text_structure.xml 26.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszSzymański">Chciałbym państwu przypomnieć, że zgodnie z regulaminem Sejmu, informacja o pierwszym czytaniu została rozesłana do wszystkich posłów. Jak wynika z treści otrzymanego przez nas druku, do reprezentowania rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszSzymański">Wobec tego chciałbym prosić panią minister Zwolińską, aby zechciała przedstawić uzasadnienie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MariaZwolińska">Dotychczas obowiązująca ustawa o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa funkcjonuje już 3 lata i jak dowiodła praktyka, część znajdujących się w niej przepisów wymaga pewnej modyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MariaZwolińska">Przedstawiając państwu projekt nowelizacji dotychczas obowiązującej ustawy, proponujemy wprowadzenie do jej zapisów pewnych zmian dotyczących kierunków, technik i procedur działania Agencji, organizacji samej instytucji, a także usprawnienia procesu rozliczania zobowiązań powstałych wobec Agencji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MariaZwolińska">Projekt proponowanej przez nas nowelizacji stwarza możliwość rozszerzenia zakresu pomocy udzielanej przez Agencję na procesy związane z restrukturyzacją i modernizacją nie tylko samego rolnictwa i inwestycji prowadzonych w sferze rolnictwa, ale także na inne przedsięwzięcia służące pełnemu wykorzystaniu bazy produkcyjnej polskiego rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MariaZwolińska">Wiele przykładów wskazuje na to, że inwestując stosunkowo niewielkie środki w postaci kredytów przeznaczonych na tzw. rozruch, można byłoby uruchomić dużo obiektów, które z różnych powodów były nie wykorzystywane przez kilka minionych lat.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MariaZwolińska">W takich przypadkach pomoc Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa polegałaby nie tylko na subwencjowaniu części odsetek kredytów inwestycyjnych, tak jak do tej chwili, ale także części odsetek od kredytów przeznaczonych na zakup środków obrotowych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MariaZwolińska">Kolejna proponowana przez nas zmiana polega na skierowaniu pomocy Agencji również na przedsięwzięcia o charakterze nierolniczym i stanowi dosłowną realizację zapisów zawartych w dokumencie „Strategia dla Polski”, umożliwiających tworzenie nowych miejsc pracy dla mieszkańców wsi. Sądzimy, że zmiana ta pozwoli na przyspieszenie procesu restrukturyzacji rolnictwa, zapewni wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich oraz stworzy szansę na zmniejszenie skali ukrytego bezrobocia występującego w rolnictwie. Z naszych szacunków wynika, że ukrytym bezrobociem na wsi dotkniętych jest obecnie ok. 600–700 tys. osób.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MariaZwolińska">Kolejna istotna propozycja dotyczy możliwości wspierania ze środków pozostających w dyspozycji Agencji inwestycji związanych z infrastrukturą rynkową, a więc giełd oraz rynków hurtowych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MariaZwolińska">Chociaż tego rodzaju działania są już prowadzone, ich podstawa prawna została określona jedynie w rozporządzeniu i wynika z delegacji zawierającej możliwość powierzania Agencji realizacji innych ważnych celów polityki rolnej, wydaje się nam, że zapis ustawowy oznaczał będzie znaczne wzmocnienie tak ważnych, z punktu widzenia polskiego rolnictwa, procesów.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MariaZwolińska">Następna istotna zmiana polega na stworzeniu możliwości wspierania przez Agencję restrukturyzacji jednostek badawczo-rozwojowych funkcjonujących w rolnictwie.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MariaZwolińska">Chciałabym przypomnieć, że w chwili obecnej funkcjonuje ponad 20 instytutów resortowych, które chcielibyśmy zrestrukturyzować w sposób programowy, wykorzystując do tego celu także środki pozostające w dyspozycji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MariaZwolińska">Pragnę zwrócić państwa uwagę na fakt, że przy wielu instytutach funkcjonowały i nadal funkcjonują gospodarstwa pomocnicze i zakłady doświadczalne, które w minionym okresie - a szczególnie jednostki, prowadzące duże inwestycje i korzystające z kredytów przeznaczonych na rozwój - w wyniku tzw. urynkowienia kredytów, znalazły się w poważnych kłopotach finansowych.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MariaZwolińska">Kolejna proponowana przez nas zmiana ma charakter techniczny i polega na zastąpieniu sformułowania „wykup obligacji” wyrazami „zakup obligacji”.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MariaZwolińska">Następna zmiana dotyczy przepisów określających terminy składania sprawozdań z działalności Agencji.