text_structure.xml 67.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszBiliński">Otwieram ostatnie w tej kadencji posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. W imieniu wszystkich zebranych mam zaszczyt powitać pana wicemarszałka Sejmu Aleksandra Małachowskiego. Czujemy się wielce zaszczyceni pana obecnością.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszBiliński">Serdecznie witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszBiliński">W programie dzisiejszego posiedzenia Komisji znajduje się tylko jeden punkt. Jest nim rozpatrzenie i ewentualne przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej w II kadencji Sejmu RP, to jest w latach 1993–1997.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszBiliński">Czy ktoś z państwa ma uwagi do proponowanego porządku dziennego posiedzenia? Uwag nie widzę, więc uważam, że porządek został zaakceptowany za co dziękuję. Przystępujemy zatem do realizacji porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszBiliński">Minęły 4 lata naszej wspólnej pracy w tej Komisji. Spotkaliśmy się w niej być może dosyć przypadkowo. Niektórzy znali się wcześniej z działalności poselskiej lub zawodowej. W ciągu tych 4 lat działalności Komisji zawiązały się między nami głębokie przyjaźnie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszBiliński">Niejednokrotnie w trakcie dyskutowania różnych projektów ustaw czy innych dokumentów, mieliśmy odmienne zdania i opinie, jednak każdorazowo udało się nam osiągnąć konsensus i pozytywnie zakończyć procesy legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#TadeuszBiliński">Spotykaliśmy się bardzo często. W okresie sprawozdawczym Komisja odbyła 254 posiedzenia, 25 razy odbywaliśmy posiedzenia poza siedzibą Sejmu. Właściwa praca odbywała się jednak w podkomisjach. W trakcie kadencji powołaliśmy 47 podkomisji nadzwyczajnych, które odbyły 307 posiedzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#TadeuszBiliński">Prace niektórych podkomisji ciągnęły się bardzo długo, niekiedy po kilka miesięcy lub nawet rok, odbywając po kilkadziesiąt posiedzeń. Niektóre jednak podkomisje pracowały bardziej racjonalnie i wydajnie i po paru posiedzeniach kończyły działalność przygotowaniem poważnych projektów ustaw, które później zostały ustanowione przez Sejm.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#TadeuszBiliński">Komisja nasza zajmowała się bardzo szerokim wachlarzem problemów istotnie ważnych dla całej dziedziny budownictwa, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, a także gospodarki przestrzennej. Wśród zagadnień budownictwa dominowała problematyka budownictwa mieszkaniowego ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki lokalami mieszkalnymi.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#TadeuszBiliński">Do najważniejszych zagadnień, którymi zajmowała się komisja, należy polityka mieszkaniowa. Dopiero w lipcu 1995 r. Sejm przyjął założenia polityki mieszkaniowej państwa, w których stwierdził, że konstytucyjnym obowiązkiem państwa jest stworzenie warunków umożliwiających rozwiązywanie problemu mieszkaniowego. Przyjęcie takiego założenia w okresie transformacji ustrojowej było niezwykle ważne.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#TadeuszBiliński">W trakcie kadencji zajmowaliśmy się nie tylko budownictwem mieszkaniowym, ale także gospodarką mieszkaniową, kredytowaniem i finansowaniem budownictwa mieszkaniowego, wykorzystywaniem środków zagranicznych i budżetowych na rozwój tego budownictwa. Podejmowaliśmy także różne problemy związane z funkcjonowaniem budownictwa i gospodarki mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#TadeuszBiliński">Dużo czasu poświęcaliśmy całemu budownictwu, jako ważnej dziedzinie gospodarki. Rozpatrywaliśmy problematykę budownictwa w całej gospodarce rynkowej, zajmowaliśmy się projektowaniem, warunkami bezpieczeństwa i higieny pracy w polskim budownictwie. Bardzo często były to aktualne problemy, do których zaliczyć można eksport i import budownictwa, ochrona polskiego rynku budowlanego oraz sytuacja polskich przedsiębiorstw budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#TadeuszBiliński">Zajmowaliśmy się także polityką komunalną o szerokim jej znaczeniu. Przedmiotem naszych posiedzeń była gospodarka komunalna i wodno-ściekowa, a także gospodarka energią w sektorze komunalno-bytowym. Podjęliśmy w ostatnim okresie działalności Komisji tematykę związaną z racjonalizacją użytkowania energii.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#TadeuszBiliński">Mógłbym jeszcze długo wyliczać sprawy, którymi zajmowała się Komisja, problemów było bowiem co niemiara. Nie jest najważniejsze wymienienie ich wszystkich. Chciałbym jednak podkreślić, że staraliśmy się objąć swym działaniem wszystkie możliwe ważne i aktualne problemy związane z budownictwem, gospodarką mieszkaniową i polityką przestrzenną.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#TadeuszBiliński">Największą uwagę Komisja nasza skoncentrowała w II kadencji na procesach legislacyjnych i funkcjach kontrolnych. Dorobek legislacyjny II kadencji jest imponujący. 17-krotnie stanowiono prawo w zakresie budownictwa, dostosowując je do wymagań gospodarki rynkowej i standardów Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#TadeuszBiliński">Proces transformacji prawa w zakresie budownictwa i gospodarki przestrzennej został wysoce zaawansowany, a w niektórych dziedzinach niemal całkowicie zakończony. Ponadto Komisja współuczestniczyła w pracach nad 6 ustawami, tylko częściowo związanymi z zakresem działań Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#TadeuszBiliński">Nie chciałbym wymieniać wszystkich ustaw, ograniczę się do przypomnienia najważniejszych. Należy do nich niewątpliwie nowa konstytucja procesu inwestycyjno-budowlanego. Mam na myśli ustawy Prawo budowlane oraz o zagospodarowaniu przestrzennym. Te dwie ustawy stanowią podstawę ładu przestrzennego i racjonalizacji procesu inwestycyjno-budowlanego. Prace nad tymi aktami prowadzone w dwóch zespołach trwały wiele miesięcy. Ustawy zyskały akceptację środowisk technicznych oraz administracji rządowej i samorządowej. Po dwóch latach ich funkcjonowania dokonaliśmy nowelizacji, która usunęła wady obu ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#TadeuszBiliński">W zakresie budownictwa ustanowiliśmy także wiele innych ustaw, które być może nie przyniosły jeszcze takich efektów, jakich byśmy sobie życzyli. Stanowią one jednak podstawę dalszego zintensyfikowania budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#TadeuszBiliński">Wprowadzono nowe rozwiązania wspomagania budownictwa mieszkaniowego. Ustawa o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego wprowadza nowe instrumenty stymulujące rozwój czynszowego i własnościowego budownictwa mieszkaniowego, a ustawa o udzielaniu dotacji z budżetu państwa na przygotowanie gruntów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe wraz z nowelą ustawy, tworzą ku temu lepsze warunki. Dokonaliśmy także nowelizacji tzw. specustawy z 1991 r. o zmianie niektórych warunków przygotowania inwestycji budownictwa mieszkaniowego w latach 1991–1995.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#TadeuszBiliński">Zajmowaliśmy się także ustawą o ochronie gruntów rolnych i leśnych, stwarzając dzięki jej nowelizacji lepsze warunki do odlesiania i odrolnienia terenów po to, aby można je było uzbrajać pod zabudowę mieszkaniową. Wielokrotnie Komisja zajmowała się nowelizacją ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#TadeuszBiliński">Dla stworzenia korzystniejszych dla inwestorów warunków budowy mieszkań czynszowych, w ostatnim czasie została znowelizowana ustawa o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, a z myślą o zintensyfikowaniu budownictwa własnościowego, została uchwalona ustawa o kasach budowlanych i wspieraniu przez państwo oszczędzania na cele mieszkaniowe.