text_structure.xml 55 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JózefŁochowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JózefŁochowski">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie projektu ustawy budżetowej na 1997 r. w części dotyczącej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JózefŁochowski">Myślę, że zgodnie z tradycyjnym sposobem procedowania w części pierwszej propozycje zawarte w materiałach przedstawi prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a potem swoje uwagi przedstawi nam poseł Żbikowski, który jest posłem koreferentem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejSopoćko">Panie przewodniczący, przepraszam za spóźnienie, ale omyłkowo oczekiwaliśmy na rozpoczęcie posiedzenia w innej sali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JózefŁochowski">Panie prezesie, to już jest drugi raz. Może byłoby dobrze, gdyby pan wyznaczył osobę, która koordynowałaby wasze kontakty z Sejmem. Naprawdę nie mamy czasu na takie pomyłki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejSopoćko">Budżet Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest obecnie finansowaniem działalności zupełnie innej instytucji, niż Urząd był nią do 1 października br.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejSopoćko">Zadania Urzędu zostały zwiększone w sposób istotny, aczkolwiek wielokrotnie mamy do czynienia z zarzutami, że nie udało nam się uzyskać odpowiednich uprawnień stosownych do zadań, które zostały przed nami postawione.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejSopoćko">Te nowe zadania, to ochrona konsumenta. Zgodnie ze zmianami, które zostały wprowadzone w pakiecie ustaw podporządkowane reformie centrum gospodarczego, Urząd uzyskał uprawnienia dodatkowe, które zostały wprowadzone dwiema ustawami. Pierwsza z nich, to ustawa o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym. Natomiast druga - to ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwej konkurencji.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejSopoćko">W pierwszej z tych ustaw znalazł się zapis, który mówi o tym, że praktyką monopolistyczną jest także utrudnianie dochodzenia praw, wynikających z realizowania usług i ze sprzedaży towarów.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AndrzejSopoćko">Była to realizacja postulatu, który już dawno był postawiony przez nasz urząd, żebyśmy mogli zająć się ochroną klienta w sytuacjach, kiedy ze względu na dominującą pozycję uczestników rynku klient nie ma możliwości wyboru innych kontrahentów, natomiast droga, którą może on dochodzić swoich praw, w szczególności chodzi tutaj o dochodzenie praw w stosunku do takich podmiotów jak zakłady energetyczne, Telekomunikacja Polska itp., droga ta jest szczególnie uciążliwa.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AndrzejSopoćko">Drugi zapis mówi, że możemy występować z roszczeniami do sądów powszechnych w sytuacjach, gdy naruszone zostały zasady uczciwej konkurencji, w tym w szczególności zapisy dotyczące informacji i reklamy. W ustawie jest szczegółowy spis. Chodzi w szczególności o sytuacje, które przez długi czas miały miejsce w przypadku tzw. reklam party line - nie informowano o kosztach połączeń.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#AndrzejSopoćko">Z tymi kwestiami nadal bywa różnie, jednak Urząd będzie miał uprawnienia do występowania na drogę sądową, z tym że dopiero od 1 stycznia 1997 r.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#AndrzejSopoćko">Naszym zdaniem, nie ma powodów do skarżenia się i utyskiwania na to, że uprawnienia Urzędu są zbyt małe. Zadania ochrony konsumentów niekoniecznie muszą być realizowane w taki sposób, że Urząd przejmuje roszczenia, które zwykle, także w innych krajach dokonywane są na drodze postępowania cywilnego między poszkodowanym, a podmiotem, który tę szkodę zawinił.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#AndrzejSopoćko">Z naszej orientacji wynika, że nasze działania skierowane w celu ochrony klientów wobec nagannych praktyk podmiotów świadczących usługi oraz producentów, są niezwykle potrzebne, ponieważ samo wszczęcie postępowania i sam jego fakt odnosi skutek ze względu na swoje umocowanie prawne, a także możliwość publikowania w prasie informacji na temat zachowań, które poprzez ujawnienie ograniczają możliwości zbytu lub zakresu rynku usług. Taka groźba jest sama w sobie poważnym argumentem i istotną przyczyną zaprze-stania takich praktyk.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#AndrzejSopoćko">Jeżeli można użyć takiego określenia, wyćwiczono w ten sposób szczególnie sektor bankowości, gdzie możliwości ingerencji na drodze prawnej w dosyć złożoną materię finansową, są wszędzie na świecie bardzo utrudnione, natomiast sama informacja opinii publicznej o korzystaniu przez jakieś banki z niewiedzy lub niedoskonałej znajomości systemu finansowego klientów, taka informacja w znakomity sposób przyczynia się do zaniechania przez banki takich nagannych praktyk.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#AndrzejSopoćko">Jeżeli chodzi o wynagrodzenia w naszym urzędzie, to należy stwierdzić, że przyjęta została zasada, która dotyczy wszystkich innych urzędów centralnych. Chodzi o zasadę zerowego przyrostu płac realnych.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#AndrzejSopoćko">Liczbę etatów dla Urzędu ustalono na poziomie 180 pracowników, co oznacza realny przyrost etatów o 14. Te 14 dodatkowych osób będzie rozdysponowane przede wszystkim w taki sposób, że po jednym pracowniku otrzymują nasze delegatury terenowe - ci pracownicy mają się zajmować wyłącznie problematyką ochrony konsumenta. Pozostałe osoby łącznie z osobami przesuniętymi zgodnie z projektem nowego regulaminu, który wraz z innymi regulaminami czeka obecnie na zatwierdzenie, osoby te znajdą się w departamencie komunikacji z konsumentami.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#AndrzejSopoćko">Wszystkie departamenty łącznie mają zadanie podejmowania działań związanych z przeciwdziałaniem praktykom monopolistycznym, zagrożeniom konkurencji oraz z ochroną konsumentów. W sprawach związanych z ochroną konsumentów stoją jeszcze przed nami zadania związane z rozwojem systemu regulacyjnego. Istotnym zadaniem, które postawiliśmy sobie do wykonania w najbliższym czasie, a więc na początku przyszłego roku, jest przedstawienie projektu sądownictwa konsumenckiego. Są dwa warianty tego projektu: wariant ustawowy i wariant kontynuacji obecnego systemu sądownictwa konsumenckiego, polubownego, który został stworzony i funkcjonuje w inspektoratach Państwowej Inspekcji Handlowej. Dotyczy to nie wszystkich wojewódzkich inspektoratów PIH, ponieważ PIH miał strukturę terenową, a nie wojewódzką.