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#MariaZwolińska">Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że zupełnie wystarczające są kwartalne sprawozdania Agencji składane kierownictwom resortu finansów oraz resortu rolnictwa i gospodarki żywnościowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa chciałby skierować pytanie do pani minister? Pytam o to, ponieważ pani minister powtarza w tej chwili wątki znajdujące się w uzasadnieniu, którego tekst został przesłany członkom obydwu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MariaZwolińska">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to chciałabym tylko podkreślić, że proponowane przez nas zmiany nie pociągają żadnych skutków budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanuszSzymański">Innymi słowy mówiąc, są to zmiany, które wynikają z doświadczeń zdobytych w okresie dotychczasowej działalności Agencji oraz racjonalizacji przepisów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JanuszSzymański">Ponieważ pan przewodniczący Kalemba przypomina mi o sprawie powołania przewodniczącego podkomisji, której zadaniem jest rozpatrzenie projektów ustaw o dopłatach do paliwa rolniczego, chciałbym przypomnieć, że zgłoszone zostały dwie kandydatury, a mianowicie pana posła Maksymiuka i pana posła Bondyry.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z członków podkomisji chciałby przedstawić inną propozycję? Nie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JanuszSzymański">Wobec tego przystępujemy do głosowania, w którym mogą uczestniczyć tylko członkowie podkomisji. Głosujemy alternatywnie zgodnie z kolejnością alfabetyczną.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za kandydaturą pana posła Bondyry?</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu za kandydaturą posła Bondyry opowiedziało się 5 członków podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za kandydaturą pana posła Maksymiuka?</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu za kandydaturą posła Maksymiuka nie opowiedział się ani jeden poseł, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że przewodniczącym podkomisji do rozpatrzenia projektów ustaw o dopłatach do paliwa rolniczego został pan poseł Bondyra.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#JanuszSzymański">Prosiłbym, aby podkomisja przygotowała sprawozdanie dotyczące projektu ustawy w możliwie sprawny sposób.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#JanuszSzymański">Przepraszam państwa za chwilowe odstępstwo od zasadniczego tematu naszych obrad. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do przedstawionej nam propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejAumiller">Moje pytanie chciałbym skierować do pani minister. Czy zostały już przygotowane programy, z którymi moglibyśmy się zapoznać, zanim podejmiemy decyzję o wprowadzeniu tych poprawek do tekstu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejAumiller">Z praktyki wynika, że tak szeroka gama pomocy, której Agencja będzie mogła udzielać również instytutom badawczym, powoduje, iż rodzą się wątpliwości, czy środki budżetowe przeznaczone dla rolnictwa, które z takim trudem zdobywamy w czasie debat budżetowych, nie zostaną przypadkiem wykorzystane na inne cele, trafiając do różnego rodzaju instytucji funkcjonujących poza rolnictwem.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejAumiller">Czy moglibyśmy zapoznać się z przygotowanymi przez Agencję programami i dowiedzieć się, w jaki sposób będą rozdysponowane środki budżetowe i w jaki sposób można będzie zdobywać dopłaty do oprocentowania kredytów?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#AndrzejAumiller">Myślę, że po zapoznaniu się z tymi programami będę miał pewność, że środki, o których mówimy, trafią we właściwe ręce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanuszSzymański">Czy jeszcze ktoś z państwa ma jakieś uwagi dotyczące tych propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MariaStolzman">Nawiązując do wypowiedzi pana posła Aumillera, prosiłabym, aby przedstawiciele kierownictwa resortu rolnictwa przedstawili nam projekt rozporządzenia wykonawczego, ponieważ został on już - o ile wiem - przygotowany przez resort rolnictwa; sądzę, że znając jego treść będziemy mogli w bardziej konkretny sposób dyskutować na temat proponowanych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanuszSzymański">Czy są inne uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławKalemba">Chciałbym zwrócić uwagę, że przedstawione nam propozycje zakładają rozszerzenie zakresu terytorialnego pomocy udzielanej ze środków Agencji i obejmują przedsięwzięcia realizowane w miastach liczących do 20 tys. mieszkańców.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławKalemba">Ponieważ środki, którymi dotychczas dysponujemy, nie wystarczają na zaspokojenie podstawowych potrzeb polskiego rolnictwa, rodzi się pytanie, jaka jest możliwość zdobycia dodatkowych pieniędzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanuszSzymański">Czy są inne pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#HenrykSiedlecki">Ponieważ - jak sądzę - powołamy podkomisję, chciałbym zgłosić wniosek, aby resort rolnictwa przedstawił członkom połączonych Komisji analizę, przewidywanych skutków rozszerzenia zakresu dopłat do oprocentowania kredytów udzielanych podmiotom funkcjonującym poza rolnictwem.