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#TadeuszBiliński">Jak już powiedziałem, najwięcej czasu Komisja poświęciła ustawom zmierzającym do zracjonalizowania gospodarki mieszkaniowej i jej przystosowania do warunków gospodarki rynkowej. Konstytucją tej nowej gospodarki jest ustawa o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych. Ustanowiona w oparciu o założenia polityki mieszkaniowej doprowadziła do zdecentralizowania tej polityki, do odstąpienia od administracyjnego zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, do zwiększonego udziału społeczeństwa w pokrywaniu kosztów budowy i utrzymania mieszkań, a także co bardzo istotne, doprowadziła do zwiększenia uprawnień właścicielskich w gospodarce mieszkaniami.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#TadeuszBiliński">Uporządkowaniu gospodarki mieszkaniowej służyły jeszcze inne uchwalone ustawy. Była wśród nich niezwykle kontrowersyjna ustawa o własności lokali, o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe, a także nowa ustawa Prawo spółdzielcze w części dotyczącej spółdzielni mieszkaniowych. Ustawy te doprowadziły do zasadniczych przeobrażeń gospodarki lokalami mieszkalnymi. Ustawy te, mimo ich nowelizacji, nadal budzą kontrowersje. Stanowią jednak fundament racjonalnej i społecznie uzasadnionej gospodarki lokalami mieszkalnymi.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#TadeuszBiliński">Bardzo trudną do rozwiązania sprawą była sytuacja spółdzielców spłacających kredyt mieszkaniowy. Z inicjatywy Komisji uchwalona została ustawa o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw. Problem jednak rozwiązany został tylko częściowo. Wprowadzane ulgi dla niektórych spółdzielców okazały się zbyt małe. Dlatego też, przy ogólnej akceptacji zainteresowanych, doprowadzono do znowelizowania ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#TadeuszBiliński">Trudno doprawdy wymienić wszystkie ustawy, ale warto zwrócić uwagę na te, które nie koniecznie były związane bezpośrednio z działalnością naszej Komisji, ale miały istotne znaczenie. Jedną z takich ustaw jest ustawa o zamówieniach publicznych, Komisja doprowadziła do jej nowelizacji wprowadzając do ustawy m.in. regulacje oddające specyfikę robót budowlanych i twórczych prac projektowych. Komisja prowadziła także prace nad prezydenckim projektem ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych. Uchwalona ustawa zapewne przyczyni się do stworzenia rynku kredytów hipotecznych. Uczestniczyliśmy w pracach nad ustawą o podatku od towarów i usług i podatku akcyzowego, doprowadzając do utrzymania w mocy preferencyjnych stawek.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#TadeuszBiliński">W minionej kadencji uchwalono szczególnie ważną dla życia gospodarczego i zarządzania państwem ustawę o gospodarce nieruchomościami. Nieruchomości, w związku z zachodzącymi w kraju przeobrażeniami, stały się ważną dziedziną polskiej gospodarki, lokatą kapitału, przedmiotem inwestowania oraz hipotecznego zabezpieczenia kredytów. Niezbędne więc było nowe i kodeksowe ujęcie całej problematyki gospodarki nieruchomościami w jednym akcie prawnym.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#TadeuszBiliński">Komisja współuczestniczyła w procesach legislacyjnych nad licznymi projektami ustaw, dla których inne komisje były wiodące. Dotyczy to m.in. ustawy o budowie i eksploatacji autostrad płatnych, noweli ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, o pracowniczych ogródkach działkowych, o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, o zakazie produkcji, importu, obrotu oraz wycofania z użytkowania wyrobów zawierających azbest oraz ustawy o zmianie ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#TadeuszBiliński">W sumie ustaw było ok. 40, z czego 19 ściśle związanych z budownictwem.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#TadeuszBiliński">W ostatnim okresie kadencji Sejmu Komisja współuczestniczyła w stanowieniu prawa tzw. powodziowego z zakresu działania Komisji. Przypomnę, że były to 4 ustawy, które co prawda tylko fragmentarycznie rozwiązują problem, ale są ogromnie ważne. Sejm uchwalił ustawy o szczególnych zasadach remontów i odbudowy obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek powodzi, o szczególnych zasadach gospodarki gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości na terenach objętych powodzią z lipca 1997 r. o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#TadeuszBiliński">Pakiet tych ustaw został uchwalony przez Sejm 17 lipca br.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#TadeuszBiliński">Część ustaw, które wymieniłem już znowelizowaliśmy. A zatem nie tylko wprowadzone zostały nowe, daleko idące przeobrażenia do gospodarki budowlanej i mieszkaniowej, ale także dokonano pewnych udoskonaleń. Mamy nadzieję, że te zmiany będą korzystne.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#TadeuszBiliński">Nie wszystkie jednak problemy udało się nam rozwiązać. Kadencja nasza dobiega końca i nie ma już możliwości wywiązania się z naszych planów ustanowienia jeszcze kilku ważnych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#TadeuszBiliński">Nie dokończono prac nad 5 ustawami. Przede wszystkim był to poselski projekt ustawy o wspieraniu inwestycji termorenowacyjnych. Jest to kwestia niezwykle ważna w trakcie transformacji ustrojowej. Musimy przecież doprowadzić do zracjonalizowania użytkowania energii. Niestety, brak czasu uniemożliwia przyjęcie przygotowanego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#TadeuszBiliński">Kolejnym dokumentem, nad którym Komisja pracowała bardzo długo i nie zdołała doprowadzić do końca, jest ustawa o renowacji i modernizacji obszarów zabudowanych, jakże ważna w procesie humanizacji osiedli mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#TadeuszBiliński">Te dwie ustawy są swego rodzaju prototypami. Dlatego w pracach nad nimi natknęliśmy się na przeogromne trudności w ustalaniu ich zakresu tematycznego i sposobu ustawowego rozwiązywania poszczególnych kwestii. Trudności wystąpiły także w uzgadnianiu tych projektów ustaw z ministrem finansów. Chodzi o sposoby finansowania zobowiązań państwa w stosunku do społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#TadeuszBiliński">Nie udało nam się znowelizować ustawy Prawo spółdzielcze i ustawy o szczególnych zasadach podziału spółdzielni, chociaż stanowiska Rzecznika Praw Obywatelskich i orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego były w tej kwestii jednoznaczne. Wynikało to zapewne z szerokiego zakresu proponowanych zmian, niejednokrotnie bardzo kontrowersyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#TadeuszBiliński">Nie podjęto prac legislacyjnych nad projektem ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów i techników budownictwa oraz urbanistów przygotowanych przez stowarzyszenia twórcze. Inicjatywę uznano jako zbyt spóźnioną i nie do końca uzgodnioną ze środowiskami zawodowymi.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#TadeuszBiliński">Będziemy w spadku przekazywać naszym następcom te ustawy prosząc kolejną komisję - bo sądzę, że taka będzie - aby zechciała w możliwie jak najszybszym czasie przystąpić do pracy nad tymi ustawami.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#TadeuszBiliński">W działalności Komisji ważne miejsce zajmowała funkcja kontrolna. Zwracaliśmy bardzo zdecydowanie uwagę na funkcjonowanie niektórych ustaw, które w procesie legislacyjnym były bardzo kontrowersyjne. Dotyczy to przede wszystkim ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych oraz ustawy o własności lokali.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#TadeuszBiliński">Z inicjatywy Komisji zostało podjęte monitorowanie tych ustaw, a Sejm podjął rezolucję wzywającą rząd do okresowego przedkładania sprawozdań z funkcjonowania ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych. Każdorazowo Komisja rozpatrywała te sprawozdania i prezentowała Sejmowi swoje stanowisko. Działalność ta niewątpliwie przyczyniła się do szybszego i lepszego przygotowania noweli ustawy, do eliminacji luk prawnych, błędnych regulacji i do wdrożenia doskonalszego prawa.