text_structure.xml 43 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanSzczepaniak">W imieniu prezydiów Komisji: Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Samorządu Terytorialnego oraz Ustawodawczej otwieram wspólne posiedzenie. Jedynym punktem porządku obrad jest rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o izbach rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanSzczepaniak">Do projektu ustawy przekazanego przez Sejm, Senat zgłosił 20 poprawek. Na dzisiejszym posiedzeniu możemy zaakceptować lub odrzucić te poprawki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanSzczepaniak">Proponuję tryb pracy polegający na tym, że przedstawiciel Senatu będzie referował poprawki wraz z ich uzasadnieniem, a następnie kolejno wysłuchamy głosu popierającego poprawkę i głosu przeciwnego propozycji Senatu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanSzczepaniak">Przystępujemy do rozpatrywania uchwały Senatu, który w pierwszej poprawce proponuje skreślenie w art. 1 ust. 1 wyrazów: „działający na rzecz rozwiązania problemów rolnictwa”.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanSzczepaniak">Po ewentualnym wprowadzeniu poprawki ustęp ten brzmiałby w sposób następujący: „tworzy się samorząd rolniczy reprezentujący interesy zrzeszonych w nim podmiotów”.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanSzczepaniak">Proszę o uzasadnienie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Jest to poprawka natury redakcyjnej. Ponieważ samorząd rolniczy ma reprezentować interesy zrzeszonych członków, a więc rolników, nie jest potrzebne zapisywanie, iż ma on działać na rzecz rolnictwa. Jest to oczywiste.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MariaStolzman">Nie zgadzam się z tą poprawką i stawiam wniosek o pozostawienie zapisu w brzmieniu zaproponowanym przez Sejm, gdyż poprawka zawęża rolę izb rolniczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanSzczepaniak">Poseł M. Stolzman wnosi o odrzucenie poprawki. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanSzczepaniak">W głosowaniu nikt z posłów nie opowiedział się za przyjęciem poprawki nr 1 Senatu, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanSzczepaniak">Poprawkę nr 1 rekomendować będziemy do odrzucenia.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JanSzczepaniak">W poprawce nr 2 Senat proponuje nowe brzmienie art. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Nie jest to poprawka merytoryczna, ma ona wyłącznie charakter językowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanSzczepaniak">Kto chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Ponieważ w art. 3 mówimy o jednostkach organizacyjnych samorządu rolniczego, dlatego w art. 2 nie możemy wprowadzić pojęcia tychże jednostek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanSzczepaniak">Padł wniosek o odrzucenie poprawki nr 2 Senatu. Czy ktoś jest przeciwny temu?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanSzczepaniak">Ponieważ nikt nie jest przeciwny odrzuceniu poprawki nr 2 drogą, consensusu poprawkę nr 2 rekomendujemy do odrzucenia.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JanSzczepaniak">Przechodzimy do poprawki nr 3 dotyczącej art. 3 ust. 4. Poprawka ta jest konsekwencją odrzuconej poprawki nr 1, a Senat wnioskuje w niej skreślenie wyrazów: „działają na rzecz rolnictwa”.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś z posłów jest przeciwny odrzuceniu poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JanSzczepaniak">Ponieważ nikt nie jest przeciwny odrzuceniu tej poprawki, nikt nie wstrzymał się od głosu, Komisje będą rekomendowały odrzucenie poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#JanSzczepaniak">W poprawce nr 4 Senatu, dotyczącej art. 5 ust. 1, proponuje się dodanie w pkt. 1 po wyrazach: „produkcji rolnej” wyrazów „oraz rynku rolnego”.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#JanSzczepaniak">Skoro nie ma głosów przeciwnych przyjęciu poprawki nr 4, połączone Komisje będą rekomendowały jej przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#JanSzczepaniak">Poprawka nr 5 dotyczy również art. 5 ust. 1 pkt 2. W poprawce tej Senat proponuje zastąpienie wyrazu „przepisów”, wyrazami „aktów prawnych dotyczących rolnictwa i gospodarki żywnościowej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MariaStolzman">Proponuję skreślenie tej poprawki, gdyż jest to zawężenie działania izb rolniczych, które mogą wypowiadać się równie dobrze np. w sprawach samorządowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Popieram uwagę poseł M. Stolzman.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś chciałby bronić poprawki nr 5?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś jest przeciwny odrzuceniu poprawki nr 5, padł wniosek o jej odrzucenie?