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#AndrzejSopoćko">Będziemy się starali uruchomić sądy konsumenckie także w tych województwach, gdzie nie było inspektoratów PIH.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#AndrzejSopoćko">Następną sprawą, którą ten departament ma się zająć są dwie kolejne regulacje. Pierwsza z nich, to bardzo dobra w naszej ocenie ustawa, ustawa o wysokim poziomie techniki legislacyjnej. Ustawy tej niestety nie udało się doprowadzić do poziomu Rady Ministrów. Chodzi mianowicie o ustawę o niektórych uprawnieniach konsumenta, którą przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości. Została ona włączona w pakiet tzw. ustaw okołokodeksowych. Ustawa ta precyzuje i określa obowiązki wynikające m.in. z gwarancji i rękojmi. Sprawa ta jest do tej pory regulowana przez Kodeks cywilny w sposób, który budzi wątpliwości wielu prawników.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#AndrzejSopoćko">Poza tym departament ten ma zająć się takimi zadaniami związanymi z ochroną konsumenta, które są skierowane na mass media, w tym także na działalność wydawniczą, czyli publikacją efektów podjętych działań, a także rozwiązań i rekomendowanych zachowań konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#AndrzejSopoćko">Nie chcę już więcej mówić na temat tego departamentu. Taki jest proponowany rozkład jeżeli chodzi o dodatkowe etaty. Chcę stwierdzić, że mimo moich wysiłków w kwestii podejmowania problemów związanych z praktykami monopolistycznymi, nie jesteśmy w stanie zmieścić się w ustawowym terminie dwóch miesięcy. Zostało to wytknięte przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#AndrzejSopoćko">Niestety, w obecnej sytuacji rozstrzyganie spraw w terminie dwumiesięcznym jest praktycznie niemożliwe. Na usprawiedliwienie mogę powiedzieć, że my w tej sytuacji nie działamy jak Urząd, ale działamy jak sąd, czyli mamy obowiązek rozpatrzenia racji stron. Nasze decyzje mają charakter dokumentu procesowego, który jest następnie traktowany jako taki przez sąd antymonopolowy z zachowaniem wszelkich rygorów proceduralnych.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#AndrzejSopoćko">Rocznie rozpatrujemy prawie 700 spraw i są to sprawy, które oprócz normalnej procedury zawierają także procedury negocjacyjne i arbitrażowe. Nasz Urząd takie procedury także podejmuje, ponieważ naszym zadaniem niekoniecznie musi być karanie, ale w sytuacjach, które wskazują na możliwość porozumienia między stronami pomagamy takie porozumienie osiągnąć. Musi to być zgodne z ustawą o praktykach monopolistycznych. Wydaje nam się, że takie działania z naszej strony także są potrzebne i sensowne.</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#AndrzejSopoćko">Prowadzimy statystykę i posiadamy system rejestracji wpływów spraw, osób prowadzących i przewidywanych terminów zakończenia spraw. Obecnie ok. 300 spraw jest w toku. Statystykę weryfikujemy co miesiąc, używając do tego stosunkowo prostego programu komputerowego.</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#AndrzejSopoćko">Jeżeli chodzi o następną pozycję, czyli materiały, usługi i opłaty, to w pozycji tej nieco ponad 60% stanowią czynsze i związane z nimi świadczenia. Pozostałe pozycje obejmują remonty i usługi związane z istniejącą siecią komputerową i podobnym sprzętem, a także drobne remonty wykonywane w naszych 9 delegaturach terenowych oraz centrali. Opłaty obejmują także koszty ekspertyz, które są związane z naszą działalnością.</u>
          <u xml:id="u-4.21" who="#AndrzejSopoćko">Planujemy zwiększyć w przyszłości udział ekspertyz w naszej działalności, o ile oczywiście pozwoli na to budżet. Jak informowali mnie prawnicy, nie mamy nawet uprawnień interwenta ubocznego, czyli takiego podmiotu, który ma interes prawny lub materialny w sprawie podejmowanej przez konsumenta. Będziemy jednak pomagać konsumentom w pojedynczych przypadkach, które mogły stać się precedensem poprzez podsuwanie im stosownych ekspertyz. Ekspertyzy w przypadku wystąpienia przez konsumenta na drogę sądową będą przydatne w uzyskaniu satysfakcjonującego wyroku sądu.</u>
          <u xml:id="u-4.22" who="#AndrzejSopoćko">W pozycji - inwestycje - trudno jest w tej chwili cokolwiek wyszczególnić, ponieważ decyzją rządu Urząd nasz został potraktowany jako podlegający procesowi transformacji. Nie przyznano nam wobec tego żadnych środków na inwestycje w projekcie budżetu, wskazując jednocześnie na to, że środki te będą przyznane w ramach rezerwy budżetowej - dział 83 poz. 64.</u>
          <u xml:id="u-4.23" who="#AndrzejSopoćko">Jeżeli posłowie będą chcieli się dowiedzieć na jakie ewentualne cele ile pieniędzy będziemy chcieli przeznaczyć, to oczywiście takiej informacji udzielimy. To wszystko co chciałbym w tym miejscu powiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JózefŁochowski">Proszę o zabranie głosu posła koreferenta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WładysławŻbikowski">Pozwolę sobie na chwilę refleksji. Otóż na jednym z pierwszych posiedzeń naszej Komisji, kiedy ocenialiśmy działalność Urzędu Antymonopolowego, jako jeden z niewielu posłów dosyć negatywnie wyraziłem się wtedy o działalności tego Urzędu i od tamtej pory jakby w nagrodę jestem stałym koreferentem tego tematu. Muszę przyznać, że od tamtego czasu, po zapoznaniu się szczegółowo z działalnością Urzędu, nie znajduję potwierdzenia mojej ówczesnej negatywnej opinii.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WładysławŻbikowski">Z dotychczasowej działalności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika ogromny zakres obowiązków oraz odpowiedzialność związane z prawidłowym funkcjonowaniem wolnego rynku w okresie jego tworzenia i utrwalanie przyjętych zasad ustalonych uregulowaniami prawnymi.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WładysławŻbikowski">Ponieważ pan prezes był uprzejmy bardzo szczegółowo omówić problematykę dotyczącą funkcjonowania Urzędu i mamy przed sobą obszerne materiały, pozwolę sobie odnieść się w sposób bardzo skrótowy do niektórych kwestii związanych z działalnością Urzędu. Pominę część opisową dotyczącą znacznego zwiększenia zadań dotychczasowego Urzędu Antymonopolowego, czyli zadań związanych z ochroną konsumenta i nadzorem na Państwową Inspekcją Handlową. Nie ulega wątpliwości, że zakres działalności Urzędu uległ rozszerzeniu, ponieważ zajmuje się on obecnie kontrolą przestrzegania przez podmioty gospodarcze świadczące usługi publiczne przepisów związanych z ochroną konkurencji i konsumenta. Urząd zajmuje się także badaniami stanu konkurencji w gospodarce, przygotowaniem rządowych projektów polityki konkurencyjnej i rozwoju konkurencji, zlecaniem wyspecjalizowanym jednostkom i organom kontroli państwowej dokonywania określonych badań oraz występowaniem do sądu z roszczeniami wynikającymi z naruszenia ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WładysławŻbikowski">Tak znaczne zmiany w działalności Urzędu mają miejsce po raz pierwszy od czasu jego powołania w 1990 r.