text_structure.xml
27 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Witam członków Komisji: Polityki Społecznej, Zdrowia, Transportu Łączności, Handlu i Usług oraz Ustawodawczej. Witam naszych gości z panem ministrem zdrowia i opieki społecznej R. Żochowskim. Mamy dziś w pierwszym czytaniu rozpatrzyć projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyJaskiernia">Chcę zapytać, czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad? Nie widzę uwag. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyJaskiernia">Do prezentacji poselskiego projektu zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości został upoważniony w imieniu wnioskodawców poseł Jan Zaborowski. Proszę, panie pośle, o omówienie projektu zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanZaborowski">Zmiana w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ma na celu dopuszczenie sprzedawania napojów alkoholowych w środkach i obiektach komunikacji publicznej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanZaborowski">Zakaz wynikający z art. 14 ust. 1 pkt 4 ustawy jest obecnie w praktyce niemożliwy do wyegzekwowania. Rodzi się wiele niejasności, a działanie tego przepisu jako instrumentu przeciwdziałania alkoholizmowi jest bardzo wątpliwe. Powstają sytuacje patologiczne, polegające na prowadzeniu niekontrolowanego, nieopodatkowanego i nielegalnego handlu pokątnego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanZaborowski">Badania socjologiczne przeprowadzone wśród pasażerów pociągów wykazują jednoznacznie na fakt, iż napoje alkoholowe powinny być dostępne w sposób oficjalny i zorganizowany na dworcach i w wagonach pasażerskich. Podróżni, zwłaszcza obcokrajowcy, jako jedną z uciążliwości, jakie odczuwają podróżując po Polsce, podnoszą problem niemożności zakupu np. piwa. Przedsiębiorstwo „Wars” otrzymuje wiele skarg z powodu braku legalnej sprzedaży piwa, w związku z czym prowadzona jest sprzedaż przez osoby nie mające do tego prawa.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanZaborowski">Całkowicie kuriozalna sytuacja łączy się z faktem częściowego dopuszczenia do sprzedaży alkoholu w pociągach kursujących w relacji międzynarodowej. Podstawę prawną stanowi tu ustawowe upoważnienie dla ministra transportu i gospodarki morskiej, zawarte w art. 14 ust. 7 ustawy. Taki stan prawny prowadzi do sytuacji, że np. w pociągu relacji Warszawa - Berlin, na całej trasie, równie w kraju podawane są napoje alkoholowe. Natomiast w pociągu jadącym tą samą trasą w relacji Warszawa - Poznań obowiązuje zakaz sprzedaży alkoholu - mówię o zakazie oficjalnym, którego jednak nie można wyegzekwować.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanZaborowski">Takie regulacje wprowadzają zamęt i dezorientację podróżnego. Pasażerowie pociągów relacji krajowych mogą się czuć dyskryminowani, a cierpi na tym także powaga i precyzyjność przepisów prawa.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanZaborowski">Zakaz sprzedaży napojów alkoholowych w środkach i obiektach komunikacji publicznej jest zjawiskiem specyficznym dla Polski na tle innych krajów europejskich. Bogata oferta napojów stanowi element wysokiego standardu obsługi podróżnego. Nawet w krajach skandynawskich, przy dość rygorystycznym podejściu do spraw związanych z dystrybucją alkoholu, dostępny on jest na dworcach i w środkach komunikacji.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanZaborowski">Rozbudowywana obecnie infrastruktura kolejowa i obiektów komunikacji publicznej napotyka na trudności. Na przykład usytuowanie restauracji o wysokim standardzie w obiekcie komunikacji publicznej, ze względów na jakość obsługi podróżnego oraz ekonomicznych musi uwzględniać możliwość podawania w tej restauracji np. piwa. Obecny stan powoduje, że przedsiębiorstwa komunikacyjne w sposób nieuzasadniony pozbawione są możliwości uzyskania wysokich wpływów.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JanZaborowski">Nie jest również przekonujący argument, że wynikający z ustawy zakaz podawania alkoholu wpływa na zwiększenie liczby wypadków w miejscach zagrożonych takich, jak np. dworzec lub wagon.