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JanSzczepaniak">Wobec braku sprzeciwów Komisje będą rekomendowały odrzucenie poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JanSzczepaniak">Poprawka nr 6 również dotyczy art. 5. W poprawce tej Senat proponuje dwie zmiany.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JanSzczepaniak">W ust. 1 dodaje się nowy pkt 3 w brzmieniu „prowadzenie działań na rzecz tworzenia rynku rolnego oraz poprawy warunków zbytu płodów rolnych i produktów rolnych”.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś chciałby się wypowiedzieć na ten temat? Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#JanSzczepaniak">Skoro nie ma sprzeciwów, Komisje będą rekomendowały przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#JanSzczepaniak">Przechodzimy do drugiej części poprawki nr 6. W myśl tej poprawki dotychczasowe punkty 3–16 oznacza się jako 4–17. Jest to konsekwencja pierwszej części poprawki.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#JanSzczepaniak">Nie ma sprzeciwów, przyjmujemy poprawkę nr 6 w całości.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#JanSzczepaniak">Przechodzimy do poprawki nr 7. Poprawka ta dotyczy również art. 5. W myśl tej poprawki w art. 5 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#JanSzczepaniak">„ust. 2. Ustawy mogą nakładać na izbę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#JanSzczepaniak">Ust. 3. Izby mogą wykonywać zadania z zakresu administracji rządowej lub z zakresu zadań własnych gminy na podstawie porozumień z właściwymi organami tej administracji lub gminy”.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#JanSzczepaniak">Natomiast Sejm w art. 5 ust. 2 uchwalił następujący zapis: „Izby mogą wykonywać zadania zlecone z zakresu administracji rządowej przekazane ustawami lub na podstawie porozumień z właściwymi organami administracji rządowej”.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#JanSzczepaniak">Ust. 3 zaś w sejmowej wersji ma brzmienie następujące: „Izby mogą realizować zadania przekazane w drodze porozumienia przez organy samorządu terytorialnego z zakresu zadań własnych gminy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Chodzi o to, że w wersji sejmowej jest zapis, iż izby rolnicze mogą wykonywać zadania, które są nałożone ustawami. Zwracam uwagę na wyraz „mogą”; mogą, czyli nie muszą.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Natomiast nie wyobrażam sobie sytuacji, w której Sejm uchwali ustawę i nałoży obowiązek wykonywania zadań, a izba stwierdzi, że nie będzie wykonywała zadania, gdyż nie musi tego czynić.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Intencją senackiej poprawki było dostosowanie tego przepisu do przepisów ustawy o samorządzie terytorialnym, w której znajduje się taka sama konstrukcja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MariaStolzman">Popieram raczej zapis sejmowy, ponieważ daje on większą autonomię izbie rolniczej. Jeżeli izba będzie mogła wykonać zadanie i dostanie na nie środki, to je wykona.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MariaStolzman">Natomiast nie może się podejmować wykonywania zadań nałożonych przez ustawę, gdyż wytworzy się sytuacja taka sama jak w przypadku samorządów, na które nakładamy coraz to nowe obowiązki, „zapominając” przeznaczyć pieniądze na ich realizację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanSzczepaniak">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WitMajewski">Sejm zawsze ma prawo nadawać obywatelom i organizacjom w trybie ustawy określone obowiązki, ale nie trzeba tego zapisywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanSzczepaniak">Czyli poseł W. Majewski opowiada się za odrzuceniem poprawki Senatu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś ma odmienne zdanie? Skoro nie ma odmiennych zdań ani sprzeciwów w tej kwestii rozumiem, że jest zgoda na odrzucenie poprawki nr 7. Wobec tego poprawka nr 7 będzie rekomendowana do odrzucenia.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JanSzczepaniak">Przechodzimy do poprawki nr 8. Poprawka ta dotyczy art. 6 ust. 3. Senat proponuje, aby w ust. 3 po wyrazie „upoważnić” dodać wyrazy „w formie pisemnej”.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JanSzczepaniak">Czy jest ktoś przeciwny przyjęciu tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Użycie wyrazu „upoważnił” jest wystarczające do stwierdzenia, iż chodzi o upoważnienie pisemne, a nie inne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanSzczepaniak">Osobiście w tej sytuacji nie widzę żadnej komplikacji. Nic się nie stanie, jeżeli dodamy wyrazy „w formie pisemnej”.