text_structure.xml 26.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AleksanderBentkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AleksanderBentkowski">Witam wszystkich obecnych. Proponowany porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie zgłoszonych w drugim czytaniu w Zgromadzeniu Narodowym poprawek do projektu regulaminu Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta RP oraz sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi do zaproponowanego porządku dziennego? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AleksanderBentkowski">Porządek dzienny uważam zatem za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AleksanderBentkowski">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AleksanderBentkowski">Przypominam, że w trakcie drugiego czytania zgłoszono cztery poprawki. Pierwsza z nich dotyczy paragrafu 2 ust. 1, została złożona przez panią poseł I. Sierakowską. Wnioskodawczyni proponuje, aby wyrazy: „dotychczasowemu Prezydentowi”, zastąpić wyrazami: „dotychczasowym Prezydentom”.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#AleksanderBentkowski">Proszę o wnioski lub uwagi dotyczące tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofKamiński">Chcę wnioskodawczyni zadać pytanie. Czy formuła mówiąca o dotychczasowych prezydentach Rzeczypospolitej Polskiej dotyczy również np. prezydenta R. Kaczorowskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AleksanderBentkowski">Wnioskodawczyni jeszcze nie ma, ale na pytanie posła K. Kamińskiego odpowiedź jest twierdząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JerzyMadej">Przy okazji tej poprawki chcę powiedzieć, że krytyczne uwagi, które padają pod adresem opozycji, a zwłaszcza prezydenta L. Wałęsy mówiące o tym, że trzeba umieć przegrać, są trafne. Trzeba umieć przegrać i zdaję sobie sprawę, że w wielu przypadkach tej sztuki nie posiadamy. Chcę jednak dodać, iż wygrać też trzeba umieć. Wygrywając można przeciwnika „wdeptać w błoto”. Uważam, że zgłoszona poprawka ma taki właśnie charakter. Wszystko można przegłosować mając większość. Proszę więc o to, aby nie przyjmować tej poprawki. Proszę pamiętać, że na mocy paragrafu 2 ust. 2 marszałek Sejmu może zaprosić inne osoby na salę obrad Zgromadzenia Narodowego. Oznacza to zaproszenie na galerię. Nie jest to więc jakieś szczególne wyróżnienie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JerzyMadej">Uważam, że przyjęcie dyskutowanej poprawki będzie kolejnym dowodem na to, że wygrywający moją problemy z tym, aby wygrać w sposób elegancki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AleksanderBentkowski">Chcę członkom Komisji zwrócić uwagę na dość istotny fakt, który zaakcentował poseł K. Kamiński. Jeżeli przyjmiemy formułę, zgodnie z którą wstęp na salę obrad Zgromadzenia Narodowego przysługuje byłym prezydentom, to przepis ten musi mieć szansę bycia zrealizowanym. W związku z powyższym powinniśmy odroczyć posiedzenie i dać szansę zawiadomienia byłych prezydentów o tym, że mogą uczestniczyć w posiedzeniu Zgromadzenia Narodowego. Prezydenta W. Jaruzelskiego można zawiadomić dość łatwo. Znacznie trudniej będzie z prezydentem R. Kaczorowskim. Uważam więc, że nie można tworzyć przepisu, który od początku jest złym przepisem gdyż dyskredytuje określone osoby.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AleksanderBentkowski">Uważam więc, że przez przepis tego rodzaju mogą powstać kłopoty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MaciejManicki">Nie wiem, dlaczego senator J. Madej czuje się „wdeptywanym w ziemię” dyskutowaną poprawką. Chcę przypomnieć, że podczas poprzedniego posiedzenia Komisji wycofywałem się ze zgłoszonych propozycji, gdyż argumentowano, że przygotowywany regulamin ma służyć nie tylko jutro, ale przez wiele kadencji. Przepis, o którym mówimy, dotyczyć przecież będzie w następnej kadencji również prezydenta L. Wałęsy. Prezydent L. Wałęsa nie będzie więc musiał liczyć na zaproszenia marszałka Sejmu, lecz będzie mógł uczestniczyć w Zgromadzeniu Narodowym z mocy regulaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanuszNiemcewicz">Być może się mylę, ale w moim odczuciu - językowym - dotychczasowy prezydent jest tylko jeden - jest to ten, który ustąpił. Bez względu na to, jakiej liczby użyjemy, dotychczasowym prezydentem jest tylko ten jeden prezydent, który był nim do dzisiaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofKamiński">Chcę przypomnieć, że kilkakrotnie w różnych ustawach spotykaliśmy się z tym problemem. Za każdym razem Sejm przyjmował formułę która mogłaby brzmieć: „Wstęp na salę obrad Zgromadzenia Narodowego przysługuje dotychczasowym Prezydentom Rzeczypospolitej Polskiej wybranym w wyborach powszechnych...”