text_structure.xml
57 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PiotrBuczkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego. Poświęcimy je dyskusji nad ewentualną inicjatywą legislacyjną w sprawie ustawy o gminach uzdrowiskowych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PiotrBuczkowski">Przed czterema laty, w ustawie o samorządzie terytorialnym zapisano, że zasady funkcjonowania i finansowania, a także dotyczące szczególnego statusu gmin uzdrowiskowych zostaną uregulowane odrębną ustawą. Do tej pory występowano z kilkoma inicjatywami w tej sprawie, ale żadna z nich nie przybrała formy inicjatywy ustawodawczej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PiotrBuczkowski">Mam nadzieję, że wszyscy członkowie Komisji po powrocie z wyjazdowego posiedzenia w Krynicy, zapoznali się z projektem ustawy o gminach uzdrowiskowych opracowanym przez Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PiotrBuczkowski">Rozpoczniemy od krótkiego wprowadzenia do projektu ustawy (prezes Chlebowicz przedstawi nam jego założenia). Potem ustosunkują się do niego przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Następnie, jeżeli zajdzie taka potrzeba, przejdziemy do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PiotrBuczkowski">Czy są uwagi do powyższej procedury naszych prac? Nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JózefChlebowicz">Historia przedłożonego członkom Komisji projektu ustawy o gminach uzdrowiskowych jest bardzo długa. Prace nad realizacją art. 38 ustawy o samorządzie terytorialnym, w którym zawarte jest zalecenie wprowadzenia odrębnych regulacji prawnych dla gmin o specjalnym znaczeniu, m.in. gmin uzdrowiskowych, zostały rozpoczęte w 1990 r. Próby realizacji art. 38 zostały podjęte w tym samym roku, w którym uchwalono ustawę o samorządzie terytorialnym i w którym odbyły się pierwsze wybory samorządowe. Próby te, ponawiane przez cztery lata, nie dały właściwie żadnego rezultatu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JózefChlebowicz">W 1990 r. minister zdrowia i opieki społecznej powołał komisję, w skład której wchodzili przedstawiciele gmin uzdrowiskowych. Zawiesiła ona swe prace po trzech czy czterech posiedzeniach.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JózefChlebowicz">Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych (jako organizacja zrzeszająca gminy najbardziej zainteresowane prawnym unormowaniem tego problemu) w porozumieniu z senacką Komisją Samorządu Terytorialnego podjęło starania o rozpoczęcie w tej sprawie procesu legislacyjnego. Przy udziale znawców przedmiotu, m.in. prof. Kuleszy, prof. Bańko, senatora Stępnia, podjęliśmy starania o zgłoszenie inicjatywy senackiej w sprawie projektu ustawy, który wspólnie opracowaliśmy. Projekt ten znalazł się w Komisji Samorządu Terytorialnego (senackiej). Nie udało się jednak doprowadzić do żadnych rozstrzygnięć, gdyż Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej nie zajęło w tej sprawie stanowiska. W podjęciu dalszych prac nad projektem przeszkodziły też wybory parlamentarne.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JózefChlebowicz">Nasze stowarzyszenie rozesłało projekt ustawy o gminach uzdrowiskowych (zawarty w naszym biuletynie) wszystkim posłom i senatorom obecnej kadencji, a także członkom rządu. Otrzymało go ok. 600 osób. Jedyną osobą, która skontaktowała się z nami po otrzymaniu owego projektu, był wiceprzewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego poseł Janowski. To on zaprosił nas na rozmowy i zainteresował się problemem gmin uzdrowiskowych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JózefChlebowicz">Projekt ustawy, który otrzymali członkowie Komisji, uwzględnia najbardziej aktualny stan prawny, a także rozwiązania przyjęte w Niemczech, Francji i Austrii. Przygotowując go, korzystaliśmy ze źródeł zagranicznych (ich tłumaczenie zostało dostarczone członkom Komisji). Wyszliśmy z założenia, że doświadczenia niemieckich gmin uzdrowiskowych mogą okazać się przydatne (nie wolno lekceważyć doświadczenia 300 niemieckich uzdrowisk działających od 200 lub więcej lat). Sięgnęliśmy też do wzorców austriackich i francuskich.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JózefChlebowicz">Nie będę zagłębiał się w szczegóły naszego projektu. Chcę jedynie podkreślić, że obecnie istota zagadnienia skupia się na przyznaniu gminom uzdrowiskowym odrębnego statusu (co proponujemy w naszym projekcie). Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej proponuje przyjęcie innego aktu, który łączyłby sprawy lecznictwa uzdrowiskowego i gmin uzdrowiskowych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JózefChlebowicz">Preferujemy przyjęcie aktu prawnego, który będzie dotyczył wyłącznie spraw samorządu terytorialnego. Nie podejmujemy w nim zagadnienia lecznictwa uzdrowiskowego, uważając, że nie jest to nasza domena.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JózefChlebowicz">W pewnym zakresie chcemy współpracować z Komisją Zdrowia. W naszym projekcie zaznaczyliśmy wyraźnie, że taka współpraca będzie miała miejsce. Za wzór posłużyły nam rozwiązania przedwojenne oraz zagraniczne.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JózefChlebowicz">Naszym gorącym pragnieniem jest ostateczne uregulowanie powyższej kwestii. Gminy uzdrowiskowe ponoszą straty z powodu braku odpowiednich rozwiązań prawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrBuczkowski">Przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej pragną wyrazić swoje uwagi do projektu ustawy o gminach uzdrowiskowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechGuglas">Moje zdziwienie budzi fakt forsowania idei wprowadzenia ustawy o gminach uzdrowiskowych przez bardzo małą grupę przedstawicieli tzw. gmin uzdrowiskowych. Mówię to nie bez podstaw, dlatego że odwiedziłem większość gmin uzdrowiskowych, rozmawiałem z władzami samorządowymi i wiem, że zaprezentowane przed chwilą stanowisko nie w pełni odzwierciedla oczekiwania gmin.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WojciechGuglas">Jest kilka projektów ustawy, które dzisiaj moglibyśmy przedstawić członkom Komisji. Mam na myśli projekty Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, krajowej podsekcji NSZZ „Solidarność”, autorski i Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WojciechGuglas">Nasz resort pracuje nad wdrożeniem ustawy - Prawo uzdrowiskowe kompleksowo regulującej stosunki, zarówno w zakresie funkcjonowania lecznictwa uzdrowiskowego, zmian systemowych zgodnych z polityką rządu i „Strategią dla zdrowia” (przyjętą przez Radę Ministrów), jak i w zakresie podnoszonym przez Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WojciechGuglas">Wspólnie z przedstawicielami gmin uzdrowiskowych (podczas jednej z narad w Inowrocławiu) przyjęliśmy koncepcję wspólnego projektu; uzyskaliśmy konsensus w zakresie jego zapisów; obecnie precyzujemy je pod względem prawnym. Ten dokument jest w moim posiadaniu. Wraz z reprezentantami gmin uzdrowiskowych zobowiązaliśmy się do opracowania jednolitego tekstu ustawy Prawo uzdrowiskowe.