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JanSzczepaniak">Skoro jednak Biuro Legislacyjne postawiło ten problem, musimy się do niego ustosunkować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Nie jest to tak oczywiste, jak to stwierdził przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, sporo w ustawie o terenowych organach administracji rządowej jest taki zapis. Sformułowanie to wzięte jest z tej właśnie ustawy. Wojewoda musi pisemnie upoważnić pracownika urzędu, żeby wydawał decyzje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanSzczepaniak">Posłowie opowiedzieli się za przyjęciem tej poprawki. Czy jest sprzeciw w tej kwestii?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JanSzczepaniak">Skoro nie ma sprzeciwów, połączone Komisje poprawkę nr 8 będą rekomendowały do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JanSzczepaniak">Przechodzimy do poprawki nr 9. W poprawce tej Senat proponuje w art. 6 ust. 4 następujące brzmienie „W postępowaniu administracyjnym organami wyższego stopnia są:</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#JanSzczepaniak">1) w sprawach z zakresu administracji rządowej - wojewoda,</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#JanSzczepaniak">2) w sprawach z zakresu zadań własnych gminy samorządowe kolegium odwoławcze”.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#JanSzczepaniak">Treść zaproponowana przez Sejm była następujące: „W przypadku decyzji administracyjnych organem wyższego stopnia jest:</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#JanSzczepaniak">1) w sprawach z zakresu administracji rządowej - wojewoda,</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#JanSzczepaniak">2) w sprawach zadań własnych samorządowe kolegium odwoławcze”</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W uzasadnieniu Senatu dotyczącym poprawki 9 czytamy, że wojewoda lub wojewódzki sejmik samorządowy są jedynie organami odwoławczymi w sprawach decyzji, podczas gdy zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, są one organami odwoławczymi również w innych sprawach, np. zażaleń.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W wersji sejmowej w art. 5 ust. 1 zostało zapisane „sprawy indywidualne z zakresu administracji rządowej oraz wynikające z zakresu zadań własnych gminy, załatwiane są w trybie postępowania administracyjnego”.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Konkludując, Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu jest za odrzuceniem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Przy stosowaniu trybu administracyjnego nie ma znaczenia, kto jest organem odwoławczym. Mamy wiele ustaw szczegółowych, które precyzują w niektórych sprawach, kto jest organem odwoławczym, mimo że stosuje się do tych spraw przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Weźmy chociażby ustawę o nasiennictwie. Mówi się w niej o inspektoratach okręgowych i centralnym inspektoracie. Wyraźnie zostało zatem wypunktowane, który organ jest organem nadrzędnym.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Przy zachowaniu wersji sejmowej pozostanie w zapisie pewna niejasność polegająca na tym, że skoro organy te są organami odwoławczymi tylko od decyzji administracyjnych, to nie wiadomo, kto będzie organem odwoławczym od zażalenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MariaStolzman">Bez wątpienia powinni tę kwestię rozstrzygnąć prawnicy, ale z innych ustaw pamiętam, że tryb odwoławczy został określony raz na zawsze i nie trzeba tego powtarzać w każdej ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanSzczepaniak">Myśmy w ustawie zapisali to postanowienie, a Senat zaproponował zmianę. Na obecnym etapie możemy tylko przyjąć lub odrzucić tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JanSzczepaniak">Wydaje mi się, że Senat ma rację, wobec czego wnoszę o przyjęcie tej poprawki, natomiast poseł M. Stolzman jest za jej odrzuceniem.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#JanSzczepaniak">Przechodzimy do głosowania poprawki nr 9. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 9 Senatu?</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#JanSzczepaniak">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 20 posłów, 14 posłów było przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#JanSzczepaniak">Komisje będą rekomendowały przyjęcie poprawki nr 9.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#JanSzczepaniak">Poprawka nr 10 dotyczy art. 7. Senat proponuje, aby w ust. 2 tego artykułu po wyrazie „handlowego” dodać wyrazy „które prowadzą działalność w zakresie zgodnym z zadaniami ustawowymi i statutowymi izby”.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#JanSzczepaniak">Natomiast wersja sejmowa ma następujące brzmienie: „Izba lub izby mogą być jedynie udziałowcami lub akcjonariuszami spółek prawa handlowego”.