text_structure.xml
45.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanLityński">Porządek dzienny przewiduje dwa punkty. Pierwszym jest budżet Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Natomiast punkt drugi obejmuje sprawy porządkowe.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanLityński">Ponieważ na poprzednim posiedzeniu Komisji odbyliśmy wstępną dyskusję nad przedłożeniem rządowym budżetu i mieliśmy okazję wysłuchać koreferatu proponuję, aby dzisiaj kontynuować dyskusję w oparciu o materiały opracowane przez PFRON.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanLityński">Na pytania poselskie odpowiadać będą wiceminister G. Andrzejewska i prezes Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych A. Pałka.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WandaSokołowska">Dziękuję przedstawicielom Funduszu za przygotowanie wnikliwie opracowanego materiału. Pozwolił on posłom nie wprowadzonym w problematykę Funduszu zdobyć wiele informacji na ten temat. Szczególnie cenna jest część opisowa, ale również wiele cennych informacji zawiera też sam materiał.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WandaSokołowska">Mam prośbę do przedstawicieli Funduszu, aby na przyszłość tak ustalali terminy naszych wspólnych posiedzeń, aby nie zakłócały pracy toczącej się w Sejmie nad budżetem.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WandaSokołowska">Chciałam też stwierdzić, że dobrze się stało, że na poprzednim posiedzeniu Komisja nie przyjęła projektu budżetu Funduszu, gdyż zmiany w zapisie są bardzo znaczne.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WandaSokołowska">Na str. 11 części opisowej wedle poprzedniego projektu w wydatkach inwestycyjnych widniało zaledwie 10 mld zł. W aktualnej wersji projektu budżetu jest to znacznie więcej. Mam zatem pytanie, czy pieniądze przeznaczone na ukończenie budowy i wyposażenie biurowca Funduszu, wystarczą na całkowite wykonanie tego zadania, czy też część wydatków przeniesiona zostanie na następny rok.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WandaSokołowska">Drugie pytanie dotyczy pkt. 8 ze str. 10, gdzie znajduje się program dla regionów zagrożonych bezrobociem. Czy kwota 150 mld zł, opatrzona komentarzem, że są to pieniądze przeznaczone na pobudzenie aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych zamieszkujących tereny wiejskie, wydatkowana zostanie na konkretne działania, czy też pochłonie ją sporządzenie programu. Zdanie to budzi we mnie wątpliwości, czy jest to zaledwie skonstruowanie planu, czy też jego realizacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BolesławMachnio">Faktycznie sprawozdanie Funduszu zawiera wiele informacji, ale po jego lekturze odczuwam swego rodzaju niedosyt, np. przy wydatkach, co prawda mamy podaną ich kwotę, ale dobrze byłoby jeszcze wyliczyć, ile pieniędzy wypadnie na pomoc dla jednej osoby niepełnosprawnej. To jest istotne, gdyż przy takiej informacji nie można sobie ułożyć obrazu całości.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BolesławMachnio">Pytanie drugie, szczegółowe dotyczy danych zapisanych na str. 2, gdzie czytamy: „Udzielone pożyczki zostały przeznaczone głównie na restrukturyzację zakładów, która pozwoliła w konsekwencji na utrzymanie, bądź zwiększenie zatrudnienia liczby osób niepełnosprawnych”.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#BolesławMachnio">Przy okazji takiej informacji chciałbym wiedzieć o jakie konkretnie zakłady chodzi oraz ile osób niepełnosprawnych z tego skorzysta.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#BolesławMachnio">Kolejna wątpliwość dotyczy informacji zawartej na str. 5, gdzie czytamy, że: „Przewidywany stan środków na koniec 1993 r. obejmuje: należności z tytułu udzielonych pożyczek w latach 1991–1993 w kwocie 2.008.339 mld zł”. Osobiście nie wiem, komu te pożyczki zostały udzielone i kiedy zostaną spłacone. Sądzę, że takie wyjaśnienie lepiej pozwoliłoby zorientować się w gospodarowaniu Funduszem.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Oczywiście nie ma żadnego porównania między tymi dwoma dokumentami, tzn. między tym, który był przedstawiony poprzednio, a tym, który jest przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, ale jeszcze teraz koszty wykazane w planie finansowym, pomimo dołączenia części opisowej, pozostawiają niedosyt informacji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Wobec tego mam kilka pytań. Na budowę i modernizację obiektów służących rehabilitacji przewidziano 300 mld zł. Z zapisu w materiale wynika, że pieniądze te przeznaczone będą na inwestycje związane z rehabilitacją w obiektach służby zdrowia, domach pomocy społecznej i innych obiektach służących rehabilitacji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Przy okazji lektury tego fragmentu powraca pytanie z poprzedniego posiedzenia dotyczące wyboru kierunków. Jest to dokładnie przepisany ten sam plan finansowy, różniący się tylko wysokością planowanych kwot.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KrystynaSienkiewicz">Na przykład te 300 mld zł można rozproszyć, gdyż nie jest to kwota tak wielka, aby uczyniła rewolucję np. w historycznej już wojnie z trzema schodkami, przed którymi bezradnie stają niepełnosprawni, czy innymi przedsięwzięciami.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KrystynaSienkiewicz">Może więc te pieniądze skierować na przystosowanie wszystkich poradni rehabilitacyjnych w Polsce tak, aby były dostępne dla inwalidów, może basenów, czy sal gimnastycznych, może poradni rejonowych? Chodzi o to, żeby można było powiedzieć, iż jakiś jeden program został do końca spełniony.