. Jest to norma na wiele pokoleń. Odpadają też kłopoty z prezydentem emigracyjnym.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofKamiński">Proszę, aby pani poseł I. Sierakowska wyraziła opinię o mojej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MariaKurnatowska">Proponuję zakończyć tę dyskusję, gdyż prezydent R. Kaczorowski nie był wybierany w wyborach powszechnych.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MariaKurnatowska">Ponadto chcę dodać, że zgadzam się z posłem J. Niemcewiczem, że formuła mówiąca o dotychczasowym prezydencie odnosi się tylko do jednej osoby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AleksanderBentkowski">Zwracam uwagę, że prezydent W. Jaruzelski również nie był wybrany w wyborach powszechnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#IzabellaSierakowska">Słyszałam argumenty o trudnościach, jakie mogłyby pojawić się, gdyby została przyjęta moja propozycja. Podnoszona była zwłaszcza kwestia trudności - niemożliwości - zaproszenia prezydenta R. Kaczorowskiego. Jest to istotny argument.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#IzabellaSierakowska">Chcę dodać, że rozważałam formułę mówiącą o prezydentach III Rzeczypospolitej. Z kolei jednak byłaby to formuła dyskryminująca prezydentów II Rzeczypospolitej. Proszę więc o stworzenie mi możliwości zastanowienia się jeszcze przez chwilę nad moją propozycją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AleksanderBentkowski">Przejdziemy zatem do znacznie mniej kontrowersyjnej poprawki, którą zgłosiłem. Chodzi o wpisanie prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego - do paragrafu 2 ust. 1 - lecz po prezesie Trybunału Konstytucyjnego, a więc na końcu listy stanowisk, jak to uczyniliśmy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AleksanderBentkowski">Czy ktoś jest przeciwny zaproponowanej poprawce, zakładającej wpisanie prezesa NSA po prezesie Trybunału Konstytucyjnego? Nie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#AleksanderBentkowski">Formalne głosowanie nad rekomendowaniem przedłożonych poprawek przeprowadzimy w końcowej części posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do dwóch merytorycznie znacznie ważniejszych poprawek. Pierwszy zgłosił się senator P. Andrzejewski. Przypomnę, że treść tej poprawki wraz z uzasadnieniem wnioskodawca przedłożył na poprzednim posiedzeniu Komisji oraz w trakcie obrad Zgromadzenia Narodowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PiotrAndrzejewski">Chcę ustosunkować się do obiekcji, jakie w trakcie obrad Zgromadzenia Narodowego przedstawił poseł J. Szymański.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PiotrAndrzejewski">Gdybym przedłożoną poprawkę uważał za sprzeczną z konstytucją, to nie złożyłbym jej. Ponieważ poważnie traktuję dyskutowane sprawy oraz Komisję, której jestem członkiem, chcę merytorycznie odnieść się do rozpatrywanej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PiotrAndrzejewski">Gdyby mój wniosek zmierzał do nieodebrania przyrzeczenia, to rzeczywiście byłby to wniosek blokujący art. 30 małej konstytucji. Jest natomiast tak, że z norm występujących komplementarnie obok siebie należy wyprowadzić normę dla stanu faktycznego, która nie jest przedmiotem regulacji normatywnej w konstytucji ani w żadnym innym akcie. Stąd też w regulaminie może być przewidziany szczególny stan faktyczny, do którego należy dostosować rozwiązanie z dwóch norm konstytucyjnych, tak aby nie naruszać żadnej z nich i aby obie zrealizować.