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#TadeuszBiliński">W przypadku ustawy o najmie lokali już w trakcie jej stanowienia z góry było wiadomo, że lokatorzy uważają, iż ustawa daje za duże uprawnienia właścicielom, a całkowicie nie chroni lokatorów. Zupełnie odwrotne stanowisko mieli w tej kwestii właściciele lokali i budynków uważając, że ustawa właśnie chroni nadmiernie lokatorów, a nie ma w niej uprawnień właścicielskich.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#TadeuszBiliński">Natomiast samorządy terytorialne od samego początku prac nad ustawą były do niej nastawione negatywnie, ponieważ ustawa nakłada na nie dużo obowiązków, nie przeznaczając dodatkowych środków na realizację nowych zadań.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#TadeuszBiliński">Podobnie było z ustawą o własności lokali. Od początku była ona bardzo kontrowersyjna. Jakkolwiek w trakcie prac nad projektem wydawało się, że zawarte w niej rozwiązania nie będą budziły wiele wątpliwości, gdyż projekt zyskiwał wysokie oceny specjalistów, to w praktyce okazało się, że wiele spraw wymagało ponownego uregulowania lub istotnych zmian. Była to ustawa nie zawierająca delegacji do wydania jakichkolwiek aktów wykonawczych, stąd też jej nowelizacja była nieodzowna.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#TadeuszBiliński">Początkowo wydawało się, że zakres nowelizacji będzie bardzo szeroki, jednak ostatecznie został on zawężony. Mamy nadzieję, że po zmianie ustawa o najmie lokali, podobnie jak nowelizowana ustawa o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, będzie lepiej służyła społeczeństwu.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#TadeuszBiliński">W czasie swoich prac Komisja współpracowała z bardzo licznym gronem specjalistów, instytucji naukowych, organizacji społecznych, stowarzyszeń twórczych, samorządów terytorialnych, a także związków zawodowych i innych gremiów, których nie sposób wyliczyć. Staraliśmy się każdorazowo prowadzić szeroką konsultację społeczną, aby stanowione przez nas ustawy były możliwie najwłaściwsze, najbardziej poprawnie rozwiązywały problemy stawiane przez społeczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#TadeuszBiliński">Współpracowaliśmy także z ekspertami i z legislatorami. Nadszedł dzisiaj czas na złożenie im podziękowania.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#TadeuszBiliński">Wydaje mi się, że po takim - może zbyt długim - wprowadzeniu, należałoby wysłuchać opinii posłów o przedłożonym sprawozdaniu. Zostało ono sporządzone w dwóch częściach. Pierwsza opisowa, zawierająca najistotniejsze elementy działalności Komisji w II kadencji Sejmu, uogólniająca niektóre kwestie oraz część druga, bardzo szczegółowa, zawierająca głównie dane tabelaryczne.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#TadeuszBiliński">Proszę wybaczyć, że nie dostarczyliśmy posłom tej drugiej części sprawozdania, które mam w ręku. Jest ono - jak widać - bardzo obszerne, zawiera bowiem ponad 100 stron maszynopisu. Jest to pokaźny pakiet sporządzony - Panie marszałku - zgodnie z zaleceniem Prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#TadeuszBiliński">Panie z sekretariatu Komisji niezwykle musiały się napracować przy sporządzaniu tego dokumentu, trzeba było bowiem zebrać dane i sporządzić liczne tabele. Zebrało się tego ponad 100 stron.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaKessel">Tabelaryczna część sprawozdania zawiera dokładnie 213 stron.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszBiliński">Wydrukowanie takiej książki wymaga wiele czasu, dlatego przepraszam, że nie dostarczyliśmy posłom drugiej części sprawozdania. Materiał ten będzie jednak dostępny w sekretariacie Komisji i zawsze będzie do wglądu posłów, którzy specjalnie interesowali się tematem.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszBiliński">Prosimy zatem o przyjęcie pierwszej, opisowej części sprawozdania, którą przedstawiłem w swoim wystąpieniu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszBiliński">Część tabelaryczna zawiera tylko fakty, natomiast w części opisowej znalazły się sformułowania, które mogą budzić wątpliwości. Nie mogłem w swoim wystąpieniu poruszyć wszystkich kwestii związanych z działalnością Komisji. Nie było to możliwe tak ze względu na czas, jak i na złożoność problematyki i jej zakres. Dlatego proszę wybaczyć, że w moim wystąpieniu ograniczyłem się tylko do niektórych zagadnień i przekazałem jedynie część informacji zawartych w opisowej części sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#TadeuszBiliński">Otwieram dyskusję nad sprawozdaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AleksanderMałachowski">Nie wiedząc o tym, że państwo zaprosicie mnie na pełne posiedzenie Komisji, podjąłem już wcześniej pewne zobowiązania. Kadencja Sejmu dobiega końca i jak państwo wiecie, wszyscy mamy dużo spraw do załatwienia i mało czasu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AleksanderMałachowski">Chciałbym wobec tego bardzo serdecznie podziękować za zaproszenie na ostatnie posiedzenie Komisji i podziękować również za współpracę. Była to jedyna Komisja, która poczuwała się do utrzymywania stałego kontaktu z jednym z urzędników sejmowych, do których należą również wicemarszałkowie Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AleksanderMałachowski">Pan poseł Biliński ze wszystkimi kłopotami zawsze przychodził do mnie. Na szczęście był bardzo w tym powściągliwy i nie musiałem mu poświęcać zbyt wiele czasu. Ale sam fakt, że pan poseł uważał, że jest ktoś taki, do którego w każdej chwili może się zgłosić ze swoimi problemami, uważam za bardzo cenne i bardzo to mile będę wspominał.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AleksanderMałachowski">Każdy z wicemarszałków ma w zakresie swych obowiązków kontakt z 6 czy 7 komisjami. Komisja budownictwa była chyba jedyną, która w ten sposób traktowała swojego wice-marszałka, z którą ją los połączył.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AleksanderMałachowski">Dziękuję państwu za to i dziękuję serdecznie za całą pracę, którą państwo wykonaliście w II kadencji. Była to jedna z tych Komisji, której działalność odbijała się na życiu społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AleksanderMałachowski">Zrobiliśmy naprawdę wiele w trakcie tej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#AleksanderMałachowski">Myślę, że znaczna część państwa wróci z powrotem do Sejmu po wyborach, czego nie wiem czy życzyć, czy też nie życzyć. Zawsze można bowiem postawić pytanie, czy praca w Sejmie nam już nie znudziła się, szczególnie tym, którzy jesteśmy już trzy kadencje i którzy, gdyby zostali wybrani, weszliby w IV kadencję Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#AleksanderMałachowski">Dziękuję najserdeczniej, że państwo tyle pracy, tyle czasu i tyle dobrej woli włożyliście we wszystkie ustawy, które udało się nam ustanowić i udało się nam zgrać pomysły i działania sejmowe z oczekiwaniami obywateli. Może nie wszystkie sprawy udało się nam zapiąć na ostatni guzik, ale za to, co już zrobiliście serdecznie wam dziękuję. Życzę państwu, żebyście powrócili do Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#AleksanderMałachowski">Szczególnie tego życzę pani minister Barbarze Blidzie, która rzeczywiście była dobrym duchem polskiego budownictwa. Życzę, aby dalej ta działalność się pani udawała, żeby społeczeństwo mogło jeszcze korzystać z pani pracy i pani poświęcenia.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#AleksanderMałachowski">Proszę mi wybaczyć, ale ze względu na podjęte wcześniej zobowiązania nie będę mógł dalej uczestniczyć w posiedzeniu Komisji. Tak to zwykle robią wicemarszałkowie Sejmu, że na początku Sejmu powołują skład komisji i potem odchodzą.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#AleksanderMałachowski">Kadencja Sejmu jeszcze trwa, komisje nie zostały rozwiązane. Dzisiaj nawet musiałem prostować wypowiedź pani poseł Lipowicz, która powiedziała podczas plenarnych obrad, że kadencja Sejmu kończy się za 48 godzin. Powiedziałem, że kadencja Sejmu wcale się jeszcze nie kończy i nie można społeczeństwu przekazywać takiej wiadomości, bo są to wiadomości fałszywe. Kadencja Sejmu kończy się w połowie października i kto wie, czy do tego czasu nie będziemy musieli się jeszcze spotykać. Nigdy nie wiadomo, co jeszcze może się wydarzyć. 