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#KrystynaSienkiewicz">Może skierować te pieniądze do niczym niezagrożonych państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych, podległych ministrowi zdrowia tak, aby były one absolutnie dostępne dla osób niepełnosprawnych? Sama tylko kwota 300 mld zł zawarta w materiale nie pozwala na rozszyfrowanie, na co one mają być przeznaczone. Ta właśnie informacja o szczegółowej dyspozycji najlepiej scharakteryzowałaby działalność Funduszu.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#KrystynaSienkiewicz">Dofinansowanie agend pozarządowych znajduje się w działce budżetowej wespół z dofinansowaniem zakładów pracy chronionej, jednostek budżetowych i osób fizycznych. Wobec tego nie wiem, czy zaplanowana tu kwota 1,058 mld zł, to jest dużo, czy mało. Na jakie cele będą rozdysponowane, na jakie programy, na ile organizacji będą dzielone.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#KrystynaSienkiewicz">Sprawa następna, to zakłady rehabilitacji zawodowej inwalidów. Jest ich 9, jeżeli jeszcze są. Były podległe ministrowi zdrowia. Chciałbym wiedzieć, jaki spotkał je los. Przypomnę, że w nich właśnie zdobywają zawód najciężej poszkodowane dzieci, z najcięższymi dysfunkcjami, pochodzące z biednych rodzin z małych miasteczek i wsi. Zakłady tego typu stwarzają dla nich szanse na w miarę samodzielne życie i niezależność materialną.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#KrystynaSienkiewicz">Znany był mi zamysł likwidacji tych zakładów, czy raczej placówek edukacyjno-wychowawczych. Dotyczy to np. likwidacji Zakładu Rehabilitacji Zawodowej Głuchych w Krakowie.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#KrystynaSienkiewicz">Chciałabym się także dowiedzieć, czy Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych partycypuje w utrzymaniu tych placówek i gdzie jest to zapisane.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#KrystynaSienkiewicz">Interesuje mnie też program dla regionów zagrożonych masowym bezrobociem. Chciałabym wiedzieć, czy stoimy przed nowym programem, czy też będzie to kontynuacja programu już realizowanego. Informacja zawarta w przedstawionym materiale może mylić, gdyż widnieje przy niej zapis, iż jest to program adresowany do ludności wiejskiej, gdzie bezrobocie jest z pewnością jeszcze dotkliwsze, a jego skutki są trudniejsze do likwidowania.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#KrystynaSienkiewicz">Mam też pytanie, czy w 1994 r. nie planuje się działalności gospodarczej i co stało się z jednoosobową spółką Normikoholding i spółką Liwia.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#KrystynaSienkiewicz">Na str. 9 czytamy: „na koszty przeprowadzenia badań ankietowych w grupie 500 tys. osób niepełnosprawnych, w ramach wspólnego programu z Departamentem Pomocy Społecznej w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej, przeznacza się 60 mln zł.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#KrystynaSienkiewicz">Interesuje mnie jaki jest koszt jednostkowy tego badania, gdyż kwota przewidziana na realizację tego programu sprawia wrażenie, że będą to niezwykle kosztowne badania.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#KrystynaSienkiewicz">Widnieje też w materiale kwota 240 mld zł, przewidziana na dofinansowanie zakładów pracy chronionej, ale również warsztatów terapii zajęciowej. Nie wiem w końcu, ile jest tych warsztatów, bo są wśród nich i już uruchomione i dopiero planowane.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#KrystynaSienkiewicz">Jest mnóstwo poczynań Funduszu, które są niedostępne dla ludzi z defektem intelektu, jak pożyczki, adaptacje pomieszczeń, znoszenie barier architektonicznych. Mówię to dlatego, że dla tych ludzi warsztaty terapii zajęciowej są jedyną formą, z jakiej mogą korzystać, aby rozwijać swoje potencjalne zdolności.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#KrystynaSienkiewicz">Interesuje mnie zatem, czy kwota 240 mld zł jest kwotą, która pozwoli tylko na utrzymanie stanu istniejącego, czy na dalszą ekspansję, bo jak wynika z moich obserwacji, warsztaty terapii zajęciowej jakby eksplodowały w ub.r. Z wielką satysfakcją i przyjemnością obserwowałam ich rozwój.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanRulewski">Prosiłbym o szczegółowe dane dotyczące zapisu o znoszeniu barier architektonicznych. Chodzi mi dokładnie o punkty wyborcze. Jest to istotne zagadnienie, gdyż de facto pozbawia się osoby niepełnosprawne praw politycznych. W tym roku będą wybory samorządowe, a lokale albo tak są dobierane, albo są tylko takie możliwości, że nie uwzględniają defektów osób niepełnosprawnych. Znam wiele przykładów z Bydgoszczy, kiedy niepełnosprawni nie uczestniczyli w wyborach z powodu niemożności dostania się do punktów wyborczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanLityński">Przyznam, że nie rozumiem fragmentu pisma dołączonego do planu finansowego PFRON. Oto jego brzmienie: „Wobec wyznaczenia przez sejmową Komisję Polityki Społecznej ponownego terminu prezentacji planu na dzień 3 lutego 1994 r., zmuszony jestem teraz przedstawić zupełnie inny projekt, wynikający ze stwierdzonego stanu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanLityński">W praktyce oznacza to brak możliwości podejmowania przez Państwowy Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 1994 r. nowych przedsięwzięć. Tym samym zakres działań Funduszu sprowadzi się przede wszystkim do kontynuacji działań wynikających z podjętych wcześniej zobowiązań oraz prac porządkujących dotychczasowy tryb dystrybucji środków”.