text_structure.xml 39.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RyszardGrodzicki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów członków Komisji oraz posłów będących przedstawicielami innych komisji sejmowych, które delegowały swoich przedstawicieli zgodnie z naszym zaproszeniem. Witam również ministra M. Granieckiego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RyszardGrodzicki">Proponowany porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie materiałów dotyczących listów, skarg i wniosków wpływających do Sejmu oraz sprawy bieżące.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RyszardGrodzicki">Czy są wnioski lub uwagi do zaproponowanego porządku dziennego? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#RyszardGrodzicki">Stwierdzam zatem przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#RyszardGrodzicki">Przechodzimy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Oddaję głos poseł W. Sokołowskiej, która jest referentem ze strony Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WandaSokołowska">Materiał, który wymagał analizy w związku z naszym dzisiejszym posiedzeniem okazał się bardzo obszerny, ale i ciekawy. Czytałam go więc chętnie. Przedłożony materiał, to kilka opracowań dotyczących listów, skarg i wniosków skierowanych do Sejmu I kadencji i jego organów. Otrzymaliśmy również dane porównawcze na ten sam temat w początkowym okresie II kadencji - do czerwca br.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WandaSokołowska">Jeżeli chodzi o I kadencję, to korespondencja do Sejmu zamyka się liczbą ponad 30 tys. listów. Otrzymaliśmy również dane ilustrujące problemy, jakie poruszają korespondenci. Nie będę kwestii tej omawiać szczegółowo, gdyż wszyscy posłowie otrzymali stosowny materiał. Zasygnalizuję tylko problemy dominujące.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WandaSokołowska">Do najliczniej poruszanych należą zagadnienia odnoszące się do sytuacji politycznej i społeczno-gospodarczej w kraju. Jest to ponad 18% listów. Dotyczą one m.in. bezrobocia, podwyżek płac, a także rewaloryzacji wkładów zdeponowanych na książeczkach PKO.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WandaSokołowska">Druga grupa listów - ponad 13% - dotyczy kwestii świadczeń społecznych. Poruszane są m.in. problemy emerytur i rent. Wiele listów dotyczyło kwestii ograniczenia wysokości emerytur do 250% średniej płacy krajowej. Przypominam, że w trakcie prac ustawodawczych propozycja ta była również bardzo dyskutowana, gdyż zdania były podzielone.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WandaSokołowska">Inne listy w tej grupie dotyczyły średniej płacy w kraju, dodatków, zatrudniania emerytów oraz tzw. emerytur mundurowych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WandaSokołowska">Następna duża grupa listów dotyczyła zagadnień związanych ze służbą zdrowia i opieką społeczną. Jest to ponad 5% korespondencji. Dominujące problemy, to zapomogi, ubóstwo, bezradność ludzi starych i chorych. Poruszano również kwestię cen leków.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WandaSokołowska">Kolejna duża grupa korespondencji - ponad 11% - dotyczyła wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania. Listy tej grupy respondentów wyrażają społeczne odczucia w postaci zagrożenia przestępczością.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WandaSokołowska">Ponad 10% listów dotyczyło gospodarki komunalnej i mieszkaniowej. Jest to więc znaczna liczba. Dominowały listy o pomoc w uzyskaniu mieszkania komunalnego oraz zagadnienie sposobu spłaty kredytów mieszkaniowych zaciągniętych przez spółdzielców.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WandaSokołowska">Działalności ustawodawczej Sejmu dotyczyło ponad 8,4% korespondencji. Przeważały opinie o projektach ustaw, nad którymi pracował Sejm.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#WandaSokołowska">Spośród pozostałych problemów, wiele listów - ponad 19% - dotyczyło realizacji ustawy o kombatantach z 1991 r. Chodziło zwłaszcza o kwestię odebrania niektórych uprawnień określonym kategoriom osób.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#WandaSokołowska">Jeżeli chodzi o autorów korespondencji do Sejmu i jego organów, to najczęściej są to emeryci i renciści - ponad 16% . Wynika to chyba z tego, że mają oni chyba najwięcej czasu oraz chętniej oglądają transmisje z obrad Sejmu. Jest to jednak tylko połowa prawdy. Równocześnie jest bowiem tak, że listy odzwierciedlają bolączki piszących, takie jak: emerytury, renty, ceny, koszty utrzymania itd.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#WandaSokołowska">Od dnia 1 marca 1992 r. listami zajmuje się wydział listów Biura Komisji Sejmowych. Wydział listów analizuje korespondencję nadsyłaną do Sejmu i kieruje ją do właściwych organów Sejmu, np. do komisji. W przypadku skarg indywidualnych stosuje się zasadę informowania petenta o trybie i sposobie dochodzenia swoich roszczeń. Tego typu informacji - pouczeń - wysłano ok. 5 tys.