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#WojciechGuglas">Nie jest prawdą, że przedłożony dzisiaj projekt ustawy nie narusza kompetencji Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Uchyla on bowiem ustawę o lecznictwie uzdrowiskowym (z 1966 r.). Forsując pewne rozwiązania można doprowadzić do stanu, który zaobserwowano w Czechach, Słowacji, Niemczech (na których wzorowało się Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych), Francji, gdzie lecznictwo uzdrowiskowe uległo degradacji.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#WojciechGuglas">Członków Komisji Samorządu Terytorialonego zapraszam do Polanicy, która obecnie rozwija się bardzo dynamicznie, gdzie samorząd terytorialny znakomicie współpracuje z przedstawicielami PPU. Odbyły się tam targi, rozwija się produkcja.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#WojciechGuglas">To, co jest dobrem całego narodu, może budzić określone emocje.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#WojciechGuglas">Chcę dodać, że proponuje się zmianę ustawy o inwalidztwie. Chodzi o zmiany związane z wczesną rehabilitacją przedrentową. Część bazy znajdującej się w gestii PPU (szpitale uzdrowiskowe) zostanie przekształcona w ośrodki wczesnej rehabilitacji przedrentowej (ośrodki diagnostyczno-rehabilitacyjne) w dziedzinach kardiologii, narządów ruchu i menopauzy. Dzięki temu Polska będzie miała najnowocześniejszy system osteoporozy i menopauzy, oparty o ośrodki w Polanicy, Lądku, Muszynie, Połczynie i Kamieniu.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#WojciechGuglas">Podpisujemy porozumienie o współpracy z ośrodkami naukowymi; ostatnio podpisaliśmy umowę ze Szwecją. W Busku Zdroju otworzyliśmy, a teraz rozbudowujemy unikalny ośrodek rehabilitacji dzieci z porażeniem mózgowym.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#WojciechGuglas">Ostatnie lata są okresem dynamicznego rozwoju uzdrowisk. Część wód uzyskała atest Frezyniusza. W tej chwili, przedsiębiorstwa uzdrowiskowe, jeżeli uzyskują jakieś środki, przeznaczają je na odnowę i odbudowę polskich uzdrowisk.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#WojciechGuglas">Ponadto, podjęliśmy rozmowy z Ministerstwem Kultury i Sztuki na temat unikalnych zabytków w skali europejskiej, znajdujących się na terenie uzdrowisk.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#WojciechGuglas">W bieżącym roku uporządkowaliśmy dokumentację stosunków własności na terenie gmin uzdrowiskowych. W tej chwili dane dotyczące całego systemu bazy i zasobów będących własnością państwa są już opracowane i wprowadzone do komputera.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#WojciechGuglas">Wszystkie, przedstawione wyżej poczynania posłużyły nam do analizy sytuacji i przyjęcia rozwiązań, które doprowadzą do rozwoju gmin uzdrowiskowych i które będą służyły całości polskiego społeczeństwa w zakresie spełnienia funkcji integralnej przez lecznictwo, oparte o naturalne surowce lecznicze znajdujące się w uzdrowiskach, jak i o bazę, którą posiadamy.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#WojciechGuglas">Skarb państwa z tytułu inwalidztwa ponosi straty równe niemalże budżetowi Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Opracowano symulację kosztów, które będzie można odzyskać poprzez szybkie wdrożenie programu rehabilitacji.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#WojciechGuglas">Wszystkie nasze działania chcemy oprzeć na uregulowaniach ustawowych. Rada Ministrów zobligowała nas (Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej) do przedstawienia (już w grudniu) założeń i projektu ustawy - Prawo uzdrowiskowe. Resort zdrowia wywiąże się z tych zobowiązań.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#WojciechGuglas">W związku z tym, że osiągnęliśmy konsensus ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, wnoszę o oddalenie projektu ustawy o gminach uzdrowiskowych. Jednocześnie (w imieniu ministerstwa) zobowiązuję się do przedstawienia projektu kompleksowej ustawy - Prawo uzdrowiskowe. Chcę podtrzymać współpracę z gminami uzdrowiskowymi nad jednolitym tekstem ustawy, która rozwiąże problemy zgłaszane przez wiele środowisk, w tym przez Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych i Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrBuczkowski">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanRokita">Chcę tylko polemizować z wypowiedzią przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Pragnę jednocześnie wesprzeć ideę podjęcia inicjatywy ustawodawczej w kwestii gmin uzdrowiskowych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanRokita">W moim przekonaniu, nie można dłużej utrzymywać sytuacji, że miasto traci prawo do samorządności, jeżeli wytryśnie w nim źródło wody leczniczej. Z taką właśnie sytuacją ustrojową mamy do czynienia obecnie. Wytryśnięcie źródła zdrowej wody stanowi przekleństwo dla jakiegokolwiek miasta lub miasteczka, gdyż oznacza to, że traci ono realne prawo do gospodarowania własnym majątkiem i przechodzi pod władzę resortu zdrowia, stając się jego agendą.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanRokita">Pan dyrektor Duglas wspominał o „doskonałej współpracy Państwowych Przedsiębiorstw Uzdrowiskowych i gmin”. Wbrew tej opinii istnieje szereg dramatycznych konfliktów, których nie da się rozwiązać na gruncie obecnego ustroju.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanRokita">Prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego niedawno wizytowało Krynicę, gdzie spotkało się z burmistrzami gmin uzdrowiskowych. Jednocześnie mogło zaobserwować sytuację panującą w perle polskich uzdrowisk. Burmistrz gminy i dyrektor PPU odrębnie zorganizowali obchody 200-lecia powstania gminy. Myślę, że jest to znakomity przykład potwierdzający tezę o „doskonałej współpracy pomiędzy PPU z gminami uzdrowiskowymi” w skali całego kraju. W rzeczywistości, w dalszym ciągu w 80 proc. przypadków mamy do czynienia ze zinstytucjonalizowanym konfliktem, który uniemożliwia skuteczne zarządzanie gminami uzdrowiskowymi.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JanRokita">W związku z tym, należy zdecydować, czy z powodu wytryśnięcia w mieście źródła zdrowej wody nie odbieramy samorządowi lokalnemu władzy nad mieniem komunalnym przy wprowadzeniu specjalnych uprawnień Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej związanych z funkcjonowaniem komisji uzdrowiskowej, czy może miasto w pełni podporządkowujemy resortowi zdrowia, co według mnie byłoby pociągnięciem absurdalnym, aczkolwiek logicznym.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JanRokita">Utrzymywanie stanu destabilizacji w miastach uzdrowiskowych z powodu permanentnego konfliktu jest na dłuższą metę niemożliwe. Parlament powinien się temu przeciwstawić znacznie wcześniej, a nie dopiero teraz.