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#JanSzczepaniak">Czyli do dotychczasowego brzmienia Senat proponuje dodanie drugiej części zdania, co ma jakby charakter uzupełnienia sejmowego zapisu. Chodzi o te spółki handlowe, które prowadzą działalność w zakresie zgodnym z zadaniami ustawowymi i statutowymi gminy.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś chce wypowiedzieć się w tej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#StanisławKalemba">Rozumiem, że w przypadku tej poprawki treść zapisu się nie zmienia, natomiast wprowadzone zostaje inne sformułowanie.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#StanisławKalemba">Proponuję pozostawienie zapisu w wersji sejmowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanSzczepaniak">Poseł S. Kalemba zaproponował pozostawienie tekstu w brzmieniu przyjętym przez Sejm, tzn. proponuje odrzucenie poprawki nr 10 lit. a).</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś ma odmienne zdanie w tej kwestii?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś sprzeciwia się odrzuceniu poprawki nr 10, zapisanej pod lit. a)?</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#JanSzczepaniak">Nie ma sprzeciwów, wobec czego będziemy proponowali odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#JanSzczepaniak">W drugiej części poprawki nr 10 zapisanej pod lit. b) Senat proponuje w art. 7 skreślić ust. 3 i dotychczasowy ust. 4 oznaczyć jako ust. 3. Jest to konsekwencja poprzedniej poprawki, wobec czego odrzucamy również i tę poprawkę. Czy ktoś jest temu przeciwny? Ponieważ nie ma sprzeciwów, proponujemy również odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#JanSzczepaniak">Przechodzimy do poprawki nr 11 dotyczącej art. 19.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#JanSzczepaniak">W poprawce tej czytamy: „w art. 19 pkt 1 skreśla się, a dotychczasowe pkt. 2–7 oznacza się jako pkt. 1–6”.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#JanSzczepaniak">Dla jasności sytuacji przytoczę wersję sejmową art. 19 pkt 1. „Do właściwości zarządu należą wszystkie sprawy izby nie zastrzeżone ustawą lub statutem dla innych organów, a w szczególności: 1) przygotowywanie projektów uchwał walnego zgromadzenia”.</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#JanSzczepaniak">Właśnie treść zacytowanego pkt. 1 Senat proponuje skreślić.</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#JanSzczepaniak">Kto chciałby się wypowiedzieć na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#StanisławKalemba">Powszechnie stosowana jest taka praktyka, że zarząd i tak będzie opracowywał projekty uchwał. Wobec tego chciałbym się dowiedzieć, co było powodem wykreślenia w art. 19 pkt 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Chodzi o to, że przy zapisie zaproponowanym przez Sejm, Senat miał wątpliwość, czy art. 19 pkt 1 nie powoduje, że zarząd będzie miał wyłączne prawo przygotowywania projektów uchwał, podczas gdy projekty takie na pewno będzie przygotowywała komisja rewizyjna, jeżeli chodzi o absolutorium dla zarządu.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Senat uznał, że będzie lepszym wyjściem, jeżeli sprawy te regulował będzie statut izby rolniczej, niż miałaby to robić ustawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanSzczepaniak">Uchwały obejmują nie tylko absolutorium, chodzi w ogóle o uchwały izby rolniczej. Czyli w pkt. 1 zawarte było szersze pojęcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WitMajewski">Proponuję odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanSzczepaniak">Kto chce wystąpić w obronie poprawki?</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JanSzczepaniak">Skoro nie ma sprzeciwów wobec wniosku posła W. Majewskiego o odrzucenie poprawki nr 11, będziemy ją rekomendować do odrzucenia.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#JanSzczepaniak">Poprawka nr 12 dotyczy art. 28 ust. 2. Senat proponuje następujące brzmienie tegoż ustępu: „Spis uprawnionych do udziału w głosowaniu, o których mowa w art. 3 ust. 3, sporządza się w urzędzie gminy. Sporządzanie spisu jest zadaniem zlecanym gminie”.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#JanSzczepaniak">W wersji sejmowej art. 28 ust. 2 brzmiał: „Uprawnieni do udziału w głosowaniu wpisywani są do spisu sporządzonego w urzędzie gminy, jako zadanie zlecone. Spis sporządza się na podstawie osób uprawnionych, o których mowa w art. 3 ust. 3”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MariaStolzman">Nie widzę różnicy pomiędzy obiema wersjami. Czy jest to tylko kwestia stylistyki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JanSzczepaniak">Jest to stylistyka jaśniejsza niż w sejmowej wersji.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 12?</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#JanSzczepaniak">Skoro nie ma sprzeciwów, Komisje będą rekomendowały przyjęcie poprawki nr 12.