text_structure.xml 32.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AnnaBańkowska">Zwrócił się do naszej Komisji przewodniczący senackiej Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senator M. Wyględowski, że w dniu 2 grudnia ub.r. ta senacka Komisja powołała zespół, którego zadaniem jest opracowanie projektu systemu ubezpieczeń zdrowotnych. Przewodniczącym tego zespołu jest senator J. Cieślak. Senacka Komisja zwraca się do nas z prośbą o wydelegowanie przedstawiciela naszej Komisji do współpracy z tym zespołem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AnnaBańkowska">W dalszej części pisma skierowanego do naszej Komisji mówi się o tym, że skoordynowana współpraca przedstawicieli rządu, Sejmu i Senatu przyśpieszy usprawnić współpracę nad zredagowaniem ostatecznej wersji projektu ustawy o ubezpieczeniach zdrowotnych bez względu na to kto podejmie inicjatywę ustawodawczą w tej sprawie. Senacki zespół rozpocznie pracę w pierwszej dekadzie stycznia br. Musimy rozstrzygnąć, czy będziemy współpracować z tym zespołem, gdyż jak poinformowałam jest to zespół ds. ubezpieczeń zdrowotnych, a więc jest to materia wykraczająca poza podstawowy zakres naszych zainteresowań.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AnnaBańkowska">Musimy sobie zdawać sprawę, że bez względu na to jaką podejmiemy decyzję problem reformy ubezpieczeń społecznych wróci do nas, Komisja Zdrowia jest tutaj Komisją wiodącą, a my jesteśmy i powinniśmy być Komisją opiniodawczą. Może podejmiemy krótką dyskusję na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanLityński">Ja mam duże wątpliwości czy senacka Komisja jest w stanie opracować projekt reformy ubezpieczeń zdrowotnych, to jest w zasadzie inicjatywa rządowa. Tym niemniej, jeżeli zdecydujemy się na to, to można by do tych prac delegować posła M. Balickiego, który jest specjalistą w tej sprawie, ale jest on nieobecny na naszym dzisiejszym posiedzeniu i nie wiem czy wyrazi na to zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławWiśniewski">Mam pytanie jak do tej inicjatywy mają się inne, np. przygotowane przez międzyresortowy zespół pod kierunkiem pana M. Balickiego, jak również przez Komitet Społeczno-Gospodarczy oraz przez NSZZ „Solidarność”. W tej chwili dysponujemy materiałem z trzech różnych adresów i słyszymy, że podejmowana jest kolejna inicjatywa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AnnaBańkowska">Taka jest wola Senatu, żeby wyjść z inicjatywą ustawodawczą i my nie wiemy w jaki sposób ten zespół będzie się ustosunkowywał do trzech poprzednich pomysłów, a może nawet więcej, gdyż w tej sprawie każdy z posłów może podjąć i przekazać propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanRulewski">Jakie ta inicjatywa senacka ma odniesienie do Regulaminu Sejmu? Do Komisji senackiej zaprasza się posłów, a więc będzie to już zespół parlamentarny i poseł J. Lityński ma rację, że jeśli do tego dojdą jeszcze człony rządowe czy społeczne, to będzie nas obowiązywało w jakiś konkretny sposób i jaki będzie regulamin takiego zespołu czy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AnnaBańkowska">Nie jestem członkiem Komisji Ustawodawczej, ale myślę, że taka współpraca nie niesie za sobą żadnych skutków prawnych. Nie ma przewidzianej takiej instytucji jak wspólna Komisja senacko-poselska. Myślę, że intencja jest zupełnie inna, żeby grupę posłów skłonić do współpracy i jest to bardziej kurtuazja, niż skutki prawne. Widzę, że pani mgr A. Lemieszek potwierdza moją opinię. Jeśli Senat nad tym pracuje i jest związany żywotnie z opracowaniem takich przepisów, to myślę, że byłoby dobrze, żebyśmy wydelegowali takiego przedstawiciela naszej Komisji do pracy w takim zespole. Taka współpraca może stanowić jakiś pomost między tym co będzie się działo w naszej Komisji na ten temat, a co wypracuje Senat.