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JanZaborowski">Po pierwsze, podaż alkoholu w środkach i obiektach komunikacyjnych odbywa się i tak, pomimo zakazu, tyle że niezgodnie z prawem. Po drugie, ze względu na dość wysokie koszty prowadzenia działalności handlowej w środkach i obiektach komunikacyjnych, alkohol tam sprzedawany byłby nieco droższy niż w innych placówkach handlowych. Dlatego osoby nadużywające alkoholu i tak, prawdopodobnie, nabywałyby go gdzie indziej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JanZaborowski">Proponowana zmiana może doprowadzić do uporządkowania opisanej sytuacji i stanowić pewien krok ku normalizacji życia codziennego, nie pociągając za sobą jakichkolwiek nakładów.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JanZaborowski">Oprócz powyższego uzasadnienia, chciałbym jeszcze dodać, że w moim posiadaniu jest opinia Komisariatu Kolejowego Policji we Wrocławiu Głównym. Mianowicie, tam już wprowadzono sprzedaż piwa otrzymali na to zezwolenie ajenci dzierżawionych obiektów na dworcu. Komendant policji stwierdza jednoznacznie, że od czasu wprowadzenia alkoholu, stan bezpieczeństwa publicznego na dworcu nie pogorszył się, przeciwnie - uległ on poprawie. Od czasu wprowadzenia legalnej sprzedaży alkoholu na dworcu, praktycznie wyeliminowano tam proceder nielegalnego handlu różnym alkoholem, w tym także alkoholem niewiadomego pochodzenia na terenie dworca i w jego okolicach. Z problemem tym poprzednio, zarówno organy policji, jak i służby ochrony kolei nie mogły sobie poradzić.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JanZaborowski">W zakończeniu tego pisma czytamy: Jednoznacznie można więc stwierdzić, że sprzedaż napojów alkoholowych na terenie głównego dworca PKP we Wrocławiu nie zagraża bezpieczeństwu publicznemu. Pod pismem podpisał się komendant policji.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JanZaborowski">Konkluzja wynikająca z wprowadzenia eksperymentalnej sprzedaży alkoholu na wrocławskim dworcu jest jednoznaczna. Jestem również w posiadaniu...</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Przepraszam bardzo, panie pośle. Sądzę, że odpowiednie dokumenty zechce pan dostarczyć członkom Komisji w innym trybie. Pan poseł już w wystarczającym stopniu przedstawił założenia projektowanej zmiany. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy są pytania do pana posła inicjatora Jana Zaborowskiego? Otwieram rundę pytań do pana posła inicjatora.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AnnaBańkowska">Po pierwsze, uważam, że akurat ta nowelizacja nie jest najpilniejszą nowelizacją, przed którą staje Sejm. Jestem w kłopotliwej sytuacji, gdyż Komisja Polityki Społecznej drugi dzień obraduje właśnie nad projektem zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zmian przedstawionych w różnych konfiguracjach.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AnnaBańkowska">Mam następujące pytanie do pana posła inicjatora. Czy zastanawiano się nad tym, że zniesienie tego zakazu może wpłynąć na pogorszenie bezpieczeństwa w pociągach? Muszę powiedzieć, że ktoś, kto specjalnie wiezie ze sobą alkohol, to oczywiście będzie go pić.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AnnaBańkowska">Niemniej jednak gdy dopuścimy taki wręcz nachalny dostęp do alkoholu, jak to jest z kawą i herbatą - mimo bowiem, że pasażerowie odmawiają, sprzedawca potrafi stać przy przedziale przez 5 minut i zachęcać - a może jednak... - to pytam w jaki sposób poradzimy sobie ze zjawiskiem, które już dzisiaj przeraża. Pasażerowie będą bowiem skazani dodatkowo na konieczność dyskutowania z pijanymi i odpowiadania na ich zaczepki.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AnnaBańkowska">Nie mogę zrozumieć, dlaczego pasażer, który wczoraj jechał pociągiem międzynarodowym, a dzisiaj na tej samej trasie jedzie pociągiem krajowym, ma być bardzo zdezorientowany i czuje się dyskryminowany? Takich sformułowań pan użył. Proszę mi jeszcze wytłumaczyć w jaki sposób mógł się poprawić stan bezpieczeństwa na dworcu w momencie, gdy wprowadzono tam sprzedaż alkoholu? Na czym to polega? Czy na tym, że już prawie wszyscy są pijani i nie mają siły, aby na cokolwiek reagować.