text_structure.xml
29.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AnnaBańkowska">Otwieram posiedzenie, które ma być poświęcone uchwaleniu planu pracy naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AnnaBańkowska">Informuję, że Prezydium Sejmu zorganizowało spotkanie z prezydiami komisji sejmowych, na którym m.in. zwróciło uwagę na potrzebę, w najbliższym okresie czasu, planów pracy, w których powinno się uwzględnić funkcje spełniane przez Sejm. Są to m.in.:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AnnaBańkowska">- funkcje legislacyjne, polegające na procedowaniu nad projektami ustaw, które powinny być rozpatrzone przez naszą Komisję,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AnnaBańkowska">- funkcje kontrolne, polegające na kontroli realizacji uchwalonych przez Sejm ustaw, a zwłaszcza terminowego opracowania rozporządzeń wykonawczych do tych ustaw,</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AnnaBańkowska">- funkcje opiniodawcze, dotyczące wielu różnych przekrojowych, merytorycznych problemów,</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AnnaBańkowska">- funkcje wizytacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że w naszym planie pracy powinniśmy uwzględnić wszystkie najważniejsze problemy, które zostały zgłoszone w toku naszych pierwszych posiedzeń. Propozycje najważniejszych spraw, które powinny być ujęte w naszym planie pracy proszę zgłaszać na piśmie. Po rozpatrzeniu ich postaramy się - myślę o prezydium Komisji - opracować konkretny projekt planu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#AnnaBańkowska">Chciałbym jeszcze, poza planem naszego posiedzenia, zaproponować dyskusję, ażeby zgodnie z propozycją, jaka padła na posiedzeniu poświęconym nowelizacji ustawy o uprawnieniach kombatantów opracować propozycję do art. 20 obowiązującej obecnie ustawy. Dotyczy on daty upływu ważności dokumentów kombatanckich z dniem 31 grudnia 1993 r. W tej propozycji musimy rozstrzygnąć, czy określamy kolejny termin, czy też po prostu skreślamy tę datę ważności dokumentów, zawartą w art.20 ustawy o kombatantach. W tym wypadku ustawa ta nie miałaby już określonego terminu granicznego. Aczkolwiek uważam, że ustawa ta wymaga nowelizacji, wymagałoby to przegłosowania przez Komisję. Dopiero wtedy można by zbierać podpisy pod projektem nowelizacji ustawy o kombatantach.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#AnnaBańkowska">Druga sprawa dotyczy naszej opinii, którą należałoby skierować do prezesa Rady Ministrów w kwestii realizacji tych wszystkich wniosków, które przy okazji referowania sprawozdania z wykonania budżetu Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej za 1992 r. zgłosił w swoim koreferacie poseł J. Lityński. Nie mogliśmy tych wniosków przedstawić Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, dlatego też proponuję przedłożyć je prezesowi Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#AnnaBańkowska">Prosiłabym o przegłosowanie tych moich dwóch wniosków.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JózefMioduszewski">W związku z wysuniętą kwestią ważności dokumentów kombatanckich proponuję, by przyjąć rozwiązanie, według którego ważność ta trwałaby aż do momentu uchwalenia przewidywanej nowej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AnnaBańkowska">Może jednak wpierw rozstrzygniemy, czy jest zgoda na to, by poza zasadniczym punktem naszego porządku dziennego rozpatrzyć te dwie sprawy, o których mówiłam.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AnnaBańkowska">W głosowaniu przyjęto propozycję poseł Anny Bańkowskiej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AnnaBańkowska">Mamy wobec tego zatwierdzony porządek dzienny, który składa się z trzech punktów.