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WładysławŻbikowski">Jak pan prezes już wspominał, od nowego roku poza ustawą antymonopolową zadania Urzędu określać będzie ustawa o nieuczciwej konkurencji, a także ustawa o uprawnieniach konsumenta.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#WładysławŻbikowski">Analizując poszczególne działy dotyczące dochodów i wydatków zauważyłem, iż w części drugiej materiału - dochody budżetowe, część 37 w projekcie budżetu Urzędu na 1997 r. nie podaje się żadnych wielkości po stronie dochodów. Dobrze, że tak jest ponieważ Urząd jako taki nie jest powołany do zarabiania pieniędzy, tylko ma prowadzić działalność związaną z ochroną rynku i konsumenta.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#WładysławŻbikowski">Wydatki budżetowe zostały omówione dosyć szczegółowo, z tym że w kwestiach dotyczących tychże wydatków rodzi się kilka pytań związanych z brakiem szczegółowych potwierdzeń źródeł finansowania tych elementów.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#WładysławŻbikowski">Jak już było wspomniane, w stosunku do roku bazowego następuje wzrost o 14 etatów oraz o kolejne 48 etatów co jest związane z nadzorem nad PIH. W efekcie powoduje to wzrost funduszu przeznaczonego na wynagrodzenia. Wzrost tego funduszu jest związany ze wzrostem liczby etatów, natomiast samo wynagrodzenie pozostaje na bardzo niskim poziomie. Słusznie zostało zaznaczone, że wynagrodzenie to jest szczególnie niskie, gdy porównamy je z wynagrodzeniem w innych urzędach państwowych. Średnie wynagrodzenie jest w Urzędzie aż o 700 zł niższe niż w pozostałych urzędach.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#WładysławŻbikowski">W moim mniemaniu, biorąc pod uwagę rangę Urzędu i zakres jego obowiązków, oznacza to niedocenienie roli Urzędu i dlatego po raz kolejny postuluję, by Komisje były uprzejme mocniej ten temat zasygnalizować. Ta sytuacja powinna ulec zmianie i średnie płace w Urzędzie powinny osiągnąć poziom płac w innych tego rodzaju instytucjach.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#WładysławŻbikowski">Jeżeli chodzi o kwestię materiałów i usług oraz kar i opłat, to zostały one dosyć szczegółowo wyjaśnione, natomiast na uwagę zasługuje sprawa dotycząca dotacji i subwencji. Przewiduje się prowadzenie przez Urząd działań związanych ze zlecaniem zadań jednostkom niepaństwowym i prowadzenia doradztwa prawnego w zakresie działalności Urzędu. W tym momencie środki na tę działalność nie są zagwarantowane. Przyjmuje się jedynie, że Ministerstwo Przemysłu i Handlu te zadania sfinansuje.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#WładysławŻbikowski">Podobnie przedstawia się sytuacja z inwestycjami. Na cele te nie przeznacza się praktycznie żadnych środków. Działalność inwestycyjna opiera się jedynie na otrzymanym przez Urząd zapewnieniu Ministerstwa Finansów o możliwości pokrycia pilnych potrzeb z rezerwy ogólnej, przewidzianej w budżecie. W związku z powyższym żywię przekonanie, że proponowany projekt budżetu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawiera wiele nie zagwarantowanych pozycji, przyjętych na zasadzie przewidywanych lub spodziewanych wpływów oraz możliwości skorzystania z rezerwy budżetowej, tak jak to ma miejsce w przypadku części funduszu wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#WładysławŻbikowski">Mam w tej sytuacji wątpliwości, czy tak skonstruowany budżet może być przyjęty i czy nie powinien zostać uzupełniony w trybie pilnym o zapewnienia i gwarancje oraz o potwierdzenia gwarantowane, dotyczące takich kwestii jak planowane wydatki na płace pracowników, zadania zlecone jednostkom niepaństwowym oraz zadań inwestycyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JózefŁochowski">Prosiłbym przedstawiciela ministra finansów o uzupełnienie i wyjaśnienie nam kwestii przeznaczania części rezerw na płace, prace zlecone i inwestycje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#EwaPaderewska">Pan prezes mówił o tym, że jego Urząd został uznany przez rząd, za jeden z resortów objętych reformą centrum gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#EwaPaderewska">Wszystkie resorty objęte tą reformą zostały pozbawione środków w zakresie inwestycji zakupowych. Środki, które były przewidywane przez resorty na inwestycje dotyczące zakupów inwestycyjnych zostały bez redukcji tych wydatków przeniesione do rezerwy celowej.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#EwaPaderewska">Rezerwa ta wynosi ponad 15 mln zł i będzie uruchomiona w trybie wykonywania budżetu. Rząd uznał, że trudno jest w tej chwili ocenić rzeczywiste potrzeby tych resortów, potrzeby takie, jakie będą po ich reorganizacji. W strukturach tych urzędów zachodzą bardzo poważne zmiany, stąd konieczność nowych decyzji jeżeli chodzi o przyznanie środków na zakupy inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#EwaPaderewska">Jest oczywiste, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie również partycypował w tej rezerwie. Co do tego nie ma żadnych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JózefŁochowski">Nie zrozumiałem, czy ta rezerwa, o której pani mówi jest przeznaczona na wszystkie urzędy, czy tylko na Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#EwaPaderewska">Rezerwa ta wynosi 15,668 mln zł i dotyczy inwestycji zakupowych wszystkich resortów objętych reformą centrum gospodarczego rządu. W resortach tych pozostały jedynie środki na inwestycje budowlane.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#EwaPaderewska">Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów tego typu inwestycji w przyszłym roku nie przewidywał, oczywiście w dziale - Administracja państwowa.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#EwaPaderewska">Jeżeli chodzi o wynagrodzenia, to tak jak co roku wynagrodzenia we wszystkich resortach, w tym również w Urzędzie zostały ustalone na poziomie zapewniającym finansowanie skutków podwyżek płac w 1996 r. Podwyżki te były wprowadzone 1 lipca, zostały one uwzględnione również w Urzędzie w planie wynagrodzeń bazowych na przyszły rok.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#EwaPaderewska">Tak jak pan prezes mówił, zostało zwiększone zatrudnienie w Urzędzie. Chodzi o te 14 etatów przyznanych z tytułu przyjęcia przez Urząd nowych zadań. Również dla tych dodatkowych etatów zostały przewidziane przeciętne wynagrodzenia na poziomie podobnym jak w całym resorcie.