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AnnaBańkowska">Czy ktokolwiek jest przeciwny temu, ażebyśmy poprosili jednego z posłów do współpracy z zespołem senackim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanLityński">Ja myślę, że nie powinna to być jakaś uchwała zobowiązująca do stałej współpracy, a raczej do śledzenia przebiegu prac w tej sprawie. Taka osoba na żądanie Komisji mogłaby przedłożyć sprawozdanie z przebiegu prac nad tą tematyką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AnnaBańkowska">Rzeczywiście, ja tylko tak pojmuję naszą współpracę z tym zespołem senackim, nie będziemy mieli przecież prawa głosu w tym zespole i nie możemy stosować żadnych sankcji dyscyplinarnych. Myślę, że kandydatura posła M. Balickiego byłaby bardzo dobra, ale ponieważ jest nieobecny na dzisiejszym posiedzeniu, to nie wiemy czy wyrazi na to zgodę. Jeśli uznamy posła M. Balickiego jako pierwszego naszego delegata, to gdyby nie wyraził na to zgody, czy spośród obecnych na dzisiejszym posiedzeniu jest ktoś, kto chciałby brać udział w pracach zespołu senackiego? Czy może podjęłaby się tego poseł M. Trzcińska-Fajfrowska, przepraszam, że stawiam tę propozycję w formie rezerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Myślę, że mogę przyjąć taką propozycję i jeżeli pierwszy kandydat nie wyrazi zgody, to mogę przejąć taką funkcję łącznika pomiędzy naszą Komisją a zespołem senackim.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Marszałek Senatu zaprasza przedstawicieli naszej Komisji na spotkanie na temat systemu ubezpieczeń społecznych w Polsce. To spotkanie ma się odbyć jutro o godz. 11 w sali konferencyjnej obok sali plenarnej obrad Senatu. Punktem wyjścia do tej dyskusji jest senacki projekt inicjatywy ustawodawczej o zakresie i zasadach oraz organizacji powszechnych ubezpieczeń społecznych. Do Sekretariatu Komisji przesłano odpowiednie materiały i zachęcam do wzięcia udziału w tym jutrzejszym spotkaniu organizowanym przez Senat. Czy ktoś z obecnych decyduje się już w tym momencie na udział w tym spotkaniu? Widzę kandydaturę posła S. Wiśniewskiego, postaram się wziąć również udział w tej konferencji i zapraszam wszystkich chętnych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Prezydium Komisji wystąpiło do Prezydium Sejmu z wnioskiem o objęcie naszej Komisji tokiem prac nad nowelizacją Kodeksu pracy. W tej chwili nowelizacja przepisów Kodeksu pracy znajduje się w Komisji Nadzwyczajnej i zwróciliśmy się do Prezydium Sejmu o włączenie nas do dyskusji nad zmianami w Kodeksie pracy.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Rozmawiałam z posłem M. Manickim, który uważa, że będą wpływać do rozpatrzenia następne rozdziały Kodeksu pracy, poza rozdz. X i XI, które są w tej chwili rozpatrywane i należałoby powołać wspólną komisję, która rozpatrywałaby te nowe propozycje. W tej chwili nie znamy jeszcze stanowiska Prezydium Sejmu co do naszej propozycji, ale czy są chętni do wzięcia udziału w tych pracach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanLityński">Ja nie rozumiem sytuacji. Komisja Nadzwyczajna rozpatruje te rozdziały Kodeksu pracy, które wiążą się z kompleksem ustaw dotyczących Paktu o przedsiębiorstwie i nie wiem czy działalność tej Komisji Nadzwyczajnej będzie przedłużona na rozpatrywanie generalnych zmian w Kodeksie pracy i czy nie trzeba będzie powołać nadzwyczajnej komisji do rozpatrzenia zmian w Kodeksie pracy. Nad tymi zmianami nasza Komisja powinna pracować w sposób nie jakiś pilny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#CezaryMiżejewski">W ramach Paktu o przedsiębiorstwie państwowym rozpatrywany jest dział X i XI Kodeksu pracy, ale