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#WandaSokołowska">Ponadto w oparciu o listy Biuro Studiów i Ekspertyz KS opracowało materiał pt. „Projekty ustaw w świetle listów napływających do Sejmu RP”.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#WandaSokołowska">Opracowany został również projekt reorganizujący tryb postępowania z korespondencją wpływającą do Sejmu i jego organów i uwzględniający obowiązujący stan przepisów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#WandaSokołowska">Wnioski - zamieszczone na str. 10 informacji o listach - ujmują kwestię w czterech punktach. Wszystkie one są ważne. Przypomnę, że pkt pierwszy mówi o tym, iż należy: „W zakresie zleconym przez komisje sejmowe dokonywać analizy informacji wynikających z nadsyłanej korespondencji, a w szczególności dotyczących wniosków, uwag i opinii do prowadzonych prac ustawodawczych oraz sprawowanych funkcji kontrolnych przez Sejm i jego organy”.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#WandaSokołowska">Szczególnie ważny wydaje się pkt 2 o treści stwierdzającej iż należy: „Upowszechnić w środkach masowego przekazu nowe zasady i tryb postępowania w Sejmie i jego organach z nadsyłaną korespondencją, ze szczególnym podkreśleniem funkcji Sejmu RP jako władzy ustawodawczej i wykorzystywaniu w tym zakresie treści listów (skarg i wniosków), jako głosu opinii publicznej w procesie tworzenia prawa oraz sprawowania funkcji kontrolnych”.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#WandaSokołowska">Trzeci generalny wniosek mówi o tym, iż należy: „Opracować nowy program baz danych funkcjonujących w systemie informatycznym Kancelarii Sejmu, obejmujący ewidencję korespondencji wpływającej do Sejmu i jego organów z uwzględnieniem zmian wynikających z zakresu zadań dla wydziału listów BKS oraz trybu postępowania, o którym mowa w pkt. 4”.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#WandaSokołowska">Punkt czwarty stanowi, iż należy: „Wdrożyć po zatwierdzeniu przez szefa Kancelarii Sejmu RP „Tryb postępowania z korespondencją wpływającą do Sejmu RP i jego organów”.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#WandaSokołowska">Są to wnioski konkretne i rzeczowe - oby tylko udało się je zrealizować.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#WandaSokołowska">Pracy wydziału listów BKS powinna służyć dobra struktura wewnętrzna wydziału, a więc to, co zawiera zał. nr 3. Nie będę jednak szerzej podejmować tej kwestii. Bardziej kompetentny w tej sprawie jest obecny na posiedzeniu dyrektor Z. Dudkiewicz. Chcę zwrócić jednak uwagę na kilka kwestii, które wydają mi się najważniejsze. Zespół pierwszy - ewidencji - ujęty w pkt. 4, to przygotowywanie materiałów statystycznych z baz danych dla potrzeb informacji problemowych przygotowywanych przez zespół analiz i opracowań. W zespole analiz pkt. 2 i 3 to opracowania dla potrzeb komisji sejmowych i innych organów Sejmu zawierające informacje problemowe o istotnych sprawach zawartych w korespondencji przekazywanej do wydziału listów w związku z realizowaną przez te organy funkcją kontrolną i legislacyjną. Jest sprawą oczywistą, że wszystkie zespoły są ważne. Ich nazwy określają ich zadania.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#WandaSokołowska">Kończę swoje uwagi i chcę dodać, że przedłożone materiały zostały przygotowane dość drobiazgowo i fachowo. Zawierają wiele informacji, które można wykorzystać w pracy nie tylko komisji ale również w pracy poselskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#WandaSokołowska">Tyle moich uwag wprowadzających. Jeżeli zostaną zgłoszone pytania, to jestem gotowa udzielić na nie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RyszardGrodzicki">Dziękuję poseł W. Sokołowskiej za uwagi wprowadzające i oddaję głos dyrektorowi Z. Dudkiewiczowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewDudkiewicz">Przed przedstawieniem założeń, które przyświecały nam przy przygotowywaniu materiałów, które otrzymała Komisja chcę zaprezentować informacje uzupełniające, zawierające najnowsze dane statystyczne. Dane te wskazują na dynamikę napływu listów, nad którymi debatujemy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewDudkiewicz">Z aktualnych danych komputerowych wynika, że podana wcześniej liczba listów - 20.956 wzrosła do 28.506. Nastąpił więc wzrost o ok. 7 tys. Z tej nowej kwoty globalnej 17.004 to listy do marszałka Sejmu. Do komisji sejmowych wpłynęło 2.019 listów. Do pozostałych podmiotów, a więc Prezydium Sejmu, biur Kancelarii Sejmu wpłynęło ponad 9 tys. listów.