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#HenrykSiedlecki">Chciałbym przypomnieć, że Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa powołaliśmy do życia, myśląc głównie o kredytowaniu działalności osób fizycznych, a konkretnie mówiąc, rolników. Myślę, że poszerzanie zakresu działalności Agencji może doprowadzić do tego, że zabraknie jej środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanuszSzymański">Czy są inne pytania? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanuszSzymański">Czy pani minister mogłaby wobec tego zareagować na skierowane do resortu wątpliwości i pytania członków Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MariaZwolińska">Praktycznie funkcjonują już wszystkie tytuły wymienione w tej ustawie. Rada Ministrów, tworząc program dotyczący tworzenia nowych miejsc pracy lub program wspierania rozwoju instytucji rynku rolnego, korzystała z różnych możliwości ich finansowania.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MariaZwolińska">W przypadku programu dotyczącego instytucji rynku rolnego korzystaliśmy z pożyczki ASAL, którą obsługuje Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Uważamy, że należy kontynuować ten dobrze funkcjonujący program, ponieważ proces budowy giełd i rynków hurtowych ma niejednokrotnie większe znaczenie dla efektywnego funkcjonowania gospodarstw rolnych niż bezpośrednie kredytowanie produkcji rolnej lub modernizacji konkretnych gospodarstw.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MariaZwolińska">Ponieważ realizujemy ten program przy pomocy środków pochodzących z pożyczki ASAL, tym samym nie odbywa się to kosztem dopłat do oprocentowania kredytów inwestycyjnych i modernizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#MariaZwolińska">W przypadku programu dotyczącego tworzenia nowych miejsc pracy na wsi, Rada Ministrów skorzystała z zapisu upoważniającego rząd do wspierania innych działań.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#MariaZwolińska">Ponieważ zarówno dokument programowy, jakim jest „Strategia dla Polski”, jak i dokument dotyczący programu rozwoju rolnictwa, gospodarki żywnościowej i obszarów wiejskich uznają, że tworzenie nowych miejsc pracy na wsi jest jednym z najważniejszych zadań, chcieliśmy potwierdzić ten fakt w nowym dokumencie określającym zadania Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#MariaZwolińska">Wszystkie linie kredytowe uruchamiane są na podstawie zatwierdzonych przez kierownictwo resortu programów branżowych, których realizacja podlega okresowej analizie.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#MariaZwolińska">Muszę powiedzieć, że biorąc pod uwagę uzyskane dzięki niej informacje zamierzamy wprowadzić w przypadku niektórych programów pewne ograniczenia, jak np. w programie drobiarskim. Otóż ze względu na stosunkowo szybki obrót pieniędzy zamierzamy skrócić okres spłaty kredytów inwestycyjnych, a wygospodarowane w ten sposób środki przeznaczać na inne programy.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#MariaZwolińska">Ponieważ propozycja instrukturyzacji jednostek badawczo-rozwojowych wzbudziła aż tyle kontrowersji, chciałabym powiedzieć, że bez dobrze rozwiniętej nauki oraz wartościowych doświadczeń i wdrożeń trudno jest dzisiaj mówić o rozwoju rolnictwa, tym bardziej iż nie istnieją realne możliwości korzystania z innych źródeł finansowania.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#MariaZwolińska">Pragnę podkreślić, że kwota środków przeznaczonych na restrukturyzację jednostek badawczo-rozwojowych nie będzie kwotą dowolną, bowiem zostanie ona zapisana w planie finansowym Agencji.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#MariaZwolińska">Chciałabym zaznaczyć, że naszym zamiarem nie jest finansowe wspieranie instytutów, tylko wspieranie autentycznej restrukturyzacji. Oznacza to, że instytuty powinny pozbywać się zbędnego majątku, a uzyskane w ten sposób środki wykorzystywać na restrukturyzację.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#MariaZwolińska">Środki uzyskane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa mogą być natomiast wykorzystywane na szeroko rozumiany rozwój tych jednostek lub poprawę ich wyposażenia.