wiadomo już, że Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej albo w połowie lutego złoży resztę propozycji co do zmian w Kodeksie pracy i dlatego byłoby sensowne, ażeby te zmiany były w całości rozpatrywane w jednej komisji. Myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby powołanie takiej podkomisji nadzwyczajnej złożonej z przedstawicieli Komisji Polityki Społecznej i przedstawicieli Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia Paktu o przedsiębiorstwie państwowym oraz Komisji Ustawodawczej i żeby nad tymi zmianami pracować wspólnie. Jeżeli my będziemy opracowywać normy minimalne, a Komisja Nadzwyczajna układy zbiorowe, no to mogą powstać pewne niejasności i rozbieżności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanLityński">My w tej chwili nie możemy decydować o skierowaniu projektu zmian, które dopiero wpłyną do jakiejś podkomisji. Możemy tylko wnioskować do Prezydium Sejmu, ażeby te projekty były skierowane do dwóch komisji, tj. do Komisji Nadzwyczajnej i do naszej Komisji. Potem dopiero może zapaść decyzja o powołaniu podkomisji, ale w tej chwili my nie możemy o tym zadecydować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AnnaBańkowska">Ale ten projekt już wpłynął do Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#CezaryMiżejewski">Ponieważ ten projekt już jest, to jeśli do rozpatrywania tego projektu włączy się nowych ludzi, to nie będą oni się orientowali co zostało rozpatrzone w dziale X i XI.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#StanisławWiśniewski">Chciałem poinformować, że zajmuję się tymi problemami w OPZZ i w ramach Paktu o przedsiębiorstwie państwowym jest projekt ustawy zmieniającej rozdz. X i XI Kodeksu pracy.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#StanisławWiśniewski">Na początku miesiąca listopada ub.r. resort pracy i polityki socjalnej skierował do związków zawodowych pozostałe zmiany do innych przepisów Kodeksu pracy i zarówno OPZZ jak i NSZZ „Solidarność” zgłosiły wiele uwag i propozycji do zmian w pozostałych rozdziałach Kodeksu pracy. Nie liczyłbym więc na szybkie przedłożenie przez stronę rządową do Sejmu nawet z tego względu, że Komisja Kodyfikacyjna nie zakończyła prac nad zmianami w całym Kodeksie pracy. Dobrze by było, żebyśmy wobec tego zajęli się tymi dwoma rozdziałami, nie czekając na całość nowelizacji przepisów Kodeksu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AnnaBańkowska">Czy nie pojawia się znowu komplikacja, gdyż ten dział X i XI już jest rozpatrywany w Komisji Nadzwyczajnej i biorąc pod uwagę tę skomplikowaną sytuację zwróciliśmy się do Prezydium Sejmu, ażeby do Komisji Nadzwyczajnej dokooptować przedstawicieli Komisji Polityki Społecznej. Powinniśmy w tej chwili wyrazić nasz pogląd na temat zmian w tych dwóch działach kodeksu, natomiast jak wpłyną do Sejmu dalsze zmiany Kodeksu pracy, to będziemy domagać się, ażeby zostały skierowane do naszej Komisji. Nie widzę w tej chwili innego rozwiązania i umówmy się, że jeżeli wpłynie do nas stanowisko Prezydium Sejmu, to musimy znać kandydatów, których moglibyśmy zgłosić do prac w Komisji Nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AnnaBańkowska">Proszę o zgłaszanie propozycji współpracy z tą Komisją Nadzwyczajną. Kandydaturę zgłosił poseł P. Ikonowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanLityński">Ja nie rozumiem na czym ma polegać powoływanie z naszej strony jakiejś podkomisji, która będzie szła na obrady innej Komisji. W momencie, kiedy Prezydium Sejmu skieruje dział X i XI do naszej Komisji, to wtedy będą się musiały zebrać dwie komisje, wyłonić podkomisję i ta podkomisja rozpocznie pracę. W tej chwili nie musimy delegować odrębnych kandydatów, gdyż te osoby mogą w każdej chwili