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#EwaPaderewska">Podobnie jak w ubiegłych latach ujęto w rezerwach celowych rezerwę na podwyżki płac pracowników państwowej sfery budżetowej, objętych działaniem ustawy o kształtowaniu środków na wynagrodzenia.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#EwaPaderewska">Zgodnie z postanowieniami Komisji Trójstronnej w rezerwie tej zostały zapewnione środki na podwyżki dla pracowników administracji państwowej, zapewniające utrzymanie realnego poziomu płac z 1996 r. Uznano, że administracja centralna nie będzie traktowana priorytetowo. Średnioroczne wynagrodzenia w tym dziale rosną o 15%. Chodzi o lata 1997 i 1998.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#EwaPaderewska">Podziału tej rezerwy dokona Rada Ministrów, a podwyżki zostaną wprowadzone od 1 kwietnia przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#EwaPaderewska">W tej chwili trudno przesądzić o sposobie podziału tych środków i ich umiejscowieniu w poszczególnych resortach. Trudno także przewidzieć, w jakiej wysokości będą podwyżki przyznane dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#EwaPaderewska">Nie zrozumiałam wypowiedzi pana posła w kwestii braku środków na zadania zlecone dla jednostek niepaństwowych. O ile dobrze pamiętam w dziale - Handel w budżecie Urzędu zostały przydzielone środki w wysokości 259 tys. zł. Nie ma rezerwy na zwiększenie rezerwy na te zadania. Mówiąc szczerze nie bardzo zrozumiałam wypowiedź pana posła w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WładysławŻbikowski">Proszę panią o zwrócenie uwagi, że na str. 12 w pkt. D. Dotacje i Subwencje (par. 46) pan prezes Urzędu stwierdza, iż: „Przejmując zadania z zakresu ochrony konsumentów, Urząd przejmuje z Ministerstwa Przemysłu i Handlu finansowanie zadań zleconych jednostkom niepaństwowym”. W tej kwestii nie odniosłem się do Ministerstwa Finansów, tylko do kwestii, jak to będzie w tym układzie współgrało z Ministerstwem Przemysłu i Handlu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#EwaPaderewska">W projekcie ustawy budżetowej, który omawiamy, wydatki na te zadania zostały ujęte w części dotyczącej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kwota tych wydatków wynosi 759 tys. zł. Przed reformą zadania te były finansowane przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu i zostały przeniesione do Urzędu. Zostały one zaplanowane we właściwej pozycji klasyfikacji budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JózefŁochowski">Dziękuję bardzo, myślę że to jest wystarczające wyjaśnienie tej kwestii. Czy ktoś jeszcze chciałby zadać pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JaninaKraus">Mam pytanie do pana prezesa. Jaką część w całości finansów Urzędu przewidywanych na 1997 r. stanowią środki pochodzące z budżetu państwa? Czy przewiduje się finansowanie Urzędu ze środków zagranicznych, m.in. z funduszu PHARE? W jakim zakresie i jakich dziedzin miałoby dotyczyć to źródło finansowania?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JaninaKraus">Przypomnę, że stykaliśmy się z tym problemem kolejno w ostatnich latach. Według sprawozdania Urzędu Antymonopolowego finansowanie z zewnątrz w 1994 r. stanowiło 40% środków Urzędu. Przy czym działalność merytoryczna Urzędu była w całości finansowana ze środków zagranicznych. Podobnie było w latach 1995 i 1996.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JaninaKraus">Pytanie brzmi: jak ten problem wygląda w przewidywaniach na 1997 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekOlewiński">Podczas tego posiedzenia reprezentuję Komisję Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. Mam tam być posłem koreferentem.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MarekOlewiński">Mam pytanie do pana prezesa i do Ministerstwa Finansów. Wyjaśnienie, które jest zawarte na str. 3 i dotyczy dochodów budżetowych, nie satysfakcjonuje mnie, ponieważ wpływy z kar, które Urząd będzie orzekał z pewnością będą w przyszłym roku występowały. Oczywistą sprawą jest, że trudno w tej chwili określić, jakie to będą wielkości, ale zakładanie a priori, że tych kar nie będzie powoduje, że w tej części budżetu państwa już są ukryte pewne dochody budżetowe, których w ogóle nie pokazujemy w ustawie, a które na pewno wystąpią. Dlatego myślę, że bazując na wykonaniu i rozeznaniu jakie Urząd posiada, powinny być założone jakieś średnie wielkości.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MarekOlewiński">Jeżeli uczynimy to w tym i w innym budżecie, może się okazać, że dochodów w budżecie państwa będzie nieco więcej, niż rząd to w tej chwili zakłada.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MarekOlewiński">Mam jeszcze drugą sprawę. Otóż w materiale jest napisane, że limit wydatków został ustalony dla Urzędu, który ma teraz rozszerzony zakres swoich zadań. Mam wobec tego pytanie do Ministerstwa Finansów. Na podstawie jakich kryteriów został ustalony ten limit? Dlaczego w tej wielkości, a nie w innej?</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#MarekOlewiński">Mam jeszcze pytanie do pana prezesa, czy rzeczywiście większy o 14 osób limit zatrudnienia pozwoli na wykonanie zadań stojących przed Urzędem?</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#MarekOlewiński">Może spytam inaczej, o ile pańskim zdaniem, powinno wzrosnąć zatrudnienie, by można było w pełni realizować zadania nakreślone przed Urzędem.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#MarekOlewiński">Kolejna sprawa. Z przerażeniem słuchałem wypowiedzi pani dyrektor na temat rezerwy celowej na inwestycje zakupowe, dotyczące wszystkich nowo powstających resortów. Inaczej odbieram tę kwestię. Oto 15 mln zł będzie rozdzielane poza wiedzą parlamentu. Jedni urzędnicy będą rozdzielali pieniądze dla innych urzędników. Dlaczego te pieniądze nie mogą być rozdysponowywane przez bezpośrednich decydentów, takich jak np. prezes Urzędu i dlaczego o tym co ma być zakupione ma decydować urzędnik w Urzędzie Rady Ministrów?</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#MarekOlewiński">Z pani wypowiedzi wynikało, że inwestycje zakupowe będą uruchamiane właśnie w taki sposób. Powtarzam zatem pytanie, przez kogo, na podstawie czego itd.? Dlaczego ma to się odbywać poza kontrolą parlamentu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejBajołek">Mam pytanie do pana prezesa, czy w związku z przejęciem nowych funkcji w przygotowywanym budżecie Urzędu są zabezpieczone kwoty, które pozwolą w sposób efektywny bronić konsumentów. W świetle stoczonej - także w polskim parlamencie - batalii na temat funkcjonowania np. rynku paliw, gdzie okazuje się, że nowo powstałe podmioty, szczególnie te, które wchodzą w skład prywatnych sieci dystrybucji paliw i które położone są na prowincji, dopuszczają się wielu nadużyć. Doszło do pogorszenia się zaopatrzenia, szczególnie w kwestii jakości paliwa. Wprowadza się ceny wbrew zasadom konkurencji.