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#JanSzczepaniak">Poprawka nr 13 dotyczy również art. 28. Senat proponuje w art. 28 ust. 6 skreślenie wyrazu „wyborców”.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#JanSzczepaniak">W wersji sejmowej zdanie to, w całości, ma następujące brzmienie: „Sąd rozpoznaje skargę w postępowaniu nieprocesowym, w składzie jednego sędziego, w terminie 3 dni od daty wniesienia skargi”.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#JanSzczepaniak">Postanowienie sądu doręcza się osobie, która wniosła skargę oraz organowi, który sporządził spis wyborców. Od postanowienia przysługują środki odwoławcze”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#KazimierzCzaplicki">Chodzi o wyraz „wyborców”, który przemknął się w procesie legislacyjnym. Cała ustawa mówi o uprawnionych do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JanSzczepaniak">Ponieważ poprzednio mówi się o uprawnionych do głosowania, tym samym merytorycznie nie zmienia się treść tego artykułu. Wobec tego proponuję przyjęcie poprawki Senatu. Czy ktoś jest innego zdania lub przeciwny przyjęciu tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JanSzczepaniak">Skoro nie ma sprzeciwów, poprawkę tę będziemy rekomendować do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#JanSzczepaniak">Poprawka nr 14 dotyczy art. 35 pkt 7. W wersji sejmowej zapis ten ma brzmienie następujące: „Dochody izby pochodzą z odpisów w wysokości 2% uzyskanych wpływów z tytułu podatku rolnego po pierwszych 4 latach działania izby, pobieranego na obszarze działania izby”.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#JanSzczepaniak">Senat proponuje, aby w pkt. 7 przecinek zastąpić kropką i skreślić pkt 8.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#JanSzczepaniak">Pkt 8 w wersji sejmowej ma następujące brzmienie: „z opłat z tytułu usług świadczonych przez izbę”. Czyli Senat wykreśla możliwość dochodów izby z opłat z tytułu świadczonych przez izbę usług.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MariaStolzman">Izba może wykonywać różna zadania usługowe zgodne ze swoimi uprawnieniami, włącznie z tak prozaicznymi jak obcinanie racic bydłu. Nie ma żadnego powodu, aby nie mogła za to wziąć opłaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JanSzczepaniak">Na wspólnych Komisjach również długo dyskutowaliśmy nad tą kwestią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Nikt nie neguje, że izba rolnicza może prowadzić działalność gospodarczą, polegającą na obcinaniu racic. Jednak według art. 7 izba może prowadzić taką działalność za pośrednictwem spółki.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Dochody z tej działalności są określone w art. 35 pkt 3. Nagle pojawia się pkt 8, który mówi o jakiejś innej działalności niejako prowadzonej bezpośrednio przez izbę, podczas gdy izba może prowadzić działalność tylko za pomocą spółki.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Rodzi się pytanie, co to są za dochody, skoro ten artykuł nie pozwala bezpośrednio prowadzić izbie działalności gospodarczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#StanisławKalemba">Przypomnieć chcę dyskusję i wątpliwości, jakie pojawiły się podczas pracy nad projektem ustawy, a także na wspólnym posiedzeniu trzech Komisji. Nie chodzi bowiem w tym przypadku o typową działalność gospodarczą. W grę może wchodzić działalność polegająca na przykładne zorganizowanie przez izbę szkolenia, za co weźmie określone pieniądze. To nie jest typowa działalność gospodarcza. Izba wyznacza odpłatność, aby pokryć koszty zorganizowania i przeprowadzenia zajęć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#RyszardKujawa">Dochody izby mogą wynikać z działalności spółki. Jeżeli spółka jest własnością izby, to uchwałą tejże spółki dochody, czyli nadwyżki mogą być przekazane na działalność statutową.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#RyszardKujawa">Konkludując proponuję, aby pozostawić ten zapis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JanSzczepaniak">Jest wniosek o odrzucenie poprawki Senatu, czy ktoś sprzeciwia się temu?</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#JanSzczepaniak">Skoro nie ma sprzeciwów, będziemy rekomendowali odrzucenie poprawki nr 14.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#JanSzczepaniak">Przechodzimy do poprawki nr 15. Poprawka dotyczy art. 46. Senat proponuje nowe brzmienie tego artykułu. Art. 46 w wersji sejmowej miał treść następującą: „Nadzór nad działalnością izb sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem”.