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#MariaZwolińska">Odnosząc się do propozycji przedstawienia członkom Komisji analizy wykorzystania środków, chciałabym przypomnieć, że robimy to dwa razy w roku w trakcie posiedzeń komisji senackich i sejmowych, spowiadając się bardzo dokładnie z każdej złotówki wydanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#MariaZwolińska">Dlatego nie wiem, jaką dodatkową analizę moglibyśmy państwu przedstawić, skoro Komisja rozpatrzyła już nasze sprawozdanie z działalności Agencji w pierwszym półroczu br. W tej sytuacji możemy je jedynie uzupełnić, przedstawiając państwu informację zawierającą wyniki finansowe Agencji uzyskane w trzech kwartałach br. oraz plan na 1997 rok, w podziale na poszczególne pozycje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanuszSzymański">Chciałbym zapytać, czy ktoś z państwa zgłaszających uwagi w pierwszej fazie naszego posiedzenia nie otrzymał odpowiedzi na pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#HenrykSiedlecki">Pragnę zauważyć, że moje pytanie dotyczyło zupełnie innego problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanuszSzymański">Czy jeszcze ktoś wyraża chęć zabrania głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejŚmietanko">Chciałbym podzielić się z państwem następującą refleksją. Myślę, że jest oczywiste, iż poszerzenie zakresu działalności Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o kolejne elementy jest przedsięwzięciem słusznym.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AndrzejŚmietanko">Uważam jednak, że dobrze byłoby, aby Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, proponując rozszerzenie zakresu działalności Agencji, znalazło inne źródła jej finansowania. W przeciwnym przypadku zrobimy z Agencji skrzynkę skarg i wniosków, na których realizację nie wystarczy pieniędzy, ponieważ kiedyś z całą pewnością liczba wniosków i linii kredytowych znacznie przekroczy kwotę środków przewidzianych na te cele w budżecie państwa.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#AndrzejŚmietanko">Ponieważ przewiduje się uruchomienie linii kredytowej przeznaczonej na tworzenie nowych miejsc pracy na wsi, a więc zwalczanie ukrytego bezrobocia, chciałbym zadać następujące pytanie. Skoro w przyszłorocznym budżecie przewiduje się przeznaczenie dużo większej niż w poprzednich latach kwoty na aktywne formy zwalczania bezrobocia, czy uruchamiając w Agencji linię kredytową przeznaczoną na tworzenie nowych miejsc pracy na wsi przewiduje się także przesunięcie na ten cel pewnej kwoty środków przewidzianych w budżecie dla Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, na zwalczanie bezrobocia na terenie całego kraju?</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#AndrzejŚmietanko">Jeżeli tak, to jak duża będzie ta kwota?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanuszSzymański">Czy są inne pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejAumiller">Ponieważ także chciałem poruszyć tę kwestię, mogę jedynie dodać, że propozycja Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej jest bardzo interesująca, ale niestety nie dostrzegam koniecznych na jej realizację pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejAumiller">Jeżeli chcemy poszerzyć zakres działalności Agencji, obejmując nim także podmioty prawne, to powinniśmy zdawać sobie sprawę, że brakuje nam środków na realizację dotychczasowego zakresu działalności Agencji.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AndrzejAumiller">Dlatego niezbędna jest nie tylko analiza, o której mówiłem w swoim poprzednim wystąpieniu, ale także uzgodnienia międzyresortowe, aby możliwe było przydzielenie Agencji takiej ilości środków, która pozwoli jej na realizację planowanych programów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanuszSzymański">Czy pani minister mogłaby ustosunkować się do wypowiedzi państwa posłów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MariaZwolińska">Uzupełniając swoją poprzednią odpowiedź chciałabym powiedzieć, że projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży wierzytelności Agencji jest już gotowy i zostanie udostępniony członkom podkomisji - o ile oczywiście zostanie ona powołana.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MariaZwolińska">Chciałabym podziękować za wypowiedzi, w których zauważono, że istnieje możliwość wspierania działalności Agencji innymi środkami finansowymi, w tym również pochodzącymi z budżetu państwa, ale pozostającymi w dyspozycji innych dysponentów. W tej chwili znajdujemy się na etapie bardzo zaawansowanych rozmów prowadzonych z kierownictwem Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej na temat wspólnego wykorzystywania środków przeznaczonych na aktywne formy zwalczania bezrobocia.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#MariaZwolińska">Nie jestem upoważniona do stwierdzenia, czy prowadzone rozmowy dotyczą środków przeznaczonych na ten cel w przyszłorocznej ustawie budżetowej. I dlatego - jeżeli taka będzie wola członków Komisji - prosiłabym, aby na ten temat wypowiedzieli się przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#MariaZwolińska">Mogę jedynie powiedzieć, że prowadzone rozmowy dotyczą możliwości kumulowania środków przeznaczonych na aktywne formy zwalczania bezrobocia na obszarach wiejskich. Taka była intencja prowadzonych działań, ale nie stworzono jeszcze konkretnego zapisu pozwalającego na kumulację środków.