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#JanRokita">Widzę konieczność rozwiązania istniejącego konfliktu; co jest możliwe tylko na gruncie ustrojowym. Nie widzę jednak sensu w dalszej centralizacji miast, w których przez przypadek wytrysło źródło.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#JanRokita">W związku z tym, opowiadam się za podjęciem przez Komisję (zgodnie z intencją prezydium i Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych) stosownej inicjatywy ustawodawczej w sprawie tekstu ustawy, który został nam przedłożony. Chcę jednak zaznaczyć, że zawiera on uchybienie natury stylistyczno-prawnej i nie kwalifikuje się bezpośrednio do uchwalenia. Jestem w stanie wskazać w nim szereg wad o charakterze prawnym. Myślę, że zostaną one wyeliminowane w toku prac Komisji lub podkomisji, a dzisiaj nie powinniśmy skupiać na nich naszej uwagi.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#JanRokita">Podjęcie samej inicjatywy ustawodawczej uważam za niezbędne. Jeżeli Komisja uchyliłaby się od jej podjęcia, uchyliłaby się od rozwiązania bardzo poważnego konfliktu, który drąży ustrój szeregu miast polskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MichałWilczyński">Pan poseł Rokita poruszył kwestie bezpośrednio związane z moim zakresem działalności, dotyczące wód mineralnych, kopalin leczniczych i wód termalnych. Wszystkie te surowce podlegają szczególnej ochronie ze strony skarbu państwa na mocy uchwalonej niedawno ustawy - Prawo geologiczne i górnicze.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MichałWilczyński">Nawiązując do rozwiązań prawnych, chcę podkreślić, że w projekcie ustawy o gminach uzdrowiskowych znajduje się pojęcie „udokumentowane i naukowo zweryfikowane zasoby kopalin”, nie nawiązujące do ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, w którym mówi się o udokumentowanych zasobach kopalin leczniczych; procedurę w tym zakresie określają odrębne przepisy.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MichałWilczyński">Nie jest prawdą, że jeżeli w gminie wytryśnie źródło, to samorządy nie mają nic do powiedzenia. Art. 16 Prawa górniczego i geologicznego powiada, że udzielenie koncesji wymaga uzgodnienia z samorządem terytorialnym. Taką procedurę stosuje się od 1991 r. Nie jest prawdą, że wytryśnięcie każdego źródła pozbawia samorząd wpływu na wydawane decyzje. Nie będę omawiał szczegółowo tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MichałWilczyński">Chcę tylko podkreślić, że udzielenie koncesji wiąże się z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a gmina na mocy nowej ustawy jest podstawowym organem odpowiedzialnym za konstrukcję tego planu.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MichałWilczyński">Problem nie skupia się tylko na zamiarze likwidacji przedsiębiorstwa państwowego „Uzdrowiska Polskie”. Chodzi tu też o odebranie 42 koncesji wydanych na pozyskiwanie kopalin leczniczych. Zgodnie z Prawem geologicznym i górniczym całą procedurę należałoby rozpocząć od początku.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#MichałWilczyński">Od koncesjobiorcy wydobywającego kopaliny podstawowe (określone przez Prawo geologiczne i górnicze), czyli kopaliny lecznicze, wody lecznicze i termalne, wymaga się utworzenia zakładu górniczego. Rygory Prawa górniczego i geologicznego są w tej mierze bardzo precyzyjne. Przedsiębiorstwo państwowe „Uzdrowiska Polskie” posiada takie zakłady górnicze, a także zatrudnia osoby uprawnione do nadzoru i dozoru górniczego, znające wszystkie związane z tym procedury.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#MichałWilczyński">Samorządy terytorialne zetknęłyby się z kolosalnym problemem związanym z przejęciem lub utworzeniem zakładów górniczych. Zwracam uwagę autorom projektu ustawy o gminach uzdrowiskowych, że podstawowym kryterium uznania za uzdrowisko jest występowanie kopalin leczniczych. Powoduje to wkroczenie na grunt Prawa geologicznego i górniczego, a to wiąże się z ogromnymi problemami.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntJakubczyk">Jestem wdzięczny dyrektorowi Guglasowi, że posłużył się przykładem Polanicy, który dowodzi, iż Państwowe Przedsiębiorstwo Uzdrowiskowe nie jest gorsze od przedsiębiorstw sprywatyzowanych. Pochodzę z woj. wałbrzyskiego; problemy największego zagłębia uzdrowiskowego w Polanicy i Kudowie oraz największego przedsiębiorstwa państwowego „Uzdrowiska Kłodzkie” są mi doskonale znane.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZygmuntJakubczyk">Uważam, że powinniśmy dążyć do jak najszybszego wprowadzenia w życie ustawy - Prawo uzdrowiskowe lub ustawy o gminach uzdrowiskowych. Chodzi o rozwiązanie konfliktów, o których mówił poseł Rokita.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZygmuntJakubczyk">Na spotkaniu w Krynicy resort zdrowia obiecał, że bardzo szybko przedstawi rządowy projekt ustawy. Upłynęły dwa miesiące, a projekt nie został nam doręczony.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#ZygmuntJakubczyk">Chcąc możliwie szybko uchwalić stosowną ustawę, popieramy inicjatywę Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych. Mamy nadzieję, że inicjatywa poselska przyśpieszy działanie rządu i już w tym roku wprowadzimy w życie nową ustawę.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#ZygmuntJakubczyk">Uważam, że Komisja powinna przystąpić do prac nad ustawą o gminach uzdrowiskowych, a także nad prawem uzdrowiskowym. Powinniśmy rozpatrywać kilka projektów ustaw - projekty ministerstwa, Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych i NSZZ „Solidarność”. Na ich podstawie opracowalibyśmy konkretną ustawę, która całkowicie uregulowałaby wszystkie problematyczne kwestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WojciechGuglas">Uzgodniliśmy, że projekt ustawy, który zostanie wspólnie opracowany przez wszystkie zainteresowane strony, będzie zawierał propozycje z wszystkich wcześniej powstałych projektów. Nad ich analizą pracuje specjalny zespół oraz prawnicy. Założenia do ustawy - Prawo uzdrowiskowe są już gotowe. W tej chwili pracujemy nad jej ostatecznym kształtem.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WojciechGuglas">Jesteśmy w stanie przedłożyć ją Komisji w ciągu miesiąca.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WojciechGuglas">Nawiązując do wypowiedzi posła Rokity, chcę powiedzieć, że konflikt występuje tylko w 3 uzdrowiskach, a nie w 80 proc. uzdrowisk. Chodzi tu m.in., o przypadek Krynicy. W ostatnim okresie podjęliśmy szereg działań (mam nadzieję, że burmistrz miasta to potwierdzi), mających na celu poprawę sytuacji w tym uzdrowisku.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JacekPawlicki">Znamy opieszałość rządu, który zobowiązując się do szybkiego dostarczenia swoich projektów komisjom sejmowym, w rzeczywistości przeciąga to na wiele miesięcy. Proponuję przychylić się do dwóch propozycji pana dyr. Guglasa. Komisja z przyjemnością odwiedzi Polanicę (na zaproszenie resortu).