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AnnaBańkowska">Wyjaśniam memu przedmówcy, że w ustawie nie może być zawarty taki przepis, który stwierdza, że jest ona ważna do czasu wprowadzenia nowej ustawy. W związku z tym, albo skreślamy datę 31 grudnia 1993 r., a wtedy ustawa jest bezterminowa, albo też określamy konkretny, nowy termin np.zamykający się okresem jednego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanLityński">Myślę, że te rozwiązania nie mają zasadniczego znaczenia. Moim zdaniem, powinien jednak być określony jakiś konkretny termin, gdyż - jak sądzę - te prace w sposób niebezpieczny się wydłużają. Proponuję, by przyjąć jako termin ostateczny datę 3l grudnia 1994 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AnnaBańkowska">Mamy zgłoszoną konkretną propozycję. Ja natomiast zgłaszam wniosek, by po prostu skreślić tę datę 31 grudnia 1993 r. Mamy wobec tego dwa rozwiązania do wyboru.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BolesławMachnio">Jeśli skreślimy te słowa „do dnia 31 grudnia 1993 r.”, to czy wówczas istnienie art. 20 jest w ogóle potrzebne?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AnnaBańkowska">Tę sprawę rozstrzygnie Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu. Wnioskiem najdalej idącym jest zgłoszony przeze mnie, w którym proponuję skreślenie daty ważności dokumentów kombatanckich w treści obecnej ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AnnaBańkowska">Wniosek Anny Bańkowskiej przeszedł. l6 posłów głosowało za, 6 było przeciwnych. 4 posłów wstrzymało się od głosu. Musimy jeszcze wybrać posła, który zgłosi naszą propozycję w trakcie dalszej procedury legislacyjnej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AnnaBańkowska">Posłowie zaproponowali, by misję tę powierzyć poseł Annie Bańkowskiej.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AnnaBańkowska">Druga sprawa dotyczy opracowania projektu opinii, o którym wspomniałam na wstępie. Po to, byśmy nie musieli się zbierać ponownie, w dniu jutrzejszym przekażemy do skrytek poselskich projekt tej opinii. Jej główne treści były w zasadzie uchwalone na naszym posiedzeniu w dniu 17 października br. Jeśli do tego projektu opinii, który państwo otrzymają jutro w skrytkach, nie zostaną zgłoszone do dnia następnego żadne poprawki, to tę opinię przekażemy prezesowi Rady Ministrów. Rozumiem, że przy nie zgłoszeniu poprawek propozycję Komisji należy uważać za zaakceptowaną. Gdyby jednak do piątku zgłoszono jakieś poprawki natury zasadniczej, to wówczas zwołamy w dniu 26 listopada br. krótkie posiedzenie, na którym rozpatrzymy te zgłoszone sugestie.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#AnnaBańkowska">Przystępujemy teraz do zasadniczego punktu naszego posiedzenia, tj. do zgłaszania propozycji do planu pracy naszej Komisji. Myślę, że propozycje te powinny obejmować okres do końca pierwszego półrocza przyszłego roku (1994 r.).</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Mam dwie propozycje, które przed chwilą złożyłam na piśmie. Pierwsza z nich dotyczy opracowania programu profilaktyki obejmującej dziecko i matkę na terenach objętych klęską ekologiczną. Dotyczy to zwłaszcza terenów Śląska. Program ten powinien stać się częścią programu rządowego i mógłby być finansowany m.in. z funduszów pomocniczych na ochronę środowiska. Na poparcie mojej propozycji przytaczam dane statystyczne, dotyczące wpływu zdegradowanego środowiska na zdrowie dzieci.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AnnaBańkowska">Rozumiem, że przyjmujemy tę propozycję bez dalszego uzasadnienia szczegółowego i uznajemy za konieczne opracowanie programu ochrony matki i dziecka na terenach zagrożonych ekologicznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Drugi problem dotyczy rehabilitacji dzieci z uszkodzeniem układu ruchu i wadami postawy. Motywacja jest podobna, jak w punkcie poprzednim. Jako bazę dla tej działalności można przyjąć funkcjonujące już ośrodki rehabilitacji dla dzieci niepełnosprawnych. Z punktu widzenia finansowego można tu posłużyć się pieniędzmi z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Uważam, że powinniśmy rozpatrzyć sprawę zasiłków rodzinnych. Nie wiem, czy w najbliższym czasie będą jakieś propozycje rządowe w tej materii. Jeśli nie, to my powinniśmy je wywołać naszym działaniem.