text_structure.xml 14.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzarawarski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług, Komisji Obrony Narodowej i Komisji Ustawodawczej. W dzisiejszym porządku obrad mamy rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję, aby przewodnictwo połączonych Komisji powierzyć posłowi Janowi Szczepaniakowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanSzczepaniak">Czy mają państwo jakieś uwagi co do porządku obrad? Jeśli nie ma, uznajemy go za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanSzczepaniak">Proponuję, abyśmy nie prowadzili ogólnej dyskusji o ideach zmian proponowanej nowelizacji, ponieważ odbyła się ona na poprzednim posiedzeniu połączonych Komisji. Po wstępnym omówieniu problemu zmian przez przewodniczącą podkomisji, powołanej do pracy nad tymi zmianami, przejdziemy do głosowania poprawek do poszczególnych artykułów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Proponowana zmiana spotkała się z aprobatą zarówno Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, jak i Ministerstwa Obrony Narodowej. Zmiany te są w pełni zgodne z wnioskami przedstawionymi w poselskim projekcie zmiany ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Generalnie zmiana polega na uchyleniu ustawy z 1991 r. wprowadzającej państwową morską służbę hydrograficzną i oznakowania nawigacyjnego i na uwzględnieniu konsekwencji wypływających z tego posunięcia.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Ponadto wprowadzono w tej zmianie nadzór legislacyjny ministra transportu i gospodarki morskiej nad wydawanymi przez urzędy morskie przepisami porządkowymi.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Uzupełniono też kilka luk prawnych w tej ustawie oraz dokonano zmian tzw. „historycznych”, wynikających ze zmian nazw państw.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Na tym zakończę ogólne wprowadzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanSzczepaniak">Przystąpmy zatem do omawiania poszczególnych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanSzczepaniak">Zmiana pierwsza dotycząca art. 4:</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanSzczepaniak">„a) w pkt. 1 wyraz „Niemcami” zastępuje się wyrazami „Republiką Federalną Niemiec”,</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JanSzczepaniak">b) w pkt. 3 wyrazy „Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich” zastępuje się wyrazami „Federacją Rosyjską”.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#JanSzczepaniak">Nie ma uwag co do tej zmiany, nie widzę również sprzeciwów co do jej przyjęcia. Zmiana pierwsza została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#JanSzczepaniak">Zmiana druga dotycząca art. 25:</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#JanSzczepaniak">„w art. 25 wyrazy wyrazy „Biura Hydrograficznego Rzeczypospolitej Polskiej” i w „Ostrzeżeniach Nawigacyjnych” zastępuje się wyrazami „Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej”.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#JanSzczepaniak">Czy są uwagi? Nie ma. Zmiana została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#JanSzczepaniak">Zmiana trzecia dotycząca art. 29:</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#JanSzczepaniak">„w ust. 1 wyrazy „sześć miesięcy” zastępuje się wyrazami „trzy miesiące”.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#JanSzczepaniak">Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">W państwach nadbałtyckich Szwecji, Finlandii, Danii obowiązuje trzymiesięczny termin wniesienia wniosku o prowadzenie prac badawczych. Dlatego proponujemy, aby nasze ustawodawstwo było analogiczne do unormowań państw nadbałtyckich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofLuks">Jeszcze w sprawie zmiany drugiej. Zamiast „Biuro Hydrologiczne” powinno być „Biuro Hydrograficzne”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Posłowie mają różne wersje tekstu. Musiał tu nastąpić błąd maszynowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chciałbym to wyjaśnić. Oczywisty błąd maszynowy znajduje się w art. 3 projektu ustawy. Zamiast „Biuro Hydrologiczne” powinno być „Biuro Hydrograficzne”. Ta pomyłka dotyczy jednak art. 3 projektu ustawy, a nie art. 1 w zmianie drugiej. Mam nadzieję, że to wyjaśnienie wystarczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanSzczepaniak">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie widzę. Zmiana trzecia zostaje przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanSzczepaniak">Przechodzimy do art. 1 zmiany czwartej dotyczącej art. 42 w ust. 2:</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JanSzczepaniak">a) pkt 9 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#JanSzczepaniak">„9) nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach”,</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#JanSzczepaniak">b) dodaje się do pkt. 12 i 13 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#JanSzczepaniak">„12) wyznaczania dróg morskich, kotwicowisk i badania warunków ich żeglowności,</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#JanSzczepaniak">13) oznakowania nawigacyjnego dróg morskich i kotwicowisk w portach i przystaniach morskich oraz na Wybrzeżu”.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#JanSzczepaniak">Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Jest to właśnie wypełnienie luki prawnej, gdyż w dotychczasowym ustawodawstwie nie było możliwości nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich. Taka zmiana jest konieczna ze względu na rozwój transportu morskiego na Bałtyku, szczególnie jeśli chodzi o tankowce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanSzczepaniak">Nie ma więcej uwag? Wobec braku głosów przeciwnych art. 1 zmiany czwartej zostaje przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanSzczepaniak">Art. 1 zmiana piąta dotycząca art. 46: po wyrazach: „w zakresie wymienionym w art. 42” dodaje się wyrazy: „oraz w zakresie hydrografii i kartografii morskiej”.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JanSzczepaniak">Czy są uwagi lub sprzeciwy? Nie ma. Zmiana jest przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JanSzczepaniak">Art. 1 zmiana szósta dotycząca art. 48:</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JanSzczepaniak">a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#JanSzczepaniak">„1. W zakresie nie unormowanym w przepisach, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia albo ochrony środowiska morskiego na morzu, w porcie, przystani oraz w pasie technicznym - dyrektor urzędu morskiego może ustanawiać w zakresie określonym w art. 42 ust. 2 przepisy porządkowe zawierające zakazy lub nakazy określonego zachowania się”,</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#JanSzczepaniak">b) ust. 3 skreśla się.