text_structure.xml
47.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszBiliński">W porozumieniu z przewodniczącymi Komisji, otwieram wspólne posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej, Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszBiliński">Witam zaproszonych gości oraz przybyłych posłów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszBiliński">W programie dzisiejszego posiedzenia jest tylko jeden punkt - rozpatrzenie sprawozdania podkomisji w sprawie „Założeń polityki budowlanej państwa”.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszBiliński">Czy są uwagi do porządku dzisiejszego posiedzenia? Nie ma. Dziękuję. Rozumiem, że jest pełna akceptacja obrad.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszBiliński">W ramach wprowadzenia chciałbym przedstawić kilka zasadniczych stwierdzeń.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszBiliński">Od samego początku transformacji społeczno-gospodarczej wiadomo było, że musi dojść do znaczących zmian w polityce, w tym również w polityce budowlanej państwa. Dążenie do gospodarki rynkowej budownictwa, przekształcenia własnościowe, przekształcenia organizacyjne, a także sfery: techniczna, ekonomiczna i społeczna, które ulegały zmianom, doprowadzały do stwierdzenia, że od samego początku powinniśmy mieć założenia polityki budowlanej państwa.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#TadeuszBiliński">Dopiero pod koniec 1995 r. Sejm uchwalił rezolucję w wyniku wniosku Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej, zobowiązującej rząd do przedłożenia koncepcji założeń polityki budowlanej państwa.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#TadeuszBiliński">We wrześniu 1996 r. otrzymaliśmy taki dokument. Do rozpatrzenia tegoż dokumentu i przedłożenia Komisjom stanowiska powołaliśmy podkomisję i zwróciliśmy się z prośbą o przygotowanie stanowiska dla Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#TadeuszBiliński">Dzisiaj jest czas na rozpatrzenie tego stanowiska, które zostało już przedłożone państwu przez podkomisję do spraw założeń polityki budowlanej państwa.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#TadeuszBiliński">Bardzo proszę o przedstawienie ogólnej charakterystyki tego dokumentu pana posła Jacka Kocjana oraz pana posła Wiesława Szczepańskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekKocjan">Powołana podkomisja zbierała się kilkakrotnie i już pod koniec lutego przedstawiliśmy to sprawozdanie, z którym się państwo zapoznaliście.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JacekKocjan">Dyskusja podczas prac podkomisji odbywała się przede wszystkim nad oceną materiału, który otrzymaliśmy od rządu, a więc „Założeń polityki budowlanej państwa”, który został do nas skierowany w 1996 r. oraz nad tym, jak członkowie podkomisji widzą realizowanie naszej rezolucji z 29 listopada 1995 r., gdzie przedstawiliśmy określone grupy zagadnień, które powinny być zawarte w dokumencie „Założenia polityki budowlanej państwa”.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JacekKocjan">W sprawozdaniu podkomisji stwierdzamy, że podkomisja uznaje wiele z tez, które są zawarte w „Założeniach polityki budowlanej państwa” przekazanej przez rząd do Sejmu. Podkomisja uznaje również za stosowne wystąpienie o uzupełnienie przesłanych nam założeń, ze względu na to, że wiele zagadnień tam nakreślonych wymaga doprecyzowania.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JacekKocjan">W tym czasie nastąpiły takie zmiany, jak chociażby reforma centrum i zmieniło się usytuowanie spraw związanych z budownictwem. Nie ma już samodzielnego Ministerstwa Budownictwa. Gros spraw przejęło Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Uwagi konieczne do uzupełnienia przedstawiliśmy w części B naszego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JacekKocjan">Pokrótce omówię te zagadnienia. Chcielibyśmy, żeby połączone Komisje przyjęły rezolucję o uzupełnienie założeń polityki budowlanej państwa z nakreśleniem takiego kierunku, jaki proponuje podkomisja.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JacekKocjan">Po pierwsze - domagamy się, żeby założenia polityki budowlanej państwa niejako poprawiały konkurencyjność i atrakcyjność polskich firm i eksport budownictwa w przededniu wejścia Polski do Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JacekKocjan">Uważamy, że konkurencyjność można poprawić poprzez ujęcie w założeniach polityki budowlanej form wspierania, procedur poprawiających zarządzanie przez jakość, tzw. TQM. Chcielibyśmy, żeby państwo w swoich założeniach wyraźnie określiło, że poprzez ten sposób będzie wspierało i kreowało w przedsiębiorstwach zarządzanie przez jakość. Powinny być na to określone upusty, ulgi, odpisy od podatków. Tak to sobie wyobrażaliśmy.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JacekKocjan">Po drugie - rozumiemy to, co przedstawiali przedstawiciele rządu, że założenia mają spełnić dwa cele - zapewnienie ładu przestrzennego i efektywności budownictwa. Członkom podkomisji wydaje się jednak, że ingerencja, jeśli chodzi o efektywność budownictwa, powinna być większa i powinny być określone bardziej precyzyjnie cele pośrednie. Być może powinno zostać nakreślone instrumentarium do tych celów.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JacekKocjan">O celach pośrednich można powiedzieć, że są nimi działania na rzecz pobudzania popytu i wspierania budownictwa poprzez - co było robione wcześniej - współdziałanie z założeniami innych polityk (mieszkaniowej, komunalnej, przemysłowej). Nie mamy określonej problematyki realizacji budownictwa na terenach wiejskich. Nie jest zasygnalizowane, w jaki sposób państwo będzie wspierało to budownictwo.