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanLityński">Podpisał prezes zarządu PFRON mgr Andrzej Pałka.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanuszJurek">Chciałbym wiedzieć, jak jest realizowany art. 6 ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Dotyczy on konieczności wnoszenia opłat, wynoszących 40-krotność przeciętnych wynagrodzeń. w razie nie tworzenia stanowisk pracy przez zakłady, w których osoby obecnie będące inwalidami uległy wypadkowi przy pracy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanuszJurek">Interesuje mnie, czy funkcjonują jakieś mechanizmy, które by art. 6 uruchomiły.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejPałka">Chciałbym wyjaśnić sprawę podstawową. Poprzedni materiał prezentowany Komisji, opracowany we wrześniu ub.r. był materiałem przewidującym pewne efekty i przedsięwzięcia. Według wiedzy jaką posiadałem zarówno ja, jak i Rada Funduszu na początku stycznia br., nie było możliwości stworzenia innego materiału, gdyż byłby to znów materiał fakultatywny, a nie oparty na rzeczywistej wiedzy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejPałka">Dopiero 19 stycznia uzyskaliśmy obraz Funduszu wydatkowanego w 1993 r., co przedstawiliśmy w nowym materiale. Mogliśmy też ocenić realne możliwości Funduszu w 1994 r.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AndrzejPałka">Teraz wyjaśnię sens tego zdania, które cytował pan poseł J. Lityński. Z wiedzy jaką uzyskaliśmy w styczniu br. wynika, że Centrala Państwowego Funduszu oraz wojewódzkie ośrodki ds. zatrudnienia i rehabilitacji, podległe Urzędowi Pracy, dysponujące środkami Funduszu, przedsięwzięły różne zadania. Podpisały one wiele umów formalno-prawnych, które skutkują zobowiązaniami finansowymi na 1994 r. w kwocie ok. 6 bln zł. Kwota ta równoważy więc planowane wpływy Funduszu za 1994 r. jest plan, który przedstawiliśmy Komisji, jest w pewnymi niewielkimi korektami rejestrem zobowiązań poczynionych już w przeszłości. Zobowiązania te musimy realizować w 1994 r.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#AndrzejPałka">Mówiąc o 300 mld zł, planowanych na budowę i modernizację obiektów służących rehabilitacji, stwierdzić można, że jest to kwota wynikająca z umów podpisanych w 1993 r., a skutkujących na 1994 r. Podobnie jest z większością kwot zawartych w planie finansowym. Rada Funduszu, zastanawiając się nad planem finansowym, zobowiązała zarząd Funduszu do przeglądu tychże zobowiązań i dokonania niezbędnych przesunięć w niektórych pozycjach.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#AndrzejPałka">Za tzw. źródło rezerwy Rada uznała zobowiązania podjęte w ramach programu usuwania barier architektonicznych.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#AndrzejPałka">Rada zaleciła nam zmniejszenie w tym przypadku zobowiązań o kwotę ponad 750 mld zł z przeznaczeniem tych pieniędzy na inne cele. Stąd zawarta w naszym planie, zaprezentowanym Komisji kwota 359 mld zł na likwidację barier architektonicznych, jest już bardzo znacznie okrojona w stosunku do tego, co było zaplanowane wcześniej. Na ten stan rzeczy nie mamy większego wpływu.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#AndrzejPałka">Poseł K. Sienkiewicz zwróciła uwagę na konieczność strategicznego planowania wydatków na te cele. Muszę powiedzieć, że będzie to możliwe dopiero wówczas, gdy rzeczywiście do końca przejrzymy te zobowiązania i określimy środki nie tyle wolne, co dyspozycyjne jeszcze na 1994 r. Wówczas dopiero będziemy mogli robić politykę strategii wydatkowania Funduszu.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#AndrzejPałka">Niepokój posłów budzą należności z tytułu udzielonych pożyczek w kwocie 2 bln zł. Jest to po prostu ewidencyjna kwota związana z saldem pożyczek. Czyli jest to coś, co funkcjonuje subiektywnie, niezależnie od nas i nie mamy w tym momencie na to żadnego wpływu. Takie jest saldo pożyczek i traktujemy je jako wpływy Funduszu na 1994 r. Wynika to po prostu ze sposobu konstrukcji planu.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#AndrzejPałka">Padło też pytanie o inwestycje Funduszu. Kwota 45 mld zł wynika ze zweryfikowanych kosztorysów. Przedsięwzięcie, o które pytała pani poseł W. Sokołowska, zostanie zakończone w 1994 r.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#AndrzejPałka">Zgodnie z harmonogramem inwestycji, planuje się w sierpniu tego roku przeniesienie do nowego obiektu Funduszu, gdyż obecnie urzęduje on w kilku miejscach.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#AndrzejPałka">45 mld zł, które widnieją w projekcie budżetu przewidujemy na dofinansowanie projektu technicznego i budowę Ośrodka Centrum Diagnostyczno-Leczniczo-Rehabilitacyjnego dla osób niesłyszących w Kajetanach.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#AndrzejPałka">Kolejna sprawa, to środowiska zagrożone bezrobociem. Na ten plan finansowy PFRON przewiduje 150 mld zł, co jest traktowane jako rezerwa finansowa. Program ten adresowany jest szczególnie do środowiska wiejskiego. W jakim kierunku pójdzie tenże program w dniu dzisiejszym, jeszcze trudno odpowiedzieć. Zaledwie wczoraj, tj. 2 lutego br., rozpoczął pracę zespół składający się z przedstawicieli PSL, Biura Pełnomocnika oraz Państwowego Funduszu i Rady Funduszu. Prace Zespołu, według przewidywań, powinny się zakończyć po upływie półtora miesiąca.