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejBajołek">Czy zatem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przewidział w swoim budżecie środki na skuteczne likwidowanie niedomogów, które konsumenci, w sposób oczywisty odczuwają.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AndrzejBajołek">Jeżeli chodzi o sytuację na rynku żywnościowym, to w ostatnim okresie doszło do rozwarcia tzw. nożyc pomiędzy cenami skupu płodów rolnych i cenami żywności - na ten temat odbędzie się debata w czasie obecnego posiedzenia Sejmu. Mam pytanie, czy Urząd jest przygotowany do skutecznego zwalczania zjawisk patologicznych w funkcjonowaniu rynku żywnościowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSopoćko">Jeżeli chodzi o kwestię dotyczącą funduszu PHARE, to nie jesteśmy w stanie udzielić odpowiedzi na temat wysokości środków przyznawanych przez ten fundusz. Sprawa ta jest w toku. Nie jesteśmy głównym dysponentem tej części środków, w której partycypujemy, natomiast jesteśmy podporządkowani Ministerstwu Przekształceń Własnościowych.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejSopoćko">Przedstawiałem już posłom trudności z tym związane. Mniej więcej raz na kwartał piszemy nowy program wykorzystania środków ze względu na zmieniające się poglądy urzędników w Brukseli na temat sposobu, w jaki mają być prezentowane projekty spożytkowania pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejSopoćko">Urząd nasz należy do urzędów najlepiej wykorzystujących tę pomoc. W zasadzie wykorzystaliśmy całość środków, czyli ok. 98%.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#AndrzejSopoćko">Jeżeli chodzi o pytanie, na ile Urząd jest finansowany z zagranicy, to przede wszystkim powstaje pytanie, o definicję co to znaczy finansowanie Urzędu. Urząd ani w płacach, ani w działalności kierowanej bezpośrednio na przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym, nie korzysta z pieniędzy zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#AndrzejSopoćko">Środki, które były wydatkowane w poprzednim okresie, posłużyły do sfinansowania działalności istniejącej do września 1995 r. grupy konsultantów amerykańskich urzędujących w naszej instytucji. Ze środków tych została sfinansowana działalność wydawnicza. Wydano ok. 40 ton książek poświęconych problemom harmonizacji prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#AndrzejSopoćko">Środki te posłużyły także na sfinansowanie badań, których listę pozwoliłem sobie przedstawić dwa miesiące temu pani poseł Kraus i prezydium Komisji. Badania te miały charakter rozpoznawania sytuacji w Polsce i za granicą.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#AndrzejSopoćko">Można powiedzieć, że były to dodatkowe środki, które pozwalały Urzędowi i ekspertom, którzy są zainteresowani tymi zagadnieniami poszerzyć wiedzę na temat rynku, konkurencji oraz problemów z tym związanych.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#AndrzejSopoćko">Z części tych środków został sfinansowany zakup komputerów dla Urzędu. Było ich kilkanaście, nie jestem w tej chwili w stanie podać dokładnej liczby. Finansowano również z tych środków wyjazdy zagraniczne do instytucji komisji europejskich.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#AndrzejSopoćko">Środki te są szczególnie duże i muszę stwierdzić, że środki, które są wydatkowane w ramach funduszy pomocowych, są wielokrotnie większe niż gdyby były one wydawane normalną drogą. Sądzę, że posłowie doskonale o tym wiedzą.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#AndrzejSopoćko">Następna sprawa, to planowanie dochodów. Otóż muszę powiedzieć, że być może jest to świadectwo mojej bezradności, ale nie jesteśmy w tej chwili w stanie określić, jaki procent wyroków prawomocnych możemy w tym roku uzyskać. Jest tak ze względu na wprowadzenie trybunału kasacyjnego. Nie mamy doświadczenia i nie wiemy jak to będzie przebiegać.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#AndrzejSopoćko">Występuje jeszcze jedna sprawa związana z tą instytucją. Otóż zgodnie z zapisem ustawowym dotyczącym trybunałów kasacyjnych, strona występująca musi wpłacić 25% wartości przedmiotu sporu. Jest to pewne novum w stosunku do dotychczasowej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#AndrzejSopoćko">W poprzedniej praktyce było tak, że każda decyzja, która zawierała jakąkolwiek karę, była zaskarżana do sądu antymonopolowego. Czy tak będzie się działo w przypadku trybunału kasacyjnego trudno powiedzieć. W tej chwili w kasacji znajduje się sprawa PP S.A. o stosowanie praktyk monopolistycznych w stosunku do operatora lokalnego. Sprawa ta zajęła nam dużo czasu. Ekspertowi, który dla nas pracował potrzebnych było kilka miesięcy na określenie szczegółów i problemów technicznych.</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#AndrzejSopoćko">Jeżeli chodzi o liczbę pracowników, to mogę stwierdzić, że sytuacja w tym zakresie sprowadza się do kwestii nie najlepszego wyboru. Dla nas nie jest ważna liczba, ale jakość pracowników.</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#AndrzejSopoćko">Nie mamy skąd wziąć pracowników doświadczonych w zakresie praktyk monopolistycznych oraz ochrony konsumenta. Takich pracowników możemy sami wychować i wykształcić, albo ich po prostu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-17.14" who="#AndrzejSopoćko">Niestety realna sytuacja jest taka, że pracownikom opłaca się przejść do każdej innej instytucji. Sprawia to, że rotacja na stanowiskach eksperckich, z administracji raczej nikt nie odchodzi, jest rzędu 30%. Za każdym razem jest to niepowetowana strata, ponieważ każdy pracownik odchodząc zostawia kilkanaście rozpoczętych spraw, które trzeba natychmiast przekazać osobie, która ma z nimi do czynienia po raz pierwszy.</u>
          <u xml:id="u-17.15" who="#AndrzejSopoćko">Nie będę już dłużej narzekał, trudności budżetowe są takie, jakie są i my sobie poradzimy w ramach tego budżetu. Nas jednak pytano tutaj o pewną drogę, ponieważ jest sprawą oczywistą, że zwiększanie zakresu efektywnej ochrony konsumenta będzie wymagało zwiększenia potencjału. Staramy się od dłuższego czasu iść tą jakościową drogą. Zmieniamy zatem struktury wewnętrzne i przede wszystkim system zarządzania. Wprowadziliśmy całkowicie nowy system obiegu dokumentów. Wprowadziliśmy także 4 bazy danych, które pozwalają w dużo sprawniejszy sposób rejestrować wszystkie dane. To wszystko pozwala nam podnosić efektywność pracy.</u>