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JoannaStaręgaPiasek">Drugą sprawą, którą proponuję umieścić w naszym planie pracy jest nowelizacja ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji inwalidów. Ta sprawa jest bardzo ważna i wymaga dokładnej analizy sposobu funkcjonowania obecnej ustawy.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JoannaStaręgaPiasek">Trzeci problem dotyczy pomocy społecznej z przeznaczeniem na dopłaty do leków. Problem ten znajduje się na styku zainteresowań Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministerstwa Zdrowia. Program działania w tej dziedzinie wymaga dogłębnej analizy i rozpatrzenia trudności, które pojawiają się w realizowaniu programów pomocy społecznej na tym odcinku.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JoannaStaręgaPiasek">Ostatnia sprawa, która powinna być - według mnie - rozpatrzona, albo przy okazji omawiania budżetu na rok przyszły, albo też w pierwszym kwartale przyszłego roku, dotyczy rozporządzenia Rady Ministrów, którego delegacja była w ustawie o Ochronie Rodziny i Macierzyństwa. Jest to program wsparcia kobiet ciężarnych. Przewidywania te, które obejmowały pewną grupę kobiet w chwili wprowadzania w życie tego rozporządzenia były wielce ograniczone. Obecnie odnotowujemy natomiast liczne zgłoszenia i pomoc, kierowane do ośrodków pomocy społecznej. Myślę, że warto przyjrzeć się tej sprawie i może nawet doprowadzić do zmodyfikowania tego rozporządzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#CezaryMiżejewski">Chciałbym zgłosić konieczność rozpatrzenia sprawy wykorzystania pożyczek z Banku Światowego i rozszerzyć ją o programy EWG (PHARE i STRUDER).</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#CezaryMiżejewski">Kolejną sprawą, która powinna się znaleźć w naszym planie pracy jest ubezpieczenie od bezrobocia. W tych sprawach Urząd Pracy przygotowuje projekty, którym należałoby się przyjrzeć.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BolesławMachnio">Proponuję przy okazji rozpatrywania nowelizacji ustawy o kombatantach uwzględnić sprawy tzw. junaków z Baudienstu, w okresie okupacji, którzy przebywali w obozach służby budowlanej.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#BolesławMachnio">Ja również zgłosiłem do planu pracy propozycję opracowania programu opieki nad osobami niepełnosprawnymi na terenach wiejskich. Prace nad tym programem są w toku i byłoby dobrze, abyśmy uzyskali wprowadzenie tego programu w życie.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#BolesławMachnio">Kolejną sprawą jest rozpatrzenie prawidłowości wykorzystania Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#EwaLewickaŁęgowska">Proponowałabym rozdzielenie zagadnień objętych ustawą o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Jedna z nich mogłaby zająć się tylko problemami rehabilitacji osób niepełnosprawnych, a wówczas można by objąć nią i sprawy dzieci niepełnosprawnych, druga zaś problemy zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Aktualnie ustawa daje możliwość korzystania z niej tylko osobom od lat 16. Nie obejmuje ona natomiast ani dzieci, ani też młodzieżowej populacji do lat 16.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanLityński">Nie my jesteśmy powołani do opracowania projektów ustaw. Sprawę tę należałoby raczej zgłosić jako dezyderat pod adresem rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LeonGrela">Proponuję, aby zamiast osłon socjalnych wprowadzono kategorię minimalnego dochodu gwarantowanego.