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#AndrzejPałka">Dopiero po zakończeniu prac, program zostanie przedstawiony Radzie Funduszu do zaakceptowania i wówczas będziemy mogli mówić o szczegółach i kierunkach działań w tym względzie. Obecnie są to tylko projekty kierunków działania.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#AndrzejPałka">Zakłady rehabilitacji leczniczej i zawodowej są dla nas sprawą bolesną i trudną. Na jakimś etapie zakłady te okazały się zakładami niechcianymi przez wszystkie resorty. Rozumiem, że zgodnie z prawem inercji zostały skierowane do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#AndrzejPałka">Zdania nt. tego posunięcia są bardzo podzielone. Obecnie w licznych środowiskach uważa się, że np. Ministerstwo Edukacji Narodowej powinno partycypować w kosztach utrzymania tychże zakładów. Podobnie zresztą jak i Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#AndrzejPałka">Państwowy Fundusz nie uchyla się od uczestniczenia w tym przedsięwzięciu. Obecnie trwa dyskusja w sprawie tych zakładów. Mogę powiedzieć tyle, że w rezerwie finansowej budżetu przewidziane są środki na ten cel.</u>
<u xml:id="u-8.16" who="#AndrzejPałka">Padło też pytanie dotyczące dochodów uzyskiwanych przez PFRON z działalności gospodarczej. Można przewidywać dochody z dwóch spółek. Pierwsza z nich, to Normikoholdung z dużym kapitałem zakładowym, która niedawno rozpoczęła działalność, a druga, jest to spółka Liwia.</u>
<u xml:id="u-8.17" who="#AndrzejPałka">Są to oddzielne ciała gospodarcze. Możemy mówić o dzieleniu dochodów, które spółki te ewentualnie wypracują, dopiero po zakończeniu przez nie roku bilansowego.</u>
<u xml:id="u-8.18" who="#AndrzejPałka">Spółka Normikoholding może mieć pierwsze dochody dopiero za 1994 r., a więc jej dochody możemy planować do wykorzystania dopiero w 1995 r. Stąd wszelkie przewidywania i plany w tym względzie w chwili obecnej byłyby przedwczesne.</u>
<u xml:id="u-8.19" who="#AndrzejPałka">Poseł J. Rulewski poruszył sprawę ewentualnego usunięcia barier architektonicznych w lokalach wyborczych oraz udziału Funduszu w tym przedsięwzięciu. Sprawa jest i przykra i trudna. Siedziby lokali wyborczych nie są siedzibami stałymi, wynajmuje się je, zależnie od potrzeb, często się zmieniają. Inna sprawa, że są to przede wszystkim budynki użyteczności publicznej, które z samego założenia już powinny nie mieć barier.</u>
<u xml:id="u-8.20" who="#AndrzejPałka">Jest to przedsięwzięcie nad wyraz kosztowne. Sądzę, że wspólnie z architektami wojewódzkimi należałoby sporządzić plan włączenia budynków użyteczności publicznej w te programy, które w zakresie likwidacji barier architektonicznych będą realizowane w poszczególnych województwach.</u>
<u xml:id="u-8.21" who="#AndrzejPałka">Przed ostatnimi wyborami Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, na wniosek Państwowej Komisji Wyborczej, przeznaczył kwotę 5 mld zł, aby ułatwić zainteresowanym możliwość dojścia do urn. Wytworzyła się taka sytuacja, że pieniądze były, ale przez dłuższy czas nie miał ich kto wziąć i zagospodarować. Miejmy nadzieję, że w tym roku będzie to wyglądało trochę inaczej.</u>
<u xml:id="u-8.22" who="#AndrzejPałka">Zakładając jednak, że do poprzednich wyborów przygotowanych było ponad 20 tys. lokali wyborczych i że usunięcie barier w jednym lokalu kosztowało 10 mln zł, powszechna akcja w tym względzie, okazałaby się szalenie kosztowna.</u>
<u xml:id="u-8.23" who="#AndrzejPałka">Pozostała jeszcze do wyjaśnienia kwestia warsztatów terapii zajęciowej. W obecnej trudnej sytuacji finansowej Rada Państwowego Funduszu założyła zaledwie możliwość utrzymania warsztatów już istniejących. Ze środków Funduszu utworzono w ub.r. 86 warsztatów terapii zajęciowej, przede wszystkim dla umysłowo upośledzonych. Utrzymanie tychże warsztatów będzie kosztowało w skali roku ponad 100 mld zł.</u>
<u xml:id="u-8.24" who="#AndrzejPałka">Aby nie zatrzymać procesu tworzenia nowych placówek tego typu, Rada Funduszu wygospodarowała na ten cel kolejne 100 mld zł. Jest to kwota niewielka i obawiamy się, że absolutnie nie zaspokoi potrzeb.</u>
<u xml:id="u-8.25" who="#AndrzejPałka">Krzepiącym jest fakt podejmowania lokalnych, społecznych inicjatyw dla tworzenia tego typu placówek. Obecnie istnieje szansa, że dzięki zaangażowaniu społecznemu powstać może ok. 160 nowych placówek.</u>
<u xml:id="u-8.26" who="#AndrzejPałka">Obawiamy się jednak, że jeżeli środki na ten cel się nie zwiększą, tzn. nie potrafimy znaleźć rezerw w już podpisanych zobowiązaniach, będziemy mogli te społeczne inicjatywy wesprzeć zaledwie w połowie. Oznaczałoby to możliwość uruchomienia tylko 60–70 warsztatów.</u>
<u xml:id="u-8.27" who="#AndrzejPałka">Poseł J. Jurek zadał pytanie o ściągalność należności z zakładów pracy, wynikających z chorób zawodowych i ciężkich wypadków przy pracy.</u>
<u xml:id="u-8.28" who="#AndrzejPałka">W chwili obecnej Państwowy Fundusz nie dysponuje możliwościami technicznymi, ani organizacyjnymi, aby w jakiś sposób ściągać te należności. Ustawa określa, że zakłady powinny odprowadzać te wpłaty. Natomiast, czy tak się dzieje, skontrolować to powinny izby skarbowe. sytuacja w zakresie ściągalności wpłat będzie możliwa dopiero po upływie pewnego czasu.</u>
<u xml:id="u-8.29" who="#AndrzejPałka">Ogromna kwota zobowiązań ciążąca nad działalnością Funduszu w 1994 r. oznacza, że będzie możliwa zaledwie realizacja tych przedsięwzięć i zadań, które były rozpoczęte w ub.r.</u>
