text_structure.xml
14.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do realizacji jedynego punktu porządku dziennego. Rozpatrzymy poprawki wniesione do projektu ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Rynku Rolnego oraz niektórych innych ustaw. Wszystkie poprawki zgłosiła pani poseł M. Stolzman, przy czym trzy z nich mają charakter merytoryczny, a jedna charakter legislacyjno-redakcyjny.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszSzymański">Przypomnę, że w tej fazie prac nad projektem ustawy rozpatrujemy poprawki w tym sensie, że składamy dla izby rekomendacje.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszSzymański">Oddam teraz głos pani poseł M. Stolzman, aby zechciała powiedzieć o istocie i sensie pierwszej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MariaStolzman">Pierwsza poprawka do art. 4 jest uzupełnieniem ust. 1 pkt 1. Tekst punktu brzmi: „interwencyjny zakup lub sprzedaż produktów rolnych oraz ich przetworów na rynku krajowym i rynkach zagranicznych”. Proponuję na końcu dodać wyrazy: „za pośrednictwem podmiotów rynkowych wyłonionych w drodze otwartych procedur przetargowych”.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MariaStolzman">Zawsze były formułowane zarzuty, że Agencja działa w bardzo wąskim kręgu firm, nie dopuszczając innych do udziału w swoich transakcjach. Uważam, że wszystkie podmioty, które spełniają warunki określone przez Agencję, powinny być dopuszczone do obrotów z tą Agencją. Obecnie obowiązują przepisy o przetargach i nie rozumiem, dlaczego Agencja ma być wyłączona z procedur przetargowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MariaStolzman">Stąd wynika moja poprawka i zwracam się do Komisji z prośbą o jej przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanuszSzymański">Dziękuję pani poseł za klarowne przedstawienie istoty poprawki. Proszę przedstawiciela rządu o zajęcie stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RyszardSmolarek">Poprawka ta bardzo precyzyjnie określa sposób wyłaniania firm biorących udział w interwencyjnym zakupie lub sprzedaży produktów rolnych oraz ich przetworów na rynku krajowym i rynkach zagranicznych. W ten sposób uściśla przepis, a trzeba jednak pamiętać, że Agencja, z mocy ustawy, te interwencyjne zakupy i sprzedaż podejmuje w określonych sytuacjach. Propozycja pani poseł Stolzman doprowadzi do ubezwłasnowolnienia Agencji i spowoduje, iż podejmowane przez nią decyzje w niektórych sytuacjach staną się nieskuteczne.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#RyszardSmolarek">Oświadczam, że Agencja wszystkie transakcje przeprowadza w drodze przetargu. Nie wiem, skąd pani poseł uzyskała informacje, że nie zawsze tak się dzieje, natomiast faktem jest, że formuły przetargowe mają czasami charakter ograniczony. Agencja ogłasza przetarg z pewnymi uwarunkowaniami zmierzającymi do stabilizowania cen na rynku konsumenta, ponieważ, z mocy ustawy, ma ona stabilizować rynek, ale także ceny.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#RyszardSmolarek">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to prezes Agencji Rynku Rolnego wyjaśni, w jakich okolicznościach poprawka, jeśli zostanie przyjęta, uniemożliwi działanie Agencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzGutowski">Agencja w normalnych sytuacjach stosuje przetargi, natomiast proponowane uściślenie przepisu zahamuje jej działalność w następujących przypadkach.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KazimierzGutowski">Cechą interwencji jest jej powszechność. Stosując zakupy interwencyjne, np. na rynku zboża, dopuszczamy wszystkie podmioty, które spełniają określone wymogi. Uważam, że w tej sytuacji nie może być stosowany przetarg, gdyż każdego roku przed żniwami podpisujemy około 700 umów, właściwie z każdym magazynem. Stosowanie przetargu zahamowałoby pracę w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KazimierzGutowski">Następny argument - rząd w sporadycznych przypadkach zleca Agencji wykonanie określonych działań. W 1995 r. Agencja sprzedała zboże tylko tym podmiotom, które mogły przemleć zboże, a ponadto miały one stosować cenę mąki. Nie chodziło więc o uzyskanie zysku.