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AnnaBańkowska">Naprawdę mam ambiwalentny, a właściwie negatywny stosunek do proponowanej nowelizacji, proponowanej w tym kształcie, ustawy o wychowaniu w trzeźwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są dalsze pytania do posła inicjatora?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławWiśniewski">Mam następujące pytanie do pana posła. Czy była przeprowadzona analiza porównawcza dotycząca stanu bezpieczeństwa przed wprowadzeniem zakazu sprzedaży alkoholu w pociągach w porównaniu do stanu, gdy tej sprzedaży już nie było?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są dalsze pytania do posła inicjatora? Nie ma. Bardzo proszę, panie pośle, o odpowiedź na postawione pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanZaborowski">Pani poseł raczyła zwrócić uwagę na stan bezpieczeństwa na kolei, pytając w jaki sposób zwiększy się ono po wprowadzeniu legalnego handlu wyrobami alkoholowymi. Chciałbym zauważyć, że kultura spożywania napojów alkoholowych jest indywidualną sprawą każdego konsumenta. Jestem wewnętrznie przekonany, że zakazany owoc bardziej smakuje. W moim mniemaniu, zniesienie zakazu, o którym mówimy nie będzie instrumentem, który gwarantuje większe bezpieczeństwo podróżnych. Intencją proponowanej nowelizacji jest w zasadzie zalegalizowanie już istniejącego stanu rzeczy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanZaborowski">Jeśli pracownik „Warsu” obsługujący pasażerów „wciska” na siłę kawę i herbatę podróżnym, to jest to już jego indywidualne podejście. Pokątny handlarz tym bardziej „wciska” pasażerom piwo. Nie wiem, czy pani poseł spotkała się z zachowaniem pokątnych handlarzy piwem.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AnnaBańkowska">Trwa to jednak tylko przez 5 minut, bo ma na to czas tylko wtedy, gdy pociąg stoi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanZaborowski">Zgadza się, choć pokątni handlarze czasami jeżdżą między pobliskimi stacjami. Jestem zwolennikiem zalegalizowania sprzedaży piwa. Wydaje mi się, że wysokie marże i ceny odstraszą od kupna tych potencjalnych klientów, którzy chcieliby na umór korzystać z tego dobrodziejstwa.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanZaborowski">Druga poruszona sprawa dotyczy różnicy między przepisami obowiązującymi w pociągach relacji krajowej, a przepisami w pociągach relacji międzynarodowej. Mówiłem o dyskryminacji polskich podróżnych, bo przecież na mocy upoważnienia dla ministra transportu i gospodarki morskiej, który ma możliwość wprowadzenia sprzedaży alkoholu w pociągach relacji międzynarodowej - dochodzi do dziwnych sytuacji. Na przykład pociąg relacji międzynarodowej, kursujący na trasie Gdynia - Grodno, biorąc pod uwagę kilometry, w 90% jedzie przez terytorium Polski, a tylko w 10% przez terytorium Litwy, gdzie sprzedaż piwa jest dozwolona. Gdy natomiast pociąg dojedzie do granicy, to obowiązuje już zakaz oficjalnej sprzedaży piwa.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JanZaborowski">Uważam, że jest to zjawisko nienormalne, z którym trzeba sobie poradzić.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JanZaborowski">Poruszona była sprawa bezpieczeństwa na dworcach, gdzie wprowadzono doświadczalnie sprzedaż alkoholu. Wydaje mi się, że dużym zagrożeniem na dworcach i w pociągach jest nachalna sprzedaż alkoholu przez pokątnych handlarzy i sam fakt sprzedawania przez nich alkoholu, a zwłaszcza piwa.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JanZaborowski">Można przy okazji zauważyć, że dworzec Wrocław Główny uzyskał od jednego tylko ajenta w ub.r. z tytułu dzierżawy kwotę ok. 2 mld zł. Za te pieniądze można było kupić potrzebny na dworcu odpowiedni sprzęt, można było zapewnić wyższy standard obsługi podróżnych, poprawić jakość usług i wyeliminować przypadkowych handlarzy. Fiskus także na tym bardzo dużo zyskał. Wzrosły kwoty, które można było przeznaczyć na wzmocnienie służb ochrony kolei. W ten sposób widzę możliwość rozwiązania problemu bezpieczeństwa w środkach i obiektach komunikacji publicznej.