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZbigniewDudkiewicz">Liczba wpływających listów wzrasta więc dość gwałtownie. Pojawia się więc pytanie o tryb postępowania z wzrastającym bagażem korespondencji, tak aby wykorzystać go w sposób racjonalny. Spróbuję teraz odpowiedzieć na to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZbigniewDudkiewicz">Członkowie Komisji otrzymali dwa pakiety materiałów. Pierwszy z nich dotyczy okresu I kadencji. Z wiadomych przyczyn I kadencja trwała stosunkowo krótko. Obecnie Komisja otrzymała więc swego rodzaju spadek z poprzedniej kadencji, gdyż informacji o listach nie zdążyliśmy przedstawić posłom I kadencji. Jest to więc zarazem uzasadnienie tego, dlaczego członkowie Komisji otrzymali dane dotyczące I kadencji. Dane te przedstawiliśmy w ujęciu statystycznym i merytorycznym. Ponieważ jest to materiał poglądowy zwracam się z prośbą o opinię czy Komisji odpowiada zaprezentowana forma przedstawienia materiałów, czy też konieczne są uzupełnienia np. jeżeli chodzi o układ problemowy czy też dane statystyczne.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ZbigniewDudkiewicz">Drugi powód przedstawienia dwóch zestawów materiałów wynika z tego, że zmienił się zakres usytuowania problematyki listów, skarg i wniosków. Poprzednio działała bowiem odrębna komisja sejmowa zajmująca się skargami i wnioskami, a następnie - po jej zniesieniu - problematyka ta została przeniesiona do zakresu działania Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Chcielibyśmy aby co pewien czas - zgodnie z życzeniami członków Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich - podejmować problematykę listów, skarg i wniosków.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#ZbigniewDudkiewicz">Pragnę zwrócić uwagę, iż zmieniła się swego rodzaju filozofia podejścia do listów. Wskazujemy na ten problem w przedłożonych materiałach. Funkcjonująca wcześniej Komisja Skarg i Wniosków koncentrowała się na podejmowanych interwencjach w różnych sprawach. Obecnie chcielibyśmy natomiast, aby przedłożony materiał wykorzystać do zaprezentowania Komisji problemów wynikających z korespondencji, dla działalności legislacyjnej i kontrolnej. W związku z tym przesuwają się akcenty związane z formą przedstawiania materiałów. Kwestia ta wynika przede wszystkim z drugiej części materiałów, w której zawarte są statystyki porównawcze oraz zakres i tryb postępowania z korespondencją napływającą do Sejmu i jego organów. Należy jednak pamiętać, że omawianą problematyką zajmują się również inne organy państwowe, takie jak Rzecznik Praw Obywatelskich i Naczelny Sąd Administracyjny, który jest właściwy w sprawach indywidualnych.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#ZbigniewDudkiewicz">Chcę również dodać, iż w naszym obecnym porządku prawnym pojęcie interwencji poselskiej ogranicza się do dwóch sytuacji. Jest to prawo do interwencji poselskiej na podstawie ustawy o obowiązkach i prawach posłów i senatorów oraz interwencja prasowa na podstawie ustawy - Prawo prasowe. Wychodzenie z interwencjami poza wskazany zakres powoduje, iż można mówić o działaniach bezprawnych. Uwagi swoje odnoszę do Kancelarii Sejmu, która nie może podejmować interwencji. Stąd propozycja, aby interwencje indywidualne rozpatrywać w innej formule.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#ZbigniewDudkiewicz">Propozycje rozwiązań dotyczących trybu postępowania z listami uwzględniają zmiany, które zaszły w związku z wejściem w życie małej konstytucji oraz zmiany w ustawodawstwie w zakresie podziału kompetencji. Jeżeli chodzi o sprawy organizacyjne, to chcę zwrócić uwagę na kilka kwestii.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#ZbigniewDudkiewicz">Program komputerowy tworzony był wówczas kiedy działała Komisja Skarg i Wniosków lecz w innej strukturze organizacyjnej i innym zapotrzebowaniu. Konieczna była więc zmiana filozofii podejścia do listów - czego dokonaliśmy. Obecnie dane obejmują wszystkie listy jakie z różnych źródeł wpływają do wydziału listów. „Wymykają” się nam natomiast „białe pola” obejmujące np. gabinet marszałka i sekretariaty komisji sejmowych. Mamy dostęp do tej korespondencji, lecz nie jest to skomputeryzowane. Nie jest więc możliwe obliczenie tej korespondencji. We wnioskach, które prezentujemy stwierdzamy, iż naszym celem jest stworzenie takiego systemu i programu, który obejmowałby w sposób jednolity całą korespondencję wpływającą do Sejmu i jego organów. Wówczas dopiero będziemy w stanie szybko przygotować syntetyczną informację o wpływającej korespondencji.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#ZbigniewDudkiewicz">Jeżeli chodzi o najbardziej aktualny materiał, a więc o dane statystyczne porównawcze z okresu I i II kadencji, to chcę wskazać, że widoczne są już rezultaty filozofii, którą przyjęliśmy. W tab. nr 3, poz. 12. to: „Działalność ustawodawcza Sejmu”. W naszej ocenie, w sposób jednoznaczny wynika, że bardzo wzrosło zainteresowanie tą problematyką. W ok. 50% korespondencji wpływającej do Sejmu poruszane są aspekty legislacyjno-ustawodawcze, czyli wynikające z konstytucyjnej funkcji Sejmu. Należy dodać, iż w dużym stopniu na kwestię tę rzutuje problematyka związana z ostatnią zmianą Kodeksu karnego i ratyfikacją konkordatu. Są to wielkości dominujące.