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszSzymański">Myślę, że mamy klarowną sytuację. Czy pan poseł sprawozdawca chciałby zabrać głos, jako opiekujący się projektem ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejŚmietanko">Nie chciałbym przedłużać dyskusji, zwłaszcza że znana jest specyficzna działalność Agencji. Składam wniosek o odrzucenie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanuszSzymański">Pan poseł Śmietanko wystąpił jako przeciwnik poprawki. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanuszSzymański">Poprawka została odrzucona stosunkiem głosów: 6 - za, 20 - przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do drugiej poprawki i zanim pani poseł Stolzman ją omówi, chcę prosić o skreślenie wyrazu „kapitałowych”, gdyż są dwie spółki prawa handlowego, tzn. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JanuszSzymański">Czy pani poseł wyraża zgodę na taką autopoprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MariaStolzman">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanuszSzymański">Proszę zarekomendować swoją poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MariaStolzman">Chciałam rozszerzyć zakres statutowych zapisów, o których mowa w art. 2, o określenie zasad udziału Agencji w spółkach prawa handlowego.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MariaStolzman">Agencja tworzy bardzo dużo tych spółek i lokuje w nie sporo pieniędzy, a potem ma wpływ na ich działalność. Chodzi głównie o rynki hurtowe. W ten sposób Agencja ingeruje wyraźnie w ten rynek, co nie jest jej rolą. Naszym zdaniem, Agencja powinna tworzyć tego typu spółki, a następnie wycofywać się z nich. W momencie, gdy te spółki już działają, kapitał Agencji należy stopniowo z nich wycofywać. Chciałabym, aby ta procedura była zapisana w statucie Agencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RyszardSmolarek">Opowiadamy się za przyjęciem tej poprawki. Chcę tylko wnieść sprostowanie do wypowiedzi pani poseł, bowiem Agencja nie tworzy bardzo dużo spółek. Korzysta ona jedynie z uprawnień ustawowych i zamienia swoje wierzytelności na udziały w spółkach.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#RyszardSmolarek">Stwierdzenie, iż Agencja tworzy bardzo dużo spółek sugeruje, że tworzy je dobrowolnie. Nie robi tego z własnej inicjatywy.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#RyszardSmolarek">Popieram poprawkę pani poseł Stolzman, aby w statucie Agencji zostały opisane zasady jej udziału w spółkach prawa handlowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MariaStolzman">Dopiero obecnie nowelizowana ustawa upoważnia Agencję do lokowania pieniędzy w giełdy. Do tej pory nie było ustawowych upoważnień dla Agencji w tym zakresie. Nie powołujmy się więc na ustawę, której jeszcze nie ma.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MariaStolzman">Nie twierdzę, że Agencja nie powinna dokonywać takich operacji - jest to potrzebne działanie - natomiast uważam, że powinno ono być opisane w statucie Agencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanuszSzymański">W ustawie wymienione są tylko przykładowe pola, które mogą być uregulowane w statucie, co oznacza, że mogą zostać również określone zasady, o których mowa w poprawce. Poza tym są inne przepisy, przede wszystkim prawa budżetowego, które określają, czy organy o charakterze urzędów administracji centralnej mogą tworzyć tego typu podmioty, czy nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejŚmietanko">Wypowiedź pani poseł Stolzman wymaga sprostowania. Agencja nie inwestowała w giełdy środków budżetowych. Zainwestowała pieniądze pochodzące z daru kukurydzy dla Polski w 1992 r. Rząd USA wyraził zgodę, by pieniądze - nie nasze pieniądze - które miały być przeznaczone na dopłatę do importu komercyjnego, w przypadku braku pasz, zostały skierowane na budowę rynku hurtowego. Zaproponowaliśmy, by stroną dysponującą tymi pieniędzmi i występującą przed stroną amerykańską była Agencja Rynku Rolnego. Nie należy imputować, że ktoś wydaje pieniądze budżetowe na budowę rynku hurtowego. Dopiero realizacja pożyczki ASAL przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umożliwi zaangażowanie środków parabudżetowych (jest to pożyczka spłacona przez ministra finansów) na budowę giełd hurtowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia drugiej poprawki?