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JanZaborowski">Pan poseł pyta, czy była przeprowadzona analiza dotycząca sytuacji przed wejściem w życie omawianego zakazu w porównaniu z sytuacją po wejściu jego w życie. Nie słyszałem o takiej analizie, nie potrafię więc odpowiedzieć na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyJaskiernia">Pani poseł Bańkowska ma tylko sprostowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AnnaBańkowska">Oczywiście w ironiczny sposób łapiąc pana za słowo pytałam, w jaki sposób widzi pan możliwość poprawy poziomu bezpieczeństwa podróżnych przy pomocy tej nowelizacji. Nie mówiłam tego w sposób dosłowny. Nie wierzę w to, że tam, gdzie na dworcach sprzedaje się alkohol jest bezpieczniej. Jestem zatroskana o to, że proponowana zmiana ustawy może nam pogorszyć warunki podróżowania.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AnnaBańkowska">Chcę oświadczyć, że w takim kraju jak Stany Zjednoczone, podróżując samolotem linii międzynarodowych można wypić alkohol, natomiast podczas podróży odbywających się między stanami nie ma takiej możliwości i nikt nie czuje się tam dyskryminowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyJaskiernia">Przejdziemy zaraz do dyskusji, lecz przedtem chcę zwrócić uwagę na dwa momenty. Po pierwsze na to, że na dyskusję mamy bardzo niewiele czasu, gdyż niebawem zaczyna się plenarne posiedzenie Sejmu. Po drugie, informuję tych państwa, którzy o tym nie wiedzą, że nie dalej jak wczoraj w innym układzie komisyjnym spotkaliśmy się w sprawie zmiany tej samej ustawy, o której mówimy dzisiaj. Nie rozumiem z jakiego powodu dwie nowelizacje tej samej ustawy zostały skierowane do różnych komisji i absorbuje się dużą grupę posłów w celu dokonania zmiany jednego przepisu ustawy, która równocześnie jest rozpatrywana przez inne komisje.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JerzyJaskiernia">W tej chwili mamy trzy możliwości. Po pierwsze, może zostać zgłoszony wniosek o odrzucenie omawianej zmiany i wtedy sprawa zostanie przesądzona. Drugi wniosek równie dopuszczalny, może być wnioskiem o przyjęcie tej nowelizacji na dzisiejszym posiedzeniu, chociaż wydaje się, że bez bliższego przyjrzenia się problemowi, byłoby to ryzykowne.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JerzyJaskiernia">Trzecia możliwa droga, to skierowanie projektu nowelizacji do podkomisji po to, aby podkomisja zbadała wszystkie aspekty sprawy. Poseł inicjator nie był gotowy do odpowiedzi na wszystkie zgłoszone pytania. Na sali widzę pana dra Melibrudę, który na pewno miałby przy okazji tej nowelizacji wiele do powiedzenia.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JerzyJaskiernia">Proponuję więc, abyśmy teraz wysłuchali ministra zdrowia, a potem podejmiemy decyzję, co zrobić z poselskim projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Pewne jest, że dzisiaj nie możemy prowadzić wielogodzinnej dyskusji na związane z projektem tematy, chociaż te zagadnienia skłaniają do tego. Proszę panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RyszardŻochowski">Niestety, nie znajdujemy się w raju, gdzie owoc zakazany bardziej smakuje, tylko znajdujemy się w Polsce i w Europie. Nie przekonuje mnie argumentacja przedstawiona przez pana posła, a także chciałbym wiedzieć, czy organy ścigania włączyły się w akcję przeprowadzoną na dworcu we Wrocławiu?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#RyszardŻochowski">Nie można bowiem eksperymentalnie omijać ustawy, nie można eksperymentalnie wprowadzać czegoś, co jest przeciwko prawu. Chcę wiedzieć, w jaki sposób we Wrocławiu uchylono zakaz sprzedaży alkoholu, ponieważ nic mi nie wiadomo o tym, że nastąpiła nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zezwalająca na sprzedaż alkoholu na dworcach. W ten sposób można by podejmować wiele dowolnych inicjatyw, bez względu na to, co stanowią przepisy w danej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#RyszardŻochowski">Stanowisko rządu w sprawie omawianej nowelizacji jest negatywne, z wyjątkiem pewnej rozbieżności, pewnego odmiennego stanowiska w tej sprawie, które zaproponował i podtrzymuje minister transportu i gospodarki morskiej. Uważamy, że ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w dalszym ciągu jest sprawnym instrumentem prawa przy rozwiązywaniu problemów alkoholowych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#RyszardŻochowski">Dyskusje