4 września z pewnością odbędzie się następne plenarne posiedzenie Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#AleksanderMałachowski">Jeszcze raz za wszystko serdecznie dziękuję. Do zobaczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanSzymański">Dotyczy to tych spośród nas, którzy dotrwają do następnej kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AleksanderMałachowski">Tego właśnie państwu życzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszBiliński">W imieniu wszystkich chciałbym serdecznie podziękować panu wicemarszałkowi za wielką życzliwość i pomoc w wypełnianiu naszych obowiązków. Jeśli pan pozwoli, to życzę panu wszelkiej pomyślności.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#komentarz">(Następnie obecni odśpiewali marszałkowi tradycyjne „Sto lat”).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanAndrykiewicz">W nawiązaniu do wypowiedzi pana posła Bilińskiego i przedłożonego sprawozdania chciałbym poinformować, że prezydium Komisji kilka godzin pracowało nad ostatecznym tekstem sprawozdania. Przy jego redagowaniu pomocą służyły panie z sekretariatu Komisji. Efekt naszej pracy przedstawiliśmy na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanAndrykiewicz">Jeśli posłowie mieliby propozycje zmian w tekście lub dokonania uzupełnień, to proszę teraz je zgłaszać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanSzymański">Tradycyjnie, jak w naszej Komisji, uwag do materiału prezydium nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanAndrykiewicz">Niezupełnie, udzielam głosu posłowi Nowickiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanSzczepański">To poseł z PSL, a posłowie z tego klubu zawsze mają różne uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RomanNowicki">Pragnę przypomnieć posłowi Szczepańskiemu, że jeszcze nie jestem członkiem PSL, chociaż wszystko jest możliwe.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#RomanNowicki">Dzisiejsze nasze posiedzenie rozumiem w ten sposób, że poza czynieniem sobie nawzajem uprzejmości i kurtuazyjnych gestów, powinniśmy dokonać podsumowania naszej ciężkiej pracy w ciągu 4 lat, bo tyle trwała II kadencja Sejmu. Proszę mi wybaczyć, że wystąpię w roli adwokata diabła i w kilku kwestiach wypowiem się na temat tego, co nam jednak nie udało się zrobić w tej kadencji. Dodam jeszcze, że wystąpienie pana przewodniczącego było bardzo wyczerpujące i rzeczowe.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#RomanNowicki">Na wstępie chciałbym stwierdzić, że z największym podziwem obserwowałem pracę moich koleżanek i kolegów z Komisji, wszystkich bez wyjątku. To była naprawdę ciężka, katorżnicza praca, w trakcie wykonywania której ujawniliście państwo wiele osobistych talentów, wykazaliście upór i charakter. Często trzeba było się przeciwstawiać wielu opiniom i poglądom. Było to skomplikowane. Podziwiam tych, którzy dawali sobie z tym radę.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#RomanNowicki">Jak w każdym większym gronie zdarzały się przypadki, o których na razie zamilczmy.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#RomanNowicki">Bez wątpienia w tej kadencji Komisja dokonała wielkiej pracy, wiele ustaw zostało przygotowanych i przyjętych i mają one ogromne znaczenie dla budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#RomanNowicki">Ale przychodziliśmy do Sejmu przede wszystkim z takim zadaniem, a szczególnie dotyczy to posłów koalicji, żeby zahamować tempo spadku budownictwa mieszkaniowego. Nie przyszliśmy do Sejmu po to, aby odbyć 256 posiedzeń Komisji oraz 25 posiedzeń wyjazdowych, przyszliśmy do Sejmu z takim wewnętrznym zadaniem, żeby zahamować tempo spadku budownictwa mieszkaniowego. Sądzę, że dotyczy to także posłów opozycji.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#RomanNowicki">Czy udało się wykonać to zadanie? Odpo-wiedź brzmi - nie. Jakby na to nie patrzeć jest to nasza klęska. Dzisiaj podczas pożegnalnego posiedzenia, powiedzmy sobie, że tego zasadniczego celu nie osiągnęliśmy. W okresie II kadencji Sejmu spadek budownictwa mieszkaniowego był nadmierny, niepotrzebny, zbyt wysoki. Nie zrobiliśmy wszystkiego co trzeba, żeby budownictwo mieszkaniowe szło do przodu. To jest pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#RomanNowicki">Aby budownictwo mieszkaniowe rozwijało się właściwie potrzeba było, aby nakłady inwestycyjne z budżetu państwa były adekwatne do potrzeb. Kochaliśmy podejmować różne rezolucje i uchwały różnego typu. Była m.in. podjęta przez Sejm rezolucja, w której mówiliśmy o tym, że będą rosły nakłady na sferę mieszkaniową i w 2000 r. - jak sobie przypominam, a tych uchwał było wiele - osiągną ok. 4,5% produktu krajowego brutto.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#RomanNowicki">Tymczasem nakłady na sferę mieszkaniową spadały nieustannie z roku na rok. Czy wobec tego w swoim działaniu nasza Komisja była skuteczna i czy wykonała swoje zadanie? Nie potrafiliśmy się przebić ze swoimi propozycjami. Pomimo większości koalicyjnej nie udało nam się tego osiągnąć. A przecież to jest podstawowa sprawa.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#RomanNowicki">Nawet gdybyśmy odbyli dwa razy więcej posiedzeń, to nie miałoby to żadnego znaczenia. Gdybyśmy mieli tylko jedno posiedzenie, a na nim załatwili te dwie sprawy, o których mówiłem, to byłoby bardzo dobrze. Niestety, podstawowego celu nie udało nam się osiągnąć.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#RomanNowicki">Jak patrzę na pana ministra Bobruckiego, przypominają mi się jego dzielne zabiegi o wprowadzenie porządku i ładu do budownictwa. Obawiam się jednak, że obecnie więcej domów jest burzonych ze względu na zły stan techniczny, niż powstaje nowych budynków mieszkalnych. To jest poważny problem.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#RomanNowicki">Komisja podjęła także wiele działań, które okazały się działaniami nietrafionymi. Jest to o tyle ważne, że w przyszłym Sejmie zapewne będzie działała podobna komisja, która powinna mieć jakieś nasze krytyczne oceny. To powinniśmy sobie powiedzieć we własnym gronie.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#RomanNowicki">W budownictwie czynszowym nie mamy obecnie takich efektów, jakie spodziewaliśmy się osiągnąć. Przypomnę, że mieliśmy wielkie programy, z których wynikało, że do 1997 r. powinniśmy wybudować ok. 15 tys. mieszkań czynszowych. Nie ważne jest jakie były powody nie wykonania tych zamierzeń. Istotne jest to, że tych mieszkań nie ma, a efekty budownictwa czynszowego są jedynie śladowe.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#RomanNowicki">Mieliśmy więc kasy mieszkaniowe, z których masowo mieli korzystać obywatele. Tego celu też nie osiągnęliśmy. Nie ma zjawiska korzystania w sposób masowy z kas mieszkaniowych, nie funkcjonują one na należytym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#RomanNowicki">Przypominam o tym dzisiaj dlatego, że nieprawdą jest, że na ostatnim posiedzeniu Komisji mamy się tylko cieszyć z uzyskanych efektów. O tym bardzo dokładnie mówił dzisiaj pan przewodniczący Biliński i z tego powodu mu gratuluję. Ale pozostały sprawy do załatwienia przez przyszły Sejm i przez przyszłą komisję budownictwa. Bez wątpienia zadaniem tej komisji będzie zmusić rząd, jaki by on nie był do tego, aby w ślad za deklaracjami o popieraniu rozwoju budownictwa mieszkaniowego poszły czyny.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#RomanNowicki">Czyny, to nie są rezolucje, deklaracje czy programy, ale konkretne środki inwestycyjne, które pójdą z budżetu państwa na sferę mieszkaniową. Nie mogą one maleć, wprost przeciwnie. Tego zadania nie udało się nam osiągnąć w kadencji, która mija.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#RomanNowicki">Po tych kilku smutnych refleksjach i uwagach, które są potrzebne do dalszej pracy nad budownictwem mieszkaniowym, chciałbym na zakończenie jeszcze raz podkreślić wielką pracę, która została wykonana przy przygotowaniu poszczególnych projektów ustaw. Z uznaniem chciałbym wyrazić się o technicznej pracy prezydium naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#RomanNowicki">Osobiście uważam, że wiele pracy i talentu włożył w działalność Komisji jej przewodniczący, pan poseł Biliński. Chciałbym też podziękować sekretariatowi Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#komentarz">(oklaski na sali)</u>