<u xml:id="u-8.30" who="#AndrzejPałka">Będzie to zatem dalsze tworzenie stanowisk pracy, refundacja wynagrodzeń i realizacja wszystkich zadań ustawowych.</u>
<u xml:id="u-8.31" who="#AndrzejPałka">Zaznaczyć jednocześnie trzeba, że będzie to już realizacja według całkiem innych zasad i odmiennych reguł.</u>
<u xml:id="u-8.32" who="#AndrzejPałka">W lutym będziemy dokonywać przeglądu podjętych już zobowiązań.</u>
<u xml:id="u-8.33" who="#AndrzejPałka">Pozwolimy naszym agendom na zaciąganie nowych zobowiązań, na podstawie nowych, zunifikowanych wzorów dokumentów oraz według zupełnie nowych procedur postępowania. O tych nowych dokumentach i procedurach poinformowaliśmy dzisiaj przedstawicieli urzędów pracy na spotkaniu w urzędzie Pracy.</u>
<u xml:id="u-8.34" who="#AndrzejPałka">Inaczej mówiąc, 1994 r. będzie dla Państwowego Funduszu rokiem porządkowania i wprowadzania stabilnych mechanizmów postępowania. Takich mechanizmów, które pozwolą wybrać najkorzystniejsze oferty spośród tych, które obecnie do nas wpływają.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#GrażynaAndrzejewskaSroczyńska">Chciałam uzupełnić wypowiedź prezesa związaną z zakładami rehabilitacji inwalidów. Zakłady te rzeczywiście znalazły się w pewnej pustce prawnej. Akurat za tydzień w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej odbędzie się spotkanie nt. zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów. Funkcjonował wspólny zespół Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, Ministerstwa Edukacji Narodowej i Biura Pełnomocnika, który odwiedził wszystkie zakłady rehabilitacji zawodowej inwalidów funkcjonujące w tej chwili.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#GrażynaAndrzejewskaSroczyńska">Wobec niektórych z nich są pewne decyzje, które przedyskutujemy na posiedzeniu zespołu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#GrażynaAndrzejewskaSroczyńska">Padło pytanie o znaczny koszt przeprowadzenia ankiety. Wyjaśniam zatem, że ma to być ankieta dla 500 tys. osób. Wiemy, że potrzeby są znacznie większe. Taką ankietą powinniśmy objąć co najmniej 4 mln osób niepełnosprawnych. Liczę tu również młodzież niepełnosprawną i dzieci.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#GrażynaAndrzejewskaSroczyńska">Niestety, sytuacja finansowa jest trudna i na szerszy zakres ankietowania nas nie stać. Koszt jednej ankiety wynosi 120 tys. zł, co pomnożone przez 500 tys. osób daje 60 mld zł.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#GrażynaAndrzejewskaSroczyńska">Muszę zaznaczyć, że nie jest to zwykła ankieta, a rozpoznanie potrzeb osób niepełnosprawnych. Ankieta została przygotowana przez Departament Pomocy Społecznej i w bardzo obszerny sposób informuje nas o sytuacji osób niepełnosprawnych, o jej potrzebach, odczuciach i oczekiwaniach.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#GrażynaAndrzejewskaSroczyńska">W tym momencie chcemy ją adresować do osób w wieku produkcyjnym. Ustawa bowiem nakłada na nas obowiązek zajmowania się przede wszystkim osobami niepełnosprawnymi powyżej 16 roku życia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BolesławMachnio">Nie otrzymałem satysfakcjonującej odpowiedzi, na jakie szczegółowe cele rozdysponowana będzie kwota 2,008 bln zł. Nadal nie wiem, co to były za pożyczki i komu Fundusz powierzył w tej formie swoje pieniądze oraz czy je otrzyma z powrotem.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AlicjaMurynowicz">Chciałabym, podobnie jak poseł J. Lityński, aby prezes PFRON wyjaśnił znaczenie drugiego akapitu pisma przewodniego, które sygnował swoim nazwiskiem. Nadal treść cytowana przez posła J. Lityńskiego jest dla mnie niejasna.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AlicjaMurynowicz">Mam też pytanie związane z barierami architektonicznymi. Łączna kwota wydatków na ten cel wyniesie 901,9 mld zł. Rozumiem, że nie są to tylko budowane bariery architektoniczne, ciągi komunikacyjne w mieszkaniach, ale również bariery stojące przed niepełnosprawnymi w komunikacji miejskiej. Wobec tego chciałabym wiedzieć, czy były wydatkowane na ten cel w 1993 r. jakieś środki oraz ile pieniędzy przeznacza się na komunikację miejską w 1994 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanLityński">Wprawdzie poseł A. Murynowicz odwołała się do mojego pytania, jako do tego, które pozostało bez odpowiedzi, ale ja myślę, że ta odpowiedź już częściowo padła. O ile rozumiem, zdanie z części opisowej powinno być sformułowane tak, że dzięki temu, iż Komisja poprosiła o kolejny termin spotkania, Fundusz mógł opracować drugą wersję projektu budżetu w oparciu o uzyskane, po naszym pierwszym spotkaniu dane.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WiesławaCałka">Spróbuję odpowiedzieć na pytanie dotyczące udzielonych pożyczek. Fundusz udziela pożyczek główny zakładom pracy chronionej. Dane przedstawione przez nas to jest saldo wynikające z pożyczek udzielonych i spłaconych do tej pory.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WiesławaCałka">Natomiast w kwocie tej mieści się również 700 mld zł pożyczki udzielonej przez Fundusz budżetowi państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanLityński">Jeżeli ta odpowiedź nie satysfakcjonuje posła B. Machnio, może poprosić o dodatkowe wyjaśnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#GrażynaAndrzejewskaSroczyńska">W tej chwili jest 800 zakładów pracy chronionej na terenie kraju. W 1993 r. ok. 400 zakładów pracy chronionej otrzymało pożyczki ze środków PFRON.