</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JacekPawlicki">Myślę, że termin rozpatrywania projektu ustawy o gminach uzdrowiskowych przesunąć do czasu wpłynięcia do Komisji projektu ustawy przygotowywanego przez ministerstwo w porozumieniu z pozostałymi zainteresowanymi stronami. Proponuję, aby powrócić do tej kwestii za miesiąc.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrIwański">Pan dyrektor Guglas trochę przesadza; pewne jego stwierdzenia należy sprostować.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PiotrIwański">Na spotkaniu w Inowrocławiu rzeczywiście rozpatrywaliśmy cztery projekty ustawy regulującej kwestie związane z gminami uzdrowiskowymi. Projekty „Solidarności” i Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych nie dają się pogodzić, gdyż opierają się na dwóch odrębnych koncepcjach. Projekt „Solidarności” zasadza się na koncepcji administracji specjalnej; odbiera ona samorządom kompetencje decyzyjne w sferze zarządzania uzdrowiskami.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PiotrIwański">Jeżeli chodzi o próby innych uzgodnień, to zgodziliśmy się oprzeć nasze prace na tekście projektu rządowego, ale zgłosiliśmy do niego szereg zastrzeżeń, od których nie możemy odstąpić. Nie osiągnęliśmy consensusu w sprawie opracowania wspólnego projektu, zgodnego z oczekiwaniami Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PiotrIwański">Przestrzegam przed wyrażeniem zgody na przesunięcie terminu rozpoczęcia prac nad projektem ustawy o gminach uzdrowiskowych. Przychylając się do propozycji resortu zdrowia już od czterech lat dokonuje się podobnych przesunięć. Zawsze chodziło o terminy krótkie - miesięczne, a nawet tygodniowe.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PiotrIwański">Myślę, że rozpoczęcie prac nad naszym projektem byłoby posunięciem roztropnym.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PiotrIwański">Uważam, że dyskusja tocząca się na forum Komisji zaczyna schodzić na niewłaściwe tory.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PiotrIwański">Nie przejawiamy chęci zawłaszczenia wód leczniczych ani pozbawienia Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej jakichkolwiek wpływów z uzdrowisk. Chodzi nam o wprowadzenie uregulowań prawnych, na podstawie których władza samorządowa w uzdrowiskach mogłaby dobrze funkcjonować. Chodzi o to, aby gminy uzdrowiskowe, nie tylko były obarczane różnymi zobowiązaniami, ale miały też wpływ na bieg wydarzeń na swoim terenie.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PiotrIwański">Nasz projekt ma na celu ochronę dobra ogólnonarodowego, jakim są wody i inne czynniki lecznicze. Równocześnie ma on pobudzić aktywność obywatelską mieszkańców gmin uzdrowiskowych w zakresie rozwoju uzdrowisk i ich naturalnych zasobów. Mieszkańcy gminy nie mogą być dyskryminowani, tylko dlatego, że urodzili się lub zamieszkali na terenie uzdrowiska. Sądzę, że należy dążyć do pogłębiania współpracy w zakresie rozwoju gmin uzdrowiskowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WojciechGuglas">Pragnę zabrać głos w kwestii formalnej. Mam prośbę, aby przedstawiciele gmin uzdrowiskowych wypowiadali się w oparciu o znajomość własnego tekstu.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WojciechGuglas">Art. 27 projektu ustawy o gminach uzdrowiskowych brzmi: „Majątek stanowiący w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy własność lub będący w użytkowaniu wieczystym przedsiębiorstwa państwowego „Uzdrowiska Polskie” staje się z tym dniem mieniem komunalnym gmin, na terenie których jest położony”. Mówi się w nim wyraźnie o przejęciu mienia „Uzdrowisk Polskich”.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WojciechGuglas">Na przykładzie Nałęczowa, Ciechocinka, Połczyna, Polanicy i wielu innych uzdrowisk jestem w stanie udowodnić, że sprawy własnościowe zostały już uregulowane, a na rozwój polskich uzdrowisk przeznacza się ogromne fundusze. W ubiegłym roku podjęto decyzję odnośnie likwidacji części systemu uzdrowiskowego. Gdyby zaistniała sytuacja podobna jak w przypadku FWP, uzdrowiska uległyby ruinie, a my zastanawialibyśmy się nad problemami innej natury.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WojciechGuglas">Mówię o stanie faktycznym. Większość przedsiębiorstw uzdrowiskowych uregulowała już kwestie własnościowe i inwestycje w rozwój polskich uzdrowisk. Komisja z łatwością może to sprawdzić.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#WojciechGuglas">Proszę o rzetelne przedstawienie faktów. W Inowrocławiu nie omawialiśmy projektu „Solidarności”, tylko projekt Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, który uznano za materiał wyjściowy do dyskusji prowadzonej przez wszystkie zainteresowane strony. Rzeczywiście, w pewnych sprawach nie osiągnęliśmy konsensusu. Sądzę, że przedstawiciel Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa wyjaśnił już - dlaczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofJanik">Czy pan dyr. Guglas może nam przedstawić terminarz prac nad projektem ustawy - Prawo uzdrowiskowe, kiedy rozpatrzy go Rada Ministrów i kiedy trafi on do Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechGuglas">Zgodnie z harmonogramem prac Rady Ministrów, założenia i projekt ustawy - Prawo uzdrowiskowe będą rozpatrywane w grudniu. W pierwszym półroczu 1995 r. ustawa trafi pod obrady rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofJanik">Czy pan dyr. Guglas może wyjaśnić to dokładniej (nie znam trybu prac Rady Ministrów) co to znaczy, że ustawa będzie rozpatrywana w grudniu?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KrzysztofJanik">Dyrektor Wojciech Guglas? W grudniu założenia do ustawy - Prawo uzdrowiskowe staną się przedmiotem uzgodnień międzyresortowych. Będą omawiane przez Komitet Społeczno-Ekonomiczny, Komitet Społeczno-Polityczny i Radę Ministrów. W ten sposób powstanie projekt ustawy - Prawo uzdrowiskowe.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#KrzysztofJanik">Przedmiotem naszych obrad są dwie kwestie. Do tej pory nie zetknąłem się z nimi, więc moje spojrzenie na nie będzie zapewne świeższe. Postaram się odwiedzić polskie uzdrowiska, ale nie chciałbym tego robić w charakterze członka komisji sejmowej.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#KrzysztofJanik">Słuszność idei prawnego uregulowania sytuacji gmin uzdrowiskowych nie budzi moich zastrzeżeń. Uważam, że nikt nie może być pozbawiony jakichś praw ze względu na miejsce zamieszkania.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#KrzysztofJanik">Pozycja gmin uzdrowiskowych powinna być nieco inna. Myślę, że nie budzi to niczyich wątpliwości (także członków Komisji).</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#KrzysztofJanik">Zasadnicze wątpliwości budzi sam tekst projektu ustawy o gminach uzdrowiskowych, w którym (w postaci norm prawnych) starano się odzwierciedlić powyższą ideę. W moim przekonaniu, zawiera on bardzo dużo usterek. Pan poseł Rokita wspomniał tylko o jego niedociągnięciach redakcyjno-legislacyjnych. Uważam, że kwestie merytoryczne są w nim również niedopracowane.