          <u xml:id="u-12.19" who="#RomanNowicki">Z moich obserwacji wynika, że bez wątpienia jest to najlepiej pracujący sekretariat ze wszystkich komisji, z którymi się spotkałem. Panie pracujące w sekretariacie Komisji działały sprawnie, szybko i kompetentnie, za co pozwolę sobie wyrazić im podziękowanie.</u>
          <u xml:id="u-12.20" who="#RomanNowicki">Nie spotkam się z państwem w przyszłym Sejmie, w przyszłej komisji budownictwa. Dlatego proszę potraktować moją wypowiedź, jako swego rodzaju testament. W przyszłym Sejmie powinniśmy bardziej naciskać na rząd, aby wykonał kilka działań podstawowych dla budownictwa mieszkaniowego, bo bez tego nie uzyskamy oczekiwanych efektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję panu posłowi za wypowiedź. Następnym mówcą będzie poseł Plewa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SiergiejPlewa">Czytając sprawozdanie z działalności Komisji odniosłem wrażenie, że pan przewodniczący Biliński osobiście je napisał lub w dużym stopniu je podyktował. Takie było moje pierwsze wrażenie po lekturze tego dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SiergiejPlewa">Nasza Komisja była być może jedną z nielicznych, której prezydium stworzyło atmosferę dobrej pracy i dobrej współpracy. Za to osobiście chciałbym podziękować. Jestem posłem pierwszą kadencję, może nie ostatnią i nie wyobrażałem sobie, że w tak rodzinnych warunkach będzie można zajmować się tak trudnymi sprawami. Czułem się nie jak w wielkiej komisji sejmowej, ale jak w grupie przyjaciół.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#SiergiejPlewa">Do tej wspaniałej atmosfery pracy na pewno przyczyniło się ministerstwo budownictwa, a obecnie Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast i ekipa kierownicza tego resortu, a także liczne branże współpracujące z Komisją. Należały do nich również banki. Niejednokrotnie prowadziliśmy ostre wymiany zdań i poglądów, niejednokrotnie zajmowaliśmy różne stanowiska w wielu kwestiach. Niemniej jednak - co bardzo ważne - nikt na nikogo się nie obrażał.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#SiergiejPlewa">Podzielam pogląd wyrażony przez posła Nowickiego, że spoiwem naszej Komisji było biuro. Tam się przychodziło jak do domu. W sekretariacie Komisji absolutnie panowała atmosfera domowa. Panie z sekretariatu Komisji często nam doradzały, podpowiadały, a jak trzeba było, to nawet ekstra przygotowały różne dokumenty. Za to im bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#SiergiejPlewa">Szkoda, że pan wicemarszałek Małachowski musiał opuścić nasze posiedzenie. Proszę mu przekazać, a także całemu Prezydium Sejmu, podziękowanie za warunki legislacyjne, jakie stwarzali dla ustaw związanych z budownictwem mieszkaniowym.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#SiergiejPlewa">Nieprawdą jest, panie pośle Nowicki, że pozostało nam do załatwienia dużo spraw legislacyjnych. Podstawowe akty prawne dotyczące budownictwa mamy gotowe. Ale kto zmusi gminę, aby zechciała skorzystać z nisko oprocentowanego kredytu i zechciała cokolwiek w gminie budować, rozwijać budownictwo komunalne? Z pewnością nie zrobi to za gminę ani pan przewodniczący Komisji, ani pani minister.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#SiergiejPlewa">Obecnie istnieją już warunki do takiego budownictwa. Buduje się dużo, w trakcie realizacji znajduje się ok. 700 tys. obiektów. Oby posłowie następnej kadencji zbierali tego efekty.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#SiergiejPlewa">Na zakończenie chciałbym serdecznie podziękować koleżankom i kolegom posłom za stworzenie przyjaznej, miłej atmosfery pracy w Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję panu posłowi Plewie. Czy są następni mówcy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SiergiejPlewa">Przepraszam, ale mam jedną uwagę do tekstu sprawozdania z działalności naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszBiliński">Czy mógłby pan poseł powiedzieć, na jakiej stronie proponuje poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SiergiejPlewa">Chodzi mi o zapis na str. 10 tekstu sprawozdania opisowego, a konkretnie pkt. 4. W punkcie tym stwierdza się, że Komisja III kadencji powinna wznowić prace legislacyjne nad projektami kilku ustaw. Jako czwartą w kolejności wymienia się ustawę o zmianie ustawy o szczególnych zasadach podziału spółdzielni.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SiergiejPlewa">Ponieważ wcześniej wymienia się konieczność wznowienia prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy Prawo spółdzielcze uważam, że w ramach tej ustawy można będzie rozstrzygnąć również kwestie związane ze szczególnymi zasadami podziału spółdzielni mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#SiergiejPlewa">Dlatego proponuję skreślenie zapisu, a dokładnie jednego punktu wymienionego na str. 10. Uważam, że jest on niepotrzebny i zbędny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszBiliński">Propozycja wydaje się słuszna - chodzi o skreślenie fragmentu mówiącego o zmianie ustawy o szczególnych zasadach podziału spółdzielni. Czy dobrze zrozumiałem intencję pana posła?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SiergiejPlewa">Tak, o to mi chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszBiliński">Czy ktoś z posłów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanSzymański">Dołączę do słów, które przed chwilą wypowiedział pan poseł Plewa. Cztery lata naszej kadencji nie były latami takimi strasznymi, jak to wcześniej przedstawił pan poseł Nowicki. Jego masochizm bierze się zapewne z tego, że akurat ma taką koncepcję życiową. Nie moja w tym wina, że pan poseł pozostał tylko posłem, a nie został ministrem. Może gdyby nim został, to byłoby lepiej.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JanSzymański">Panie pośle, ale to właśnie ten Sejm, a nie żaden inny spowodował, że ustawy o znaczeniu konstytucyjnym dla budownictwa i gospodarki mieszkaniowej w ogóle powstały i funkcjonują. Jest w tym również pana udział.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JanSzymański">Nie można kończyć 4-letniej kadencji w taki sposób, żeby wszystko negować i mówić, że niczego się nie udało zrobić. Z całą pewnością uzyskane efekty wszystkich nie zadowalają, przede wszystkim nie zadowalają społeczeństwa, bowiem oczekiwania były znacznie większe. Ale podwaliny dalszych zmian na lepsze zostały zbudowane i pan poseł Nowicki ma również w tym swój udział. Możemy z satysfakcją stwierdzić, że następny Sejm będzie mógł łatwiej rozwiązać wiele problemów, które do rozwiązania nam pozostały.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#JanSzymański">Pan poseł Nowicki powinien również odczuwać z tego powodu satysfakcję. Przez 4 lata uczestniczył pan w budowaniu czegoś, co może być podstawą do poprawy sytuacji mieszkaniowej Polaków.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#JanSzymański">Nie można tylko mówić, że jest źle, ale to jest sprawa indywidualnego podejścia.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#JanSzymański">Podzielam pana opinię, do której przyłączył się także pan poseł Plewa, że nasza Komisja jest wyjątkową Komisją i że jest w tym ogromna zasługa pań z sekretariatu.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#JanSzymański">Zgadzam się z wypowiedzią pana posła Plewy, o czym wcześniej mówił także przewodniczący Biliński. Widoczne są już pierwsze efekty naszych działań, budownictwo czynszowe zaczyna się rozwijać. Dotyczy to również kas mieszkaniowych oraz kas budowlanych, których animatorem jest pan poseł Nowicki. Kasy zaczynają już funkcjonować i aby jak najszybciej przynosiło to wymierne efekty w postaci nowych mieszkań. To nie chodzi o nasze korzyści, ale tych osób, które tego oczekują od nas. Jestem przekonany, że po to działaliśmy w Komisji, żeby tak właśnie się stało.