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JacekKocjan">Po trzecie - brak jest w założeniach przewidywanych przez rząd działań legislacyjnych. W czasie dyskusji w podkomisji wydawało nam się, że instrumentarium, o którym już wspomniałem, powinno być bardziej precyzyjnie określone. Spostrzeganie rzeczywistości może wzbudzać inne odczucia, ale tak są sformułowane w sprawozdaniu.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JacekKocjan">Widzimy jaki powinien być nakreślony kierunek w założeniach polityki budowlanej państwa. Gminy, samorządy terytorialne powinny mieć bezpośredni wpływ na kreowanie popytu budowlanego i rozwój budownictwa w poszczególnych regionach.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JacekKocjan">Wydaje nam się, że byłoby dobrze, żeby w założeniach polityki budowlanej zostało nakreślone, w jaki sposób państwo zamierza zwiększyć udział gmin w podatkach stanowiących dochód państwa z nastawieniem na zwiększenie popytu budowlanego, a nawet ukierunkowanie tego popytu. Może być powiedziane, że budownictwo ekologiczne lub inny rodzaj budownictwa mogą być wspierane w ten sposób, że państwo poprzez swoją politykę kreowałoby zwiększony popyt, a nie tylko tak, jak w tej wersji założeń, że oczekuje się spokojnie na zwiększenie popytu ze strony rządowej, samorządowej, inwestorów prywatnych, indywidualnych i innych, a nie - doceniając służebną rolę budownictwa - przyglądać się biernie rozwojowi budownictwa.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JacekKocjan">Wydaje nam się, że państwo jest kreatorem polityki budowlanej, która jest częścią wszystkich polityk. Można by w to włączyć dziedziny, które nie zostały tu w ogóle poruszone, jak przemysł materiałów budowlanych. Są założenia, że przemysł materiałów budowlanych wchodzi w politykę przemysłową. Nie zostały nakreślone założenia budownictwa drogowego, mostowego czy wodnego. Przecież poprzez te dziedziny można oddziaływać na zwiększenie popytu budowlanego.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JacekKocjan">Uważamy, że w założeniach tych można byłoby rozbudować zagadnienia związane z finansowaniem, kredytowaniem budownictwa i firm budowlanych. Dotyczy to pewnego systemowego spojrzenia na budownictwo w przyszłości. Można byłoby w założeniach nakreślić wprowadzenie pewnego systemu wspierania wszelkiego rodzaju budownictwa. W przypadku, gdy inflacja spadnie poniżej 10-ciu punktów, mógłby zaistnieć dodatkowy system subwencjujący budownictwo. Takich rozwiązań oczekiwalibyśmy.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JacekKocjan">W założeniach nie jest przedstawiona pełna prognoza inwestycyjna na okres dłuższy niż kilka lat. Prognoza inwestycyjna kraju pozwoliłaby nakreślić poziom inwestycyjny, który jest główną granicą dla ewentualnego popytu budowlanego. Wyłączając z prognozy inwestycyjnej zakup maszyn i urządzeń można byłoby w miarę precyzyjnie sprognozować, jaki poziom popytu budowlanego może być spodziewany w naszym kraju w najbliższym okresie. O to również wnosimy w naszych wnioskach i prosimy o uzupełnienie.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JacekKocjan">Jest jeszcze sprawa dotycząca edukacji kadry budowlanej, innego spojrzenia na budownictwo, mając w perspektywie konkurencyjność naszych firm budowlanych przy zderzeniu się z dobrze usytuowanymi na rynku firmami zachodnimi. Jak wspomóc edukację, żebyśmy mogli sprostać konkurencyjności firm budowlanych i kreować eksport naszego budownictwa?</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#JacekKocjan">Oczekujemy dostosowania przedstawionych założeń do zmienionej struktury centrum, która zaczęła funkcjonować od 1 stycznia br.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#JacekKocjan">To wszystko z mojej strony. Sądzę, że pan poseł Szczepański uzupełni moją wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszBiliński">Proszę o zabranie głosu pana posła Wiesława Szczepańskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WiesławSzczepański">Chciałbym niewiele dodać.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WiesławSzczepański">Przygotowując tę rezolucję, odnosząc się do założeń polityki budowlanej państwa, wzięliśmy pod uwagę opinię środowisk. Jako podkomisja zwróciliśmy się m.in. do Instytutu Gospodarki Mieszkaniowej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Krajowej Izby Budownictwa, Izby Projektowania Budowlanego, Związku Gmin Wiejskich, Polskiej Federacji Izb Budownictwa, Wielkopolskiej Izby Budownictwa oraz wielu ekspertów z dziedziny prawa budowlanego i budownictwa.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WiesławSzczepański">W wyniku tych informacji i opinii powstał materiał, który pozwoliliśmy sobie państwu przedstawić.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WiesławSzczepański">Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji proponowało, aby założenia polityki budowlanej państwa uzupełnić również o utworzenie agencji publicznych inwestycji budowlanych. Uznaliśmy, że jest to zbyt daleko idące pojęcie, bo wiązałoby się z różnymi rodzajami wydatkowania środków budżetowych. Dlatego odstąpiliśmy od tego zapisu w projekcie. Uważamy natomiast, że pomysł ministerstwa mówiący o tym, żeby firmom budowlanym refundować częściowo koszty poniesione w związku z certyfikatem jakości ISO-9000, jest bardzo dobry i potrzebny. Obecnie firmy przemysłowe otrzymują zwrot tych nakładów, natomiast nie ma tego w stosunku do przedsiębiorstw budowlanych.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#WiesławSzczepański">Jeżeli chodzi o to, o czym wspominał pan poseł Kocjan, to za Izbą Projektowania Budowlanego uważamy, że budownictwo wiejskie jest problemem szerokim. 45 proc. kubatury budynków realizowanych w kraju, realizowanych jest na wsi. Budownictwo to w większości realizowane jest systemem gospodarczym. Ponieważ budownictwo to nie stanowi zagrożenia, konstrukcje nie są skomplikowane, uznaliśmy, że wobec tego rodzaju budownictwa procedury powinny być uproszczone, nie ujęte w takim systemie jak pozostałe rodzaje budownictwa.