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#KrzysztofJanik">Mam na myśli kwestie zarządzania uzdrowiskiem i sprawowania nad nim nadzoru. Według mnie, w omawianym projekcie ustawy do gmin uzdrowiskowych wprowadza się dwuwładzę. W takiej sytuacji los samorządu terytorialnego może być zagrożony. Dyrektor uzdrowiska będzie mógł „kupić” zarząd gminy, aby go potem „odsprzedać” komuś innemu lub uczynić wykonawcą swoich zamiarów.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#KrzysztofJanik">Nie mówię tego złośliwie, ale w trosce o to, aby w czasie obowiązywania nowej ustawy uniknąć konfliktów pomiędzy zarządem uzdrowiska a zarządem gminy. Uważam, że w dyskutowanym przez nas projekcie nie określono precyzyjnie mechanizmów regulujących te sprawy; nie wiadomo, kto de facto miałby sprawować władzę w gminie uzdrowiskowej.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#KrzysztofJanik">W moim przekonaniu, przedstawiony nam projekt ustawy o gminach uzdrowiskowych nie kwalifikuje się do debaty legislacyjnej.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#KrzysztofJanik">Niepokoi mnie stanowisko Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Prace nad projektem stosownej ustawy trwają już bardzo długo; dopiero teraz precyzuje się ostateczne konkluzje. Jeżeli dobrze zrozumiałem wypowiedź dyrektora Guglasa, pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy odbędzie się nie wcześniej niż na wiosnę przyszłego roku. Jeżeli Sejm będzie pracował nad tak dużą ilością aktów prawnych jak obecnie, nie zdąży z uchwaleniem interesującej nas ustawy przed przyjęciem budżetu na rok następny, co będzie oznaczało, że jej wejście w życie opóźni się o rok.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#KrzysztofJanik">Proponuję, aby kilku członków naszej Komisji i pracownicy Biura Legislacyjnego KS umówili się w jakimś uzdrowisku w celu popracowania nad tekstem przedłożonego nam projektu ustawy. Termin zakończenia tych prac byłby z góry ustalony. Jestem pewien, że zakończyłyby się one dużo wcześniej niż wiosną przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#KrzysztofJanik">Opowiadam się za wystosowaniem dezyderatu do ministra Żochowskiego lub prezesa Rady Ministrów, aby przyśpieszyć termin posiedzenia rządu, na którym będzie rozpatrywany rządowy projekt ustawy - Prawo uzdrowiskowe.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#KrzysztofJanik">Podczas dzisiejszej dyskusji wiele razy przypominano, że prawne uregulowanie sytuacji gmin uzdrowiskowych jest sprawą pilną. Dla mnie osobiście, problem uzdrowisk nie jest problemem palącym; mam nadzieję, że na razie nie będę ich odwiedzał w charakterze pacjenta. Jest to jednak poważna sprawa z punktu widzenia gmin uzdrowiskowych.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#KrzysztofJanik">Sejm nie może patrzeć na tę kwestię w kategoriach statystycznych. Jeżeli patrzymy z punktu widzenia obywateli, mieszkańców owych gmin, to musimy ją traktować poważnie, a potrzebę jej rozstrzygnięcia uznać za pilną. Musimy przystąpić do jej rozpatrywania tak szybko, jak tylko będzie to możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanGolba">Ustosunkuję się do zagadnienia władzy samorządów lokalnych na terenie gmin uzdrowiskowych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JanGolba">W naszym projekcie ustawy o gminach uzdrowiskowych świadomie rezygnujemy z pewnych uprawnień samorządowych na rzecz uzdrowisk; przystajemy na określone rozwiązania dotyczące kwestii ustrojowych, prawnych i ekonomicznych.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JanGolba">Odnoszę wrażenie, że konfliktowi, który ma miejsce w Krynicy lub Szczawnicy, przypisuje się rolę bodźca do podjęcia prac nad ustawą o gminach uzdrowiskowych. Jest to zupełnie błędne mniemanie. W niektórych miejscowościach uzdrowiskowych nie ma przedsiębiorstw uzdrowiskowych, np. w gminie Muszyna są trzy uzdrowiska, ale nie ma żadnego przedsiębiorstwa uzdrowiskowego. W związku z tym, nie ma tam żadnego konfliktu.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JanGolba">Nasze prace generalnie zmierzają w kierunku prawnego uregulowania kwestii związanych z funkcjonowaniem gmin uzdrowiskowych, w tym kwestii ustrojowych i ekonomicznych (które uwypukliliśmy w opracowanym przez nas projekcie ustawy).</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#JanGolba">Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej zapewniało nas przed trzema laty, że wkrótce przygotuje projekt stosownej ustawy. Minister Gasiński na forum komisji senackiej zobowiązywał się do zakończenia prac nad interesującym nas projektem w ciągu 2 miesięcy. Podobne zobowiązania padły 4 miesiące temu w Inowrocławiu.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#JanGolba">Dzisiaj wyrażono zaniepokojenie, że nic nie zrobiono w tej sprawie od czasu spotkania w Krynicy, które odbyło się przed dwoma miesiącami. Nasze stowarzyszenie nadal kontynuuje prace nad projektem ustawy o gminach uzdrowiskowych, gdyż nie widzę innego sposobu uregulowania sytuacji tych gmin.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#JanGolba">Ze strony naszego stowarzyszenia deklarujemy chęć współpracy z Ministerstwem Zdrowia i Opieki Społecznej. Nie chcemy jednak, aby kwestie ustrojowe samorządów były regulowane w projekcie ustawy przygotowywanym przez ministerstwo bez porozumienia z nami, nie licząc spotkań w Krynicy i Inowrocławiu. Do tej pory nie przygotowało ono projektu ustawy - Prawo uzdrowiskowe, na którą od dawna oczekujemy.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#JanGolba">Nie chcę, aby członkowie Komisji odnieśli wrażenie, że komunalizacja przedsiębiorstw uzdrowiskowych stanowi warunek sine qua non podjęcia prac nad ustawą. Nie stawiamy takiego żądania. Zapis na ten temat znalazł się jeszcze w senackim projekcie ustawy; powtórzyliśmy go w naszym projekcie. Jesteśmy skłonni zrezygnować z niego, jeżeli poznamy politykę państwa w tym zakresie. Nie wycofamy się jednak z propozycji zapisów dotyczących kwestii ustrojowych i ekonomicznych, związanych bezpośrednio z gminami uzdrowiskowymi.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#JanGolba">Minister Wilczyński wspomniał o Prawie geologicznym i górniczym. To prawda, że rozwiązania, które w nim zawarto, w dużym stopniu ułatwiają gminom prowadzenie działalności górniczej. W prawie tym przyznano pewną ulgę przedsiębiorstwom uzdrowiskowym.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#JanGolba">Wszystkie gminy są zobowiązane do opracowania planów zagospodarowania przestrzennego dla obszarów górniczych. Pokrywają one 50 proc. kosztów przygotowania takiego planu, jeżeli wykonują go dla podmiotów dotychczas eksploatujących kopaliny. Jeżeli jest on wykonywany dla nowych podmiotów, podmioty te w całości pokrywają związane z nim koszty.