uczestniczyć w obradach Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AnnaBańkowska">Chciałam przypomnieć, żeśmy wnioskowali do Prezydium Sejmu, ażeby te dwa działy Kodeksu pracy skierowano również do naszej Komisji i myślę, że musimy poczekać na odpowiedź ze strony Prezydium Sejmu i wtedy, ponieważ nie jest możliwe, ażeby nad kodeksem pracowała cała Komisja, powołamy podkomisję. Mimo to proszę odpowiedzieć mi na pytanie, gdyby była powołana podkomisja, to kto chciałby w niej pracować. Rozumiem, że poseł C. Miżejewski pracować będzie w podkomisji z natury rzeczy, gdyż jest członkiem Komisji Nadzwyczajnej, a swój akces zgłasza poza posłem P. Ikonowiczem również poseł S. Wiśniewski. Dalsze kandydatury proszę zgłaszać i rozstrzygniemy to później.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AnnaBańkowska">Kolejna sprawa, którą chciałam państwu przedstawić dotyczy prac nad projektem budżetu państwa, który według zalecenia Prezydium Sejmu mamy zaopiniować do dnia 17 stycznia br. Myślę, że termin ten zbytnio przyśpieszono i niemożliwą rzeczą jest, ażeby w tym tygodniu odbyło się pierwsze czytanie projektu budżetu na 1994 r., a w ciągu tygodnia Komisje miałyby wydać swoją opinię na temat nadzorowanych przez nie resortów. Musimy zapoznać się z całością budżetu, a ponadto rozpatrzyć materiały szczegółowe resortów, tym bardziej że nie wszystkie materiały szczegółowe wpłynęły już do naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MirosławaRudowska">Część materiałów szczegółowych wpłynęła już do Komisji i zostaną jutro dostarczone posłom. Opinię Komisji na temat części budżetowych nadzorowanych przez nas mamy przekazać do 18 stycznia do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanLityński">Czy w tej sprawie podjęła już decyzję Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów i czy przysłała odpowiednie dyspozycje w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AnnaBańkowska">Nie podaję jeszcze ostatecznego terminu naszego posiedzenia nad projektem budżetu na 1994 r., gdyby się okazało, że nie można odstąpić od terminu 18 stycznia dla przekazania naszej opinii o projekcie budżetu na 1994 r., to nasze kolejne spotkanie powinno się odbyć przed posiedzeniem Sejmu, czyli 11 lub 12 stycznia. Jeśli w następnym tygodniu nie byłoby plenarnego posiedzenia Sejmu, to termin ten może być przesunięty.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#AnnaBańkowska">Dzisiaj natomiast powinniśmy wyznaczyć koreferentów do rozpatrzenia poszczególnych części budżetu, które są nadzorowane przez naszą Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanLityński">Wydaje się, że jeżeli Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów podjęła tak bezsensowną decyzję i powinna być podjęta uchwała naszej Komisji, że nie jesteśmy w stanie w sposób rozsądny i racjonalny rozpatrzyć projektu budżetu w ciągu jednego tygodnia. Nie rozumiem zupełnie rytmu pracy Komisji Polityki Gospodarczej, bo według stanowiska Prezydium Sejmu zakończenie prac nad projektem budżetu na 1994 r. wyznaczone zostało na koniec lutego br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JózefMioduszewski">Nie dyskutujmy nad istniejącymi już faktami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanLityński">Ale to nie są fakty, działalność naszej Komisji jest równoważna w stosunku do Komisji Polityki Gospodarczej, jeżeli chodzi o naszą część pracy i nie widzę powodu, żeby poddawać się jej dyktatowi. W tych warunkach nie jesteśmy w stanie w ciągu tygodnia wypowiedzieć się co do poszczególnych części projektu budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JózefMioduszewski">Tak postanowiono na Prezydium Sejmu i Konwencie Seniorów, które zaakceptowały taki harmonogram prac nad projektem