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DariuszWójcik">Wśród wydatków w dziale działalności gospodarczej widnieje kwota 220 mld zł. Zdaje się, że jest to suma, dzięki której założono jedną ze spółek. Chciałem zapytać, jak to się stało, że w wydatkach na 1994 r. już się nie przewiduje żadnych kwot na prowadzenie działalności gospodarczej. Czy to oznacza, że Fundusz nie ma zamiaru rozwijać inwestycji związanych z działalnością gospodarczą? A jeśli tak, to z jakich powodów? Czy nie warto iść w kierunku samofinansowania Funduszu poprzez działalność gospodarczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejPałka">W poprzedniej wypowiedzi scharakteryzowałem działalność spółek Funduszu. Informowałem w niej, że ewentualnych wpływów możemy się spodziewać dopiero po zakończeniu bilansu 1994 r, czyli możemy je wprowadzić dopiero do działalności 1995 r.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejPałka">Natomiast nie przewidujemy dalszego inwestowania w działalność gospodarczą w 1994 r. gdyż nas na to nie stać.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejPałka">Fundusz musi uszanować w 1994 r. to, co się aktualnie dzieje i stworzyć strategiczne plany działania na 1995 r.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#AndrzejPałka">Poseł A. Murynowicz zadała pytanie dotyczące komunikacji miejskiej. 1994 r. rozpoczęliśmy od renegocjacji ustaleń, jakie w latach ubiegłych poczynił PFRON, a na które jeszcze nie wydał środków. Mówię o umowach z Łodzią, Radomiem, Jaworznem i innymi miastami, gdzie w poprzednim okresie Fundusz podpisał umowę, bądź z władzami miast, bądź ze związkami komunikacyjnymi. W oparciu o te umowy Fundusz miał przekazać środki transportu dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także zobowiązywał się do dopłacania do kosztów organizacji tego transportu w kwocie co najmniej 30% ponoszonych kosztów.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#AndrzejPałka">Obecnie renegocjujemy te umowy, choć trudno powiedzieć na ile nam się to powiedzie. W każdym razie będziemy się starali przekazać te środki transportu, które już są zakupione, w bezpłatne użytkowanie. Ponieważ zostały one wcześniej zakupione, nie spowoduje to dodatkowych wydatków.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#AndrzejPałka">Mogą na nas spaść znaczne wydatki, o ile nie da się wynegocjować odejścia od założonego wcześniej, dopłacania przez Fundusz do bieżących kosztów funkcjonowania komunikacji dla osób niepełnosprawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Co prawda, pytanie to już wcześniej zadała poseł W. Sokołowska, ale nadal nie mamy wyczerpującego wyjaśnienia. Chodzi o planowe wydatkowanie kwoty 150 mld zł przeznaczonej na pobudzenie aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejPałka">Informowałem, że te 150 mld zł przewidziane zostało przez Radę Funduszu na aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych w środowisku wiejskim.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejPałka">Mówiłem też o rozpoczętej wczoraj pracy specjalnego zespołu. O szczegółach będziemy mogli powiedzieć wówczas, gdy zespół zakończy prace.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AlicjaMurynowicz">Wiem, że jeżeli zakłady pracy organizują nowe stanowiska pracy, na którym zatrudniony jest niepełnosprawny, to wówczas PFRON refunduje koszty przygotowania tego stanowiska.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#AlicjaMurynowicz">Czy Fundusz może udzielić pożyczki osobie niepełnosprawnej, mogącej pracować, która chce rozpocząć prowadzenie własnej działalności? Czy to jest z tego samego Funduszu?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#GrażynaAndrzejewskaSroczyńska">Ustawa z dnia 9 maja, jako jedno z głównych zadań wojewódzkich ośrodków rehabilitacji zawodowej traktuje udzielanie pożyczek nisko oprocentowanych na rozpoczęcie działalności gospodarczej przez osobę niepełnosprawną.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#GrażynaAndrzejewskaSroczyńska">To jest podstawa działania wojewódzkich ośrodków, a przynajmniej powinna nią być.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AnnaBańkowska">Bardzo się cieszę, że dyskusja toczy się wokół planów na 1994 r. Chciałabym poinformować - nie zamykając dyskusji nad budżetem - że na przełomie II i III kwartału br. zajmiemy się oceną funkcjonowania ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Ocenę tę wydamy na podstawie dyskusji nad materiałami pokontrolnymi NIK. Prezydium Komisji wnioskowało o przeprowadzenie generalnej kontroli NIK w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AnnaBańkowska">Ponadto wpłynęły już do nas materiały dotyczące oceny działalności Funduszu za 1993 r., a także ocena funkcjonowania ustawy. Przed nami szeroka debata nt. tego, co było w przeszłości i jak powinno być w przyszłości. Sądzę, że wnioski wynikające z tej debaty będą mogły również stanowić podstawę do modyfikacji budżetu, oczywiście o ile do takich wniosków dojdziemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WandaSokołowska">Byłoby na pewno więcej pytań, gdybyśmy szczegółowo zajmowali się 1993 r., ale ponieważ to nie jest w tym momencie najważniejsze, skupiliśmy się na 1994 r.