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#ZbigniewDudkiewicz">Chcę również wskazać na dane porównawcze zawarte w tab. nr 6 - sposób załatwiania pism. W istotny sposób zwiększyliśmy liczbę materiałów wykorzystywanych w informacjach - z 3.205 do 8.429. zwracam także uwagę na pkt 4 mówiący o udzielaniu porad i wyjaśnień nt. sposobów załatwienia spraw. Nastąpił wzrost z 4.075 do 6.608.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#ZbigniewDudkiewicz">Zrezygnowaliśmy, co może być oceniane krytycznie, z mechanizmu przekazywania spraw do ministerstw według właściwości. Uznaliśmy, iż jest to odbijanie piłeczki. W ub. kadencji takich przypadków było 2.273. W II kadencji jest to tylko 335 spraw, ale są to sprawy rzeczywiście wymagające zainteresowania resortu lub innej instytucji. Zmniejszenie liczby spraw przekazywanych według właściwości jest rekompensowane znacznym wzrostem spraw, w których udzielono porad, wyjaśnień oraz wskazano sposoby załatwienia.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#ZbigniewDudkiewicz">Jeżeli chodzi o nasze doświadczenia dotyczące rozpatrywania listów, skarg i wniosków przez komisje sejmowe, to w I kadencji - jako biuro - podjęliśmy próby nawiązania kontaktów - przez sekretariaty i przewodniczących komisji - aby „podsunąć” pewną formułę zajmowania się tą problematyką. Rezultat był taki, że w jednym przypadku - w Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, formalnie powołano podkomisję zajmującą się listami wpływającymi do Komisji. W pozostałych komisjach jest tak, że kwestią wpływającej korespondencji zajmuje się prezydium Komisji, wyznaczona osoba ze składu prezydium lub wyznaczeni posłowie. Jest to uzależnione m.in. od liczby listów wpływających do danej komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#ZbigniewDudkiewicz">Jeżeli chodzi o inne bieżące wnioski na tle przedłożonych materiałów, to po wstępnej wymianie opinii i uwag, chcielibyśmy prezentować Komisji - w pewnych cyklach czasowych - informacje o wpływających listach, skargach i uwagach. Proponujemy, aby następna prezentacja miała miejsce po 12 miesiącach tej kadencji. Będzie to więc przełom września i października. Komisja otrzymałaby wówczas informacje statystyczne ale i merytoryczne obejmujące początkowy okres obecnej kadencji. Informacje byłyby przygotowane w sposób, w jaki Komisja uzna za najwłaściwszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy są pytania do referentów? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#RyszardGrodzicki">Przed przejściem do dyskusji i zgłaszania uwag chcę dodać, iż nasza Komisja jest o tyle nietypowa, że wpływa do niej niewiele listów. Od początku roku wpłynęło bowiem ich zaledwie kilka. Jako Komisja nie mamy więc zbyt wielu doświadczeń związanych z korespondencją. W posiedzeniu uczestniczą natomiast przedstawiciele innych stałych komisji sejmowych, które intensywniej współpracują z wydziałem listów. Proszę ich zatem o wypowiedzi gdyż w oparciu o nie podejmiemy ustalenia o charakterze organizacyjnym, które powinny przyczynić się do usprawnienia naszej pracy. Proszę więc o wypowiedzi, w tym zwłaszcza o uwagi i propozycje nt. funkcjonowania obiegu korespondencji i obiegu informacji o korespondencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Reprezentuję Komisję Polityki Społecznej. W okresie X i I kadencji listy kierowane do naszej Komisji przekazywane były do wydziału listów. Natomiast interwencje w sprawach indywidualnych podejmowane były sporadycznie. W sekretariacie Komisji nie ma w zasadzie dokumentacji na ten temat, a przynajmniej ja jej nie odnalazłam.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Komisja Polityki Społecznej jest jedną z tych stałych komisji sejmowych, do której wpływa rzeczywiście wiele różnych listów, skarg i próśb o interwencje. Jeżeli chodzi o II kadencję, to do Komisji wpłynęło blisko 1/5 dotychczasowej korespondencji. Jest to już 370 rozpatrzonych listów. Rozpatrywaniem listów zajmuje się prezydium Komisji, jeżeli list dotyczy szerszego zagadnienia. Jeżeli sprawa nie ma takiego charakteru, to ja udzielam odpowiedzi. Odpowiadam również za prawidłowy obieg tego typu korespondencji w ramach Komisji.