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#LeonGrela">W związku z sytuacją na rynku pracy proponuję opracowanie programu zatrudnienia absolwentów, który obejmowałby też czynniki motywujące do podejmowania pracy oraz uelastycznienia przepisów dotyczących wieku przechodzenia na emeryturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AnnaBańkowska">Nie zamierzam polemizować z wypowiedzią poprzednika, lecz nasuwa mi się taka refleksja, co będzie robił rząd, jeśli my wszystko przygotujemy, znowelizujemy ustawy, zaproponujemy nie tylko kategorie minimum socjalnego, na które powoływał się pan premier, ale też określimy minimalny dochód gwarantowany. Opracowanie tego wszystkiego byłoby takim obciążeniem dla posłów, że chyba nie wychodzilibyśmy w ogóle z tego gmachu. Oczywiście możemy mieć tak ambitne plany, lecz ja osobiście nie chciałbym znaleźć się w takiej sytuacji, w której obowiązywałby u nas płynny wiek emerytalny. Na przykład - mojej koleżance z pracy powiedziano by, że może przejść już na emeryturę, ja zaś nie, gdyż brak mi dwóch lat do wieku emerytalnego... Te zgłoszone wnioski możemy przyjąć, ale musimy zastanowić się, czy należy debatować nad ich realizacją.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LeonGrela">Przepraszam bardzo, lecz chciałem dodać, iż sytuacja jest bardzo płynna i każdy z przedstawionych wniosków wymaga różnych środków finansowych. Trzeba jednak - moim zdaniem - tworzyć ludziom różne możliwości wyboru. Jedną z takich możliwości, która może wpłynąć na sytuację na rynku pracy jest elastyczny wiek emerytalny. W pewnym momencie my również zaczniemy elastyczny wiek emerytalny. Ja osobiście nie chciałbym się znaleźć w sytuacji, w której mój szef powie mi, że jeszcze przed ukończeniem 60. roku życia muszę odejść na emeryturę. To jest sytuacja, która wywołuje u pracowników stresy, objawy depresyjne. W tej sprawie są już określone doświadczenia na świecie. Powinniśmy przeanalizować je i podjąć najbardziej właściwe, w naszych warunkach, decyzje.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AnnaBańkowska">Ponieważ mówił pan poseł tak dużymi skrótami, że wywołało to i zdziwienie i zaniepokojenie, iż ktoś tam, w sposób arbitralny, będzie decydował o naszym losie. Rozumiem, że w tych sprawach byłyby określone kategorie dla każdej grupy pracowników.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LeonGrela">Elastyczny wiek emerytalny pozwala na zwiększenie zakresu indywidualnych decyzji o przechodzeniu na emeryturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekDyduch">Proponuję, aby poświęcić jedno z naszych posiedzeń rozpatrzeniu sytuacji w regionach szczególnie zagrożonych bezrobociem. Na tych terenach są bardzo ograniczone możliwości uzyskania pracy, upada przemysł kluczowy, którego nie można odtworzyć, wielu zaś ludzi traci bezpowrotnie zasiłek. Trzeba zastanowić się nad systemowymi rozwiązaniami dla tych terenów, gdyż stale przybywa ich. Należy więc pilnie opracować jakieś kompleksowe rozwiązania.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AnnaBańkowska">W związku z tym, co powiedzieliśmy już na ten temat w czasie poprzednich posiedzeń naszej Komisji, a co wywołał swym wystąpieniem poseł P. Ikonowicz. Będzie to - zgodnie z tym - co postanowiliśmy, przedmiotem naszych dalszych rozważań. W tej dyskusji na pewno ujawni się obraz tego, jakie tereny i regiony należy uznać za zagrożone strukturalnym bezrobociem.