budżetu na 1994 r., że do 18 stycznia mają pracować Komisje nad budżetem, następnie 2 tygodnie pracować będzie nad nim Komisja Polityki Gospodarczej, a w międzyczasie odbędzie się drugie czytanie i zakończenie prac łącznie z głosowaniem powinno nastąpić najpóźniej w połowie marca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanLityński">To jest czysty żart. Rozumiem, że np. Komisja Kultury ma stosunkowo mało części budżetowych do rozpatrzenia i być może zdąży do 18 stycznia, a my nie zdążymy. Mamy 6 dosyć dużych części budżetowych i zasadniczą pozycją w wydatkach budżetu państwa są części, które objęte są nadzorem naszej Komisji. Wyznaczanie nam takiego samego terminu prac jak np. takiej Komisji jak Komisja Zdrowia, które również nadzorują ważne części budżetowe, ale mają charakter bardziej jednostronny i wymagają jednego typu dyskusji. My natomiast powinniśmy właściwie odbyć 7 posiedzeń na różne tematy. W tej sytuacji ten budżet rozpatrywany będzie „po łebkach” bez głębszego zastanowienia się nad nim i skutkami naszych decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AnnaBańkowska">Zgadzam się z opinią posła J. Lityńskiego, nie może być tak jak to miało miejsce przy ocenie budżetu za 1992 r., kiedyśmy to dyskutowali od rana do wieczora, ale tam mieliśmy do czynienia z inną wagą problemu, mówiliśmy o zaszłościach. Natomiast teraz nie możemy przerobić całego budżetu w ciągu jednego, czy też dwóch dni. Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów nie może nas traktować tak jak wszystkie inne Komisje, musimy mieć więcej czasu na dokładne rozpatrzenie poszczególnych części budżetu. W tej sprawie będziemy pertraktować z Komisją Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#AnnaBańkowska">Powinniśmy jednak wybrać w tej chwili koreferentów dla rozpatrzenia poszczególnych części budżetu. Jest propozycja, ażeby projekt budżetu Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przedstawił poseł J. Mioduszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WandaSokołowska">Jeżeli w miarę szybko otrzymam materiały, to mogę się podjąć opracowania koreferatu do projektu budżetu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, budżet ten referowałam również w ub.r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AnnaBańkowska">Czy są jakieś głosy przeciwne tej kandydaturze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#StanisławWiśniewski">Mogę się podjąć opracowania koreferatu na temat budżetu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AnnaBańkowska">Chciałam podkreślić, że ten budżet obejmuje trzy budżety. Oprócz Funduszu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych również budżet Funduszu Alimentacyjnego i budżet Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#AnnaBańkowska">Mamy jeszcze wyznaczyć koreferenta do projektu budżetu Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, który obejmuje również Fundusz Pracy, Fundusz Gwarancji Świadczeń Pracowniczych. Materiały są odrębne dla poszczególnych funduszy i można je rozłączyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JanLityński">Jeżeli pan poseł C. Miżejewski, który zgłasza się do opracowania koreferatu do budżetu Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej zgodzi się na to, to ja mógłbym przygotować koreferat do części funduszu obejmującego pomoc społeczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AnnaBańkowska">Umawiamy się więc, że poseł J. Lityński opracuje koreferat dotyczący środków przeznaczonych w budżecie na pomoc społeczną, a poseł C. Miżejewski opracuje koreferat odnośnie części budżetowych obejmujących Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń i Fundusz Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#AnnaBańkowska">Rozumiem, że zgodnie z zapisem sekretarza naszej Komisji projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy przedstawi nam poseł J. Rulewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JózefMioduszewski">Ja przyjmuję propozycję opracowania koreferatu do projektu budżetu KRUS, ale chciałbym wyrazić wobec Komisji moje głębokie rozżalenie. W pewnym momencie przyszło mi na myśl, że powinniśmy się nazywać Komisją Polityki Społecznej z wyłączeniem rolników.