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#JanGolba">Nie domagamy się żadnych specjalnych przywilejów. Chcemy, aby w gminach uzdrowiskowych obowiązywały takie same zasady gospodarowania, jak w innych gminach. W chwili obecnej musimy kierować się odrębnymi zasadami. Różnego rodzaju ulgi, zwolnienia, niemożność stosowania niektórych przepisów nie pozwalają nam na osiągnięcie dochodów zbliżonych do dochodów gmin nie posiadających na swoim terenie uzdrowisk. W Krynicy, wpływy z tytułu podatku od nieruchomości są niższe o 3,5 mld zł (budżet gminy wynosi 43 mld zł) właśnie z powodu powyższych ulg, zwolnień itp.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#JanGolba">Chcę zwrócić uwagę, że zasadę funkcjonowania uzdrowiska nie należy analizować przez pryzmat przedsiębiorstwa uzdrowiskowego. Na terenie uzdrowiska funkcjonują, nie tylko przedsiębiorstwa uzdrowiskowe, ale i sanatoria branżowe, domy wczasowe oraz zakłady przemysłowe, mogące niekorzystnie oddziaływać na środowisko naturalne.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#JanGolba">Poprzez projekt ustawy, który przedłożyliśmy członkom Komisji, staramy się wyeliminować pewne niebezpieczeństwa zagrażające uzdrowiskom. Myślę, że taka sama intencja przyświeca resortowi zdrowia. Okazuje się, że szukamy dwóch różnych sposobów rozwiązania niekorzystnej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#JanGolba">Powtarzam, że jesteśmy gotowi do współpracy z Ministerstwem Zdrowia i Opieki Społecznej, o ile nastąpiłaby szybko. Nie możemy godzić się na wyznaczanie żadnych terminów jej podjęcia (za dwa, trzy lub cztery miesiące, albo w nowej kadencji Sejmu). W przypadku rozpoczęcia współpracy, zawiesimy wszelkie prace nad projektem ustawy o gminach uzdrowiskowych.</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#JanGolba">Okazuje się, że mamy bardzo duże trudności z przeforsowaniem swojego projektu. Próbujemy to czynić już od 4 lat i wciąż nie możemy uzyskać poparcia.</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#JanGolba">Członkowie Komisji wizytowali Krynicę, która podobnie jak Polanica, stanowi ośrodek rozwijający się stosunkowo dobrze. W pozostałych miejscowościach uzdrowiskowych panuje zgoła odmienna sytuacja. Następuje tam ogromna degradacja środowiska naturalnego. Podejmuje się w nich działalność sprzeczną ze wszelkimi możliwymi przepisami: ustawą o ochronie środowiska, Prawem geologicznym i górniczym itp. Mogę wymienić (przypuszczam, że dyrektor Guglas także) cały szereg takich uzdrowisk.</u>
<u xml:id="u-16.16" who="#JanGolba">Uważam, że choćby z tego powodu, należy jak najszybciej rozpocząć pracę nad projektem ustawy o gminach uzdrowiskowych. Jeżeli nie byłoby potrzeby uregulowania sytuacji gmin uzdrowiskowych, nie powstałyby aż cztery projekty ustaw. Okazuje się, że taka potrzeba istnieje. Należy jak najszybciej uregulować sprawy, które czekają na rozwiązanie od czterech lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WojciechGuglas">Zdaję sobie sprawę, że można nam zarzucać pewną opieszałość.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WojciechGuglas">Chcę zaznaczyć, że rozwiązanie problemu uzdrowisk nie może opierać się wyłącznie na spojrzeniu na miejscowość uzdrowiskową. Musi ono uwzględniać zintegrowany system opieki zdrowotnej i zabezpieczać wykorzystanie dobrodziejstw, jakimi są zasoby naturalne, skupione w gminach uzdrowiskowych.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WojciechGuglas">Prace nad projektami ustaw zmieniających ustawy o zaopatrzeniu rentowym i o inwalidztwie połączone z pracami nad systemem rehabilitacji i symulacją kosztów ciągnęły się, niestety, przez wiele miesięcy; nasz resort nie mógł pracować wydolniej.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#WojciechGuglas">Pragnę uzmysłowić członkom Komisji, że dopiero w tej chwili w pełni rozeznaliśmy sytuację; oceniliśmy stan bazy, określonej mianem „Uzdrowisk Polskich”. Ustawa - Prawo uzdrowiskowe musi regulować całość zagadnień związanych z uzdrowiskami.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#WojciechGuglas">Musimy odpowiedzieć na pytanie, czy polskie uzdrowiska mają być skomercjalizowane, czy też, przede wszystkim, mają być włączone do systemu opieki zdrowotnej, a dopiero ta ich część, która pozostaje poza tym systemem, może być komercjalizowana? Długo debatowaliśmy nad tym problemem.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#WojciechGuglas">Nie mogę odpowiadać za posunięcia moich poprzedników. Odpowiadam za to, co zostało opracowane przez obecny skład Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#WojciechGuglas">Podobnie jak Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych, jesteśmy gotowi do sfinalizowania prac nad wspólnym projektem stosownej ustawy. Myślę, że uda się nam osiągnąć consensus.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#WojciechGuglas">W ciągu miesiąca Komisji Samorządu Terytorialnego możemy przedstawić rezultaty naszych prac w postaci projektu ustawy. Nie jest to termin oparty na mrzonkach albo wynikający z nieznajomości sytuacji.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#WojciechGuglas">Chcę zapytać przedstawicieli gmin uzdrowiskowych, dlaczego w gminach, w których nasze ministerstwo przestało finansować lecznictwo uzdrowiskowe, wiele budynków popadło w ruinę? Nikt nie chce ich przejąć, ani kupić, co powoduje wiele negatywnych skutków, m.in. bezrobocie i niszczenie infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#WojciechGuglas">Jeszcze raz podkreślam, że uzdrowiska rozwijają się dobrze; ich rozwój nie jest zagrożony. Powinniśmy opracować ustawę, która rozwiązałaby wszystkie problemy, o których dzisiaj mówiliśmy.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#WojciechGuglas">Zobowiązuję się do przedstawienia członkom Komisji projektu odpowiedniej ustawy wraz z założeniami wykonawczymi (dotyczącymi m.in. reformy systemu opieki zdrowotnej) w przeciągu miesiąca.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofJanik">Uważam, że powinniśmy przyjąć deklarację pana dyr. Guglasa, tym bardziej że termin miesięczny nie jest zbyt długim okresem.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JózefChlebowicz">Omawiany problem pojmujemy w kategoriach ustrojowych; chodzi nam o określenie roli samorządu terytorialnego w gminach uzdrowiskowych. Nie mogę pojąć, dlaczego Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej samo próbuje określić ramy działania oraz funkcjonowanie władz samorządowych w tych gminach.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JózefChlebowicz">Poprzednik dyrektora Guglasa w lutym 1993 r. mówił dokładnie to samo, co pan dyr. Guglas dzisiaj. Gdybyśmy zsumowali godziny, które przeznaczyliśmy na wspólne omawianie problemu gmin uzdrowiskowych, okazałoby się, że poświęcamy temu bardzo dużo czasu, a efektów brak. Dlatego też trudno nam uwierzyć w kolejne zapewnienia przedstawicieli resortu zdrowia.