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#WiesławSzczepański">Jeżeli macie państwo pytania, jesteśmy gotowi odpowiedzieć na nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję za scharakteryzowanie stanowiska podkomisji.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszBiliński">Przystępujemy do dyskusji. Uważam, że w pierwszej kolejności powinni zabrać głos przedstawiciele rządu.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszBiliński">Przekazuję głos panu dyr. Zieleniewskiemu, a następnie panu dyr. Radzewiczowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławZieleniewski">Odbyliśmy kilka burzliwych, ale owocnych zebrań w podkomisji. Wynik tych dyskusji znalazł miejsce w propozycji rezolucji przedstawionej państwu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#StanisławZieleniewski">Jeden z punktów naszego sporu w podkomisji jest istotny i pozwolę go sobie naświetlić. Chodzi o zakres tego, co obejmuje polityka budowlana.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#StanisławZieleniewski">Podkomisja postulowała uzupełnienie naszego opracowania o sprawy należące do regulacji i zwiększania popytu budowlanego. Chcielibyśmy jednak utrzymać naszą koncepcję. Popyt budowlany jest przedmiotem wielu polityk, które są prowadzone w kraju.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#StanisławZieleniewski">Po pierwsze - makropolityka, polityka inwestycyjna. Motywowanie do inwestycji daje pewien efekt w zamówieniach pod adresem budownictwa.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#StanisławZieleniewski">Nie można w polityce budowlanej zastępować mechanizmów, które prowadzą do mobilizacji i kreowania inwestycji w budownictwie w gospodarce narodowej. Nie jest przedmiotem polityki budowlanej kwestia polityki inwestycyjnej kraju.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#StanisławZieleniewski">To samo ma miejsce w polityce transportowej, która wymaga pewnych inwestycji - budowy dróg, mostów i innych obiektów kształtujących transport. Nie jest to jednak polityka budowlana. Jest to polityka transportowa w kraju. Z polityk tych wynikną dla budownictwa określone zadania.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#StanisławZieleniewski">Klasycznym przypadkiem jest dział następny - polityka mieszkaniowa. Polityka mieszkaniowa, która zmierza w kierunku przekształcania potencjalnego popytu budowlanego w realny, jest polityką, która należy do działu - mieszkalnictwo. Z tego wynikną skutki dla budownictwa.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#StanisławZieleniewski">Można by jeszcze wymieniać inne polityki i działy gospodarki. Gdybyśmy w naszym opracowaniu chcieli zastąpić i próbować substytuować się w stosunku do innych działów gospodarki wprowadzając to w ramy polityki budowlanej, to byłoby to metodologicznie nieprawidłowe. W tekście rezolucji sprawa ta nie jest wyeksponowana, jak w wypowiedzi pana posła Kocjana, który podkreślił to mocniej. Z naszych analiz wynika, że mieliśmy pewien wpływ naszą postawą i poglądami na tę sprawę metodologiczną w ujęciu polityki budowlanej.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#StanisławZieleniewski">Jest to właściwie jedyna sprawa, z którą trudno nam się zgodzić. Natomiast inne punkty wymienione w rezolucji rzeczywiście wynikają z tego, co było przedmiotem naszej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#StanisławZieleniewski">W pkt. 4 jest kwestia wzmocnienia finansowego samorządów. Wydaje nam się, że wzmocnienie finansowe samorządów przez zwiększenie udziału gmin w podatkach stanowiących dochód państwa jest modelową sprawą w państwie. Naszym zdaniem, nie byłoby właściwe, żeby tak poważne decyzje systemowe i modelowe wynikały z przesłanek budowlanych. Byłoby to przekroczenie pewnych ram, które racjonalnie powinny określać przedmiot polityki budowlanej.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#StanisławZieleniewski">Na zakończenie chciałbym zwrócić uwagę na połączenie pkt 9 z tym, o czym mówiłem, czyli politykami kreującymi popyt, którego część odkłada się i działa korzystnie w postaci zamówień dla budownictwa.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#StanisławZieleniewski">Tak, prognoza inwestycyjna do określenia potencjalnego rynku budowlanego może być przedstawiona w założeniach polityki budowlanej, ale przecież prognoza ta będzie właśnie wynikała z tych polityk. Żeby określić skalę i tło budownictwa w przyszłości trzeba taką informację umieścić, gdyż sytuuje tę politykę we właściwym miejscu. Inna byłaby sytuacja wówczas, gdybyśmy np. nie budowali autostrady.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#StanisławZieleniewski">Możemy podać, jakie są wyniki przewidywanego popytu budowlanego w związku z programem budowy autostrad, ale przecież program budowy autostrad nie może wynikać z polityki budowlanej państwa. Byłoby to odwrócenie sytuacji. Na tym chciałbym zakończyć moją wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#EdwardRadzewicz">Chciałbym się bardziej konkretnie odnieść do tego, co podkomisja proponuje jako uzupełnienie do założeń polityki przedstawionych przez rząd.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#EdwardRadzewicz">Na wstępie chciałbym podziękować członkom podkomisji za to, że nie zakwestionowała podstawowych celów, jakie ma spełniać polityka, jako że w prasie pojawiły się poglądy, że w ogóle nie powinno być polityki budowlanej, bowiem nie ma resortu budownictwa. Jestem temu przeciwny.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#EdwardRadzewicz">Tak się składa, że uprawianie w warunkach gospodarki rynkowej zarządzania gospodarką odbywa się poprzez politykę. Jest wiele krajów, w których nie ma resortu budownictwa, ale jest uprawiana polityka - rząd uprawia politykę, wyznacza cele branżowe, a następnie realizuje je dobierając środki.