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#JanSzymański">Ostatnio zajmowaliśmy się projektem ustawy o gospodarce nieruchomościami, która ostatecznie została przyjęta przez parlament i podpisana przez Prezydenta RP. Proszę zobaczyć, jak wiele spraw ta ustawa porządkuje. Przecież poprzednia ustawa była jakże niedoskonała i przez 4 lata dokonywaliśmy ciągłych jej nowelizacji, aby wreszcie uchwalić nową ustawę.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#JanSzymański">W ciągu 4-letniej kadencji działaliśmy w taki sposób, że nie mamy się czego wstydzić. Świadczą o tym uzyskane efekty, jest w tym znaczna zasługa prezydium Komisji. Tworzyliśmy w Komisji grupę ludzi, która traktowała siebie niemal jak rodzinę. Nasze codzienne kontakty cechowała bezpośredniość i życzliwość, łączyły nas koleżeństwo i przyjaźń. Chciałbym bardzo, aby ta dobra atmosfera pozostała bez względu na to, czy zostaniemy posłami lub ministrami, czy wybiorą nas na przewodniczących lub wiceprzewodniczących Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#JanSzymański">Ważne jest to, że w naszej Komisji potrafiliśmy zachować twarz jako normalni ludzie. Potrafiliśmy rozmawiać o sprawach trudnych. Podwaliny legislacyjne stworzone w Sejmie II kadencji będą procentować w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#JanSzymański">Życzę zdrowia szefowej resortu budownictwa, szefowi naszej Komisji, wszystkim koleżankom i kolegom oraz osobom współpracującym z naszą Komisją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanOlszowski">Rolą opozycji jest krytykować i w tej Komisji było to bardzo trudne. Rolę tę, także na dzisiejszym posiedzeniu, wypełnił poseł koalicji pan Nowicki. Mówię to w swoim własnym imieniu.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JanOlszowski">Trudno było spełniać rolę opozycji, ponieważ pan przewodniczący Biliński stworzył klimat pracy, a swoim autorytetem i pracowitością dawał nam wzór - przyznam szczerze - dla mnie niedościgły. Dlatego zostało w tej kadencji zrobione wszystko to, co było możliwe w zakresie działania naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#JanOlszowski">To, że nie zostało w tym okresie wybudowanych tyle domów i mieszkań ile potrzeba, to w żadnej mierze od naszej Komisji nie było zależne i nigdy nie będzie w żadnym parlamencie.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#JanOlszowski">Przystępując do Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej spodziewałem się, że opozycja będzie mogła spełnić większą rolę i więcej kontrować poczynania sfery rządzącej. Przyznam szczerze, że działania posła Bilińskiego i jego zachęty do pracy, jak również jego spolegliwość i dobry wzorzec pracy spowodował, że wytrącona została broń z rąk opozycji. Tak się działo w naszej Komisji i sądzę, że przysporzyło nam wszystkim pożytku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszBiliński">Jeśli nikt z posłów nie zgłasza się już do dyskusji udzielę głosu pani minister Blidzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BarbaraBlida">W przeciwieństwie do pana posła Nowickiego jestem urodzoną optymistką. Jak sytuacja jest niedobra i wydaje się, że wszystko zostało przegrane, to zawsze staram się jednak znaleźć coś pozytywnego, jakieś jaśniejsze elementy. Mam zawsze pęd do wychodzenia z trudnych sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#BarbaraBlida">Dlatego trudno jest mi się zgodzić z tym stwierdzeniem, że niczego nam się nie udało zrobić w tej kadencji. Twierdzę, że wspólnie udało nam się jednak zahamować trend spadkowy w budownictwie mieszkaniowym. Rok 1997, na przekór złym prognozom, jest pierwszym rokiem, w którym w każdym miesiącu obserwujemy statystyczny wzrost liczby oddawanych do użytku mieszkań. Statystycznie oddajemy do użytku więcej mieszkań niż w poprzednim roku.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#BarbaraBlida">Sądzę, że mamy już za sobą spadkową tendencję w budownictwie mieszkaniowym. Dzisiaj nie jest dobra okazja do przekamarzania się czy jest źle, czy jest dobrze, ale nie beznadziejnie. Wspólnie zrobiliśmy wiele i mamy za sobą olbrzymi dorobek.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#BarbaraBlida">Jestem posłem już trzeciej kadencji, w każdej kadencji pracowałam w Komisji budownictwa. Gdybyśmy w każdej kadencji, tak jak w ostatniej, ustanowili tyle praw, tyle nowych rozwiązań, które były konieczne, bo zmienił się ustrój polityczny i gospodarczy w Polsce, to byśmy dzisiaj już nie mogli mówić o zahamowaniu tendencji spadkowych w budownictwie, ale mówilibyśmy już tylko o poprawianiu prawa. Niestety, w naszej kadencji trzeba było tworzyć prawo i to zrobiliśmy. Jak to się u nas na Śląsku mówi „odwaliliśmy kawał dobrej roboty”. Za to chcę państwu serdecznie podziękować.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#BarbaraBlida">Dramaturgia działań przy różnych ustawach była różna, np. osobiście spodziewałam się, że najwięcej przeciwników będzie miała ustawa o własności lokali. Tymczasem projekt tej ustawy przemknął przez Sejm zupełnie spokojnie, co dla mnie było wręcz zadziwiające.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#BarbaraBlida">Różne zdarzały się sytuacje podczas prac legislacyjnych. Ja miotałam się czasami między koalicją a opozycją, do której niejednokrotnie uciekałam się o poparcie rządowych projektów ustaw. Korzystając z okazji chciałam serdecznie podziękować posłom Unii Wolności za poparcie uzyskane przez nich przy rozpatrywaniu projektu ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#BarbaraBlida">Tymczasem bez tej ustawy nie mielibyśmy nowych systemów finansowania i budownictwa czynszowego, które rzeczywiście obecnie rusza, można nawet powiedzieć, że rusza z kopyta. Dzieje się tak mimo klęski powodzi i zmniejszonych środków, które przekazaliśmy dla powodzian. Uchwalone w ustawie systemy i rozwiązania finansowe zaczynają powoli funkcjonować.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#BarbaraBlida">Olbrzymią zasługą Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej jest właśnie to, że systemy te zostały wdrożone. Jest w tym również osobista zasługa pana przewodniczącego Komisji, ale także opozycji, w szczególności nieobecnej dzisiaj pani poseł Beaty Świerczyńskiej. Przy każdej okazji pani poseł przypominała mi w swoich wystąpieniach sejmowych, że to ja jestem ministrem lewicy. Przedstawiała ona często problemy ludzi w inny sposób, niż myśmy to rozumieli. Potrafiła wpłynąć na to, że rozwiązania nazbyt liberalne myśmy korygowali.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#BarbaraBlida">Chciałabym podziękować także za to, że Komisja budownictwa tak długo pracowała nad nowelizacją rządowego projektu ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych. Projekt taki skierowany został do Sejmu już w lipcu 1996 r., a Sejm dopiero w ub. tygodniu przyjął tę znowelizowaną ustawę. Chcę za to państwu serdecznie podziękować, że prace nad tą ustawą trwały tak długo.</u>
          <u xml:id="u-25.9" who="#BarbaraBlida">Gdyby bowiem nie ta zwłoka, to dzisiaj nie mielibyśmy środków na wybudowanie 1 tys. mieszkań dla ofiar lipcowej powodzi, nie mielibyśmy ponad 300 mieszkań, na których budowę przeznaczymy pieniądze gminom. Środki te gminy będą mogły wydatkować na zaawansowanie stanów surowych otwartych lub zamkniętych nowych budynków czy też na adaptację innych pomieszczeń na cele mieszkalne.</u>
          <u xml:id="u-25.10" who="#BarbaraBlida">Na te wszystkie cele nie mielibyśmy pieniędzy w budżecie naszego urzędu, gdyby nie wspomniana zwłoka w nowelizacji ustawy. Zaoszczędzone w ten sposób środki możemy skierować do gmin powodziowych i pomóc gminom w realizacji powodziowego programu mieszkaniowego, w budowaniu przysłowiowego dachu nad głową dla tych wszystkich, którzy tego potrzebują.</u>