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JózefChlebowicz">W imieniu Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych proponuję rozdzielnie potraktować sprawy, które nie muszą być uregulowane w jednej ustawie, tzn. kwestię organizacji lecznictwa w uzdrowiskach i kwestię odrębności ustroju gmin uzdrowiskowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WojciechNowaczyk">Zainteresowane strony przedstawiły już swoje stanowiska w wystarczającym stopniu. Stawiam wniosek o podjęcie rozstrzygającej decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZygmuntJakubczyk">Pragnę odnieść się do dwóch spraw poruszonych przez dyrektora Guglasa.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#ZygmuntJakubczyk">Chodzi mi o sanację gmin uzdrowiskowych, przykładem niech będzie Polanica.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#ZygmuntJakubczyk">Pan dyrektor Guglas mówił też o niszczejącym majątku pouzdrowiskowym. W jaki sposób rząd zamierza temu przeciwdziałać? Co zamierza zrobić np. z obiektem państwowego uzdrowiska oraz budynkami Funduszu Wczasów Pracowniczych w Polanicy, które stoją „zabite deskami”?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PiotrBuczkowski">Dyrektor Guglas zapewne odpowie na te pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojciechGuglas">Polanica została objęta programem restrukturyzacji. W tym roku wyremontowaliśmy jeden obiekt (”Moniuszko”), w przyszłym roku zakończymy remont dwóch kolejnych: „Zacisze” i „Carmen”. Systemem restrukturyzacji został też objęty dworek w Dusznicy.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WojciechGuglas">Załogi przedsiębiorstw uzdrowiskowych w Polanicy nie żądały podwyżki płac, wypracowane dochody postanowiły przeznaczyć na restrukturyzację swoich zakładów.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#WojciechGuglas">Odwiert, w który nasz resort zainwestował kilka miliardów złotych, do lipca br. przyniósł 28 mld zł zysku. Obecnie inwestujemy w kolejne odwierty. Zarobione w ten sposób pieniądze przeznaczymy na restrukturyzację kolejnych obiektów.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#WojciechGuglas">Niektórzy mogą mnie uznać za pasjonata tych spraw, jednak moje wypowiedzi opierają się na solidnych rachunkach. W tym roku budżet naszego resortu nie zmienił się; mimo tego 430 tys. osób zapewniliśmy leczenie w miejscowościach uzdrowiskowych (jest to więcej o 200 tys. osób niż w roku poprzednim).</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#WojciechGuglas">Zmieniliśmy strukturę leczenia; wprowadziliśmy przepisy zwiększające odpłatność za pobyt w uzdrowiskach. Staramy się (w większym stopniu) wykorzystywać ekspozycję zawodową, chociaż musimy to jeszcze uregulować prawnie.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#WojciechGuglas">Uzdrowiska pulsują życiem. W wielu z nich tworzy się ośrodki naukowo-badawcze. Zapraszam członków Komisji do Połczyna-Zdroju, gdzie 15 grudnia otwieramy wielkie sanatorium kobiece. W przyszłym roku kilkaset tysięcy polskich kobiet zamierzamy objąć programem badań sutka, menopauzy i osteoporozy.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#WojciechGuglas">Projekt ustawy - Prawo uzdrowiskowe trafi wkrótce pod obrady Komisji. Sejm zadecyduje o jej ostatecznym kształcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BarbaraImiołczyk">Zgłaszam wniosek o przyjęcie projektu ustawy zgłoszonego przez Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych. Jeżeli w ciągu miesiąca otrzymamy projekt rządowy, będziemy mogli porównać dwa odmienne spojrzenia na problem gmin uzdrowiskowych. Zgadzam się z twierdzeniem przewodniczącego Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych, iż resort zdrowia patrzy na ów problem z innej perspektywy.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#BarbaraImiołczyk">Ustawa, którą uchwalimy, musi uwzględniać oczekiwania obu stron.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#BarbaraImiołczyk">Ministerstwu Zdrowia i Opieki Społecznej zależy przede wszystkim, na stworzeniu zintegrowanego systemu lecznictwa. Jestem przekonana, że jeżeli gminom uzdrowiskowym przyzna się prawa, o które zabiegają, to nie będą one przeszkadzały w tworzeniu owego systemu.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#BarbaraImiołczyk">Najwyższa pora, aby rozpocząć konkretne prace nad uregulowaniem problemu gmin uzdrowiskowych, a nie tylko o nim mówić.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#BarbaraImiołczyk">Zdaję sobie sprawę, że istnieje bardzo wiele konfliktów i że będzie się trzeba zdobyć na wiele kompromisów. Zacznijmy więc coś robić. O całej sprawie powiedziano już wystarczająco dużo.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#BarbaraImiołczyk">Zgłaszam wniosek o przyjęcie projektu ustawy o gminach uzdrowiskowych, pomimo jego niedoskonałości.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#LechSzymańczyk">Po wysłuchaniu wszystkich głosów „za” i „przeciw” projektowi ustawy o gminach uzdrowiskowych, pragnę przejąć propozycję pana dyr. Guglasa jako wniosek poselski.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PiotrBuczkowski">Może pan poseł Szymańczyk sformułuje ten wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#LechSzymańczyk">Wnoszę o oddalenie projektu ustawy omawianego w dniu dzisiejszym i o przychylenie się do sugestii pana dyr. Guglasa, aby przedmiotem naszych prac uczynić projekt kompleksowej ustawy - Prawo uzdrowiskowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PiotrBuczkowski">Czy poseł Szymańczyk dobrze wyraził stanowisko prezentowane przez pana dyr. Guglasa?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WojciechGuglas">Na początku chcę zwrócić uwagę, że osoby wypowiadające pewne poglądy powinny dokładnie określić, kogo reprezentują.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#WojciechGuglas">Uważam, że projekt ustawy o gminach uzdrowiskowych ma wiele uchybień. Nie chodzi tu tylko o kwestie ustrojowe (umówiliśmy się, że zostaną one uregulowane w ustawie - Prawo uzdrowiskowe).</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#WojciechGuglas">Jak już oświadczyłem, Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej jest gotowe do przedstawienia w ciągu miesiąca kompleksowego projektu ustawy - Prawo uzdrowiskowe. Projekt ów jest wynikiem consensusu, wypracowanego podczas wielu spotkań z przedstawicielami gmin uzdrowiskowych. W ustawie - Prawo uzdrowiskowe zawrzemy regulację prawną, zarówno ustroju gmin uzdrowiskowych, jak i lecznictwa uzdrowiskowego.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#WojciechGuglas">W związku z tym, prosiłem o oddalenie projektu ustawy o gminach uzdrowiskowych, który został dzisiaj przedstawiony przez bardzo wąską część środowiska zainteresowanego prawnym unormowaniem tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MariaKurnatowska">Prawo uzdrowiskowe i gminy uzdrowiskowe to dwie różne sprawy.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MariaKurnatowska">Proponuję, aby projekt ustawy o gminach uzdrowiskowych rozpatrywać łącznie z projektem Prawa uzdrowiskowego. Oba projekty nawzajem uzupełnią się i wtedy łatwiej nam będzie coś postanowić. Omawiana kwestia wymaga szybkich rozstrzygnięć.