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#JanSzczepaniak">Senat proponuje, aby zapisać: „Działalność izb podlega nadzorowi legalności”. Ani w wersji sejmowej ani w senackiej nie zapisano, kto ten nadzór ma sprawować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Po raz pierwszy spotykam się w ustawie ze sformułowaniem „nadzór legalności”. W wersji sejmowej sformułowanie uzgodnione zostało podczas posiedzenia Rady Legislacyjnej. Według tych ustaleń zapis powinien brzmieć: „Nadzór nad działalnością sprawowany jest na podstawie zgodności z prawem”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JanSzczepaniak">Przyznam, że w ustawie nie spotykałem określenia „nadzór legalności”. Skąd zatem Senat wywiódł takie sformułowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Legalność oznacza zgodność prawem, a zatem obydwa określenia oznaczają to samo. Z pewnej praktyki funkcjonowania izb wywodzi się, że one działają legalnie, tzn. zgodnie z prawem. Czyli w tym przypadku nie ma żadnej sprzeczności. Naszym zdaniem, wersja senacka jest lepszym zapisaniem tej samej treści.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JanSzczepaniak">Mam wątpliwości, czy jest to lepsze sformułowanie, ale nie będziemy w tej kwestii wieść sporu.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#JanSzczepaniak">Padł wniosek o odrzucenie tej poprawki. Czy ktoś z posłów sprzeciwia się temu wnioskowi?</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#JanSzczepaniak">Skoro nie ma sprzeciwów poprawka nr 15 będzie rekomendowana przez Komisje do odrzucenia.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#JanSzczepaniak">W poprawce nr 16 dotyczącej art. 47 Senat proponuje, aby w ust. 2 po wyrazie „zleconych” dodać wyrazy „w drodze porozumienia”.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#JanSzczepaniak">W wersji sejmowej treść tego ustępu ma następujące brzmienie: „Nadzór nad gospodarką izby, w zakresie wykorzystania środków przekazanych na realizację zadań zleconych, sprawuje organ zlecający te zadania”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">W poprawce tej chodziło o wyeliminowanie pewnego lapsusu językowego.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">W art. 47 ust. 2 mówi się, że nadzór nad gospodarką izby, w zakresie wykorzystania środków przekazanych na realizację zadań zleconych, sprawuje organ zlecający te zadania.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Chciałbym zatem przypomnieć, że są dwa organy, które mogą zlecić te zadania. Może to być organ administracji działający w drodze porozumienia, ale może to także być Sejm działający drogą ustawy.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Powstaje pytanie, kto będzie organem nadzoru, jeżeli Sejm będzie zlecać zadania w drodze ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MariaZajączkowska">Już wcześniej zapisaliśmy „w drodze porozumienia”. Pamiętać trzeba, że Sejm nie jest instytucją, która coś zleca, a zatem izba rolnicza nie będzie podpisywała z Sejmem porozumienia nt. przejęcia zadań zleconych. Sejm tworzy prawo, według którego izba będzie musiała wykonywać zadania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JanSzczepaniak">Czy poseł sprawozdawca chciałby się wypowiedzieć w sprawie tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#StanisławKopeć">Jestem za odrzuceniem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JanSzczepaniak">Czy są inne wniosku lub czy ktoś sprzeciwia się odrzuceniu poprawki nr 16?</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#JanSzczepaniak">Nie ma sprzeciwów, będziemy rekomendowali odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#JanSzczepaniak">Przechodzimy do poprawki nr 17. Poprawka ta dotyczy art. 48. Senat proponuje w ust. 1 wyrazy „uchwałę budżetową” zastąpić wyrazami „uchwały organów izby”.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#JanSzczepaniak">W wersji sejmowej art. 48 ust. 1 brzmiał następująco: „Zarząd izby przedstawia organom nadzoru uchwałę budżetową oraz zatwierdzone przez walne zgromadzenie sprawozdanie z rocznej działalności izby, w terminie 14 dni od daty ich uchwalenia”. W miejsce wyrazów: „Zarząd izby przedstawia organom nadzoru uchwałę budżetową” Senat proponuje wpisanie wyrazów „uchwały organów izby”.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#JanSzczepaniak">Proszę o uzasadnienie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Zdaniem Senatu art. 48 ust. 1 pozostaje w pewnej sprzeczności z art. 48 ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Organ ma 30 dni od chwili doręczenia uchwały. Natomiast izba ma obowiązek dostarczenia właściwie tylko dwóch uchwał. Są to uchwały budżetowe i uchwały z rocznej działalności. Senat uznał, że jeżeli organa nadzoru mają skutecznie wykonywać swoje prawo nadzoru wynikające z ustawy, to obowiązkiem izby powinno być dostarczenie wszystkich uchwał podjętych przez izbę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Przychylam się do uwagi Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#JanSzczepaniak">Jest wniosek o przyjęcie poprawki Senatu. Czy ktoś z posłów jest przeciwny temu wnioskowi? Nie ma sprzeciwów, będziemy rekomendować przyjęcie poprawki nr 17.