          <u xml:id="u-17.16" who="#AndrzejSopoćko">Być może w następnych budżetach znajdzie się możliwość zwiększenia naszej konkurencyjności, jeżeli chodzi o zatrudnianie ekspertów.</u>
          <u xml:id="u-17.17" who="#AndrzejSopoćko">Jeżeli chodzi o paliwa i marże, to podjęliśmy badania na temat marż artykułów żywnościowych. Wspólnie z Państwową Agencją Handlową i w oparciu o metodologię zbliżoną do tej, którą stosowała PIH na początku tego roku porównujemy kwestię marż na cukrze, z początku tego roku i z końcem tego roku. Akcja ta ma być zakończona przed szczytem świątecznym. Chcemy się zorientować, na ile perturbacje, które wystąpiły na rynku spowodowały zwiększenie tych marż.</u>
          <u xml:id="u-17.18" who="#AndrzejSopoćko">Muszę przyznać, że w przypadku marż zachodzi taka sytuacja, że jeżeli występuje zawirowanie na rynku, to marże się podnoszą i utrzymują się następnie proporcjonalnie do istniejących cen. Chcemy te kwestie zweryfikować.</u>
          <u xml:id="u-17.19" who="#AndrzejSopoćko">Jeżeli chodzi o rynek paliw, to oczywiście podjęliśmy działania i w dodatku mieliśmy nadzieję, że będą one podparte odpowiednimi materiałami i wystąpieniami Polskiej Izby Paliw Płynnych. Sytuacja, w której nastąpiła dyskryminacja odbiorców prywatnych, szczególnie jeżeli chodzi o hurtowych dystrybutorów paliwa i sygnały o tej sytuacji skłoniły nas do spotkania z Polską Izbą Paliw Płynnych.</u>
          <u xml:id="u-17.20" who="#AndrzejSopoćko">Dostrzegamy tak silne obawy przed restrykcjami ze strony potentatów rynku paliwowego, wobec mniejszych dystrybutorów, że będziemy musieli podjąć akcję całkowicie z Urzędu.</u>
          <u xml:id="u-17.21" who="#AndrzejSopoćko">Bardzo często podejmujemy akcję z Urzędu, ale chcemy czasem mieć przynajmniej pewne wskazania imienne, jednakże w przypadku rafinerii i telekomunikacji prawie nigdy nie dochodzi to do skutku z powodu lęku przed tymi zbyt silnymi partnerami.</u>
          <u xml:id="u-17.22" who="#AndrzejSopoćko">Mam wrażenie, że odpowiedziałem na wszystkie pytania posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#EwaPaderewska">Czuję się w obowiązku jeszcze raz powiedzieć coś na temat rezerwy na inwestycje zakupowe w reorganizowanych resortach.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#EwaPaderewska">W pierwszej wersji budżet był konstruowany dla starych resortów, przed reformą centrum. Ustawy te - jak państwo wiecie - zaczęły wchodzić w życie od 1 października br. Wtedy byli również powoływani pełnomocnicy do utworzenia nowych urzędów i likwidatorzy starych. Wtedy dopiero mogliśmy przystąpić do prac nad ustaleniem planu wydatków projektu ustawy budżetowej dla resortów po reorganizacji. Ze zrozumiałym względów prace te musiały być pilne. Trudno było wtedy przesądzić wszystkie spory dotyczące m.in. poziomu nakładów na inwestycje zakupowe. Przypominam, że Ministerstwem Gospodarki, utworzyło się z kilku resortów scalanych po kawałkach, w tym z Centrum Studiów Strategicznych, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów itd.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#EwaPaderewska">Wobec tego rząd przyjął, że środki, które przed reorganizacją resortu były w nich przeznaczone na inwestycje zakupowe, zostaną przeniesione do rezerwy. Natomiast w trybie wykonania budżetu wtedy, kiedy te resorty się utworzą, zaczną na nowo funkcjonować i poznają swoje realne potrzeby w kwestii zakupów, będzie można te środki podzielić.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#EwaPaderewska">Przysięgam panu panie pośle, że minister finansów nie ma ochoty przesądzać, ile komputerów lub samochodów ma być zakupionych i przez który z resortów. Rząd uznał jedynie, iż jest zasadne, by zakupy te zostały dokonane wtedy, kiedy resorty będą znały swoje rzeczywiste potrzeby. Oznacza to, że rezerwa ta zostanie rozdzielona według najlepszej wiedzy i będzie ona podzielona sprawiedliwiej niż gdyby nakłady na inwestycje zakupowe, były określone już w tej chwili.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#EwaPaderewska">Najmniejsza reorganizacja dotknęła akurat Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale np. Ministerstwo Gospodarki, które również będzie przedmiotem dzisiejszych obrad, jest zlepkiem kilku kawałków resortów. To samo dotyczy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Nie są jeszcze do końca przesądzone kwestie, gdzie resorty te będą się mieścić.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#EwaPaderewska">Nadal pracuje zespół do spraw reformy centrum gospodarczego rządu. Wszystkie te sprawy są wyjaśniane i będą jak najpilniej doprowadzone do końca, ale to jest bardzo szeroka reforma i przesądzanie w tej chwili wysokości koniecznych zakupów inwestycyjnych byłoby trudne i przedwczesne.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#EwaPaderewska">W kwestii wynagrodzeń pragnęłabym wskazać dane z tabelki przedstawionej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wydaje mi się, że zostały one przytoczone na podstawie publikacji GUS. Dane te są obarczone pewną niedoskonałością, czy może raczej brakiem porównywalności. Są w nich ujęte gminy oraz jednostki pozarządowe, takie jak Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu, Najwyższa Izba Kontroli itd. Jednostki te nie są objęte ustawą o kształtowaniu środków na wynagrodzenia.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#EwaPaderewska">W niektórych resortach do zatrudnienia w administracji zalicza się także zatrudnienie w gospodarstwach pomocniczych. Na przykład w dawnym Ministerstwie Przemysłu i Handlu dodaje się do tego Urząd Dozoru Technicznego itd.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#EwaPaderewska">Powoduje to, że przeciętne płace urzędników oraz osób zajmujących stanowiska kierownicze są nieporównywalne jeżeli chodzi o porównanie pomiędzy różnymi resortami. Przeciętne kalkulacyjne wynagrodzenie osobowe w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów - bazowe na przyszły rok będzie wynosiło 1.233 zł.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#EwaPaderewska">Dla porównania wynagrodzenie bazowe w Polskiej Akademii Nauk wynosi 1.081 zł, w UKFiT - 1.219 zł, w Urzędzie ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych - 1.197 zł, w Krajowym Urzędzie Pracy - 1.172 zł, w Głównym Urzędzie Statystycznym - 1.206 zł, w Głównym Urzędzie Ceł - 1.147 zł, w Polskiej Agencji Atomistyki - 1.101 zł, w Urzędzie Patentowym - 1.114 zł, w Głównym Urzędzie Miar - 1.122 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JózefŁochowski">To skąd się wzięło te 700 zł różnicy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#EwaPaderewska">Trudno mi powiedzieć. Sądzę, że chodzi o 700 zł różnicy pomiędzy stanowiskami, np. pomiędzy płacą dyrektora w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a przeciętną płacą dyrektora w całej administracji.