wokół ustawy koncentrują się przede wszystkim na problemach związanych z osłabieniem jej prewencyjnego działania. Tymczasem projekt, o którym w tej chwili mówimy, idzie w przeciwnym od pożądanego kierunku. Praktyczne zaś trudności związane z egzekwowaniem przepisów ustawy, trudności, o których tu państwo mówili, nie są przekonującym uzasadnieniem dla proponowanej zmiany. Wydaje się, że taka motywacja nie może być brana pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#RyszardŻochowski">Także troska o niską skuteczność działania systemu podatkowego nie może być powodem dla akceptacji propozycji, które dostosowują prawo do patologicznej rzeczywistości.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#RyszardŻochowski">Dworce kolejowe i autobusowe to miejsca, w których - niestety - skupiają się różnorodne patologiczne zjawiska i nie przekonująca jest argumentacja, że dopuszczenie na dworcach oficjalnej sprzedaży alkoholu zmniejszy te patologiczne zjawiska.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#RyszardŻochowski">Opinia publiczna była wielokrotnie informowana o wypadkach zaistniałych na skutek nietrzeźwości pracowników PKP i pasażerów. Według danych resortu transportu w ub.r. ujawniono ponad 1000 przypadków nietrzeźwości pracowników PKP.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#RyszardŻochowski">Przyjęcie omawianej nowelizacji miałoby w naszym pojęciu niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo podróżowania i poziom obsługi pasażerów komunikacji krajowej. Jednocześnie chcę zwrócić uwagę, że do Sejmu została skierowana zawarta w druku nr 823 propozycja znacznie szerszej zmiany ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Wydaje się, że omawiany projekt nowelizacji powinien zostać włączony do tamtego projektu i rozpatrywany wspólnie. Rozpoczęły się już prace sejmowe nad projektem zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości, zawartym w druku nr 823.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#RyszardŻochowski">Chcę jednocześnie stwierdzić, że minister transportu i gospodarki morskiej podzielając stanowisko w tej sprawie ministra zdrowia i opieki społecznej oraz rządu, proponuje utrzymanie zakazu sprzedaży alkoholu w obiektach i środkach komunikacji krajowej, z wyjątkiem piwa. Zgadza się więc z zakazem sprzedaży innych alkoholi, wnosząc tylko o zalegalizowanie sprzedaży piwa. Wyraża się to w propozycji, aby art. 14 ust. 1 pkt 1 dodać zdanie: „w środkach i obiektach komunikacji krajowej z wyjątkiem piwa”.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#RyszardŻochowski">Do tej propozycji nowelizacji również chwilowo odnosimy się negatywnie.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#RyszardŻochowski">Chcę spytać o jakim projekcie nowelizacji mówi pan minister przedstawiając stanowisko ministra transportu? Czy jest to już jakiś oficjalny projekt nowelizacji, czy dopiero skierowany on zostanie do Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RyszardŻochowski">Mówię o stanowisku ministra transportu i gospodarki morskiej wobec stanowiska rządu, o rozbieżności w tej sprawie. Minister transportu proponuje jakby częściowe odrzucenie projektu omawianej nowelizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzyJaskiernia">W tej chwili mamy tylko ok. 10 minut czasu do zakończenia naszych obrad. W związku z tym pytam, gdyż musimy proceduralnie zamknąć tę sprawę, czy ktoś z państwa ma zamiar zgłosić wniosek o odrzucenie projektu nowelizacji zawartej w druku 551?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MariaDmochowska">Moglibyśmy mówić chórem, bo składam wniosek o odrzucenie projektu omawianej nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Nie będę powtarzać argumentów, o których już mówiono. Być może, że za jakieś 5 lat, gdy wzrośnie kultura przejazdów w kolejowych wagonach restauracyjnych, przyszli posłowie dojdą do innego wniosku niż my dzisiaj. Zgłaszam wniosek o odrzucenie projektu zmiany tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby przemówić przeciwko odrzuceniu projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSzarawarski">Nie mogę się zgodzić z argumentacją ministra Żochowskiego, że byłoby coś patologicznego w tym, gdyby piwo mogło być oficjalnie sprzedawane w wagonach restauracyjnych i na dworcach. Wystarczy wyjść poza dworzec, aby przekonać się, że w każdej budce, w każdym sklepie jest piwo, więc pytam, gdzie jest ta patologia, panie ministrze?