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został przyjęty jednomyślnie - głosowało 33 posłów.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JanuszSzymański">Poprawkę trzecią i czwartą w sprawie art. 9 rozpatrzymy łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MariaStolzman">Poprawka wynika stąd, że od bardzo dawna mam kontakt z Agencją. Jeszcze w 1990 r. pracowałam nad ustawą o utworzeniu Agencji Rynku Rolnego. Różne były z nią moje kontakty. Przeważnie sprowadzały się do tego, że bardzo trudno było uzyskać jakiekolwiek dane.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MariaStolzman">W przeszłości wielokrotnie mówiliśmy, że Agencja sporo pieniędzy wydała niewłaściwie i nie ma szans na to, by je odzyskać. Kiedy zwróciliśmy się z biura pani premier Suchockiej do ministra finansów o informacje, jak jest prowadzona gospodarka finansowa Agencji, otrzymywaliśmy zawsze odpowiedź, że minister finansów nie otrzymuje materiałów i nie ma żadnego wglądu w sprawę Agencji. Wobec tego kilkakrotnie na posiedzenia Sejmu i komisji sejmowej był formułowany postulat, aby Agencja znajdowała się pod nadzorem ministra finansów w zakresie zgodności wydatkowania środków, określonych w ust. 3, z celami funkcjonowania Agencji. Chodzi o to, aby pieniądze nie mogły być wydawane na inne cele niż te, które są określone w ustawie albo wynikają z polecenia ministra, bo taka możliwość też istnieje.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanuszSzymański">Podzielam troskę pani poseł, ale poprawka nie realizuje tej myśli, którą pani w tej chwili przedstawiła, bowiem w ust. 3 jest mowa tylko o przychodach, a nie o wydatkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MariaStolzman">Mówię o wydatkowaniu środków określonych w ust. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanuszSzymański">Proszę, aby pan minister Smolarek ustosunkował się do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#RyszardSmolarek">Nie popieramy tej poprawki, bowiem w projekcie ustawy w trzech miejscach jest zagwarantowana nadzorcza funkcja ministra finansów. Według art. 4 ust. 1 pkt 3 prezes Agencji będzie przedstawiał Radzie Ministrów do zatwierdzenia zaopiniowany przez ministrów: rolnictwa i gospodarki żywnościowej, finansów oraz Radę Agencji Rynku Rolnego roczny program działań interwencyjnych, który obejmuje, cytuję: „środki niezbędne na działania interwencyjne”.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#RyszardSmolarek">Ponadto o nadzorczej roli ministra finansów jest mowa w art. 7. Zgodnie z tym przepisem prezes Agencji składa półroczne i roczne sprawozdania z działalności Agencji prezesowi Rady Ministrów, ministrowi rolnictwa i gospodarki żywnościowej, ministrowi finansów, a także sejmowej i senackiej Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#RyszardSmolarek">Należy także zauważyć, że zgodnie z art. 10, Agencja działa zgodnie z planem finansowym, obejmującym rok obrachunkowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym. Roczny plan Agencji ustala jej prezes w porozumieniu z ministrem rolnictwa i gospodarki żywnościowej oraz z ministrem finansów.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#RyszardSmolarek">W tej sytuacji poprawka wprowadza kolejną regulację o nadzorczej funkcji ministra finansów i dlatego uważamy, że jest ona zbędna.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MariaStolzman">Odpowiadając panu ministrowi, chcę podkreślić, że złożenie sprawozdania nie jest nadzorem, lecz kontrolą, która odbywa się post factum. Minister finansów nie ma wpływu na bieżącą działalność Agencji i co najwyżej na podstawie sprawozdania może zażądać ukarania kogoś, jeśli stwierdzi jakąś nieprawidłowość.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do głosowania nad trzecią i czwartą poprawką.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JanuszSzymański">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia tych poprawek?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JanuszSzymański">Wniosek został odrzucony stosunkiem głosów: 7 - za, 25 - przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#JanuszSzymański">Pan poseł Śmietanko, podczas trzeciego czytania projektu ustawy, przedstawi te poprawki z rekomendacją Komisji. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>