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewJanas">Chciałem zwrócić uwagę na znaczenie instytucji pozarządowych w dziedzinie pomocy społecznej i działalności charytatywnej oraz na sytuację finansową tych instytucji. Istnieje potrzeba rozwiązania wielu problemów prawnych, dotyczących istnienia tych instytucji. Być może będzie potrzebne wysunięcie dezyderatów dotyczących np. obciążeń podatkowych i innych, jeśli idzie o sektor „Non profit” w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AlicjaMurynowicz">Wracając do propozycji posła B. Michnio w sprawie zmian w ustawie o kombatantach, chciałam zapytać, czy my, jako Komisja moglibyśmy wystąpić z inicjatywą do rządu z wnioskiem podzielenia Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych na dwa urzędy: jeden ds. kombatantów i drugi - ds. osób represjonowanych. Już pierwsze prace, jakie toczą się nad nowelizacją ustawy świadczą, jak wielkie wywołuje to emocje. Myślę, że dokonanie takiego podziału nie będzie wymagało zbyt wielkich nakładów. Należałoby również problemy kombatantów i osób represjonowanych uregulować dwoma odrębnymi ustawami.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AnnaBańkowska">Nie mam zdania na ten temat, lecz sądzę, że sprawa ta powinna być rozstrzygnięta w końcowej fazie prac nad nowelizacją ustawy o kombatantach i osobach represjonowanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarianKorczak">Komisja Polityki Społecznej powinna działać również w kierunku poprawy stosunków międzyludzkich. Myślę tu o bezrobociu, o chamstwie, o nie ustępowaniu miejsc starszym paniom w autobusach i tramwajach. Często zdarza się, że starsza pani stoi, podczas gdy piętnastolatka siedzi wygodnie. Słyszę tu głosy sprzeciwu, lecz uważam, że to również należy do naszego zespołu. Jest to problem szerokiego nagłośniania tych spraw i tu inicjatywa powinna wyjść od nas.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AnnaBańkowska">Proponuję trzymać się ściśle regulaminu. Nie możemy chyba zajmować się savoir vivrem, gdyż to wymagałoby wprowadzenia jakiegoś super-eksperta. Co więc pan poseł proponuje? Wniosek został jednak zgłoszony...</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanuszJurek">W obecnej sytuacji nie powinniśmy pominąć tak ważkiego problemu, jakim są sprawy mieszkaniowe. W wielkim skrócie - stawiam pod rozwagę problem mieszkania jako towaru rynkowego i mieszkania jako dobra socjalnego.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JanuszJurek">Proponuję przejrzenie wszystkich przepisów, które dotyczą opłat czynszowych za mieszkania i przeanalizowanie, jakiej grupy osób przepisy te najbardziej dotykają i z jaką pomocą powinniśmy im przyjść.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Popieram umieszczenie w naszym planie pracy spraw sytuacji społecznych organizacji pozarządowych. Ja jestem przedstawicielką jednej z takich organizacji i cieszę się, że sprawy te będą przedmiotem rozważań naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Ważną sprawą jest również propozycja umieszczenia w planie pracy problemu realizacji ustawy o planowaniu rodziny, a zwłaszcza rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy. Problem ten jest w centrum zainteresowania Poselskiego Klubu Kobiet. Musimy szybko zapoznać się z kryteriami przyznawania zasiłków dla rodzin obciążonych licznym potomstwem oraz dla kobiet ciężarnych i dzieci.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#IzabelaJarugaNowacka">Musimy zająć się także sprawami opracowania systemu ubezpieczeń społecznych. Dotyczą one nie tylko naszej Komisji. Dyskusję na ten temat należałoby rozpocząć jak najszybciej. Może w tej chwili nikt nie posiada skrystalizowanej koncepcji w tej materii, lecz sądzę, że powinniśmy się pokusić o przedstawienie projektów odnoszących się do tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AnnaBańkowska">W dyskusji zgłoszono już wiele tematów, których rozpatrzenie mogłoby zająć naszą działalność w ciągu całej kadencji, a na pewno co najmniej jej połowę.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AnnaBańkowska">W moim przekonaniu, jednym z pierwszych tematów powinna być sprawa opieki nad osobami niepełnosprawnymi w aspekcie wykorzystania Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - w trakcie dyskusji nad tą tematyką powinniśmy zapoznać się z opiniami poszczególnych środowisk osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#AnnaBańkowska">Prosiła mnie dzisiaj wiceminister pracy i polityki socjalnej I. Wójcicka, byśmy jak najszybciej zajęli się sprawą wykorzystania pożyczki w Banku Światowym. Poseł C. Miżejewski prosił nawet o rozszerzenie tej problematyki o inne programy.