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Jeżeli chodzi o strukturę listów, które wpłynęły, to od organizacji społecznych i zawodowych otrzymaliśmy 173 listy, a od osób prywatnych 197. Udzieliliśmy odpowiedzi na wszystkie 370 listów. Zostały one przekazane według właściwości z prośbą o rozpatrzenie. Listy dotyczące problemów indywidualnych - w liczbie 34 - zostały wsparte prośbą o interwencję. Chcę zwrócić uwagę, iż informowanie nadawcy o organie państwowym lub instytucji właściwych do zajęcia stanowiska w sprawie przedstawionej przez autora listu, jest często odesłaniem do tej instytucji, na którą skarży się autor listu i to często po wyczerpaniu wszelkich możliwych dróg porozumienia. Z doświadczeń zarówno mojego biura poselskiego, jak i Komisji wynika, że jest to często droga skuteczna, aczkolwiek nie najbardziej właściwa w świetle nowej filozofii rozpatrywania skarg i listów.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#KrystynaSienkiewicz">Problemy poruszane w listach dotyczyły obowiązujących przepisów prawa. Grupujemy je tematycznie i ewidencjonujemy do wewnętrznego wykorzystania w trakcie prac prowadzonych przez komisje i podkomisje nad poszczególnymi ustawami. Jest więc tak, że np. posłowie uczestniczący w pracach nad ustawą o kombatantach mieli do dyspozycji 130 listów dotyczących tej kwestii. Dysponuję bardziej szczegółowymi danymi na ten temat i jeżeli będzie potrzeba mogę je przedstawić. Dodam tylko, iż chodzi m.in. o takie zagadnienia jak krąg osób uprawnionych do korzystania ze świadczeń kombatanckich. W tej sprawie wpłynęły 64 pisma od organizacji społeczno-zawodowych. Osoby indywidualne przesłały 66 listów. Na 130 spraw, w dwóch przypadkach podjęto skuteczne interwencje, aczkolwiek również w sposób odmienny od zaprezentowanej filozofii.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#KrystynaSienkiewicz">Taka sama liczba spraw - 130 - dotyczyła emerytur i rent. Korespondenci zgłosili 41 propozycji zmian w obowiązujących dotychczas przepisach. Propozycje te zostaną wykorzystane w pracach właściwej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#KrystynaSienkiewicz">Jeżeli chodzi o problemy pomocy społecznej, jest to morze bez dna. Ponieważ jednak działa podkomisja, która przygotowuje nowelizację ustawy o pomocy społecznej, to ze zgłoszonych propozycji wykorzystaliśmy np. postulat, aby kierownicze stanowiska w domach pomocy społecznej obsadzane były w drodze konkursu spośród osób z wyższym wykształceniem. W listach wskazywano m.in. na konieczność ukierunkowania kontroli w domach pomocy społecznej na stan zdrowia pensjonariuszy a nie tylko na formalnoprawną kontrolę dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#KrystynaSienkiewicz">Wiele listów dotyczy osób niepełnosprawnych. Podejmują one m.in. problem zwiększenia środków na zatrudnienie osób niepełnosprawnych i na zakup środków transportu. Podjęliśmy trzy interwencje indywidualne, w wyniku których 3 osoby otrzymały wózki inwalidzkie. Otrzymaliśmy również wyjaśnienia dotyczące przyczyn wcześniejszego nie przydzielenia tych wózków.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#KrystynaSienkiewicz">Kolejna grupa zagadnień to problemy wynikające ze stosunku pracy. Korespondencja dotycząca tego problemu jest obszerna. Będzie wykorzystana w trakcie prac nad nowelizacją Kodeksu pracy.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#KrystynaSienkiewicz">Następna grupa to zagadnienie polityki mieszkaniowej państwa. W tym zakresie Komisja korzystała z uwag przesłanych zwłaszcza przez organizacje. Dotyczyły one m.in. wysokości czynszów i spłaty kredytów.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#KrystynaSienkiewicz">Spośród zagadnień w obszarze których wpływa najwięcej listów należy wspomnieć również o listach dotyczących funkcjonowania Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz przepisów dotyczących rodzin o zagrożonej egzystencji. Ponadto otrzymaliśmy pojedyncze prośby o pomoc w ukończeniu budowy szkoły, odliczenia od dochodów kosztów dojazdu do pracy, spraw indywidualnych związanych z wypadkami. W określonych przypadkach podejmowaliśmy również interwencje indywidualne. Było ich 34. Ich skutek był różny.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#KrystynaSienkiewicz">Tak więc przyjmując nową filozofię w podejściu do listów, skarg i wniosków, Komisja Polityki Społecznej prowadzi - niejako - swoją własną praktykę w tym zakresie. Chciałabym usłyszeć wypowiedzi, w jakim zakresie praktyka ta jest właściwa, gdyż posłowie mojej Komisji mają nieco inne spojrzenie na skargi i listy. Dominuje potrzeba pochylenia się nad konkretnym człowiekiem i jego problemem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MirosławPawlak">Reprezentuję Komisją Łączności z Polakami za Granicą, w której jestem zastępcą przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MirosławPawlak">Do naszej Komisji również wpływają listy. Są to najczęściej listy od Polaków mieszkających poza granicami kraju. Jeżeli chodzi o mieszkańców naszego kraju to listy są najczęściej z Warszawy i wyrażają opiekuńczy stosunek do Polaków szczególnie na Wschodzie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MirosławPawlak">W listach do naszej Komisji często podnoszony jest problem repatriacji głównie z Kazachstanu i innych republik wchodzących w skład b. ZSRR. Jeżeli chodzi o Kazachstan, to przygotowywany jest plan powrotu Polaków. Nad kwestią tą w Urzędzie Rady Ministrów pracuje komisja międzyresortowa. Problem ten będzie rozwiązywany przez 5 lat.