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JózefMioduszewski">Bardzo często jak rozpatrujemy jakieś problemy dotyczące rolników to wszyscy dostają jakiegoś uczulenia na te sprawy i to co się dziś stało na dzisiejszej Komisji, to nie wiem czy państwo dobrze zdajecie sobie z tego sprawę.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#JózefMioduszewski">Pan poseł J. Rulewski, szkoda, że go w tej chwili już nie ma powiedział, że musimy kompleksowo rozpatrzyć te problemy dotyczące rodzin rolniczych. Sprawa została przecież rozpatrzona kompleksowo, bo w tej chwili małżonka taksówkarza i każdego rzemieślnika ma prawo otrzymać, jeśli utraciła pracę zasiłek dla bezrobotnych, zasiłek dla bezrobotnych może także otrzymać małżonka fabrykanta czy właściciela spółki joint venture. Jeżeli nauczycielka ma nieszczęście mieć małżonka, który posiada 2 ha gospodarstwo, to tracąc pracę traci wszystko i na dobrą sprawę całość problemu została ucięta, nie rozpatrzona tylko ze względów formalnych. Inne poprawki zostały wprowadzone, a na ten temat nie chcieliśmy nawet dyskutować, to jest przykre i trudne do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#JózefMioduszewski">Proszę się wczuć w sytuację. Jest wiele małżeństw tzw. chłopo-robotniczych i najczęściej pracuje kobieta i będę się zwracał z tą sprawą, jeśli nie sam, to z grupą posłów do Rzecznika Praw Obywatelskich o rozstrzygnięcie tego problemu. Jest to bowiem w tej chwili jedyna grupa społeczna, która jest nierówno traktowana wobec praw społecznych, są to przeważnie małżonki rolników, m.in. nauczycielki, bibliotekarki, księgowe itp. Te kobiety kiedy straciły pracę nie mają prawa do zasiłku i są w gorszej sytuacji społecznej i chyba powie „chamie po co ja za ciebie wychodziłam”.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#JózefMioduszewski">Przepraszam za moją emocjonalną wypowiedź, ale chciałem podkreślić, że członkowie naszej Komisji nie opowiedzieli się nawet za podjęciem dyskusji na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AnnaBańkowska">Wszystko musi być dyskutowane w stosownym momencie. W tej chwili wyznaczamy koreferentów dla poszczególnych części budżetu i nie będziemy mogli rozpatrzyć spraw formalnych, jeżeli będziemy podejmować dyskusję ogólną. Rozumiem, że pan poseł J. Mioduszewski wyraża zgodę na przygotowanie koreferatu do budżetu KRUS.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#AnnaBańkowska">Pozostaje nam jeszcze wyznaczenie koreferenta do rozpatrzenia projektu budżetu na 1994 r. w części dotyczącej Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych. Rozumiem, że zgłasza swoją kandydaturę poseł J. Banach.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#AnnaBańkowska">Proszę uprzejmie, ażeby wszyscy, którzy podjęli się funkcji koreferentów poszczególnych części budżetu o pilne przygotowanie koreferatów i myślę, że ten termin graniczny naszego posiedzenia powinien przypaść na połowę przyszłego tygodnia. Myślę, że powinniśmy najmniej obradować nad budżetem 2 dni.