          <u xml:id="u-25.11" who="#BarbaraBlida">Dziękując państwu za współpracę, chciałabym nawiązać do wypowiedzi pana posła Szymańskiego, który powiedział, że jako normalni ludzie zachowaliśmy twarz. Faktycznie, posłem się jest jedną kadencję, czasem dwie lub cztery, jak pan poseł Biliński, a żyć trzeba całe życie. O tym trzeba przede wszystkim pamiętać, kiedy dokonuje się podsumowań pewnego etapu działalności sejmowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanSzymański">Pani minister sprowokowała mnie do ponownej wypowiedzi. Zapomniałem powiedzieć o jednej kwestii, mianowicie o współpracy z ludźmi, których część uczestniczy dzisiaj w ostatnim posiedzeniu naszej Komisji. Wielokrotnie spotykaliśmy się na swoich posiedzeniach w gronie ludzi reprezentujących najpierw Ministerstwo Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, a obecnie Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Zawsze byli wobec na życzliwi i rzetelni, jeśli chodzi o wypracowanie stanowisk. Często podpowiadali nam pewne rozwiązania w trakcie prac legislacyjnych. Ci ludzie są dzisiaj obecni na posiedzeniu, począwszy od pani minister Barbary Blidy, a skończywszy na siedzącym po przeciwnej stronie panu ministrze Andrzeju Dobruckim.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JanSzymański">Współpraca nasza była bardzo owocna, chociaż często reprezentowaliśmy różne stanowiska. Gdyby nie pomoc grona życzliwych nam osób i kompetentnych urzędników ministerstwa oraz urzędu, trudniej byłoby nam osiągnąć efekty, o których mówili moi przedmówcy.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JanSzymański">Była to nasza wspólna sprawa, zarówno posłów, jak i przedstawicieli urzędów i instytucji z nami współpracujących w trakcie całej kadencji. Czas pokaże, na ile trafne podejmowaliśmy decyzje i jaka była prawdziwa wartość stanowionych przez nas ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejDobrucki">Skoro mówimy o dokonaniach, to chciałbym przypomnieć, że Główny Urząd Nadzoru Budowlanego jest dziełem Sejmu tej kadencji. Urząd powstał w wyniku działań Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Przyznam, że przez minione 33 miesiące istnienia Urzędu staraliśmy się udowodnić, że realizujemy te wszystkie założenia, które były przyjęte przez posłów tej Komisji i jej przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#AndrzejDobrucki">Chciałbym podziękować za słowa wysokiej oceny naszej działalności kierowane pod adresem Urzędu, ale również za pomoc i wsparcie ze strony pań i panów posłów w trudnych momentach. Takich trudnych momentów było kilka, kiedy ważyły się losy państwowego nadzoru budowlanego. Używając języka sportowego, jedynie rzutem na taśmę uzyskaliśmy decyzje korzystne dla Urzędu.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#AndrzejDobrucki">Dzięki ostatnim decyzjom Sejmu nadzór budowlany zyskał nową konstrukcję. Po raz pierwszy w powojennej historii utworzony został jednolity państwowy nadzór budowlany. Stawia to bardzo trudne zadania przed Głównym Urzędem Nadzoru Budowlanego, obejmujący bowiem swoim zasięgiem działania nowe obszary.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#AndrzejDobrucki">Moi poprzednicy o tym już mówili, ale chciałbym to jeszcze raz podkreślić, że udało się grupie ludzi zaangażowanych w proces rozwoju polskiego budownictwa, bez względu na poglądy i przynależności polityczne, stworzyć jedną całość.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#AndrzejDobrucki">Na ręce pana przewodniczącego Komisji chciałbym złożyć życzenia, aby wszystkim paniom i panom posłom udało się ponownie zdobyć mandat poselski, abyśmy mogli dalej wspólnie funkcjonować i realizować rozpoczęte dzieło.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#AndrzejDobrucki">Szczególne wyrazy uznania chciałbym skierować pod adresem pana przewodniczącego Komisji posła Bilińskiego za jego trud, wysiłek i bezpośrednie zaangażowanie, a także - nie wstydzę się tego powiedzieć - za opiekę w promowaniu działań mojego Urzędu.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#AndrzejDobrucki">Pozwolę sobie na pewien akcent osobisty. Pragnę podziękować pani minister i pani poseł Barbarze Blidzie, która dała mi rzadką satysfakcję kierowania Głównym Urzędem Nadzoru Technicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ElżbietaKessel">Na zakończenie kadencji bardzo bym chciała powiedzieć kilka słów. Chciałabym przede wszystkim podziękować za wszystkie miłe słowa, które zostały wypowiedziane pod adresem sekretariatu Komisji. Nie ukrywam, że wraz z moją koleżanką czułyśmy, że darzycie nas państwo sympatią.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#ElżbietaKessel">Korzystając z tej szczególnej okazji, jaką jest zakończenie 4-letniej działalności Komisji, pierwszej tak długiej kadencji w mojej karierze zawodowej w Kancelarii Sejmu, chciałabym podziękować państwu za wspaniałą współpracę. Przede wszystkim chciałabym podzięko-wać znakomitemu prezydium Komisji, którego nam zazdrościły inne sekretariaty komisji sejmowych i dlatego czułyśmy się trochę wybrankami losu.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#ElżbietaKessel">Dziękujemy wszystkim paniom i panom posłom za życzliwość, serdeczność, sympatię i zaufanie, którym nas darzyliście i które nas bardzo zobowiązywało - było dla nas ogromnie ważne.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#ElżbietaKessel">Dziękujemy także pani minister Barbarze Blidzie i wszystkim państwu z dawnego Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, a obecnego Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, za ogromnie miłą współpracę, za to, że tak życzliwie i sprawnie państwo spełnialiście nasze prośby. Dotyczy to zresztą również innych resortów, z którymi współpracowała Komisja.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#ElżbietaKessel">Na zakończenie składam państwu życzenia w życiu osobistym, zawodowym, a wszystkim państwu, którzy zdecydowali się kontynuować trudną pracę parlamentarną w następnej kadencji, życzymy spełnienia oczekiwań w dniu 21 września. Czekamy na was.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanAndrykiewicz">Ponieważ zawsze w życiu starałem się być człowiekiem środka, tak i tym razem ze wszystkimi wypowiedziami moich poprzedników mogę się zgodzić. Raz było mi bliżej do pana przewodniczącego Bilińskiego z jego pragmatyzmem, z jego odpowiedzialnością, z jego olbrzymią fachowością. W innych sytuacjach było mi bardzo blisko do pana posła Nowickiego z jego przedsiębiorczością, z jego niezadowoleniem z tych rozwiązań, które budziły jego sprzeciw. Mieliśmy w Komisji olbrzymi potencjał intelektualny, mamy go nadal.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#JanAndrykiewicz">Dlatego imponujące jest to, co zrobiliśmy na obszarze działania Komisji. Wszystkie ustawy i inne dokumenty opracowane przez członków naszej Komisji, stanowią naszą wspólną, wielką zasługę.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#JanAndrykiewicz">Uważam, że posłowie, którzy będą pracowali w tej Komisji po nas, będą już mogli przede wszystkim skoncentrować się nad tym, aby efekty zaspokajania potrzeb mieszkaniowych polskich rodzin były większe. Musi być okres przejściowy między rozwiązaniami kosztownymi dla naszego państwa, do tych rozwiązań, które są bardziej pragmatyczne i ekonomiczne. Myśmy stanowili tę przekładnię między jednymi a drugimi rozwiązaniami.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#JanAndrykiewicz">Zwykle przekładnia najbardziej się zużywa, a nam się udało jednak nie zużyć tworząc nowe ustawy, nowe prawa dzięki wspaniałemu kolektywowi, dzięki pracy wszystkich państwa. Za to serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#TadeuszBiliński">Dyskusja ma się ku końcowi. Może wobec tego na zakończenie powiem kilka zdań swego rodzaju wytłumaczenia.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#TadeuszBiliński">Każdorazowo wszystkie kwestie trzeba rozpatrywać w szerszym kontekście większej całości. Budownictwa nie można wyrwać z całej gospodarki i całego życia społecznego. Trzeba jego problemy rozwiązywać wspólnie.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#TadeuszBiliński">Z całą pewnością - i jest to poza wszelką dyskusją - naczelnym zadaniem Sejmu jest stanowienie nowego prawa i kontrolowanie jego funkcjonowania. Znalezienie prostych rozwiązań wydaje się na ogół bardzo proste, daleko trudniej jest jednak znaleźć rozwiązanie optymalne.