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#MirosławPawlak">Kolejny problem to emerytury i renty dla Polaków mieszkających poza granicami Polski. Warto zwrócić uwagę, iż duża liczba listów w tej sprawie przychodzi ze Szwecji, co wynika z braku uregulowań prawnych dotyczących świadczeń emerytalnych i rentowych.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#MirosławPawlak">Następny problem poruszany w listach to podatek pobierany od osób przyjeżdżających do Polski. Chodzi zwłaszcza o podatek od emerytów i rencistów. Kolejna kwestia to odprawy celne na przejściach granicznych. W tej sprawie można już mówić o jej rozwiązaniu, gdyż została uchylona decyzja nr 82 z dnia 8 grudnia 1993 r.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#MirosławPawlak">Skargi na prace naszych konsulatów, to kolejny problem podnoszony w listach. Zajęliśmy się tym problemem na jednym z naszych posiedzeń, kiedy to podjęliśmy kwestię oceny pracy naszych konsulatów.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#MirosławPawlak">Kolejny pakiet spraw, to system informacyjny telewizji Polonia.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#MirosławPawlak">Sprawy socjalne, a zwłaszcza prośby o pomoc, to kolejna grupa problemów podejmowanych w listach.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#MirosławPawlak">Prośby o pomoc w wydawaniu publikacji, w druku książek, to następna grupa listów, wśród których wiele jest listów z Kazachstanu. Listy z Kazachstanu dotyczą także kwestii mieszkaniowych i pracy dla osób chcących powrócić na stałe do Polski. Kwestia powrotu na stałe do Polski występuje również w listach emigracji stanu wojennego.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#MirosławPawlak">Liczna grupa listów dotyczy reaktywowania uniwersytetu polskiego w Wilnie.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#MirosławPawlak">Tak wygląda generalny podział tematyczny listów wpływających do Komisji Łączności z Polakami za Granicą. Komisja stara się odpowiadać na listy, kierując je również do innych właściwych instytucji. Staramy się odpowiedzieć na każdy list czy skargę. Zainteresowanych zawiadamiamy o sposobie załatwienia danej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#RyszardGrodzicki">Chcę zapytać posła M. Pawlaka czy listy, o których mówił wpływają bezpośrednio do Komisji Łączności z Polakami za Granicą - poza wydziałem listów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MirosławPawlak">Tak, są to listy wpływające bezpośrednio do Komisji Łączności z Polakami za Granicą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SergiuszKarpiński">Chciałbym gorąco zaapelować, aby mniej czasu i uwagi poświęcać tematyce i problemom poruszanym w listach, a bardziej zająć się kwestią określenia trybu postępowania z listami. Celem posiedzenia nie jest bowiem ocena pracy poszczególnych komisji w zakresie odpowiedzi na listy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy ktoś pragnie jeszcze zabrać głos? Nie ma. Rozumiem więc, iż milczenie oznacza, że przedłożone materiały są wyczerpujące, a przedstawiona koncepcja trybu postępowania z listami, jest aprobowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MaciejGraniecki">Chcę poinformować Komisję, iż zawarłem swego rodzaju umowę z wydziałem listów, iż we wrześniu zostanie przygotowana ostateczna wersja broszury - informatora, instruktażu - która zostanie przekazana posłom, głównie z przeznaczeniem dla biur poselskich. Będzie to instruktaż dla pracowników biur poselskich mówiący o tym, jak należy postępować z korespondencją nie tylko od strony technicznej, lecz także z uwzględnieniem zmieniających się przepisów prawnych dotyczących głównych obszarów tematycznych podejmowanych w listach. Są to takie obszary jak m.in. gospodarka mieszkaniowa i lokalowa, ubezpieczenie społeczne, ochrona zdrowia. Zakładamy, że posłowie w biurach poselskich zatrudniają dobre kadry, lecz niemniej jednak tego rodzaju instrukcja - wznawiana i aktualizowana co pewien czas - może okazać się przydatna. Mamy nadzieję, że już we wrześniu broszura będzie gotowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WandaSokołowska">Chcę zapytać czy zakładając rozwój systemu analizy listów wpływających do Sejmu, można oczekiwać, że komputeryzacja - system analizy listów - obejmie również listy, które przychodzą do naszych biur. Dodam, iż jest tak, że listy kierowane do biur poselskich mają najczęściej charakter interwencyjny. Bywają