektu ustawy nie został przyjęty. W związku z tym przystępujemy do powołania podkomisji, która rozważyłaby ten projekt i przygotowała stosowne sprawozdanie. To jednak nie będzie przesądzało losu tego projektu, ponieważ stanowisko rządu będzie szczegółowo rozpatrzone na tym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JerzyJaskiernia">Jakie są kandydatury z Komisji Zdrowia do podkomisji?</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JerzyJaskiernia">Otóż będą posłowie: Jan Kupczyk, Jan Pieniądz, Jerzy Panek i Ryszard Stanibuła.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#JerzyJaskiernia">Z Komisji Ustawodawczej posłowie: Wit Majewski, Wiesław Opęchowski, Krzysztof Budnik i Mieczysław Piecka.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#JerzyJaskiernia">Z Komisji Zdrowia poseł J. Panek rezygnuje, a na to miejsce wchodzi poseł Seweryn Jurgielaniec. Poseł S. Jurgielaniec zrezygnował tylko z podpisania się pod projektem jako autor, co wcale nie uniemożliwia mu dalszej pracy w podkomisji, to są dwie różne sprawy.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa byłby przeciwny temu składowi, bądź się wstrzymał od głosowania? Nie widzę. Stwierdzam, że skład podkomisji został powołany.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#JerzyJaskiernia">Przechodzimy do dyskusji nad punktem drugim. Mamy tutaj projekt ustawy o utworzeniu urzędu ministra zdrowia (druk nr 1929).</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#JerzyJaskiernia">Bardzo proszę pana ministra W. Rudnickiego o krótkie zreferowanie, ponieważ mamy uzasadnienie na piśmie, a wszystko wskazuje na to, że powołamy podkomisję i będzie okazja, żeby szczegółowo analizować projekt. Proszę więc, aby pan minister ograniczył się do tych spraw, które są szczególnie ważne dla jej prezentacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechRudnicki">Po pierwsze - trzeba zaznaczyć, że mamy tutaj do czynienia z sytuacją, kiedy pozostał jeden z ostatnich ministrów poza ministerstwem kultury, który nie ma ogólnego ustawowego określenia swoich uprawnień.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WojciechRudnicki">Ustawa już dość dawno skierowana pod obrady Rady Ministrów i Sejmu w wielu miejscach odbiega od uregulowań, które zostały już przyjęte w ustawach w II połowie ub.r., tworzące różne urzędy ministrów. Są to zmiany, które nie zmieniają w żaden istotny sposób zasadniczego kształtu ustawy.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#WojciechRudnicki">Ustawa ta jest zgodna z ustawą o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów, albowiem reguluje ten obszar, który zarówno nie pozostaje w zasięgu uregulowań konstytucji, jak i szczegółowego rozporządzenia Rady Ministrów, określającego zakres działania po-szczególnych ministrów.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#WojciechRudnicki">Gdyby Komisje skierowały ustawę do dalszych prac, to szczegółowe uwagi będziemy przedstawiać na kolejnych posiedzeniach Komisji. Natomiast mam jeszcze jedną uwagę formalną. Regulamin załączony do samej ustawy, który i tak ma charakter informacyjny, proszę traktować jako materiał informacyjny, albowiem ten regulamin będzie przedmiotem osobnego procesu legislacyjnego i z całą pewnością zostanie zmieniony.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#WojciechRudnicki">Chciałbym jeszcze, w związku z opinią Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu zwrócić uwagę, że zapis konstytucyjny, mówiący o tym, iż minister kieruje działem administracji rządowej i działa w tym zakresie w ramach uprawnień określonych ustawami - oznacza również tyle, że taka ustawa o urzędzie ministra mieści się w ramach tych ustaw, o których mówi konstytucja. Te opinie Sejm podzielił, uchwalając w podobnym kształcie wiele ustaw o tworzeniu urzędów różnych ministrów w II połowie ub.r.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są pytania do pana ministra Rudnickiego, który reprezentuje rząd na dzisiejszym posiedzeniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrKrasucki">Zostałem upoważniony przez kolegów z Polskiej Partii Socjalistycznej do prezentowania ich stanowiska.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PiotrKrasucki">Chciałbym zapytać pana ministra Rudnickiego, czy statut stanowi integralną część projektu ustawy, czy też można na tym etapie nazwać go tylko ozdobnikiem?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechRudnicki">Używając tej formuły - tak, statut jest ozdobnikiem, bo jego kształt odbiega od tego kształtu ministerstwa, jaki widzielibyśmy dzisiaj. Od czasu opracowania statutu minął ponad rok. Natomiast statut ze względu na uchwałę Rady Ministrów o trybie prac legislacyjnych - jako akt, który jest wprowadzany rozporządzeniem wykonawczym, powinien być do ustawy załączony.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WojciechRudnicki">Myślę, że nie będziemy tutaj niezgodni w takim zakresie uregulowań, jakich ten statut będzie jeszcze wymagał. Te zadania, a zwłaszcza dotyczące ubezpieczeń zdrowotnych, które przed ministrem zdrowia są stawiane - wymagają zmian, ale nie tak wielkich, jakby się wydawało w tym statucie Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram dyskusję generalną i pytam, czy ktoś z państwa chciałby w tej dyskusji zabrać głos? Zaznaczam, że przewidujemy - skoro nie zgłoszono dotychczas wniosku o odrzucenie projektu - skierowanie go do podkomisji, gdzie będzie okazja do dokładnej analizy poszczególnych artykułów. Jeżeli ktoś z państwa chciałby już dzisiaj zaprezentować swoje stanowisko, to bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JerzyJaskiernia">Nikt się nie zgłasza, stwierdzam że dyskusja została zamknięta.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JerzyJaskiernia">Jest propozycja prezydiów Komisji, abyśmy powołali podkomisję, celem rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JerzyJaskiernia">Z Komisji Zdrowia w skład podkomisji wchodzą posłowie: Krystyna Sienkiewicz, Tadeusz Kowalczyk, Andrzej Olszewski, Jan Pieniądz i Seweryn Jurgielaniec.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#JerzyJaskiernia">Z Komisji Ustawodawczej posłowie: Tadeusz Zieliński, Danuta Ciborowska, Wiesław Opęchowski i Sergiusz Karpiński.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa ma dalsze kandydatury? Nie ma. Czy ktoś byłby przeciwny temu składowi, bądź się wstrzymał od głosowania? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#JerzyJaskiernia">Stwierdzam, że podkomisja została powołana. Proszę członków obu podkomisji o pozostanie na sali, celem ukonstytuowania się.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawach różnych? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#JerzyJaskiernia">Bardzo dziękuję, zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>