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#EwaPaderewska">Jeżeli dane te są oparte na prezentacji GUS, to wchodzą w nie również dyrektorzy z NIK, z Kancelarii Sejmu, Kancelarii Prezydenta, którzy niewątpliwie zarabiają więcej. Wchodzą tam również dyrektorzy z ministerstw - nie urzędów centralnych, tylko z ministerstw, w których przeciętne wynagrodzenia są wyższe niż w urzędach centralnych, a o takim urzędzie dzisiaj mówimy.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#EwaPaderewska">Te wynagrodzenia są wyższe, wprawdzie nie szokująco, ale jednak i np. wynagrodzenie w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wynosi - 1.323 zł, Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej - 1.326 zł, w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej - 1.354 zł.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#EwaPaderewska">W tym momencie mówię również o przeciętnym wynagrodzeniu za kalkulacyjne zatrudnienie na miesiąc i chodzi mi tylko o pracowników bez osób na kierowniczych stanowiskach państwowych i w wojsku.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#EwaPaderewska">Rzeczywiście jest tak, że w związku z tą prezentacją GUS mamy bardzo często kłopoty z porównywalnością danych. Jeżeli dołączy się do dawnego Ministerstwa Przemysłu i Handlu, Urząd Dozoru Technicznego - to jest w końcu paraprzedsiębiorstwo, niewątpliwie zawyża to dane o wynagrodzeniach.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#EwaPaderewska">Dane te są zawyżane również przez wynagrodzenia w jednostkach pozarządowych. Jeżeli gospodarstwo pomocnicze połączy się z którymś z resortów, to przeciętne wynagrodzenie automatycznie się obniża, ponieważ w gospodarstwach pomocniczych wynagrodzenia są niższe.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#EwaPaderewska">Oczywiście w pańskim Urzędzie - panie prezesie - takie gospodarstwo nie występuje i można w tym miejscu dyskutować, czy z tego tytułu przeciętne wynagrodzenie powinno być wyższe, czy niższe.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#EwaPaderewska">W resortach, w których funkcjonują gospodarstwa pomocnicze, nie ma osób zajmujących się obsługą resortu. Nie ma hali maszyn, sprzątaczek i kierowców. Osoby te są zatrudnione w gospodarstwach pomocniczych.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#EwaPaderewska">Wyobrażam sobie, że w pańskim Urzędzie istnieje jakaś hala maszyn i że są w nim zatrudnione sprzątaczki. Teoretycznie płace tych osób powinny zaniżać średnią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JaninaKraus">Pytanie, które zadałam panu prezesowi było proste. Zmierzało ono do poznania proporcji udziałów w finansach Urzędu środków pochodzących z budżetu państwa oraz środków pochodzących zza granicy, m.in. w funduszu PHARE. Wiemy, że te środki pomocowe pochodziły nie tylko z funduszu PHARE. Na to pytanie nie uzyskałam odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JaninaKraus">Jeżeli pan prezes nie potrafi w tej chwili takiej odpowiedzi udzielić, to bardzo proszę o przygotowanie pisemnej informacji zawierającej konkretne dane, na temat procentowego udziału środków budżetowych i środków zagranicznych w całości finansów Urzędu od 1994 r. do 1996 r. z prognozą na 1997 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejSopoćko">Pani poseł otrzymała informację dotyczącą wszystkich środków pomocowych, które zostały przyznane Urzędowi od 1991 r. Jeżeli chodzi o środki na 1997 r., to póki co nie mamy przyznanych żadnych środków pomocowych i nawet nie jestem w stanie określić kiedy byłaby możliwa data podjęcia decyzji przyznania środków. Oznacza to, że nie jestem w stanie odpowiedzieć pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JózefŁochowski">Mamy rozumieć, że tych amerykańskich ekspertów już nie ma w Urzędzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejBajołek">Przedstawił pan, panie prezesie, słuszną i idącą w kierunku moich oczekiwań koncepcję ochrony konkurencji i konsumenta, ale moje pytanie zmierzało do tego, czy przygotowany dla pańskiego Urzędu budżet gwarantuje, że konsumenci przestaną być bezradni, np. wobec stacji CPN, w której dokonano ewidentnego oszustwa jakościowego i cenowego.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#AndrzejBajołek">Sądzę, że wszystkie instytucje w Polsce, łącznie z pańską instytucją są jak gdyby bardzo daleko od konsumenta i nie ma on się gdzie zwrócić. Mogę służyć konkretnymi przykładami odmówienia kontroli jakości paliwa i zasadności pobieranych cen.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#AndrzejBajołek">Obserwuje się także zjawisko zamykania stacji przez tych dystrybutorów, do których były zastrzeżenia konsumentów. Sami właściciele stacji te stacje zamykają i można stwierdzić, że robią to w celu uniknięcie ewentualnych procesów cywilnych, które mogłyby być wytoczone przez poszkodowanych konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#AndrzejBajołek">Powtarzam zatem moje pytanie: czy budżet w znaczący sposób umożliwi przystąpienie pańskiego Urzędu do zadań, które zostały przed nim postawione? Czy może raczej nastąpi stagnacja i ewentualnie jakieś biurokratyczne utarczki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekOlewiński">Dodatkowa wypowiedź pani dyrektor niczego nowego do sprawy nie wniosła. Pierwszą pani wypowiedź zrozumiałem dokładnie w ten sam sposób. To, że reforma jest wdrażana od 1 października, to nie nowość, wszyscy o tym wiemy. Faktem jest także to, że pełnomocnicy są powołani oraz to, że pracowali oni nad budżetem państwa w części dotyczącej nowych resortów.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarekOlewiński">Mamy 20 listopad i nie wyobrażam sobie, że komisje sejmowe pracujące nad poszczególnymi częściami budżetu nie zażądają szczegółowej specyfikacji nakładów inwestycyjnych. Takiego budżetu nie przyjmiemy, mogę panią o tym zapewnić.