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#EdwardRadzewicz">Jeżeli przyjmiemy, że cele nie zostały zakwestionowane, to chciałbym podziękować panom sprawozdawcom za wskazanie tych elementów, o które założenia można uzupełnić, a których nie uwzględniliśmy przy tworzeniu tej polityki. Chciałbym zwrócić uwagę, że pewnych elementów nie da się ująć w taki sposób, jakby sobie panowie tego życzyli.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#EdwardRadzewicz">W założeniach polityki budowlanej zwrócono uwagę na to, jest ona uprawiana głównie poprzez popyt na budownictwo. Budownictwo ma charakter usługowy i w związku z tym nie ma instrumentacji bezpośredniej odnoszących się do przedsiębiorstw budowlanych jako takich.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#EdwardRadzewicz">Zrobiliśmy wyłom w całym systemie finansowym dotyczącym wszystkich podmiotów gospodarczych - kredytowania, podatku. Wymyśliliśmy coś ekstra w podatku dla budownictwa. Zwracam uwagę, że oddziaływanie to odbywa się poprzez kreowanie popytu, pobudzanie, zamówienia publiczne, czyli poprzez nieco inną instrumentację.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#EdwardRadzewicz">Jeśli chodzi o wspieranie eksportu i promowanie postępu technicznego, to rzeczywiście w podatku dochodowym - jest to już robione - można zaproponować refundację kosztów związanych z uzyskaniem ISO-9000 lub odliczenie tych kosztów z dochodów przed opodatkowaniem.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#EdwardRadzewicz">W tej chwili, jeżeli chodzi o ISO uzyskiwane przez przedsiębiorstwa przemysłowe, które zakupują aparaturę, jest to odliczane z dochodów przed opodatkowaniem.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#EdwardRadzewicz">W budownictwie tego nie ma. Rzeczywiście, byłaby potrzebna taka możliwość, żeby wprowadzić to do podatku dochodowego.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#EdwardRadzewicz">Problemem jest natomiast uwzględnienie wsi w założeniach polityki budowlanej, ponieważ znów jest to oddziaływanie poprzez popyt, czyli mieszkalnictwo, budownictwo gospodarcze, ekologiczne i inne. Wchodzi to więc do zakresu innych polityk, których w budownictwie nie możemy uwzględnić. Jeżeli mówimy o popycie mieszkaniowym, to jest to element polityki mieszkaniowej, jeśli o infrastrukturze to jest to element polityki komunalnej. Jest to zatem dobre dla innych polityk, ale nie polityki budowlanej.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#EdwardRadzewicz">Jeżeli chodzi o zwiększenie środków gmin na budownictwo, to podzielam ten pogląd. Pominęliśmy ważny element, a mianowicie - po roku 2000 ma być wprowadzony podatek katastralny, który będzie dochodem gmin. Jest to ważne źródło finansowania w większości krajów. Jest to własne, wydajne źródło dochodów i gminy będą naprawdę bogate. Czy przez nieuwagę, czy celowo pominęliśmy tę sprawę - bo nad tym podatkiem pracuje się - to założenia można o to uzupełnić, bo będzie to pewna deklaracja w polityce budowlanej, że gminy zostaną wyposażone w swoje środki, które będą pochodzić z nieruchomości. Zatem budownictwo będzie niejako kreować podstawę naliczania tego podatku.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#EdwardRadzewicz">Jeżeli chodzi o problematykę kredytowania, finansowania firm budowlanych nie widzę ekstra możliwości dla przedsiębiorstw budowlanych w odróżnieniu od przemysłu czy przedsiębiorstw świadczących usługi, ponieważ zostałby rozłożony system. Powróciliśmy do rozbicia systemu, który ma charakter systemu uniwersalnego.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#EdwardRadzewicz">Jeżeli chodzi o pewne elementy związane z ograniczeniem obciążeń finansowych, to popieram pogląd, żeby składkę na PFRON - o co występowała pani minister Blida - wpisywać w koszty, tak jak jest w innych krajach europejskich, a nie pokrywać z zysków.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#EdwardRadzewicz">W ustawie, która jest teraz w parlamencie, w związku z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i tych obciążeń, proponujemy uwzględnić ten element.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#EdwardRadzewicz">Jeżeli nie można zatrudniać osób niepełnosprawnych, to przecież nie można płacić kar za niepłacenie składek. Przecież na rusztowaniu nie może pracować osoba niepełnosprawna lub niesprawna fizycznie. Dlatego podzielamy pogląd, że składka ta powinna być wpisana w koszta. Proponuję o popieranie nas w tym dążeniu.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#EdwardRadzewicz">Jeżeli chodzi o zasady rozliczania podatku VAT, rozumiem że są jakieś możliwości, natomiast stawka VAT jest wynikiem określonej polityki budowlanej. Na materiały budowlane dla potrzeb mieszkalnictwa jest stawka 7-procentowa. Uważamy, że jest to logiczne, bo poprzez cenę należy popierać budownictwo mieszkaniowe. Jeżeli chodzi o potrzeby ekologiczne, to stawkę należy obniżyć, ale w ramach ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#EdwardRadzewicz">Jeżeli chodzi o problematykę wydajności pracy, to nie potraktowaliśmy jej oddzielnie. Na wydajność pracy oddziaływujemy poprzez - jest to zapisane w założeniach - promowanie postępu technicznego. Środki budżetowe na promowanie nauki wywołują zjawiska związane z postępem technicznym. Również istotną rolę odgrywa ustawa o zamówieniach publicznych, która wprowadza konkurencyjność i wymusza bardziej efektywne, wydajne działanie. Przetarg wygrywa ten, kto jest bardziej efektywny. Nie widzę możliwości zastosowania jakichś instrumentów dla wydajności jako odrębnego punktu.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#EdwardRadzewicz">Jeśli chodzi o szkolenie to pominęliśmy je nieco. Jest to ważny problem. Sprawa ta jest ujęta w ustawie o samorządach gospodarczych. W Niemczech samorządy gospodarcze zajmują się szkoleniami, dofinansowują, sponsorują przy pomocy państwa. Uczniów tych później zatrudniają jednostki gospodarcze zrzeszone w samorządach gospodarczych. Jest to jedna z funkcji samorządu. Chcielibyśmy to tak ulokować.</u>