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#JanSzczepaniak">Przechodzimy do poprawki nr 18. Poprawka ta dotyczy art. 52. Senat proponuje, aby w art. 52 ust. 5 otrzymał nowe brzmienie. Ust. 5 w wersji sejmowej brzmi: „Do ponownych wyborów nie stosuje się przepisu ust. 1”. Z kolei ust. 1 ma brzmienie następujące: „Utworzenie izby następuje, jeżeli w pierwszych wyborach zarządzonych zgodnie z art. 50 ust. 1 wzięło udział co najmniej 20% uprawnionych do głosowania”.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#JanSzczepaniak">Natomiast Senat proponuje, aby ust. 5 rozpoczynający się w wersji sejmowej od wyrazów: „Do ponownych wyborów nie stosuje się...” brzmiał: „Utworzenie izby następuje, jeżeli w ponownych wyborach wzięło udział co najmniej 5% uprawnionych do głosowania”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#HenrykSiedlecki">Stawiam wniosek o odrzucenie tej poprawki, ponieważ jest ona kolejnym utrudnieniem w powstaniu izby.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#HenrykSiedlecki">Na ten temat odbyła się bardzo gorąca dyskusja zarówno na posiedzeniu plenarnym Sejmu, jak i w Komisjach. Wniosek ten powoduje, że mimo zebrania podpisów, mimo głosowania ustalać się będzie kolejny próg głosowania. Procedura taka może być powtarzana nieomal w nieskończoność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#JanSzczepaniak">Rzeczywiście w wersji sejmowej ust. 5 dopuszcza powołanie izby bez żadnych dodatkowych progów, liczba uczestników nie jest tu absolutnie brana pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#JanSzczepaniak">Z wypowiedzi posła H. Siedleckiego wynika, że wnioskuje o odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#StanisławKalemba">Temat ten był już przedmiotem dyskusji podczas obrad zarówno podkomisji, jak i wspólnych obrad Komisji.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#StanisławKalemba">Opowiadam się za przyjęciem poprawki Senatu, co postaram się uzasadnić. Jeżeli warunkiem jest minimum 5% podpisów uprawnionych do głosowania, to uważam, że minimum 5% uprawnionych powinno pójść do wyborów. Skoro 5% uprawnionych do głosowania nie chce izby, to należy się zastanowić, czy utworzenie takiej izby w ogóle ma sens.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#StanisławKalemba">Przyznaję, że jest to sprawa dyskusyjna, ale opowiadam się za przyjęciem poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#HenrykSiedlecki">Na ten temat odbyła się dyskusja podczas posiedzenia połączonych Komisji. Przywrócenie 5% kryterium powoduje, że stawiamy wyższe wymogi niż np. w wyborach do samorządów lokalnych.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#HenrykSiedlecki">W wyborach samorządowych są takie przypadki, gdy o mandat ubiega się dwóch kandydatów i jeden z nich otrzymuje 3 głosy, a drugi 5 głosów, co często stanowi niecały 1% wyborców, ale w wyniku wyborów kandydat uzyskuje mandat.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#HenrykSiedlecki">Natomiast poprawką Senatu podnosimy to kryterium. Pierwsze kryterium, polegające na konieczności zebrania 5% podpisów, stanowi bardzo znaczne utrudnienie przy staraniach o powołanie izby. Uprawnieni mają prawo głosowania, ale nie mają takiego obowiązku.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#HenrykSiedlecki">Z wyłuszczonych powodów przeciwny jestem przyjmowaniu poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MariaStolzman">Przykład samorządu nie jest adekwatny do omawianej kwestii, gdyż samorząd musi być w gminie, natomiast izby być nie musi, jeżeli mieszkańcy sobie tego nie życzą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#HenrykSiedlecki">Obowiązuje równość obywateli, wobec tego nie rozumiem, dlaczego klasa chłopska ma być gorsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#KazimierzCzaplicki">Poprawka Senatu jest dalej idąca niż wynika to z prowadzonej dyskusji. Proszę zwrócić uwagę, że Senat proponuje, aby w ponownych wyborach wzięło udział co najmniej 5% uprawnionych do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#KazimierzCzaplicki">Jeżeli 5% uprawnionych nie weźmie udziału, wówczas przeprowadza się ponowne wybory, czyli można to powtarzać w nieskończoność. Jeżeli nie będzie owych 5%, trzeba będzie znów zabrać 5% uprawnionych i przeprowadzać kolejne wybory za pół roku, a jeżeli i tym razem nie będzie wymaganej frekwencji, odbędą się następne wybory za pół roku. Taka jest konsekwencja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#MariaZajączkowska">Jest zasadne pytanie, czy w ustawie powinna się znaleźć druga część poprawki nr 18 Senatu oznaczona lit. b), w której czytamy: „Do kolejnych wyborów stosuje się odpowiednie przepisy ust. 2–5”.