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MariaKurnatowska">Jestem pewna, że resort zdrowia projekt ustawy - Prawo uzdrowiskowe przedstawi również pozostałym członkom rządu (w grudniu - wedle zapewnień pana dyr. Guglasa). Skąd jednak możemy mieć pewność, że Rada Ministrów nie odżegna się od rozpatrywania tego projektu? Nie znam dokładnie procedury legislacyjnej, ale chyba powinniśmy wystosować do Urzędu Rady Ministrów dezyderat o szybkie rozpatrzenie projektu Prawa uzdrowiskowego i skierowanie go do Sejmu (np. w terminie do końca tego roku).</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WojciechGuglas">Wszyscy pragniemy, aby kwestia gmin uzdrowiskowych była rozstrzygnięta jak najszybciej. Nasze prace są prowadzone w trybie pilnym. W grudniu planujemy przyjąć, nie tylko ustawę, ale i rozporządzenie wykonawcze, aby stworzyć odpowiednie warunki do jej funkcjonowania.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#WojciechGuglas">Powtarzam, iż nie mogę odpowiadać za dotychczasowe uchybienie terminów ze strony naszego resortu. Potwierdzam natomiast, że projekt ustawy - Prawo uzdrowiskowe będzie gotowy już w grudniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PiotrBuczkowski">Czy burmistrz Golbe pragnie coś dodać w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanGolba">Nie jest prawdą, że reprezentujemy niewielką część środowiska gmin uzdrowiskowych. Nasze stowarzyszenie zrzesza przeważającą część tych gmin; zaledwie kilka z nich do niego nie należy.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PiotrBuczkowski">Wydaje mi się, że mniej więcej połowa posłów opowiada się za przyjęciem omawianego dzisiaj projektu, a druga połowa za jego odrzuceniem.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PiotrBuczkowski">Pan dyr. Guglas wyraził duże zdziwienie, iż Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych podjęło dyskusję nad problemem gmin uzdrowiskowych.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PiotrBuczkowski">Jesteśmy zobowiązani do wykonania woli ustawodawcy, który w ustawie o samorządzie terytorialnym nakazał wprowadzenie odrębnych regulacji prawnych dla gmin o specjalnym znaczeniu, w tym gmin uzdrowiskowych. To, że nie udało się nam zrealizować tego zalecenia przez ostatnie 4 lata, jest odrębną sprawą.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PiotrBuczkowski">Dyrektor Guglas zobowiązał się, że w ciągu miesiąca dostarczy nam projekt ustawy - Prawo uzdrowiskowe. Prawdą jest, iż nie mamy żadnej gwarancji, że Rada Ministrów go zaakceptuje.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#PiotrBuczkowski">Myślę, że byłoby korzystnie, gdyby Komisja zapoznała się w tym czasie z propozycją resortu zdrowia. Gdyby nawet Rada Ministrów odrzuciła rządowy projekt ustawy - Prawo uzdrowiskowe, to i tak moglibyśmy, jako komisja sejmowa, kontynuować nad nim prace. Wydaje mi się, że mogłoby to przyśpieszyć prace nad ustawą, gdyż w przypadku prowadzenia ich zgodnie z procedurą, o której mówił dyrektor Guglas, nie jest pewne, że w przyszłym roku udałoby się nam ją uchwalić.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#PiotrBuczkowski">Proponuję ustalić, iż 25 listopada spotkamy się w celu omówienia problemu gmin uzdrowiskowych. Do tego czasu dyrektor Guglas przedstawi nam projekt ustawy przygotowywany przez jego resort. Proszę też o sformułowanie uwag do projektu, który otrzymaliśmy dzisiaj, 25 października przeprowadzimy dyskusję nad obydwoma projektami.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#PiotrBuczkowski">Czy uczestnicy dzisiejszego posiedzenia akceptują taką procedurę prac Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WojciechGuglas">Przychylamy się do propozycji przewodniczącego Buczkowskiego. Naszymi wątpliwościom (w stosunku do projektu Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych) daliśmy już wyraz podczas spotkań z przedstawicielami gmin uzdrowiskowych. W naszym projekcie staramy się sprecyzować wszelkie niejasne kwestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PiotrBuczkowski">Czy posłowie zgadzają się, aby dyskusję nad projektami ustaw o gminach uzdrowiskowych i Prawo uzdrowiskowe odbyć za miesiąc?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#LechSzymańczyk">Padły trzy wnioski. Czy nie będziemy ich głosować?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PiotrBuczkowski">Pytałem, czy posłowie akceptują procedurę prac Komisji, którą przed chwilą zaproponowałem. Jeżeli poseł Szymańczyk jest jej przeciwny i chciałby przegłosować jakiś wniosek, najpierw powinien go zgłosić.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#LechSzymańczyk">Zgłosiłem już wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PiotrBuczkowski">Czy poseł Szymańczyk podtrzymuje swój wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#LechSzymańczyk">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#BarbaraImiołczyk">W trakcie naszej dyskusji pragnęliśmy uzyskać jakiś consensus. Propozycja przewodniczącego Buczkowskiego wychodzi naprzeciw temu oczekiwaniu.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#BarbaraImiołczyk">Czy pan poseł Szymańczyk proponuje definitywnie odrzucić projekt ustawy o gminach uzdrowiskowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PiotrBuczkowski">Czy poseł Szymańczyk może udzielić odpowiedzi na pytanie pani poseł Imiołczyk?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#LechSzymańczyk">Opowiadam się za odrzuceniem omawianego dzisiaj projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PiotrBuczkowski">Przystępujemy do głosowania. Mam nadzieję, że posłowie, którzy zaaprobowali moją propozycję, opowiedzą się przeciw wnioskowi pana posła Szymańczyka.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PiotrBuczkowski">Za oddaleniem projektu ustawy o gminach uzdrowiskowych głosowało 6 posłów, przeciw - 14, przy 2 głosach wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PiotrBuczkowski">Wniosek posła Szymańczyka nie zyskał poparcia większości posłów; w związku z tym, przyjmujemy zaproponowaną przeze mnie procedurę. 25 listopada odbędziemy dyskusję nad projektami ustaw: o gminach uzdrowiskowych i Prawo uzdrowiskowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WojciechGuglas">Proponuję ustalić termin wyjazdowego posiedzenia Komisji. Przedstawię listę miejscowości, w których będą uruchomione nowe obiekty. Spotkanie w jednej z tych miejscowości proponuję po to, aby członkowie Komisji mogli zapoznać się z systemami funkcjonowania polskich uzdrowisk.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PiotrBuczkowski">Na pewno skorzystamy z zaproszenia pana dyr. Guglasa wtedy, kiedy podejmiemy już konkretne prace nad projektami ustaw dotyczących polskich uzdrowisk.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PiotrBuczkowski">Nikt nie zgłasza wolnych wniosków i uwag.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PiotrBuczkowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>