<u xml:id="u-7.18" who="#EdwardRadzewicz">Prognozy inwestycyjne są ważną sprawą. Mamy pewne informacje pochodzące z literatury zachodniej, że w najbliższych 10 latach w Polsce będzie boom inwestycyjny, budowlany. Chciałbym jednak podkreślić, że boom budowlany nie oznacza boomu w mieszkalnictwie. Są to dwie różne sprawy.</u>
<u xml:id="u-7.19" who="#EdwardRadzewicz">Mieszkalnictwo stanowi 20 proc. popytu budowlanego. Zgodnie z tą prognozą będzie się budować, ale nie mieszkania.</u>
<u xml:id="u-7.20" who="#EdwardRadzewicz">Ostatnia sprawa. Nie uwzględniono konsekwencji likwidacji Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa.</u>
<u xml:id="u-7.21" who="#EdwardRadzewicz">Jest to polityka rządu. Nie widzę innej możliwości niż krótki zapis, że ministerstwo zostało zlikwidowane i jego kompetencje przejęły inne resorty. Może być to krótka wzmianka. To, w którym resorcie jest co ulokowane i gdzie będzie realizowane, ma znaczenie wtórne.</u>
<u xml:id="u-7.22" who="#EdwardRadzewicz">Promowanie jest ulokowane w resorcie gospodarki, sprawy związane z prawem budowlanym w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, a popyt mieszkaniowy w Centralnym Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Sądzę, że wystarczy napisać kilka słów, że nastąpiła reforma centrum, w wyniku której ministerstwo zostało rozczłonkowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszBiliński">Oddaję głos pani poseł Zajączkowskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MariaZajączkowska">Chciałabym odnieść się do propozycji uzupełnienia przedstawionej w sprawozdaniu do założeń polityki budowlanej państwa.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MariaZajączkowska">W budownictwie mieszkaniowym popyt stymulowany jest przez potrzeby mieszkaniowe ludzi. Państwo ma interes we wspomaganiu tego budownictwa, żeby zaspokoić potrzeby ludzi. Jest to dział, nad którym nie warto się rozwodzić, bo wszystko jest jasne.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MariaZajączkowska">Potrzeby budowlane nie mogą wynikać tylko i wyłącznie z tego, że firmy budowlane mają potencjał i chcą budować. Budownictwo pozostałe musi wynikać z innych potrzeb gospodarki, a nie z potrzeb firm budowlanych.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MariaZajączkowska">Jeżeli chcemy coś w tej sprawie napisać, to jedynie to, że działania na rzecz pobudzenia rozwoju gospodarczego kraju mają kreować popyt budowlany, a nie odwrotnie. Przecież popyt budowlany jest sprawą wtórną, a nie pierwotną. Może chcemy wrócić do takiej sytuacji, że firmom budowlanym opłacało się wylewać tony betonu i wznosić kosztowne inwestycje?</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MariaZajączkowska">Następna moja uwaga dotyczy bardziej tego co pan mówił niż tego, co zostało napisane w pkt. 4, że należy wzmocnić finansowo gmin. Przecież nie może być tak, że damy pieniądze i nakażemy budowanie z tych pieniędzy. Gmina jest samodzielnym podmiotem, prowadzi własną politykę i powinna otrzymane pieniądze przeznaczać tam, gdzie są niezaspokojone najważniejsze potrzeby społeczności lokalnej.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#MariaZajączkowska">Następna moja uwaga dotyczy pkt. 6. Nie wiem jak mam rozumieć ograniczenie obciążeń finansowych w ubezpieczeniach społecznych, składce PFRON i zmianie zasad rozliczania podatku VAT i podatku dochodowego.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#MariaZajączkowska">Czy mam rozumieć, że chcecie państwo, żeby wszyscy płacili ubezpieczenia, a firmy budowlane były traktowane inaczej? Jeżeli tak, to przeciwko temu protestuję. Niby dlaczego ubezpieczenia społeczne w budownictwie mają być traktowane inaczej?</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#MariaZajączkowska">Inaczej traktowane są ubezpieczenia w rolnictwie i jak słyszę, wszyscy mówią, że system ten trzeba zmienić po to, żeby udział składek płaconych przez rolników był inny.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#MariaZajączkowska">Wychodząc z taką propozycją zmierzacie państwo w inną stronę. Nie wiem czy taka ma być polityka rządu? Chciałabym uzyskać odpowiedź na to pytanie od przedstawiciela rządu.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#MariaZajączkowska">Dlaczego mówi się o tym, żeby rolnicy mieli większy udział w płaceniu, a w tym przypadku proponujecie państwo mniejszy.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#MariaZajączkowska">Jeżeli chodzi o PFRON, to nie jestem zwolenniczką obciążania podmiotów gospodarczych parapodatkami. Natomiast protestuję przeciw takim stwierdzeniom, że budownictwo nie może płacić.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#MariaZajączkowska">Rzeczywiście, nie można zatrudniać osób niepełnosprawnych na rusztowaniach, ale to nieprawda, że nie może zatrudnić w ogóle. Przecież jest zaplecze, są magazyny, biura i nie ma powodu, dla którego nie można by tam zatrudniać osób niepełnosprawnych. Dlaczego w budownictwie ma być inaczej?</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#MariaZajączkowska">Dlaczego inne wielkie zakłady - huty, kopalnie - płacą? Też są tam rusztowania i różne konstrukcje, a jednak płacą.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#MariaZajączkowska">Chciałabym poruszyć jeszcze jedną sprawę - wydajność pracy.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#MariaZajączkowska">Jeżeli chodzi o wydajność, to same firmy muszą być zainteresowane wydajnością, nie można tego narzucać z góry. Odbudowa warszawskiej Starówki była takim przykładem. Nie chodzi o stymulowanie wydajności odgórnie. Firmy powinny być zainteresowane tym, żeby były tanie.