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#TadeuszBiliński">Po 4 latach działalności dobrze wiemy, że te ustawy, które wydawały się nam w trakcie ich uchwalania niemal doskonałe, trzeba było zmieniać. Robiliśmy to sami z pokorą uważając, że życie jest bogatsze od wszelkich wyobrażeń i fantazji. Po prostu pewnych spraw nie sposób wcześniej przewidzieć.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#TadeuszBiliński">Pani minister Barbara Blida dziękowała nam za to, żeśmy tak długo pracowali nad nowelizacją ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych. Ale tak długa zwłoka wynikała przecież nie z chęci zaoszczędzenia środków, które potem można było wykorzystać na pomoc ofiarom powodzi, ale na skutek tego, że wprowadziliśmy do ustawy niezwykle dużo ważnych zmian.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#TadeuszBiliński">Chciałem przypomnieć, że w przedłożeniu rządowym znalazło się 20 zmian ustawy, tymczasem uchwaliliśmy 34 zmiany, w tym niektóre były podwójne. Zdaje mi się, że strona rządowa ze wszystkich dodatkowych zmian była co najmniej bardzo zadowolona. W związku z tym uważam, że proces legislacyjny związany z nowelizacją wspomnianej ustawy chociaż za długi, w efekcie przyczynił się do znacznej poprawy jakości tego prawa.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#TadeuszBiliński">Być może również nowa ustawa o gospodarce nieruchomościami jest ustawą, która dzisiaj nas zaszczyca. Ale bądźmy skromni, bo może się okazać, że już niebawem Sejm kolejnej kadencji będzie musiał przystąpić do jej nowelizacji. Nie możemy zatem przyjmować z góry, że ustawa o gospodarce nieruchomościami będzie funkcjonować przez 3–4 lata.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#TadeuszBiliński">Nieruchomości stały się obecnie w naszej gospodarce niezwykle ważnym elementem procesu przeobrażeń. Nieruchomości stanowią nie tylko przedmiot transakcji i inwestowania, a także zastawu. Nabierają zatem szczególnej wartości, których dzisiaj trudno jest nawet przecenić. Uwaga ta zresztą dotyczy również wielu innych ustanowionych w tej kadencji ustaw.</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#TadeuszBiliński">Osobiście czuję się zawiedziony, że efekty budownictwa mieszkaniowego ciągle nie są takie, jakie przewidywaliśmy i jakich byśmy oczekiwali. Po roku, po dwóch latach działalności Komisji miałem nadzieję, że jednak uda się zahamować proces spadku budownictwa mieszkaniowego i że efekty będą znacznie większe.</u>
          <u xml:id="u-30.9" who="#TadeuszBiliński">Niestety, miniony rok, był kolejnym rokiem spadku liczby mieszkań oddanych do użytku, było ich zaledwie 62,1 tys. Co prawda w I półroczu br. mamy już o ponad 10% więcej oddanych mieszkań, niż w analogicznym okresie ub.r., ale to nas nie powinno zadowalać, bowiem postęp mierzony jest od tak bardzo niskiego poziomu, że daleko jest jeszcze do zaspokojenia choćby elementarnych potrzeb mieszkaniowych społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-30.10" who="#TadeuszBiliński">Kończąc chciałbym podkreślić, że istotnym efektem naszej działalności jest próba stworzenia modelu budownictwa i gospodarki zasobami budowlanymi. Nie jest to zapewne model jeszcze optymalny, ale wiadomo, że najbliższa kadencja może doprowadzić do kolejnej nowelizacji. Kierunek zmian jest jednak słuszny, zgodny z zasadami gospodarki rynkowej, z prawem międzynarodowym. Możemy chyba dzisiaj powiedzieć, że proces przeobrażeń szedł chyba w dobrym kierunku i trzeba będzie tylko w dalszym ciągu go doskonalić. W oparciu o uchwalone ustawy i środki budżetowe można będzie uzyskać lepsze efekty, poprawi się bowiem efektywność wykorzystania tych środków.</u>
          <u xml:id="u-30.11" who="#TadeuszBiliński">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Ponieważ nie widzę chętnych chciałbym prosić o akceptację zmiany, którą zaproponował pan poseł Siergiej Plewa. Chodzi o skreślenie jednego zdania w pkt. 4 na str. 10 sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-30.12" who="#TadeuszBiliński">Czy posłowie akceptują tę zmianę? Sprzeciwu nie widzę. W tej sytuacji przystępujemy do przegłosowania sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-30.13" who="#TadeuszBiliński">Kto z państwa jest za przyjęciem opisowego sprawozdania z działalności Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej w II kadencji?</u>
          <u xml:id="u-30.14" who="#TadeuszBiliński">W głosowaniu za przyjęciem sprawozdania opowiedziało się 12 posłów, głosów przeciwnych nie było, a 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-30.15" who="#TadeuszBiliński">Czy są jeszcze do omówienia jakieś sprawy bieżące?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ElżbietaKessel">Tak mi się spodobało zabieranie głosu po 4 latach milczenia, że pozwolę sobie jeszcze dopowiedzieć, a właściwie uzupełnić wypowiedź pana przewodniczącego. Wszyscy państwo otrzymacie grubą, ponad 200-stronicową część informacyjno-statystyczną sprawozdania. Nastąpi to jednak dopiero po zakończeniu weryfikacji wszystkich tabel, adresów publikacyjnych i uzupełnieniu sprawozdania o pewne szczegóły, których jeszcze teraz nie znamy.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#ElżbietaKessel">Sprawozdanie takie otrzymają nie tylko posłowie, ale również osoby i instytucje, które współpracowały z naszą Komisją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejMachowski">Ponieważ dla mnie jest to pierwsza, a zarazem ostatnia kadencja, chciałbym powiedzieć, że kończę ją z satysfakcją. Przeglądając statystyki budowlane dostrzegłem, że jednak więcej się w Polsce buduje nowych mieszkań, niż się ich rozbiera z różnych powodów, także samowoli budowlanej. To jest zjawisko bardzo pozytywne.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#AndrzejMachowski">Chcę przyłączyć się do podziękowań pod adresem sekretariatu naszej Komisji. Chciałbym podziękować paniom specjalnie za wielką skrupulatność w prowadzeniu list obecności posłów na posiedzeniach Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszBiliński">Dzięki tej skrupulatności nasza Komisja ma najwyższy poziom frekwencji na wszystkich posiedzeniach.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#TadeuszBiliński">Ponieważ porządek obrad został wyczerpany, pozwolicie państwo o wypowiedzenie na zakończenie kilku zdań. Wiele ciepłych słów powiedziano pod adresem pani minister Barbary Blidy, ale jak sądzę, powinienem w sposób oficjalny podziękować za ciągłe zaangażowanie w rozwiązywaniu problemów, ciągłą pomoc przy stanowieniu prawa. Bez tak bardzo nam życzliwego grona współpracowników, nie udałoby się nam wielu spraw pozytywnie załatwić.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym także serdecznie podziękować panu ministrowi Andrzejowi Dobruckiemu za dwa lata współpracy, która od samego początku dobrze się nam układała i życzyć mu, aby ustawa Prawo budowlane była konsekwentnie przestrzegana. Wówczas efekty wykrywania samowoli budowlanej będą jeszcze większe, a najlepiej, żeby było w ogóle możliwie najmniej takiej samowoli.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#TadeuszBiliński">Na zakończenie od siebie składam serdeczne podziękowania naszym paniom z sekretariatu Komisji, za ich pełne zaangażowanie w naszej wspólnej pracy, za wielkie serce, wyrozumiałość i cierpliwość.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#TadeuszBiliński">Chciałem podziękować także naszym legislatorom, ale z nieznanych mi powodów, nie ma ich na dzisiejszym posiedzeniu. Proszę wobec tego przekazać im nasze podziękowania. Dzięki ich profesjonalności udało nam się przygotować i uchwalić bardzo wiele ustaw.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#TadeuszBiliński">Serdecznie wszystkim dziękuję za obecność na dzisiejszym, ostatnim w II kadencji Sejmu RP posiedzeniu Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#TadeuszBiliński">Posiedzenie Komisji uważam za zakończone.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>