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PiotrAndrzejewski">Art. 30 małej konstytucji stanowi, że prezydent obejmuje urząd po złożeniu przysięgi oraz że objęcie urzędu prezydenta następuje następnego dnia po upływie kadencji urzędującego prezydenta. Art. 50 małej konstytucji przewiduje natomiast w sytuacjach szczególnych tam wymienionych, a powodujących odpowiedzialność przed Trybunałem Stanu, automatyczną możliwość w postaci skutku zawieszania urzędu prezydenta i przejęcia tych funkcji przez marszałka Sejmu. Wynika to z art. 49.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PiotrAndrzejewski">Powstaje jednak problem, co się dzieje, jeżeli nie można zastosować trybu z art. 50, a mamy do czynienia z postawieniem w stan oskarżenia przed objęciem urzędu prezydenta. Oczywiście nie skutkuje wówczas wymóg postawienia w stan oskarżenia w zakresie tym, który mówi, że musi to być wniosek 1/4 ogólnej liczby członków Zgromadzenia Narodowego. Stan oskarżenia, jeżeli już rozpoczął się jako legalne postępowanie przed odpowiednimi władzami, powinien rodzić jakieś skutki.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PiotrAndrzejewski">Przedtem nasuwa się pytanie, czy każde postawienie w stan oskarżenia - tak szeroko jak przewiduje art. 50 małej konstytucji - ma rodzić określone skutki. Z przedłożonej propozycji wynika, że nie. Chodzi bowiem tylko o takie sytuacje, kiedy mamy do czynienia ze stanem zagrożenia interesów państwa czy bezpieczeństwa państwa. Dlatego też ograniczam skutek odroczenia przyrzeczenia. Nie chodzi więc o zanegowanie. Tym samym chodzi o antycypację tego, co przewiduje art. 50 ust. 3 małej konstytucji, do sytuacji szczególnej, w jakiej przedmiotem postępowania - a nie postawionego zarzutu - jest bezpieczeństwo państwa. Jeżeli więc toczy się postępowanie, to wówczas sytuacja bezpieczeństwa państwa wymaga stosownej regulacji zachowań, bez wykraczania przeciwko przepisom konstytucji i bez ich uzupełniania ponad potrzebę.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PiotrAndrzejewski">Uważam więc, że jeżeli przedmiotem postępowania jest zarzut zbrodni ludobójstwa, zbrodni przeciwko ludzkości lub działania na szkodę państwa polskiego, czyli zdrada główna - nie chcę odnosić tego do aktualnej sytuacji, ale sytuacja taka, jak widać, nie jest niemożliwa - to wówczas przyrzeczenia nie odbiera się. Sprawa ulega zawieszeniu do czasu zakończenia tego postępowania. Następuje więc skutek z art. 50 ust. 3 antycypowany już istniejącym stanem toczącego się postępowania i charakteru postawionego zarzutu. Jednym słowem byłby to sposób zawężenia tego zakresu odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu, która jest możliwa ze względu na interes państwa, tylko do trzech wymienionych, absolutnie skrajnych wypadków będących stanami wyższej konieczności w państwie.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PiotrAndrzejewski">Tyle jeżeli chodzi o trzy zarzuty i trzy powody toczącego się postępowania. W pozostałym zakresie jest to tylko kwestia informacji i obowiązku przekazania takiej informacji Zgromadzeniu Narodowemu. Ponieważ jednak postępowanie jest jawne, jest to tylko dopełnienie pewnych obowiązków wobec całego społeczeństwa. Wynika to z tego, że jednym z podstawowych praw człowieka - inkorporowanym już do projektu konstytucji i niekwestionowanym jako norma wynikająca z mocy umów międzynarodowych - jest prawo do pełnej informacji. Prawo to powinno dotyczyć zarówno Zgromadzenia Narodowego, jak i ogółu obywateli.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PiotrAndrzejewski">Jeżeli więc jeżeli informacja, o której mowa w ust. 1 mojej propozycji - złożona na ręce marszałka Sejmu jako przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego - dotyczy już wszczętego postępowania, które rodziłoby skutki przewidziane w art. 50, to nie zmieniając konstytucji, istnieje obowiązek podania tej informacji do wiadomości Zgromadzenia Narodowego przed odebraniem przysięgi. Jest bowiem tak, że prezydent samą przysięgą może anulować na przyszłość możliwość skutków skazania z tego tytułu, a rada polityczna większości Zgromadzenia Narodowego może go uwolnić całkowicie na czas trwania prezydentury, od jakiejkolwiek odpowiedzialności.