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#MariaZajączkowska">Panowie mają rację twierdząc, że jeżeli ustawa o zamówieniach publicznych będzie dobrze realizowana, to będzie stymulowała wzrost wydajności pracy. Dekretowanie z góry nic nam nie pomoże.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszBiliński">Wysłuchamy opinii posłów, a następnie ustosunkują się do nich posłowie sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszBiliński">Oddaję głos panu posłowi Wolframowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofWolfram">Chciałbym zaproponować uzupełnienie do pkt. 2 część b. Dotyczyłoby ono nie tylko stwierdzenia, że są potrzeby w zakresie budownictwa wiejskiego i że zawiera ono 45 proc. kubatury budynków realizowanych w całym kraju.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#KrzysztofWolfram">Punkt 2 powinien brzmieć tak: „poszerzenia omówienia wymaga problematyka realizacji budownictwa na terenach wiejskich i jej funkcji kształtowania krajobrazu”. Chodzi o zwrócenie uwagi nie tylko na fakt ilościowy, ale również na fakt, że jest to bardzo istotny element w ramach polityki przestrzennej. Budownictwo razem z polityką przestrzenną stanowi nieodzowny i istotny element kształtowania krajobrazu.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#KrzysztofWolfram">Temat ten można bardzo łatwo rozwinąć. Można wspomnieć o różnego rodzaju „maszkarach” - typach domów, o materiałach, o systemie projektowania. Nie będę tego dalej rozwijał, chciałem tylko zasygnalizować taką potrzebę.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#KrzysztofWolfram">Mam pytanie w związku z pkt. 8, w którym jest mowa o robotach budowlanych, wielozawodowym szkoleniu robotników. Czy w materiale tym myślano o polityce budowlanej jako o jednym z instrumentów likwidacji bezrobocie?</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#KrzysztofWolfram">Zawsze, na całym świecie, tam, gdzie było duże bezrobocie organizowano różnego rodzaju przedsięwzięcia, roboty publiczne. W ramach robót publicznych budownictwo stanowiło najlepszy ze sposobów wychodzenia ze stanu kryzysowego. Nie chciałbym przeceniać roli tego instrumentu, ale jeżeli mówimy o tym problemie, to powinien on gdzieś być pokazany. Oczywiście, musi on łączyć się z polityką likwidacji bezrobocia w kraju.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#KrzysztofWolfram">Nie mam propozycji, nie wiem, gdzie to umieścić, ale sygnalizuję sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SiergiejPlewa">Od dawna mówimy, że budownictwo jest motorem napędowym gospodarki. Słusznie powiedział pan poseł Wolfram, że tam, gdzie podupada budownictwo niestety, wzrasta bezrobocia.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SiergiejPlewa">W ostatnim czasie w naszym budownictwie nie było najgorzej, ale nie ma namacalnych efektów, produktu finalnego.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#SiergiejPlewa">Wydaje mi się, że wnioski przedstawione przez podkomisję są logiczne i trzeba je przyjąć. Pani poseł Zajączkowska ma rację, że składki ubezpieczeniowe są na pewno związane z polityką budowlaną, ale wyliczenie z nawiasu w pkt. 6 można wykreślić.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#SiergiejPlewa">Dodałbym jeszcze jeden punkt, nie umiem go w tej chwili zredagować, ale dotyczyłby on polityki eksportowej w budownictwie. Co prawda, rozmawialiśmy już na ten temat swego czasu w Komisji, jednakże warto byłoby ten problem zaakcentować.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#SiergiejPlewa">Przepraszam, właśnie usłyszałem, że jest to uwzględnione w pkt. 1.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#SiergiejPlewa">Proponuję przyjąć wnioski do uzupełnienia założeń polityki budowlanej państwa zgłoszone przez podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarcinZawiła">Stoimy przed kolejnym dokumentem kolejnej polityki. Rozumiem, że autorzy dokonali olbrzymiego wysiłku intelektualnego, żeby podzielić te polityki, by wypełniały pewien model ogólny.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MarcinZawiła">Nie chcę odnosić tego do rzeczywistości, ponieważ rzeczywistość jest dużo bardziej skomplikowana i niestety, dokumenty te w tradycji naszej pracy nad nimi, zmierzają nierzadko obok. Myślę, że siłowa próba dzielenia metodologicznego poszczególnych polityk jest bez sensu i dlatego chciałbym poprzeć to, co zaproponowała podkomisja, czyli zwiększenie dochodów gmin jako podstawowego warunku pewnej zdolności inwestycyjnej.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MarcinZawiła">Nie mówię, że gminy trzeba przymuszać. Wystarczy im dać możliwość inwestowania. Nie wiem, jaki to ma sens, bowiem to, co robimy na co dzień w tej kadencji polega na kurczeniu możliwości dochodów.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#MarcinZawiła">Przypominam państwu, jaką rangę ma taki dokument.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#MarcinZawiła">Pani Barbara Blida - minister ówczesnego resortu budownictwa - zgodziła się z moim stanowiskiem i deklarowała potrzebę zwiększenia udziałów gmin w jednym z podatków. Do zwiększenia udziałów nie doszło, natomiast ukróciliśmy pewną działalność.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#MarcinZawiła">Chciałbym się odnieść do tekstu głównego, w którym jest zapisane, że popyt państwo powinno aktywizować poprzez utrzymanie ulgi mieszkaniowej w podatku dochodowym od osób fizycznych związanych z budową budynku mieszkalnego, przebudową, rozbudową, modernizacją, budową na cele mieszkaniowe, remontem lokalu mieszkalnego, czyli dużej ulgi inwestycyjnej.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#MarcinZawiła">Dokument pochodzi z września 1996 r. Rozumiem, że dokument ten nie będąc przyjętym przez Sejm ustanowił politykę państwa. Przypominam, że w tym czasie ograniczyliśmy ulgi, zmieniliśmy sposób odliczania i z umownych 650 mln złotych zeszliśmy do 150 mln zł.