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#AnnaBańkowska">Problem działalności w zakresie pomocy społecznej, prowadzonej przez organizacje pozarządowe był rozpatrywany przez Komisję X kadencji Sejmu RP. Było to spotkanie, które z braku czasu nie zostało zakończone konkretnymi wnioskami. Myślę, że zainteresowanie poselskie i przebieg dyskusji wskazują na konieczność wprowadzenia nowych rozwiązań w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#AnnaBańkowska">Wskazywano tu na potrzebę rozpatrzenia sprawy mieszkania, jako dobra socjalnego. Jest to rzeczywiście bardzo ważny problem, zwłaszcza jeśli uwzględnimy coraz częściej sygnalizowane zjawisko bezdomności. Należałoby może przeprowadzić nawet wizytację paru punktów, w których znajdują schronienie ludzie bezdomni.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#AnnaBańkowska">Może umówimy się, iż wszystkie zgłoszone przez posłów propozycje zostaną przez prezydium Komisji rozpatrzone i ustali się kolejność ich omawiania przez Komisję. Trzeba liczyć się z tym, że nie wszystkie zgłoszone propozycje będą mogły być rozpatrzone do czerwca 1994 r. Zasygnalizowaliśmy priorytety według naszej oceny, zaś na posiedzeniu Komisji podjęte zostaną ostateczne decyzje w tej materii.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#AnnaBańkowska">Chciałabym zaproponować również, by w planach naszej pracy znalazł się punkt dotyczący kontroli realizacji ustaw odnoszących się do problematyki wchodzącej w zakres zainteresowania naszej Komisji. Dotyczy to m.in. ustawy o pomocy społecznej z 16 października 1992 r., w której zobowiązano ministra pracy i polityki socjalnej do wydania, w terminie 6 miesięcy rozporządzeń wykonawczych, dotyczących m.in. art. 35 tej ustawy i zobowiązujących go do określenia warunków bytowych i poziomu usług w domach pomocy społecznej, uzasadniających podwyższenie opłat za pobyt w takim domu.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#AnnaBańkowska">Należałoby wyciągnąć z tych ustaw wszystkie delegacje, które zawarte są w nich i sprawdzić, jak są one realizowane przez rząd.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#AnnaBańkowska">Obowiązuje u nas ustawa o tzw. grupowych zwolnieniach. W art.15 tej ustawy zawarte jest fakultatywne upoważnienie dla ministra pracy do wstrzymania na okres do trzech miesięcy wykonania decyzji kierownika zakładu w sprawie zmniejszenia zatrudnienia. Przepis ten jest podstawą dla przeprowadzenia analizy tego, w ilu przypadkach minister skorzystał z takiej delegacji.</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#AnnaBańkowska">Ustawa o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych zobowiązuje Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do kontrolowania właściwego wykorzystywania środków zeń dla tworzenia nowych miejsc pracy (art. 26 tej ustawy). Niestety, problem ten wymaga bardzo szczegółowego rozpatrzenia, gdyż stwierdzono już wiele niedociągnięć w tej materii i warto poświęcić tym faktom więcej uwagi.</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#AnnaBańkowska">Za wszystkie zgłoszone w toku dyskusji uwagi i propozycje dziękuję. Część z nich znajdzie się na pewno w planie pracy Komisji, jak też te, które przed chwilą przedstawiłam.</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#AnnaBańkowska">Chciałabym zaproponować kilka wyjazdowych posiedzeń, by nasze decyzje podejmowane były nie tylko w oparciu o informacje, jakie otrzymamy, lecz także w oparciu o bezpośrednie rozpoznanie sytuacji poszczególnych środowisk.</u>