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#PiotrAndrzejewski">Być może to, co proponuję, może się wydać zbyt daleko idące wobec doraźności i polityzacji naszej dzisiejszej rzeczywistości i tego regulaminu, niemniej jednak mój sposób widzenia przekracza tylko doraźną potrzebę chwili i wybiega dalej, jeżeli chodzi o to, jak dalece interes państwa powinien być uwzględniony w sytuacjach przewidywalnych, choć może na wyrost.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#PiotrAndrzejewski">Uważam ponadto, że nie może się ostać zarzut naruszenia norm konstytucyjnych w mojej propozycji przewidującej normę regulaminową. Stąd też sądzę, że bliższa analiza i porównanie mojej propozycji zarówno z art. 50, jak i art. 30 małej konstytucji, muszą prowadzić do wniosku, że zarzut sformułowany przez posła J. Szymańskiego nie wytrzymuje próby analizy zaproponowanych przepisów w zakresie ich porównawczego zestawienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AleksanderBentkowski">Podzielam rację senatora P. Andrzejewskiego, iż nie jest to przepis, który z przyczyn normatywnych nie mógłby być zamieszczony w regulaminie. Analiza treści regulaminu Sejmu dostarcza przykładów przepisów normatywnych, które nie przeszkadzają posłowi J. Szymańskiemu. Przykładem mogą być uprawnienia komisji dyscyplinarnych czy przepisy dotyczące Najwyższej Izby Kontroli. Nie uważam więc, aby był to argument przekreślający tego rodzaju propozycję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AleksanderBentkowski">Czy są dalsze uwagi lub wnioski do poprawki senatora P. Andrzejewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanOrzechowski">Uważam, że sytuacja dojrzała do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AleksanderBentkowski">Przypominam, że głosowania przeprowadzimy po zakończeniu debaty nad wszystkimi zgłoszonymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AleksanderBentkowski">Oddaję zatem głos posłowi K. Kamińskiemu dla zaprezentowania argumentów na rzecz swojej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofKamiński">Ponieważ w tym gronie miałem już okazję prezentować argumenty, nie będę ich powtarzał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AleksanderBentkowski">Powracamy do kwestii poprawki zgłoszonej przez panią poseł I. Sierakowską, która prosiła jeszcze o chwilę zwłoki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#IzabellaSierakowska">Proszę o rozważenie możliwości skreślenia wyrazu: „dotychczasowemu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#LidiaBłądek">Czy należy rozumieć, że poseł I. Sierakowska proponuje, aby początkowa część paragrafu z ust. 1 brzmiała: „Wstęp na salę obrad Zgromadzenia Narodowego przysługuje Prezydentom Rzeczypospolitej Polskiej...”?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#LidiaBłądek">Jeżeli tak, to uważam, że nie jest to dobra formuła gdyż prezydentem jest tylko jedna osoba - ta która pełni ten urząd. Jest to wiem formuła jeszcze bardziej nielogiczna niż poprzednia.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#LidiaBłądek">Nie chcąc ingerować we wniosek poseł I. Sierakowskiej, jednocześnie chcę zasugerować następującą formułę: „Wstęp na salę obrad Zgromadzenia Narodowego przysługuje osobom, które poprzednio pełniły urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej...”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#IzabellaSierakowska">Jestem gotowa przyjąć propozycję poseł L. Błądek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AleksanderBentkowski">Ponawiam swój argument, który przytaczałem poprzednio. Nawet przyjęcie formuły zaproponowanej przez poseł L. Błądek i zaaprobowanej przez poseł I. Sierakowską, to dotychczasowym prezydentem - tak przynajmniej do tej pory przyjmowaliśmy - był również R. Kaczorowski. Powstanie więc ten sam problem z zawiadomieniem go o jutrzejszej uroczystości. Podkreślam raz jeszcze, że nie należy przyjmować norm regulaminowych, które nie będą mogły być wykonane. Powinniśmy więc unikać tego typu kłopotów.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AleksanderBentkowski">Chcę dodać, że można zwrócić się do marszałka J. Zycha, aby rozważył skierowanie stosownego zaproszenia. Jest to jednak problem innej natury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#IzabellaSierakowska">Ze względu na komplikacje proceduralne, które mogą doprowadzić do tego, że regulamin nie zostanie uchwalony, jestem gotowa wycofać swoje propozycje.