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#MarcinZawiła">Nie chcę wpisywać kolejnych poprawek i kolejnego zobowiązywania rządu, bo zdaję sobie sprawę z jałowości tego działania. Przypominam, że kończy się praca Sejmu w tej kadencji i dlatego jest to żądanie wyjaśnień od następnego rządu i nie przez nas.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#MarcinZawiła">Chciałbym wyrazić swoją wątpliwość co do zbytniej deklaratywności. W dokumencie rządowym jest napisane, żeby utrzymać ulgi mieszkaniowe, a następnie ten sam rząd proponuje zmianę ustawy o podatku i ogranicza radykalnie ulgę w tej części. Budzi to duży niepokój, jeżeli chodzi o znaczenie polityk, o których mówię.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszBiliński">Proszę o zabranie głosu pana posła Kocjana.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JacekKocjan">Chciałbym wyjaśnić wiele poruszonych tu spraw.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JacekKocjan">Jest prawdą, że tłumaczenie przedstawicieli rządu, pana dyr. Zielenieckiego oraz pana dyr. Radzewicza, przekonało podkomisję do ujęcia polityki budowlanej jako spełniającej funkcję pośrednią. Ponieważ jednak ma być to polityka rządu skorelowana z innymi politykami chcielibyśmy, żeby w dokumencie tym chociaż w formie deklaracji było ujęte, w jaki sposób rząd zamierza wspierać rozwój gospodarczy. Forma deklaratywna jest potrzebna w tym celu, żeby wraz z prognozą inwestycyjną można było ocenić, jakiego popytu budowlanego można spodziewać się w najbliższym czasie.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JacekKocjan">Nie oczekujemy konkretów, chcemy usłyszeć deklarację, że takie wsparcie będzie miało miejsce. Chcemy usłyszeć, że rząd będzie wspierał budowę autostrad, budowę oczyszczalni ścieków, inwestycje ochrony środowiska w określonym zakresie i poprzez rozwój np. budownictwa ekologicznego, w tym ekologicznego budownictwa mieszkaniowego i że będą na to przewidziane dodatkowe instrumenty finansowe.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JacekKocjan">Byłaby to wskazówka dla firm budowlanych, jak ewentualnie reagować na potencjalny popyt w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#JacekKocjan">Jeżeli chodzi o uwagi dotyczące ubezpieczeń społecznych, składek PFRON oraz rozliczeń podatku dochodowego, to nastąpiło pewne nieporozumienie. My nie chcemy, żeby zostało wyraźnie powiedziane, że w ubezpieczeniach społecznych mają być ulgi dla firm budowlanych, ale nie zgadzamy się ze stanowiskiem zajętym przez panią poseł Zajączkowską, że budownictwo jest taką samą dziedziną gospodarki jak inne.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#JacekKocjan">Proszę państwa, jest to inna dziedzina, dlatego że działa sezonowo i płacenie składek na ubezpieczenia społeczne w okresie zimowym powodują brak płynności finansowej tych firm. Chcemy tylko, żeby rząd zaproponował takie zmiany płatności ubezpieczeń społecznych, podatków i innego rodzaju obciążeń, żeby w sezonie, gdy płynność finansowa firm budowlanych jest lepsza rozłożyć obciążenia, by w sezonie zimowym nie doprowadzić do likwidacji przedsiębiorstwa. Chodzi o odłożenie płatności bez ponoszenia konsekwencji.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#JacekKocjan">Jeżeli chodzi o zaproponowany instrument likwidacji bezrobocia, to jest prawdą, że chcemy kreować popyt budowlany po to, żeby w budownictwie można było zatrudnić więcej ludzi, ale nie zgadzamy się, żeby byli to bezrobotni z naboru, ludzie przypadkowi. Dlatego kładziemy nacisk na edukację, bo powinni być to ludzie podnoszący swoją pracą jakość wykonawstwa.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#JacekKocjan">Jest tu konieczne wsparcie państwa w rozwoju edukacji - programów, szkoleń dla bezrobotnych. Może to nazywać się szkoleniem na rzecz budownictwa, nam to nie przeszkadza, ale program taki widzielibyśmy jako immanentną część tej polityki.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#JacekKocjan">Inne poruszone przez państwa sprawy nie budzą już takich kontrowersji. Zgadzam się, że założenia polityki budowlanej wymagają aktualizacji, ale czy uda się to przeprowadzić w tej kadencji Sejmu, to mam podobne wątpliwości jak pan poseł Zawiła.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszBiliński">Oddaję głos panu posłowi Wiesławowi Szczepańskiemu.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym odnieść się do pkt. 6. Tak jak powiedział pan poseł Kocjan, nie chcielibyśmy, żeby przedsiębiorstwa nie płaciły składek na ZUS. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że obecnie w większości przetargów inwestor daje jako jeden z warunków płatność w terminie 30 dni po wykonaniu usługi.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#TadeuszBiliński">Ubezpieczenia społeczne opłacane są 15 dni po wypłaceniu należności pracownikom, w związku z czym następuje zachwianie płynności finansowej przedsiębiorstw, które nie dość że nie otrzymują wynagrodzenia za wykonaną usługę, to jeszcze muszą płacić składki na ubezpieczenia społeczne.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#TadeuszBiliński">Z 200 tys. podmiotów w branży budowlanej prawie 90 tys. to zakłady zatrudniające od kilku do kilkudziesięciu osób, czyli w ogóle nie płacące składek na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Przecież, jak wiemy, dopiero powyżej poziomu 50 osób zatrudnionych zakład płaci składkę na PFRON. Albo opodatkujmy wszystkie zakłady, albo pozwólmy dużym zakładom płacić składki z opóźnieniem, jeśli płatności za wykonane usługi nie napływają do nich przez dłuższy czas.