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#MariaZwolińska">Myślę, że istnieje możliwość rozważenia zapisu stwierdzającego, iż na wspomniany cel mogą być wykorzystane środki przewidziane w przyszłorocznej ustawie, ale aby móc to stwierdzić, musielibyśmy zasięgnąć opinii przedstawicieli drugiego resortu, który jest dysponentem środków pozostających w dyspozycji Funduszu Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanuszSzymański">Czy w toku pierwszego czytania zostały zasygnalizowane wszystkie wstępne kwestie? Jeżeli tak, to chciałbym zapytać: czy wyrażają państwo zgodę na to, abyśmy przeszli do kolejnej fazy postępowania i uznali, że odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy? Tak. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JanuszSzymański">Mamy wobec tego do wyboru dwie możliwości, albo przystąpimy obecnie do dalszej pracy nad projektem ustawy, albo - jeżeli zostanie zgłoszony inny wniosek - rozważymy inny tryb postępowania.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#JanuszSzymański">Ponieważ nie zgłoszono innego wniosku, przystępujemy do rozpatrzenia przepisów zawartych w projekcie nowelizacji tej ustawy. Chciałbym zapytać, czy ktoś z państwa chciałby wypowiedzieć się na temat zmiany pierwszej dotyczącej art. 3?</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#JanuszSzymański">Czy pani poseł Stolzman chciałaby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MariaStolzman">Bardzo przepraszam, panie przewodniczący, ale zrozumiałam, że powołamy podkomisję, a nie, że przystąpimy od razu do drugiego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JanuszSzymański">Pani poseł, przecież zadałem państwu jasne i zrozumiałe pytanie.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JanuszSzymański">Czy pani poseł chciałaby zgłosić inny wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MariaStolzman">Tak, zgłaszam wniosek o powołanie podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za tym, abyśmy powołali podkomisję?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu za przyjęciem wniosku opowiedziało się 26 posłów, przeciwny był 1 poseł, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że Komisje zdecydowały się powołać podkomisję. W związku z tym proszę pana przewodniczącego Kalembę o przedstawienie kandydatów spośród członków Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StanisławKalemba">Proponuję, aby w skład podkomisji powołać następujących posłów: panią Marię Stolzman, pana Janusza Maksymiuka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanuszSzymański">Proponuję, aby Unię Pracę reprezentował pan poseł Artur Siedlarek.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#JanuszSzymański">Chciałbym zwrócić państwu uwagę, że im liczniejsza podkomisja, tym trudniejsza w niej praca. Dlatego proponuję powołanie podkomisji, która sprawnie przygotuje sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#JanuszSzymański">Chciałbym wobec tego prosić przedstawicieli Klubu SLD w Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej o przedstawienie propozycji dotyczącej składu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ZofiaGrzebiszNowicka">Poseł Janusz Maksymiuk oraz poseł Stanisław Kopeć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanuszSzymański">Jakie są propozycje przedstawicieli Klubu PSL?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#StanisławKalemba">Pan poseł Mieczysław Kasprzak oraz poseł Wojciech Szczęsny-Zarzycki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JanuszSzymański">Klub Unii Wolności będzie, zgodnie z propozycją pana posła Wujca, reprezentowała pani poseł Stolzman, natomiast Klub Unii Pracy, pan poseł Siedlarek.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JanuszSzymański">Czy są inne propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#HenrykSiedlecki">Czy mógłbym zgłosić swoją kandydaturę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JanuszSzymański">Oczywiście. Komisję Ustawodawczą w podkomisji będą reprezentowali: pan poseł Szczepaniak i pan poseł Pańtak.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JanuszSzymański">Jeżeli państwo pozwolą, to odczytam proponowany skład podkomisji. Panowie posłowie: Janusz Maksymiuk, Stanisław Kopeć, Mieczysław Kasprzak, Wojciech Szczęsny-Zarzycki, pani poseł Maria Stolzman, panowie posłowie: Artur Siedlarek, Henryk Siedlecki, Jan Szczepaniak i Kazimierz Pańtak.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#JanuszSzymański">Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#JanuszSzymański">Czy akceptują państwo proponowany skład podkomisji? Tak. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że komisje powołały podkomisję w wymienionym wyżej składzie.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#JanuszSzymański">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>