jednak również listy, które zawierają wiele opinii. Ten typ listów wzbogaciłby źródło wiedzy o opiniach społecznych nt. np. projektów ustaw czy nt. głośnych wydarzeń aktualnych, takich jak np. konkordat czy aborcja. Listów tego rodzaju otrzymujemy dość dużo. Czy zatem byłaby możliwość - chyba jednak wykluczająca przesyłanie - tworzenia źródła informacji na podstawie listów wpływających do biur poselskich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RyszardGrodzicki">Chcę powiedzieć o podobnej kwestii. Wydaje mi się, że byłoby dobrze, aby wszyscy posłowie byli co pewien czas informowani o problematyce listów wpływających do komisji sejmowych, lecz w sposób bardziej szczegółowy. Sama bowiem tabelka informująca, jaka liczba listów dotyczy jakiej problematyki, to jeszcze za mało. Zilustruję to na przykładzie tab. nr 3. Pozycja 1 mówi o wymiarze sprawiedliwości i organach ścigania, stwierdzając, że wpłynęło ponad 1.900 listów. Z liczby tej niewiele wynika, gdyż nie wiemy, czy większość to skargi na policję i prokuraturę, czy też skargi na sądy, a może skargi na więziennictwo.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#RyszardGrodzicki">Wydaje się, że bardziej szczegółowe informacje nt. problemów poruszanych w listach byłyby bardzo wskazane. Mogłyby one być traktowane jako swego rodzaju monitoring sytuacji politycznej czy nastrojów społecznych.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#RyszardGrodzicki">Poseł W. Sokołowska mówiła o listach wpływających do biur poselskich. Nie można jednak również zapominać o listach wpływających do biur klubów parlamentarnych. Konieczne byłoby więc nawiązanie współpracy z klubami w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#RyszardGrodzicki">Jeżeli analizę korespondencji chcemy traktować jako ważne źródło wiedzy o problemach narastających w społeczeństwie, to wydaje się, że listy wpływające bezpośrednio do Komisji - o czym mówił poseł M. Pawlak - również powinny być poddawane wtórnej analizie przez wydział listów. Dawałoby to możliwość uwzględnienia problematyki tych listów w końcowych, sumarycznych raportach mówiących o „zapalnych” problemach społecznych. Mogłyby to być również wskazówki dla podjęcia prac nad nowelizacją przepisów prawnych w danej dziedzinie lub kontroli organów funkcjonujących w tej dziedzinie życia społecznego. Sądzę, iż w skali makro taki powinien być generalny sens pracy wydziału listów. Interwencje, to już odrębny problem. Z doświadczeń wiadomo, że większość spraw poruszanych w czasie dyżurów poselskich sprowadza się do porad prawnych. Na marginesie tej kwestii pojawia się pytanie, czy powinien to robić Sejm - posłowie - a nie np. organy samorządu terytorialnego. Jest to jednak nieco inna kwestia.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#RyszardGrodzicki">Czy ktoś z posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma. Oddaję głos dyrektorowi Z. Dudkiewiczowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewDudkiewicz">Odpowiadając na pytanie poseł W. Sokołowskiej chcę powiedzieć, iż włączenie korespondencji z biur poselskich jest możliwe. Konieczne jest jednak stworzenie warunków technicznych objęcia tej korespondencji, jednolitym systemem odnotowywania. W tej chwili nie mamy jeszcze takich możliwości. Będziemy je tworzyć stopniowo. Rozpoczniemy od porządkowania i systematyzacji tak, aby dojść do jednolitego systemu. Jeżeli wprowadzimy nasz program komputerowy i będą warunki, aby zapisywać w nim korespondencję biur - nawet przy pomocy dyskietek - to jej włączenie w ogólny system jest możliwe. Wówczas korespondencja z biur poselskich będzie u nas komasowana i opracowywana. Sprawa jest więc do rozwiązania, lecz wymaga to czasu i przygotowania od strony kadrowej i technicznej.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#ZbigniewDudkiewicz">Jeżeli chodzi o poszerzenie informacji dla posłów, o której mówił pan przewodniczący, to chcę powiedzieć że w obecnym programie dysponujemy szczegółowym rozbiciem problemowym kwestii ujętych zbiorczo jako np. wymiar sprawiedliwości. Mamy dane szczegółowe dotyczące tego czy listy dotyczą policji czy sądów, a jeżeli sądów, to której instancji. Jeżeli byłyby takie życzenia, to takie wybrane „okienka” z tabeli, jesteśmy w stanie uszczegółowić. Tabele przedstawiamy w sposób skomasowany, aby pokazać główne zjawiska. Uszczegółowione dane musiałyby się znaleźć na bardzo dużych arkuszach. Dodam, iż dane ogólne przedstawione w przedłożonych tabelach sporządziliśmy właśnie na podstawie danych bardziej szczegółowych.