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#AnnaBańkowska">Prezydium Komisji przeanalizowało wszystkie propozycje zawarte w państwa wnioskach, uwagach i sugestiach do planu naszej pracy. Wiemy dobrze ile jeszcze ustaw do rozpatrzenia czeka naszą Komisję. Doszliśmy do wniosku, że w okresie pierwszego półrocza powinniśmy zająć się, poza tym co narzuca nam normalny tryb prac parlamentarnych, następującymi zagadnieniami:</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#AnnaBańkowska">- oceną realizacji ustawy o pomocy społecznej oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia trybu i form udzielania kobietom w ciąży i wychowującym dziecko opieki;</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#AnnaBańkowska">- oceną wykorzystania Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i wszystkimi problemami, które się wiążą z realizacją ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych;</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#AnnaBańkowska">- problemu instytucji pozarządowych działających w dziedzinie pomocy społecznej i charytatywnej;</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#AnnaBańkowska">- wykorzystanie pożyczki z Banku Światowego.</u>
          <u xml:id="u-35.8" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że w wyniku dyskusji nad wykorzystaniem Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych pojawią się propozycje zmian do ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-35.9" who="#AnnaBańkowska">Ponadto przy omawianiu wykonania budżetu za 1992 r. mówiliśmy o tym, że zajmiemy się bardziej szczegółowo sprawą wykorzystania pożyczki Banku Światowego i dlatego umieściliśmy ten punkt w planie naszych prac, były nawet propozycje ze strony rządu, ażeby rozpatrzyć to jak najszybciej.</u>
          <u xml:id="u-35.10" who="#AnnaBańkowska">Prezydium Komisji przyjęło sobie wstępny harmonogram kiedy te Komisje powinny się odbyć i jest prośba, ażeby wszystkie sugestie dotyczące tych zagadnień odnośnie tematyki posiedzenia, czy środowiska, które powinno być reprezentowane na posiedzeniu Komisji i wszystkie uwagi jak te nasze obrady powinny przebiegać proszę kierować do Sekretariatu Komisji. Najlepiej byłoby, ażeby te uwagi zostały wniesione w ciągu tego i następnego tygodnia.</u>
          <u xml:id="u-35.11" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że wyczerpałam już wszystkie uwagi prezydium. Czy ktoś jeszcze ma jakieś inne problemy, które chciałby poruszyć na tym posiedzeniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Ja rozumiem, że my wrócimy do szczegółowego omówienia projektowanej nowelizacji ustawy o zatrudnieniu i wówczas poruszone będą problemy, o których mówił poseł J. Mioduszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że tych przepisów, które uchwalimy w wyniku naszych prac z Komisją Ustawodawczą nie będziemy zmieniać za 2 tygodnie, ani za miesiąc, czy dwa. Padła natomiast propozycja, że rząd zapowiedział, iż zbiera uwagi własne i innych posłów i chce wyjść z propozycją szerokich zmian do ustawy o zatrudnieniu i bezrobociu. Przewiduje się, że takie opracowanie powinno ukazać się za 2 miesiące. To wcale nie oznacza, że propozycje poseł M. Trzcińskiej-Fajfrowskiej zostaną zawarte w nowelizacji przedstawionej przez rząd. To nie oznacza, że możemy pracować nad podjęciem zupełnie odrębnej inicjatywy ustawodawczej nad zmianami w tej ustawie. Poprawki natomiast do dziś zaproponowanej nowelizacji ustawy można wnieść na forum Sejmu w trakcie dokonywania drugiego czytania projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Chciałam podnieść taką sprawę, że matki dzieci niepełno sprawnych np. po porażeniach mózgowych nie mogą w ogóle podjąć pracy, gdyż muszą opiekować się tym dzieckiem. Rentę socjalną takie dziecko otrzymuje dopiero po 18 roku życia, a matka emeryturę przedwczesną dopiero po 20 latach pracy, w tym 6 lat urlopu wychowawczego, czyli faktycznie musi przepracować 16 lat matka, która ma ciężko poszkodowane dziecko, ja chciałam