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#MariaZajączkowska">Proszę sobie wyobrazić taką sytuację, w której w jakimś województwie, mimo ponawianych co pół roku wyborów, izba nie zostaje utworzona, ale w ościennych województwach izby takie powstają, świetnie funkcjonują i mieszkańcy tego województwa, o którym powiedziałam na początku, dochodzą do wniosku, że jednak chcieliby u siebie utworzyć izbę.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#MariaZajączkowska">Gdy dojdzie do takiej sytuacji, nie wiadomo, wedle jakiej procedury powinni przeprowadzić utworzenie izby u siebie. W przepisach nie została zamieszczona dalsza perspektywa ewentualnego utworzenia izby. Jeżeli izba w pierwszym roku nie powstanie, to Senat mówi co można zrobić w następnych latach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#JanSzczepaniak">Sprawa chyba już dla wszystkich jest jasna. Zgłoszony został wniosek za przyjęciem poprawki nr 18 i wniosek za odrzuceniem. Wobec tego poddaję poprawkę nr 18 pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#JanSzczepaniak">Za przyjęciem poprawki nr 18 opowiedziało się 9 posłów, 20 posłów było przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#JanSzczepaniak">Komisje będą rekomendowały odrzucenie poprawki nr 18.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#JanSzczepaniak">W poprawce nr 19 Senat proponuje nadać nowe brzmienie art. 53. W wersji sejmowej artykuł ten ma treść następującą: „Izby tworzą Krajową Radę, po powołaniu izb w co najmniej połowie województw”. Senat natomiast proponuje następujące brzmienie art. 53: „W wypadku utworzenia izb w co najmniej połowie województw izby tworzą Krajową Radę”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Poprawka ta wypełnia dwie funkcje. Z jednej strony ma charakter stylistyczny, a z drugiej eliminuje posługiwanie są różnymi terminami. At. 52 mówi o utworzeniu izby, ale art. 53 mówi o powołaniu izby. Nie są to jednak pojęcia tożsame, dlatego Senat, proponując tę poprawkę, ujednolica terminologię i wprowadza wszędzie pojęcie utworzenia izby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zgadzam się z tą argumentacją pod warunkiem, że poprawka ta byłaby napisana prawidłowo. Powinna bowiem brzmieć: „w przypadku utworzenia izby”, a nie „w wypadku”. Rada Legislacyjna już od dłuższego czasu prosi o używanie terminu „przypadki”, a nie „wypadki”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#JanSzczepaniak">Rzeczywiście w naszym prawie wcale nierzadko zdarza się stosować wyraz „w wypadku” tam, gdzie powinien być wyraz „w przypadku”.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#JanSzczepaniak">Zgłaszam wniosek o przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSenatu">Jest to powszechnie stosowana terminologia. W Kodeksie cywilnym i we wszystkich ustawach karnych mówi się „w wypadku”. Nie znam takiego zalecenia Rady Legislacyjnej, w myśl którego należałoby stosować „przypadek” zamiast „wypadek”. Jest to bardzo niewiele znacząca różnica.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#JanSzczepaniak">Zgłaszając wniosek o przyjęcie tej poprawki niejako potwierdziłem to, co teraz mówi przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 19 Senatu?</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#JanSzczepaniak">Przy 1 głosie przeciwny poprawka nr 19 będzie rekomendowana do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#JanSzczepaniak">W poprawce nr 20 Senat proponuje w art. 54 ust. 1 po wyrazie „niż” dodanie wyrazów „przed upływem”, a wyrazy „w rozumieniu art. 53” Senat proponuje skreślić.</u>
          <u xml:id="u-67.4" who="#JanSzczepaniak">Przedstawię brzmienie art. 54 ust. 1 w wersji sejmowej. „Minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej zwołuje pierwsze posiedzenie Krajowej Rady nie później niż 9 miesięcy od dnia utworzenia izby w co najmniej połowie województw”. W wersji sejmowej jest też zapis „w rozumieniu art. 53”.</u>
          <u xml:id="u-67.5" who="#JanSzczepaniak">Senat ma rację, proponując, skreślenie wyrazów: „w rozumieniu art. 53”, gdyż rzeczywiście nie jest tu potrzebne powołanie.</u>
          <u xml:id="u-67.6" who="#JanSzczepaniak">Czy są uwagi do tej poprawki? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-67.7" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu poprawki nr 20? Nie ma sprzeciwów. Wobec tego będziemy rekomendowali Sejmowi przyjęcie poprawki nr 20.</u>
          <u xml:id="u-67.8" who="#JanSzczepaniak">Pozostaje wybór posła sprawozdawcy. Do tej pory posłem sprawozdawcą był poseł S. Kopeć. Ponieważ nie ma innych propozycji ani zgłoszeń, proponuję, aby posłem sprawozdawcą pozostał nadal poseł S. Kopeć.</u>
          <u xml:id="u-67.9" who="#JanSzczepaniak">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>