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#JanSzczepaniak">Czy są uwagi lub sprzeciwy? Nie ma. Zmianę przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#JanSzczepaniak">Art. 1 zmiana siódma dodająca art. 48a po art. 48 w brzmieniu następującym:</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#JanSzczepaniak">„Art. 48a 1. Nadzór nad wydawaniem przepisów przez terenowe organy administracji morskiej sprawuje minister transportu i gospodarki morskiej.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#JanSzczepaniak">2. W ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1 minister transportu i gospodarki morskiej uchyla przepisy wydawane przez dyrektorów urzędów morskich niezgodne z ustawami oraz aktami wydanymi w celu ich wykonania”.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#JanSzczepaniak">Wobec braku uwag i głosów przeciwnych zmiana została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#JanSzczepaniak">Art. 1 zmiana ósma dotycząca art. 49:</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#JanSzczepaniak">„Art. 49. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy sprawują na obszarze swego działania dyrektorzy urzędów morskich”.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#JanSzczepaniak">Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Zmiana ta jest konsekwencją ujednolicenia nazewnictwa, kto jest terenowym organem urzędu morskiego. Jest nim dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanSzczepaniak">Czy są dalsze uwagi? Nie ma. Wobec braku głosów przeciwnych zmiana zostaje przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanSzczepaniak">Art. 1 zmiana dziewiąta dotycząca art. 50: w ust. 1 po wyrazach „w art. 42” dodaje się wyrazy „ust. 2 pkt. 1–6 i pkt 9”.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JanSzczepaniak">Nie ma uwag ani głosów przeciwnych, zmiana jest przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#JanSzczepaniak">Art. 1 zmiana dziesiąta dotycząca art. 56:</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#JanSzczepaniak">- wyraz „dziesięciokrotnego” zastępuje się wyrazem „dwudziestokrotnego”.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#JanSzczepaniak">Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Wyjaśnię, że chodzi tu o ujednolicenie wymiaru kar. W Kodeksie morskim przyjęto dwudziestokrotność wynagrodzenia i Komisja uznała, że należy ujednolicić system karania we wszystkich przepisach dotyczących gospodarki morskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanSzczepaniak">Ponieważ nie ma więcej uwag, zmiana została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JanSzczepaniak">Przechodzimy do art. 2 projektu ustawy, którego ust. 1 brzmi:</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JanSzczepaniak">„1. Środki osobowe, rzeczowe i finansowe Biura Hydrograficznego Rzeczypospolitej Polskiej podlegają przekazaniu urzędom morskim w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JanSzczepaniak">2. Minister transportu i gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, zakres i tryb przekazania środków, o których mowa w ust. 1”.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#JanSzczepaniak">Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Art. 2 mówi o sposobie i terminie przekazania środków osobowych, rzeczowych i finansowych Biura Hydrograficznego. Jest to następstwem likwidacji Biura Hydrograficznego Rzeczypospolitej Polskiej i przekazania kompetencji tego biura urzędom morskim oraz Biuru Hydrograficznemu Marynarki Wojennej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanSzczepaniak">Nie ma uwag ani głosów przeciwnych. Art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JanSzczepaniak">Art. 3 projektu ustawy brzmi:</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#JanSzczepaniak">„Zadania państwowej morskiej służby hydrograficznej i oznakowania nawigacyjnego w zakresie hydrografii i kartografii morskiej wykonuje Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej”.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#JanSzczepaniak">Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Wyżej zacytowany art. 3 mówi o zadaniach państwowej morskiej służby hydrograficznej i o tym, że wykonuje je Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Należy poprawić zauważony przez pana posła Krzysztofa Luksa błąd w zapisie tego artykułu: Biuro Hydrograficzne, a nie Hydrologiczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanSzczepaniak">Nie ma więcej uwag ani głosów przeciwnych. Art. 3 zostaje przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JanSzczepaniak">Art. 4 projektu ustawy:</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#JanSzczepaniak">„Traci moc ustawa z dnia 21 marca 1991 r. o państwowej służbie hydrograficznej i oznakowania nawigacyjnego (Dz.U. Nr 32, poz. 132)”.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#JanSzczepaniak">Nikt nie zgłasza uwag i nie ma głosów sprzeciwu. Przyjmujemy art. 4.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#JanSzczepaniak">Art. 5 projektu ustawy:</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#JanSzczepaniak">„Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia”.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#JanSzczepaniak">Czy są uwagi? Nie ma. Artykuł przyjęto.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#JanSzczepaniak">Zakończyliśmy omawianie poszczególnych artykułów projektu ustawy i teraz będziemy głosować całość tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#JanSzczepaniak">Kto jest za rekomendowaniem tego projektu izbie?</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#JanSzczepaniak">Za rekomendowaniem projektu izbie głosowało 26 posłów, nikt nie głosował przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#JanSzczepaniak">Komisje przedstawią przyjęty projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejSzarawarski">Pozostało nam wybranie posła sprawozdawcy. Proponowałbym powierzenie tej funkcji poseł Elżbiecie Pieli-Mielczarek, przewodniczącej podkomisji opracowującej projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanSzczepaniak">Czy są inne propozycje? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny proponowanej kandydaturze? Jeśli nie, to pani poseł została wybrana na sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JanSzczepaniak">Na tym kończymy posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>