<u xml:id="u-30.12" who="#AnnaBańkowska">Mam nadzieję, że za dwa tygodnie przedstawimy już propozycje planu pracy Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MarianKorczak">Chciałbym zaproponować, byśmy dokonali bezpośredniej wizytacji w urzędzie, który gospodaruje Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Myśmy podjęli już decyzję i przyjęli sprawozdanie z wykonania tego Funduszu w 1992 r., lecz byłoby wskazane zapoznać się bliżej bezpośrednio w urzędzie z sytuacją, jaka tam istnieje.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że całokształt działania Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych powinien być przedmiotem głębokiego zainteresowania naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MarianKorczak">Uważam, że należałoby zająć się pilnie wykorzystaniem funduszu przeznaczonego na walkę z bezrobociem. Znam przypadki z terenu województwa radomskiego, wskazujące na wprost kryminalne przestępstwa popełniane przy korzystaniu z tych funduszów. Należałoby bezwzględnie uruchomić tu kontrolę NIK. To na pewno rozszerzyłoby naszą wiedzę o tych sprawach, a następnie - uniknąć wielu błędów.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AnnaBańkowska">Na pewno przy rozpatrywaniu problemu bezrobocia będziemy mówić o tych sprawach, lecz chciałabym przypomnieć, że każdy poseł jest upoważniony do składania wniosków do Najwyższej Izby Kontroli i zwrócenie się o poddanie określonych zjawisk jej badaniami. Na ogół NIK uwzględnia takie wnioski i przeprowadza stosowne lustracje. Warto z tej możliwości korzystać.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Mówiliśmy tutaj o rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Zwrócono szczególną uwagę na dzieci. A co z grupą dzieci z głębokim upośledzeniem umysłowym i fizycznym? Czy grupa ta podlega opiece Ministerstwa Zdrowia, czy też Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej. Ja mam na bieżąco do czynienia z tymi sprawami, które mają często charakter wprost bulwersujący. W wielu przypadkach po prostu nie wiem, do kogo mam się w związku z tym zwrócić.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że sprawy osób niepełnosprawnych rozpatrzymy w pierwszej kolejności i pozwoli to nam na zorientowanie się w całokształcie sytuacji, jaka tu istnieje.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#AnnaBańkowska">Dziękuję bardzo za udział w posiedzeniu. Jak wszystkim wiadomo, mamy do rozpatrzenia pakiet ustaw socjalnych i emerytalnych. Jako jedną z pierwszych rozpatrujemy nowelizację ustawy o kombatantach.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MirosławaRudowska">Jutro mamy posiedzenie podkomisji, rozpatrującej nowelizację ustawy o kombatantach. Odbędzie się ono w trakcie przerwy obrad Sejmu o godzinie 16.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MirosławaRudowska">Następne dwa posiedzenia Komisji odbędą się w dniach 30 listopada br. o godzinie 11, na którym będzie rozpatrywany rządowy projekt ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych. Tego samego dnia rozpatrywany będzie, o godzinie 16 problem płac w sferze budżetowej. Jest to projekt ustawy skierowany do Komisji przez Sejm w pierwszym czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AnnaBańkowska">Chciałam poinformować, że w dniu 30 listopada, posiedzenie o godzinie 11 będzie wspólne z Komisją Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej, która jest Komisją wiodącą oraz Komisją Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. Natomiast posiedzenie o godzinie 16, w tym samym dniu, odbędzie się wspólnie z Komisją Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, gdyż ustawa o wynagrodzeniach pracowników w sferze budżetowej będzie przedmiotem obrad tych właśnie dwu Komisji - Polityki Społecznej oraz Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#AnnaBańkowska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>