tę sprawę poruszyć, ale ponieważ dotyczy ona innego zagadnienia nie występowałam z wnioskiem w czasie dyskusji nad nowelizacją o zatrudnieniu i bezrobociu. Zaniepokoiło mnie tylko to czy ta sprawa wróci na forum Sejmu i czy będzie rozpatrywana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AnnaBańkowska">Ta sprawa w ogóle nie będzie rozpatrywana. Jeśli pani ma propozycję rozwiązania jakiegoś problemu, to wciąż państwa do tego namawiam, ażebyście nie czekali na inicjatywę Komisji i rządu, ale opracowali swój wniosek, zebrali poparcie odpowiedniej liczby posłów i żeby wpłynęło to do nas jako inicjatywa ustawodawcza. Wtedy to Komisja przyjmie tę inicjatywę, albo ją odrzuci.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#AnnaBańkowska">Nie mówiliśmy o tych sprawach, które poruszyła moja przedmówczyni na Komisji i dziś nikt nie jest w stanie odpowiedzieć jak te problemy będą rozwiązane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Dzisiaj zajmowaliśmy się drukiem nr 130 i ja nie poruszałam tej sprawy, gdyż nie była ona związana z przepisami zawartymi w omawianym projekcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AnnaBańkowska">Dlaczego druk nr 130 był dzisiaj rozpatrywany, gdyż grupa posłów podjęła inicjatywę ustawodawczą o zmianę przepisów ustawy o zatrudnieniu i bezrobociu, zebrano odpowiednią liczbę podpisów poselskich pod tym projektem i projekt ustawy wpłynął na forum Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JanLityński">Nie możemy dyskutować w tej chwili na temat wniosku poseł M. Trzcińskiej-Fajfrowskiej, gdyż jeżeli posłanka ta miała określoną inicjatywę ustawodawczą, to powinna pod nią zebrać przynajmniej 15 podpisów i złożyć wniosek do Prezydium Sejmu i wtedy byłby on skierowany do rozpatrzenia na forum Komisji. Można również było ten przepis dołączyć do jakiejś pokrewnej inicjatywy ustawodawczej i nie możemy w tej chwili dyskutować nad wnioskiem, który nie został formalnie zgłoszony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Ja myślałam, że rząd podejmie taką inicjatywę, bo już w swoim czasie mówiłam na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AnnaBańkowska">Nie ma takiej gwarancji, gdyż rząd może nie zaproponować takich zmian i pani zamierzenia mogą zostać nie zrealizowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Ja dlatego głosowałam za nierozszerzaniem pkt. 12 art. 1, gdyż sądziłam, że sprawa ta, jak i sprawa poruszona przez posła J. Mioduszewskiego będzie uwzględniona w okresie najbliższych 2 miesięcy w czasie dokonywania kompleksowych zmian w projekcie ustawy o zatrudnieniu i bezrobociu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#StanisławWiśniewski">Myślę, że to jest zupełnie inna problematyka, nie mieszcząca się w możliwościach ustawy o zatrudnieniu i bezrobociu. To jest problem, który może być objęty inicjatywą ustawodawczą przy nowelizacji ustawy o pomocy społecznej. Tam są pewne rozwiązania w art. 27, które mówią, że właśnie w takich przypadkach można udzielać stały zasiłek kobietom wychowującym te nieszczęśliwe dzieci. Te kobiety mogą również przejść na wcześniejszą emeryturę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AnnaBańkowska">Proponuję zakończyć w tym momencie dyskusję na ten temat. Mamy określone prawa i obowiązki poselskie i trzeba z nich korzystać i proszę nie przenosić na forum Komisji tego, co pani osobiście chciałaby załatwić w Sejmie, to jest zupełnie inna ścieżka legislacyjna. Nie chciałabym być tą osobą, która panią instruuje.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#AnnaBańkowska">Czy są jeszcze uwagi pod adresem pracy prezydium, czy inne kolejne wnioski? Ponieważ nie słyszę, to zamykam dzisiejsze posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>