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejSzarawarski">Druga sprawa. Piwo jest legalnie sprzedawane w pociągach relacji międzynarodowej, zaś nielegalnie przez ekspresowych sprzedawców w każdym pociągu, który wyjeżdża z Warszawy. Radzę przejechać się pociągiem - każdy będzie to widział na własne oczy. Wtedy, kiedy piwo było niedostępne dworce były oblegane. Dzisiaj piwo jest wszędzie, a nie widać pijanych na ulicach, nie widać upijających się piwem w restauracjach.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AndrzejSzarawarski">Proszę państwa, bądźmy normalni. Przeanalizujmy sytuację spokojnie. Proponuję powołanie podkomisji, która rozpatrzy tę sprawę bez emocji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JerzyJaskiernia">Jeśli państwo pozwolą, to przystąpimy już w tym momencie do procedowania.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JerzyJaskiernia">Pierwszy zgłoszony wniosek jest wnioskiem o odrzucenie proponowanej nowelizacji. Jeżeli wniosek ten zostanie przyjęty sprawa będzie bezprzedmiotowa, jeżeli nie zostanie przyjęty, to rozważymy wniosek o powołanie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku pani poseł Dmochowskiej o odrzucenie projektu zmiany w ustawie zawartej w druku nr 551?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#JerzyJaskiernia">W głosowaniu 23 głosami za, przy 21 głosach przeciwnych i 8 wstrzymujących się, wniosek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#JerzyJaskiernia">Stwierdzam, że wniosek o odrzucenie projektu tej nowelizacji został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#JerzyJaskiernia">Chcę zapytać, czy ktoś zgłasza wniosek mniejszości, gdyż jest dopuszczalny wniosek mniejszości o uchwalenie ustawy. Wnioskodawca zgłasza wniosek mniejszości.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#JerzyJaskiernia">Zwracam państwu uwagę na to, że jest to szczególna sytuacja, gdyż na plenarnym posiedzeniu Sejmu będziemy głosowali przeciwko przyjęciu projektu tej nowelizacji, a jednocześnie uniemożliwiamy powołanie podkomisji, tj. możliwości przeanalizowania projektu. Sytuacja jest delikatna, na co zwracam uwagę, lecz skoro połączone Komisje chciały podjąć taką decyzję, to ją podjęły.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszGawin">Proponuję kandydaturę wnioskodawcy, tj. pana posła Zaborowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JerzyJaskiernia">Sytuacja jest niezręczna, gdyż poseł Zaborowski głosował przeciwko decyzji przyjętej przez Komisje. Obdarzanie więc funkcją sprawozdawcy osoby, która była innego zdania od decyzji Komisji oznacza stawianie tej osoby w trudnej sytuacji. Zwykle typuje się posła sprawozdawcę, z grona tych osób, które optowały za decyzją przyjętą przez Komisje. W tym przypadku pan poseł znalazłby się w trudnej sytuacji, gdyż musiałby pan agitować na rzecz odrzucenia projektu, tymczasem optował pan za jego przyjęciem. Tym bardziej trudnej, że jest pan autorem wniosku mniejszości, a jednego z drugim nie da się połączyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JolantaBanach">Proponuję na posła sprawozdawcę panią poseł Dmochowską.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JerzyJaskiernia">Mamy kandydaturę pani poseł Dmochowskiej, pytam czy są inne kandydatury? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za powołaniem na posła sprawozdawcę pani poseł Dmochowskiej?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JerzyJaskiernia">W głosowaniu większością głosów na posła sprawozdawcę wybrana została poseł Maria Dmochowska.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#JerzyJaskiernia">Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą została pani poseł Dmochowska.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze przemówić w jakiejś sprawie? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję za udział w obradach. W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>