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#MarekOlewiński">Poza tym sądzę, że parlament nie zgodzi się na taką rezerwę celową, o jakiej pani mówiła i na pozostawienie tych pieniędzy w gestii rządu i poza kontrolą parlamentu. Chcę panią zapewnić, że z pewnością dołożymy wszelkich starań, żeby wszystkie rezerwy celowe były w tym roku jak najmniejsze i żeby wszystko, co będzie wydatkowane odbywało się pod kontrolą parlamentu, a nie w taki sposób, żeby np. pan minister finansów dysponował kilkudziesięcioma milionami złotych wyłącznie do swojej decyzji i poza kontrolą parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#MarekOlewiński">Taka sytuacja będzie niemożliwa i im prędzej się z tym pogodzicie i przygotujecie ten materiał, tym lepiej. Z pewnością prace w komisjach sejmowych będą wtedy przebiegały sprawniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JózefŁochowski">Wypowiedź pana posła w swojej ogólności wykracza poza temat dzisiejszego posiedzenia, niemniej jednak ponieważ nie mamy żadnych propozycji ze strony Urzędu jeżeli chodzi o sprawy inwestycyjne i nie mamy żadnych wniosków w tej sprawie, trudno jest mówić czego byśmy chcieli w tej kwestii jako posłowie.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JózefŁochowski">Oczekuję większej aktywności od pana prezesa, o ile pan prezes chce, żebyśmy się wtrącili w temat inwestycji w szerszym zakresie niż to się odbywało do tej pory.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSopoćko">Zacznę od ostatniej sprawy. Zgodnie z decyzjami, które rząd ma prawo podjąć, zostałem powołany do obrony tego budżetu, który rząd przyjął. Proszę mi wybaczyć, ale byłbym w bardzo niezręcznej sytuacji, mówiąc o wydatkach, które Urząd powinien zrealizować, a na które nie ma zapisu budżetowego, bez względu na to, jak brzmi sformułowanie w projekcie całego budżetu państwa. Nie mogę tego uczynić nie dlatego, że się boję, ale dlatego, że jest to dla mnie sytuacja niezwykle niezręczna. Proszę mnie zrozumieć.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejSopoćko">Jeżeli chodzi o pytanie, w jakiej części możemy zrealizować zadania wiążące się z ochroną konsumenta, przynajmniej te, które są sygnalizowane podczas bezpośrednich spotkań posłów z wyborcami, to chcę stwierdzić, że w kwestii badania jakości, biorąc sprawę realistycznie trudno powiedzieć, że w roku, w którym dokonuje się głęboka reorganizacja Państwowej Inspekcji Handlowej przy tych samych funduszach, jakie były w ub.r., można osiągnąć duży postęp jeżeli chodzi o weryfikację oferty dla konsumenta.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#AndrzejSopoćko">Na każde badanie potrzebne są środki. Jedna próbka jakości benzyny kosztuje ok. 5 mln starych zł. Oczywiście zadania tego typu będziemy realizować, ale jak możemy mówić o postępie - byłoby to samo oszukiwanie się, a także wprowadzanie posłów w błąd, że może się tutaj dokonać jakiś jakościowy postęp.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#AndrzejSopoćko">Będziemy się starali zachować w tym roku ubiegłoroczny poziom aktywności i wyników Państwowej Inspekcji Handlowej.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#AndrzejSopoćko">Należy stwierdzić, że podzielenie 17 między 49 łącznie z zasobami, samochodami, ludźmi i również laboratoriami, jest przedsięwzięciem, które będzie absorbowało energię naszą, wojewodów, a także tych pracowników i trzeba dołożyć szczególnych starań by nie osłabić wyników.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#AndrzejSopoćko">Jak już mówiłem, będziemy w przyszłym roku występowali z roszczeniami. Trudno powiedzieć ile będzie takich przypadków, ponieważ jest to kwestia identyfikacji tego, co ma największe znaczenie dla społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#AndrzejSopoćko">Trudno tu określać ilość, ponieważ istotne są także pewne wydarzenia precedensowe.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#AndrzejSopoćko">Kolejna sprawa, to działalność edukacyjna. To jest dla nas szalenie ważne i pochłania ogromne środki. Wydanie każdej broszury w większym nakładzie to jest koszt kilku miliardów starych zł.</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#AndrzejSopoćko">Jeżelibyśmy otrzymali te środki pomocowe, to mamy już prawie gotowe broszury, które przedstawiają w sposób przystępny możliwości dochodzenia praw konsumentów i gdzie mają się oni kierować w sytuacji, gdy nie mogą wyegzekwować swoich praw.</u>
          <u xml:id="u-27.9" who="#AndrzejSopoćko">Jak na razie nie mamy tych środków, ale możemy liczyć, że zostaną one przyznane ze środków pomocowych. Nie występowaliśmy nawet o ich przyznanie.</u>
          <u xml:id="u-27.10" who="#AndrzejSopoćko">Zdaję sobie sprawę, że moja wypowiedź w tej kwestii jest enigmatyczna, niemniej jednak opierając się na 14 dodatkowych etatach i dwóch zapisach ustawowych, nie mam prawa powiedzieć, że zrealizuję potrzeby w zakresie ochrony konsumentów, np. w 30% maksymalnego programu, który można ustalić. Proszę mi wybaczyć, ale jest to dopiero początek. Takiej instytucji jeszcze w Polsce nie było.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JózefŁochowski">Chciałbym poinformować pana posła Bajołka, że nasza Komisja ma przygotowany do rozpatrzenia na najbliższym posiedzeniu dezyderat dotyczący zaopatrzenia w paliwa i uniknięcia tych anomalii rynkowych, które miały miejsce w tym roku. Do tego tematu powrócimy na najbliższym posiedzeniu, natomiast dzisiaj chciałbym dodać, że jeżeli Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów złoży wniosek byśmy rozpatrywali kwestie podziału rezerwy celowej na inwestycje, to oczywiście wrócimy również do tej kwestii. Na razie jest to niemożliwe. Powinno być wiadomo, na co środki te mogą być przeznaczone.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JózefŁochowski">W tej chwili zgadzam się z argumentacją, że w niektórych resortach trudno jest powiedzieć, co będzie jeszcze potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#JózefŁochowski">Rezerwa celowa musi zostać gdzieś ulokowana niemniej jednak potwierdzam wolę naszych Komisji, iż chcemy wiedzieć na co te środki będą przeznaczane. Jeżeli taki wniosek zostanie zgłoszony, będziemy go mocno popierać.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#JózefŁochowski">Wobec faktu, że wyjaśniliśmy sprawy płacowe oraz inwestycyjne, a te obie kwestie były de facto przedmiotem naszej ewentualnej interwencji w propozycję, która została nam przedstawiona, sądzę, że możemy już przystąpić do przegłosowania, czy przyjmujemy ten projekt budżetu i czy będziemy go rekomendować na posiedzeniu Komisji budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#JózefŁochowski">Czy ktoś chciałby jeszcze coś dodać? Jeżeli nie, poddaję pod głosowanie wniosek, kto jest za przyjęciem propozycji projektu budżetu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na 1997 r. w przedłożeniu jakie otrzymaliśmy?</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#JózefŁochowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 17 posłów, 3 było przeciwnych, a 3 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#JózefŁochowski">Stwierdzam, że projekt budżetu został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#JózefŁochowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>