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#IzabellaSierakowska">Równocześnie jednak proszę pana przewodniczącego jako potencjalnego posła sprawozdawcę, aby przy prezentacji sprawozdania zaznaczył, że wycofanie wniosku nastąpiło tylko i wyłącznie z tego powodu.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#IzabellaSierakowska">Ponadto proszę dodać iż uważam, że powinno się stać dobrą tradycją w naszym parlamencie, aby każdy człowiek, który pełnił tego rodzaju funkcję, był zapraszany, a nie pomijany ze względów politycznych. Tak więc zależy mi najbardziej na tym, aby nasz kraj był krajem normalnym i w pełni demokratycznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AleksanderBentkowski">Jeżeli będę sprawozdawcą, powtórzę w pełni słowa wypowiedziane przez poseł I. Sierakowską.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#AleksanderBentkowski">Chcę ponadto dodać, że nic mi nie wiadomo o tym, kogo na jutrzejszą uroczystość zaprosił marszałek Sejmu. Z telewizji dowiedziałem się, że biskup T. Pieronek ubolewał, że zaproszenia nie otrzymał ksiądz prymas. Myślę jednak, że było to chwilowe niedopatrzenie. Było to jednak tydzień temu. Myślę, że zaproszenie dotarło później.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do głosowań.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o rekomendowanie Zgromadzeniu Narodowemu przyjęcia przedłożonej przez senatora P. Andrzejewskiego poprawki przewidującej dodanie po paragrafie 1, nowego paragrafu o treści następującej:</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#AleksanderBentkowski">"Ust. 1. Członek Zgromadzenia Narodowego, który zna przeszkody prawne uniemożliwiające Prezydentowi elektowi objęcie urzędu, obowiązany jest złożyć na ręce Marszałka Sejmu umotywowaną informację w terminie do dnia odebrania przez obejmującego urząd Prezydenta elekta przysięgi przed Zgromadzeniem Narodowym.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#AleksanderBentkowski">Ust. 2. Jeżeli informacja wymieniona w ust. 1 dotyczy wszczętego postępowania w sprawach przewidzianych w art. 50 ust. 1 Ustawy Konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 84, poz. 426, z 1995 r. Nr 38, poz. 184) - Marszałek Sejmu podaje ją do wiadomości Zgromadzenia Narodowego przed odebraniem przysięgi.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#AleksanderBentkowski">Ust. 3. Jeżeli przeciwko Prezydentowi elektowi toczy się postępowanie o:</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#AleksanderBentkowski">1) zbrodnię ludobójstwa,</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#AleksanderBentkowski">2) zbrodnie przeciwko ludzkości,</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#AleksanderBentkowski">3) działanie na szkodę Państwa Polskiego,</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#AleksanderBentkowski">przyrzeczenia nie odbiera się do czasu zakończenia tego postępowania orzeczeniem uniewinniającym”.</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam że Komisja w głosowaniu, większością 18 głosów przeciwnych, przy 2 popierających i 2 wstrzymujących się, odrzuciła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc Komisja będzie rekomendować Zgromadzeniu Narodowemu odrzucenie poprawki senatora P. Andrzejewskiego.</u>
          <u xml:id="u-24.13" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o rekomendowanie Zgromadzeniu Narodowemu przyjęcie przedłożonej przez posła K. Kamińskiego poprawki przewidującej dodanie po paragrafie 4 nowego paragrafu w następującym brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-24.14" who="#AleksanderBentkowski">„Nie odbiera się przysięgi od osoby:</u>
          <u xml:id="u-24.15" who="#AleksanderBentkowski">1) prawomocnie skazanej za fałszywe zeznania,</u>
          <u xml:id="u-24.16" who="#AleksanderBentkowski">2) wobec której toczy się postępowanie karne w sprawie podawania nieprawdy, zatajania prawdy, wyłudzenia poświadczenia nieprawdy, wprowadzania organu państwowego w błąd bądź składania fałszywych zeznań”.</u>