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#TadeuszBiliński">Wydaje mi się, że w ramach dyskusji należałoby jeszcze podnieść sprawę ubezpieczeń technicznych, ubezpieczeń od ryzyka, odpowiedzialności materialnej i odpowiedzialności cywilnej. Nie zauważyłem, żeby problem ten był poruszony.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#TadeuszBiliński">Uważam, że ubezpieczenia techniczne mogłyby rozwiązać wiele problemów z zakresu przetargów oraz odpowiedzialności za realizowane zadania.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym teraz przystąpić do podsumowania i zaproponowania w imieniu prezydium rozwiązania tego problemu.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#TadeuszBiliński">Z naszej dyskusji wynika, że budownictwo w gospodarce rynkowej to problem nie tylko gospodarczy, ekonomiczny, ale również problem społeczny.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#TadeuszBiliński">Jakkolwiek wydaje się, że wszystkie narzędzia gospodarki rynkowej są nam znane, a doświadczenia zachodnie są nam bliskie, to jednak mając na uwadze uwarunkowania lokalne oraz krajowe, nie wszystko jest rozwiązane. Obecnie nie możemy powiedzieć, że budownictwo jest racjonalną gałęzią gospodarki narodowej. Myślę, że tak jeszcze długo nie będzie.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#TadeuszBiliński">Jednym z istotnych problemów jest zakres polityki budowlanej. Wydaje mi się, że trzeba na to patrzeć w kontekście całości, przy uwzględnieniu wszystkich powiązań z otoczeniem z jednej strony polityki mieszkaniowej, a z drugiej strony polityki przemysłowej, czy transportowej. Nieznacznie szersze widzenie w kontekście strategii rozwoju Polski jest nieodzowne.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#TadeuszBiliński">Poruszano wiele problemów, ale chciałbym podkreślić, że zdecydowana większość opowiada się za tym, żeby podchodzić do budownictwa jak do każdej innej gałęzi gospodarki.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#TadeuszBiliński">Jeżeli chodzi o składki na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych to przypominam, że dziedziną gospodarki, w której zdarza się najwięcej wypadków, w tym śmiertelnych, jest właśnie budownictwo. Składki na PFRON nie służą tylko mobilizacji zatrudnienia, ale służą jako rekompensata czy tworzenie miejsc pracy dla tych ludzi, którzy zostali poszkodowani także w budownictwie.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#TadeuszBiliński">Jeżeli chodzi o kwestie dotyczące odrębności tej dziedziny, to zdajemy sobie sprawę z tego, że proces inwestycyjny nie jest procesem produkcji cukierków. Dzieje się to w zupełnie innych uwarunkowaniach, ale powinniśmy dążyć do tego, żeby tych odrębności nie było zbyt dużo.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#TadeuszBiliński">Było znacznie więcej uwag krytycznych niż mogliśmy przypuszczać na początku - kwestia bezrobocia, wydajności, ubezpieczeń społecznych, zwiększenie zdolności inwestycyjnej samorządów poprzez kierowanie środków, a nie wyznaczanie określonych zadań.</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#TadeuszBiliński">Nasuwa się wniosek, że do tego dokumentu przedłożonego przez podkomisję należy wprowadzić uzupełnienia, nieznaczne poprawki. Można to zrobić albo poprzez prace w podkomisji i przedłożenie poprawionego materiału połączonym Komisjom, albo poprzez upoważnienie prezydiów Komisji, które byłyby zobowiązane wraz z podkomisją dopracować ten dokument i przedłożyć go Sejmowi. Musimy to rozstrzygnąć.</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#TadeuszBiliński">Który z tych sposobów będzie lepszy? Czy spotykamy się ponownie za miesiąc? Słyszę, że posłowie optują za drugim sposobem, czyli upoważnienia prezydiów i podkomisji.</u>
<u xml:id="u-16.16" who="#TadeuszBiliński">Musimy jeszcze rozstrzygnąć kilka spraw w sprawie rezolucji.</u>
<u xml:id="u-16.17" who="#TadeuszBiliński">Pierwszą sprawą jest data, w jakim terminie prezes Rady Ministrów ma uzupełnić założenia polityki budowlanej państwa i przedłożyć je Sejmowi. Nie mamy pewności, kiedy dokument ten zostanie wprowadzony do porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-16.18" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym zaproponować takie rozwiązanie, że ma wpłynąć 3 miesiące od daty uchwalenia rezolucji przez Sejm. Czy 3 miesiące to za krótki termin?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StanisławZieleniewski">Gdyby wykonanie tych postulatów wiązało się tylko z działaniem jednego resortu, to byłby to termin do przyjęcia, ale nie wiemy, jak na pewne postulaty zareagują inne agendy rządowe, a to zazwyczaj długo trwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszBiliński">Druga propozycja określa termin do końca roku niezależnie od daty wprowadzenia rezolucji do porządku obrad. Czy członkowie Komisji akceptują tę propozycję? Tak. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszBiliński">Czy są jakieś uwagi do treści rezolucji? W trakcie dyskusji nie zgłoszono żadnych uwag, a chcielibyśmy ustalić ten dokument, żeby nie dokonywać zasadniczych zmian na posiedzeniu prezydiów Komisji. Rozumiem, że nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#TadeuszBiliński">Wobec tego pozostaje nam jeszcze sprawa wyboru posła sprawozdawcy, który przedłoży Sejmowi treść rezolucji łącznie z uzasadnieniem. Jest propozycja, żeby funkcję tę powierzyć panu posłowi Jackowi Kocjanowi.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#TadeuszBiliński">Czy ta propozycja uzyskała akceptację członków Komisji? Jest akceptacja. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#TadeuszBiliński">Czy są jeszcze do poruszenia jakieś kwestie dotyczące rozpatrzenia rezolucji łącznie z załącznikiem? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję za udział w posiedzeniu połączonych Komisji. W imieniu przewodniczących trzech Komisji, uważam wspólne posiedzenie za zakończone.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>