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WandaSokołowska">W tej sytuacji po uzyskaniu wielu wyjaśnień, wydaje mi się, że najistotniejszym jest, aby przyjąć projekt budżetu Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#WandaSokołowska">Myślę, że dzisiejsza dyskusja i pytania wyjaśniły wiele spraw. Nie ma chyba potrzeby zapisywać wniosków. Proponuję po prostu przyjąć projekt budżetu Funduszu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanuszJurek">Podpisuję się pod propozycją przyjęcia budżetu. Natomiast wydaje mi się, że byłoby słusznym, abyśmy jako Komisja wyartykułowali problem niemożności podejmowania przez PFRON nowych przedsięwzięć.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JanuszJurek">Wiem z dyżurów poselskich i z obcowania ze środowiskiem osób niepełnosprawnych, że oczekiwania tego środowiska są bardzo znaczne. Środowiska te mogą nawet tworzyć niekorzystny klimat wobec nowego zarządu Funduszu.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JanuszJurek">W związku z tym chciałbym, aby wstrzymać się na razie od pewnych akcentów negatywnych, związanych z Funduszem. To nie buduje dobrego klimatu, a przede wszystkim rodzi bardzo negatywne skutki dla środowiska osób niepełnosprawnych. Myślę, że przyjdzie na to czas, gdy będziemy omawiali ustawę i zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#JanuszJurek">Wówczas zdobędziemy się na pogłębioną ocenę funkcjonowania tej ustawy. Wtedy też będzie czas na pełną i w miarę obiektywną ocenę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanLityński">Proponuję przegłosowanie wniosku, że Komisja aprobuje projekt budżetu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 1994 r.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JanLityński">W głosowaniu wniosek przyjęto jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JanLityński">Dziękuję naszym gościom. Obecnie przechodzimy do spraw porządkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AnnaBańkowska">Przed nami jeszcze cztery ważne sprawy. Pierwszą z nich jest wybór członków do Rady Nadzorczej Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Musimy też wybrać naszego przedstawiciela do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich w sprawie listów, a także powołać zespół do opracowania wniosków i dezyderatów w sprawie oceny ustawy o pomocy społecznej.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#AnnaBańkowska">Rozpoczynamy zatem od punktu pierwszego. Mamy obowiązek dać jednego naszego reprezentanta do Rady Nadzorczej, który broniłby w Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa interesów wynikających z działalności naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#AnnaBańkowska">Zgłosił się poseł M. Kasprzak oraz wiceprzewodniczący naszej Komisji poseł J. Mioduszewski. Obydwaj posłowie wyrażają chęć wejścia do Rady Nadzorczej i utrzymują, iż mają ku temu dobre przygotowanie. Poseł M. Kasprzak w przekazanym nam wniosku pisze: „Mam wykształcenie wyższe rolnicze, od 15 lat pracuję w instytucji związanej z rolnictwem, tj. w Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych. Mam dokładne rozeznanie w problemach gospodarczych i socjalnych rolnictwa indywidualnego i uspołecznionego.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#AnnaBańkowska">Prowadzony proces restrukturyzacji rolnictwa w zakresie Państwowych Gospodarstw Rolnych doprowadził w większości przypadków do zaniechania produkcji rolnej, a tym samym do powstania szerokiej rzeszy bezrobotnych, nie posiadających żadnych warunków do życia. Ludzie ci, w wielu przypadkach, mieszkają w lokalach zakładowych i nie są w stanie ich utrzymać, a częstokroć zmuszeni są do zamieszkiwania w nie opalanych pomieszczeniach.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#AnnaBańkowska">Rozwiązanie tych problemów widzę poprzez stworzenie lepszych warunków restrukturyzacji, wynikających z ustawy o restrukturyzacji własności rolnej skarbu państwa. Należy dokonać sprzedaży mieszkań pracownikom na preferencyjnych zasadach, dzierżawić i sprzedawać ziemię na korzystnych warunkach, tworzyć nowe gospodarstwa rodzinne, utrzymywać produkcję w gospodarstwach państwowych wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#AnnaBańkowska">Chcąc załatwić te problemy potrzebna jest pomoc finansowa państwa dla osób chcących się podjąć prowadzenia gospodarstwa rolnego w każdej z wymienionych form. Możliwe to będzie poprzez powstałą Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która powinna aktywnie włączyć się do modernizacji państwowych gospodarstw rolnych.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#AnnaBańkowska">Istnieje możliwość stworzenia tanim kosztem nowych miejsc pracy, istnieją bowiem środki produkcji, maszyny, budynki. W wielu przypadkach umożliwi to uruchomienie rodzimej produkcji rolnej, na którą obecnie występuje duże zapotrzebowanie.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#AnnaBańkowska">Uważam, że moje dotychczasowe doświadczenie w wymienionych problemach pozwoliłoby mi przyczynić się do ich rozwiązania”.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#AnnaBańkowska">Tyle poseł M. Kasprzak, Myślę, że poseł J. Mioduszewski sam przedstawi swój wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JózefMioduszewski">W rolnictwie i z rolnictwem pracuję już prawie 40 lat. Bezpośrednio w PGR zatrudniony byłem przez 5 lat, na stanowisku technika weterynarii.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JózefMioduszewski">Moja praca w administracji rolnej, bo byłem wicedyrektorem wydziału rolnictwa urzędu wojewódzkiego, bezpośrednio wiązała się z merytorycznym nadzorem i współpracą z gospodarstwami rolnymi.