          <u xml:id="u-24.17" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w stosowaniu, większością 15 głosów przeciwnych, przy 2 popierających i 2 wstrzymujących się, odrzuciła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-24.18" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc Komisja będzie rekomendowała Zgromadzeniu Narodowemu odrzucenie poprawki posła K. Kamińskiego.</u>
          <u xml:id="u-24.19" who="#AleksanderBentkowski">Skorzystam z rady - podpowiedzi - posła R. Grodzickiego i poddam formalnemu głosowaniu również poprawkę redakcyjną dotyczącą prezesa NSA, choć jest ona oczywista i nie budziła kontrowersji.</u>
          <u xml:id="u-24.20" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o rekomendowanie Zgromadzeniu Narodowemu przyjęcia poprawki przewidującej w paragrafie 2 ust. 1, po wyrazach „Prezesowi Trybunału Konstytucyjnego” dodanie wyrazów: „Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego”, a po wyrazach: „Rzecznikowi Praw Obywatelskich” zastąpienie przecinka wyrazem „i” oraz skreślenie wyrazów: „i Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego”.</u>
          <u xml:id="u-24.21" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam że Komisja w głosowaniu - jednomyślnie - głosami wszystkich 23 członków Komisji biorących udział w głosowaniu, przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-24.22" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc Komisja będzie rekomendować Zgromadzeniu Narodowemu, przyjęcie poprawki redakcyjnej dotyczącej prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-24.23" who="#AleksanderBentkowski">Tym samym zakończyliśmy głosowania nad przedłożonymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-24.24" who="#AleksanderBentkowski">Naszym zadaniem jest teraz wybór sprawozdawcy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#RyszardGrodzicki">Proponuję, aby sprawozdawcą Komisji był poseł A. Bentkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AleksanderBentkowski">Jestem gotów podjąć się tej funkcji. Czy są inne kandydatury na sprawozdawcę Komisji? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#AleksanderBentkowski">Czy ktoś jest przeciwny aby sprawozdawcą był poseł A. Bentkowski? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#AleksanderBentkowski">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie pierwszego punktu porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do drugiego punktu porządku dziennego - sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#AleksanderBentkowski">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawach różnych - przed zamknięciem posiedzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KrzysztofKamiński">Powracam do dyskutowanej na poprzednim posiedzeniu sprawy przygotowania przez podkomisję wstępnej wersji przepisów regulaminowych dotyczących trybu podejmowania przez Zgromadzenie Narodowe uchwały o referendum konstytucyjnym.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#KrzysztofKamiński">Chcę zapytać, czy pan przewodniczący ma jakieś sugestie dotyczące trybu prac podkomisji. Chodzi mi zwłaszcza o to, czy podkomisja ma się już zebrać i rozpocząć prace, czy też podkomisja ma rozpocząć prace po zwołaniu Zgromadzenia Narodowego, które będzie się zajmować kwestią referendum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AleksanderBentkowski">Uważam, że podkomisja powinna się zebrać i w pierwszych dniach stycznia 1996 r. - może do dnia 5 stycznia - przygotować pierwszą roboczą wersję projektu stosownych przepisów regulaminowych.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#AleksanderBentkowski">Proponuję więc, aby podkomisja odbyła pierwsze posiedzenie organizacyjne po zakończeniu posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#AleksanderBentkowski">W niedługim czasie odbędzie się również posiedzenie całej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#AleksanderBentkowski">Czy są jeszcze inne sprawy różne? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#AleksanderBentkowski">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>