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#ZbigniewDudkiewicz">Życzenie, o którym mówił pan przewodniczący jest więc możliwe do spełnienia, przy niewielkich modyfikacjach naszego systemu. Nie bardzo widzę jednak możliwość przesyłania wszystkim posłom takich szerokich informacji ze wszystkich dziedzin. Możemy natomiast przygotować tego typu materiały na konkretnie wyrażone życzenie posła, mając oczywiście nieco czasu na przygotowanie tego typu uszczegółowionej informacji. Mechanizm jest więc w naszym komputerze. Pozostaje natomiast kwestia życzeń posłów. Nie byłbym zwolennikiem rozsyłania całości materiałów wszystkim posłom. Nie każdy poseł jest zainteresowany wszystkimi materiałami.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#ZbigniewDudkiewicz">Jesteśmy więc w stanie rozbudować informacyjnie każdy segment ujęty zbiorczo w przedłożonych tabelach.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#ZbigniewDudkiewicz">Uważam, że cenny jest również drugi wniosek pana przewodniczącego dotyczący współpracy z klubami parlamentarnymi. Kwestię tę widzę przyszłościowo poprzez stworzenie jednolitego systemu komputerowej bazy danych, który pozwoliłby na wymianę informacji i wzajemne wprowadzanie danych.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#ZbigniewDudkiewicz">W tej chwili gotów jestem informacje, które będziemy przygotowywać blokami dla posłów w terminach, które ustalimy - przekazywać również klubom jeżeli takie będzie zapotrzebowanie i oczywiście na zasadach wzajemności. Chciałbym bowiem aby kluby przekazywały nam również pewne informacje porównawcze. Chodzi bowiem o dane porównawcze również w układzie szerszym, a więc na szczeblu Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta i Urzędu Rady Ministrów. Chodzi bowiem o to, aby mieć informację nt. pewnych materii występujących w listach wpływających do wymienionych instytucji. Jest to jednak przyszłość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RyszardGrodzicki">Po wypowiedzi dyrektora Z. Dudkiewicza chcę jednak sprecyzować swoją poprzednią wypowiedź.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#RyszardGrodzicki">Wydaje mi się, że w przypadku listów wskaźniki liczbowe mogą być zawodne. Może być bowiem podjęta akcja wysyłania listów do Sejmu w określonej sprawie. Tego typu reakcje dotyczyły aborcji czy konkordatu. Znajdą one odzwierciedlenie w statystyce liczbowej listów, a mechanizm jest taki, iż chodzi o niemal jeden list podpisywany w sposób zorganizowany. Jest bowiem tak, że na ogół mamy do czynienia z jakimś tłem listów o określonej tematyce wpływających z określoną intensywnością do określonych organów, takich jak np. Sejm. Występują jednak również określone zjawiska powodujące, iż liczba listów ogromnie wzrasta. Jest to więc sygnał, że w danej kwestii coś się dzieje. Odpowiedź na pytanie co się dzieje - jaka jest przyczyna - nie jest możliwa bez analizy jakościowej. Jeżeli w listach wzrasta liczba uwag np. o gminnych ośrodkach pomocy społecznej, to jest to sygnał, iż należy bardziej przyjrzeć się temu odcinkowi rzeczywistości społecznej.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#RyszardGrodzicki">Sądzę także, iż tego rodzaju krótkie informacje mogłyby być zamieszczane w „Kronice Sejmowej”. Chodziłoby więc o informacje o zjawiskach, które odbiegają od swego rodzaju typowego „tła listowego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#LucynaPietrzyk">Proszę pamiętać, że pracując w określonej komisji czy nawet komisjach nie mamy obrazu problemów występujących w pracy wszystkich innych komisji sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewDudkiewicz">W „Kronice Sejmowej” będziemy więc starali się zamieszczać informacje o problemach wynikających z analizy wpływających listów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy są wnioski lub uwagi dotyczące trybu postępowania z korespondencją wpływającą do Sejmu i jego organów?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#RyszardGrodzicki">Trybu tego nie będziemy formalnie przyjmować gdyż jest to wewnętrzny dokument Kancelarii Sejmu. Dodam, iż skoro jest tak, że są listy, które wpływają do komisji sejmowych, a nie wpływają do wydziału listów, to w omawianym trybie należy umieścić sformułowanie mówiące o tym, iż na sekretariaty komisji sejmowych nakłada się obowiązek koordynacji współpracy z wydziałem listów. Wydaje się, że jako Komisja moglibyśmy rekomendować tego typu uzupełnienie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#RyszardGrodzicki">Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos w kwestii objętej pierwszym punktem porządku dziennego. Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#RyszardGrodzicki">Zakończyliśmy zatem rozpatrywanie pierwszego punktu porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#RyszardGrodzicki">Przechodzimy do drugiego punktu porządku dziennego - sprawy bieżące.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#RyszardGrodzicki">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawach bieżących? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#RyszardGrodzicki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>