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#JózefMioduszewski">Mam wykształcenie wyższe rolniczo-ekonomiczne. Zaocznie skończyłem SGGW w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#JózefMioduszewski">Mieszkam w Łomży, a jest to znacznie bliżej od miejsca zamieszkania posła M. Kasprzaka, pochodzącego z Jarosławia. Jestem posłem ryczałtowym, nie mam innych obowiązków zawodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że powinniśmy przegłosować te dwie kandydatury. Zaznaczam, że jest to normalna funkcja w jakiś tam sposób wynagradzana.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#AnnaBańkowska">Przy głosowaniu przyjmujemy kolejność alfabetyczną nazwisk, zgodnie z wolą posłów. Kto jest za tym, aby wydelegować posła M. Kasprzaka?</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#AnnaBańkowska">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 6 posłów.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#AnnaBańkowska">Kto jest za tym, aby poseł J. Mioduszewski był naszym reprezentantem?</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#AnnaBańkowska">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 19 posłów.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#AnnaBańkowska">Gratuluję posłowi J. Mioduszewskiemu. Mam nadzieję, że będzie to godna reprezentacja interesów ludzi, którzy oczekują, że działania, które są teraz podejmowane, przyniosą korzystne dla nich rezultaty.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#AnnaBańkowska">Kolejna sprawa. Wyborcy kierują setki listów w sprawach dotyczących m.in. Komisji Polityki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#AnnaBańkowska">Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich pisze do nas w następujący sposób: „W związku z planowanym rozpatrzeniem w lutym br. przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich analizy skarg i wniosków kierowanych do Sejmu i jego organów, przesyłamy informację zbiorczą, dotyczącą tych listów skierowanych do Sejmu I kadencji wraz z dwoma załącznikami do wykorzystania.</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#AnnaBańkowska">Jednocześnie prosimy o zgłoszenie ewentualnych uwag i wniosków do tych materiałów oraz o wyznaczenie przedstawiciela Komisji w planowanym posiedzeniu, do 15 lutego”.</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że jest to bardzo odpowiedzialna sprawa, wejść w głębię problemów, które są w listach poruszane. Pod adresem naszej Komisji kierowanych jest tysiące uwag. Są to sprawy zdrowia i opieki społecznej, bezrobocia, niemożliwości ułożenia sobie życia choćby na najskromniejszym poziomie itd.</u>
<u xml:id="u-28.10" who="#AnnaBańkowska">Osobiście nie rozmawiałam z wiceprzewodniczącą naszej Komisji poseł K. Sienkiewicz, ale znając jej wielką skrupulatność, mam serdeczną prośbę o podjęcie analizy tych listów. Myślę, że materiał uzyskany tą drogą posłuży nam do dalszej pracy. To byłaby godna reprezentacja.</u>
<u xml:id="u-28.11" who="#AnnaBańkowska">Kto jest za tym, aby nad tymi sprawami, które w formie skarg i wniosków wpływają do Sejmu, miała pieczę poseł K. Sienkiewicz?</u>
<u xml:id="u-28.12" who="#AnnaBańkowska">W głosowaniu propozycja została przyjęta jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-28.13" who="#AnnaBańkowska">Bardzo się z tego cieszę i zachęcam poprzez kontakty z poseł K. Sienkiewicz, do zapoznania się z tymi materiałami, jak również do ewentualnego kontaktu z Biurem Skarg i Wniosków, w przypadku jeżeli ktoś nie ma zbyt wielu interwencji indywidualnych.</u>
<u xml:id="u-28.14" who="#AnnaBańkowska">Pozostało jeszcze powołanie zespołu do opracowania dezyderatów i wniosków nt. oceny ustawy o pomocy społecznej.</u>
<u xml:id="u-28.15" who="#AnnaBańkowska">Wczoraj odbyliśmy nt. pomocy społecznej merytoryczną, dobrą dyskusję. Nie zdążyliśmy jednak wypracować wniosków i podsumowań.</u>
<u xml:id="u-28.16" who="#AnnaBańkowska">Wybrane w sensowny sposób nawet skrajne wnioski, dotyczące pomocy społecznej, powinny być przedmiotem naszych głosowań. Najpierw jednak trzeba je zebrać.</u>
<u xml:id="u-28.17" who="#AnnaBańkowska">Powinien również wypłynąć dezyderat do rządu. Pewnie sensownym byłoby zatrzymanie na naszych barkach niektórych spraw, abyśmy wyszli z nowelizacją ustawy o pomocy społecznej w tych dziedzinach, które uznamy za najbardziej istotne i pilne.</u>
<u xml:id="u-28.18" who="#AnnaBańkowska">Dlatego proponuję, powołanie 4-osobowego zespołu, który zbierze wnioski i opracuje je w taki sposób, abyśmy mogli na kolejnym posiedzeniu je przegłosować. Proponuję też, aby zespół przygotował projekt dezyderatu i sugestie dotyczące naszego zobowiązania wobec dalszego losu ustawy o pomocy społecznej.</u>
<u xml:id="u-28.19" who="#AnnaBańkowska">Proponuję zatem posłów: J. Staręgę-Piasek, B. Krysiewicza, C. Miżejewskiego i G. Kotowicz. W przyszłym tygodniu odbędzie się posiedzenie w bardzo ważnej sprawie tj. wykorzystania pożyczki z Banku Światowego, tj. 100 mln dolarów i pożyczki PHARE.</u>
<u xml:id="u-28.20" who="#AnnaBańkowska">Być może, że będziemy się musieli też spotkać w sprawie wynagrodzeń w sferze budżetowej. Zaistniały w tym względzie pewne nieprawidłowości. Niepokojącą jest sprawa środków na wynagrodzenia tej sfery. Abyśmy się nie spóźnili z tą dyskusją.</u>
<u xml:id="u-28.21" who="#AnnaBańkowska">Proponuję środę i czwartek 9 i 10 lutego na pracę w Komisji w przyszłym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-28.22" who="#AnnaBańkowska">Na tym zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>